#روايه_كبرياء_اسيا_وغرور_اسر
#بقلم_بسمله_صالح
#البارت_11
#اللهم_ارزقني_الرضا_وراحه_البال
اتمني لكم قراءه ممتعه ❤️
اسيا بعد ما وفقت سألت دكتور محمود وقالت له المعسكر كم يوم
دكتور محمود: المعسكر ثلاث ايام يا دكتوره اسيا
اسيا: تمام
رنا :قالت لاسيا انا جايه معك اسيا: اوكي هنكلم
ملك تيجي معنا وهيتغير جو اسيا كلمت ملك
في الفون ملك: الو يا قلبي عامله ايه اسيا :الحمد لله
بخير وانت اخبارك ايه ملك :الحمد لله ااسيا: بقول
لك احنا طالعين انا ورنا معسكر تبع المستشفى
:ثلاثه ايام ايه رايك تيجي معنا وهتغيري جو ملك
فكره حلوه الواحد يشوف الطبيعه وكده ويهدي اعصابه
ااسيا: تمام بكره الساعه 5:00 صباحا تيجي انتم
ورنا تعدوا علي وتستنوني قدام العماره هنركب
الباص الخاص بالمعسكر وتجهزي بقى لبسك واكلك
وكل حاجه يا لوكا ملك: اوك
اسيا :باي يا حبيبي
: ملك: باي
اسر فرح ان اسيا هتطلع المعسكر وحاس انه في
امل انه ممكن اسيا تسامحه وقعد يفكر في مكتبه يعمل ايه
علشان اسيا تسمحه
اسيا كانت بتفحص المرضى
وتكتب العلاج للمرضى وبعد كده ذهبت الى
المكتب رنا وقالت لها هنتغدى ايه النهارده رنا :ايه
رايك لو ناكل نجرسكو او كنتاكي اسيا: والله
الاثنين مغريين وطعمهم احلى من بعض خلاص نروح انا
وانتي المطعم ونشتريهم رنا: يلا بينا الممرضه روضه
قبلتهم في الممر بتاع المستشفى وقالت رايحين
على فين كده يا دكاتره اسيا هنشتري اكل علشان
:نتغدى ايه رايك تيجي معنا ونتغدى سوا روضه
موافقه
وذهبوا الثلاث فتيات الى المطعم ثم اكلوا ودفعوا
المال الى الكاشير بعد شرب القهوه وذهبوا الى
المستشفى وكملوا شغلهم اسر خبط على مكتب
اسيا
اسيا :
مين
اسر: انا دكتور اسر اسيا ملامح وجهها تغيرت ثم
سيطرت على تعبير وجهه وقالت: اتفضل داخل
دكتور اسر وقال :دكتور اسيا اعمل ايه علشان
تسامحيني اي حاجه مستعد اعملها انا ع..
قطعته اسيا وقالت ان كنت حضرتك جاي علشان
تعتذر وتفتح في نفس الموضوع فانا ورايا شغل
لكن لو حضرتك هتتكلم عن شغل المستشفى
وتراجع ورايا فماشي لكن غير كده فما تضيعش
وقتك وروح تابع حاله المرضى بتوعك يا دكتور لان
الكلام خارج الشغل اكثر من كده انا مش هاسمع
اسر :اسمعيني انا
اسيا: انا قلت اللي عندي اتفضل اسر نظره الى
الارض ونظر لها هو حزين ثم خرج اسيا في نفسها
لازم اعرفك ازاي تهني بالشكل ده علشان ما تعملش
كده ثاني
اسر وصل مكتبه وكلم مراد وسيف وقال لهم على
المعسكر وهم الاثنين وافقوا وبعد انتهاء العمل خرجت
اسيا من المستشفى وجاءت علشان تروح منزلها
وبعد ان ركبت سيارتها وجدت السياره انها لم
تتحرك نزلت من السياره عرفت ان البنزين قد نفذ
اسيا: يا دي النيله هي وقتك عايزه بنزين ده الساعه
9
بالليل هاروح ازاي
اسر شافها واقفه
: وفاتحه شنطه السياره وشكلها زهقان راح وقال لها
محتاجه اي مساعده يا دكتوره اسيا متشكره لخدماتك مش محتاجه مساعده
نظري اسر في السياره وعارف انها محتاجه بنزين قال لها تعالي وانا هوصلك
اسيا لا مش هاركب معك اسر دكتوره بلاش عندك
انا باعرض عليكي اساعدك ولا عايزه تمشي ثاني
ويطلع شباب عليك ثاني اسيا: انا ما طلبتش
مساعدتك وانت لو اخر واحد في العالم عمري ما
هاطلب مساعدتك لانك بتخزل الناس وشكرا لك
وانا قادره احمي نفسي من اي احد ممكن تتفضل
تمشي اسيا وقفت تاكسي وركبت
اسر في نفسه : ااااه منك عليكي كبرياء وعزه نفس مش في احد يا اسيا
شكلك هتتعبيني معاكي بس انا استاهل انا السبب
انا ليه مهتم بها قوي كده يمكن عشان ظلمتها ولا
ايه على الله حكايتي والله
اسيا وصلت منزلها ودفعت اجره التاكسي ووصلت
واطمنت على والدتها وقالت لها على ان هي طالعه
معسكر وحكيت لها ان المعسكر ثلاث ايام وان ما
تنساش تهتم بنفسها وما تنساش تاخذ العلاج
ووصت رقيه ومعتز علي مامتهم وقالت انا هادخل انام شويه
نظره اسيا الى القمر من نافذه غرفتها
ثم خطرت في بالها فكره مجنونه جدا
بعد ما اخواتها ناموا جابت قطعه كبيره من القماش الابيض اللون
ولفيتها على جسمها وكانت لونها ابيض وحطيتها
على شعرها ووضعها في بعض من المكياج على
وجهها لتصبح كالاشرار وبعد انتهاءها فردت شعرها
الطويل وحطت عليه لون ابيض ودلكته وبهدلته على الاخر وبقى شعرها
فوضوي ثم ضحكت بشر ونزلت في المرءاه وقالت
ناقص حاجه وجابت لون احمر وحطته على وجهها
وحطه عدسه في عينيها لونها احمر وبعد ما
خلصت نظرت على نفسها في المراه وقالت كده بقيت
شكلي عامل زي الارواح بالضبط بقت شبح يعني
واتقنت اسيا الدور وفتحت الباب على معتز ورقيه
وقفلته ثاني ثم شغلك موسيقى رعب ثم
قالت بصوت مخيف رقيه
معتز استيقظوا علشان هنتحاسب وقررت هذه
الجمله مره ثانيه حتى استيقظوا معتزوا ورقيه
فتحوا عينيهم ونظروا ثم وجدوا شبح قالوا هم
الاثنين وهم بيصوتوا ش ش ش شبح عااااااا
وجريوا معتز ورقيه وحضنوا بعض وقالوا اعوذ بالله
من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم
وبدات تقرب منهم وكانت بتعمل بيديها حركات
مخيفه وكانت تلبس اظافر طويله جدا ومتسخه ثم ضحكت ضحكه مخيفه
رقيه ومعتز كانت ركبهم بتخبط في بعض وبدات
اسيا تقول :وهي بتقرب منهم هاقتلكم لازم تموتوا
الموت الموت الموت هههههههههههه
رقيه كان هيغمى عليها من كثر الخوف اسيت شغلت
النور وخلعت اللبس وقعدت تضحك كثير ورقيه ومعتز استوعبوا ده مقلب
معتز قال: يا لهوي احنا كنا هنموت ليه كده بس
حرام عليكم اسيا يعني انتم تعملوا مقالب
لوحدكم وانا لا انتم مقالبكم تفهه لكن انا علي
مقلب ايه فل انفع ممثله صح جلست رقيه
على السرير وشربت مياه وقالت انا قلبي كان
هيقف يااسيا حرام عليكي اسيا قالت: قلت اتسلى يلا
بقى تصبحوت على خير معتز ورقيه وهوحد ينام
ويصبح على خير بعد المقلب ده ده احنا هننام مرعوبين😂😂
في صباح يوم جديد ضرب المنبه بتاع اسيا على
الساعه 4:00 الفجر استيقظت اسيا وتوضيت
وصلت ودخلت لمامتها وقالت لها ماما انا رايح
المعسكر عايزه حاجه انا جهزت الفطار في المطبخ
والادويه جنب الفطار ما تنسيش تاخذيهم انا هاقعد
ثلاث ايام في المعسكر وهكلمك كل يوم عايزه
حاجه يا ماما الام :ربنا يوفقك يا حبيبتي سلام
دخلت اسيا و لبست طقم جميل جدا وكان عباره
عن البنطلون جينز وبلوزه لونها اسود ويوجد بها
بعض من الرسومات البيضاء وكانت جميله للغايه
وكانت فرده شعرها الأسود كالفحم الذي يصل الى
مؤخرتها ثم احضرت حقيبتها وضعك فيها
الملابس والطعام والماء ثم سحبت الحقيبه وركبت
المصعد ونزلت لقيت رنا وملك في وجهها امام
العماره ورجبوا الباص وحملوا حقائبهم في حقيبه الباص
وجلسوا جنب بعض ودخل خلفهم سيف واسر
ونظرا سر الى اسيا التي كانت فاتنه للغايه ونظر مراد
الى ملك التي عندما راته خجلت كثيرا من نظراته
ونظره سيف الى اسيا كثيرا واعجب بها كثيرا
ونظرت رنا الى اسر الذي كان يرتدي بنطلون اسود
وقميص كحلي وكانت هذه الملابس تظهر جسده
الممشوق وتبرز عضلاته وكانت رائحه البرفيوم
بتاعه انتشرت فيه جميع انحاء الباص
واكتمل العدد وتحرك السائق بالباص وذهبوا الى
مكان المعسكر لكن فجاه الباص وقف حصل عطل
في الباص في منطقه قريبه من الغابه جدا نزلوا الركاب واخذوا حقائبهم
واقترح اسر ان الكل هينصب الخيم في المكان ده
لغايه ما الباص يتصلح كان المكان شبه مقطوع لا
يوجد به اي احد وبالفعل بدا الجميع في نصب
الخيمه بتاعته وكل واحد كان له خيمه لوحده وفي الليل
خرج الجميع وقعدوا مع بعض واشعلو نيران لعبه جميله تدعي الصراحه
عباره عن كل واحد هيلف الزجاجه والشخص اللي
هتقف عليه هينسال من الشخص اللي بيلف
الزجاجه وبدا سيف ولف وجاءت الزجاجه عند اسيا
سالها سيف وقال :لها عمرك حبيتي قبل كده
اسيا :لا
سيف: ليه
اسيا :لان الحب كالبحر من وقع فيه مات في
عواصف الاشتياق
سيف انت خائفه ان الشخص الي تحبيه يتخلى عنك وتشتاقي له صح كلامي
اسيا :مش بالضبط بس مش اي احد يستاهل حبك
لازم تبقى عارف الشخص اللي قدامك يستحق
حبك ولا لا كثير مننا نفسه يجرب تجربه الحب في
كثير بيتسلوا مش بيحبوا وفي الاخر يترك الشاب
البنت وقلبها ينكسر عارف ليه لانها حبته بصدق
حبيته من كل قلبها لكن هو طلع ندل اراد ان
يتسلي ولما لقى غيرها ومل منها سبها بكل بساطه
وكان دائما يعشمها ان هو بيحبها وان هيعيشها في
الجنه بعد الجواز وكل ده كذب في كذب البدايات اجمل ولكن ان النهايات اصدق
ولما البنت فعلا بتبقى بتحب الشخص ده من قلبها
وتتعلق به وساعات تدخل البنت في حاله اكتئاب
وفي كثير لما بيخش في حاله اكتئاب صحته
بتدهور وفي لبعض ممكن ينتحر بسبب الحب
وحاليا البنات والشباب بيتسلوا مش الشباب
لوحدهم وانا رافضه فكره الحب لان مش اي احد
يستاهل حبك. لازم تختار شخص يبقى قد الحب اللي هتحبه له
اسر كان متابع كلام اسيا بي اهتمام في نفس الوقت كان
غيران جدا من نظرات سيف لها لان انا نظرات
: سيف كانت نظرات اعجاب وقال اسر في نفسه لازم اسيا توثق فيا
سيف جربي يمكن تلاقي شخص يستهلك يا اسيا ويستاهل حبك
اسيا :سيبها للظروف كل واحد هياخذ نصيبه
مراد لف الزجاجه جاءت على ملك
سالها وقال لها :حبيتي قبل كده
ملك: لا
مراد: ليه
ملك: لان ما لقيتش الشخص المناسب اللي احبه و يحبني بس كد ا
مراد فرح ان ملك ما حبتش قبل كده
:رنا مسكت الزجاجه ولفتها وجاءت على اسر وقالته
عمرك اهتميت باحد قبل كده وانت ليه دائما مغرور
اسر: انا عمري ما اهتميت باحد وفجاه سكت ثم
كمل وقال بس حاسس اني بدات اهتم باحد عزيز
عليا رنا: ومين هو
اسر :مش لازم تعرفي رنا
حاست بالاحراج
اسر كمل وقال: بالنسبه اني مغرور لان دائما امي
وانا صغيره كانت تقول لي انت احسن من الناس
كلها غني وسيم عندك بدل الڤلا 2شخصيتك قويه البنات كلها
مهتمه بك فانا بقيت شايف نفسي وبدات انا انغر نفسي بس كده
اسيا: عرفت ان السبب في كل ده هي مامته هي اللي خليته مغرور
اسر الف الزجاجه وكان بيتمنى تيجي على اسيا
وبالفعل جاءت الزجاجه على اسيا وسألها هل يمكن
للصداقه ان تتحول الى حب من وجهه نظرك
اسيا :والله على حسب الشخص لو قد الثقه وانسان
محترم وبيصون بنات الناس واخلاقه عاليه وما
وميتسلاش بالبنت صديقته ويراعي ربنا فيها وما
يخزنهاش ابدا مهما حصل وكانت علاقه الصداقه ما
بينهم علاقه ود واحترام بين الطرفين ويكون
الصديقين مرتاحين لبعض جدا احتمال 75% انها تتحول الى الحب
لكن لو الشخص كان عكس كل الصفات دي او حتى
عكس نصف الصفات يبقى ولا يستاهل حب ولا يستاهل صداقه
اسر:تمام وحاس ان في امل انه لو تغير اسيا ممكن
تحبه
وقال اخر سؤال: هتسامحيني امتى يا دكتوره
اسيا لم ترد وفضلت ساكته وبعد كده وقفت وجات
عشان تمشي لكن اسر مسك ذراعها وشدها ليه
ودخلت في حضنه ونظره في عينيها برجاء ان
تسامحه تذكرت اسيا عندما نظرت له تلك النظره
ولكنه اهانه وبعدت عنه وقالت صعب جدا انت ما
تعرفش ان اكثر حاجه باكرهها ان احد يهني او
يظلمني ويا ريتها جاءت على الاهانه بس انا بسببك
وبسبب اهلك دخلت السجن وما حاولتش تيجي لي
السجن تزورني تعرف ايه اللي حصل ولا حاولت
تسمعني الاحساس بالظلم وحش وربنا ما يكتبه
على احد انت دخلتيني السجن وشفت اشكال هناك
ما كنتش اتوقع اني اشوفها في حياتي بس تعرف
طلعوا احسن منك سمعوني وساعدوني وحل
مشكلتي وعرفوني مين السبب مع انهم ما
يعرفونيش خالص
على عكسك اللي تعرفني وعارف ان عمري ما اعمل
كده وعمري ما اسرق بس صدقت ان انا سرقت المال
اسر: انا اسف ما فيش امل انك تسامحيني اسيا
سيبها للظروف الزمن قادر انو ينسي كل انسان
التجربه اللي مار بها وقالت تصبحوا علي خير
مراد خاد اسر على جنب وقال لاسر انت حبيتها يا
صاحبي اسر: مش عارف بس حاسس بالذنب من
اللي عملته يمكن احساسي بالذنب ايه اللي مخليني
دائما باترجاها انها تسامحني.
مراد: حاول ما تيأس واكيد هتسامحك يا اسر اسيا
طيبه بس كبريها كان انثي منعها تسامحك بسهوله
وبعدين لكل فعل رد فعل وده رد فعلها على اهانتك
ليها وظلمك وعدم ثقتك فيها خليك وراءها لغايه ما تسامحك وربنا معك يا حبيبي
المخيم بتاعها ولقت ملك
اسيا قالت لملك انت معاكي
مسدس ملك :اه
اسيا :بس انت واخذه معك ليه
: ملك
الاحتياط واجب يا حبيبي
اسيا :ملك انا عايزه المسدس ده نفسي اشيل
مسدس في جيبي ملك قالت شكرا ي قلبي وحضنتها
ملك: انا نفسي اسمع صوتك في اغنيه تركيه اسمها
ايه ايه لحظه افتكر ا ااه اسمها لقد سمعت انك لديك حبيبه
بتغنيها كده من قلبك كده والاحساس بيبقى طالع
من قلبك بيتخليني اندمج معك وبتخليني اعيش
الاغنيه معك وبتبقي صوتك فيها جميل جدا واللي
بيسحرني
:اسيا: حاضر بس مش دلوقتي اما الكل ينام ملك
هيناموا امتى اسيا:علي الساعه كدا 12:00 الى الكل
هيكون غرقان في النوم وبعد مرور ساعات نام
الجميع ما عدا اسر كان يفكر ماذا سيفعل لكي
تسامحه اسيا
اسيا راحت وقفت هي وملك قدام كل خيمه علشان
تتاكد ان لكل نائم اسر اخذ يتجول ويمشي وينظر الي
القمر ثم جلس تحت شجره
ملك: تعالي نمشي بعيد علشان اما تغني ما حدش
يصحى او يسمع صوتك اسيا :ماشي ي يا ملك
حتى وصلوا الى المكان قريب من الشجره التي
يجلس تحتها اسر وبدات اسيا تغني وتقول
دويدومكي بيريارلموش سنا اشكم زهرلموش بنا
سيفدام جاهنام كالبن مسكن اولدوا أمان اومروم
ديمي اونا يانديم يانديم يانديم اللهم
ثم تكمل باقيتها الاغنيه وكان صوتها ساحر وجذاب
لاقصى درجه ملك اندمجت جدا كان اسر يجلس
تحت الشجره وسمع صوت يغني وعرف انه
صوت اسيا وبدا يمشي حتى وصل الى مصدر
الصوت وبعد ان انتهت اسيا صقفت ملك لاسيا
وفجاه حد يصقف كمان وكان اسر وقال: الله الله
بجد صوتك رائع وساحر وجميل جدا وجذاب
مبدعه
اسيا لم تعطي اهتمام ومشيت وملك ذهبت
وراءها اسيا ابتسمت وبعد كده نامت
في صباح يوم جديد
استيقظت اسيا وملك واسر ومراد
وبدأت اسيا وملك ان يفطروا
ورنا وسيف كانوا نائمين
وفطروا مراد واسر مع
بعض وبعد ما خلصوا فطار اسيا قالت :انا حابه
اتمشى في الغابه
ملك :قالت انا عايزه اتمشى في الجهه اليسار
اسيا؛ لا انا حابه اتمشي من الجهه اليمين ومشيت
اسيا من الجهه اليمين في الغابه لوحدها وملك في
الجهه اليسار لوحدها لا يوجد احد في هذا الطريق
الذين يسيرون فيه اسيا وملك
اسر ومراد كانوا متابعين كل حاجه وقالوا
لبعض وبعدين في المجانين دول هنسيبهم يمشي
لوحدهم اسر : افرض هجم عليهم حيوان مفترس احنا في غابه يا مراد
مراد' خلاص انا هامشي مع ملك وانت تمشي مع
اسيا
: بالفعل مراد جري وراءه ملك ونادي عليها وقال
ملك استني انا هامشي معك حابب اتمشى معك
ملك: تمام
اسر مشى وراء اسيا وبعد كده ندى وقال دكتوره
استني انا جايه واسيا لم تعطي اهتمام
اسر يجري ويقول استني اقفلي الطريق يا حيوان
هجم عليك مين هيساعدك اسيا انا هاساعد نفسي
مش محتاجه مساعده من اي احد ربنا معايا
اسر :والله
وصل اسر لاسيا ومشي جنبها وقال ممكن نتكلم
شويه
اسيا:مفيش بينا كلام يا دكتور
اسر: من فضلك
اسيا قالت بكل كبرياء: ههه عايز ايه
اسر: عايزك تسامحيني انا اسف انا ندمان ومش هكرر الي عملته تاني
اسيا: اعتذارك مش مقبول
وفجاه يسمعوا صوت زئير اسد اسر قال وهو يمسك
يد اسيا المكان هنا خطر لازم نبعد في اسد في
المكان اللي واقفين فيه اسيا رفضت وقالت سيب يدي وفجاه
ستوب توقعاتكم ايه ولحد هنا استنوني في البارت
ال 12
العباره اللي هنطلع بها من البارت بتاع النهارده هو
على التجاهل اسيا لاسي علشان تعلمه ان ما
يعملش كده ثاني وأنه يوثق فيها
هي اذا لم تتقن فن التجاهل ستخسر الكثير واولهم عافيتك😎🖤✌️
نصيحه مني للفانزات القمرات الي بحبهم جدا
لا تلحق من استغنى فانت عنه اغنى ولا تعاتب من اهمل في حياتك بفراقه اجمل🔥🙏🌸
عايزه اقول لكم ان احيانا بيبقى في غلطات في الكتابه انا ببقى كاتبه صح بس احيانا الكيبورد بيغيرها و يخليها بدل الكلمه المقصود بها في البارت بتتكتب كلمه ثانيه فبعتذر جدا
عايزه رايكم في البارت ده رايكم يهمني لو عايزين كل يوم بارت انزله عليكم بالتفاعل كثير وكومنتات حلوه من اللي بتشجعني اكمل طبعا شكرا على تفاعلكم القمر اللي بيتشجعني استمر وبكمل ما تنسوش تدعموني بلايك وكومنت عسل زيكم
دعوه حلوه من قلبكم يا قمرات ♥️
اعمل متابعه هنا👈 اضغط هناااااااا👉عشان يوصلكم كل الاجزاء الباقيه هتوصل للمتابعين فقط
دمتم في رعايه الله 🤍🌸
#روايه_كبرياء_اسيا_وغرور_اسر
#بقلم_بسمله_صالح
#يتبع
تعليقات
إرسال تعليق