القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية عشق الرعد البارت 13_14بقلم سما احمد في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه


الفصل الثالث عشر 


استيقظ رعد وكانت عشق تنام بأحضانه وكان يتلمس وجهها ويرجع خصله خلف اذنها تفجأ بحرارتها المرتفعه فهم بإيقاظها وقامت وفجأة جرت علي الحمام تستفرغ بشده ودخل مسكها من خصرها ويرجع شعرها للوراء وبعد وقت قامت ومسكت لياقته وحضنها ثم حملها للفراش وكان يفكر ماذا يفعل وقرر اخبار امه فرن عليها 


نورهان : الو ازيك ياحبيبي وازي مراتك 


رعد بخوف : ماما عشق سخنه اوي وبستفرغ بشده والداده مش هنا 


نورهان بخوف : خليها تاخد شاور وانا جايه ومعايا دكتوره 


رعد : ياريت متقوليش لحد عشان ميقلقوش


نورهان : حاضر 


رعد : انتي لسه معاكي نسخة المفتاح مش كده 


نورهان : اي 


رعد : طيب يلا سلام 


وقفلت مع رعد ثم حمل عشق وفتح الدوش وهي كانت ترتعش فحضنها وظل الماء ينساب عليهم لوقت حتي وصلت نورهان واخبرت رعد بأن يذهب ليبدل ملابسه وهي ستظل مع عشق حتي تأتي الدكتوره وتبدل ملابسها 


ابدلت ملابس عشق وجعلتها تنام واتت بكمدات وظلت بجانبها تضعها لها ففتحت عشق اعينها 

عشق ودموعها تنساب بصوت متقطع : ماما انتي جنبي ماما وحشتيني اوي انا هموت واجيلك عشان بحبك اوي هموت هااااه هموت


لم تتحكم نورهان في دموعها وبكت ومسدت علي شعر عشق بحنان اموي 


دخل رعد ووجد امه تبكي 

رعد : ماما انتي بتعيطي ليه عشق فيها حاجه 


نورهان : لا بس كانت مفكراني امها المهم الدكتورة جات 


رعد : ايوه هي بره 


نورهان : خلاص دخلها 


كشفت الدكتورة علي عشق واخبرتهم انها حمي شديدة ونزله معويه ويجب ان تأخذ الدواء بانتظام 


************************************

مر اسبوع وكانت نورهان تجلس مع عشق ورعد ولم تخبر احد بمرض عشق الشديد ورعد كان سياخذ اجازه ولكن نورهان رفضت وظلت بجانب عشق وتشعر انها ابنتها 


جودي تحاول التحدث لعشق ولكنها لا تجب فشعرت انها تخسرها او تتعود علي غيابها وفي نفس الوقت  سامحت عدي علي خداعه فقررت ان تكون له حسن الزوجه حتي مامتها 


جاسر ويارا يتجنبان بعضها ويحاول جاسر فهم ماكانت تعنيه 


************************************

كانت عشق تجلس مع نورهان التي تطعمها ونزلت دموع عشق فمسحتها نورهان 

نورهان : بتعيطي ليه ياحبيبتي 


عشق ببكاء : ممكن اقولك ماما 


نورهان : اكيد يابنتي 


رعد : ايه الخيانه دي وفي قصري كمان ومن مين عشقي وامي ياربي 


نورهان : بس ياولا 


عشق : هههههه ولاا 


رعد : منظري بقي وحش 


عشق : اوي


نورهان : ههههه ورينا عرض كتافك بقي 


رعد : ايه ده ياماما بتطرديني طيب انا هسبلكم القصر كله وماشي 


عشق بلهفه : رعد 


رعد : عشقه


عشق : هاتلي بيتزا قبل ماتمشي 


رعد بتأفف : حاضر 


عشق : رعد 


رعد : نعم 


عشق : وبيبسي 


رعد بضيق : حاضر 


عشق : رعد 


رعد بعصبيه : عايزه ايه من زفت 


عشق بدموع : مش عايزه حاجه بس متمشيش

اقترب رعد منها وحضنها ثم قال انا اسف ياعشقي


عشق : بتتصرف فين دي 


رعد : قلبك ابيض


عشق : مش اوي 

فضحك وكانت نورهان تنظر لهم وتتمني ان تدوم سعادتهم وتري عشقهم لبعض 


نورهان : كده عشق بقت كويسه انا هرجع القصر الوقتي


عشق : لا ياماما معتيش تسيبيني انا بمل لوحدي 


نورهان : عشان همس 


عشق : هاتيها تعيش معانا 


نورهان : مينفعش يا عشق وبعدين انتي ناسيه اني سيدة اعمال....متزعليش بقي


عشق : حاضر بس خديني لجودي 


نورهان : خلاص قومي جهزي نفسك


عشق : امرك يا جميل 


رعد : خلصوا وهوصلكم

وبالفعل انتهوا وتوجهوا للقصر

************************************

كانت جودي تجلس في الحديقه وتضم صوره لها ولعشق ولنور وتنظر للفراغ وكان عدي يتبعها من اعلي ويعلم ان بداخلها هموم يود ان يعرفها ويمحيها 

وجدت جودي يد توضع علي اعينها وتقبلها من وجنتها فعلمت انها هي 

جودي : عشقي


عشق : جودتي 

وقامت وحضنتها وكانت عشق تحضنها بشده كأنها تقول لا تتركيني 


نورهان : ايه دا القمر والشمس سوا.....هسيبك انا 


عشق : اوكي يا ماما 


وتركتهم نورهان وذهبت 

جودي : ماما....صحيح مبترديش عليا ليه 


عشق : خدت دور حمي جامد وماما كانت قاعده معايا 


جودي : اممم طيب


عشق : الوقتي هنبعت تحاليلك لدكتور مختص بره البلد ونشوف 


جودي : الدكتوره قالت مفيش امل خلاص سيبك 


عشق : مسبنيش يا جودي وهتتعالجي وتعيشي معايا ع طول 


جودي : بس بشرط 


عشق : ايه هو 


جودي : بابا احمد يتجوز 


عشق : ايه رأيك في ماما نورهان 


جودي : واللهي كنت عايزه اقولك عليها بس عايزين حد يساعدنا 


لارا : انا اهو عوو


جودي بحماس : لارا 


عشق : بجد هتساعدينا 


لارا : اكيد مش جايه اتظارف وبما انه فيه مصلحه لماما فانا موافقه 


جودي : بس ادهم وعدي ورعد 


عشق ولارا : سيبها علينا يا معلم


جودي : هههههه ربنا يستر

************************************

بعدما وصلوا للقصر ترك رعد عشق ونورهان وتوجه لعدي ووجده يقف وينظر لجودي 

رعد : اما انت بتحبها بتكابر ليه 


عدي ببرود : نفس المكابره اللي بتكابرها في حبك لعشق 


رعد : طيب انا خايف اخسرها انت ايه 


عدي : خايف اخسر نفسي 


رعد : هتندم يا صاحبي 


عدي : كل اما تشوف وشي تقولي هتندم 


رعد : انا هقولك حاجه.....جودي فيها حاجه غريبه وانت واجبك تعرفها 


عدي : انت مخبي ايه يا رعد 


رعد : مش حاجه بس عشق وجودي اتكلموا وعشق كانت في حاله صدمه واما خرجتها منها قعدت تصرخ وتنادي علي مامتها وتقولها خديني مع جودي وبعدها تعبت جامد وغير كده جودي قعدت ترن علي عشق وتقولها مش بإيدي اسفه بس اراده ربنا وحاجات كتيره فأكيد في سر كبير وقوي كمان 


عدي : اممم انا كده بدأ شكي يبقي يقين لان جودي بتسرح كتير وتعيط 


رعد : انا كمان هحاول اعرف


عدي : تمام 

*************************

جلست الفتيات سويا ولاحظوا سرحان يارا ففهمت عشق وقررت وضع خطه ثانيه فدخلت هي وجودي ولارا غرفة لارا بحجه ان تريهم ديكور الغرفه الجديد

عشق : يارا متغيره اوي 


لارا : انا ملاحظه بقالها اكتر من اسبوع كده 


جودي : شكله اللي في بالي 


عشق : اصدك ايه


جودي : اقولكم سر 


لارا : قولي 


جودي : انا حاسه ان يارا بتحب جاسر 


عشق : ههههه نفس اللي كنت هقوله 


لارا : ههههه وانا كمان والمتخلف اخويا مش واخد باله 


عشق : واللي يخليه ياخد


جودي : خطه تانيه 


لارا : ازاي 


عشق : مفيش غيره جو


جودي : بتهزري 


عشق : لا 


لارا : مش فاهمة 


عشق بغمزه : هتفهمي بعدين 


جودي : الوقتي جو وبابا هيجوا ازاي 


عشق : جو سهل بس بابا 


لارا : رني عليه وقوليله انك تعبانه ومش قادره تروحي وانه وحشك واتمسكني وكده


عشق : براڤوا عليكي ابت 


جودي : كل ده بنشوف ديكور الاوضه يلا قبل ما يشكو


وخرجوا الفتيات وجلس الجميع سويا 

جودي : عشق


عشق : نعم يا عشق عشق 


مالك : ايه كل دا


همس : الا شويه هفكرها حبيبك 


عشق : دي قلبي 


لارا : ورعد 


عشق بتلقائيه : رعد كل حاجه 


نورهان : ربنا يخليكم لبعض......مفيش نونو يا عشق او انتي يا جودي


سرحت عشق وجودي 

عدي : وماله نجيب يا عمتو 

انتبهت له جودي ونظرت له بابتسامه سخريه ففهمها هو فهو سيتركها كيف يريد ان يجمعهم طفل 


رعد : اه يا عشق واخده بالك 


عشق مخرجه لسانها : واخده يا رعود باشا بس خليك في نفسك


رعد : مجنونه وطفله 


عشق : مبقاش عشق لو كنت غير كده 


رعد : يلا نطير احنا 


عشق مقلده صوته : الفاظك يا رعد 

ضحك الكل 


ادهم : متباتوا هنا يا رعد 


رعد : مينفعش ورايا شغل 


لارا : بليييز يا رعد 


همس : اي يا ابيه وحياتي 


يارا : رعد الله 


نورهان : رعد خليك بقي 


عدي : ياعم بات وبكره نروح الشركه سوا انت كده كده بكره يوم الشركه مش المخابرات


رعد : عشق هانم رأي سيادتك 


عشق : عادي في المعادي 


رعد : خلاص تمام هنبات 


تجمع لارا وجودي وعشق سويا في غرفه لارا 

لارا : رني علي باباكي الوقتي 


جودي : جو الاول 


عشق : تمام هبدأ بالسهل ورنت علي يوسف 


يوسف : الو سلام عليكم 


عشق : وعليكم السلام ايه الرقه دي يا ولااا


يوسف : هو انتي ايه ياختي عايزه حاجة 


عشق : يخربيت الفاظك الهباب.....ازيك يالااا


يوسف : احسن منك اخلصي اصل الرنه دي مش من فراغ 


عشق : عيبك انك فاهمني يا جو


يوسف : المطلوب 


عشق : بصراحه كده الموضوع فيه حب 


يوسف : الله الله اقرب اتنين ولا ابعدهم ياريت ابعدهم اصل بحب دور الشرير 


عشق : للاسف هتقرب 


يوسف : قول واشجيني 


قصت له عشق عن يارا وما يجب عليه فعله 

يوسف : والمقابل 


عشق : مادي حقير 


يوسف : عارف قولي بقي 


عشق : هزن علي بابا يخلي عمو يجوزك لزينه بعد شهرين من نجاح الخطه 


يوسف : شهر واحد 


عشق : بس 


يوسف : مبسش نتفق 


عشق : تمام يا جو هشوف خطة مجيك دي تمام 


يوسف : تمام هستني مكالمتك 


عشق : اوكي سلام 

وقفلت معه وفرح الفتيات كثيرا 


لارا : اول خطه نجحت رني علي باباكي 


عشق : هعمل حاجة الاول وتركتهم وخرجت لرعد وجدته يجلس مع الشباب فأشارت له ان يأتي واخذها للمكتب 


عشق : رعد هو انا ممكن اطلب منك طلب 


رعد : عيوني 


عشق : لا هما حلوين مكانهم....بس ممكن اطلب حاجه تانيه 


رعد : هههههه اطلبي 


عشق : ممكن ارن علي بابا واقوله يجي يقعد عندنا فتره واللهي مش كتيره وهو اكيد مش هيرضي يقعد في قصرك بس حبيت اسأذنك الاول ولو مش عاوز انا...... 

قبلها بحب شديد ثم بعد عنها وابتسم ابتسامته التي تعشقها 


رعد : عشقي حاجه زي دي متاخديش اذني فيها رني عليه وقوليله يجي ولو عايزاني اقنعه هقنعه ماشي وافتكري ان القصر بتاعتك قبل مايكون بتاعتي واقفلي بؤقك قبل ما اقفله وغمزلها 

بحركه تلقائيه وضعت يداها علي فمها فضحك بصوت عالي وتركها وذهب 


حركت رأسها يمينا ويسارا ثم ذهبت لتحدث والدها ولكن لم تفتح الكاميرا لكي لا يري جودي

عشق : ابو حميد


احمد : عشقه 


عشق : وحشتيني اوي 


احمد : انتي اكتر.....انت عامله ايه والمجانين الاتنين


عشق : مكلمتش جودي 


احمد : مش قادر يا عشق هي قبل ماتمشي قالتلي عشق امانه عندك وانا محفظتش ع الامانه 

اغمضت جودي لتمنع دموعها ولكنها نزلت وخرجت تجري للخارج 


عشق نظرت لجودي : انا وجودي بحاجتك يابابا 


احمد : رعد وعدي مضايقنكم 


عشق : رعد مفيش احن منه يابابا 


احمد : امال في ايه 


عشق ونظرت للارا ودمعت : ارجوك يابابا تعالي عشانا 


احمد : عشق مش تقلقيني 


عشق : متقلقش بس هات جو وعمار وايمان وتعالي زورني ضروري 


احمد : خلاص بعد بكره هاجي 


عشق : هستناك يا حبيبي سلام 


احمد : سلام 

ثم نظرت للارا وابتسمت 

************************

اشارت نورهان لعشق علي غرفة ليناموا فيها واخبرتها انها تخص رعد واعطتها ملابس لتبدل ثيابها وذهبت

بدلت عشق ثيابها ووقفت تتأمل الغرفه حتي جاء رعد من الخلف وحضنها ووضع رأسه علي كتفها 

عشق بابتسامة : ايه الوضعيه الرومانسية دي 


رعد : الله وفيها ايه اما ابقي رومانسي مع عشقي اعز حد في حياتي 


عشق : ولا حاجه يا معلم 


رعد : معلم؟ نو كومنت 


عشق : ههههه هي ليه الاوضه دي سودا اصدي ديكورها 


رعد : عشان دي شخصية رعد الشافعي قاسيه 


عشق : رعد مش رعود انما رعود عشقه هتملاله حياته بالالوان 


رعد : هي ملتها ومشي الحال وقبل وجنتها


عشق بخجل : رعووود 


رعد بضحك : ايه يا عشقي 


عشق : اوف يعني مش عارف انت بتكسفني 


رعد : اتعودي يا عشقي 


عشق : بقي كده 


رعد : ايوه كده 


خبطته بكوعها فتألم وبعد وهي جرت تضحك فجري ورأها في الغرفه ثم حملها وهي ضحكت بشده 

عشق : هههههههه نزلني بقي 


رعد : ارشيني 


عشق : رعود 


رعد : ارشيني 

قبلته من وجنته بقوه فابتسم هو واتجه للسرير واخذها بحضنه وناما 

*******************

عند جودي كانت تقف وتبكي الي ان جاء عدي ووضع يده على اكتافها فالتفتت ورأته ثم حضنته بشده وهو بادلها الحضن وبكت وهي تقول 


جودي : انا بحبك يا عدي اوي ومش عايزه اسيبك عدي مش عايزه نفترق بس الاسباب اقوي مننا 

استغرب عدي من كلامها وظن انه بسبب كلامه بأنه سيتركها 

************************************

في الصباح استيقظت عشق وجدت رعد مازال نائم فرفعت نفسها وسندت يداها علي صدره ومسكت طرف شعرها تداعب انفه ثم اذنه وتضحك عندما يتضايق عندما وجدته لم يستيقظ اقتربت ببطء وقبلت وجنتيه ونظرت له ثم قبلت جبينه وفكه وانفه كان هو قد استيقظ ومستمتع بما تفعل وعندما وجدها ستبعد شدها اليه 

عشق بخجل شديد : انت كنت صاحي 


رعد : اي وكل البوس ده يتلخص في دي 

والتقت شفتاها في قبله دق قلبها وقلبه بعنف وبعد عنها بعد وقت 


رعد بحب : صباحك جنه 


لم تجب فقط وجنتها تشتعل 

رعد : عشقي صوتك راح هههههه


عشق بتلقائيه : انت ضحكتك حلوه ليه 


ضحك بكل صوته فادركت ما قالت واغمضت عيناها بقوه فحملها رعد واتجه للحمام وانزلها علي الباب 

رعد بهمس : عشقي افتحي عينك 


فتحتها عشق ببطء فقبل وجنتها وقال ادخلي غيري عشان اوصلك علي بيتنا يا عشقي 

اومأت برأسها ودخلت ثم خرجوا ونزلوا فطروا مع الكل واتجههوا لمنزلهم 

********************

حتي لو عدد اللي بيقرأوا قليل اوي بتمني يقولوا رأيهم 


بقلم / سماء أحمد


الفصل الرابع عشر 


في اليوم التالي اخبرت عشق رعد بمجئ والدها وقررت ان تعزم الكل في نفس وقت مجيئه واخبرت يوسف ان يأتي معه وان يترك زينه ويخلع دبلته


وفي اليوم التالي جاءت نورهان وجودي باكرا لمساعدتها وفي الساعه السابعه مساءآ تجمع الجميع حتي عائله جودي 

جاسر : مين اللي عامل الاكل 


عشق : ماما وجودي والداده


جاسر : يعني مطلبش الاسعاف 


رعد : السم من ايد عشقي حلو 

خجلت عشق كثيرا ولم تجب 


چيلان : الله الله نحن هنا 


رعد : ايه يا مالك متقول حاجه 


مالك : انا جعان 


عدي : ياريتك ما تكلمت 


محمد : احنا مستنين مين كل ده 


جودي : خليها مفاجأه يابابا 


ثناء : مفاجأه اما نشوف 


لارا : في صوت عربيه يبقي الحراس دخلوهم


عشق : وصلوا 


جودي وقد بدأت دموعها تظهر : انا اللي هفتح 


عشق : لا انا 


جودي : انا 


عشق : لا انا 

فرن الجرس فذهبت چيلان لتفتح 


عشق وجودي : عاااا لاااا


عندما رأت چيلان احمد صرخت ومن ثم حضنته بشده امام انظار الجميع ولم يكن احد يعرفه سوا رعد والباقي مزهول 

چيلان وهي تقبل وجنته : وحشتني اوي اوي اوي 


احمد : وانتي وحشتيني اكتر 


مالك بعصبيه : يا نهارك اسود بتحضني واحد وشباب كمان في العشرينات 


چيلان : وببوسه كمان.....وقبلت احمد من وجنته الاخري وما ان بعدت حتي جرت عليه جودي وعشق وحضناه سويا 


احمد : وحشتوني اوي يا مجانين 


جودي بدموع : وحشتني اوي انا كنت بحاجتك 


احمد وهو يقبل جبينها هي وعشق : انا جيت اهو يا قلبي 


عشق : وحشتيني يابو حميد 


احمد : وانتي اكتر يا عشق ابو حميد 


عدي بعصبية : دي زودتها اوي نزله احضان وبوس في الراجل قدامنا كدا 


رعد : هدي اعضائك اخاف تنصدم بعد شويه 


عدي : هدي ايه وزفت ايه 

كان الجميع يكاد فمهم يصل للأرض من هول الصدمه 


چيلان : ابعدي يازفته خليه يدخل 

فدخل احمد وهم يحتضنوه 


محمد : براحه شويه عليه 


احمد : اهو ده اخرة اللي يخلف تلات مجانين زي دول 


جودي : بابا الله 


جاسر : بابا ايه ياختي دانتي اللي بابا 


يارا : انت بابا بجد 


يوسف : وانا ابن اخو بابا ياجميل 


جاسر : وحياة امك 


عشق وجودي وچيلان بصراخ : جووو


يوسف : ودنيييي بلا جو بلا جزر انا جعان 


رعد : همك علي كرشك يا فاشل 


يوسف. : ميرسي يا جوز الهبله هاتولي اكل بقي...ولا اقول نتعرف الاول 


جودي : عموري اي 


عمار : بلا عموري بلا جزر اسمي عمار 


عشق : ريلاكس يا عموري 


عمار : بس ايه العسل ده اخواتي احلوه ع الجواز 


يوسف وهو ينظر ليارا : ومين سمعك واتعرفوا علي حلوين 


حضنت جودي وچيلان وعشق عمار 

عشق : اعرفكم بابا ويوسف ابن....انت ابن مين يالا


يوسف : ابن بشر 


جودي : ههههه يخربيت السخافه 


يوسف : بس ياماما هسكتلك عشان عيونك البحر دول 


عدي : متلم الدور ياباشا 


يوسف. : مين الشاب 


چيلان : افصل وانت تعرف 


يوسف : الله چيلاتي صوتك فين من ساعتها 


عشق : ودا عمار اخويا الصغير ودي ايمان اخت البارد ده 


ايمان : رد يا بارد 


يوسف : شله المجانين اتجمعت استأذن.....فين اوضتي 


رعد : هههههه علي ايدك الشمال يا جو


يوسف : چي چي وجودي انتوا اتجوزتوا 


چيلان : انا اتكتب كتابي وجودي اتجوزت 


يوسف : كدا يا جودي تتجوزي دا الواد ياسر صاحبي كان جاي يتقدملك دا كان بيغششني في الامتحانات عشان اقوله انتي بتحبي ايه وبتكرهي ايه 

غضب عدي بشده وقبض ايديه وظهرت عروقه لمجرد فكره انها ستكون لغيره 


جودي : يخربيتك انت غبي يالا 


يوسف : ههههه لا بستغبي 


جودي : بابا شفته بيقول ايه بيغش علي حسابي 


يوسف : وعلي حساب عشق الواد مازن كان دايما يسألني عليها وهو اللي كان بيبعتلها ورد كل يوم جمعه 


عشق : يابن ال


يوسف : عيب انا اكبر منك 


جودي : ماشي يا جو الكلب واللهي لدفعك التمن 


يوسف : ههه ازاي يا فاشله 


عشق : فاكره ياسمين اللي كان جو بيكلمها ويقابلها من ورا ناس ايه رأيك نكشف سره يا جودي 


يوسف وقد فهم ان قصدهم علي زينه : لا انا اسف وهعمل اللي انتوا عايزينوه 

ضحك الكل عليه 


عشق عرفته اباها علي الجميع ثم : بابا دي ماما نورهان تبقي في مقام مامت رعد 


نظر لها احمد باستغراب ثم قال اهلا وسهلا مما اذهل الجميع 


رعد : خلصنا من التعارف والسلامات يلا ناكل 

وجلسوا جميعا ليأكلوا سويا وفرح احمد كثيرا بالطعام 


احمد : انا عارف اكل اميرتي طيب مين التاني بجد تسلم ايديها 


عشق بمكر : ماما نورهان 


احمد بهدوء : تسلم ايديكي 


نورهان : ميرسي 

وبعد ان انتهوا جلسوا سويا وذهبت لارا وعشق ليحضروا العصير 


لارا : جو دا بيولعها 


عشق : ههههه دا مش بس خلي جاسر يولع دا كمان عدي 


لارا : هههههه واللهي جدع 


يوسف : منا عارف


عشق : خضتنا يا جو الله


يوسف : ليه انتي بتتخضي زي البنات


عشق : لا زيك 


يوسف : بس يا بت 


عشق : بته اما تبتك


لارا : ههههه بس يلا خلينا نطلع 


يوسف : متنسوش تقروا عليا الفاتحه بعد اللي هعمله في الايام اللي جايه 


خرجوا الفتيات وهم يضحكوا بصوت عالي ووضعوا العصير للكل وبيبسي وجلست بجانب اباها 

همس : عشق انتي مش بتشربي عصير ليه


عشق : عصير يعع لا مستحيل 


جودي : ههههه عشق وعصير 


احمد : اميراتي التلاته عاملين ايه في حياتهم 


محمد : واللهي يستحسن تسأل مالك ورعد مش عشق وچيلان 


احمد : ههههه معاك حق.....جودتي عامله ايه 


جودي : جودتك بخير طول مانت بخير يا حلو 


احمد مقبلا جبينها : يا رب دايما 


چيلان : بغير عليك يا عريسي الله ابعد 


يوسف : متتكلم يا اخ مالك بتغير علي عمي واخد بالك 


همس : بصراحه عمك هو اللي حلو 


ادهم : همس كده عيب


احمد : ايه يا بني فيها ايه بتهزر وبعدين واحده بتقول لباباها ابو حميد والتانيه عريسي فعادي اعتبروني اخوكم 


لارا : الله ايه الاب ده انا عايزه منه 

ضحك الكل 


جاسر : انتي محسساني انك بتتكلمي عن حاجه بتتشره 


احمد : عادي اعتبريني باباكي 


عشق بغمزه : ولادك كتروا اوي ياابو حميد 


احمد : رعد تعالي خد مراتك من وشي 


چيلان : اي والنبي يا رعد داحتي مزاحمه الدنيا 


عشق : بس يا بارده 


محمد : يلا يا چيلان نمشي 


رعد : اقعدوا شويه 


محمد : الوقت اتأخر اوي 


عشق : لسه بدري 


محمد : مره تانيه  


ثناء : اي يلا 


چيلان : اشطااا..... وقبلت احمد من وجنته....باااي هاجي اشوفك تاني 


احمد بابتسامه : باااي يا اميرتي 


چيلان : يخربيت الغمازات 


ضحك احمد بشده ونظرت له نورهان وللحظه شعرت بان قلبها يقرع كالطبول وشعرت انها مراهقه واخذ ادهم لارا ويارا وهمس وامه ومالك وجاسر وذهبت چيلان برفقه والديها وحضنت جودي احمد بشده وهي تنظر لوالديها فلاحظت عشق وشعرت بألم في قلبها 


احمد : مالها اميرتي 


جودي : مستفقداك اوي ومستفقده لحضنك 


احمد : حبيبتي انا جنبك دايما 

وفرت دمعه منها ورأها عدي فحزن بشده ويشعر انه السبب


جودي : اوعدني انك مش هتزعل مني ولا تبعد اوي لحد ما اموت 


احمد : ربنا ياخد من عمري ويطول في عمرك يا حبيبت بابا 


عشق بدموع تنزل : بس بقي موت ايه وارف ايه

كان رعد يجلس بجانبها فالتفتت اليه وعينها تدمع فحضنها ولم يحرج من احد 


ايمان : بطلوا عايط بقي الله 


يوسف : مره واحد ضحك بين سنانه 

فضحكوا الكل ومسحت عشق اعينها كالأطفال 


عشق : بطل تسرق نكتي 


رعد : عدي تعالي عايزك في شغل 


عدي : ماشي 


يوسف : وتسبوني في جو العشق الممنوع ده خدوني معاكم 


عمار : وانا كمان 

وذهبوا الاربعه وتركوا احمد مع ايمان وعشق وجودي 

عشق : هنعمل ايه 


ايمان : انكل كملي حكايتك مع طنط نور 


احمد : مش جايلي مزاج


جودي : بابا بليز 


احمد : كنت واقف فين 


ايمان : عند اما دخلت كانت بتحاول تعتزر 


احمد : هههههه مجنونه نور 


فلااااش باااك


اما احمد لم يعطي اهتمام لنور وكان يتفاداها وهي حزنت ووجدته يدخل السكشن ففعلت شئ جنوني ودخلت بعد الدكتور

نور : احم دكتور 


الدكتور : ازاي تدخلي المحاضره بعد اما ادخل 


نور : انا اصلا لسه في اولي 


الدكتور : وعايزه ايه 


نور : اتكلم معايا بطريقه احسن من كدا 


الدكتور : هتسكتي والا واللهي هخلي العميد يرفضك والدكاتره يشيلوكي المواد


نور : عادي انتم الخسرانين 


الدكتور : ازاي بقي 


نور : منا هعمل دوشه وهبقي مشاغبه وهعدي الطلاب وانتم يا عيني اللي هتتعبوا اما تلاقوا الطلاب كدا او هحاول انتحر كده وكده يعني وهقولهم انكم بتسقطوني من غير سبب 


الدكتور : وانتي متوقعه اصدقك 


نور : واللهي اسأل عن مغامرات نور 


احد الطالبات : يا دكتور دي فتحت دماغ واحد عشان عكسها قدام الجامعه من تاني يوم 


نور : واترفدت مرتين قبل كده مره في الاعدادي ومره في الثانوي وعشر استدعاء ولي امر 

ضحك الطلاب عليها وحمدت ثناء ربها ان لا احد يعلم انها اختها الا المقربين جدا


الدكتور : وعايزه ايه بقي 


نور : بكل بساطة احم انا اسفه اوي يا احمد يمكن انت حاولت تنقذني بس انا كنت فاظه معاك ودا لاسباب بجد اسفه وبتمني تسامحني وشكرا اوي لانك حاولت تساعدني.....ثم تنهدت....شكرا يا دكتور واسفه ع الازعاج 


الدكتور : ولا يهمك يا....


نور : نور 


الدكتور : يا نور الكليه 


ابتسمت نور ونظرت لاحمد ثم ذهبت واحمد كان قلبه يدق بشده وشعر ان الجميع يسمعه وابتسم وقرر ان يعترف بحبه لها في اسرع وقت 


خرجت نور وشجعتها تبخرت واحمر وجهها بشده وذهبت لمنزلها ونامت وحلمت به 


اما احمد خرج وظل يبحث علنها وذهب لثناء 

احمد : ثناء 


ثناء : نعم 


احمد : احم نور فين 


ثناء : انا اسفه علي اللي عملته واللهي هي قلبها ابيض بس هبله واما بتغلط بتعمل المستحيل عشان محدش يزعل 


احمد : بس ايه كل ده انا بسألك بس هي فين 


ثناء : اظاهر روحت 

اومأ احمد برأسه ثم ذهب لبيته وقابلته والدته 


فاطمه : مالك يا احمد 


احمد بسرحان : شكلي حبيت 


فاطمه : بتهزر 


احمد : لا يا ماما انا فعلا حبيت 


فاطمه : سبحان مغير الأحوال احمد اللي كان مبيبصش لبنت داخل عليا يقولي حبيت


احمد : مش عارف ازاي او امتي بس هي عكسي تماما هي مشاغبه ومجنونه وبتهزر وبتضحك وبتعمل اشياء جنونيه انما انا هادي وبحب الهدوء بس بقيت بحبها اكتر بحب كل حاجه فيها شعرها البني الطويل وعيونها العسلي في الشمس وبني بدون الشمس وطولها وضحكتها وهزارها وساعة اما قالتلي يابو حميد انا عشقتها يا ماما 


فاطمه : قولها يا احمد 


احمد : خايف لاول مره اكون خايف كده خايف لتكون.... 


فاطمه : متقلقش اكيد بتحبك يا احمد انت نيتك صافيه 


احمد مقبلا يداها : ادعيلي يا امي 


فاطمه : ربنا يوقفلك ولاد الحلال ويجعلها من نصيبك يا احمد يا بني 


احمد : ربنا يخليكي يا ست الكل 


ظل احمد يحاول رؤيه نور لاسبوع ولكنها تحضر محاضراتها وتذهب مسرعه للبيت حتي لا يلمحها وكانت محرجه ان تراه بعدما اعتزرت له واحمد كان سيجن من افعالها وقال ان كانت مجنونة فانا اجن وعلم ان ورأها محاضره فذهب لثناء 

احمد : ثناء 


ثناء : نعم يا احمد 


احمد : نور فين الوقتي 


ثناء : في المحاضره 


احمد : شكرا عن اذنك 

وذهب ووقف علي الباب حتي خرج الدكتور فدخل فورا 


احمد : احم ممكن محدش يتحرك لثواني 


تهامس الكل والفتيات تتطلع له فهو اجمل شاب في الكليه بأعينه الزرقاء وغمزاته وشعره الاسود الفحمي الكثيف وبياضه وطوله 


كانت نور تود ان تخنقهم جميعا وتغمي اعينهم وما كان يضايقها برفانه الجذاب الذي يغطي المكان 

احمد : اسمعوني دقيقه 


تحركت نور وكانت ستخرج الي ان اوقفها صوت احمد 


احمد : نور انا بحبك 


بااااك 


اطلقت عشق صفيره نزل عليها الشباب 

عشق بصوت عالي : الله عليك يا ابو حميد يا جامد


ايمان : وانا بقول عشق طالعه لمين 


رعد : في ايه 

************************************

بقلم / سماء أحمد

تكملة الروايه من هنااااااا 

 

تعليقات

التنقل السريع