القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية كبرياء آسيا وغرور أسر البارت 13بقلم بسمله صالح جميع الفصول كامله


#روايه_كبرياء_اسيا_وغرور_اسر
#بقلم_بسمله_صالح
#البارت_13
#استغفر_الله_العظيم

وفجاه اسيا تقع فيقف اسر ويمسكها من خصرها

لتنظر في عيناه وهو ينظر في عيناها وكانت لغه العيون هي اللغه السائده

اسيا من شرودها وتسند على كتف اسر لكي تقف ثم

 تقف ولكنها لم تقدر على المشي ليمسك اسر بيديها

 ويقول اسيا انت قدمك فيها حاجه اسيا :لا اسر

 يمسك اسيا  من يديها ويقول لها اجلسي ويشد اسيا لكي

 تجلس لينزل اسر على ركبته و يمسك رجل اسيا

 ويضعها على ركبته لينظر الى قدمها ويقول ايه

 اللي عمل في قدمك هكذا قدمك بها اثار جروح

 كثيره ازاي كده ايه اللي حصل يا اسيا تحكي له

 اسيا انها كانت تريد مياه فضطرت الى خلع الكوتش

 من قدمها لتملئه بالماء اسر حزن كثيرا ولكنها كبرت

 في نظره كثيرا يقول اسر: اجلسي وانا اخرج اجيب

 الافوكادو واجيب اعشاب وادهنه على قدمك اسيا

 تمسك يده وتقول :لا ما فيش داعي لان جروحك

 اللي في جسدك لم تشفى لازم ترتاح علشان

 جروحك اسر: انت اعتنيتي بي وساعدتيني وقدمك

 انجرحت بسببي حاليا صار دوري لحتى انا اعالجك

 واساعدك ويبتسم ويخرجك وجروحه في جسده

 تؤلمه الا انه قوام وبدا في البحث في الغابه ليوجد

 اعشاب مناسبه ويطحنها بالحجاره ويقطف اوراق

 شجر ويضع خلطه الاعشاب على ورق الشجر

 ويقطف افوكادو بعد تسلقه الشجر و جمع عدد

 مناسب من الافوكادو وذهب الى الكوخ

وقال اسر :اسيا اجلسي لكي اضع الاعشاب على
 قدمك

وبالفعل تجلس اسيا واسر يمسك قدميها ويضع

 على قدميها الاعشاب واسيا يتالم واير يقول معلش

 يا اسيا استحملي شويه وبعد الانتهاء من وضع

 الاعشاب على قدميها قال  اسر :يلا بينا ناكل الافوكادو

 وبالفعل بدا ياكله الافوكادو مع بعض

جلست هي ومراد مع بعض يتكلمون مع بعض

: وفجاه ملك تصرخ  ليفزع مراد ويقول في ايه

 ملك :مش عارفه بس حسيت ان قدمي بتوجعني

 ليفتح مراد كشاف موبايله لان ملك موبايلها فصل

 شحن لانهم كانوا في الغابه والمكان مظلم

وقرب مراد كشاف الموبايل من قدم ملك ليرى لدغه

 ثعبان ويرى ثعبان بعد ان لدغاها والثعبان يزحف على الارض
ويمسك مراد

الثعبان  ثم يلقيه على الارض ويخرج من جيبه

 مسدس ثم يطلق عليه طلقه في راسه وتلقى

 تخترق جسده ليموت الثعبان

مراد راي ملك بدات ان تفقد وعيها تدريجيا يجري عليها

 وقال ملك ما تغمضيش عينيك وبدا يضرب على

 خدها بخفه ويقول ما تغمضيش عينك انا هاطلع

 السم من رجلك ثم يقرب من قدمها وتلمس شفايفه

 قدمها ويمتص السم ثم يخرج من فمه على

 الارض حتى اخرج السم من جسمها وكان معه

 منديل من القماش ربط رجليها بالمنديل مكان لدغه

 الثعبان ثم وضع يديه على جبين ملك لينصدم من

 ارتفاع درجه حراره جسدها ول حسن الحظ كانت

 ملك معها زجاجه كبيره من الماء بدا مراد في عمل

 كمادات لملك وقطع مراد قطعه من قميصه لكي

 يستطيع عمل كمادات لملك وبدا ان يبلل القطع من

 القماش ويضعها على جبينها وكان قلق جدا عليها

 وظل طوال الليل سهران مراقبها ووضع راسها

 على رجليه لكي تنام براحه وسلام

وفي فيلا السيوفي كانت منى تقول: محمود

 سامحني يا محمود انا اسفه مش هاكرر اللي عملته

 ثاني يا محمود سامحني محمود :للاسف انت ما

ندمتيش ولا حاسه بالندم ويفيد بايه الاسف وهو

 مش خارج من القلب ولا حتى انت ندمانه عليه ثم

 يدخل غرفته و ينام

 ريناد كانت تفكر بمعتز

 لانها بدات تعجب به وكانت تسال نفسها هل معتز

 يحبني ام لا وهل هو ممكن يكون بيحب بنت ثانيه

 يا ربي انا دماغه وجعتني من التفكير ثم ذاكرت

 شويه واخذت شاور ونامت 

وفي فيلا النمر جاسر

 كان يفكر ماذا سيفعل لكي رقيه تعترف بحبه له

 واخذا يفكر حتى توصل الى فكره جهنميه وقال

 هي دي اللي هتخليها بنفسها تيجي تعترف بحبها

 لي وتقول لي انا باحبك يا جاسر ثم يقول في نفسه

 الله عليك يا جاسر صحيح انك دكتور بصحيح ثم

 يحضر المحاضرات اللازمه لشرحها في الغد

عند هلا كانت تضحك بهستريا وتقول اسيا هتموت

 هتموت انا لازم اتصل بباري اعرفها وبالفعل اتصلت

 بباري وتحكي لها خطتها باري: انت بتتصرفي 

 دماغك ليه انت عارفه اني مسافره باريس علشان

 في شغل هناك تصميم ديكور في  حفله ومش هارجع

 غير بعد اسبوع باري تقول لهلا :كلمي الشخص ده

 والغي الخطه علشان خاطر عليكي انت غبيه

 وتحطي نفسك في مشاكل وانت مش قد المشاكل دي

هلا تقول: خلاص هالغي الخطه سلام ثم تغلق هلا الخط
هلا
في نفسها انا بعد ما فكرت وخططت هالغي الخطه

 لا مش لازم باري ولا خالتو منى تعرف بالخطه

 وهانفذ الخطه دي عشان اسيا حسابها تقل معي

رقيه ومعتز كانوا يجلسون مع بعض ومعتز يشرح

 لرقيه ببعض النقاط
 ويسرح معتز شويه لتضربه

 رقيه على وجهه بخف ويقول معتز: في اي  ي هبله

 رقيه :مين واخذ عقلك يا ميزو ومعتز: بتلقائيه

 ريناد خطفت قلبي بريئه وفي حالها طيبه وممتازه

 في الدراسه جميله تخطف القلب يا رقيه 
رقيه :لا ده

 انت حالتك بقت حاله ده بقى اللي نسميه العاشق

 الولهان ثم تضحك وتقول :خلاص يا معتز اعترف

 لها بحبك معتز :خائف يا رقيه يعترف خائف تطلع

 بتحبني كصديق وقتها هنجرح جامد خائف تطلع

 بتحب واحد ثاني رقيه عيناه تمتلئ بالدموع وتقول:

 خلاص يا حبيبي وتحضنه وتقول قلبي الرقيق لا

 يتحمل وتقول باقول لك تعال نطلع من جو الحزن

 ده وناكل اندومي انا جبت كيسين من غير ما ماما

 تعرف وهي زمانها نامت ونعمله وناكله سوا واهي

 الفرصه مش هتتكر اسيا مش موجوده وماما

 نائمه معتز :يلا بينا على المطبخ ويدخلوا المطبخ

 ويعملوا الاندومي

ويبداوا ياكلوا ومعتز يقول :ياه الواحد بقى له شهر

: ما اكلش اندومي وحشني طعمه قوي رقيه

 المفروض تشكرني بقى معتز :شكرا يا روكا رقيه :يا

 اهبل ما فيش شكر بين الاخوات بهزر ماما واسيا

 كانوا مانعينا نجيب الاندومي قال بيقولوا ان هو

 بيضر دا الاندومي ده   عشقي و حبي  بموت فيه

ثم تكمل وتقول يلا تعال اغسل الطبق اللي انت

 اكلت فيه وانا هاغسل الطبق اللي انا اكلت فيه

 علشان ماما ما تعرفش اننا  اكلنا اندومي معتز

 طب ما تاخذي الطبق بتاعي واغسليه معك واهو

 ينوبك ثواب رقيه :لا لا لا يلا معي رجلك على

 :رجلي معتز :ده انت بارده قوي على فكره رقيه

 عارفه شكرا ثم يغسلون الاطباق ويناموا 

عند اسيا

 في الكوخ اسيا تقول لاسر  بعد ان جفت الاعشاب

 من على جسده تقول اسر احنا لازم نطحن اعشاب

 ثاني علشان نحطها على جرحك وانا احطها على

 جرحك لان لازم احطها ثاني علشان 

 تشفى بسرعه وتتعالج بسرعه  اسر راي ان اسيا مهتميه بيه

 كثيرا واحب اهتمامها ثم نظره الى نفسه وقال بس

 الجاكيت بتاعك ده هياكل عليا حته على فكره صح

 تضحك اسيا لانه كان يهزر اول مره يرى اسر  اسيا تضحك

 بشده وقال اسر بتلقائيه: ضحكتك جميله يا اسيا

 اسيا وجهها احمر جدا وقالت شكرا ثم نظره الى

 اسيا التي كانت ترتدي بدي قط وكان يكشف

 زراعها وكان البادي ضيق على جسمها وكان وبين

 جمال انوثتها نظره اليها اسر نظره اعجاب ولكن

 اسيا لم تهتم ثم خلع الجاكيت واعطاه لاسيا وقال

 البسي ده اسيا الجاكيت بتاعك

 اسيا :لا انت هتبرد

 والجو في الغابه برد جدا

 وخصوصا ان انت جسمك مجروح لازم تتدفي

وهتقعد في الجو البارد ده وما فيش لبس تلبسه

 هيبقى جسمك عاري من فوق وكده غلط على

 جروحك امسك الجاكيت والبسه ثاني وتضحك

 وتكمل وتقول اه هو صغير بس حلو ماشي حالو اهو

 يدفيك شويه احسن ما فيش اسر يضحك وياخذ

 الجاكيت ويلبسه ثم يقول اسر : اسيا انت ليه ساعدتيني

 مع انك كنت ممكن تسيبيني وتنتقمي مني لاني

 :دخلتك السجن وانت مظلومه ليه اسيا ترد وتقول

 لاني ما تعودتش اشوف اي حد محتاج مساعدتي

 واتخلى عنه او ما ساعدهوش حتى لو كان

 الشخص ده اذاني او ظلمني ضميري ما يسمحليش
بكدا

 ده عمل انساني ولازم الكل يبقى كده ي اسر

 يقول اسر : يعني انت كده ما سامحتنيش

 وساعدتني من باب الانسانيه 
اسيا: لا انت

 فهمتيني غلط اولا انا سامحتك ثانيا انت انقذتني

 من هجوم الاسد واخذت انت الهجوم بدالي

 واتجرحت بسببي وادم اتجرحت بسببي يبقى لازم

 انا اللي اداويك يبتسم اسر ثم تكمل اسيا وتقول

 في يوم وانا صغيره كنت محتاجه مساعده علشان

 اكمل دراستي بس في شخص يساعدني كثير وما

 اقدرش انسى  فضلوا عليا وقلت له ازاي ارد

 لك جميلك قال لي: اني زي ما ساعدتك تساعدي كل

 واحد محتاج انك تساعديه كل واحد محتاج

 مساعدتك تساعديه وما تبخليش عليه ومن هنا

 بدات اساعد اي حد يحتاج مساعدتي وادام انا ما

في  مقدرتي اني اساعده بساعده 
اسر :مين الشخص دا

  اسيا :مش وقته مش لازم تعرف كل

 حاجه عني لان ثقتي فيك مهزوزه لانك اتخليت

 عني في اصعب المواقف تخليت عني في شدتي

 بس اقدر اقول لك ان هو شخص عظيم عظيم جدا

 وان انت لو لك نصيب انك تعرفه و لو القدر كاتب انك تعرفه فهتعرفه

اسر حزن عندما قالت له اسيا ثقتي فيك مهزوزه

 اسيا حسيت ان اسر زعل قالت له انا اسفه لو

 زعلتك مني ما اقصدش بس انا من النوع اللي ما

 بثقش كثير ما باثقش في اي احد بسهوله اسر: لا

 عادي ولا يهمك اسيا: الوقت تاخر وانا عايزه انام

 بس قبل ما انام لازم تدهن الاعشاب على جسمك

 وانت مش هتقدر تشوف جروحك كلها انا حاطحن

 الاعشاب واحطها على جسمك عشان ابقى ممتلكه

 عنك واقدر اشوف كل الجروح وادهن الاعشاب

 عليها اسر فرح جدا وقال ماشي  طحنت اسيا الاعشاب ويخلع

 اسر الجاكيت ويظهر عضلاته الجذابه ثم توضع

 اسيا الاعشاب على جسده كان اسر يتالم واسيا 
تقول 

 معلش استحمل اسر كان يقول في نفسه انا

 استحمل اي حاجه عشان خاطر عيونك وبعد ان

 انتهت اسيا قالت خلاص خلصنا شويه كده اما

 الاعشاب تجف البس ثاني الجاكيت علشان ما

 تبردش وانا هاولع نار ثاني علشان تحس بالدفئ

 اكثر  اسر:تمام يا دكتور اي اوامر ثانيه اسيا :تسلم يا

 دكتور ثم تبتسم وتشعل النار ويلبس اسر الجاكيت

 بعد ان تجف الاعشاب من علي جسمه وينام اسر

 واسيا كمان بعيد عنه كان اسر يمثل النوم وينظر

 لاسيا وهي نائمه وقال في نفسه انها تبدو كالملاك

 البريئ ثم قال انا هانام واصحى بكره على هذا

 الوجه الجميل 

عند سيف ورنا يكون قلق جدا على اصدقاؤه

 ولم يناموا طوال الليل لانهم خائفون علي اصدقاىهم الساعه

 اصبحت 11 مساء ولم ياتي احد كانت رنا تجلس

 بجانب سيف وتقول انا خائفه قوي يا سيف يكون

 حصل لهم حاجه سيف: ما تقلقيش مراد واسر

 رجاله يعتمد عليهم وملك ضابط واسيا بتلعب كاراتيه وكونغ فو يعني رجاله كله

صباح يوم جديد تستيقظ ملك وتنظر لقدمها

 وتلاقي كمادات على جبينها ومراد قد نام على كتفها

 وهي نامت على رجله تبتسم ثم تقوم مراد يستيقظ

 :عندما يحس بحركتها ويقول :عامله ايه دلوقت ملك

 الحمد لله احسن بكثير شكرا لك يا مراد مراد : لا شكر

 على واجب ملك: شكرا لاهتمامك بس الظاهر انك

 ما نمتش طول الليل عينك لونها احمر ما نمتش

 صح ابتسم مراد بمعنى اه تقول ملك ليه يقول: مراد

 كان لازم اسهر واحط كمادات على

 جبينك علشان تتحسني بسرعه يا ملك

   ملك ليه بس كده ما انت عملت لي كمادات وخرجت السم من جسمي

يقول مراد كان لازم اهتم بك لان ده ثعبان لدغك وضروري الاهتمام بعدين لازم اطمئن على حالتك

ملك :شكرا 
مراد: ما فيش شكر ما بيننا يا ملك

تقف ملك ولكنها لا تقدر على الوقوف بتقع فوق

 مراد ومراد يضع يديه على خصرها ويمسكها وهي

 تقع فوقه وينظر لعيناها وهي تنظر لعينه وتبتسم ثم

 تقول زمنهم قلقوا علينا يمسك مراد يد ملك بعد ان

 قامت من فوقه وقال لها تقدري تقفي دلوقت تقف

 ملك لكنها لم تقدر على المشي وبدون مقدمات حملها

 مراد على زراعه ملك قالت: نزلني قال لها لا انت ما

 انت مش قادره تمشي لازم احملك ملك استسلمت

 ولفت  يديها حول رقبته تقول ملك: بس انا

 ثقيله عليك نزلني ومراد قال: اسكتي بقى

مش ثقيله ولا حاجه واهدي بقى

استيقظ اسر قبل ان تستيقظ اسيا واخذ ينظر لها

 ثم اقترب منها وقال بصوت هادئ اسيا اسيا فوقي

 يلا علشان نمشي اسيا بنوم: يوه معتز ورقيه دول

 هيشلوني كل يوم مقالب ما كفيهمش المقلب اللي

 انا عملته فيهم يضحك اسر على كلامها تستيقظ

 اسيا وتقول انت بتضحك على ايه 
اسر :ولا حاجه

 اسيا :اسر قول انت بتضحك على ايه يقول اسر

 خلاص هاقول لك كنت بتقولي على مقالب اخواتك

 ومقلب انت عملتيه فيهم ويضحك
 اسيا تقول:  احمم يادي الاحراج

 طب ماشي يلا بقى عشان نروح الخيمه اسر يلا

 وبالفعل يمشون اسيا انا عطشانه البركه في 

 :الامام تعال نمشي هناك علشان عايزه اشرب اسر

 تمام يلا وبعد وصولهم البركه تمد اسيا يديها في  لكي تشرب وفجاه.........

استوب

اعمل متابعه هنا👈 اضغط هناااااااا👉عشان يوصلكم كل الاجزاء الباقيه هتوصل للمتابعين فقط

هنطلع من البارت ده بمعلومه🙏 يقول نزار قباني خلف الاهتمام تختبئ كل معاني الحب ليس كل من قال احبك يهتم لامرك بل كل مهتم بك ثق تماما بانه 🌹يحبك

نصيحتي بقى لفانزاتي القمرات❤️ مهما بلغت ثقتك بالاخرين لا تفتح لهم من غرف حياتك الا غرفه الضيوف

شكرا على التفاعل يا قمرات♥️ عايزه اقول لكم لو لقيت تفاعل كبير ولقيت دعم منكم وتشجيع منكم ان شاء الله هانزل كل يوم بارت طول ما التفاعل حلو ويا ريت تدعموني وتشجعوني وتدفعلوا معي دائما لاستمر بحبكم جدا اتمنى تقولوا لي رايكم في البارت ده رايكم يهمني جدا

دمتم في رعايه الله 🙏

#روايه_كبرياء_اسيا_وغرور_اسر
#بقلم_بسمله_صالح

تعليقات

التنقل السريع