#روايه_كبرياء_اسيا_وغرور_اسر
#بقلم_بسمله_صالح
#البارت_14
#لا_حول_ولا_قوه_الا_بالله_العلي_العظيم
تمد اسيا يديها في البحيره لتشرب وفجاه يختل
توازنها لتسقط في البحيره واسر يضحك عليها
ويقول مش عارفه تشربي ويضحك كثيرا اسيا لم
تتعلم السباحه فهي لم تعرف ان تسبح وتقول
اسيا:ااااأسر ثم تغطس في الماء
اسر يقول بمرح :بعد ما غطست في الماء بتعملي
فيا مقلب عشان اخاف بس انا ما حدش بيعرف
يعمل فيا مقلب واسيه ظلت تحت الماء لمده
دقيقه وفقدت وعيها في الماء واسر يقول اطلعي
من الميه يا اسيا يلا علشان ما نتاخرش واسيا لم
تخرج اسر قلق واسيا ظلت في الماء دقيقتين ولم
يسمع اسر اي حركه بعد مرور الدقيقتين واسيا في
الماء فخاف على اسيا وقال اسر :معقول تكون اسيا مش
بتعرف تسبح يا الهي وبدون تردد قفز اسر في
البحيره وبدا يسبح ثم وجد اسيا حاوط يديه حول
خصرها وصعد الى اعلى حتى اصبحوا على سطح
الماء حملها اسر على زراعه ووضعها على الرمال
بعد خروجه من الماء ثم صعد وهو يتنفس بصعوبه
وقال :اسيا فوقي وبدا يضرب بخفه على خدودها
لكنها لم تستجيب ووضع اسر يديه على
صدرها واخذ يضغط بيديه اسيا اخرجت بعض الماء
من فمها ولكنها لم تستجيب ثم قال اسر في نفسه
لا يوجد غير حل واحد واخذ نفس عميق وبدا
يقرب من اسيا وقرب منها جدا وقرب شفايفه من
شفايفه حتى تلامس شفايفه على شفايف اسيا
وبدا في عمل تنفس الاصطناعي لكي يتم تبادل
الهواء داخل الرئه لان قلب اسيا كان ينبض ببطء
وبعد ان انتهى اسر من التنفس الاصطناعي لاسيا
فتحت اسيا عينيها لتجد اسر شفايفه لمسه شفايفها
لتصفعه على وجهه بقوه ليفزع اسر ويقف وهو في
قمه غضبه واسيا تسعل بشده اسيا تستوعب ما
فعلته وانها صفعته وكان يحاول انقاذها حزنت اسيا على فعلتها
عند ملك كان مراد يحملها ويمشي بها ملك كانت
تنظر له وهي تبتسم مراد بمرح :شكلي حلو وقمر
صح انا عارف فاقت ملك من شرودها
وقالت نعم مراد ضحك وقال: لا ده انت شكل عجبك
اني شايلك وعاجبك شكلي ملك اتحرجت وجهها
احمر وقالت بعد اذنك نزلني مراد: تؤ تؤ تؤ تؤ
ملك :مراد بطل رخامه نزلني
مراد قال :لا اسكتي
ملك :قالت طب نزلني انت بقالك ساعه كامله
ماشي بي وشايلني زمانك تعبت مراد اتعب ايه يا
بنتي انا الرائد مراد اتعب من شيلك انا ياما شلت
اثقل منك يا ملك وكنت باجري بالأطفال
ملك: طب نزلنيبالله عليك
مراد قال: اوف انتي زنانه قوي ثم انزلها لتستند ملك على كتف مراد يمسك مراد يد ملك لكي يسندها وتمشي ملك وقدميها تؤلمها ولكنها انحرجت من حمله لها لذلك نزلت
في منزل اسيا كان معتز ورقيه يلبسوا ملابسهم
واعطت رقيه والدتها العلاج ولبست رقيه بنطلون
جينز وعليه فيست ابيض مطرز وربطت شعرها زيل الحصان
لبس معتز قميص كحلي وبنطلون اسود يبرز
عضلاته وصفف شعره بطريقه جذابه ووضع عطره
بالنعناع رائحته رائعه ثم ذهب هو ورقيه ورقيه
ركبت سيارة
اسيا ليذهبوا الى الجامعه وصلوا الجامعه ونزلت
رقيه من السياره هي معتز ودخلت الجامعه وبدا شرح المحاضره
دخل معتز ليجد ريناد سعيده
ويقول معتز :اخبارك ريناد: بخير
ويدخل الدكتور ويشرح المحاضره وبعد انتهاء المحاضره تخرج رقيه لتقابل معتز في وقت الراحه
معتز كان يبحث عن ريناد لان بعد انتهاء المحاضره
اختفت رقيه وجدت معتز يقف وكأنه يبحث عن
شخص ضربت رقيه على كتف معتز
معتز قال :ريناد
تقول رقيه :انت سرحان في ايه شكلك كنت
بتبحث عن ريناد صح معتز :مش عارف يا رقيه
ريناد راحت فين اختفت بعد المحاضره ما انتهت
رقيه :طب تعال نبحث عليها ويخرجوا الى حديقه الجامعه ينصدم كلا من رقيه ومعتز
اسيا قربت من اسر ثم وضعت يديها على كتفه
ليقول اسر ابعدي ايدك عني هي دي غلطتي اني
انقذتك ترفعي يدك عليا شكرا يا اسيا لك
ويمشي ويتركها اسيا تقول في نفسها لماذا فعلت
هكذا ثم تجري خلف اسر وتقول اسر: من فضلك
اسر والله ما اقصد صدقني انا اسفه اسر ما زال
يمشي بسرعه ولم يهتم لكلامه اسيا جريت اكثر حتى
وصلت له مسكت يديه وقالت: اقف من فضلك
وقف اسر واسيا قالت: من فضلك يا اسر اسمعني
صدقني ما كانش قصدي اني اصفعك على وجهك
ولكن حط نفسك مكاني لما تفتح عينك وتلاقي
شخص قريب منك لهذه الدرجه ماذا ستفعل هذا
هو حالي لاادري اي شيء اسيا: اسر انا اسفه سامحني
: اسر:خلاص يا اسيا
اسيا :يعني سامحتني اسر يهز راسه بمعنى اه
تحضن اسيا اسر وتقول شكرا يا اسر انك قدرت
موقفي وفهمتني اسر كان مصدوم من رده فعل
اسيا وقال في نفسه هل هذه اسيا الذي تمتلك
كبرياء يفوق الحدود الان تحضنني وتعتذر مني ابتسم اسر واصبح
قلبه ينبض بشده ثم بادلها الحضن وفاقه اسيا
وانتبهت انها تحضنه ثم خرجت من حضنه سريعا
وقالت اعذرني ي اسر كانت رده فعل غريبه وانا
اساسا مش عارفه انا عملت كده ازاي اسيا كانت
خدودها حمراء بدرجه لا توصف عندما كانت تكلم
اسر مسك اسر يديها وقال :عادي ولا يهمك يلا عشان نذهب الى الخيمه.
كانت اسيا تلعن نفسها واسر سعيد ان اسيا حضنته
اسيا جسدها بدا يرتعش لان ملابسها كانت مبتله
وقالت: اسر استنى انا بردانه جدا اسر :طب ايه
رايك نجري انا وانتي علشان انا كمان بردان وزي ما
انت شايف لبسنا متغرق مياه اسيا قالت: فكره
حلوه يلا بينا وبدا اسيا و اسر يجروا في الغابه وكانت اسيا
تضحك على حالهم واسر كان سعيد لانه يرى اسيا
تضحك لهذه الدرجه وبعد مرور عشر دقائق من
جري اسيا واسر قالت اسيا :اسر من فضلك اقف
شويه مش قادره اجري نفاسي هينقطع وجسمي
سخن جدا وقف اسر ووقفت اسيا ومسكت ركبتها
وقالت اه صدقني مش قادره
قال اسر: بس احنا لازم نكمل جري علشان ما
نحسش بالهدوم المبتله وكمان ما تبرديش وهنستريح دقيقه واحده بس وبعد كده نكمل يا اسيا
اسيا :تمام ماشي
وبالفعل جلسوا على الارض يستريحوا
عند رنا وسيف قال سيف :احنا لازم ندور على ملك
ومراد واسيا واسر انا بدات اقلق رنا قالت: فعلا يلا
بينا ويذهب سيف الى الخيم الاخرى لينادي على
العاملين الذين يعملون في مستشفى
السيوفي لانهم جاؤوا الى المعسكر
( متذكرين)
سيف: نادى عليهم ورفع صوته وقال كل اللي موجود بالخيم يجمع
خرج كل العاملين من الخيم وقالوا خير يا دكتور
سيف: انتم مش ملاحظين ان مراد وملك واسيا
: واسر بقا لهم يوم مختفيين عمال المستشفى
بصوت واحد فعلا يا دكتور
سيف :احنا بقى لازم نبحث عنهم نصف مننا هيروح الغابه من جهه اليمين والنصف الاخر هيروح الغابه من جهه اليسار العمال احنا موقفين يا فندم رنا كانت تمشي مع سيف في الجهه اليمين التي اتجهت منها اسيا واسر
وفي عمال انطلقوا معهم وعمال اخرون انطلقوا في الجهه اليسار التي يوجد بها مراد وملك
وصل سيف ورنا وجدوا اسيا واسر يضحكون
ويجرون رنا كانت تنظر لاسر وانه يرتدي جاكيت
اسيا واسيا مرتديه بادي قط لتجري رنا: على اسيا تقول اسيا مالك ملابسك ليه مبتلى كده
اسيا: الحمد لله ما تقلقيش علي يا رنا
تجري رنا على اسر وتضع يديها على صدره وتقول رنا
و
هي قلقه على اسر: اسر مالك ايه اللي حصل لك وايه
الجروح دي كلها يا اسر رد عليا ي اسر
اسر مسك يديها
وبعدها عنه واسيا كانت تنظر لرنا صديقتها بتعجب
لانها تضع يديها على صدر اسر وحاست اسيا ببعض
الغيره لم تعرف لماذا حست بهذه الغيره
سيف قرب من اسيا ومسك يد اسيا ووضع يديه على خدها وقال اسيا انت خلعه الجاكيت بتاعك ليه وعطتيه لاسر ليه وفين قميصك يا اسر وله جسمك يا اسيا مبتل مياه كده
كان اسر ينظر على يد سيف التي تمسك يد اسيا وحاسه بالغيره تنهش في قلبه
بعدت اسيا يديها عند سيف ونزلت يد سيف عن
خدها وقالت ما تقلقش يا سيف قاطعها اسر في
الكلام وبدا يحكي كل شيء من اول ما دخلوا في
الغابه لحد هذه اللحظه حضن سيف اسر وقال انت
كويس يا صاحبي دلوقتي الف سلامه عليك يا كل
العاملين: الف سلامه عليك يا دكتور يقول اسر: الله يسلمكم جميعا
قربت رنا من اسيا وحضنتها وقالت انت كويسه يا اسيا اسيا بهدلتها الحضن وقالت الحمد لله يا رنا ما تقلقيش عليا
كان سيف يرتدي جاكيت خلع الجاكيت الخاص به
واعطاه لاسر واسر لابسه وخلع الجاكيت الخاص
باسيا واعطي اسر الجاكيت لاسيا وقال: شكرا لك يا
اسيا اسيا :الشكر لله ثم يذهبون الى الخيمه بدا
العاملون الاخرون يبحثون عن مراد وملك وبداوا
البحث وبالفعل وجدوهم العاملين وقالوا :لماذا
تاخرتم هكذا؟
مراد: لاننا مشينا كثير والوقت سرقنا لذلك تاخرنا
يلا بينا علشان نروح الخيمه وشكرا لاهتمامكم
وبالفعل وصل مراد وملك واسيا واسر في نفس
الوقت جري مراد على اسر يقول مراد: اسر ايه اللي
حصل لك ماله جسمك
اسر حكى له كل شيء
يحضنه مراد ويقول الحمد لله انك بخير يا اسر
اسيا هي شافت ملك رابطه رجليها لتجري اسيا
عليها وتنزل وتمسك قدم ملك وتقول مالك يا
:حبيبتي ملك :ما تقلقيش اسيا دي لدغه ثعبان اسيا
تقول انت عامله ايه دلوقت وخرجتي السم ازاي
هاه ملك :الحمد لله مراد خرج السم من جسمي
واعتنى بيا علشان كده انا كويسه بفضل ربنا ثم
بفضل مراد
سيف: طب يا جماعه الكل يدخل الخيمه ويرتاح وبالفعل دخل الجميع الخيمه الخاص به
ليرتاح
بدات رنا تفكر ب اسر وسيف يفكر ب اسيا ومراد
يفكر بملك واسر يفكر باسيا وانها انقذته وسامحته
واعتبرته صديقها مره ثانيه وقال لازم اكسب ثقتها
اسيا كانت تفكر باسر وكيف انقذها وانهم قضوا
اوقات سعيده ضحك وجري وملك كانت تفكر
ب مراد عندما قطف لها المانجو وعندما انقذها وحملها على ذراعه وابتسمت
صدمت رقيه ومعتز عندما راوا جاسر ورينادي
يضحكان ويهذران وجاسر يحضن ريناد وريناد
تبادله الحضن ثم قبل جاسر راس ريناد لم يتحمل
معتز ذلك وذهب وشد ريناد من حضن جاسر
قال معتز: انت ازاي يامحترمه تحضني راجل غريب ولا انت كنتي متعوده على كده في امريكا
ريناد: وانت مالك
يخصك في حاجه
معتز: اه عيب ما ينفعش كده ريناد قالت ما لكش فيه برده لف جاسر يديه حول خصر ريناد وقال اناو ريناد بنحب بعض
معتز قال :ريناد انتي مش كنتي عرفتيني انك ما بتحبيش احد
ريناد قالت: وده يخص حضرتك في حاجه
معتز :اه يخصني
ريناد: ده ليه بقى ان شاء الله
معتز لاني لاني بحبك يا ريناد
ريناد ابتسمت وامتلئت عيناها بالدموع وقالت وانا كمان بحبك شال معتز ريناد ولف بها في وسط الجامعه
وقال: بحبك
ريناد: نزلني يا مجنون نزل معتر ريناد قال بحبك ثم قبل جبينها ريناد قالت :وانا كمان بحبك ثم حضنته وبادلها معتز الحضن
نظرت رقيه الى جاسر وجاسر قرب ومسك يد رقيه
وقال:رقيه انا بحبك يا رقيه بحبك
رقيه لم ترد على جاسر وضع جاسر يديه على خد
رقيه وقال افهم من سكوتك انك مش بتحبيني ولكن رقيه لم ترد
ثم ذهب وترك رقيه وقلبه مكسور نظر معتز
الي اخته نظره بمعني
ليه ما اعترفتيش بحبك ليه تكلمت رقيه ووجهت كلامها لريناد وقالت رقيه:
انت اللي قلتي انك بتحبي جاسر وهو ليه قال كده وازاي جاسر يحضنك ويلف يده حوالين خصرك
ضحكت ريناد وبدات تحكي فلاش باك اتصل جاسر
بي ريناد بالامس الساعه 11:00 مساء وقال لها انه
يحب رقيه ويريد ان تساعده لكي تعترف
رقيه بحبها لي جاسر عن طريق الغيره ريناد قالت: موافقه
ثم أكملت وقالت
لاني انا كمان باحب معتز وخايفه اعترف له يكون
بيحب احد ثاني قال جاسر: بكره راح احضنك امام
معتز ورقيه علشان يغيروا رقيه تعترف بحبها و
معتز يعترف بحبه وريناد وافقت و قالت بكره هنفذ
الخطه انتهى الفلاش باك اما بالنسبه ان جاسر
حضني ولف يده حوالين خصري لان جاسر يبقى ابن خالتي
جريت رقيه خلف جاسر وقالت دكتور جاسر استنى
لو سمحت وقف جاسر وقال نعم يا رقيه قالت
رقيه: انا مش فاهمه بعض النقاط من المحاضره
بتاعت حضرتك امبارح صدم جاسر لانه ظن ان
رقيه ستعترف بحبها له ولكن خاب امله ثم قال بكره
عرفني في المحاضره ووانا هشرح لك اللي انت مش فهماه
رقيه: تمام
بعد مرور ساعات في الغابه خرج الكل
من الخيمه بعد ان تصلح الباص وبدل الجميع
ملابسهم وخرجوا وركبوا الباص كان اسر ينظر كل
فتره على اسيا واسيا لاحظت ذلك ورنا وملك
لاحظوا ايضا ملك قالت: شكل السناره غمزت اسيا
ابتسمت
مراد قال لي اسر: انت معجب باسيا اسر قال :مش
عارف نظر مراد الى ملك ليجد ملك تنظر له فابتسم
لها ملك خجلت
بعد مرور ثلاث ساعات وصل الباص ونزل الجميع
ليذهبوا الى منزلهم تصعد اسياد الدرج وتخبط على
الباب لتفتح لها رقيه وتنط رقيه على اسيا وتحضنها
وتقول رقيه: معتز ماما اسيا وصلت ومعتز والام
حضنوا اسيا تقول الام :اسيا انت ليه ما اتصلتيش
عليا اسيا قالت اسيا: غصبا عني يا ماما ما فيش
شبكه خالص هناك معتز قال :قولي لها يا اسيا قلت
:لها الكلام ده كثير وماما مش مصدقه الام قالت
قلقت عليكي ي بنتي
اسيا قالت:
معتز عنده حق الشبكه فعلا وحشه جدا ويعتبر ما
فيش شبكه اساسا الام: انت كويسه اسيا اسيا :قالت
الحمد لله اناهاخذ شاور وهاتغدى ونام علشان تعبانه شويه
الام :طيب يا حبيبتي ادخلي خذي شاور عقبال ما
اكون جهزت الغداء وناكل سوا وكل خشي نامي
وبالفعل اخذت اسيا الشاور ثم اكلت مع عائلتها ودخلت لتنام
دخل معتز غرفه رقيه وقال: انت ليه ما اعترفتيش لجاسر باحبك
قالت رقيه: لاني مش مستعديه حاليا يا معتز وتصبح على خير
في صباح يوم جديد استيقظت اسيا نادى معتز على
اسيا قبل ان تخرج وقال اسيااستني وقفت اسيا
:وقالت :نعم خير يا معتز معتز وهو يخفض راسه
بصراحه يا اسيا انا اسف جدا الكاوتش بتاع عربيتك
في زجاج مكسور دخل فيه فالكاوتش انخرم على
شان كده مش هتعرفي تروحي مستشفى النهارده
بالسياره لان انا وديتها لعم ابراهيم اللي جنبنا يغير الكاوتش
وضعت اسيا يديها على كتف معتز وقالت ولا
يهمك يا حبيبي انا هاروح المستشفى مشي
النهارده وخلاص وبالفعل خرجت اسيا من العماره
وكان شخص يراقبها واتصل بهلا وقال ايوه يا
هانم البنت اللي حضرتك كلفتني اني اراقبها خارجه
دلوقتي ورايحه المستشفى هلا بشر :نفذ الخطه
حالا اسر خرج من منزله وركب سيارته وكان في
طريقه الى المستشفى ونظر من نافذه السياره وجد
اسيا تمشي في الشارع ولكن وجد سياره تقترب منها بسرعه جنونيه واسيا لم تنتبه لهذه السياره وفجاه................
توقعاتكم ايه🤔
استوب ولحد هنا استنوني في البارت الخامس عشر
هنخرج من البارت ده زي ما تعودنا بمعلومه لما اسر ساعد اسيا وانقذها ولماضحي بنفسه والاسد هجم عليه بدل ما يهجم على اسيا هي
الجميع يعرفون التضحيه لكن هناك من يضحي لك وهناك من يضحي بك ❤️
نصيحتي بقى اللي فانزاتي القمرات هي اللي لا تترك شخص محتاج اليك فربما انت اخر ما لديه من امل🌹
اايه رايكم في البارت ده يا قمرات شكرا على التفاعل بتاعكم القمر ما تنسوش تدعموني بلايك وكومنت جميل زيكم
اعمل متابعه هنا👈 اضغط هناااااااا👉عشان يوصلكم كل الاجزاء الباقيه هتوصل للمتابعين فقط
دمتم في حفظ الله 🙏
#روايه_كبرياء_اسيا_وغرور_اسر
#بقلم_بسمله_صالح
تعليقات
إرسال تعليق