القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية كبرياء آسيا وغرور أسر البارت 15بقلم بسمله صالح جميع الفصول كامله


#روايه_كبرياء_اسيا_وغرور_اسر

#بقلم_بسمله_صالح

#البارت_15

#اللهم_صلي_وسلم_وبارك_علي_سيدنا_محمد❤️

اسيا تمشي في الشارع ولكن توجد سياره تقترب منها بسرعه فائقه واسيا لم تنتبه لهذه السياره وفجأه تخبط السياره اسيا لترتفع  اسيا لاعلى ثم تنزل وتقع على الارض.


اسر بصدمه: اسيااااا !!!


خرج اسر من سيارته بسرعه و يجري على اسيا وعيناه ممتلئه بالدموع.


 ويصور بلفون رقم السياره التي خبطت اسيا.


 ويجلس على الارض ويرفع راس اسيا على رجليه ويحضنها بقوه والدموع تنزل من عيناه وينظر لها بحزن شديد علي حالها حيث ملئ دمائها المكان.


 ويقول وهو يبكي: لا لا اسيا ما تخافيش يا حبيبتي ما تقلقيش مش هتموتي!


 وحاوط اسر واسيا جماعه من الناس واصبحوا اسر واسيا في المنتصف.


 ويقول الناس من الذي فعل هذا يجب ان نبلغ الشرطه؟


 اسر لم يرد وظل يحضن اسيا اكثر واكثر واصبح دماؤها يغرق الارض واسر يبكي واسيا نظرت لاسر ثم ابتسمت بضعف ووضعت يديها علي خد اسر ومسحت دموعها ويديها ترتعش ثم اغمضت عيونها.


 كانت دماء اسيا يغرق الارض واثر يبكي ثم صرخ باعلى صوت وقال :اسيا ااااا


ثم حمل اسيا على زراعه ويجرى بها حتى وصل الي سياراته.


 ويقول اسر: اي احد يسوق سيارتي.


 ياتي شخص ويسوق السياره واسر يوضع اسيا على رجليه ويجلس على الكنبه الخلفيه للسياره.


   ويقول اسر للشخص الذي يسوق: اسرع بسرعه اسيا هتموت مني لازم انقذها !


ويظل يكلم اسر اسيا ويحضن راسها ثم يربط راسها بالمنديل قماش ليحاول كتم  الدماء اسر.


 اصبح رجله وملابسه ويديه مملوئه بدماء اسيا وظل وهو يبكي على حال اسيا، ويحاول افاقها لكن لا حياه لمن تنادي لم تستجيب اسيا.


وصلت السياره الى المستشفى .


قال الشخص الذي يسوق: يا استاذ احنا وصلنا مستشفى السيوفي زي ما حضرتك امرت.


يفتح اسر بسرعه باب السياره ويحمل اسي ا على ذراعه .


ويقول اسر للشخص وهو يحمل اسيا :اغلق السياره واترك المفاتيح مع الاستقبال وشكرا لك .


ويدخل اسر باسيا وهو يحملها ويقول بصوت عالي داخل المستشفى هاتوا بسرعه نقاله اسيا بتموت .


 لياتي الممرضين بسرعه بالنقاله.


ويضع اسر اسيا  على النقاله ويبكي ويقول دكتور دكتور بسرعه .


يأتى الدكتور يوسف صديق اسر يقول ايه: اللي حصل يا دكتور لدكتوره لاسيا.


اسر بدموع :حادثه ي يوسف انقذ اسيا ارجوك

 بسرعه يا يوسف.


 يدخل يوسف والممرضين اسيا العمليات .


اسر جلس على الكرسي بضعف.


 جاءت رنا وجريت على اسر وقالت بقلق اسيا مالها يا اسر .


اسر وهو يبكي: اااسيا عملت حادثه💔


 رنا تبكي وتحضن اسر واسر يبادلها الحضن ويظل يبكوا سويان


 واسر يقول لرنا: انا السبب لو اني كنت لحقتها ما كانتش خبطتها السياره رنا تمسح بيديها دموع اسر.


 وتقول: اهدى يا اسر ان شاء الله اسيا هتبقى كويسه اسيا قويه وهي محتاجه دعواتنا دلوقتي.


 بعد اسر عن رنا وقال الحادثه هذه مدبره لان اللي خبطها كان بيجري بسرعه فائقه وما نزلش ساعدها وبالعكس اخذ بعضه ومشي، بس وعد مني لاجيب الشخص المسؤول عن كده وادفعه ثمن اللي عمله ده غالي قوي. 


 

يتصل الشخص  الذي خبط اسيا بهلا ويقول الخطه نجحت يا هانم ودلوقتي اسيا بين الحياه والموت.


 هلا بفرحه قالت: انت لك مكافاه عندي علشان انت قدرت تنفذ الخطه صح بس عارف لو حد عرف  ان انا السبب في اللي حصل لاسيا هخلص عليك.


الشخص بقلق من طريقه كلام هلا في  لانها كانت تهدده قال بتوتر: ما تقلقيش يا هانم هاتي باقى المبلغ.


هلا: تمام انتظرني خارج ڤيلا النمر وهاعطيك باقي المبلغ وتعالي دلوقتي يذهب الشخص الى هلا وتدفع له هلا باقي المبلغ تدخل باري في تلك اللحظه.


 وترى اختها تعطي المال لشخص غريب تقول هلا للشخص بقلق: اجري بسرعه لو باري شافتك مش هيحصل كويس وبالفعل ياخذ الشخص المبلغ ويخرج بسرعه ويجري لم تستطيع باري الامساك به.


 تنادي باري على هلا وتقول: هلا

 هلا بخوف :خير يا باري بغضب مين ده 

هلا بتوتر:دا داادا شخص بسلفه مبلغ من المال لانه محتاج مال.


باري ترفع صوتها تقول :الحوار ده مش هيدخل علي قولي الحقيقه مين ده.


تبكي هلا بشده.


باري بغضب :اطلعي غرفتك وانا جايه وراكي


 تصعد باري الدرج وتدخل غرفه اختها هلا 

وهلا تتصنع البكاء


 تقول باري: فهميني مين ده ومن غير بكاء 


هلا :هاقول لك انا عملت خطه لاسيا بالاتفاق مع الشخص ده ودفعت له مبلغ من المال وهو نفذ الخطه وخبط اسيا بالسياره وهي بين الحياه والموت.


 وتضحك هلا بهستريه ثم تقول :هيبقى اسر ملكي ملكي لوحدي ملك هلا وبس.


تغضب في باري وتصفع هلا على وجهها .


وتقول :انا قلت لك يا غبيه لا تفعلي اي شئ وتنفذي اي شيء بدون علمي حصل.


 هلا بصدمه وبكاء: انت بتمدي يدك على اختك يا باري.


 باري: لما اختي تغلط وتودي نفسها في داهيه لازم افوقها انتي ما تعرفيش مدى الخطوره اللي انتي عملتيه فكرك اسر هيسكت اسر مش هيسكت.


 وهيدور لحد ما يعرف مين السبب اسر مش مش سهل يا هلا اسر لو اكتشف ان انتي السبب ما اعرفش ممكن يعمل فيكي ايه انا قلت لك عرفيني باي حاجه تعمليها  شفت نتيجه تصرفاتك  هتوديكي فين .لو اسيا حصل لها حاجه هتروحي


 في 60 داهيه كل حاجه بتتكشف ما فيش حاجه بتستخبى.


 هلا بخوف وتوتر وتحضن باري وتقول: لا لا لا انا ما حدش يقدر يعمل لي حاجه انت معي وبابي معي صح .


باري: اهدي هاحاول الاقي حل للي انت عملتيه ده هلا تجلس على الارض وتقول ببكاء مستحيل اي حد يقدر يعمل لي حاجه مستحيل باري تقول ممكن تهدي علشان اعرف افكر بقى باري تجلس على الكرسي الهزاز وتفكر ماذا تفعل ✨.


في  مستشفى السيوفي يقول اسر لرنا: اتصلي باهل اسيا وعرفيهم اللي حصل  واتصلي بملك وعرفيها هي كمان .


وبالفعل تتصل رنا وهي تبكي وتقول: الو يا معتز تعال بسرعه اسيا عملت حادثه وهي في العمليات.


 معتز ازاي ؟ومستشفى ايه ؟

رنا : مستشفى السيوفي امتلأت عين معتز بالدموع.


 وقالت الام :معتز خير يا ابني 

معتز :اسيا عملت حادثه يا ماما 

الام بشهقه:بنتي .

رقيه ببكاء :اسيا.

 تقول الام ببكاء: واديني المستشفى بسرعه يا حبيبتي يا اسيا كان مستخبي لك فين ده يا بنتي يا رب بنتي تقوم بالسلامه يا رب ويا رب تكون بخير يا رب.


 تنزل الام

ومعتز ورقيه بالمصعد وهم يبكون ،يوقف معتز تاكسي ويركبوا فيه .


تتصل رنا بملك: ملك


 ملك: الو يا رنا اخبارك 


رنا ببكاء وشهقات

 ملك بقلق :في ايه اهدي

 رنا ببكاء وتوتر: اااسيا ملك بفزع: ما لها اسيا.


رنا وما زالت تبكي اسيا عملت حادثه وخبطتها سياره وهي دلوقت في العمليات.


 ملك بدموع :اسيا  ثم تكمل ببكاء وتقول مستشفي ايه؟

رنا:

مستشفى السيوفي.


 ملك: انا جايه حالا.


 تنزل ملك من منزلها وهي تجري وتوقف تاكسي وتركب فيه وتقول اطلع بسرعه على مستشفى. السيوفي


 وبعد مرور بعض الوقت وصلت ملك والام ومعتز ورقيه وهم يبكوا ليدخلوا مع بعض المستشفى.


 ويقول معتز للاستقبال :دكتوره اسيا الدمنهوري موجوده في اي طابق هي تعرضت للحادثه.


 موظفه الاستقبال: الطابق الثاني غرفه العمليات رقم 35 يا فندم.


 يصعد معتز والام ورقيه وملك بسرعه لتجري رنا وتحضن ملك وهي تبكي .


الام: بنتي حبيبتي حصل لها ايه وتجلس على الكرسي لم تقدر والده اسيا على الوقوف واسر يمسك يديها وقال :اهدي يا طنط اسيا ان شاء الله هتبقى بخير .


في الجامعه يدخل جاسر لشرح المحاضره ويبحث بعيناه عن رقيه ولكن لم يجدها يقول في نفسه: معقول تكون مش بتحبني او تعبانه عشان كده ما حضرتش.


ريناد قلقت جدا على معتز وبعد انتهاء المحاضره خرجت واتصلت بمعتز رد معتز وقال بصوت ضعيف لانه حزين على حال اخته قالوا:  الو يا ريناد.


ريناد بقلق: معتز ايه اللي حصل ليه نبره صوتك ومختلفه وضعيفه كده معتز في حاجه احكي لي.


معتز ببكاء لم يقدر على ان يحبس دموعه :اسيا


ريناد بقلق: ما لها .

معتز: في المستشفى اتعرضت لحادث وهي حاليا في العمليات.

 ريناد :انا جايه حالا تخرج ريناد بسرعه وتخبط في جاسر .

جاسر بقلق مالك ي رينا في ايه.

 ريناد بتوتر: اسيا اخت معتز عملت حادثه وانا رايحه لمعتز اطمن على اخته واطمن عليه .

جاسر :طب استني انا جاي معك يركب جاسر  في سياره، وتركب ريناد بجانبه ثم يذهب الى المستشفى.


يتصل سيف بي اسر .

 ليرد اسر بنبره حزينهويقول:الو.


 يقول سيف بقلق :اسر مالك يا حبيبي في حاجه.


 اسر سكت ولم يرد سيف بقلق اكثر اسر ما تقلقنيش عليك اسر بقى واقول في ايه.


 وحكى  اسر لي سيف ما حدث لاسيا .


 قال  سيف انت جاي دلوقتي تعرفني ما قلتليش من الاول  ليه ، المهم اسيا عامله ايه دلوقت.


 اسر في العمليات.


 سيف ربنا يقومها بالسلامه ثم يغلق سيف الفون ويبكي ويقول اسيا ؛بكي سيف لانه معجب كثيرا باسيا 


وبعد مرور بعد الوقت، والجميع في المستشفى قلقين.


 خرج الدكتور، 


اسر قال بسرعه: يوسف اسيا بخير صح يوسف للاسف الحاله غير مستقره محتاجين دعواتكم والحادثه خطيره جدا يا دكتور اسر احنا بنعمل اللي علينا والباقي على ربنا.


 ينظر اسر على اسيا من باب العمليات لانه كان من الزجاج ينظر لاسيا ويبكي على حالها وتنزل دموعه

 على خده .


رات ملك اسر ثم قربت منه ووضعت يديها على كتفه وقالت اهدى يا اسر اسيا محتاجه دعوتنا البكاء مش هيفيد بحاجه.


 خرج اسر من المستشفى وهو يحاول عدم نزول دموعه ثم ذهب الى المسجد وبدا يصلي ويدعي لي اسيا ويقول: يا رب ما تحرمنيش من اسيا يا رب اشفي اسيا يا رب اسيا طيبه ومحترمه جدا وبتساعد الناس يا رب ساعدها يا رب وقومها بالسلامه وخليك معها يا رب


 واخذ يدعوكثيرا ثم يصلي مره اخري


 ثم يخرج من المسجد ويذهب الى المستشفى ليرى جاسر وريناد 

اسر : انتم جايين ليه .


ريناد: علشان في مريضه اسمها اسيا جايين نزورها


 اسر: وانتم تعرفوها منين.


 جاسر مش وقته، انت تعرفها

 اسر: اه طبعا .


ريناد طب هي عامله ايه 


اسر بنبره حزينه: ادعي لها في العمليات حالتها مش مستقر تدخل ريناد وجاسر واسر.


 تجري ريناد على معتز وتقول: معتز 


ينظر معتز لريناد ويحضنها بشده ويبكي وهي بادلته الحضن وقالت له :اهدي يا معتز اسيا هتبقى كويسه 


ثم تمسح بيديها على شعره وتطبطب عليه لكي يهدا.


 نظر جاسر لرقيه التي كانت منهاره من البكاء  ثم قرب منها وجلس بجانبها ومسك يديها واخذها ويقول :لا تقلقي اختك ستكون بخير، ورقيه ما زالت تبكي ليحضر جاسر كوب من الماء لكي تهدي رقيه  وتشرب رقيه كوب الماء

 وتقول: شكرا وهي ما زالت تبكي.


 لاحظت الام

 علاقه الحب التي تجمع معتز  وريناد 

ورقيه ايضا من خلال نظرات جاسر لرقيه لاحظت مدى حب جاسر لابنتها رقيه.


صدم اسر من ريناد عندما حضنت معتز وقال في نفسه: ريناد اختي الصغيره وقعت بالحب.


كان الجميع يدعوا لاسيا بالشفاء ،وبعد مرور ساعات خرج دكتور يوسف وهو حزين.


اسر :يوسف طمني اسيا بخير صح.


يوسف بحزن للاسف اسيا لو ما فاقدش خلال 48 ساعه ممكن تدخل في غيبوبه .


بكت الام وقالت: يا حبيبتي يا بنتي


 اسر بدموع يحاول كتمها :يوسف انت تعمل كل حاجه لانقاذ اسيا اسيا لازم تعيش.


 يقول دكتور يوسف بحزن : للاسف في خبر كمان محزن المريضه فقد دم كثير ومحتاجين دم وكلمنا بنك الدم وللاسف الفصيله دي نادره جدا يا دكتور اسر وصعب نلاقيه 


اسر يعني ما فيش احد يقدر يتبرع


 يوسف للاسف يا دكتور اسر فصيله دمها نادره جدا ومن الصعب اللي احنا نلاقيها اسر نوع فصيله دمها ايه؟

 دكتور يوسف:B- يعتبر فصيله الدم دي من اندر فصائل الدم وهنتعب جدا علشان نلاقي الفصيله دي.


اجري اسر وملك ورنا مكالمات لكي يبحثوا عن متبرع فصيله دمهB-


ومعتز وجاسر يكلمون بنك الدم لايجاد زمر الدمB-


وبعد محاولات عديده لم يصل الى شيء بالنهايه.


جلس اسر على الكرسي ووضع يده على شعره واصبح يقول في نفسه: لازم اجيب متبرع او


 كيسين من الدم نفس فصيله اسيا انا مش هاسامح نفسي لو اسيا حصلها حاجه والشخص اللي خبطها ده هاحاسبه حساب ثقيل قوي


 في فيلا النمر، باري قالت بسرعه: انا وصلت لفكره انا لقيت حل .

 هلا بقلق :قولي بسرعه.


باري :انت لازم تسافري بره مصر هتروحي تركيا

 وانا هبدا اجهز كل حاجه لازمه لسفرك انا عندي، معارف كثير في تركيا هناك هيهتموا بك ويساعدوك لو احتاجت حاجه، وانا هابقى اتواصل معك.


 هلا بصدمه: اسافر لا انا عايزه ابقى في بلدي.


 باري بغضب: انت مش بتفهمي انت كده  هتدخلي السجن وهتعفيني فيه ثم تضع باري يديها على خد هلا وتقول بهدوء: هلا اختي ما ينفعش تتبهدل في السجن.


 اقتنعت هلا بكلام باري ووافقت هلا على السفر وباري اخذت هلا في حضنها.


اتصل اسر بمراد


 مراد:  اهلا يا اسر .


اسر: انا هابعث لك رقم سياره تعرف مين صاحبها وتجيبه على مخزن الفيلا بتاعتي وتربطه وتخلي الحرس يعمله معه الواجب ويظبطوه


 ومراد: ليه.


 اسر  حكي كل   شيء، ثم قال لازم يتعاقب لان دي مؤامره ولازم اعرف مين السبب لان قبل كده اسيا تعرض لها ثلاث شباب قبل كده وده واضح جدا انها مؤامره .


وفي عدو لي اسيا عايز يدمرها ويموتها بأي طريقه وانا مش هاسمح لاحد يؤذي اسيا او يلمس شعره منها طول ما انا عايش ولازم اعرف مين عدوها


 علشان احميها منه ولازم يتعاقب اشد عقاب عشان يبقى عبره لغيره وما فيش احد يفكر انه يؤذي اسيا ثاني.


 مراد: اطمن يا صاحبي هاجيب الشخص ده لو هو فين هاجيبه يعني هاجيبه المهم اسيا اخبارها ايه.


 اسر بدموع :للاسف احنا مش لاقيين  فصيله دم مطابقه لاسيا وبحثنا كثير بس للاسف ما فيش فائده ولازم متبرع لاسيا في اسرع وقت لو تعرف يا مراد احد فصيله دمه مطابقته لاسيا ابعثه بسرعه هي فصيله دمهاB-.


مراد :حاضر يا اسر.


دكتور يوسف خرج وقال: اسيا حالتها بتدهور احنا محتاجين دم في اسرع وقت يحاول اسر الاتصال باشخاص كثيره لكي يجد فصيله دم لاسيا ولكن لما يجد  ليقف وينظر من غرفه العمليات على اسيا وينظر بقله حيله ودموعه تنزل على خده ويقول بصوت هادئ وبنبره قلق: اسيا.


مفاجاه اسمع اسر والجميع شخص يقول انا زمره دمي زي زمره المريضهB-

وانا مستعده اتبرع لها


اسر بصدمه:..................

استوب يا ترى مين الشخص ده؟ توقعاتكم ايه 🤔


زي ما تعودنا نطلع من البارت ده بمعلومه جميله هي


 فقط في اوقات الشده تعرف من يتحمل ،ومن يحب، ومن يراعي ،ومن يتغير 🌹


نصيحتي بقى اللي فازاتي  القمرات 😍


عش كل لحظه كأنها اخر لحظه في حياتك عش بالايمان، عش بالامل ،عش بالحب ،عش بالكفاح، وقدر قيمه الحياه ،استمتع بمذاق الحياه في كل لحظه؛ وحافظ على ما لديك.🙏

دمتم في رعايه الله🙏

#روايه_كبرياء_اسيا_وغرور_اسر

#بقلم_بسمله_صالح

#يتبع

تكملة الروايه من هنااااااا


 

تعليقات

التنقل السريع