القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية كبرياء آسيا وغرور أسر البارت السادس عشر 16بقلم بقلم بسمله صالح جميع الفصول كامله

#روايه_كبرياء_اسيا_وغرور_اسر
#البارت_16
#بقلم_بسمله_صالح
#لا_حول_ولا_قوه_الا_بالله
وانا مستعد اتبرع بالدم لها اسر بصدمه سيف

 يدخل سيف والجميع واقف بصدمه 

وقال صيف انا هتبرع  بالدم 

نادي اسر على الممرضه روضه وقال: مس روضه لو سمحتي تعالي بسرعه سيف هيتبرع لاسيا بالدم لان نفس زمره اسيا B-

قالت روضه :اتفضل يا دكتور معي الغرفه الثالثه  في الطرقه

 ذهب سيف وراء الممرضه اخذت الممرضه كيس

 من الدم من سيف ثم قالت: احنا محتاجين دم

 كمان بس كده حضرتك هتتأذي لو سحبنا دم كمان

 سيف بدون تردد :خذي الدم اللي انت بتحتاجيه

 اهم حاجه صحه اسيا ،وانها تقوم بالسلامه

 الممرضه قالت: بس 

سيف: انجزي اخلصي

 بالفعل اخذت الممرضه الدم منك سيف وتم نقل الدم لاسيا.

 واسر دخل وقال: دكتور يوسف  محتاجين دم ثاني ولا كده خلاص.

 دكتور يوسف: الحمد المريضه عدت مرحله الخطر اسر سجد على الارض ونزلت دموعه.

 وقال: الحمد لله

سيف  لم يقدر على الوقوف وشعر بدوخه لتأتي رنا لسيف ،وتاتي له كوب من العصير وتقول: خليك

 مستريح واشرب العصير علشان الدوخه 

يأخذ سيف العصير ويشرب ويقول :شكرا

 ويدخل اسر ومراد وعائله اسيا وتدخل ملك

 ويحضن اسر سيف ويقول: شكرا يا صاحبي انت عامل ايه دلوقت

 سيف :الحمد لله يا حبيبي ثم يقول سيف بمرح:  يا حبيبي احنا ابطالها لغايه ما نبطلها.

ويضرب سيف اسر بخفه على كتف اسر ،

 تشكر عائله اسيا سيف 

سيف يقول :ده وجبي

 ويخرج اسرثم يذهب الى مكتب دكتور يوسف

 ويدخل ويقول: يوسف اسيا عامله ايه

 يوسف :لازم اسيا تفوق قبل 48 ساعه 

علشان ما تدخلش في غيبوبه وهي حاليا

 في العنايه المركزه اسر بحزن: طب انا عايز ادخل

 اشوف يوسف بس ما ينفعش 

اسر بصوت عالي :لا ينفع يا يوسف  انا هالبس لبس

 خاص بالعنايه المركزه وبالفعل لبس اسر ودخل

 على اسيا العنايه المركزه وجده اسيا معلقه محاليل

 وبجانبها اجهزه وامتلئت عيناه بالدموع على حال

 اسيا الذي يحزن ثم جلس على الكرسي وقال

 بدموع انا جنبك يا اسيا اطمني انت لازم تقومي

 على شاني وعلشان اهلك لازم انا مش متخيل

 حياتي بدونك ثم نزلت الدموع من عيناه وتنهدها

 بحزن ومسح دموعه ثم قبل يديها ويقول بدموع:

 قومي يلا كلنا منتظرينك انا مش متعود اشوفك يا

 اسيا بالضعف ده اسيا اللي اعرفها اقوى من كده

 اقوى اني اشوفها ضعيفه كده اسيا دائما بتتحدب

 الصعاب ومش بتستسلم فوقي يا اسيا ما توجعيش

 قلبي عليكي يا حبيبتي قومي  وفوقي انتي لازم

 تفوقي ويبكي وينهار ويقول لها بنبره حزينه :اسيا انا..

كانت والده اسيا في الخارج تنتظر خروج اسر لكي

 تدخل ثم سمعت اذان العصر فقالت انا هاروح اصلي وادعي لاسيا يا اولاد.

معتز :انا جاي اصلي معك يا ماما كانت ملك تجلس

 وبجانبها مراد وملك تبكي بشده وتقول :اسيا لازم

 تفوق قبل 48 ساعه لم يقدر مراد ان يتحمل دموع

 ملك ثم حضنها وملك بادلته الحضن ووضعت راسها

 على صدره وبكت في حضنه وقالت انا واسيا

 اصدقاء من 20 سنه دخلنا الحضانه مع بعض

 والمدرسه مع بعض ودروسنا كنا بنروحها مع بعض

 احنا اكثر من اخوات ما اقدرش اشوفها بالحاله دي

 يوم ما اهلي توفوا  وقفت معي واصرت عليا

 اعيش معها عشت معها سنه وكنا في ثالثه ثانوي

 وبعد كده دخل كل واحد فينا كليه بس عمرها ما عملتني وحش

 عملتني احسن معامله عمري ما شفت منهم حاجه

 وحشه بالعكس كانوا بيعتبروني واحده منهم وانا

 اعتبرتهم عيلتي اللي ربنا عوضني بهم بعد فقدان

 اهلي وبعد ما كل واحد فينا دخل كليه مختلفه انا

 اصريت اني ارجع شقتي وبعد كده رحت شقتي بس

 دائما كانت اسيا معي على تواصل وبتطمن عليا

 كل يوم ودائما بنحكي لبعض وكل حاجه انا مش

 قادر اشوف اسيا بالحاله دي يا مراد بكت كثيرا

 واصبح قميص مراد مبلل من دموعها وحضنها اكثر

 وقال: اهدي ولا تخافي اسيا هتكون بخير بعدت ملك

 عن مراد وقالت بحرج: اسفه

 مراد: عادي ولا يهمك 

رقيه ذهبت خارج المستشفى لم تستحمل رؤيه اختها في هذه الحاله خرج جاسر ورا رقيه ووضع يده 

 على كتفها بتردد وتفاجئ برقيه تحضنه وتقول بقلق: ااا اسيا يا دكتور جاسر مش قادره اشوفها كده اسيا

 هي مصدر قوتنا ولما مصدر قوتنا تضعف انا كمان

 هاضعف بدلها جاسر الحضن رقيه وكان حزين على

 حالتها وعيناها التي لم تجف اصبحت لون عيناها احمر من  كثره البكاء وكان سعيد بأن رقيه حضنته

 وفي نفس الوقت حزين على حالها ملس جاسر بيده

 على شعر رقيه وقال: اسيا هتكون بخير خرجت

 رقيه من حضنه قالت: بجد جاسر مسح دموعها

 وقال :دموعك مش هتفيدك بحاجه ولا هتفوق اسيا اسيا محتاجه دعوتنا تعالي نتوضا ونصلي وبالفعل ذهبوا الي  المسجد الذي كان بجوار المستشفى

جاء لمراد مكالمه قال مراد:الو 

 قال  الشخص: الو يا حضره الرائد انا مسكت الشخص اللي خبط دكتوره اسيا واخذته المخزن زي ما حضرتك امرت وربطته وحاليا وهو نائم على الكرسي من اثر المخدر .

مراد ابتسم وقال : اعملوا الواجب معه ما تخلوش

 حته في جسمه سليمه قال الشخص: اوامرك يا

 حضره الرائد اغلق مراد الفون وذهب الى ملك

 واخبارها فرحت ملك قال مراد :بعد قليل سنعرف

 من هو عدو اسيا.

 في مخزن ڤيلا السيوفي قام الرجال بملئ دلو من

 الماء على الشخص المربوط وعلى الكرسي فزع

 الشخص وفتح عيناه وقال :انتوا مين 

الرجال :مش لازم تعرف احنا مين بس الاهم ليه

 خبطت دكتوره  اسيا؟!
الشخص :ايه الهبل ده انا ما اعرفش احد بالاسم ده ومين دكتور اسيا انا ما خبطتش احد انتم عايزين تلبسوني تهمه فكوني انا عايز امشي من هنا انا عندي عيال وراجل متزوج .

الرجال :انت شكلك هتزهقني انت لو ما اعترفتش

 بالحقيقه بالذوق وقلت مين اللي بعتك تخبط دكتوره اسيا

 هنوريكم معامله ثانيه خالص 
الشخص:فكوني انا ما خبطتش احد.

 الرجال مسكوا العصا ونزلوا ضرب طاحن في الشخص
الشخص: كان يقول انا ما اعرفش حاجه ارحموني ما

 تظلمنيش ولكن لم يستمع الرجال له وضربوا اكثر
 
واصبح جسده لونه ازرق من كثر الضربه ثم قال

 الشخص هاقول سيبوني بالله عليك وقال الشخص........

في مستشفى السيوفي نظرت رنا من باب غرفه العنايه المركزه ورأت اسر يبكي ويقبل يد اسيا

 وصدمت رنا عندما سمعت اسر يقول انا انا بحبك يا

 ابتسمت رنا  وجلست  على الكرسي امام العنايه

 المركزه في العنايه المركزه اسر يقول فوقي يا اسيا والله انا بحبك مقدرش اعيش من غيرك 😍

تحرك اسيا اصابعها بعد سماع هذه الكلمه وفتحت عيونها ببطء شديد نظر لها اسر بحب وعيناه ممتلئه بالدموع .

وقال اسيا حبيبتي انت فوقتي وبدون تردد حضنها

 تألمت اسيا ولكنها وضعت يديها على ظهر ه واحس

 اسر بان اسيا تتالم ثم بعد عنها وقال :انا اسف ثم

 قال :الحمد لله انك فوقتي. انتي حاسه بي حاجه

انت ما تعرفيش انا خفت عليكي قد ايه ويبكي

 ومسك كان يديها وقال انا روحي كانت بتروح مني

 لكن دلوقتي حاسس ان روحي اتردت لي بعد ما

 فقتي اسيا نزلت دموعها بعد سمعها هذا الكلام

 ومسحت بيديها دموع اسر واسر مسح دموع اسيا

 وقال بحب: انا بحبك ثم اكملها ببكاء وقال انا السبب

 لو ما كنتش لحقتك ما كنتيش دلوقتي في

 المستشفى قالت اسيا: تعرف انت مش السبب يا

 اسر وده قدري ونصيبي ومكتوب لي وقدر الله وما

 شاء فعل ،خلاص لا تبكي انا فقت أنه.

 ابتسم اسر وقال :انا هاخرج اخبر عائلتك ثم خرج

 اسر وقال الحمدلله  اسيا فاقت .  ابتسم الجميع وقالوا الحمدلله.

 وقالت الام: بنتي انا عايزه اشوف بنتي والجميع  قال احنا عايزين نشوف اسيا .

 اسر واحد بس اللي هيدخل هيلبس لبس خاص للعنايه المركزه، قالت الام: انا هادخل 

 ودخلت العنايه المركزه وكانت الام عيناها مملوءه

 بالدموع ثم اقتربت من اسيا وجلست على كرسي

 وقالت الام بدموع فرح: حمد لله على السلامه يا

 بنتي الف سلامه عليكي يا عمري حرام عليكي

 وقفتي قلب ماما عليكي  يا عيون ماما مش تخلي

 بالك يا حبيبتي وانتي في الطريق انتي حالتك كانت

 بتسوق وقلبي ما كانش مستحمل كلنا كنا قلقالين عليكي وكنا بندعي لك وحتى سيف اتبرع لك بالدم

 انتي كويسه يا بنتي

 اسيا بتعب: في الحمد لله 

اسر ذهب إلي  المكتب يوسف هو  سعيد  دخل

 المكتب وحضن يوسف وقال: اسيا يا يوسف بادله

 يوسف الحضن وقال :الحمد لله 

ثم دخل دكتور يوسف وفحص اسيا قال هتبقي  يومين في المستشفى وبعد كده هتخرجي.

 علشان نكون اطمنا عليك وكتب يوسف ادويه لاسيا

 وخرج معتز لشراء الادويه

 استأذن كل من ريناد وجاسر وذهب وكل واحد منهم

 الى ڤلته 

وبعد مرور ساعات جاء الليل وبدأت اسيا تتحسن

 وتجاوزت مرحله الخطر وتم نقلها في غرفه عاديه

 ولكنها هتبات في المستشفى

 قالت الام معتز ده روح انت ورقيه 

معتز :لا يا ماما روحي انتي ورقيه وانا هافضل هنا

 و بعد اصرار كثير وافقت  الام ،واخذت رقيه واتصل

 جاسر بالسائق الخاص به وقال: تعالى وصل طنط

 ورقيه للمنزل 

 وقالت الام شكرا لك يا ابني جاء السائق واخذ الام ورقيه

دخل سيف على اسيا  ليطمن عليها هو ورانا قال سيف: حمد لله على السلامه.

اسيا: الله يسلمك يا سيف شكرا على تبرعك لي بالدم وانقاذك حياتي .

سيف :ما فيش شكرا ما بينا اهم حاجه صحتك بالدنيا

 وقالت رنا قلقتيني عليكي  يا حياتي تبتسم رنا ،وفي هذا الوقت دخلت ملك وهي تبكي.
 
اسيا :قربي يا ملك هتتنيكي كده اي حاجه تعيطي عليها وخلاص يا حبيبتي انا بقيت كويسه.

وفتحت اسيا زراعها لترتمي ملك في حضن اسيا وهي تبكي وتقول: لازم تكوني واخذه حظرك اكثر

 من كده وتمسح ملك دموعها وتقول: بس الحمد لله انك بخير كان مراد في الخارج وجاءت له مكالمه

 مراد :الو 
الشخص: الو يا حضره الرائد انا وجدت الشخص اللي خبط اسيا واحنا ربطناه وعذبناه في المخزن فهو اعترف بالحقيقه 
مراد: مين

 الشخص :هلا يا حضره الرائد بيقول كده نزلت الكلمه على مراد  كالصعقه ولكنه لابد ان يخبر

 صديقه لان اسر كلفه بذلك ثم قال في نفسه" في

 الصباح ساخبره ثم  اغلق الهاتف 

 في غرفه اسيا

 اسيا:  ملك روحي انا الحمد لله بخير وبعدين معتز

 معي وقاطعها اسر وقال وانا كمان معك 

ملك: لا انا هافضل 

اسيا: بلاش عند وروحي ثم قالت اسيا: معتز نادي

 لمراد وبالفعل نادى معتز على مراده دخل على مراد

 وقال:انت كويسه 

اسيا:الحمد لله بس يا ريت بالله عليك تأخذ ملك

 ووصلها للبيت لان الوقت تاخر وهي زمانها تعبانه

 ملك بعند :لا ي مراد 

 مراد قال: اسيا معاها حق ويلا علشان اوصللك

 قامت ملك: وحضنت اسيا

 ومراد سلم على معتز واسر

 وركبت ملك بسياره مراد ووصلها مراد منزلها وقال: لها خلي بالك من نفسك وملك  ابتسمت ثم دخلت منزلها 

في فيلا النمر دخلت باري وقالت لهلا :جهزي نفسك

 بكره الصبح هتسافري تركيا وانا هنادي الخدامه تجهز لبسك 

هلا بنوم: حاضر يا باري تصبحي على خير ثم خرجت باري  .

 جاسر بدل ملابسه واخذ شاور واخذ يفكر عندما حضنته رقيه وقد ايه رقيه بتحب اختها ثم قال في نفسه :بس رقيه بتحبني بس بتكابر وهاعمل اي حاجه عشان تعترف بحبها ليا 

في منزل اسيا وخصوصا في غرفه رقيه افتكرت جاسر وانه هو وقف جنبها وافتكرت لما حضنته وهو هداها وقالت: جاسر بيحبني وانا كمان حاسه بشعور حلو تجاهه بس انا مش عارفه ليه خايفه اعترف بحبي وابتسمت ونامت

 في مستشفى السيوفي وتحديدا في غرفه اسيا قال معتز: لاسر شكرا يا دكتور اسر انك انقذت اختي بس حضرتك تعبت قوي النهارده ينفع  تروح بيتك تستريح

 اسر :اولا يا معتز انا اسمي اسر بس وبدون القاب.

 ثانيا انا كده مستريح انت هتقعد مع اسيا نصف الليل وانا هعقد معها شويه  وانت لازم تستريح 

 دلوقتي وانت شكلك تعبان ادخل مكتبي واستريح

 اعترض  معتز لكن اسر مسك يده معتز واخذه على المكتب وقال اسر بعد وصولهم :مكتب جامد يعني

 وعندك سرير ارتاح عليه 

معتز :ما فيش داعي لكل ده

 اسر: يلا يا معتز هناك معتز 

وخرج اسر ثم اتجه لغرفه اسيا واسيا كانت سرحانه

 بتفكر في اسر لما قال لمعتز اسر بدون القاب وان

 اسر قرر انه هيبقى معها نصف الليل وان قلقه

 وخوفه عليها ظاهر جدا و

افتكرت لما اسر قال لها باحبك وابتسمت 

دخل اسر ووجد اسيا سرحانه

 قال اسر: اسيا اسيا فاقت  اسيا من شرودها وكانت

 عايزه تشرب مياه ولسه بتحاول تعدل المخده اسر

 قال: اهدي وقرب اسر من اسيا جامد وعادل لها

 المخده ونظرت اسيا في عيونه ونظره اسر في

 عيونها بحب😍 

ثم فاق اسر من شروده وصب كوب مياه واعطاه

 لاسيا وشربه لاسيا 

نظرت اسيا له وقالت تعرف يااسر انك تغيرت قوي

 اسر باستغراب: ازاي يعني 

اسيا:يعني غرورك بدا يختفي تدريجيا وبدأت تبقى

 متواضع يبتسم اسر بحب ويقول وهو يمسك يديها:

 تعرفي ليه

 اسيا بتوتر: ليه

 اسر علشان حبيتك ما تستغربيش اني حبيتك وبقى

 لنا فتره عارفين بعض بس انا لما شفت السياره

 خبطتك حسيت ان روحي بتروح مني ولما فوقتي

 روحي اترديت لي من ثاني حسيت اني هاخسرك

 والانسان ما بيعرفش قيمه الانسان غير لما يحس

 انه هيفقده وبعدين اللي بيحب احد بيتغير علشانه

 وانا حبيتك وعشان كده بتتغير لاني حبيتك تبتسم

 اسيا ويحمر من وجهها الخجل .

يرى اسر كسوف اسيا يقول :طنط اسماء بعثت

 شوربه مع السائق بتاعي لان السائق بتاعي وصلهم

 للبيت وهي اصرت ان انا اشربك شوربه الخضار

 وبالفعل بدأ اسر يشرب اسيا شربه الخضار واسيا

 تشرب وتنظر له باهتمام واعطي اسر لاسيا الدواء

 وقال لازم تنامي وبالفعل نامت اسيا وخرج اسر

 ودخل المكتب تبعه وصحي معتز وقال له :اسيا

 بالغرفه  وهي نائمه روح اقعد معها علشان لو

 احتاجت حاجه وانا ارتاح شويه انا اعطيتها العلاج

 وبالفعل يذهب معتز ويجلس على الكرسي واسيا

 نائمه.

 في صباح يوم جديد وتحديدا الساعه 6:30 صباحا

 تأتي مكالمه من مراد ليرد اسر ويقول: خير يا مراد

مراد: هلا السبب في اللي حصل لاسيا

 اسر بصدمه: معقول هلا ده حسابها معي ثقيل قوي .......
استوب!!

يا ترى اسر هيعمل ايه مع هلا ويا ترى هلا هتسافر ولا اسر هيلحقها  ؟!🤔
هنخرج من البارت ده من اهتمام اسر باسيا وهو الاهتمام لن يأتيك الا من قلب  يريدك، وان اصدق حب عندما تحب انسانا ولا تعرف لماذا احببته!

نصيحه مني  لفانزاتي السكرات♥️يجب ان تثق بنفسك واذا لم تثق بنفسك فمن الذي سيثق بك ثق بنفسك فكلام الناس لا ينتهي.

تكملة الروايه بعد عمل متابعه من هنااااااا

تكملة الروايه من هنااااااا 

دمتم في رعايه الله 🙏🌹

#روايه_كبرياء_اسيا_وغرور_اسر
#بقلم_بسمله_صالح
#يتبع

تعليقات

التنقل السريع