#روايه_كبرياء_اسيا_وغرور_اسر
#بقلم_بسمله_صالح
#البارت_18
لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين ،بارت طويل تعويض عن تاخيري وان البارت الي فات كان قصير.
وفجأه تاتي مكالمه لمراد ليقول بصدمه :نعم طيب انا جاي حالا.
ملك واسر بصوت واحد :في ايه يا مراد ايه اللي حصل.
مراد :ملك لازم نمشي انا وانت ونطلع المديريه بسرعه اللواء هو فؤاد طلبنا علشان في مهمه هنطلعها.
ملك :تمام يلا بينا.
اسيا :خلي بالك من نفسك يا ملك.
وتحضن ملك اسيا ورنا ومامت اسيا ومراد يسلم على الجميع ويذهب مراد وملك الى سياره مراد متجهين بسرعه الى المديريه ،وبعد مرور 10 دقائق
نزلت ملك من سياره مراد الى منزلها ؛لكي تلبس الزي الرسمي ومراد يقول لها: انزلي البسي وانا هاروح البس واعدي عليكي بعد 25 دقيقه تمام ونروح مع بعض المديريه.
ملك: شكرا لك .
يبتسم مراد ويقود سيارته متجها الى منزله وياخذ شاور سريع ويرتدي الزي الرسمي هو ملك اصبحت جاهزه واردت ملابسها الخاصه بالمخابرات.
ثم وصل مراد الى منزل ملك واتصل بها ثم خرجت ملك ونظر لها مراد باعجاب خجلت ملك من نظرته لها ثم ركبت السياره بجانبه بعد مرور 15 دقيقه ،يصل الى المديريه.
دخل مراد وملك الى القسم الخاص بالاجتماع كان اللواء فؤاد يجلس في المقدمه ،ويجلس مجموعه من الضباط ثلاث ضباط وضابطه .
ليقول اللواء فؤاد: اتفضل يا حضره الرائد، اتفضلي يا حضره الضابط اجلسوا وهعرفكم ببعض.
يشير اللواء فؤاد على مراد ويقول احب اعرفكم الرائد مراد من اكفئ واحسن رائد عندي وطبعا حضره الظابط ملك من اكفئ الضباط عندي ،واثبتت جداراتها وتحملها مسؤوليه.
اعرفكم ويشاور بيده على فتاه تجلس في الجهه اليمنى على كرسي ،ويقول الضابط سلين لسه جايه من اسكندريه ومنقوله جديد هنا وانا اللي طلبت منها؛ لانها ممتازه جدا في عملها .
ثم شاور بيده على شخص يجلس بجانب سلين ويقول: ده بقى الظابط امجد من احسن الضباط عندي برده.
ثم ينظر الى الجهه اليسرى ويقول الضابط اياد والضابط قصي وبكده نكون اتعرفنا على بعض .
وكلكم من امهر الضباط عندي وعشان كده اخترتكم للمهمه دي، واللي هيقدها الرائد مراد ودلوقتي تعالوا نتعرف على التفاصيل .
دي اكثر مهمه وفشل فيها ضباط كثير وفي ظباط كثير توفوا في المهمه دي الله يرحمهم .
وانا عندي ثقه فيكم انكم قدها المهمه دي عباره عن في ناس بتجيء وبتخطف البنات المتسوله الي بتبيع ورد ومناديل في الطريق وبيسمسحوا السيارات في الشوارع .
ولو في اهل للبنات المتسوله بيدفعوا فلوس لاهلهم في مقابل انهم يبيعوا اولادهم ولان اهل البنات المتسوله بيبقوا محتاجين الفلوس فبيضطر يبيعوا اولادهم علشان يقدروا يعيشوا،واغلبيه الخطف على البنات وبقي الخطف في الطرق متعدده في بنات بتنخطف واهلها ما بياخذوش فلوس عليهم .
والغريب بقى ان بعد 15 يوم بنلاقي جثث بنات مرميه في النهر وما فيهاش اي عضو للبنت وده بقى موضوع مريب جدا، ومتقدم كذا بلاغ ولغيت دلوقتي مش قادرين نوصل للراس الكبير.
لان في كذا شخص بيشتغل تحت يد الراس الكبيره وغير كده كل ما نمسك واحد ونقول ان هو ده الراس الكبيره يطلع واحد شغال عندهم وما يعرفش مين الراس الكبيره ،دي عصابه كبيره وبيتاجروا في الاسلحه والمخدرات واعضاء البنات .
وفي بعض المستشفيات بتسرق اعضاء ،جثث ميته من ساعات وبتتباع الاعضاء دي للراس الكبيره.
بس اللي محيرنا ان احنا مش عارفين انهي مستشفى ودي مهمتكم هي مش مهمه واحده بس في لغز في الموضوع، وبتعاونكم هتحلوه.
وغير كده ان البنات دول كلهم بيبقوا صغيرين لسه ما بين اعمار 16 وال 18 وبيلبسوا البنات لبس عاري وبي يودوهم ملهي ليلي وفي منهم بيشتغل في الملهي بس قليل .
لان اكثر البنات بتتباع للرجال وبيقضوا معهم ليله وفي بنات كثير ماتت بسبب علاقه شبه اغتصاب البنات برئين جدا ما يعرفوش حاجه.
والرجال اللي بيعتدوا عليهم دول اجانب وبيعتدوا عليهم بطريقه وحشيه البنت بتكون ضعيفه وبتنزف وتموت ويا ريتهم بيرحموها بعد ما تموت دول بياخذوا اعضائها ويرموها في المياه جسد فاضي قرنيه العين متاخذه والقلب والكلي وكل اعضاء الجسم متاخذه .
والبنات اللي مش بتموت اثناء العلاقه والتهجم عليها بتبقى مريضه وبتنزف بتتباع لرجال ثانيه وكله بثمنه والمريب اكثر ان الرجال اللي بيغتصابهم بيبقوا ما بين اعمار ال 35 وال 45 سنه يعني في اعمار ابائهم.
واحنا قدرنا نعرف الملهي الليلي اللي بيروح له مكان بعيد جدا بس احنا قدرنا نمسك بنت كانت متسوله واشتغلت في الملهى الليلي بعد بيعها ، لكن هي نفدت ولم تموت وبقت رئيسه الملهى الليلي دا بشده جمالها .
وهي اللي حكت لناوهي اللي قالت لنا على كل اللي بيحصل وقالت ان البنات دي بتبقى في العمر 16 وال 18 بيبقوا لسه ما عرفوش اي حاجه في الدنيا فمن السهل احنا نضحك عليهم بكلمتين ونلبسهم لبس ونقول لهم هتاكلوا احسن اكل ونعيشهم حياه حلوه بس ما يعرفوش ايه اللي هيحصل في الغرفه اثناء الرجل لما يدخل عليها .
يعني من الاخر بتبقى بنات ساذجه ما تعرفش اي حاجه بيفرحوا بشويه الفلوس اللي هياخذوهم ولكن ما يعرفوش مصيرهم اللي مستنيهم لانهم بكل بساطه من ساعه ما اتولدوا شافوا قساوه الدنيا وحرمان دا والغريب اكثر ان البنت اللي اعترفت لنا بكل الاعترافات دي بعد ما كنا شدين عليها جدا انقتلت ودا بالنسبه لموضوع البنات.
بالنسبه لموضوع المخدرات والاسلحه ده بقي شحنات كثيره دخلت مصر وكل مره بنعرف مكان التسليم بس بيحصل حاجه التسليم بيتغير مكانه تقول ملك.
في مستشفى السيوفي وتحديدا في غرفه اسيا يستأذن سيف ورنا ويتبقى عائله اسيا
واسيا تنام شويه وتذهب الام الى المنزل لتحضر الغذاء ورقيه ومعتزجه ذهبوا الى الجامعه .
واسر ظل بجانب اسيا التي سحر فيها وهي نائمه،وكان تبدو كالملاك ورغم انها مريضه الى انها جميله لاحظ اسر ان اسيا شعرها نزل على عيونها ثم يقوم ويزيح بيده خصلات شعر اسيا عن عيناها ويجلس على الكرسي وهو يقول بحب: مش عارف حبيتك ازاي وامتى بس حبيتك جدا.
هو في الجامعه يبدا جاسر بشرح المحاضره ولكنه لم يوجه اي اهتمام لرقيه كانها ليست موجوده ولم يهتم بها .
لاحظت رقيه تجاهله لها وبعد انتهاء المحاضره خرج جاسر وكان يوجد فتاه في القسم مع رقيه معجبه بجاسر وبعد ان خرج الجمبع تبقي هذه الفتاه تدعى شذى .
وكانت رقيه موجوده تقترب شذي من جاسر عمدا وهي تمثل انها ستقع وجاسر يعرف انها تمثل لكنه اراد ان يشعل نار الغيره في قلب هذه الفتاه التي لا تبالي ولا تريد الاعتراف بحبه.
ليقترب منها ويمسكها من خصرها وينظر في عيون شذى تنظر شذي في عيونه
لتنظر رقيه لهما بغير تقترب بعد ان مر دقيقه على هذا الحال وشذى وجاسر ينظران في عيون بعضهما نظرات رقيه المملوءه بالغيره.
تقول رقيه بغيره واضحه: ايه بقى احنا في جامعه على فكره ما ينفعش كده .
شذى بدلع :وانت ايه اللي مزعلك يا رقيه.
رقيه بتبرير وارتباك :ما فيش حاجه مزعلاني بس لو حد شافكم مش هيحصل كويس.
جاسر ببرود وعدم اهتمام: خلي نصايحك لنفسك يا انسه رقيه .
لتنظر شذى لرقيه بانتصار وتبتسم
تنصدم رقيه من رد جاسر فهي لم تتوقع انه سيتغير هكذا فنظرت رقيه لجاسر وعينها مملوءه بالدموع وخرجت ليقترب جاسر من شذي ويقول في اذنها شيء .
تقول شذي: تمام
خرجت رقيه وهي حزينه وبحث عن معتز وجدته واقف مع ريناد لتحضنه وتبكي .
يحضنها معتز ويقول :مالك يا قلب اخوكي في ايه؟!
تبكي رقيه وتقول: جاسر قال لي وتحكي كل شيء
تحضنها ريناد وتقول: انتي غلطانه جاسر اعتذر لك اكثر من مره انه شك فيك واعترف لك بحبه كثير بس انتي كنت بتثقلي عليه استحملي بقى.
معتز: اهدي يا رقيه اكيد هو بيعمل كده عشان عايزك تعترفي بحبك
رقيه بدموع :تفتكر كده يا معتز.
معتز وهو يضع يده على كتفها: طبعا يا حبيبتي.
ويجلسوا ريناد ومعتز ورقيه في الحديقه الخاصه بالجامعه ،ويشربون عصير وهم جالسون تحت الشجره.
تقول ملك: معنى كده يا حضره اللواء ان في جاسوس موجود في المخابرات بينقل كل الاخبار.
اللواء فؤاد: برافو عليكي واحنا مش قادرين نتوصل للجاسوس، ثم يكمل ويقول واللي مسؤول عن المخدرات والاسلحه وتجاره الاعضاء وبيبيع الفتيات واحد ويبقى زعيم المافيا والراس الكبيره .
احنا لو مسكناه هنقدر نفك كل الالغاز دي وهنقضي على كل الجرائم اللي بتحصل في الدوله.
يقول مراد: تمام حضرتك احنا عرفنا بعض المعلومات الهامه واحنا هنجتمع سوا انا والضباط وهاكلف كل واحد ومهمه ونتعاون ان شاء الله نقدر نقبض عليهم.
اللواء فؤاد: وانا عندي ثقه فيكم انتهى الاجتماع.
ليقول مراد للضباط: لو سمحتوا انا عايز كل الضباط اللي موجوده دلوقت يجوا علشان نتفق على الخطه اللي هننفذها بكره .
يجلس مراد ويجلس الضباط ثم يتحدث مراد ويقول بجديه: دلوقتي احنا لازم نتنكر مع بعض من بكره ثم يقول الضابط ملك والضابط سيلين هيتنكروا في لبس بنات مشرده ويعملوا شعرهم بفوضويه ويلبسوا لبس غير مرتب ومتسخ قليلا وكل واحده هتمسك ورد في ايديها يعني ملك هتمسك ورد في ايديها.
وسيلين هتمسك مناديل في يديه ويمثلوا البراءه وهنروح ونجتمع في المكان الاكثر ازدحاما في المدينه علشان اكيد هناك بيحصل للخطف وانا هاتنكر في زي عامل نظافه انا والضابط قصي.
والضابط امجد هيجمع معلومات هو والظابط اياد على المخدرات والاسلحه والصفقه القادمه تمام وبكده نحل اول مشكلتين وبتبقى مشكله الاعضاء.
بس الاهم نعرف المكان اللي بيتم فيه تسليم البنات وشحنه المخدرات والاسلحه.
تقول ملك :انا عندي خطه وتقول الخطه .
مراد: بس يا حضره الضابط خطر عليكي ومش هينفع اننا نخاطر بيكي.
ملك: ما تخافش عليا ي حضره الرائد مراد انا ان شاء الله هاعرف مكان تسليم البنات .
مراد :ملك انا قلقان جدا .
لاحظ الظباط قلق مراد على ملك لتنظر له ملك ثم يقول مراد بجديه :تمام .
والضابط سلين هتبقى معك ولو شفناكم محتاجين مساعد انا والضابط قصي هنبقى بنراقب ،معادنا بكره حضره الضباط الساعه السادسه ونصف صباحا وهنجتمع في العنوان ده وقال العنوان وطبعا ما ننساش لبس التنكر انتهى الاجتماع وارجو الجميع يجمع المعلومات عن المهمه .
يقول الضباط بصوت واحد: تمام يا فندم.
ويخرج الجميع ويتبقى ملك ومراد ليمسك مراد ملك من زراعها يقول: انت ليه خاطرتي كده يا ملك افردي حصل لك حاجه ما اقدرش اني اخسرك لتنظر له ملك بصدمه ولم تنطق بحرف واحد.
ثم يخبط الباب ويفيق مراد وملك من شرودهما تذهب ملك الى خارج المديريه
ويدخل قصي ويقول: هنتقابل بكره في المكان اللي اتفقنا عليه صح
ومراد :طبعا ويذهب مراد ويجري ويبحث عن ملك ويجدها توقف تاكسي يشير الى التاكسي بان يمشي وياخذ ملك ويركبها سياراته .
ملك :مراد روح انت وانا هاروح لوحدي .
مراد: اسكتي خالص يلا هاوصلك وبالفعل يوصلها الى منزلها وتشكره ملك ويتأكد مراد انها وصلت ودخلت منزلها ويذهب الى منزله.
في منزل اسيا انتهت الام من تحضير الغذاء وشوربه الخضار ثم ركبت تاكسي وذهبت الى المستشفى وبعد مرور دقائق وصلت الام الى المستشفى ودخلت غرفه اسيا وجدت رقيه ومعتز واسيا نائمه واسر ذهب الى مكتبه لينظر الى بعض الاوراق الخاصه بالمرضي .
فتحت اسيا عيونها عندما سمعت صوت والدتها تقول: رقيه تعالي امسكي شوربه الخضار والدجاجه المسلوقه وصحي اسيا واكليها يلا .
تستيقظ اسيا وتلاقي معتز ورقيه والام الام
الام تقول: مساء الخير يا قلبي.
اسيا :مساء النور وتنظر حولها ولكنها لم تجد اسر لتقول رقيه بمرح: بتدوري على اللي سرق قلبك وتغمز بعيانها
تبتسم اسيا وتقول :والله .
ثم يقول معتز: اسر في مكتبه بيشوف بعض اوراق المرضى اليي هيعمل لهم عمليه قريب.
اسيا :تمام ثم تكمل، وتقول معتز نادي لاسر علشان يتغدى معنا.
معتز :تمام.
يذهب معتز الى مكتب اسر ويخبط على الباب
يقول اسر: ادخل .
يدخل معتز ويقول: اسر اسيا واحنا عايزينك تتغدى معنا .
اسر بجديه واحراج: معلش يا معتز مش هاقدر اتغدى معكم وقول لاسيا بالنيابه عني اللي انا اسف.
معتز: مش هينفع اسيا اصرت عليا انك لازم تيجي اسر :اعتذر لها بالنيابه عني.
اسر اصر انه لن يتغذى معهم
ويأس معتز وذهب هو حزين انه فشل في اقناع اسر ودخل غرفه اسيا وهو يقول باسف :للاسف اسر مش موافق.
اسياتقوم وتنزل رجليها من على السرير
وتقول الام بقلك وخوف : اهدي يا اسيا يا بنتي .
تقوم اسيا وتقف وتقول :معتز تعال اسند عليك يا عمري وصلني لمكتب اسر
معتز: بس انت لسه تعبانه.
اسيا: الحمد لله احسن من الاول وبعدين اسر وقف جنبي كثير وسهر جنبي وبعدين ما فطرش لحد دلوقت ويلا وصلني يا معتز ومشيت اسيا متجه الى مكتب اسر وهي تتسند على معتز وتمشي بتعب حتى وصلت الى مكتب اسر ودخلت دون ان تدق الباب فيفزع اسر ويقف ويجد اسيا واقفه على الباب بغضب وهي تستند علي معتز.
يجري ي اسر على اسيا بفزع ويقول: انت ازاي تخرجي من غرفتك وانت لسه تعبانه وفجأه تاتي مكالمه لمعتز فيذهب بعيد.
واسر يمسك يد اسيا ويدخلها مكتبه ويقول لها: اجلسي هنا وتجلس ويقول لها بغضب طفيف : انت ازاي تيجي وانت تعبانه كنت عرفتيني انك عايزاني كنت اجي لك انا .
اسيا تقول وهي تنظر له:والله ما انا بعثت لك معتز يجي لك بس انت راسك ناشفه عنيد ومغرور ومش عايز تيجي تتغدى معنا ليه.
اسر بحزن: كنت مغرور بس من اخر مره فطرت معكم وساعتها الشرطه قبضت عليكي وانا مدافعتش عنك وانا مستحقر نفسي وتنزل دمعه من عينه.
وتمسح اسيا بيديها دمعته
ويقول 'ما اقدرش اتغدى معكم لان الموقف بيتكرر في عقلي وعقلي بيسترجع الذكره دي
ثم تقترب اسيا منه وتضع يديها على خده وتقول: خلاص يا اسر لا تبكي اللي حصل حصل وانا مسامحاك واللي فات مات خلاص وانت اعتذرت وندمت الانسان ادام ندم يبقى لازم نسامحه مين انا عشان ما اسامحش وانا مسمحاك ربنا بيسامح يا اسر.
ينظر لها اسر ويجلس على ركبته وهي تجلس على الكرسي ثم يحضنها بقوه وتنزل دموع يقول: انا اسف يا اسيا وتبادله الحضن وتقول: انسي بقي يا اسر.
ثم يقول: انا بحبك جدا .
تبتعد اسيا عنه ووجهها احمر من الفجل ثم يقول اسر وهو ينظر لها :يا خرابي على جمالك وانتي مكسوفه انتي قمر
وتقول بارتباك: طب يلا عشان نتغدى علشان هازعل لو ما جيتش.
اسر: لا ما اقدرش ازعل حبيبتي.يلا
و تقف اسيا واسر يسندها ويمسك يديها ويمشي معها خطوه بخطوه واسيا تنظر له باهتمام
وينظر لها باعجاب وحب حتى وصلوا الى غرفه اسيا وتغدوا مع بعض بس اسيا كان غداها مختلف كان عباره عن دجاجه مسلوقه وشوربه خضار لانها مريضه.
قال اسر بعد انتهاء من الطعام: بجد تسلم ايدك يا طنط اكلك جميل جدا ويفتح النفس ولكي نفس في الاكل .
تقول الام :ربنا يخليك يا حبيبي تسلم
ويبدأ اسر ان يهزر والكل يضحك كثير واسيا عيناها دمعت من كثر الضحك استأذنا اسر انه هيروح منزله وذهب منزله ويفكر في الجميله التي سرقت قلبه.
في صباح يوم جديد وتحديدا في الساعه 6:30 صباحا لبس جميع الضباط ملابس تنكريه وملك وسيلين لبسوا ملابس متسولين وممزقه قليلا وملابسهم متسخه قليلا .
ومراد وقصي لبسوا لبس عمال نظافه واجتمعوا في المكان الذي اتفقوا عليه.
وكانوا غير معروفين وملك تمسك الورد وتقل السيارات ورد يا بيه وتمثل دورها باحتراف ومراد مراقبها ومراقب ايضا رجال يتضح انهم يخبئون شيئا في معدتهم
وسلين تمسك المناديل وتقول مناديل ي باشا للسيارات وملابسها متسخه قليلا وشعرها فوضوي هي وملك وملك تقول هكذا.
وفجأه .......
توقعكم ايه يا ترى ايه اللي جاسر قالوا شذى في اذنها؟!🤔🤔
هنتعلم من خطه مراد وملك هي لو عايز تصطاد دي اياك تخليه يلمحك✌️
رديدوا معي الان اللهم اجعلني في عنايتك فلا يضرني بشر،ولا يبكيني قدر اللهم امين
يا ريت تفرحوني بلايك وكومنت جميل زيكم دعما لاستمر وشكرا على التفاعل قمرات وشكرا لكل اللي بيدعموني باحبكم جدا ♥️ رايكم يهمني عايزه اقول لكم ان الاحداث الجايه هتبقى اكشن ودمار جدا انتظروا القادم دمار ✌️🔥
#روايه_كبرياء_اسيا_وغرور_اسر
#بقلم_بسمله_صالح
#يتبع
تكملة الروايه من هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق