القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية سجينته البارت 32_33بقلم رولا في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله


هم'وتك وآخد إبني اللي في بطنك 

بصيتله ب استغراب :_ انا مش فاهمه هو عاوز يعمل اي ،

ماله مهووس اوي كده بالبيبي ، انا فاهمه انه فرحان عشان هيبقي أب ، بس تصرفاته غريبه وذياده عن كدا اي اللي عمل كده فيه ، حطيت راسي علي كتفه ، بالرغم من اللي بيحصل ، الا اني مبحسش بالأمان غير وانا ف حضنه

سمعت أنينه وهو بيتكلم :_ هاخده منك ، هفتح بطنك

وهاخده منك

بعدت عنه بخو'ف ، قومت من جمبه وقعدت علي الكنبه وانا

بتأمله وبفكر ف كل حاجه بتحصل معايا ف الحلم ده ، انا عاوزه أفوق مش عاوزه افضل ف الحلم ده ، نور هنا مخ'يف وهناك لطيف ، وانا كمان بفكر ف حجات شر'یره ، معرفش بيحصلي اي وازاي بفكر فيها ..

معقوله ! معقوله دي شخصياتنا العاكسه ، يعني احنا ف عالم

إفتراضي ، كل حاجه ماشيه بالعكس

الواقع كنت انا الغنيه ، الخيال نور ، إحنا طيبين ف الحقيقه

ف الخيال شبه أشر'ار ، العالم ده مخ'يف .. كنت بفكر وانا

بصاله ، شوفت شفا'يفه بتتحرك ف قومت من مكاني براحه

وقربت منه عشان اسمع هو بيقول اي

مسكت شعري لفيته الناحيه التانيه وانحنيت عشان اسمعه

لقيته بيقول :_ متحاوليش ، مش هتفهمي حاجه ، صوته كان

متغیر تماما ، بصيتله ب خو'ف كان مغمض عيونه ومره وحده فتحها رجعت كام خطوه لورا بسرع ووقعت على الارض من لهوجتي وبصيت عليه لقيته نايم ، حطيت ايدي علي قلبي وقولت ب همس :_ اکید باتخيل

عدي اسبوعين مشوفتهمش فيهم تقريبا خالص ، غير اليوم

اللي روحت اتابع عند الدكتوره ، والنهارده ميعادها ومستنياه

ييجي من برا ..

دخل الاوضه ب برود وقالي :_ خلصتي !؟

هزیت راسي ف قالي :_ طيب يلا عشان نمشي

نزلت معاه ، روحنا للدكتوره ، وانا ف أوضة الكشف سمعت

صوت حد بيتخانق برا

كنت عاوزه اخرج والدكتوره بتمنعني ، زقيتها وقومت من

علي الشيزلونج وخرجت بسرعه لقيت بنت برا سمرا وعيونها زي عيون البحر ولابسه أيس كاب ، انا استغربته لإننا ف الشتا ، إتأملت ملامحها ف لقیت إن معندهاش رموش ولا حواحب ف عرفت انها مريضة كانسر ، عرفت انها أم إبني

كانت بتعيط بهستيريا وبتزعق لنور اللي ضر'بها بالقلم علي

وشها وشال الأيس كاب رماه ف الارض وكان هيتعدي عليها الا اني وقفت حاجز بينهم :_ انت بتعمل اي !

إبعدي ، ملكيش علاقه بالموضوع ده ، قالهالي بصيغة أمر ف

أصريت اني مبعدش وافضل واقفه ، حطيت ايدي علي بطني

عشان أستعطفه ف ، بصلي وهو بيجز علي سنانه ، كانت البنت لبدانه فيا وجسمها وايديها بيترعشو من الخو'ف ، لفيتلها وحاوطت كتافها ب ايدي ، بصت علي بطني بحب وقالت بنظرات وهمسات كلها امومه وحب : إبني

مسكت ايديها وحطيتها علي بطني ، ضحكت وهي بتدمع .

شوفته وهو بيشدها من ايديها من قدامي ، مكنتش حاسه

بيه وهو بيقدم مننا ، كانت بتتلوي وبتصرخ وتقولي :_ حرام عليك

سيبني ، هحس ب إبني بس مش عاوزه منك حاجه تاني

سيبها ي نور ، قولتها بكل قوتي ف قالي :_ دي خطر علي

البيبي

هزت راسها بسرعه وبنفي وهي بتقول : والله مش هعمله

حاجه ، سيبني بس أسلم عليه واحس وجوده

_ سيبها ي نور ، أرجوك ، قولتها ب ترجي ف قالي :_ دي

مجنونه ، ابنها ازاي وف بطنك

جزيت علي سناني وقولتله ب غضب :_ انا عارفه انك

عملتلي زراعة جنين ي نور

اتصدم من اللي قولته ، كنت لسه بصاله ، أومأت براسي وانا

بشاور ب إيدي وقولتله ب هدوء :_ سيبها

سابها وهو باصصلي ب زهول ، قدمت مني بسرعه ونزلت

قعدت علي ركبها علي الارض وبصتلي بترجي عشان تحط دماغها علي بطني ف وافقت وانا بدمع

وقفت حضنتني وقعدت تشكرني :_ شكرا انك قبلتي تبقي

ام طفلي ، كانت بتقول عبارات شكر كتير وف نص الكلام قالتلي :_ خدي بالك منه ، زي م هو ابني هو ابنك انتي اكتر مني ، في ناس عوزين يوصلوله ب أي تمن عشان مبقاش نافعلهم تأخير ...

اشتالت نفسها من حضني وابتسمتلي ب هدوء وقالتلي وهي

بتمسك ايدي :_ مبقاليش كتير ف الدنيا ، خدي بالك منه ومن

نفسك

شديت علي ايديها وقولتلها :_ ف  قلبي قبل عيني متخافيش

مشيت وهي بتبص لنور ب عتاب وك'سر .

قرب مني وخدني وخرجنا برا العياده ، كنت طول الطريق

بفكر ف كلامها ( خدي بالك منه ، زي م هو ابني هو ابنك انتي اكتر مني ، في ناس عوزين يوصلوله ب أي تمن عشان مبقاش نافعلهم تأخير ) ، یا ترا لو معندهاش سرطان ، كان في حد قدر ياخد منها إبنها ..

كنت ببص ل نور ب شرود ف قالي وهو باصص قدامه :_

متفكريش ف كلامها ، هي عاوزه تبوظ علاقاتي مع الناس

_ رديت بتوتر ممزوج بزهولي :_ إن نت عرفت ازاي اني

بصالك

بصلي وقالي :_ تصرفاتك واضحه بالنسبالي

اتنهدت وقولتله :_ متخافش مش كل تصرفاتي

بصلي وهو رافع حاجبه وقالي :_ يعني اي !؟

ابتسمت عشان اداري كلامي وقولتله :_ ولا حاجه ، انا بس

بعرفك انك مش هتمل مني ..

هنشوف ، هنشوف ، قالها ب برود وهو باصص قدامه ،

تصرفاته غريبه بتخليني اخا'ف منه ، رجعنا الفيلا اتغدينا وطلعنا ننام ..

عدي يومين مكانش موجود ف البيت ، لقيت حد بيخبط

علي باب اوضتي : اتفضل ..

دخلت الخدامه ف قولتلها :_ في حاجه !؟

ايوا ي هانم في وحده تحت وبتقول انها عاوزه حضرتك

- انا

ايوا ي فندم .

هزيت راسي وخرجت بسرعه من اوضتي ، نزلت تحت لقيتها

واقفه علي الباب ، بصالي بعيونها اللي يشبهو البحر وخا'يفه قربت منها ب سعاده وقولتلها :_ تعالي ، اتفضلي ، واقفه برا لي !؟

ابتسمت وقالتلي :_ خا'يفه ييجي وانا موجوده ...

متقلقيش هو برا

ردت وهي بتفرك ف ايديها بقلق :_ بس هو عارف كل حاجه

بتحصل ف البيت حتي ف غيابه ، انا جايه اعطيكي الجواب ده وامشي علي طول ..خدت الجواب من ايديها لقيتها باصه علي بطني ومبتسمه بحزن ، حسيت ف عيونها انها جايه تودع طفلها ، جایه تقوله آنها هتمشي .، قدمت مسكت ايديها وحطيتها علي بطني ، عيونها دمعت ونزلت علي ركبها وهي بتعيط :_ انت عارف اني بحبك قد الدنيا ! انا عوزاك قوي اوعي حد يقصر عليك ، عوزاك تحمي نفسك وتحمي امك الجديده منهم كلهم ، انا واثقه انها هتحميك منهم علي متكبر وتقدر تحميها ، بحبك ي حبيبي ...

دمعت وقلبي وجعني عليها ، هي ازاي مستحمله كل الو'جع

ده ، ازاي قادره تتعايش مع كل التعب والارهاق ده ، مشيت وانا كنت باصه ل فراغها ب شرود وحزن لحد م جت وحده فوقتني :_ ي هانم ، ي هانم

التفت لقيتها الخدامه اللي بتكلم معاها دايما ف سألتها :_

هو انت اسمك اي !

سهير ي فندم ..

_ عاوزه اي ي سهير

ميعاد أدويتك ي هانم ، البيه منبه علينا

طلعت معايا علي فوق وهي سنداني ، عطتني ادويتي

وإستأذنت ومشيت من عندي ..

دخلت الحمام وفتحت الورقه ، ممكن يكون ءأمن مكان ف

البيت ده هو الحمام ، فتحت الجواب اللي مدياهولي لقيت رساله منها صباح الخير ي ماما حور ، انا عارفه انك هتبقي أحلي ماما ف الدنيا ، خدي بالك انا سيبهولك أمانه ، أوعي متعرفيش تحافظي عليها ي ماما حور ، انا كمان سيبتلك صورتي عوزاكي توریهاله او توريهاله الما تكبر ، مش مهم تقوليله اني مامته قد ما مهم  مهم يشوفني ، خليه يحبني ويقرألي الفاتحه رجاء ي ماما حور ، كمان سيبالك عقد كل ممتلكاتي ب اسمك ، ابقي عرفيه اني سیبهاله عشان بحبه ، خدي بالك من تصرفات نور هو عاوز نخاع البيبي عشان هو مريض ومبقاش قدامه كتير ،والدكاتره قالوله انه محتاج عملية زرع نخاع والطريقه الوحيده يكون نخاع حد من

صلبه ، حاول کتیر مکانش بيخلف لحد م عمل معايا علاقه وبقيت حامل منه ، الطفل مجرد أداه عشان هو يعيش ، خدي بالك من طفلي ي حور

البارت الثاني والثلاثون من رواية

سجينته 


متنسيش تحر'قي الورقه ومتنسيش تقولي لإبني ان ماما روز

بتحبك ..

قفلت الورقه وانا بنطق بآخر كلمه كانت کتباها :_ رووز ..

طلعت صورتها ، قد اي كانت جميله ب شعرها الطويل

وابتسامتها اللطيفه

حطيت الصوره تاني وخرجت عقود الملكيه ، كانت فعلا ب

اسمي حطيته جنب الصوره ، كنت هقطع الجواب كمان الا انه

مهانش علي قلبي ف خدته وخرجت ، فتحت دولابي ومسكت

فستان سميك من عندي ، خرجته برا الدولاب وفتحت الكوميد خدت منه خيط وإبر وطلبت من الحارس يجيبلي كيس محكم الغلق ..

دقايق وجابهولي ف دخلت حطيت الجواب ف الكيس

وقفلت عليه ، وفتحت طبقه من الفستان وحطيت الكيس فيه وقعدت أخيطه تاني ، خلصت وقومت حطيته ف الدولاب وقعدت أكلم مع البيبي :_ متخا'فش من حاجه ي حبيبي ، هحميك زي م ماما روز قالتلك بالضبط ..

قعدت أفكر ف اللي هيحصل .. عدي اليوم عليا وهو مجاش 

البيت قومت لبست فستاني اللي خيطته وخدت ورق الملكيه بتاع ممتلكات نور حطيتها ف جيبي وخدت فلوس من الدرج وفتحت درج تاني في أوراق وحجات تانيه كنت شايفه نور بيحطهم فيه : فضلت أقلب فيه لحد م لقيت بطاقتي .. نزلت تحت ، خرحت للجنينه فضلت أتمشي بملل وعملت زهقانه من المكان وقدمت من بوابة الفيلا ، كنت خا'يفه ل يمنعوني ، خطوه جابت التانيه وخرجت برا الفيلا ، لقيت واحد من الحراس بيقولي :_ ي هانم !

ردیت ب توتر وانا مديالهم ضهري :_ امم 

تحبي نيجي معاكي ي هانم!

اتنهدت وبصيتلهم ب ابتسامه وقولتلهم : لا ، انا هتمشي

جنب الفيلا عشان ملیت بس

اومأ براسه ف اتمشيت لحد م بعدت عن الأنظار تماما ، كنت

بتمشي براحتي عشان محدش يشك فيا لو رجعوني او حد شافني ،عدي حوالي عشر دقايق لحد م عدي تاكسي من قدامي ، ركبته ف قالي :_ علي فين ي هانم ..

ای مكان الله يخليك ..

بصلي وقالي :_ يعني اي

رديت عليه بمسكنه :_ انا هربانه من جوزي ، عاوز يقتل

ابني ، قولتها وانا بع'يط ف صعبت عليه ف قالي :_ متعيطيش

طيب واهدي ، هوديكي مكان كويس وافهم منك اي اللي بيحصل

خدني معاه :_ ادخلي اتفضلي

بصيت للبيت ، كان بيت مهترأ ومش مترتب وريحة الرطوبه

باينه عليه :_ مش قد المقام بس

لا متقولش كده ، كتر خيرك والله انك ساعدتني

اتفضلي هجيبلك حاجه تشربيها وتاكلي وبعدين اشوف

حكايتك اي ..

مفيش داعي والله انا واكله ، انا بس هستسمحك عاوزه

أرتاح

اه طبعا طبعا ، قالها ب لهوجه وهو بيشاورلي علي اوضه

وقالي :_ ممكن تتفضلي تنامي ف الاوضه دي ، بنتي شويه وعلي وصول هتقعد معاكي ، انا هتصل بيها وهقولها ..

هزيت راسي ، وحطيت ايدي ف جيبي ومديتله فلوس :_

دي تمن إقامتي هنا ، رجاء خودهم ..

رفض الفلوس وقالي :_ لا يبنتي ، والله مايصح ، انتي زي

بنتي

ابتسمت وقولتله طب خد الفلوس دي وعوزا منك مساعده

قطب وشه وقالي :_ مساعدة اي !

_ عاوزه بس اعمل باسبور ..

ضحك ببشاشه وقالي :_ من عنيا حاضر ..

خد الفلوس دي وياريت تخلصهولي بسرعه ..

سابني ومشي بعد م وافق ، دخلت الاوضه وريحت جسمي

علي السرير ، عدي وقت ولقيت بنت داخله عليا ، كانت كلها

حيويه وبهجه بشوشه لدرجة اني حبيتها والله من قبل م أتعامل معاها :_ إتأخرت عليكي !

بصيتلها ب استغراب ف قالت لي :_ بابا حكالي عنك نورتينا ...

هتقل عليكو معلش ، يومين تلاته لحد م جواز سفري

يتعمل بس واسافر ...

لالا متقوليش كده ي جميل ، البيت بيتك والله ، قالتها

بسرعه وهي بتقدم مني ، قعدت وطبطبت علي رجلي ف قالتلي :ـ معلش يعني هسألك سؤال ولا وانه غتت شويه

هزيت راسي وقولتلها :_ اتفضلي اسئلي :_ انتي هر'بانه من

جوزك لي

البارت التالت والثلاثون

#سجينته

اعمل متابعه هنا👈 اضغط هناااااااا👉عشان يوصلكم كل الاجزاء الباقيه هتوصل للمتابعين فقط


 

تعليقات

التنقل السريع