القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية المشوه البارت 9_10_11_12بقلم الشيماء محمد جميع الفصول كامله


الحلقة التاسعة

المشوة 

ادهم وهو ماشي عدي يتطمن علي الولد 

وهناك شافها واقفه..  ملاكه الجميل.. 

وقف من بعيد يتأمل ملامحها الحزينه وكان نفسه لو يضمها مره اخيره وهو سرحان في تأملاته سمع صوت من وراه

::تقدر تقولي سيادتك واقف هنا بتعمل ايه؟؟؟

اتفاجئ ادهم بالصوت والتفتله وهنا جه حد واتدخل بينهم 

كان اللي بيتكلم عم محمود ابو ليلي

واتدخل ابو الولد واسمه خالد اترمي علي ادهم وحضنه جامد وجت مراته صفاء اخت ليلي وبتعيط وبتشكر ادهم

خالد: انا مديونلك بحياتي كلها سياده المقدم 

انت لولا اتدخلت كان ابني راح 

واختلطت الابتسامات والدموع والكل بيشكر ادهم وابو ليلي واقف بيتفرج ومش بينطق اخر شيئ عايزه انه يكون مديون لادهم بحاجه 

وليلي واقفه بعيد بتحاول تشبع من حبيبها قبل ما يغيب عن عينها تاني 

وهو بيراقبها وكل اللي بيفكر فيه انه يضمها ولو لمره اخيره 

خلاص خلص الكلام والمفروض يمشي ويدوب مشي كام خطوه نادي ابو ليلي عليه وقرب منه

عم محمود: اوعي تتخيل انك بكده هتنول رضايا 

ادهم باتسامه حزينه: انا لما اتدخلت انقذ الولد مكنتش اعرف انه له علاقه بيك او اعرف انه حفيدك فاكيد مش مستني منك اي شيئ.  بعد اذنك واتمناله يخف بسرعه 

مشي ادهم وقلبه هيخرج من مكانه واخر شيئ لمحه دموع حبيبته اللي ممنوع حتي يكلمها

وتعدي الايام وتحقيقاته مستمره في العصابه اللي اختفت تماما وملهاش اي اثر 

وادهم عايز يمشي من البلد ويسيب المهمه دي لحد غيره بس بيفتكر وعده لليلي انه مش هيمشي  

تعدي الايام ووجود ادهم في البلد مضايق ناس كتيره 

العصابه اللي مختفيه 

عم محمود اللي بيعد اللحظات علشان ادهم يمشي 

وواحد تاني كاره وجود ادهم والواحد ده هو ابن عم ليلي حمدي 

حمدي بيحب ليلي ويستني اليوم اللي يرتبط بيها وهيا مكنتش بتحب فمكنش يفرق معاها انها ترتبط بيه او بغيره لكن دلوقتي الوضع اختلف بقي في حبيب في حياتها وده خلاها ترفض اي حد يحاول يقرب منها 

حمدي كان يعرف حد من افراد العصابه وهنا رسم خطته اللي هيضرب بيها عصفورين بحجر واحد 

في يوم ليلي كانت في رحله تبع المدرسه راحو لمنطقه اثريه وقضو اليوم فيها بس في اخر اليوم اختفت ليلي بفصلها كله 

الكل بيدور عليهم 

والخبر وصل لاهل البلد والكل طلع يجري علي مكان الرحله 

ام ليلي كانت هتجنن علي بنتها ومن غير تفكير جريت علي مكان ادهم وخبطت عليه 

ادهم: افندم 

ام ليلي: انا مامت ليلي 

ادهم: لو حضرتك جايه تسمعيني كلمتين زي ابوها فاحب اقولك اني قطعت علاقتي بيها نهائي بعد اذنك 

ولسه هيقفل الباب 

ام ليلي: ليلي اختفت واحنا خايفين تكون العصابه خطفتها ارجوك انا محتاجه مساعدتك 

ادهم: ليلي ايه؟؟  اتخطفت ازاي؟؟؟  محدش من العصابه قرب ناحيه البلد 

ام ليلي: هيا في رحله بره البلد ارجوك تعال معايا 

ادهم اتحرك مع ام ليلي وقلبه هيقف من كتر الخوف علي حبيبته وطبعا كان معاه ماكس الكلب بتاعه 

طلب من مامه ليلي انها تجيب حاجه لليلي كانت لابساها وفيها ريحتها فعدو علي البيت وجابت بلوزه لليلي 

وصلو للمكان اللي العيال وليلي اختفو فيه 

والكل اول ما شافو ادهم جريو عليه 

كل اللي ليه ابن استنجدو بيه 

ابو ليلي واقف بعيد وكاره الظروف اللي بتوقعه كل شويه بين ايدين ادهم وبتخليه مديون ليه 

ادهم خرج البلوزه وقربها من ماكس وطلب منه يدور علي ليلي 

وفعلا بدا الكلب يتحرك والكل وراه كانو في وسط صحرا فيها اثار فرعونيه 

جري الكلب لحد ما وصل لمنطقه ووقف علي حرف تحت جبل صغير وفضل يحفر في الارض ويهوهو 

وقف ادهم مش فاهم 

ادهم: ماكس ده جبل انت بتحفر هنا ليه انا مش فاهمك 

هنا اتدخل الحارس بتاع المنطقه 

الحاوس: اي ده؟؟ في حاجه مش طبيعيه ايه اللي حصل؟؟؟

ادهم: ايه اللي مش طبيعي انطق في ايه 

الحارس: هنا كان فيه فتحه صغيره بتوصل لمقبره والفتحه ملهاش اثر 

ادهم: قصدك ايه؟ ان ده كان مدخل لمقبره 

الحارس: ايوه كانت فتحه صغيره بس لسه بنشتغل فيها علشان يتعمل باب لكن لسه الشغل فيها مخلصش والفتحه اختفت 

ادهم بدأ يخاف ان حبيبته تكون تحت في المقبره دي 

وبدا زي المجنون يحاول يحفر بايديه وكذا حد جه يساعده من اللي اولادهم اختفو عملو فتحه صغيره قوي ولما حاولو يكبروها لاحظو انه ممكن يحصل انهيار كبير فوقفو الحفر 

ادهم: ماكس انا محتاج انك تدخل هنا وتشوف ليلي لازم تشوف ليلي جوه ولا لأ 

كان بيكلم كلبه والكل مستغرب منه وقالو انه اتجنن بس كلبه فهمه ودخل من الفتحه دي وغاب شويه والكل علي اعصابه لحد ما خرج 

ادهم: ليلي جوه 

الكلب بيهوهو 

ادهم: مش فاهم جوه ولا لأ 

الكلب وطي دماغه لادهم فحط ايده علي دماغه 

ادهم: انا مش فاهم.....

اتفاجئ ادهم انه راس الكلب مبلوله ولما حط ايده لقي دم 

ادهم: الدم ده منين؟؟  

وبدا يمشي ايده علي جسم كلبه يتطمن عليه الكلب بعد عنه وراح لام ليلي وشد البلوزه اللي في ايدها وحطها قدام ادهم وهوهو 

ادهم بخوف: ده دم ليلي؟؟  

هنا كان هيتجنن لازم يتصرف هو مش عارف حالتها ايه 

رجع يحفر تاني وكبر الفتحه شويه بس مش كفايه تدخل حد ووقف مش عارف يعمل ايه 

الكل كان بيبص لادهم باستغراب هو اكتر واحد خايف مع انه الوحيد اللي المفروض انه مالوش حد وميعرفوش ان قلبه جوه

الحارس: اه افتكرت 

ادهم بلهفه: افتكرت ايه؟؟

الحارس: في مدخل تاني بس صغير 

ادهم: وده حاجه تتنسي وريهوني 

الحارس: المدخل عباره عن ممر صغير جدا يدوب ممكن يعدي حد صغير يزحف علي بطنه علشان يدخل ومحدش جربه قبل كده 

ادهم: وريهولي انت وسيبني انا احكم عليه 

الكل راح ناحيه المدخل بس فعلا المدخل صغير جدا عايز حد رفيع قوي يعدي فيه 

عم محمود: حمدي انت جسمك ممكن يعدي حاول كده 

جت الفرصه لحمدي انه يبقي بطل بس كان خايف 

حمدي: بس ممكن ما يعدينيش 

عم محمود: جرب يا ابني 

قرب حمدي وحاول يدخل ويدوب زحف خطوتين وصرخ علشان يشدوه لبره وفعلا طلعوه 

حمدي: لا الفتحه ضيقه ومش هقدر وفي صخور نازله هتعورني في ظهري انا اسف كمان مفيش اكسجين 

ادهم: امال اللي جوه يعملو ايه؟  انا لازم اتصرف 

حمدي: احنا لازم نستني فريق الانقاذ بمعداتهم 

ادهم: تستني؟؟؟  وليلي اللي بتنزف جوه دي؟؟؟ والاكسجين اللي بيقل عندهم؟؟  

انا مش هستني اكتر من كده

الكل حاول يوقف ادهم بس خلاص اخد القرار 

ابو ليلي واقف ومستغرب هو فعلا بيحب بنته للدرجه دي ولا بيحاول يلعب دور البطل؟؟؟ 

ادهم اخد كل اللي ممكن يحتاجه 

كشاف حبل علبه اسعافات وحط الحاجات دي في شنطه وربط نفسه بحبل بحيث لو اتزنق جامد ممكن يشدوه 

وبدا يدخل من الفتحه الضيقه وفعلا كان في صخور بتقطع في جسمه وهو داخل بس حاليا كل تفكيره كان في ليلي وبس 

للمتابعه اترك تعليق



الحلقه العاشره

المشوة 

بدا يدخل من الفتحه الضيقه وفعلا كان في صخور بتقطع في جسمه وهو داخل بس حاليا كل تفكيره كان في ليلي وبس 

فضل يزحف علي بطنه مش هامه اي شيئ غير انه يوصل لليلي وبس واخيرا قرب وسمع صوت العيال وده شجعه يزحف اكتر واكتر لحد ما وصل لفتحه ومنها شاف العيال نزل عندهم وكلهم اتلمو حواليه بس هو كان همه كله حبيبته جري عليها وحاول يفوقها كان في خبطه في دماغها 

بدا يقنع العيال يخرجو من الفتحه الصغيره لانها هتعديهم بسهوله بس العيال خايفين يتحركو هنا نادي علي ماكس وخلي كل عيل يخرج مع ماكس بحيث يمسك ديل الكلب ويسحف وراه لحد ما يخرجه ويرجع تاني 

ادهم وماكس خرجوا الاولاد كلهم وجه دور ليلي طبعا مش هيعرف يشيلها لان الفتحه مش هتكفيهم 

كتب ورقه وعطاها لماكس يخرجها بره وطلب فيها حبل وبطانيه لف ليلي بالبطانيه علشان يحميها من الصخور وربطها بالحبل وطرف الحبل خلي ماكس يخرجه علشان هما يشدوها وهو وراها وفعلا شدوها واحده. واحده لحد ما خرجت بس يدوب هو لسه بيخرج وسمعو صوت لانهيار كبير الكل بص لفوق لقو الصخور بتقع في المكان اللي هما فيه وهتقفل الفتحه 

طبعا الكل جري بعيد الا ادهم رمي نفسه فوق ليلي بحيث يحميها من الصخور 

مفكرش للحظه ان حياته ممكن تنتهي كل اللي فكر فيه ليلي وبس يفديها ولو حتي بروحه 

الصخور غطتهم تماما 

وبعد ما كل حاجه انتهت الكل وقف ولحظه من الصمت وراها هرج ومرج ساد الكل 

الكل جريو يشيلو الصخور من فوقهم 

طبعا ادهم كان بينزف تقريبا من كل مكان وليلي مجرلهاش اي شيئ من البطانيه وجسم ادهم 

شالو ادهم وليلي والاسعاف نقلتهم المستشفي 

ادهم بيفوق للحظات ينطق اسم ليلي ويغيب تاني وابو ليلي مستغرب من تصرفاته 

حاله ادهم كانت حرجه شويه وليلي كانت كدمات مش اكتر 

مامت ليلي قعدت جنب ادهم لحد ما فاق علي الرغم من رفض ابو ادهم بس هيا اصرت 

ام ليلي: حمدلله على السلامه يا ابني 

ادهم بصوت ضعيف: المهم ليلي....  ليلي اخبارها ايه؟؟ 

ام ليلي: كويسه مفيهاش اي حاجه والبركه فيك انت 

ادهم: الحمد لله انها بخير 

ام ليلي: انت حاسس بايه؟؟ 

ادهم: ما تقلقيش عليا انا كويس 

ام ليلي: ما اقلقش ازاي بس انت نزفت كتير 

ادهم: انا متعود علي كده ما تشغليش بالك..  علي فكره انتي مش مضطره ابدا تفضلي جنبي روحي لبنتك واطمني عليها انا بخير 

ام ليلي: عارفه اني مش مضطره ( مسكت ايده) بس انا عايزه افضل جنبك شويه واتطمن عليك 

مسكه ايديها كانت حركه بسيطه بس بالنسباله كانت حاجه كبيره جدا 

اول مره حد يقعد جنبه ويمسك ايده 

اول مره حد يهتم باحساسه او يسال عليه او يمسك ايده 

اول مره يحس بالاحساس ده 

قلبه اول مره يدق بالطريقه دي 

ممكن حد يشوفه ويعامله كإنسان؟؟؟؟؟ 

ادهم: انا متشكر 

ام ليلي: متشكر علي ايه؟؟؟  مين يشكر مين؟؟  ده انا مديونالك بحاجات كتير قوي 

ادهم: ما انا قلتلك انتي مش مضطره تقعدي جنبي انتي مش مديونالي بحاجه 

سحب ايده بعيد وفكر نفسه ( انت مش انسان بالنسبالها انت مجرد شيئ انقذ حياه حفيدها وبنتها لكن نظرتها ليك ما اتغيرتش فوق) 

ام ليلي: انا فعلا مديونالك بحياة حفيدي وبنتي بس مش ده السبب اللي مخليني  قاعده جنبك 

بصلها باستغراب 

ام ليلي: مستغرب ليه!  انا شايفه قدامي انسان مستعد يضحي بحياته علشان خاطر غيره حتي لو حد ميعرفوش..  شايفه انسان مش هامه غير سلامه غيره مش اناني ابدا بيفكر في كل اللي حواليه كنت الاول مستغربه ليلي بتحبك ليه بس لما اتكلمت معاك وشوفتك عرفت ليه بتحبك قوي كده 

ادهم: محدش بيبصلي كإنسان او شيئ بيحس 

ام ليلي: الناس ديما بتحكم بالمظاهر نادرا ما حد بيعرف الاول وبعدها يحكم 

ادهم: فعلا الكل بيحكمو عليا من شكلي وبيقولو مسخ انا فعلا ممكن اكون مسخ بشكلي بس جواي في انسان بيحس وبيتوجع 

المهم روحي اطمني علي بنتك 

ام ليلي: انا....... 

هنا الباب اتفتح وابو ليلي وقف فيه وبيتكلم بغيظ

عم محمود: بنتك فاقت وعايزاكي 

ام ليلي: جايه اهوه ( بصت لادهم) لو محتاج لاي شيئ انا موجوده 

ادهم: متشكر جدا بس سلمي علي ليلي 

عم محمود: وتسلم عليها بتاع ايه ده؟ ؟  

ام ليلي: يا راجل لولاه كنت زمانك بتاخد عزا بنتك ده بدل ما تشكره 

ادهم: انا مش مستني شكر منه 

عم محمود: وانا اصلا مش هشكره دي حركات بيعملها بس ليلي ابعد من نجوم السما فاهم؟  

ادهم: انا علي فكره لسه مطلبتش ليلي منك 

عم محمود اخد مراته وشدها بره وطلع 

ام ليلي: حرام عليك كده...  الواد كان هيموت علشان خاطر بنتك وحالته صعبه 

عم محمود: محدش طلب منه يتدخل دي حركات بيعملها 

ام ليلي: حركات؟؟؟  بقي يموت نفسه وفي الاخر تقول حركات حرام عليك يا ابو ليلي طول عمرك راجل حقاني ايه اللي جرالك كده؟  

عم محمود: طول عمري بحلم براجل مفيش منه لبنتي كبرتها وحبيتها علشان تتجوز واحد الكل يشاور عليها ويقول شوفو متجوزه مين ويحسدوها عليه مش ده الكل يبصلها ويتصعبو عليها 

ام ليلي: مش يمكن اللي الكل يحسدها عليه ده ما يعرفش يسعدها؟؟ 

عم محمود: وده اللي هيسعدها؟  ده؟

ام ليلي: وليه لأ؟  بيحبها وعنده استعداد يموت علشانها؟؟  هيفرشلها الارض ورد تحت رجليها وهيتمنالها الرضي ترضي وهيحط حياته بين ايديها عايز ايه تاني لبنتك؟؟؟ 

عم محمود:........... 

ام ليلي: وبعدين كان فين ابن عمها هاه؟؟  خاف يدخل الفتحه مع انه لو حاول كان دخل واول ما حصل الانفجار جري بعيد وخاف علي نفسه لو كان بيحبها زي ما بيقول كان حاول يحميها مش بعد ما كل حاجه خلصت جاي يقعد جنبها...  ده راجل تامن علي بنتك معاه وقت ما تحصل حاجه يجري ويسيبها  

عم محمود: روحي لبنتك واسكتي بقي واياك تجيبي سيرته جوه 

ام ليلي: قصدك ايه؟  ماهيا هتسأل خرجو ازاي؟  

عم محمود: انا قلتلها ان البوليس وفرقهم خرجوها 

ام ليلي: للدرجه دي؟؟  

عم محمود: انا قلتلك اهوه اياك تجيبي سيرته 

ام ليلي: اقول ايه بس؟  ربنا يهديك 

دخلت لبنتها واتطمنت عليها وشويه وجم اصحابها وبيتكلمو ويهزروا 

امل: بس مكنتش اعرف انك مهمه قوي كده عنده؟؟

ليلي: عند مين؟؟  قصدك ايه؟؟ 

اسماء: هتعمل عبيطه اهوه 

ليلي: عبيطه؟؟  انا مش فاهمه انتو بتتكلمو علي ايه

هنا ليلي بصت لانتيمتها مني 

مني: قصدهم علي ادهم 

ليلي: ادهم؟؟  وايه اللي دخل ادهم في الكلام؟ 

كلهم بيبصولها باستغراب 

امل: ماهو اللي خرجك 

ليلي: ادهم خرجني؟؟  ازاي؟؟

اسماء: امال انتي فاكره ايه؟  ده كان هيموت فيها واهو في الاوضة االلي جنبك 

ليلي: ادهم هنا؟؟  هو اتعور؟؟؟  

لسه هتقوم مني مسكتها 

مني: هو كويس دلوقتي اقعدي 

ليلي: انا لازم اتطمن عليه 

هنا ابو ليلي دخل 

ليلي: انت ازاي تكدب عليا وما تقوليش ان ادهم هو اللي خرجني وانه اتصاب كمان 

اصحابها كانو مستغربين من رد فعلها 

عم محمود: وانتي يفرق معاكي في ايه مين خرجك؟؟ 

ليلي: لا يفرق ويفرق كتير قوي انا لازم اتطمن عليه 

ولسه هتقوم من مكانها ابوها مسكها

عم محمود: مفيش خروح من هنا غير للبيت فاهمه؟ 

ليلي: لا مش فاهمه ومش عايزه افهم انت جبت القسوه دي كلها منين؟؟  انت عمرك ما كنت قاسي كده 

عم محمود: انتي بتجبريني بتصرفاتك 

ليلي: انا بحبه ومهما تمنعني هفضل احبه لازم تعرف اني عمري ما هبطل احبه ابدا 

سابها وخرج واصحابها مشيو وهيا ما عرفتش تخرج بره الاوضه من ابوها 

وتاني يوم هتخرج من المستشفي بس قالت لامها انها عايز تشوفه او تلمحه حتي من بعيد

وامها قالتلها هتحاول 

وراحتله وقدام باب اوضته وقفت ولسه هتدخل 

للمتابعه اترك تعليق

الحلقه الحاديه عشر 

المشوة 

ليلي قبل ما تخرج من المستشفى عدت علي ادهم ويدوب هتفتح باب اوضته جه ابوها

عم محمود: انتي بتعملي ايه هنا؟

ليلي: جايه اشوفه ومش هتمنعني..... 

بصوا لبعض نظره طويله فيها معاني وكلام كتير 

ابو ليلي قري في عنين ليلي اصرار وعند 

ليلي دخلت لادهم 

ادهم: ليلي!!!! انتي ازاي جيتي هنا؟؟

ليلي: سيبك مني انا المهم انت عامل ايه وحاسس بايه؟؟ 

ادهم: انا......... 

قطع ادهم كلامه اول ما شاف ابو ليلي علي باب الاوضه 

ليلي بصت وراها واتكلمت 

ليلي: انت ليه عملت كده؟؟؟  مخوفتش علي نفسك؟؟ 

ادهم بصلها: اخاف علي نفسي؟؟؟؟؟ وانا ايه قيمه حياتي قصاد حياتك...  المهم انتي 

ليلي: ولو كان جرالك حاجه؟؟  مفكرتش فيا 

ادهم: انا مفكرتش غير فيكي... مفكرتش غير في حياتك انتي بس...  المهم انتي تبقي كويسه حتي لو كانت حياتي هيا التمن 

ليلي: ادهم انا بحبك اكتر من حياتي نفسها 

ادهم:وانا.... 

قاطعه ابو ليلي: اعتقد كده اتطمنتي عليه انه كويس قومي يالا 

ليلي بصت لابوها وبصت لادهم فابتسملها 

ادهم: قومي روحي انتي مع باباكي 

ليلي: هشوفك تاني امتي؟؟

عم محمود: مش هتشوفيه تاني قومي علشان ما اتصرفش تصرف مش هيعجبك 

ليلي: لو سمحت يا بابا... 

قاطعها ادهم: روحي دلوقتي وسيبي بكره للخالق 

مشيت ليلي وهيا بتدعي ربها يحمي حبيبها ويجمعهم مع بعض 

يعدي يوم وري يوم وادهم لسه في المستشفي بس كلف كام ظابط يحققو في الانفجار اللي حصل 

ادهم كان في المستشفي بس رجالته بيحركهم من مكانه

عرف ان الانفجار ده بفعل فاعل وعرف انه معمول علشان يبعدوا ادهم من طريقهم لان في نفس يوم الانفجار حصل هجوم من العصابه علي البلد واخدوا مونتهم بس المره دي ما اخدوش بنات اخدوا المهم بس 

كمل ادهم تحقيقاته من مكانه وعرف ان في حد بيساعد العصابه دي من اهل البلد

طبعا بعد الحادثه الكل عرف مشاعر ادهم ناحيه ليلي والكل مستغرب من حب ليلي لادهم في مستغرب وفي غيران..  البنات بدؤا يبصوا لادهم بنظره تانيه.. حبه وتضحيته بحياته علشان حبيبته غيرنظره الناس ليه

ليلي كانت عايزه تزور ادهم وطبعا اتخانقت مع ابوها جامد واختلفوا كتير وهيا مصره علي موقفها 

طبعا ابوها بدا الناس يسالوه عن علاقه ليلي بادهم وهو بينكر اي علاقه بس الكل مش مصدق محدش يرمي نفسه للموت علشان خاطر حد عادي 

ابو ليلي راح لادهم المستشفي ودخل عنده 

ادهم: اهلا  اتفضل

عم محمود: ولا اهلا ولا زفت انا جاي اقولك ان سيادتك تخرج من المستشفي دي تمشي من البلد وكفايه لحد كده 

ادهم: ومهمتي؟؟؟ 

عم محمود: هو مفيش ظباط غيرك ولا ايه؟  وبعدين انت متصاب يعني مش هاتقدر تعمل حاجه...  وبعدين لو بتحب ليلي زي ما بتقول يبقي هتمشي من البلد دي

ادهم: امشي؟؟؟؟

عم محمود: ايوه تمشي اولا انت وسخت سمعتها 

ادهم: انا؟؟ انا معملتش اي شيئ يضر سمعتها 

عم محمود: انك ترمي نفسك فوقها وتتصاب بالشكل ده وصل للناس فكره غلط 

ادهم: يعني ايه كان المفروض اسيبها تموت واتفرج ولا اعمل زي ابن عمها واجري 

عم محمود: مالكش دعوه بابن عمها وشكرا يا سيدي انك انقذت حياتها بس ده ميدكش الحق انك تحلم باكتر من كلمه شكرا وده اخر كلامي 

سابه ومشي وادهم فضل يسال نفسه السؤال اللي عمره ما لقاله اجابه 

"" ايه الغلط الللي ارتكبه في حياته بيتعاقب عليه """

وفي يوم وادهم في المستشفي جاله حمدي ابن عم ليلي يزوره 

حمدي: اهلا بسياده المقدم حمدلله على السلامه 

ادهم: الله يسلمك انت كنت موجود ساعه الانفجار صح؟؟

حمدي: ااااه ك كنت موجود ليه؟  

ادهم: لا عادي بس فاكر اني شفتك مش اكتر 

انت اللي حاولت تدخل في الفتحه ورجعت 

حمدي: ماهي كانت ضيقه ااتحشرت فيها

ادهم: هيا بس كانت عايزه اصرار مش موجود عندك 

حمدي: اصرار ولا اظهار بطوله ؟؟؟

حمدي قالها بنبره غريبه خلت ادهم يستغرب

ادهم :: بطوله ؟؟؟؟ قصدك ايه؟ ؟  

حمدي :: هو في كام معني لاظهار البطوله ؟؟؟  عايز تبان بطل قدامها 

ادهم: قدام مين؟ ؟  

حمدي: قدام ليلي هو في غيرها بس ليلي دي ابعد من نجوم السما 

ادهم: ليلي قولتلي!! انت قلت ليلي تقربلك ايه؟  

حمدي: بنت عمي وهتبقي مراتي قريب ومش هتاخدها مني فاهم مش بعد كل اللي عملته ده تيجي انت وتاخدها علي الجاهز كده 

ادهم: كل اللي عملته؟؟؟  وايه هو اللي عملته؟ 

حمدي ارتبك ومعرفش يرد علي طول

حمدي: ملكش دعوه انت المهم ابعد عن سكه ليلي بدال ما يجرالك حاجه تاني 

ادهم: وانت ايه علاقتك باللي جرالي اولاني؟ 

حمدي بارتباك: ااانا مااااليش علاقه وانا مالي قنبله وانفجرت انا مالي؟؟ 

ادهم: قنبله؟؟ وانت مين قالك انها قنبله؟  عرفت منين؟؟ انت ايه علاقتك بالانفجار ده؟

حمدي: انا ماليش علاقه بقولك ايه انت مش عارف تقوم بشغلك هتدبسني انا ولا ايه؟  انفجار حصل يبقي لازم يكون فيه سبب 

ابعد عن ليلي احسنلك 

مشي حمدي بس الشك كبر عند ادهم ان له علاقه بالعصابه بس طبعا معندوش دليل احساس مش اكتر 

احساس صعب يثبته لان ابو ليلي مش هيسكت لو اتهم ابن اخوه 

حمدي وهو ماشي سال الدكتور عن حاله ادهم وهيخرج امتي فقاله بعد يومين 

حمدي بلغ العصابه انه فاضل يومين وادهم يرجع تاني 

ادهم خرج من المستشفي وطلب من مديره انه يبعت حد غيره لانه محتاج اجازه علشان حالته الصحيه وراح يلم حاجته 

اغلب اهل البلد راحو يسلمو عليه ومعظمهم اهالي العيال اللي هو خرجهم 

ليلي عرفت ان ادهم ماشي جريت تشوفه وقابلها ابوها وحاول يمنعها بس مقدرش وسابها تروح تشوفه واتطمن ان ادهم خلاص هيمشي ويخلص منه 

ادهم خلاص قفل شنطته سمع صوتها 

ليلي: خلاص هتسيبني؟؟ 

ادهم: ده افضل؟؟ 

ليلي: افضل لمين ليا ولا ليك؟؟ 

ادهم: افضل ليكي علاقتنا من الاول ما كانتش راكبه احنا الاتنين ما ننفعش مع بعض 

ليلي: وايه اللي خلاه ما ينفعش هاه الناس ظط في الناس كلها

ادهم: الناس لوحدها متهمنيش 

ليلي: امال ايه؟

ادهم: ابوكي يا ليلي.. عيلتك مش عايز تخسريهم بسببي واوعي تقولي عادي لانه مش عادي ابدا ومش هرضي بده ابدا 

ليلي: ابويا مديونلك ولو 

قاطعها ادهم: لو ايه؟؟؟  طلبت ايدك رد لجميلي ولا ايه.؟ عايزاني الوي دراعه وادخل بيت انا مكروه فيه؟؟  انا اسف بس قررت ما ادخلش اي بيت وجودي مش مرغوب فيه وانتي اكتر واحده عارفه ليه 

ليلي: وبعدين مش هشوفك تاني؟؟

ادهم: انسيني اعتبريني ذكرى حلوه او حلم وصحيتي منه بعد اذنك 

سابها واخد شنطته وكلبه وركب عربيته ومشي من غير ما يبص مره واحده وراه لانه لو بص هيرجع 

للمتابعه اترك تعليق


الحلقه الثانيه عشر 

المشوة 

مشي ادهم وساب ليلي لوحدها حزينه من الدنيا كلها 

فضلت في مكانها تعيط وتعيط لحد ما سمعت صوت وراها 

حمدي: سيبك منه هو ميستاهلكيش 

ليلي: وانت اللي تستاهلني؟؟ 

حمدي: انا ابن عمك واولي الناس بيكي 

ليلي: كان ممكن زمان اوافق بيك يا حمدي قبل ما اعرف يعني ايه حب..  بس دلوقتي اسفه 

حمدي: يعني ايه اسفه؟؟

ليلي: يعني اسفه مقدرش ابقي مع حد  ما بحبوش مقدرش اكون مع راجل غير ادهم 

حمدي اتعصب: مين ادهم ده؟؟؟  شايفه فيه ايه؟  ده راجل مشوه

ليلي: يمكن يكون بالنسبالك راجل مشوه لكن بالنسبالي مشفتش حد في رجولته وحبه وحنيته وقسوته مشفتش حد زيه عنده استعداد يضحي بحياته علشان حد ما يعرفوش..  من الاخر يا حمدي بعد ادهم مفيش رجاله بالنسبالي 

حمدي: يعني ايه بقي مفيش رجاله؟؟؟ 

ليلي: ملهاش معاني كتيره شيلني من دماغك ودور علي حد غيري 

حمدي: حد غيرك هاه؟؟؟ انا مش هتجوز غيرك فاهمه؟؟  بالذوق بالعافيه هتكوني مراتي 

ليلي: ايه التخاريف اللي بتقولها دي طب ايه رايك لو انت اخر راجل في الكون ده مش هتجوزك هو غصب ولا ايه بعد اذنك 

سابته ليلي ومشيت وهو اتغاظ جدا وراح لعمه ابو ليلي 

حمدي: عمي محمود اعتقد ده الوقت المناسب اني اخطب ليلي بقي ولا ايه؟ 

عم محمود: مش وقته دلوقتي 

ليلي: لا وقته يا عمي انا من كام سنه وانا مستنيها الاول الثانوية وبعدها الكليه واهي اتخرجت وبعدها قالت لما تشتغل واهي اشتغلت يبقي استني ايه تاني؟؟

عم محمود: يعني انت كنت عايز ايه اخرجها من المدرسه واجوزهالك ولا ايه؟؟؟وبعدين انت ازاي تتكلم معايا بالاسلوب ده؟  

حمدي: لايا عمي انا اسف مش قصدي بس يعني نستني ايه تاني؟؟ 

عم محمود: الراي في للموضوع ده يخص ليلي وحدها 

حمدي: ايه يخص ليلي وحدها ده الكلمه كلمتك 

عم محمود: لا مش في دي انا ممكن امنعها من حد لكن عمري ابدا ما اجبرها علي حد مش عيزاه ابدا الراي رايها هيا وبس 

هنا دخلت ليلي وجايبه الشاي لابوها وحمدي 

عم محمود: متشكر يا بنتي تسلم ايدك 

ليلي: العفو يا بابا بعد اذنكم 

عم محمود: استني يا ليلي محمود جاي طالب ايدك ايه رايك؟ 

بصت لمحمود بصه غيظ 

ليلي: سبق وكلمني وقولتله انه زي اخويا عماد ومش قادره اشوفه باي طريقه تانيه 

عم محمود: يا بنتي ابن عمك اولي بيكي 

ليلي: انا اسفه يا بابا مش هقدر بعد اذنكم 

سابتهم ودخلت اوضتها وفضلت تعيط 

ابو ليلي اعتذر لحمدي وقاله انه عمره ما هيجبر بنته في موضوع الجواز ده بالذات 

طلع لبنته وقلبه وجعه من عياطتها 

عم محمود: يابنتي كل ده ليه؟؟؟ 

ليلي: انت مش عارف ليه؟  

عم محمود: يعني انا مش عارف انت حابه فيه ايه؟  يابنتي ده احنا لا نعرفله اصل ولا فصل ولا حتي ايه اللي شوهه كده ولا اهله فين؟؟ 

ليلي: وتفرق معاك ايه كل الحاجات دي؟؟ طول عمرك تقولي اهم حاجه في اي انسان اخلاقه ومبادؤه ايه اللي شفته غلط من ادهم هاه؟؟  تقدر تقولي عيبه ايه غير شكله وبعدين انا مش شايفاه مشوه ابدا بالعكس انا بحب كل حاجه فيه حتي شكله ده بحبه 

عم محمود: ليه ليه ده؟؟  ايه اللي فيه زياده عن اي راجل تاني؟  زياده عن حمدي؟؟ 

ليلي: بجد يا بابا انت عايز تقارن ادهم بحمدي؟؟  اصلا مفيش وجه مقارنه بينهم اصلا ارجوك يا بابا انت مشيت ادهم من البلد وانت انتصرت وكسرت قلب بنتك فكفايه لحد كده وسيبني في حالي بقي سيبني اندب حظي لوحدي 

عم محمود: يا بنتي انا مش عايز غير سعادتك وبس وانا مبعدوتوش عنك غير لمصلحتك 

ليلي: سعادتي؟؟  سعادتي كانت هتكون معاه هو وبس...  بس انت اخدتها مني ارجوك يا بابا سيبني دلوقتي

سابها وخرج وسمع عياطها وقلب اتوجع علي بنته وبدأ يسال نفسه 

" اللي عمله ده صح ولا هو فعلا اخد سعاده بنته وحرمها منها؟؟؟؟؟؟ ادهم ممكن فعلا يسعد ليلي ولا هو نزوه في حياتها هتندم عليها في يوم من الايام؟؟"

طول عمره بسيب بنته تقرر حياتها وتعمل اللي هيا عايزاه حتي لو غلط كان بيسيبها تغلط  وتعرف غلطها بنفسها وتصححه..  عمره ما فرض رايه عليها ابدا...  طب ليه ده مش قادر يسبها تاخد قرارها لوحدها؟؟؟ 

اسئله كتيره ملهاش اجابه

قعد لوحده ودماغه هتنفجر من التفكير وفجاه سمع صوت مراته 

ام ليلي: اللي انت عملته ده كان غلط 

عم محمود: امال ايه الصح؟  اسلم بنتي لواحد لا ليه اصل ولا فصل ولا كبير وبالشكل ده؟؟ 

ام ليلي: ما تسلمهالوش بس انت حاولت تعرف اصله او فصله او تعرف اي حاجه عنه؟؟  حاولت تديله فرصه يعرفك نفسه انت واجهته ووقفت ضده من اول لحظه شوفته فيها 

عم محمود: سبحان الله انا مش قادر احبه او اتقبله اعمل ايه يعني؟  مش قادر 

ام ليلي: تعمل حساب لبنتك وتاخد في اعتبارك انها بتحبه ومش هتنساه ابدا 

عم محمود: الزمن بينسي كل شيئ واقفلي الكلام بقي 

حمدي طبعا الغل والحقد ماليه وراح لزعيم العصابه 

الزعيم: اهلا اهلا ايه اللي رماك عندنا وجاي كده في النهار ومش خايف؟؟ 

حمدي: الظابط ومشي ولسه بكره هيبعتو غيره يعني لو عايز تعمل اي حاجه يبقي تعملها النهارده 

الزعيم: اممم قولتلي بقي وانت ايه مصلحتك؟؟  او عايز ايه اصل اكيد مش جاي كده لله في لله؟؟؟؟ 

حمدي: فعلا عندي طلب...  ليلي بنت عمي 

الزعيم: جميله الجميلات مالها محدش قرب منها بناءا علي اتفاقنا نبعد عن بنات عيلتك 

حمدي: لا مش عايزك تبعد 

الزعيم: امال عايز ايه بالظبط؟؟؟

حمدي: عايزك تعمل اللي بتعمله مع كل بنت بتجيبها هنا 

الزعيم: انت عايزنا نغتصبها؟؟؟  انت مجنون يا واد انت ولا ايه؟؟؟  حد عايز اللي هتكون مراته مغتصبه انت اهبل ولا ايه؟؟؟ 

حمدي: لا مش اهبل بس انا عايز اجيب مناخيرها الارض هيا وابوها...  بعد كل ده بترفضني الهانم علشان خاطر المشوه ده....  ايوه عايزكم تغتصوبوها وهيا ساعتها هتيجي تركع تحت رجلي علشان اتجوزها هيا وابوها هيجولي زحف لعندي ويترجوني اتجوزها

الزعيم: اممم رفضوك يا امور وانت عايز تنتقم؟؟؟  وماله غالي والطلب رخيص انا افديك الساعه لما انام مع قمر زيها النهارده وحياتك هيتم الموضوع ده ولا تقلق 

وفعلا في وقت العصر هجمت العصابه علي البلد وجمعوهم في الساحه 

سرقو اللي سرقوه ونهبو اللي نهبوه كأنهم بيعاقبو اهل البلد انهم جابو ظابط يحميهم 

الزعيم: اه يا بلد ناكره الخير...  انا بحميكم ايه يعني لما ناخد منكم ناكل مش ده تمن حمايتي ليكم 

عم محمود: يا عم احنا مستغنين عن حمايتك بس فارقنا وبعدين البنات اللي بتاخدهم وتبهدلهم ده تسميه ايه هاه؟؟؟

الزعيم: فرفشتنا يعني عايزنا نترهبن ولا ايه؟؟  وبمناسبة البنات بقي بقالنا كتير ما فرفشناش وعايزين حاجه تعوضنا علي الشهر اللي فات ده كله حاجه كده تفتح النفس 

طبعا كان بيتكلم وعينه علي ليلي اللي خافت وبترجع لورا

عند ادهم 

ادهم راح للقسم وسلم كل الاوراق اللي معاه وملف القضيه وتناقش مع الظابط اللي هيستلم مكانه كل شكوكه واراؤه وكل حاجه وصلها 

المفروض بقي يمشي من البلد بس قبل ما يمشي راح للمنتزه اللي قابل فيه ليلي اول مره وفضل يتمشي فيه 

يفتكر كل لحظه عدت عليه معاها...  يفتكر كل ابتسامه وضحكه والتفاته منها....  مش ندمان ابدا انه حبها كفايه عليه ذكرياته...  كفايه انه داق طعم الحب وعاشه 

فاق ادهم من ذكرياته لقي وقت كتير عدي 

بص لكلبه اللي قاعد تحت رجليه 

ادهم: الظاهر انه هنكمل انا وانت لوحدنا يالا لازم نمشي 

الكلب بيهوهو 

ادهم: عارف عارف انت كمان مش عايز تمشي 

نمشي ازاي ونسيب قلبنا هنا بس لازم نمشي 

قام ووراه كلبه وبيمشي يقدم رجل ويأخر رجل ويدوب ركب عربيته تليفونه رن 

عند ليلي: 

مسكو رجاله الزعيم ليلي وشدوها حاول ابوها يتدخل بس ضربوه واخوها كمان اتضرب وحمدي واقف بعيد بيتفرج وشمتان 

الزعيم: جميله وتستاهلي الكل يتخانق عليكي انتي هتكوني تعويض لكل الحرمان اللي فات ده 

ليلي: ده بعينك نجوم السما اقربلك مني 

الزعيم: هههههههههه تصدقي ضحكتيني 

مد ايده وحطها علي خدها وهيا حاولت تبعد بس مسكوها جامد ورموها قدامه تحت رجليه 

مسكها من شعرها ووقفها قدامه ويدوب هيقرب راحت ضرباه بالقلم 

ردلها القلم ووقعها في الارض من قوه قلمه ومسكها تاني وقطعلها بلوزتها وكشف جسمها 

ليلي صرخت ونادت علي حبيبها 

الزعيم: نادي عليه يمكن يسمعك ههههههه 

الكل بيضحك 

شدها الزعيم من شعرها راحت شدت نفسها بعيد عنه وحاولت تجري 

مسكوها وضربوها 

الزعيم: الظاهر انك هتتعبينا بس تستاهلي التعب 

ليلي تفت علي وشه والحركه دي ضايقته قوي 

ورفع ايده علشان يضربها تاني......... 

للمتابعه اترك تعليق

اعمل متابعه هنا👈 اضغط هناااااااا👉عشان يوصلكم كل الاجزاء الباقيه هتوصل للمتابعين فقط

تكملة الروايه من هنااااااا 
 

تعليقات

التنقل السريع