القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية ابني الظريف البارت 1_2_3بقلم ايسو ابراهيم في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه


ابني الظريف 1_2_3


بقولك يا بابا أنا شوفتك وأنت بتخو*ن ماما


مروان بصد*مة وضع يديه بسرعة على فم ابنه، ونظر حوله لكي يرى إذا سمعتهم أمينة أم لا!


مروان بصد*مة: بتقول إيه ياض خيا*نة إيه دي؟


خالد: كنت بتقول في الموبايل هقابلك النهارده يا قلبي بعد لما أصلي العشاء


وعلى صوته في آخر جملة


جت أمينة بسرعة من المطبخ وماسكة السـ ـكينة وبتقول: تقابل مين يا مروان؟


خالد بلما*ضة: يقابل قلبه يا ماما وتقريبا أنتِ كبده


مروان بصد*مة: استني بس أفهمك يا حبيبتي خالد فهم غلط


أنتِ عارفه أنا بخا*ف ربنا ومستحيل أخو*نك وأنا مليش في الحر*ام


أمينة: ما هو أنا خا*يفة من الحلال اتجوزت عليا بقى امتى يا مروان


مروان وشوية هيعـ ـيط: وربنا يا شيخة ما اتجوزت عليكي


أمينة: يبقى أنت متجوزني عليها


مروان: ها

......بقلم إيسو إبراهيم.........


خالد: أهو شوفتي يا ماما اتو*تر إزاي


مروان خبـ ـطه بالمخده وقال: امشي يابن ال*** من هنا أنت حر*يقة بتو*لع وخلاص


أمينة: انطق يا مروان قول مين قلبك دي بدل ما أغـ ـز السـ ـكينة دي في قلبك


خالد: مش هتلاقي قلبه في صدره افتحي صدره كدا هتلاقيه فاضي أصل قلبه كان بيكلمه عالموبايل من شوية


مروان بصد*مة: أنت مش ابني لأ أكيد بدلوك في المستشفى


أمينة: اقرا على روحك الفاتحة وقول الشهادة بسرعة


مروان بسرعة: خريج ليسانس آداب


أمينة: احنا هنهزر ولا إيه؟


مروان قرب منها وسحب السـ ـكينة وبيقول: اهدي يا حبيبتي عشان أفهمك


خالد من وراهم: دا كمان رايح يقابلها بعد صلاة العشاء حاجة حلوة خالص يا بابا إنك تروح طاهر ومصلي فروضك عشان ربنا يوفقك وتبقى مرتاح نفسيًا الواحد يتعلم منك


مروان بز*عيق لابنه: امشي يا حيو*** من وشي بدل ما أقوم أعلم عليك


أمينة بد*موع: مين دي يا مروان اللي رايح تقابلها


مروان مسك إيدها وباسها وقال: مش اللي في بالك والله وبعدين اتذكري كدا مين اللي بقول ليها يا قلبي


أمينة بتذكر: خالتك فردوس صح؟


مروان ببسمة: صح يا حبيبتي هى دي اللي بجد استحملتني ووقفت قدام أبويا عشان أسافر وأحقق حلمي وهى اللي كانت بتدعمني بجد دي أمي التانية


أمينة ببسمة: رغم إني بغيير منها بسبب نظرة الحب اللي بشوفها في عينك ليها بس تستاهلها لأنها خلت حبيبي يحقق حلمه وحلم حماتي الله يرحمها


مروان: يارب، أقوم بقى أشوف الواد دا اللي كان بيو*لعها نا*ر


أمينة بضحك: طب براحة عليه، وأنا أقوم أعمل الحلو لحماتي التانية اللي هى قلب جوزي


مروان: طب ما أنتي كمان قلبي 


دخل مروان لابنه وفي إيده الحز*ام


خالد بخو*ف وتو*تر: إيه يا بابا يا حبيبي أنت جاي تلبس الحزام في أوضتي ولا إيه، ولا جاي تبدل مع واحد من عندي


مروان: لا يا حبيب أبوك جاي أربيك من جديد


خالد طلع عالسرير: طب قلبك يطاوعك تعمل كدا في ضناك الغالي الوحيد


مروان: وأنت قلبك طاوعك تعمل كدا في أبوك الطيب حبيبك، وكمان تخلي الد*موع في عين أمك


خالد: توبة يا بابا توبة


مروان: ابقى سلملي عليها بقى


خالد: هى مين


مروان: توبة بتاعتك دي وقفل الباب وقرب من ابنه


خالد: الحقـ ـيني يا ماما جوزك هيتغدى بيا النهارده أو يتعشى أيهما أقرب


الحقو*ووووني يا ناااااااااس


#ابني_الظريف


#بارت1


#بقلم_إيسو_إبراهيم


خالد بو*جع: دا كله ضر*ب يا بابا حر*ام عليك دا أنا كنت بهزر معاك وكان رايح يقعد عالسرير وبيعر*ج


مروان وهو لافف الحز*ام على إيده وبيـ ـنهج: تقوم تروح تقول بعلو صوتك أنا شوفتك يا بابا وأنت بتخو*ن ماما


خالد: كان قـ ـطع لساني يا شيخ يوم ما قولت كدا، طب هروح الإمتحان بكرة إزاي شكلي إيه قدام البنات بالذات


مروان: هيبقى شكلك تورتاية بالمكسرات


خالد: اها يعيني عليك يا خالد هتـتها*ن بكرة في الإمتحان هذاكر إزاي


مروان: قال يعني مقطع الكتاب قوم ياخويا قوم خد شاور يا غشا*ش في الإمتحان


في اليوم التالي كان خالد بياكل


أمنية: كل كويس يا حبيبي عشان تركز في الإمتحان


مروان بسخرية: قصدك عشان نظره يقوى وعضمه يجمد وهو بيغـ ـش من العيال


خالد:  إيه الظن الوحش دا يابابا حد يقول على ابنه حبيبه كدا


مروان: أنا وملكش دعوة اخلص اخفي من وشي


خالد دخل اللجنة وقعد مكانه


دخل المراقب وهو قر*فان ور*زع الورق عالديسك قدامه


وخلع نضارته وبص على كل الطلبة وحطها في جيب القميص وقال: من الأول كدا اللي هيبص وراه همر*جحه


مفيش غـ ـش ماسمعش نفس كله يبص في ورقته عرفت تحل خير وبركة معرفتش اهبد أي حاجة وامشي


الجو حر وأنا قر*فان من نفسي ومنكم


خالد: طب ليه كدا يعني عايزين ننجح عشان أهلنا تفرح


المراقب: بص ياض أنت من أول ما شوفتك كدا مش على بعضك لو رفعت عينك من ورقتك هسلـ ـخك فاهم ياض


خالد بلع ر*يقه وقال: فاهم فاهم وقال في نفسه إيه دا اها دعاء أبويا عليا كان نفسي أفرحك يا ماما بنجاحي بس بابا جوزك دا مستكتر عليكي الفرحة يا حبيبت قلبي


المراقب وزع الورق ووقف يبص على كل واحد

عشان الغـ ـش حرام


خالد في نفسه: كلك تقوى وإيمان

بقلم إيسو إبراهيم


خالد بص في ورقه ورفع كمامته وقال: بس بس يا عسل ياللي قدامي اديني السؤال الأول ربنا يكرمك يا شيخة


البنت اللي قدامه: هو ممسوح من عندك ولا إيه؟


خالد باستغراب: هو إيه؟


البنت: السؤال الأول


خالد: نعم...أنا قصدي إجابته إيه؟


البنت: أنا مابغشـ ـش حد يا بيه


خالد بسخر*ية: أنتِ بتقولي إيه؟


البنت: خف عني ياض بدل ما أصو*ت وأقول بيغـ ـش مني


خالد: استغفر الله...اديني سؤال واحد بس ربنا يسترك


البنت: الغـ ـش حرام


خالد: ياستي مش شغل الشريفة الخضرة نقحت عليكي دلوقتي اخلصي علشان أفرح أمي الغلبانة اللي بين الحياة والمو*ت هخليها تدعيلك


البنت: إزاي وهى بين الحياة والمو*ت


خالد: لما تبقى في الحياة


البنت: بعد إذنك يا مستر الواد اللي ورايا دا عايز يغـ ـش مني وبيقولي أمه بين الحياة والمو*ت


المراقب: أنت ياض أنا حذرتك ولا لأ؟


خالد بخو*ف هز رأسه وقال: أيوا


المراقب: قولتلك أنا قر*فان ولا لأ؟


خالد: أيوا


المراقب: هات ورقتك بقى وروح لأمك اللي بين الحياة والمو*ت


خالد: يا شيخ حرام عليك أبويا مديني امبارح علـ ـقة مو*ت، والنهارده لو عرف إني محلتش هيعلـ ـقني على حبل الغسيل


المراقب: براااااااااااا


خالد: خلاص والله مش هتكلم تاني سيبني أحل أي حاجة وخلاص


المراقب نفخ وقال: آخر مرة وبعدين هر*ميك من الدور الخامس


خالد: حاضر، ومسك الورقة وقرأ أول سؤال: متى يبدأ فصل الشتاء؟


خالد بضحكة بلهاء لنفسه طب ما الإمتحان سهل أهو


وكتب عندما تمطر السماء فهكذا نعرف أننا في فصل الشتاء


خالد: كدا خلصت وهخرج أول واحد وهروح أفرح أمي إني هجيب الدرجة النهائية وهطلع الأول


فات أسبوع والباب كان بيخبط راح يفتح لقى مروان وماسك ورقة في إيده وبيخـ ـلع الحزام بايده التانية وقال: بقى يابن ال**** ألاقي الخبر دا في وشي


خالد بخـ ـضة: في إيه وبعدين بتخلع الحز*ام عالباب ليه عايز تدخل الحمام ولا إيه


مروان اداله الورقة بقر*ف خد وشوف هخلع الحز*ام ليه


خالد بص في الورقة وبعدين بلع ر*يقه وقال: ادعولي بالرحمة


وجري على جوا بسرعة وقال: يا ماما أنتِ فين انقذينييي


رأيكم


#ابني_الظريف


#بارت2


#إيسو_إبراهيم


خالد بصو*يت: استنى أفهمك بس يا بابا دا مش أنا


مروان بغـ ـضب وما•سك الحز*ام: اومال أمي ياض اللي عملت كدا


خالد دخل أوضته وقفل الباب بسرعة وقال: الله يرحمها كانت ست طيبة


مروان بير•زع عالباب: افتح ياض الباب دا بسرعة بقى رايح تجيب طلبات ليك من السوبر ماركت بمرتبي


خالد: كان نفسي في الحاجات دي بس طلعت غالية شوية


أمنية جت بخـ ـضة وقالت: في إيه، وما*سك الحز•ام ليه؟


خالد من ورا الباب: عايز يمو*تني يا ماما دا أنتِ محلتكيش غيري يا حبيبتي


مروان: عادي هنجيب غيرك يا ظريف


خالد: بعد دا كله تر*ميني كدا ولا فارق معاك هتلاقي حد زي فين في طعامتي وخفة د*مي


مروان: في السوبر ماركت يا ظريف


خالد: وأهون عليك يا راجل


مروان: أيوا تهون عليا عادي


خالد: مفيش حتى ذكرى حلوة تخليك تسا*محني


مروان: ذكرى قاعدة في بيتهم دلوقتي بتند*ب حظها إنك ذكرت اسمها


خالد: ليه بس يا ذكرى دا أنت كنت ناوي أتجوزك ونجيب عيل أعمل فيه اللي أبويا يعملوا فيا عايزه يشاركني تعبـ ـي


مروان: يا حبيبي ابني تصدق تأ*ثرت بكلامك الحز*ين


خالد: قد إيه أنت أب أصيل

بقلم إيسو إبراهيم


مروان: بردوا هتا*خد علـ ـقة مو*ت


خالد: يا شيخ كفاية اللي باخدها كل يوم ار*حمني بقى


مروان: ماشي يا خالد أنت جاي تخليني أكـ ـفر عن ذنو*بي


خالد: دي دعوات أبوك عليك يا حبيبي فمتز*علش واشرب بقى


مروان: هشر*ب من د*مك حاضر بس اطلعلي 


خالد: مش طالع لو إيه اللي حصل


مروان بعـ ـصبية: ماشي، وسابه ومشي


خالد من ورا الباب: ماما حبيبتي هو مشي


أمنية بضحك: أيوا دخل أوضته


خالد فتح الباب وبياخد نفسه: و*قع قلبي في ر*جلي أول ما شوفته وفتحتله الباب دا إيه دا يا ولاد؟


أمنية: بطل تعـ ـصبه يا خالد


خالد: ما خلاص يا ست الكل اتعودنا على كدا عادي يعني


أمنية: نتبجتك هتطلع امتى


خالد: إيه السيرة اللي تر*عب دي، ممكن بكرة دعواتك بقى


أمنية: بدعيلك دايما


خالد: قلبي أنتِ


مروان من وراه: و•جع في قلبك يا حيو*** بتقولها كمان في بيتي ما أنت نا*قص تربية بصحيح وقام خـ ـبطه بشـ ـبشب الحمام


خالد بصو*يت: يعيـ ـني يامااااااا


أمنية بخـ ـضة: يا حبيبي يابني


في المساء كان خالد حاطط مكعب تلج على عيــنه اللي ور*مت


ونايم في أوضته ومغمض عينه التانية فجأة حس بحركة حواليه فتح عينه فاتصد*م وقال: لااااااااااا


ياترى شاف إيه؟

اللي عاوز يعرف يعمل متابعه من هناااااااااا 

رأيكم وكومنتات كتير


#ابني_الظريف


#بارت3


#إيسو_إبراهيم

تكملة الروايه من هنااااااا 




 

تعليقات

التنقل السريع