القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية أحببت مربية الزواحف البارت 19_20_21بقلم زينب زكرياء في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه

عند البنات 

هنا: طالعه قمر يامنون 

منه: بس انتى الى موزه ده عمار لو شافك هيخطبك دلوقتى

هنا بعدم فهم: يخطبنى ليه احنا اصدقاء بس انتى فهمتى ايه 

هاجر: ها هى متقصدش اصل منه مدب ولا ايه يا سحر انتى وملك

سحر: ومدب ليه هويعنى عمار مش بي

ملك وهى حاطه ايدها على  فم سحر

ملك: دى مدب وسحر مدب اكتر متخديش فى بالك 

هنا: حاسه انكم مخبيين عليا حاجه 

جاسكا: انا اسفه كتير كنت بكلم حسن علشان يظبطلنا الاغانى وانتى حبيبتى ملك لك سيبى سحر رح تتخنق 

ملك هو بوشوشها: هسيبك بس نو كلام علشان هى متعرفش 

سحر: 👍

وملك سابتها 

اجى مروان علشان ياخد عروسته علشان المعازيم اجت فى القاعه 

مروان: ايه القمر الى قدامى ده ياناس منخليها كتب كتاب علطول 

منه: انا قولت مش هتجوز غيرمع عمار واحنا اتفقنا على كده

مروان: يابنتى ده معنس 

ملك : اسكت ده اخويا حبيبى ومينفعش تقول كده 

مروان: هو انا بكدب ياعنى ده شعره بعدكام شهر هيبقى ابيض ولسه متجوزشى وقال ايه لسه ملقتش نصى التانى 

عمار وهو وراه بالظبط: وايه كمان 

مروان:ده وبيبص وراه ابو نسب لسه بقولها يارب عمار يلاقى نصه التانى علشان انا وعدها اننا هنتجوز معاك 

ملك: قلبت فرخه ليه 

مروان  اسكتى الله يخرب بيتك 

منه: انتى سمعت بنفسك ياعمار واحكم 

مروان:اه يامنه ال 

عمار:تعرف لولا منه بتحبك كنت خطفتها وخليت انتى الى ف. القاعه مع المعازيم 

مروان: حبيبى ياابو نسب 

طبعا عمار من ساعة مدخل وهو عينه على هنا 

مروان وهو بيرد على التلفون: ايوه ياحمايا العزيز انا جاى اهو مسافة السكه 

صالح: طب بسرعه علشان القاعه اتملت ومستنينكم 

وقفل معاه 

مروان: يلا يا جماعه علشان المعازيم اجت 

وبعدين كل واحده اخدت شنطتها وطلوعوا بره فيلا عيلة منه 

يوسف: ساعه لغية ماتيجوا 

عمار: على اساس انتى وزياد مش لسه جايين اصلا 

زياد: احنا مستنينكم من بدرى على فكره 

عمار: وليه مدخلتوش 

يوسف: اهو الى حصل يلا بقى 

يوسف وسمر وزياد وهاجر ف. عربيه واجى حسن متأخر وركبة معاه جاسكا وعمار وملك وهنا فى عربيه 

ومشوا متجهين للقاعه 

.......... 

عند معتز 

على: كل جهز الوقت اتأخر 

مليكه: انا جهزت اهو يحج 

معتز: وانا كمان يحجوج الدور والباقى على الست الى مأخرانا 

الام: شكلك عايز تتربى انا اصلا جاهزه قبليكوا بس نسيت حاجه 

على: حصل خير يلا 

ومشيو 

عند القاعه كانة متزينه وكانت فى غايه من الروعه و كان فكرات للعروسين 

كلهم نزلوا وكان عم هنا اجى وقت ماهنا اجت 

هنا: عمو...............

#احببت مربية الزواحف 19



هنا بفرحه: عمو على وحشنى نزلت امتى 

على وهو بياخدهنا فى حضنه: هنا وحشانى والله وانتى ياكلبه غيرت رقم تلفونك كمان ولا عارف اتواصل معاكى خالص 

هنا: تلفونى اتسرق منى فغيرت رقم موبيلى وتلفونى 

على: اه فكرتك علشان زعلانه من ناس رغم انى نفسى اعرف زعلانين من بعض ليه 

مليكه  : هنا وحشانى خالص 

هنا: ازيك 

الام: تسلمى عليهم وانا مش موجوده صح 

هنا 🤣: دا انتى الحب كله يا احلى سوسو 

الام:انا زعلانه منك بس ابقا نتكلم فى الموضوع بعدين 

معتز كان بيركن العربيه 

طبعا كان العروسه وكل اصحابها دخلوا ماعد عمار 

على: ازيك ياعمار 

عمار:  ازيك يا انكل 

 يلا ياجماعه ندخل ولا هنفضل بره ياانكل 

على: اه طبعا هندخل وابقا معتز  يسبقنا

عمار: اه مليكه ومعتز انا كده فهمت 

وهما داخلين 

هنا: هو انتى تعرف عمو 

عمار: مش صديق بابا اكيد هعرفه 

هنا: غربيه اصلى انا معرفكشى 

عمار: 🤣🤣 ابقا احكيلك بعدين 

هنا: بعدين بعدين امتى هيجى بعدين 

عمار: طب امشى يا لمضه كده علشان هما سابقونا 

هنا: اعمل ايه الكعب وجعلى رجلى وبمشى بالعافيه والله 

عمار: مش قد الكعب بتلبسيه ليه 

هنا: انتى مش شايف الفستان طويل 

عمار: هو اه طويل بس صارحتا يعنى جمدان عليكى 

هنا: بجد 

عمار: اه بجد 

اجت هاجر 

يلا يا هنا علشان نرقص، 

هنا: بس انا مش بعرف 

عمار: حتى لو بتعرفى مش هترقصى 

هنا: ليه لو بعرف هرقص 

عمار: انا قولت مفيش يبقا مفيش 

هنا: لا بقا كده كتير انتى بتتحكم فيا ليه يكونشى خطيبتك ولا مراتك وانا معرفش  

هاجر: اهدوا ياجماعه فى خطوبه انا غلطانه انى اتكلمت خلاص 

انا اكلم ملك تيجى تفضى الخناقه دى معايا

عمار: استنى بس يا هاجر كده انتى تبقى................ 

....... 

بره القاعه 

مليكه: كان لازم يعنى انسى شنطتى فى العربيه يخرب بيت غباءى 

خبطت فى شاب 

ملك: مش تفتح ياعمى انتى 

الشاب: انا الى افتح ده انتى بتجرى مش بتمشى 

ملك: اه حط الحق عليا علشان انا بنت كلكم كده 

الشاب: تقصدى ايه بكلامك يا بنت انتى 

ملك: بنت فى عينك انت انا ليا اسم 

الشاب: اكيد اسمك فتحيه بطريقتك السوقيه دى 

ملك: انا سوقيه يا لى شبه عمود النور انت

الشاب: انا عمود نور الدور والباقى على الى هربانه من الاقزام السبعه 

ملك: اه يا 

وتلفونها رن 

ملك: الووو ايه طب انا جايه 

ملك: رحمك منى المكالمه بس وسابته ومشت 

معتز: بنت مستفزه بس قمر 

ودخل جوه واتفاجأب............

#احببت مربية الزواحف 20

#بقلم Zeinab Zakaria



هاجر: ها تبقى ايه قول الله يخليك 

عمار: تبقى صديقتى  وجارتى ومسؤله منى 

هاجر فى سرها: غبى كان استغل الفرصه السعيده دى 

اجت ملك ووراها الشاب الى هو معتز 

ملك: ايه جماعه مالكم دى البت هاجر قالتلى انكم فاضلكم تكه وتمسكوا فى شعر بعض 

هاجر: سوسه 

هنا: مش للدرجاتى يالوكه يعنى 

هاجر: مالك متنرفزه كده ليه 

ملك: اسكتى اتخبط فى واحد مشفتش فى قلة زوقه ده مشفشى نص ساعه تربيه 

معتز: مش عيب برضوا انك تجيبى فى سيرة حد وهو مش موجود

ملك: ﷽ 

معتز: شفتى عفريت وانا معرفش 

ملك: اكتر ياخويا 

عمار: خلاص بقا انتى وهو وانتى يا سى معتز مش هتيجى تسلم عليا 

معتز: هو ده يحصل تعالى فى حضن اخوك 

عمار: حبيبى والله 

هاجر: طب اسبكم تسلموا وانا رايحه اشوف جوزى 

هنا: خودينى معاكى ابارك لمنه 

معتز: مش هتسلمى على اخوكى 

هنا: ازيك يامعتز عن ازنكم 

ملك: خودينى معاكى فى ناس هنا تسد النفس 

معتز: انا مش رادى ارد علشانك 

عمار: انتى تعرف ملك ازاى 

معتز: حكاله 

عمار: علشان كده مش طايقين بعض 

هو انت لسه محكتش لهنا انك عملتها اليوم ده ليه 

معتز: مش لازم تعرف 

عمار: لازم يغبى تعرف عجبك يعنى وهى مخصماك كده 

معتز:مش عاجبنى بس مش لازم تعرف و بقولك ايه تعالى نرقص مع الى بيرقصوا وابقا نتكلم فى الموضوع ده بعدين 

عمار: شكلك عايز تتعالج زى الاول 

معتز: يا دى النيله هتخلينى اندم انى حكتلك 

عمار: خلاص خلاص هى مسيرها تعرف 

معتز: يلا بقا 

وعمار ومعتز اقعدوا يرقصوا 

وبعد سلامات من عيلة معزز وعمار والبنات هنا حكت ليهم هو ليه قال اخوكى وقعدوا  يغنوا ويتصوروا كتيييير انتهت الخطوبه بقا 

امجد: كل ركب بس مقعدشى غير هنا وهتروح مع عمار 

الام: لا عمار هيرجع البيت 

عمار: معلش ياست الكل بكره ان شاء الله هقضيه معاكى بما انه اجازتى 

الام: ماشى علشان توصل هنون بس 

هنا: حبيبتى ياطنط 

وبعدين هنا ركبت مع عمار 

وهما ماشيين 

هنا: على ما اظن ان جيه الوقت انك تقولى 

عمار: اقولك ايه 

هنا: انك ازاى اتعرفت على عمو مثلا 

عمار: اه القصه ومافيها ان عمك كان صاحب بابا ولما فتح الشركه دخل بابا شريك وساعتها انا روحت الافتتاح واتصاحبت على معتز وساعتها كان 

هنا: كان ايه 

عمار: ابقا هو يحكيلك افضل 

هنا: على اساس انى مقولتلكشى قبل كده اننا متخاصمين 

عمار: بس الى اعرفوا انكم اكتر من اخوات وانا متأكد مفيش كام يوم وهترجعوا تتكلموا وهيحكيلك 

هنا: انت واثق كده ليه 

عمار: علشان عارف ان هنون قلبها طيب 

هنا: على العموم وصلنا ولا لا علشان عايزه انام 

عمار: كتلة فصلان 

هنا:.......... 

#احببت مربية الزواحف 21

#بقلم Zeinab Zakaria

تكملة الروايه من هنااااااا 



 

تعليقات

التنقل السريع