القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية كبرياء آسيا وغرور أسر البارت العشرون 20 بقلم بسمله صالح جميع الفصول كامله وحصريه في موسوعة القصص والروايات


#روايه_كبرياء_اسيا_وغرور_اسر

#بقلم_بسمله_صالح

#البارت_20_سبحان_الله_وبحمده_سبحان_الله_العظيم

ومسكت رقيه يد جاسر وهو  معطي ظهره لها

 وقالت  انا بحبك يا جاسر

 صدم جاسر ولم يتوقع انها سوف تعترف ثم ادار لها واصبح وجه  قريب من وجهها .


وقال جاسر بعشق: قوليها تاني .


رقيه وهي تنظر بعيونه:بحبك يا جاسر.


 ليقول جاسر بصوت عالي وهو يرفعها من خسرها ويلف بها بحبك وانتهت الرقصه وبدأ الجميع يصفقون لهم ورقيه تضحك 

وتقول :نزلني يا مجنون ويلف بها جاسر وهو يحملها ويقول: واخيرا قلتيها

 كانت شذي تنظر لهم بابتسامه نعم هي اعجبت بجاسر لكنها ادركت ان سعاده حبيبها من سعادتها فقررت الانصراف.


 نزل جاسر رقيه على الارض وشعرت رقيه بالدوخه ليضع جاسر يديه على راسها ويدفن راسها بصدره ورقيه تبتسم وبعد عده ثواني ابتعدت عنه

باحراج.


 ثم جلس رقيه وجاسر  على ترابيزه لوحدهم وجاسر ممسك بيد رقيه يشاهدون الرجل وزوجته يقطعون الكيكه ويطفئون الشمعه الموضوعه على الكيكه برقم 25.

 ثم يأكل الزوج الزوجه وزوجته تأكله تحت تصفيق الجميع وبدا توزيع الجاتوه على الموجودين بالحفله ورقيه وجاسر مبتسمين  واعطي جاسر رقمه لرقيه واعطت رقيه رقمها لجاسر.


 وبعض مرور بعض الوقت خرج جاسر ممسك بيد رقيه.


ففتح الباب لرقيه ثم دخلت رقيه السياره واغلق جاسر الباب خلفها وهو ينظر لها بحب ولف ثم فتح الباب ودخل وقاد السياره حتى وصل امام الجامعه نزلت رقيه لتجد معتز واقف امام الجامعه ينتظرها.


 ويقولها: ايه الاخبار .


خجلت رقيه وابتسمت ليغمز لها معتز ويمسكها من خدودها ويقول خلبوثه انتي 


يبتسم جاسرويقول: تعالوا اوصلكم في طريقي


 معتز :ما فيش داعي.


 جاسر :لا يلا يا معتز و بعد اصرار كثير يركب  معتز بجانب جاسر ورقيه في الكنبه الخلفيه وريناد ذهبت بسيارتها الى فيلا السيوفي.


في منزل اسيا 


اسيا والام بصدمه ثم تقول اسيا وهي تبتسم: سبني افكر شويه يا اسر ؛لان الجواز مش لعبه الجواز مسؤوليه، الجواز هو انك هتبقى مسؤول عن بيتك وزوجك واولادك ،ولازم يكون الزوج والزوجه قد المسؤوليه فديني وقت افكر وارد عليك.


 وقف اسر وابتسم بحزن وقال: فكري براحتك ثم يستأذن ويخرج وهو حزين.


 لكنه قال في نفسه" فعلا اسيا مع حق الزواج مسؤوليه لازم نكون قد المسؤوليه عشان العلاقه تفضل قويه".


 ثم يركب المصعد وينزل ويركب سيارته متجها الى ڤيلا السيوفي.


 في منزل اسيا


 الام :انت يا  اسيا معجبه باسر ليه موافقتيش اسيا مش عارفه.


 بس يا ماما الزواج يعني لازم يكون فيه ثقه بين الزوجين، ولازم انا اثق في اسر كويس علشان العلاقه اللي مش مبنيه على ثقه بتنهدم.


 الثقه قبل الحب يا ماما.

 اسر لازم يوثق فيا بنسبه 100% وانا لازم اوثق فيه كمان بنسبه مئه في المئه، علشان لو حصل سوء تفاهم ما نظنش في بعض ظن سيء.


 اغلب الناس اللي بتتطلق ،بيكونوا فاكرين الزواج لعبه .

والاكثر ان في كثير عايزين يتزوجوا بسبب غيره البنات لما تلاقي صديقتها تزوجتؤ وهي لسه حتى  هي ما انخطبتش تبقى زعلانه جدا، فتوافق على اول عريس او ثاني عريس.


وما بيلحقوس يتعرفوا علي  بعض في فتره الخطوبه كل واحد في فتره الخطوبه بيبين انه لا يوجد به عيب سواء كان البنت او الشاب.


 بس ما حدش خالي من العيوب ولازم نحاول بقدر الامكان نحاول نغير من عيوبنا.


بيجي بقى بعد الزواج كل واحد يبان على حقيقته ويتخانقوا على اتفه الاسبابؤ لانهم مش متفاهمين وما عندهمش ثقه في بعض ،ولا مدركين معنى الزواج ولا مدركين ان زوجها هو شريك حياتها  ،ورفيق دربها ؤوهتبقوا مع بعض مدى العمر.


 فما بيبقاش في ثقه ما بينهم فسهل الشيطان يدخل ما بينهم وهوب  يحصل طلاق  والبنت لسه صغيره والشاب صغير.


 لذلك لازم الكل يفكر كويس قبل ما يختار شريك حياته يختار شريك حياته الصح، سواء كان الشاب او البنت .


تبتسم الام وتقول كبرتي احسنتي يا اسيا ثم تقبل جبينها.


 وصل اسر الفيلا واخذ شاور ولبس شورت جينز وتيشرت ابيض ثم تسطح  على الفراش واغمض عينه، وغرق في النوم لانه بقاله ثلاثه ايام ما بينامش كويس بسبب اهتمامه باسيا وخوفه عليا.


 دخلت سيلين الفيلا ثم دخلت المطبخ ووجدت فتيات تعمل بالمطبخ كان بشرتهم سمراء ،وسيلين بشرتها قمحاويه ،لم يروا الفتيات الذين يعملوا بالمطبخ سيلين فوجدت سلين انهم يشون الفراخ على الفحم ،فأخذت فحمه دون ان ينتبه لها احد


واستندت على الجدار وجلست حتى لا يراها احد وكسرت الفحم بيديها ووضعته على وجهها ثم دخلت المطبخ.


 فقالت البنت :تعالي يا سعديه كل ده بتجيبي الحليب من البدو.


 سيلين وهي تحاول تغيير صوتها وقالت: ما لقيتش الحليب هناك .


البنت: ايه اللي حصل لك صوتك ماله يا سعديه؟!


 سيلين: مش عارفه من اول ما صحيت من النوم وحاسه انه صوتي رايح .


البنت :ماشي خذي طلعي العصير للبيه والشخص اللي معه في المكتب.


 تأخذ سيلين العصير ثم تصعد المكتب وخمنت اين غرفه المكتب لانه يوجد اكثر من غرفه بجانب بعضها ووقفت امام غرفه بابها مغلق فاقتربت، ثم سمعت صوت شخص يتكلم مع شخص اخر .


 فاقتربت اكثر من الباب وسمعت شخص يقول: اتفضل يابيه في هذا الكيس الاسود ورقه مكتوب فيها موعد تسليم الشحنه ومكتوب السعر .


وفي جزء كده من نوع المخدرات اللي بيقولوا ان النوع ده غالي جدا ،وان اي احد هياخذه هيدمنه من اول مره  سواء كان حشيش او بدره .


وفي اشياء ثانيه والشحنه هتدخل متهربه من صحراء الغربيه، فتح الزعيم الورقه ووجد مكتوب فيها ،مكان قريب من واحه هناك.


 سمعت سيلين كل هذا ،ثم دقت الباب  فأذن الزعيم بالدخول ،دخلت سلين وهي تخفض راسها كي لا تنكشف.


 فقال الزعيم بشك: ادخلى دخلت سلين ووضعت العصير وخرجت وبعد خروجها اغلق الشخص الباب بعد ان تاكد ان سلين نزلت.


 فقال الزعيم: انا شاكك في البنت دي وحاسس انها سمعت حاجه الشخص بالضحك انت ذكي جدا يا زعيم، ما انت غيرت المكان وبعدين التسليم النهارده بالليل،


 صعدت سلين مره اخرى وسمعت هذه المره ان ميعاد التسليم سيكون النهارده بالليل وتحديدا الفجر سيكون في كهف ثم اكمل الزعيم العنوان سجلت سلين كل الحديث.


ثم نزلت الدرج بسرعه فرآها الزعيم في كاميرات الفيلا ،واتصل بالحارس وقال له :ما تخليش البنت دي تخرج تمام.


 الحارس: اوامرك يا بيه 


اسرعت سلين لكي تخرج من الفيلا

 فقال الحارس :الزعيم عايزك تطلعي له


 سيلين بخوف مزيف: هو عايزني ليه.


 الحارس :معرفش .


ثم صعدت  سلين مره اخرى الى مكتب الزعيم ودقت الباب .


واذن لها الزعيم بالدخول


 ثم قال الزعيم بشك: انت كنتي بتجري ليه ؟!


سلين بكذب وثقه: حتى لا تنكشف اصل اصل انا لا مؤاخذه يعني كنت عايزه ادخل الحمام ومعدتي وجعاني عشان كده كنت نازله بجري.


 الزعيم: ماشي بس وشك متهبب ليه كده.


 سلين: اصل انا والبنات عاملين لك يا باشا فراخ مشويه على الفحم ف الفحم هابب وشي وعايزه انزل اخذ شاور بقى وانظف.


 اقتنع الزعيم بكلامها وقال لها :انزلي احسن تعمليها على روحك وانا مش ناقص قرف ثم قال: ما تنسيش تجيبي حليب ليا.


 سيلين وقد استغلت الفرصه وقالت : حاضر هاشوفه عند البدو كده واجيبلك.

 الزعيم :طيب.


نزلت سيلين وهي تاخذ انفاسها بصعوبه وتحمد ربها ثم خرجت وهي تحمل اناء لكي تحضر الحليب لانها علمت ان الزعيم يشك بها اخذت اناء حتى لا يشك بها.


 وقالت للحارس: انا هاروح اشوف حليب ثاني علشان الزعيم طالب حليب .


 فتح لها الحارس باب الفيلا وخرجت وهي تمشي ببطئ وبعد ان قطعت حوالي 20 متر، رمت الاناء على الارض ثم جريت وكلمت قصي عن طريق السماعه.


 وقالت له بفرحه: قصي انا عرفت مكان التسليم في كهف واخذت العنوان.

 قصي بشك: بس التسليم هيبقى قريب من كهف وليس بكف، وهو كذب هذه المره لانه بيشك بالجميع.


 وحكت له سلين كل كلمه سمعتها .


قصي: برافو انك رجعتي ثاني وتأكدتي


 وقال لها: انا هاجيلك انا قريب من البدو 

وظلوا على اتصال حتى وجدوا بعضهم وصافحوا بعضهم باليد.


 اتصل قصي بمراد واخبره بكل شيء.


 مراد: كويس جدا يا ضابط سيلين انتي والظابط قصي انا فخور بكم ،مهمتكم انكم تزرعوا الضباط في المكان ده، في الكهف وخارج الكهف، وكل الاماكن دي القريبه منهم.


وقال: قصي وسلين وامجد واياد وبعد كده هتروحوا هناك وتقبضوا عليهم تمام تمام .


اتصل قصي بأمجد  واياد واخبرهم بكل شيء، وان يأتي امجد واياد بالعساكر المحترفين في ضرب النار وان يصلوا قبل اذان المغرب .


في الملهي الليلي دخل مراد وهو متنكر كجرسون


 وملك دخلت المرحاض وبدأوا البنات ان يعملوا لها الحمام المغربي،وينظفوها ثم احضرت سوزي فستان شبه عادي لونه اسود وخرجت ملك من المرحاض وهي لفه بشكير علي جسدها وطلبت 


سوزي منها ان تلبس الفستان القصير 

فقالت ملك بكسوف: لا انا اتكسف.


 سوزي بغضب: البسيه احسنلك

 لم تسمع ملك لكلمتها.


 فاخرجت سوزي مسدس كان موضوع بجيب بخسرها تحت الفستان التي ترتديه ،ووجهته على رأسها وقالت: البسي حالا


 ملك بخوف مزيف: خلاص هالبس 


سوزي: ايوه كده كان من الاول ليه بس بتطلعي الروح الشريره اللي جوايا


 لبست ملك الفستان وهي مضطره


 وقالت لها سوزي: بعد ساعتين هتنزلي تمام .


خرجت سوزي فوضعت ملك شال كان بجانبها على جسدها


 دخل مراد وهو متنكر  وسمع ايلين  تقول:


 انا هابعث للزعيم بنت لسه جاي جديد وما حدش لمسها بس الجمال ايه وجسم ايه خلاص، احجز هالك مع انها مدفوع ثمنها 


 كان مراد يقف عند المشروبات وايلين  جالسه على الاريكه وتتحدث


 فسمع مراد كلامها ويحاول ان يفك الالغاز في كلامها ثم 


 خرجت  خارج الملهي وهي تهمس في الفون 


وتقول :في شحنه هتيجي لبنات صغيره في عمر ال 16 وال 17 كدا حوالي 20 بنت  هبيعثهم يعيشوا هناك في الملهى السري الي هناك  ويقضوا ليالي مع الاجانب والي يموت تأخذ اعضائهم و اللي يعيش خلي مكمل في الملهي


  لم يسمع مراد هذا الكلام واخبار ملك في السماعه ان تخرج الى الشرفه خرجت ملك  الى الشرفه وسمعت ايلين تقول هذا الكلام ثم اخبرت ملك مراد بهذا الكلام بحظر شديد وتنظر خلفها كي لا يسمعها احد او يراها.


ثم صعدت ايلين الى غرفه البنات وهي تقول صافي انت فين .


ملك: نعم يا ابله 

ايلين وهي تنظر على جسدها وتقول: يا الله ده الزعيم هينبسط  انا عايزاكب تظبطيهم فاهمه

 ملك: فاهمه.

وصل جاسر امام منزل اسيا ونزلت رقيه ومعتز واصر معتز على جاسر ان يدخل العماره ويصعد الى شقتهم، ولكن رفض جاسر 


وتذكر هلا انها بقى لها يومين في السجن ثم قال يلا اطلعوا انتم بقى عشان انا هاروح وذهب الى قسم الشرطه وهو يسوق السياره بسرعه 


ثم وصل الى القسم وتكلم مع الضابط ودفع له كفاله وخرجت هلا من السجن، وجريت على جاسر وحضنته وهو حضنها كان شعرها متبهدل وعيونها حمراء من كثره البكاء وواجهها شاحب وخدودها حمراء من كثر ه الصفعات عليهم .


قلق جاسر عليها وحضنها مره ثانيه وهي تبكي في حضنه ثم خرج جاسر بها وممسك بيديها وركبت السياره وقاد جاسر السياره 


قالت رقيه وهي تنظر لجاسر :انا عايزه اتعالج عايزه اروح عند دكتور نفسي انا ندمانه جدا ابتسم جاسر ووضع يده على وجهها  


وقال:كويس انك هتتغيري  باري هي السبب وانتي لازم تتغيري وتنسي اسر 


هلا بحزن: حاضر من بكره هاروح لدكتور نفساني


وصلت هلا وجاسر امام فيلا النمر ودخلت هلا وهي بهذه الحاله وجريت الام عندما رأت هلا هكذا


 فحضنتها وهي تبكي تخرج هلا من حضنها وتمسح بكفيها دموع وادتها 


وتقول هلا: دموعك غاليه قوي يا ماما انا ندمت على كل حاجه وانا هاروح اتعالج عند طبيب نفسي


 وهاتغير وابقي انسانه كويسه


 تسمع  باري صوت هلا فتنزل من على الدرج بسرعه عندما سمعت صوتها وجريت لكي تحضنها

لكن ابتعدت عنها هلا 


 وقالت: بعد اذنك ابعدي.


باري بدموع:هلا انا اختك حبيبتك بتبعدي عنك اختك اللي ربتك ده انا ماما الثانيه انا اسفه يا عمري.


 هلا بجديه وعيون حمراء :انا قلت لك ابعدي احسن لكي ثم تكمل هلا بدموع :كنت ماما الثانيه فعلا ربيتني فعلا بس على الشر والحقد والغل واني امتلك كل حاجه حتى لو مش ليا


 خليتني انانيه انتي السبب في كل اللي حصل ليا وانا مش مسامحاكي 


كثير ماما وجاسر  يقولولي لي بلاش لبسك ده واسلوبك ده وغرورك ده كده هتخسري نفسك قبل ما هتخسري اي احد، وهتئذي نفسك.


 بس انت تقوليلي  احنا في عصر تقدم وتطور ولازم نبقى متطورين احنا كمان بس للاسف كل نصائحك ليا كانت غلط ومفهومك عن الحياه غلط ،كنت بتشجعيني على الغلط شكرا لك.


 تبكي باري وتجلس على الارض وتقول بصوت عالي: هلا انا اسفه سامحيني ،لم تستمع  هلا الى كلامها و صعدت الدرج ودخلت غرفتها واخذت شاور ثم خرجت هلا  وهي ترتدي ترنج  بيتي واخرجت كل الملابس القصيره والفساتين من خزنتها 


ووقفت وهي تحملهم في منتصف الفيلا  والقت الملابس واشعلت النيران بهما.


 وقالت والنيران مشتعله: انا لازم اتعلم من اخطائي واصلح من اخطائي ،وابدا صفحه جديده على نظافه وقرب من ربنا واتعالج  واعتذر لكل من اخطات في حقهم. 


 باري كانت مصدومه من تغيير اختها وجاسر والام سعداء جدا انطفت النيران واصبحت الملابس رماد وصعدت هلا غرفتها ونامت .


في الليل تحديدا الساعه 3:00 صباحا كانت ضباط والعساكر قريبين من الكهف وتوزعوا في كل الاماكن القريبه منه وداخل الكهف ايضا وكان من اكفئ الضباط والعساكر الموجودون هناك.


 اجتمع الزعيم في صف وحواليه حراس ضخام والزعيم في منتصفهم


 والشخص الاخر الذي سيسلملم الشحنه كان واقف امام الزعيم في المنتصف ايضا وحواليه الحراس لكي يحميه من اي حركه غدر.


 ثم قال الشخص الذي سيسلم الشحنه للزعيم: اهيه سلم واستلم وانا هاخلي الحرس بتوعي يرموا السلاح وانت كمان يا زعيم الحرس يرموا السلاح تمام.


 وبالفعل نظر لهم الزعيم والقو الحرس السلاح والقى الحرس الاخرين السلاح.


 اعطى الزعيم للشخص المبلغ في شنطه وفجأه 

هجم الضباط وقالوا :اقفوا عندكم سلموا نفسكم

 علشان الشحنه هتتفتحش 


اقتربت سلين من الزعيم ووضعت السلاح على راسه واقترب اياد من الزعيم الاخر ووضع السلاح على رأسه وامجد و قصي والضباط الاخرين اخذوا يفتشون الشحنه والعساكر محوطون بالزعيم  والاسلحه فوق راسهم.

وفجأه قال قصي :الشحنه دي كلها ملابس وما فيش اي مخدرات.


 سيلين واياد وكل الضباط والعساكر بصدمه :نعم.


استوب يا ترى هلا  اتغيرت فعلا ؟!ويا ترى كده الخطه فشلت ولا ايه كل ده واكثر هنعرفه في البارت القادم 


الحياه لا تعطي دروس مجانيه لاحد،فحين يقول الإنسان،  انه تعلم فتاكد انه دفع الثمن،في المدرسه يعلمونك ومن ثم يختبرونك ، اما الحياه فتختبرك ومن ثم تعلمك الدرس .


الانسان اللي قلبه مسقي  حب وحنان ما يحاولش

يلوث قلبه بالكره،لان الحب بيجيب الحب والحنان بيولد جواه حنان، أما الكره نار مهما كبرت مبتحرقش الا صاحبها، زي هلا أزت اسيا ،وأزت نفسها وخسرت نفسها والي حواليها.


رأيكم توقعاتكم تفاعلكم ❤️🙏

اول ما البارت يوصل 300 لايك و400 كومنت هنزل البارت القادم علطول يلا تفاعل بقا ي قمرات❤️

يتبع.....

بقلم بسمله صالح

دمتم في رعايه الله 🤍🌸

تكملة الروايه من هنااااااا 


تعليقات

التنقل السريع