القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية كبرياء آسيا وغرور أسر البارت 21بقلم بسمله صالح جميع الفصول كامله وحصريه في موسوعة القصص والروايات

#كبرياء_اسيا_وغرور_اسر
#بقلم_بسمله_صالح
#البارت_21_لاحول_ولا_قوه_الا_بالله
وفجأه قال قصي: الشحنه كلها ملابس.
سلين واياد والضابط والعساكر بصدمه: نعم.
قهقه الزعيم ونظر الي  الزعيم الاخر بخبث
 وقال الزعيم :ظلمتنا يا باشا.

 نظرت لهم سلين بغضب، ثم تركت سلين الزعيم وذهبت الى الشحنه.

وقالت بغضب :لا لا اكيد في حاجه غلط واخذت تفتش ولكن لم تجد شيء، ثم وقعت على الارض وجلست على ركبتها.

 وقالت بصوت عالي: لا يعني ايه كل حاجه فشلت ازاي انا سمعاهم بودني اكيد في حاجه غلط.

 الزعيم ببتسامه جانبيه: ايه اللي غلط يا حضره الضابط احنا شغلنا كله كويس، ما لناش في الحرام واديكم  فتشتوا وما لقيتوش حاجه.

 نظرت له سلين بغضب.

 مد قصي يده لها ثم قال: قومي احنا لسه قدامنا مشوار طويل، مسكت سيلين يده ووقفت ثم مشيت وهي تنظر للزعيم بغضب، والزعيم ينظر لها بخبث.

 وفجأه استدارت سيلين للشحنه وبعدت عن قصي ونزلت الملابس على الارض ،وفتحت اكياس الملابس وجدت في كل كيس مخدرات في وسط الملابس، ثم ضحكت بشده.

 وقالت للزعيم: لما تيجي تستنصح على الضابط في المخابرات ابقى فكر كويس وإلعبها صح.

 نظر لها الزعيم بغضب، ثم اكملت التفتيش في الملابس واخرجت من كل كيس ملابس مخدرات موضوعه فيه كل كيس.

ونظرت سيلين للضباط ليساعدوها، اقترب قصي واصبحوا يفتشوا الاكياس ويخرجوا المخدرات.

 الزعيم بتوتر وهو بيعرق ويمسح عرقه بيديه ويقول: ايه ده ايه ده ازاي ده انا ما ليش ذنب ده هو اللي عايز يلبسني نصيبه.

 الزعيم الاخر بغضب: نصيبه ايه احنا متفقين على كده سوا يا روح امك.

وجه الزعيم سلاحه على سلين  لان سلين تركته و ذهبت  لتفتيش الشحنه ،ولم يتبقى احد لمسكه.

 وقال الزعيم وهو موجه السلاح نحو سيلين: الشحنه دي هتدخل يعني هتدخل.

 قصي :نزل السلاح احسن لك.

 الزعيم نظرا للحرس وضربوا الحرس العساكر والضباط ،وحدثت اشتباكات وضرب نار بين الحرس والعساكر والضباط وقع الكثير من العساكر ميت و كثير من الحرس ميت ،قتل فيها الكثير.

 استغلت سلين الفرصه و قفزت لأعلى وضربت برجليها سلاح الزعيم فوقع السلاح ومسكت   السلاح ووجهته على رأسه.

 وقالت بنبره حاده وجديه: اي احد هيقرب قوله على الزعيم بتاعكم يا رحمان يا رحيم!

استغل الزعيم الاخر  الفرصه وان سيلين تنظر الشحنه و غير منتبهه له فوضع يده بجيبه ،اخرج السلاح ،ثم صوب السلاح على قصي الذي مازال يفتش بالملابس ، ثم وجد خشب السياره موضوع
 فوقه جلده ،اخرج شفره من جيبه ثم بدأ في تقطيع الجلد وجد اكياس بودره كثيره تحت الجلد.
(للتوضيح السياره نقل😂)

 الزعيم :انت لعبت فعداد عمرك هو يضغط على الزنات .

سلين بفزع :قصي ابعد بسرعه 

نظر لها قصي ووجد طلقه مصاوبه، نحوه فلم يستطيع ان يبعد كثير ،ولكن اخترقت الطلقه زراعه. سلين بصدمه قصي.

ثم نظرت الى الزعيم بغضب وهي ممسكه الزعيم الاخر ،وضغطت على الزنات ،واطلقت طلقه في ذراع الزعيم .
انتهت الاشتباكات بين الحرس والعساكر والضباط معا.

وقالت: بعد ما انتهت الاشتباكات ،اتصلوا بسرعه على الاسعاف واقبضوا على الزعيم وخذوا كل الحرس دي بسرعه.

اخذ اياد الزعيم من سيلين.

وجريت سيلين على قصي ونزلت لمستواه لانه كان وقع على الارض.

 وقالت: قصي ما تخافش انت هتبقى كويس.

 نظره لها قصي وقال بتعب: ما تقلقيش يا سلين المهمة تمت بنجاح والحمد لله.

 و بعد دقائق وصلت الاسعاف واخذت الزعيم  المصاب و قصي ركبوا في الاسعاف .

ومسك اياد وامجد الحرس والزعيم الاخر ،وتم القبض عليهم.

 سلين: اياد وامجد هتركبوا مع المجرمين علشان ما يحصلش اي حركه غدر ،واتصلوا بالرائد مراد وعرفوه اللي حصل ،وانا هاطلع مع قصي والزعيم الثاني على المستشفى.

 اياد: تمام ما تقلقيش وخلي بالك على قصي وطمنيني عليه.

وركب اياد بجانب المجرم وامجد بجانب السائق الشرطه ،وانطلقت السياره الى قسم الشرطه.

ركبت سلين مع قصي والزعيم وذهبت الاسعاف بسرعه الى المستشفى .

في فيلا النمر، استيقظت هلا ولبست دريس بعد الركبه، وبنصف كم ،ونزلت لتجد ولدتها تصلي انتظرت حتى انتهت ولدها من الصلاه ثم قبلت راس ولدتها.

 وقالت :ماما انا ماشيه هاروح العياده لدكتور نفساني كويس اسمه دكتور سليم.

 الام بفرحه :ماشي يا حبيبتي بس افطري الاول.

 هلا: ماشي يا ماما .
ينزل جاسر  من على السلالم.

 قالت هلا : تعال يا جاسر افطر معنا.

جاسر: صباح الخير.
الام وهلا في نفس الصوت: صباح النور يا حبيبي.

هلا: افطر معنا بقى علشان انا هاروح بسيارتي النهارده عند دكتور نفساني 

 ابتسم جاسر وقال: ربنا يهديكي يا هلا بس ايه الجمال ده.
 ابتسمت هلا وقالت: بدايه التغيير بقى.

وبعد الانتهاء  من الافطار .

خرجت هلا واتجهت الى سياراتها وذهبت الى العياده  وبعد ما وصلت، دخلت العياده واعطت الفلوس حقق الكشف للسكرتيره ،وانتظرت دورها وجلست 30 دقيقه.

 ثم نادت السكرتيره وقالت: انسه هلا  اتفضلي دكتور سليم، في انتظارك ودقت هلا الباب العياده واستاذنت واذن لها دكتور سليم .

ودخلت وقالت: السلام عليكم .

سليم:و عليكم السلام اتفضلي تدخل هلا وتجلس.

 ويقول سليم: ايه مشكلتك يا انسه؟

 هلا بدموع: مشكلتي  هي اني اذيت ناس كثير في حياتي.

  يعطي لها سليم كوب ماء وتشربه ثم تبدأ ان تحكي له كل شيء وانها اذت اصدقاء لها كثير واذت اسيا وبعد الانتهاء انهارت من البكاء ومسح دموعها بكفيها .

يقول سليم  لي هلا :عارفه الحياه بسيطه جدا بس احنا الي بنعقدها.

غرورك وتكبرك وعندك هما الي وصولكي لي كدا
ي هلا

الحياه مبتقفش علي حد ي ،كملي حياتك، اسر مش بيحبك اسر بيعتبرك اخته الصغيره، لكن عمره ما فكر فيكي كحبيبه بس علشان والده اسر وهمتك ان اسر بيحبك انت قنعتي نفسك بي كدا.

علي الرغم انك عارفه انه بيحب آسيا، وانتي عمرك ما حبيته انتي حبيتي تمتلكيه، انتي مش وحشه ي هلا انت عنيده وحطيتي في بالك ان اسر ملكك وانك غصب عنه هتخليه ملكك .

وعملتي مشاكل بين آسيا واسر كتير.

لكن انسي الماضي بس أتعلمي الدرس.

متفريضش نفسك علي حد هو مش عايزك ،عيشي حياتك وبلاش الغرور لان من تكبر هانت صورته في العيون وخسر نفسه، وانتي خسرتب نفسك ادام اسر الي هو بيعتبرك اختك.

دلوقتي انت خلتيه يكرهك عارفه ليه لان غرورك وعندك هو الي وصلك لي كدا لان انتي  اي حاجه انتب عايزها من وانتي صغيره، والدك عمره ما رفضلك طلب صحيح.
هلا :فعلا عمري ما طلبت من بابي حاجه الا ونفذها.

سليم:انت قدرتي تشتري حاجات كتير بفلوسك الا قلوب الناس عمرك ما تقدري تشتريها.

والسبب الرئيسي باري اختك كانت بتشجعك علي الغلط .
اتغيري يا هلا.
(ربنا سبحانه وتعالي قال وتعاونوا علي البر والتقوي ولا تعاونوا على الإثم والعدوان)

انت اتعونتي مع اصدقاءك علي اذي فتاه طيبه جدا ونقيه بسبب غيرتك وحقدك.

وابدئي صفحه جديده وامليها بالخير الحياه جميله وخليكي متواضعه وحاولي تصلحي اخطاءك في الماضي مع ان الا بينكسر مبيرجعش بس ممكن نرجع جزء من الي انكسر لو حاولينا وندمنا وصلحنا من قلبنا.

حاولي تجمعي آسيا واسر لبعض، واعتذرلهم.

  ترد هلا وتقول :متعرفش كلامك ي دكتور سليم صحاني عن الغفله الي كنت فيه انا لازم اغير من.
نفسي واصلح اخطائي إلا ارتكبتها.

بجد شكرا ليك ي دكتور.

يقول سليم لها:  سعاده الاخرين لن تقلل من سعادتك وغناهم لن يقلل رزقك عيش نقيا وتمني للناس مما تتمنيه لنفسك.

هلا :صح حضرتك معك حق في كل كلمه قلتها.

سليم: وعايزه اقول لك حاجه اخيره انت كنتي بتعايري اصدقائك اللي لبسهم بسيط وتقولي لهم انا لبسي ماركه واغلى من لبسكم بس لا تجعلي ثيابك اغلى شيء فيكي حتى لا تجدي نفسك يوما ارخص مما ترتدي.

واتمني تكوني ي هلا فعلا استفدتي من كلامي واشوفك فعلا انسانه نقيه من الداخل وتحبي الخير للناس وتتواضعي وتساعدي الناس  
اشوفك في الجلسه الجايه .

هلا :تمام باي يا دكتور ،تخرج هلا وهي تحس بالراحه عندما اخرجت كل هذا الكلام الذي موجود بقلبها.

 ثم ذهبت الى اصدقائها في النادي وجلست معهم واعتذرت لهم عن ما صدر منها واساءتها لهم  وانها اهانتهم كثيرا وحضنتهم جميعا.

 وقالوا لها: احنا مسامحينك وبنحبك والمهم انك تغيرتي تحضنهم هلا جميعا وتنزل دمعه من عيناها  وتقول :ربنا يخليكوا ليا ثم تطلب لهم جميعا عصير فواكه  ويشربوا مع بعض ويهذروا مع بعض.

في منزل اسيا ارتدت اسيا ملابسها واخذت قرارها بخصوص طلب اسر لها ثم ركبت سيارتها واتجهت الى مستشفى السيوفي .

وصلت اسيا ثم اتجهت الى مكتب اسر ودقت الباب.

 اسر: ادخل.
 ادخلت اسيا وهي مبتسمه.

 وقف اسر وقال: اسيا تعالي ايه اللي جابك انت لسه تعبان.

 نظرت له اسيا بحب وقالت: جئت ارد على طلبك.

نبضات قلبه أصبحت تعلو   خوفا من ان ترفضه اغمض عينه وتنهد .

قالت اسيا :انا موافقه اني اتزوجك .

فتح اسر عيونه بصدمه وقال: قولتي ايه!

 اسيا: انا موافقه اتجوزك.

 اقترب اسر منها وضع يده على وجهها وقال انا بحبك قويؤ ونظره في عيونها الرماديه .

وقال: اسيا انت بتحبيني .
ابتلعت  اسيا ريقها بالتوتر وابتعدت عنه.

 اقترب منها ،اصبحت ترجع للخلف حتى التصق جسدها بالحائط، وهي تبتلع ريقها  بارتباك.

وتقول: اسر ابعد ما ينفعش كده ،اقترب اسر اكثر وضع يده على خدها.

 وقال وهو ينظر بعيونها :قولي لي انت بتحبيني ولا لا عايز رد .

نظرت اسيا في عيونه وقالت: انا انا .

اسر: قولي يا اسيا .

اسيا :انا بحبك يا اسر.

حضنها اسر بقوه وقال: وانا بعشقك يا قلبي.

 بادلته الحضن ،واخذ يملس على شعره.

 ويقول: اخيرا اعترفتي بحبك.

 ثم ابتعدت عنه
 وقالت بتوتر: ما ما ينفعش كده بعد الجواز لاني محرمه عليك، وانت محرم علي فحرام كده .

نظره لها اسر بخبث وقال: بعد الجواز هنعمل عمايل وانهي كلمته بغمزه.

 دفعته اسيا بيديها في صدره.
وقالت: انت قليل الادب ابعد كده.

 وقال اسر لها: اقعدي، جلست اسيا .

وقال اسر :فطرتي.
اسيا: لا.
اسر: تمام قوي انا كمان ما فطرتش واهو فرصه نفطر مع بعض ،وهنقعد مع بعض اكثر ثم اتصل اسر بالسائق .

وقال له: هات فطار معك يعني مثلا هات سندوتشات جبنه رومي ،وسندوتشات نوتيلا بالبندق، وسندوتشات بطاطس.

 السائق ؛حاضر.
 اغلق اسر الخط .

ثم قال :انا هاكلم اهلي واجي اتقدم لك النهارده بليل.

 وشهر ونتجوز.

اسيا بصدمه :نعم لا استنى سنه كده نتعرف على بعض اكثر.

 اسر: سنه مين يا ام سنه انا مش مستحمل شهر تقولي لي سنه وانهي كلمته بغمزه.😉

اسيا: عقبال ما الحق اجهز حاجتي، واجهز نفسي كمان.

 اسر :ما تقلقيش انا مجهز فيلا ليا انا وانت حلوه وهتعجبك جدا ،لم تتفوه اسيا بحرف وظلت صامته وصل السائق واعطى الفطار لاسر ،بعد ما دق على مكتب اسر، اعط اسر المال للسائق و انصرف السائق.

 ثم فتح اسر الطعام ،وفطر هو واسيا مع بعض.

 في الملهى الليالي جاءت شحنه ودخلت عن طريق الباب الخلفي للملهى ،وتم نقل البنات في غرفه سريه لا احد يعرفها سوى ايلين ومصطفى.

 
لكن مراد كان يراقبها ويراقب كل شيء وكل حركه تفعلها، كان يراقب كل شيء من بعيد وعرف مكان البنات .

واخبر  ملك في السماعه.

 ثم وجد ايلين ،خرجت من الغرفه ومتجه نحو قسم المشروبات، ومثل مراد انه يحضر المشروبات.

 ايلين :انا عايزه 21 كوبايه عصير برتقال بسرعه. مراد :حاضر يا  ابله.

 بدا مراد في تحضير العصير.

 وقال في نفس" الظاهر العصير دا للبنات وملك لازم احذرها ثم انتهى من تحضير العصير وسكب الاكواب العصير في الاكواب، واعطاها لايلين.

 ذهبت ايلين ثم صلت على الدرج ،ومراد يراقبها صعد مراد خلفها بعد ما انتهت من صعود الدرج.

 ووجدها تخرج من جيبها شريط حبوب ثم وضعت كل قرص  في العصير، فنزل فورا قبل ان تراه واختبئ في التواليت.

 وقال في السماعه بصوت منخض :ملك اياكي تشربي العصير ده، ايلين هتديكي عصير تشربيه.

   والعصير ده محطوط فيه منوم علشان الشحنه اللي هتطلع النهارده لو اجبرتك انك تشربيه، مثلي انك شربتيه تمام .

ملك بصوت منخفض جدا: تمام

دخلت ايلين غرفه ملك وقالت :صافي خذي يا قلبي حاسه بكي وان الجو حر جدا قلت اجيب عصير تشربيه علشان الحر ده.

 ملك :تسلمي  يا ابله.

 ايلين: يلا حبيبتي اشربي.

 ملك :حاضر نظرت لها ايلين وهي تشرب ولكن فجأه دخلت سوزي وهي تقول  :الحقي ابله في واحد تحت من الاجانب بيزعق.

 نزلت ايلين بسرعه، وقالت ايلين  سوزي خلي بالك من صافي لازم تشرب العصير ،وفي هذا الوقت استغلت ملك الفرصه وافرغت العصير في سله المهملات وافرغت ما في فمها .

 ثم قربت الكأس من فمها وكأنها تشرب .
وقالت :الحمد لله الواحد كان محتاج فعلا العصير ده اخذت سوزي الكوب منها بعد ما تأكدت أن صافي  شربته ؤونزلت خلف ايلين.

  قال الاجنبي باللغه الانجليزيه  لي ايلين.
Last night I waited for the new girl, but she didn't come, and I waited for her until she fell asleep I paid you a lot of money.

الترجمه; انتظرته بالامس مجيء الفتاه الجديده ولكنها لم تاتي انتظرتها كثير حتى ضربته في النوم انا دفعت لكم مبلغ كبير جدا انا اريده الان.

قالت ايلين بهدوء  باللغه الانجليزيه
Don't worry, Sir, we'll get you a beautiful girl, and I'm sure you'll like her.

الترجمه: لا تقلق سيدي سنحضر لك فتاه جميله وانا واثقه انها ستعجبك.

الاجنبي :
Okay, I'll wait in my room

الترجمه: حسنا سأنتظر في غرفتي اريدها الان.
ايلين:

Well sir, I will send it to you right away. Go to your room and relax a little
ترجمه ايلين: حسنا سيدي سارسلها لك حالا تفضل على الغرفه واسترخي قليلا.

ذهب الاجنبي الى الغرفه.
 وذهبت ايلين الى الغرفه السريه ووجدت البنات يستيقظون .

قالت لهم :صباح الخير، وقدمت لهم لكل واحده العصير، وبدأوا الفتيات يشربوا العصير ،وبعد مده قليله غرقوا في النوم.

ابتسمت ايلين  بشر ثم صعدت الى ملك ودخلت لتجد ملك غارقه في النوم ،ثم نزلت على الجرسون وقالت: انت يا جرسون اطلع صعد مراد.

 وقال: نعم يا ابله .

ايلين: شيل البنت دي وتعالى ورايا.

 حمل مراد وملك ونزل خلف ايلين ثم همس في اذنها وقال في اذونها بصوت منخفض: اطمني كل شيء ماشي كويس وظل حامل ملك وماشي خلف ايلين، حتى وصلوا الى الغرفه السريه.

 ولكن قالت ايلين: نزلها امام الغرفه وامشي نزل مراد ملك على الارض و،ذهب فتحت ايلين.

 الباب وشدت ملك من ذراعها ،حتى دخلتها الغرفه ثم تركتها في الغرفه وخرجت واغلقت الباب بالمفتاح.

ثم خرجت ،اوقفها مراد وقال: المشروبات خلصت اجيب منين .

ايلين:اطلع مخزن الفيلا فوق وهات من فوق المشروبات .

مراد؛ تمام.

 نادت ايلين على سوزي وقالت: سوزي .

نزلت سوزي وقالت :نعم يا ابله.

 ايلين: انتي تلبسي دلوقتي فستان قصير جدا ومغري وتحطي برفان ريحته حلوه وتروحي تقضي ليله حلوه مع الاجنبي.

 سوزي: ماشي.

صعد مراد الى المخزن، وجاءته مكالمه من اياد ثم رد على اياد.

 وقال: عملتوا ايه.

 اياد :الو يا حضره الرائد تمت المهمه بنجاح وبدأ ان يحكي له كل شيء .

مراد: برافو عليكم احنا كمان قربنا نخلص هنا هناخذ وقت طويل جدا، والمشكله ان هما واخذين حذارهم جدا جدا وفي اكثر من زعيم كل ما نقول هنوصل للزعيم ،نلاقي زعيم ثاني ومش قادرين نوصل للراس الكبيره ،بس ان شاء الله نوصل لها يلا اقفل بقى سلام علشان ما حدش يشك فيا
 ثم اغلقه مراد الهاتف.

ركبت اسيا سيارتها وذهبت الى منزلها وركب اسر.

 سياراته وذهب الى الفيلا ثم دخل وجده ولدته ووالده يجلسون مع بعض .

وقال :ماما بابا انا عايز اكلمكم في موضوع ضروري.

 الاب: قول يا حبيبي.

 اسر ؛
اسر:انا طلبت يد اسيا للزواج وهي وفقت ومستنيكم علشان حنروح النهارده بالليل نتقدم لها .

ابتسم  الاب وقال:  كويس جدا يا اسر انت عايز تتجوز اسيا ؛انت  مهما تلف وتدور مش هتلاقي زي  احترامها واخلاقها وادبها.

 الام :انا مش موافقه على الجوازه دي. 
استوب .
يتبع ......
❤️تفاعلكم ورأيكم يهمني🌸

طبعا تاخرت عليكم لان عارفين بقى تنظيفات العيد بقى والهلكه بتاعتها وماما الحمدلله كل ما اخلص تنظيف تجيبلي تنظيف تاني لغيت ما ظهري خالص 😂  وكل سنه وانتم طيبين ❤️

تكملة الروايه من هنااااااا 

تعليقات

التنقل السريع