حين تقع في الحب 3
البارت السادس والعشرين
الكاتبه /ندي علي حبيب
بعد مرور اسبوع الكل بدء يجهز نفسه لفرح يمني ومحمد ويمني رتبت شقتها وجهزتها ومحمد منفوخ في تجهيز القاعه والسيشن وبيرتب كل حاجه مع مساعدة غسان وقاسم وعمر اللي مش سيبينه لحظه
يمني اتصاحب مع نور والبنات شويه وبيجهزو ومتشوقين للفرح بشده والكل فرحان جدا
************
في منزل منير الالفي
الخيمه منصوبه تحت البيت والطباخ بيرتب حجات الطبخ في المخزن والشباب بيساعدو في ضحك وسعاده تامه
غسان بصوت عالي علشان الراجل بتاع الكراسي يسمع :نزل كل الكراسي ياعم ابراهيم
ابراهيم :انتو طلبين كراسي زياده وهي لسه جايا في العربية التانيه هنزل دول علي ما الباقي يجي
غسان :تسلم يا كبير
الطباخ لمحمد:بقولك يا باشا احنا عوزين صانيه كبيرة علشان نغسل اللحمه
محمد راح لغسان :عوزين صانيه كبيره علشان اللحمه
غسان وقف تحت البوابه :يانور نوررر
نور لسه هتطلع ترد وقفتها جدت غسان
الجده بصرامه :انتي طالعه كدا والرجاله برا حر'يم اخر زمن
نور بصت علي هدومها :مال هدومي يا جده انا لبسه طرحه وعبايه اهو
الجده بصرامه :نسو'ان اخر زمن ناقص يقلعو وبيردو كمان
نور نزلت بغيظ لغسان
نور بغيظ :في ايه عايز ايه
غسان برفع حاجب :مالك مضايقه اووي كدا ليه
نور بغيظ :انا هدومي مش محترمه يا غسان
غسان :يانور من غير اسأله لو جدتي قالت حاجه يا حبيبي قولي حاضر وخلاص معلش طرقه وتعدي
نور ابتسمت :حاضر المهم كنت بتنادي ليه
غسان :عاوز صانيه كبيره بس بسرعه ومش عوزك تنزلي هنا تاني خليكي فوق
نور :حاضر احنا اصلا بنلف محشي فوق علشان ننزلو المهم هطلع اجيب الصانيه وطلعت علي السلم
غسان من تحت ببتسامه :ايه المزه الحلوي دي انتي بتحلوي تحت ليه كدا يابت
نور بإحراج :سااافل وجريت علي فوق وغسان ضحك جابت الصانيه وبدء الطباخ في الشغل
**************
في المخزن
قاسم :محمد انت روح شوف ناقص ايه علشان يتعمل معدش غير النهارده بكرا الفرح
محمد :القاعه والسيشن خلصو والشقة اتقفلت وكل حاجه تمام بكرا الطباخ يأكل الناس واجوز بقاااا
غسان دخل عليهم :عاللللللي الديجي يلاااااااا
الديجي شغل اغنية واتجوز واتجوز غسان وعمر ومحمد وقاسم فضلو يرقصو مع فرحة الكل
غسان لطباخ :بقولك يا ريس الكوارع والفشه والحجات دي اطبخهم علشان هناكلهم احنا هنا بليل
الطباخ :حاضر ياباشا
قاسم :اسمع يا معلم انت وهو انا هاخد السان واي حد هيقرب منه هيزعل
عمر :ايييه يا ابووو زهره متعصب ليييه احنا هناخد احنا الكوارع واشبع بلسان لوحدك
محمد :الكوارع اهم حاجه الشوربه بتاعتها احنا كدا ضمانه العشي
******************
في البيت عند منير الالفي
البنات قعدين في المطبخ بيلفو المحشي والبيت مليان حريم عمات محمد والقرايب
نورهان :نور انا حق الله خايفه من الست اللي برا دي دا انا داخله وحطه الطرحه علي دماغي من غير ما الفها اتخانقت معايا
نور :هش هش اسكتي تسمعك وتيجي تعمل لينا فيلم المهم انا مقعدتش معاكي من زمان انتي عمله ايه مع عمر وايه الحكايه مش ناويه تخاوي فرحه
نورهان :اتنيلي انا قادره لفرحه علشان اجيب وحده كمان
نور :هي مرتين هاتيهم ورا بعض واسكتي وبعدين ايه مش قادره دي متحسسنيش انك عندك 40 سنه كدا
نورهان :سيبيها علي الله انا ولا باخد موانع حمل ولا اي حاجه واللي يجيبو ربنا حلو
الجده بصوت عالي :الحريم اللي في البيت دا سيبين عيالهم كدا ليه محدش فينا قادر يشيلهم
نفين عوزه تتكلم بس بتفضل السكوت
نور طلعت هي ونورهان جري عليهم كل واحده اشتالت بنتها
الجده بصرامه :انتو شغليتكم ايه في البيت لما كل واحده مش عرفه تبم بنتها جنبها احنا العواجيز اللي هنشيلها ليها
نور :خلاص يا جدتي احنا اسفين ونورهان دخلت المطبخ ونور نزلت عند غسان نور شافت عاصي واقف بسن العيال
نور:عاصي عاصي انت يلااا
عاصي :نعم في ايه
نور :خد حبيبه وديها لبابا قوله خليها معاك علشان ماما مش فاضيه وجدتي بتزعق
عاصي اشتال حبيبه ومشي
نور :اوعي تقع منك وطلعت فوق
عاصي :بابا بابا خد حبيبه اصل هتقع
غسان اخدها بسرعه وهي اتعلقت بيه :جبتها ازاي لوحدك وجبتها ليه
عاصي :ماما جابتها بس معرفتش تعدي علشان الرجاله بتقولك خليها معاك علشان الست الجديده اللي فوق بتزعق وهي مش فاضيه
غسان بضحك :شباب الظاهر ان ننتي هتعلم البنات الادب
قاسم بضحك :يحظك يا محمد هتصحي يوم الصباحيه من الفحر
محمد برفع حاجب :انا قتيل في بيتي شهر قال فجر قال
غسان :ميعرفش ان ننتي هتيجي تخبط عليك من اول خيط شمس هيطلع
عمر :ومش هتمشي قبل ما الباب يتكسر او تفتح بحترام
محمد بصدمه :انا علي الفجر دا هكون لسه باكل يا شباب احترمو الخصوصيه شويه مش كدا
الشباب اتفتحو في الضحك وفضلو في جو مرح ومساعدة والسلام علي المعازيم
****************
في بيت يمني
يمني قعده في قوضتها بتتأمل كل حاجه فيها بحزن
يمني :مش قادره اصدق ان اخر يوم ليا هنام فيها النهارده انا خايفه ومتوتره ومرعوبه بس مش هنكر ان مبسوطه اووي بس كل حاجه في قوضتي هتوحشني
دنيا دخلت عليها :ايه يا بنتي قاعده في الاوضه ليه لوحدك عماتك وخلاتك برا وعوزين يسلمو عليكي
يمني قربت من امها وحضنتها :ماما انتي هتوحشيني معقول انا هصحي بكرا علي صوتك ولا علي فطارك
دنيا :هتصحي علي صوت جوزك وعلي كلامه وعلي حنانه عليكي هتكوني مبسوطه وفرحانه بجوزك يا حببتي
يمني :ربنا يخليكي لياا بس الصبح بدري يا ماما بدري اووي تعالي لياا علشان خطري
دنيا :يابنتي خوفك دا هيضيع فرحتك مفيش حاجه انتي مش اول بنت تتجوز يا يمني
يمني بتوتر :انا كويسه متقلقيش تعالي نطلع علشان الناس ميفكروش في حاجه واخدت انها وطلعت وعماتها وخلاتها سلمو عليها وبركو ليها وفضلو يغنو ويرقصو
ماهر اللي واقف مع ابوه تحت في الطباخ والناس بتاكل والاغاني شغاله واخر فرحه وهيصه
*********^*****^
بليل عند الطباخ
الطباخ :يا شباب الكوارع جاهزه
غسان بضحك :انا بقول نطلع ناكل فوق علشان الشارع ميتفرجش علينا صح
محمد :انا بقول نفس الكلام واخدو الصانيه وطلعو فوق
نور بقرف :يعع ايه دا يا غسان انت جايب البتاعه دي هنا ليه
غسان :يع يبقي ادخلي علي جنب
الجده :يع دا احنا واحنا قدك كنا بنمووت عليها بنات مايعه
نور في نفسها :لازم اسكت ست كبيره برضو
غسان قعد هو والشباب وعاصي واسر وغضلو يكلو بتلذذ والبنات قرفانه اووي حبيبه بتعيط عوزه تلعب في الاكل
نور :لاء با بيبو دا وحشه مش هناكل منها احنا
نسمه بقرف :هرجع ايه دا بياكلو ازاي
نورهان بهمس :هموووت واكل منهااا
نور ونسمه ضحكو عليهاا اووي
نفين مبسووطه اووي عليهم وعلي لمتهم
بعد وقت كبير من الفرحه علي الطرفين والسعاده وبعد ما يمني اتحنت في البيت وسط فرح الجميع وامها وابوها انتهي يوم الحنه
*****************
الشباب قعدين تحت البيت مع الطباخ
غسان :شباب انا مش قادر افتح عيني يعني يدوب اخد مراتي وعيالي واطلع انام علشان نصحي بدري بكرا
عمر :وانا نفس الموال عاوز انام
قاسم :وانت يا عم العريس اطلع نام وراك بكرا يوم طويل وصعب
محمد :متقلقش يلااا انا جبل برضو
الشباب ضحكو وطلعو علي شقة نفين
غسان :نوررر بت
نور :ايوا يا حب.. لقت الجده بتبص ليها نعم يا غسان
غسان :يلا نطلع همووت وانام
الجدة :بس مراتك لسه قدامها شغل كتير اطلع نام انت علي ما تخلص
غسان بص لنور اللي بتبرق بترجي انه ياخدها
غسان بفهم :طيب ياست الكل بس لنل عايز مراتي يا ناس وحشاني
نور في نفسها بخجل :منك لله جيت تكحلها عميتها
الجدة ببتسامه :يانن عيني بدام عايزها خدها
غسان باس راسها ومسك ايد نور وعاصي قدامهم وشايل حبيبه وطلع علي شقته اتفتح من الضحك
نور بغيظ :اضحك اضحك انا من الصبح بسمع في كلام وانت بتضحك ماشي يا غسان وايجة تدخل علي الاوضه مسك ايدها
غسان :تعالي بس بهزر معاكي بس عمري ما شوفتك خايفه كدا ايه اللي حصل احكي
نور :يلهووووي علي اللي عملته كل شويه حريم ملهمش لازمه وكلام من دا وانا نورهان مش عرفين نتكلم وبنسكت
غسان باس خدها :معلش يا حبيبي لازم نستحملها شويه
نور :والله بستحملها بس طريقك كلامها بتخليك تتحرج والمشكله انها بتتكلم قدام الناس
غسان بعمزك :المهم نيمي العيال علي ماخد شور
نور ضحك بخجل ومشيت
**************
في شقة قاسم
قاسم نايم علي وجلين نسمه :بس ياستي فا هي معلمه البنات الادب تحت بقااا
نسمه بضحك :زمان نورهان ونور عوزين يموتو نفسهم دلوقتي
قاسم :ان جيتي للحق هي صعبه اوووي ومتشدده دا دي هتوري محمد اللي محدش شافو
زهره عيطت قاسم قام اخدها
قاسم :البت دي انا بحس ان شايل عيل عنده سنتين مش طفله عمرها اسبوعين ابدا
نسمه :الله اكبر عليك يا قاسم
قاسم :في ايه يابنتي يعني انا هحسد بنتي
نسمه بعبوث :ايواا مايحسد المال الا اصحابه هات بنتي ارضعهاا
قاسم اداها لنسمه :المهم هنزل الصبح بدري مش هصحيكي خليكي نايمه تمام
نسمه :خلاص ماشي
قاسم :هاخد شور ونام اصل فاااصل انا ودخل الحمام
***********
في بيت احمد
احمد قاعد علي السرير وحاضن سلوي وهي نايمه علي صدره
سلوي :احمد انا عوزه اخرج معاك
احمد بستغراب :تخرجي معايا فين
سلوي :اي مكان انا وانت لوحدنا نمشي علي النيل وناكل دره ناكل كشري في الشارع الحجات دي
احمد بضحك :بس انا عمري ما مشيت علي النيل ولا عمري اكلت كشري في الشارع
سلوي بثقة :ما انت هتعمل معايا بقااا صدقني هتتبسط وكل يوم هتقول تعالي نتمشي
احمد بضحك :معتقدش بس عادي نجرب بكرا نروح فرح الرائد محمد ونرجع نتمشي
سلوي:ايواا ماما قالت ان في فرح عند بيت خالو وهي هناك
احمد :ايوا هتيجي معايا ولا ايه
سلوي :والله مش عرفه يا احمد انا حاسه ان تعبانه باين داخله علي دور برد لو حسيت ان كويسه هاجي معاك اكيد
احمد شدد من احتضانها :طيب يلا ننام علشان مش قادر اقاوم اكتر واخدها في حضنه ونامو براحه
( انتظرو القادم )
الفرح بقاااا ♥️😂
تكملة الروايه من هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق