سكريبت ادهم وملك
البارت 3_4_5 الأخير
موسوعة_القصص_والروايات
رنا: ملك
ملك بصتلها وكانت رنا هتضربها بالقلم ولكن ادهم مسك ايد رنا قبل ماتضربها وقال
ادهم بصوت عالي: ملك تبقي مراتي
رنا: ايه الهبل اللي انت بتقولوا ده
ادهم: هبقي افهمك بعدين
رنا مشيت وهي متعصبه
بعد انتهاء المحاضره الاخيره ملك نزلت الجراج علشان تروح مع ادهم زي كل يوم بس ملقتهوش فاروحت هي لوحدها
عند ادهم
كان رايح لبيت رنا علشان يصالحها ويفهمها كل حاجه واول ما وصل لقي رنا بتركب مع واحد العربيه فمشي وراهم
وبعد فتره لقاهم نزلوا ودخلوا عمارة غريبه فطلع وراهم ورن جرس الشقه اللي دخلوا فيها
الولد اللي طلع مع رنا وهو بيفتح الباب: انت مين
ادهم كان لسه هيتكلم بس سكت لما سمع صوت رنا من وراه بتقول مين علي الباب يا حبيبي
رنا بصدمه: ادهم انت بتعمل ايه هنا
الولد اللي مع رنا: انتي تعرفي منين
رنا: اسكت انت مش فاهم حاجه
الولد اللي مع رنا: يعني مين ده برضو
ادهم كان واقف سامعهم كل ده والدم غلي في عروقه
فضرب الواد بالبوكس وبعدها بدأو الاتنين يضربوا في بعض
بعد شويه كان الولد اغمي عليه من الضرب
وادهم بص لرنا بصه احتقار وكان لسه هيمشي فمسكت ايده
وقالت: استني بس هفهمك والله
ادهم شال ايديها من عليه وزقها علي الارض وقال بنظره احتقار: هتفهميني ايه بس كل حاجه واضحه وانا اللي كنت مغفل في الاول بس خلاص المغفل فاق وعرف انك لاحبه ولا اي حاجه عملها علشانك ومشي وسابها وروح عند ملك
ملك اول ماشافته اتخضت لانه كانت مناخيره بتنزف وايده مفتوحه
ملك وهي بتجري عليه: انت ايه اللي عمل فيك كدهو
ادهم: اتخانقت خناقه كبيره
ملك: طب روح اقعد علي الكنبه عمال ما انا اروح اجيب ادوات الخياطه علشان ايدك وقطن علشان مناخيرك
بعد شويه
كانت ملك جابتهم وقاعده بتخيط ايده
ملك بعد ما خلصت: انا هىوح انام عايز حاجه
ادهم: لاشكرا تصبحي علي خير
ملك: وانت من اهله وراحت اوضتها تنام
ادهم كان قاعد بيفكر وبيقول في نفسه: انا ازاي كنت غبي كده ومش شايف حقيقة اللي حوليا وكنت بظلم ملك علشان واحده متستاهلش زي رنا وقطع تفكيره صوت الموبايل وهو بيرن وكان اخوه ورد
ادهم: الو ازيك يا احمد
احمد: الحمدلله انت عامل ايه
ادهم: مش كويس والله في كذا حوار حصل هبقي احكيلك بعدين
احمد: ماشي اللي يرحيك المهم انا كنت متصل اقولك اني صفيت شغلي هنا وهنزل مصر كمان كام يوم وهستقر فيها
ادهم بفرحه: اخيرا ياخي ده انت الواحد بقاله فتره كبيره مشافكش
احمد وادهم فضلوا يتكلموا شويه وبعد كده قفلوا وادهم راح نام
بعد مرور فتره وتحديدا في اليوم اللي احمد نازل فيه مصر
كان ادهم واخد اجازه من الجامعه عمال ما يخف وفي الفتره دي كان علاقته بملك بتتحسن يوم بعد يوم بعد ما هو حس بتانيب الضمير علشان هو كان اسلوبه معاها وحش واتعود عل وجودها في حياته
ملك وادهم وهما بيفطروا
ادهم: صحيح احمد النهارده هينزل مصر وهيستقر فيها وانا هروح اجيبه بعد الفطار من المطار فلو عايزه تيجي تعالي
ملك: بجد بس انا بعد الفطار كنت هروح مع ايه نجيب حاجات
ادهم: لو عايزه تجيبيها معانا هاتيها هي اصلا مش غريبه
ملك: ماشي هروح اكلمها واجهز
بعد ساعه
كان ادهم وملك وايه واقفين مستنين احمد
احمد اول ما شافهم راح جري علي ادهم وحضنه
احمد: وحشتني اوي يا ادهم
ادهم: والله وانت كمان
احمد وهو بيسلم علي ملك: وحشاني اوي ياملك عامله ايه
ملك: الحمدلله
ايه وهي بتمد اديها: ازيك يا احمد
احمد: الحمدلله بس انتي تعرفيني
ايه باحراج لانه مش فاكرها: انا ابقي ايه بنت خاله ملك
احمد: اه افتكرتك معلش اصل بقالي فتره مشوفتكيش
ايه: لا عادي.
ادهم: يلا نروح نشرب حاجه
تاني يوم الصبح ادهم وملك راحوا الجامعه ودخلوا الجامعه مع بعض
بعد تلات ساعت وكانت اخر محاضره لادهم وبعد ماخلص المحاضره راح الكافتريا علشان يجيب القهوه بتاعته ويروح يستني ملك في الجراج
اول ما وصل الكافتريا شاف حاجه عصبته وخلت الدم يغلي في عروقه
وبس كده نوقف البارت لحد هنا واتمني يكون البارت عجبهم
للكاتبه: إسراء إبراهيم
وياتري ايه اللي ادهم شافه عصبه
ادهم اول ما دخل الكافتريا شاف ملك قاعده مع رنا وبيضحكوا
ادهم بصوت عالي من وراهم: انتوا بتعملوا ايه
ملك: مبنعملش حاجه كانا بنتكلم عن المحاضرات
ادهم: طب لو خلصتوا يلا علشان نروح
رنا: ما تخلي ملك قاعده معايا شويه وانا هبقي اروحها
ادهم: ماتدخليش انتي يا رنا ويلا يا ملك بعد ازنك
وفعلا ملك قامت معاه وركبوا العربيه وادهم كان ساكت طول الطريق
في البيت
اول مادخلوا ادهم قفل الباب
ادهم بزعيق: انتي كنتي بتعملي ايه مع رنا
ملك: اولا ماتزعقليش ثانيا كنا قاعدين بنتكلم عادي مبنعملش حاجه ثالثا انت كنت بتتكلم معاها بالطريقه دي ليه
ادهم: ملكيش دعوة انتي مش فاهمه حاجه
ملك: اي اللي مش فاهماه كل حاجه واضحه انت كنت بتكدب علي رنا ومش مفاهمها ان احنا متجوزين واول ماعرفت سبتوا بعض وبقينا انا وهي صحاب وبعدين ملك سابته وراحت اوضتها من غير ما تسمعه
ادهم في دماغه: كان نفسي افهمك انها مش طيبه ولا حاجه زي مانتي فاهمه وانها اح*قر واحده ممكن تقابليها
بعد ساعه
كانت ملك خارجه من اوضتها
ادهم: رايحه فين
ملك: رايحه اتغدي مع ايه
ادهم: ماشي بس ماتتاخريش
في المطعم
كان ايه وملك قاعدين بياكلوا وبيتكلموا
ملك: اسكتوا يا ايه هو انا ماقولتلكيش ان رنا طلعت طيبه وقاعدنا نتكلم انا وهي النهاردة في حاجات كتير
ايه: ازاي ده انتي من كام يوم مكنتيش طايقاها
ملك: كل ده بسبب ادهم هو كان عامل مشاكل ما بنا بس هي طلعت طيبه اوي
ايه: براحتك يا ملك بس مش مرتاحلها
ملك: سيبك من الموضوع ده دلوقتي وتعالي نركز علي موضوعك انتي واحمد
ايه: موضوع ايه
ملك: انتي هتستهبلي ما انا عارفه انك لسه بتحبيه وكان باين عليكي الزعل لما مافتكركيش في المطار
ايه: بصراحه اه لسه بحبه بس انا عارفه انه مش بيفكر فيا فحاول انسي الموضوع
ملك لسه هتتكلم بس شافت رنا ويارا داخلين من باب المطعم فنادتهم ييجوا يقعدوا معاهم وفعلا جم قعدوا معاهم
في البيت عند ادهم كان قاعد بيتكلم مع احمد في التليفون
ادهم: بس بقي يا سيدي هو ده كل اللي حصل
احمد: مانت اللي غبي بردك ازاي مكنتش عارف انها بتستغلك وانت عارف انها مش شاطره
ادهم: خلاص بقي اللي حصل حصل وبعدين تعالاي هنا انت ازاي عملت نفسك ناسي ايه وانت كل شويه بتسالني عليها
احمد: ياعم ايش فهمك انت في الحب انا بس حبيت اتقل عليها
ادهم: ماشي يا عم التقيل هتعمل ايه دلوقتي
احمد: هلبس وهروح ازور واحد صاحبي عمل حادثه
ادهم: تمام سلام وابقي طمني عليك
احمد: تمام سلام
في المطعم
كان ملك ويارا ورنا قاعدين بيتكلموا وايه مشيت بعد ما جتلها مكالمه من مامتها ان بابها تعبان وفي المستشفى
ملك: الوقت اتاخر وانا لازم اروح
رنا: خلاص تعالي نوصلك في طرقنا
ملك: لا انا هكلم ادهم يجي ياخدني
رنا: لا لا ماتتعيبهوش احنا كدا كدا هنوصلك في طريقنا
ملك: تمام
وفعلا قاموا ودفعوا الحساب وركبوا العربيه
بعد شويه
يارا: اه جالي هبوط ومصدعه ومش قادره
رنا: طب معاكي حاجه مسكره يا ملك
ملك: لا مش معايا
رنا وهي بتوقف العربيه: خلاص انا هنزل اجيب عصير
ملك: تمام
في المستشفي عند ايه
ايه: يعني ايه يادكتور لا فصيله دمي ولافصيله دم امي نفعت وهو جوه حالته خطيره ممكن تدور في اي حته علي حد فصيله دمه زيه وندفع اي تمن المهم صحته
الدكتور: احنا مش لاقين فصيله دمه لانها فصيله نادره
وفي الوقت ده عدي احمد وشاف ايه واقفه مع الدكتور وسمع كل حاجه
احمد: طب ممكن يا دكتور تجرب تعملي الفحص
الدكتور: طبعا
وفعلا الدكتور عمله الفحص وطلع نفس فصيله الدم واتبرع لابوها
ايه:بجد مش عارفه اقولك ايه شكرا ليك جدا
احمد:لاشكر علي واجب اي حد مكاني كان هيعمل كده وابقي طمنيني علي والدك
ايه:بس انا معيش رقمك
ايه بعد ما استوعبت انها طلبت رقمه:علشان اطمنك يعني عل والدي
احمد:خلاص تمام هاتي تلفونك اكتبه
وعطاها رقمه واخد رقمه
في العربيه عند ملك
رنا: خودي يا يارا اشربي العصير وخودي انتي كمان ياملك جبتلك عصير وكمان جبت لنفسي
ملك: تمام شكرا
وبعد شويه
كانوا شربوا العصير
ملك: اع يادماغي مش قادره واغمي عليها
يارا: كده تمام يلا نوديها لمومن
رنا: يلا بينا
فلاش باك
كانت رنا ويارا قاعدين
مومن: انا عارف انكم بتكرهوا ملك انا بقي جبتلكم الطريقه اللي تخلصوا بيها منها وتكسروا عنيها
رنا: بجد طب اقعدد وقول لنا
مومن قعد
يارا: ها ايه هي الطريقه
مومن: بصي يا رنا انتي تدخلي عليها بجوا بقي انك مظلومه وبتاع وانك مكنتيش تعرفي ان ادهم متجوز واول ما عرفتي سيبتيه
رنا: طب حلو بس افترض هو كان قايل ليها اني خنته
مومن: هو انتي خنتيه
يارا: اوف وقعتي بلسانك يا غبيه
رنا: بصراحه اه
مومن: ماشي انا ماليش دعوه المهم هو اساسا لو كان قايل لها كانت جت وفرجت عليكي الجامعه كلها
رنا: تصدق صح ها كمل
مومن: وبعد ماتدخلي عليها بدور الطيبه اتفقي معاها انكم تخروجوا وبعد ماتخلصوا الخروجه تقولوا لها انكم هتوصلوها في طريقكم
يارا: ها وبعد كده
مومن: اوف بقي بطلوا تقاطعوني
يارا: خلاص يا عم هسكت
مومن: يكون احسن المهم وبعد ماتركبوا العربيه بفتره يارا تعمل نفسها جالها هبوط وتنزلي يا رنا انتي من العربيه وتقولها انك هترحي تجيبي عصير وتحطلها المخدر ده فيه وادلها مخدر وتكلميني ابعت لك عنوان شقتي وتجيبهالي علشان انا بحب البت دي اوي ونفسي فيها وكل ماكلمها تردني علشان متجوزه سي زفت ده ومنها اكون حققت رغبتي وانتقمت لكم منها وكسرنا عنها
رنا وهي بتسقف: الله عليك يا بني ابليس بيسقفلك
يارا: بجد الفكره جامده
باك#
كانوا وصلوا بيت مومن ومومن نزل اخدها منهم
البواب: مين دي يا مومن بيه
مومن بتوتر: دي دي اختي وتعبت شويه وصحابها جابوهالي
البواب بشك: تمام يا مومن باشا تحب اساعدك في حاجه
مومن بقليل من الارتياح: لا شكرا وطلع بيها شقته
البواب: انا لازم ابلغ الشرطه علشان مومن باشا ده بتاع بنات بس كل مره البنت بتكون صاحيه بس البت دي مغمي عليها وشكلها محترمه شكله كده خاطفها وفعلا اتصل علي الشرطه
في البيت عند ادهم
ادهم: هي اتاخرت كل ده ليه ولا وكمان مش بترد علشان الهانم علطول عامله تلفونها صامت وخبط دماغه ايه الغباء ده ما اتصل علي ايه
في المستشفي عند ايه كان احمد مشي بعد ما اطمن ان ابو ايه بقي كويس
ايه كانت قاعده مش مركزه في حاجه غير انها بتفتكر ملامح احمد وفجاءه تلفونها رن وكان ادهم وردت
ايه: الو ازيك يا ادهم قول لملك معلش علشان انا نسيت اطمنها علي ابويا هو دلوقتي بقي كويس الحمدلله
ادهم: ثانيه هي ملك مش معاكي
ايه: لامش معايا انا سيبها من ساعتين في المطعم مع رنا ويارا
ادهم: طب اقفلي دلوقتي يا ايه ودخل علي البرنامج اللي رابطه بتلفون ملك علشان علطول يبقا عارف مكنها وعلشان رنا ويارا ومومن اغبيه ومتسرعين نسيوا يقفلوا تلفون ملك وعرف مكانها فعلا واتحرك
وبس كده نوقف البارت بتاعنا واتمني يمون عجبكم
للكاتبه: إسراء إبراهيم
وياتري ادهم هيلحق يوصل لملك قبل ما مومن يعمل فيها حاجه وباي
البارت الاخير
ايه: لا مش معايا انا سبتها من ساعتين في المطعم مع رنا ويارا
ادهم: طب اقفلي دلوقتي يا ايه ودخل علي التطبيق اللي رابطه بتلفون ملك علشان يبقي عارف مكانها علطول وعلشان رنا ويارا ومومن اغبيه نسيوا يقفلوا تلفون ملك وفعلا عرف العنوان واتحرك وراح ركب عربيته وساق علي سرعه عاليه لان الشوارع في الوقت ده كانت فاضيه وكمان كان بيت مومن قريب من بيت ادهم
بعد فتره
كان ادهم وصل ولقي الشرطه تحت العماره وبيستعدوا يطلعوا
ادهم سال البواب فيه ايه هي الشرطه ليه هنا
البواب: في واحد ساكن هنا في العماره بتاع بنات فالقيته من شويه جاي ببنت باين عليها محترمه مغمي عليها وقالي انها اخته فانا مارتحتلوش فطلبت الشرطه
ادهم اول ماسمع كلام البواب طلع جري علي الشقه
عند مومن وملك
كانت ملك فاقت بس لقت مومن رابطها وقاعد قدامها
مومن: مردتش يا حلوه استمتع باليله لوحدي قولت استناكي لما تصحي نستمتع سوا
ملك عايزه تتكلم وتصوت بس معرفتش لانه حاطط لازقه علي بوقها
مومن: لا ياحببتي متتعبيش نفسك بالكلام خليكي ساكته احسن علشان متبوظيش علينا الليله
وبدا يفك زراير القميص بتاعته
وفجاءة الباب كان بيخبط جامد وكان ادهم بس مومن مفتحش فالباب كان ضعيف فادهم كسره والشرطه كانوا طلعوا وراه اول ماكسر الباب ادهم دخل جري علي الاوض يدور عليها زي المجنون لحد مالقاها قاعده علي الكرسي ومتربطه ومومن الحقير واقف قدامها وفاكك اول كام زرار من القميص فقام مسك مومن فضل يضرب فيه جامد لحد ما الشرطه شالت ادهم من فوق مومن واخدو مومن
وادهم فك ملك وملك خضنته جامد وبعد ما حست بالامان بسبب وجودوا اغمي عليها
بعد مرور تلات ايام كانت ملك بتمر بفتره اكتاب ومكانتش بترضي تاكل ولا تشرب الا ان ادهم كان بياكلها غصبن عنها وكانت كل يومها مقضياه في السرير وقاعده بتعيط
ادهم دخل الاوضه لملك وكان معاه الغداء
ملك بصوت مبحوح: ادهم انا بجد مش عايزه اكل
ادهم: يا حبيبتي انتي بتعيطي ليه خلاص بطلي عياط بقي بقالك تلات ايام وخلاص حقك رجع ودلوقتي مومن ورنا ويارا في السجن لان مومن اعترف عليهم
ملك ولاول مره تتكلم وتقول اللي جوها: بعيط عل غبائي
علشان انت حزرتني وقولتلي ان رنا دي مش كويسه وانا بردك مسمعتش كلامك انا بجد غبيه اوي
ادهم: اولا انتي مش غبيه انتي طيبه وهما استغلوا الطيبه اللي جواكي وانا كمان غبي اوي علشان مقولتلكيش علي اللي رنا عملته
ملك: عملت ايه
ادهم بدموع: خانتني خانتني علشان انا مغفل وغبي واستحق اللي يحصلي ولا وكمان ازيد غلطي في اني مقولكيش وانا عارف انها بتلعب عليكي وانها ناويه علي حاجه بس بردك مقولتلكيش علشان كبارئي قال نفسي اعرف انا كنت هسامح نفسي ازاي دلوقتي لو كان حصلك حاجه وملحقتكيش
ملك وهي بتحضنه: خلاص والله انا كويسه
ادهم بدموع: كويسه ايه وانتي حالتك ادمرت خالص
ملك وهي لسه في حضنه: خلاص هحاول ابقي كويسه
ادهم وهوبيخرج من حضنها: يلا يا ماما انتي هتصاحبيني ولا ايه يلا كلي وبعد كده تعاليلي المكتب علشان اذكرلك لامتحان بعد بكره
ملك: بس انا مش عايزه اروح الجامعه ولا احضر الامتحانات
ادهم: شوف دي اللي كانت من خمس سواني بتقولي هتبقا كويسه وغير كده انا مش بستاذنك انا بس بقولك ويلا كلي
بعد شويه
كانت ملك رايحه مكتبه وهي شايله الكتب وبتقول في دماغها: طب انا ازاي دلوقتي هركز هركز مع حلاوته ولا مع الماده
في المكتب كان ادهم بيشرح وملك كانت بتحاول تركز مع الشرح مش مع القمر اللي بيشرح وفعلا نجحت
وبعد مرور اربع ايام كانت فترة الامتحانات خلصت وملك ابدت تفك وكان كمان احمد وايه ابدوا يتكلموا علي التلفون كتير
وكانوا في الطريق مسافرين الساحل
في الفندق
ايه: اده حازم ازيك وحشتني اوي
حازم: اده ايه ازيك وحشتي اوي بجد بس كبرتي واحلويتي
ايه: شكرا انت اللي احلويت اوي
احمد بغيره: طب خلاص خلص اللقاء ولا لا
ايه مهتمتش لكلامه وكملت: صحيح ايه اخبار خطيبتك
حازم: مبقتش خطيبتي
ايه: احسن بردك دي كانت بنت كده مش بستريحلها يلا ربنا يرزقك ببنت الحلال اللي احسن منها
حازم: بقت مراتي
ايه بمحاوله فاشله لتصليح الموقف: بس بردك كده كنت تحسها طيبه
ملك من وراها بضحك: بتصلحي ايه ما خلاص بوظتي الدنيا
ايه بغيظ: ملكيش دعوه انتي
حازم: لا ازاي ملهاش دعوه دي الحب كله ازيك يا قمر عامله ايه
ملك: الحمدلله كويسه وانت عامل ايه اعرفك جوزي
ادهم انبسط لما قالت انه جوزها وسلم عليه وبعد كده راحوا اخدوا مفاتيح الاوض وملك وادهم كانوا في اوضه واحده واحمد وايه كل واحد كان في اوضه لوحده
ملك: احنا دلوقتي بقينا في نفس الاوضه ومش هينفع ننام جمب بعض فنام انت علي الكنبه وانا هنام علي السرير
ادهم: ماشي ودخل الحمام
ملك باستغراب: هو ازاي وافق كده انا توقعت هنتخانق بس يلا كويس
ومرت الايام وكانت ملك نسيت تقريبا اللي حصل وكانوا ادهم وملك قاعدين علي البحر
ملك: بجد شكرا يا ادهم انك خرجتني من المود الوخش اللي كنت فيه
ادهم: ملك انا بحبك
ملك: ايه
ادهم: بحبك
ملك: وانا بموت فيك
ادهم جاب السلسله الالماظ من جنبه وقام لبسهالها
ادهم: ماتقوليها تاني كده
ملك: بموت فيك
في نفس الوقت علي البحر في مكان تاني كان احمد رابط عين ايه لحد ما وصلوا للمكان اللي هو مجهزه وفكلها عينها
ايه بانبهار: الله انت مجهز كل ده علشاني
احمد: لاعلشان بنت الجيران
ايه وضربته علي كتفه بخفه: بطل غلاسه كفايه انك كنت ناسيني لما رجت من السفر كانت بتقول كده وهي بتبص علي الورود والشمع والترابيزه اللي عليها اكل وفجاءه بتبص علي احمد لقته نازل علي ركبته ومطلع خاتم الماظ من جيبه
احمد: تقبلي تتجوزيني انا بحبك اوي
ايه: موافقه وانا كمان بموت فيك
وبعد مارجعوا من الساحل كانت النتيجه ظهرت وملك نجحت بتقدير امتياز هي وايه
بعد مرور اربع شهور كان يوم فرح ايه واحمد
في فرح ايه واحمد
ملك: انا حامل
ادهم: قولي تاني كده مش سامعك
ملك: انا حامل
ادهم شالها ولف بيها وسط الفرح وراح بعد كده علي المايك
ادهم: يا جماعه الفرح فرحين ملك حامل
احمد وهو بيحضن ادهم: الف مبروك يا حبيبي
وايه حضنت ملك هي كمان
وقضوا اليوم وهم مبسوطين وفرحانين لادهم واحمد
وبس كده الروايه خلصت اتمني تكون عجبتكم واستنوني في روايه جديده وباي
للكاتبه: إسراء إبراهيم
تعليقات
إرسال تعليق