القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

اسكريبت ادهم وملك البارت الاول والثاني بقلم إسراء ابراهيم في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه


ملك: معلش يا دكتور انا اتاخرت 

ادهم (الدكتور): اطلعي برا انا محدش يدخل بعدي 

ملك: معلش يا دكتور الطريق كان زحمه 

ادهم: مش هكرر كلامي تاني اطلعي برا 

ملك طلعت وهي طالعه وعنيها مدمعه: جاتك نيله يا بعيد 

وراحت الكافيتريا واستنت بنت خالتها اللي زي اختها 

بعد ساعتين وملك كانت قاعده لسه في الكافيتريا وبتقرا روايه

اية (بنت خالتها) من وراها: بتعملي ايه 

ملك: بقراء روايه انتي عاميه 

اية وهي بتقعد: اووف اخيرا خلصت محاضرة المتخلف اللي انتي متجوزاه صحيح كان شكلك وحش اوي وانتي وبتطردي من المحاضره 

ملك: خلاص انا اتعودت علي كده 

صحيح نسيت اعرفكم بنفسي (انا ملك عندي 24 سنه طالبه في كلية طب متجوزه ابن عمي ادهم ايوا اللي لسه   

طردني من المحاضره دلوقتي) طبعا انتو عايزين تعرفوا ازاي متجوزني وهو شكله مش طايقني كده 

فلاش باك 

في بيت ثروت الحديدي تحديدا في مكتبه 

ثروت الحديدي: انت هتتجوزها يعني هتتجوزها 

ادهم: يا بابا انا مش عايز اتجوزها هو انت هتجوزهاني غصب 

ثروت: انت لو متجوزتهاش لانت ابني ولا اعرفك 

ادهم: خلاص هتجوزها يا بابا بس اعرف اني مغصوب علي الجوازه دي وعمري ماهحبها 

وكل ده وانا واقفه بسمعهم وطلعت علي اوضتي بسرعه اول ما خلصوا 

في اوضه ملك 

ملك: فرحانه انه وافق مع انه مغصوب عليا بس انا بحبه من زمان اوي معي اني عارفه انه بتاع بنات ومغرور 

وفعلا اتخطبنا واتجوزنا بعديها بشهر 

معاملته بعد الجواز مكانتش احسن حاجه بس مكانتش وحشه 

باك#

اية: ايه يا بنتي سرحتي فين 

ملك: لا ولا حاجه انا معاكي اهو 

اية: اووف العق*ربه الصفره هناك اهي

ملك: اوف هو يوم باين من اوله 

اية: اسكتي اصل العق*ربه جايه علينا 

رنا بستفزاز: ايه يا ملك قاعده مقموصه كده ليه 

اه اصل نسيت ان ادهم حبيبي بيطرد اي حد بيجي بعده الا انا 

ملك قامت وقفت: امشي من وشي بدل ما اجيبك من شعرك 

اية اخدت ملك من قدام رنا قبل ما تضربها بجد 

ملك: اه اصلها متعرفش ان احنا متجوزين اصل البيه بيخاف علي مشاعرها

اية: يا حرام 

بعد كده ملك روحت البيت وعملت اكل لنفسها 

ادهم اول ما دخل من باب الشقه كانت ملك قاعده بتتفرج علي التلفزيون 

دخل ادهم الاوضه ودخل اخذ شور وغير هدومه وطلع قعد جنبها 

ادهم: فين الاكل 

ملك: والله انا عملت لنفسي اللي عايز حاجه يقوم يعملها لنفسه 

ادهم: انتي بتتكلمي معايا كده ليه 

ملك: يمكن علشان مشيت وسبتني نايمه الصبح ولما رحت متاخر هزقتني وطرتني  

ادهم: متاخديش الموضوع بحساسيه انتي عارفه ان اي حد بيجي بعدي بيطرد 

ملك: طب اشمعنا رنا لما بتتاخر بتخش عادي 

ادهم: ملكيش دعوه بيها 

وسابها بتغلي ودخل نام

تاني يوم 

ادهم وملك كانوا متاخريين ونزلوا بسرعه وركبوا العربيه وراحوا الجامعه 

ملك وهي بتنزل من العربيه وبتجري: يالهووي انا اتاخرت علي الامتحان 

ادهم نزل ومشي بخطوه سريعه علشان هو كمان وراه محاضره 

عند ملك 

ملك: ونبي يا دكتورة مش هتاخر تاني بس دخليني الامتحان 

الدكتورة بصوت عالي: لاااااااااا انا مش زنبببببي انك بتستهبلي ومش جايه في معادك 

ملك: انا مسمحش ان حضرتك تكليميني بالطريقة دي 

الدكتورة ناريمان بصوت اعلي من الاول: اخلصي هي كلمه واحده بس مش هتدخلي الامتحان يعني هتدخلي

ادهم وهو معدي: في حاجه يا دكتورة ناريمان 

ناريمان: في ان الاستاذه جت متاخر ومش متربيه كمان

ادهم بص علي ملك لقي الدموع في عنيها وقال: معلش يا دكتوره خليها عليا المرادي ودخليها 

ناريمان بصوت رقيق: علشانك انت بس يا دكتور 

وملك دخلت الامتحان 

بعد انتهاء الامتحان 

ادهم كان واقف مستني ملك في الجراج زي مابيستنها كل يوم 

ملك جت وراحت جري عليه حضنته: شكرا اوي انك ادخلت وخلتني ادخل الامتحان بجد كنت خايفه مادخلش خاصتنا ان انا سهرت طول الليل بذاكر 

وكل ده وهي حاضنا وصاحبت رنا كانت رايحه تجيب عربيتها علشان تروح فاشافتهم فصورتهم 

ادهم واقف مصدوم ومش عارف يعمل ايه لحد ما ملك خرجت من حضنه 

مريم باحراج: انا اسفه مكنتش اقصد احضنك بس كنت فرحانا اوي 

ادهم: لا عادي وياستي لا شكر علي واجب 

وروحوا البيت

صاحبت رنا (يارا): حلو اوي دي طلعت ماشيه مع الدكتور ده انا اروح اقول للبت رنا علشان تولع فيها 

واتصلت برنا 

يارا: الو يا رنا انتي فين عندي ليكي خبر بمليون جنيه 

رنا: انا في مطعم*****

في المطعم 

يارا حكت لرنا اللي شافته وورتها الصور 

رنا: حلو اوي يعني طلع بيخوني وكمان مع دي 

يارا: يا بت انتي كل اللي همك امه خانك مع دي 

رنا: ايوا طبعا ده كل اللي هاممني انتي عارفه كويس اني مش بحبه ومرتبطه بيه علشان فلوسه وعلشان كمان دكتور في الجامعه وبيساعدني في حاجات وغير اني بحب احمد اوي  

يارا: اشطا قوليلي ناويه تعملي ايه 

رنا: احنا دلوقتي هنعمل فيسبوك متفبرك وننزل الصور دي وتبقي فضيحتهم بجلاجل وكده ابقي اخدت حقي منهم بشياكه واسمي قدام الجامعه كلها معملتش حاجه 

يارا: علي بركه الله يلا بينا يا زميلي 

وفعلا نزلو الصور 

في بيت ادهم وملك 

ملك جهزت لادهم الاكل وقعدوا ياكلوا مع بعض وبليل اتفرجوا علي فيلم وناموا وهما بيتفرجوا عليه 

تاني يوم راحوا الجامعه بس كانوا مستغربين ان الكل ماسك تلفوناتهم وبيبصولهم 

(ملحوظه: هما طبعا كل واحد منهم ماشي لوحده لاكن هما في نفس المكان) فقرروا انهم يفتحوا تلفوناتهم يشوفوا فيه ايه واتصدموا لما لقوا صور ليهم وهما حاضنين بعض 

رنا: ملك 

ملك باصتلها وكانت رنا هتضربها بالقلم لاكن ادهم مسكها 

وقال:.......... 

رنا: ايييييييه! 


وبس كده ننهي البارت اتمني يكون البارت عجبكم 


للكاتبه: إسراء إبراهيم 


وياتري ادهم قال ايه وباي



ريم مسكت ايد طارق وقالت: ده خطيبي 

سما واكس ريم في صوت واحد: ايه

ريم: ايه اه خطيبي عندكم مانع 

سما بغيظ: لا طبعا هيكون عندنا مانع ليه وسحبت واحمد(اكس ريم) ومشيت وقالت بصوت مسموع سمعته ريم وطارق: كنت رايحه اغيظها هي اللي غاظتني 

ريم بعد ما مشيوا كانت محرجه لدرجه ان كان نفسها الارض تنشق وتبلعها 

طارق: ممكن اعرف ايه اللي قولتيه ده 

ريم: والله اسفه بس انا كنت عارفه غرضهم انهم جايين يغيظوني فقولت كده من دون وعي 

طارق: يا ستي عادي يعني هما هيقابلونا تاني 

ريم: لا ومفتكرش ان احنا اصلا هنتقابل تاني 

طارق: بالظبط كده 

ريم: يلا بينا نرجعلهم علي الترابيزه 

علي الترابيزه 

ساره: ها عملتوا ايه 

ريم: اعتزارلي وفهمني موقفه وسامحته

ساره: تمام تفتكري انا كمان مش المفروض اعتزرله 

ريم: اه اعتقد كده 

ساره بصوت عالي: انا اسفه يا طارق علي الموقف اللي حصل بره 

طارق: لا ولا يهمك 

وقضوا اليوم عادي 

بعد مرورر شهريين 

تحديدا في جامعه القاهره 

بعد انتهاء المحاضره 

في الكافيتريا 

ريم: اوف كان يوم متعب زي كل يوم 

ساره: اه والله 

ريم: المهم احنا عايزين ندور علي شركه بتقبل متدربين علشان بعد منخلص جامعه تقبلنا ونشتغل علطول مش نلف بقي علي الشاركات علشان نشتغل 

ساره: ومنها نكتسب خبره صح 

ريم: صح 

ساره: اشطا هسال اخويا لو ينفع ندرب في شركته 

ريم: اشطا قوليله ان احنا تلاته 

ساره: ليه مين التالته 

ريم: اكيد جميله يعني 

ساره: اه صحيح نستها 

جميله من وراهم: نسيتيني يا خاينه ايه الموضوع 

ريم: الموضوع ان انا قولت لمريم ان احنا عايزين نروح ندرب في شركه وهي قالتلي انها هتسال اخوها يوسف لو ينفع ندرب في شركته

ساره: بالظبط كده وخاصتنا ان هو كان قايلي اني لما ابقي في رابعه جامعه هيخليني ادرب في شركته 

جميله: اشطات انا طبعا معاكم

ريم: ما هو ده اللي كنت بقوله 

جميله: حبيبتي انتي لكن دي خاينه 

ساره: خلاص بقي يسطا انتي عارفه ان ذاكرتي ضعيفه 

جميله: اه ما انا عارفه انتي هتقوليلي المهم انا جعانه 

ريم: يلاهوووووي انتي مبتشبعيش في كل حالاتك بتاكلي 

ساره: بالظبط كده بس عندي سوال الاكل ده كل بيروح فين 

جميله: لا حول الله يارب هموت خلاص مش هاكل ولا هقولكم انا هاكل انتم مالكم اصلا انا جعانه 

ريم: ههههه انا اسفه بس المحاضره هتبدا ولازم نحضرها 

جميله: اووف طب انا جعانه منكم لله انتم السبب اني هروح المحاضره جعانه 

ريم وساره وهما ماشيين بيضحكوا: ناويه تيجي ولا عايزه الدكتوره البا*رده دي تهزقك 

جميله: جايه وامري لله بس انتوا عارفين ان محدش يقدر يهزقني 

ريم: طبعا عارفين 

بعد انتهاء المحاضرة 

ريم: طب باي بقي يا بنات اروح انا 

ساره: اشطا باي وانا هكلم يوسف في موضوعنا 

جميله: تمام باي 

في مكان اول مره نروحوا 

في شركه طارق تحديدا في مكتب طارق 

عمر: اوف اخيرااااا يا عالم خلصنا شغل 

يوسف بضحك: هههههه فيه ايه ياعم ده انت لو محبوس مش هتبقا كده

عمر: يا راجل ده اكتر من سجن 

طارق بجديه: بس يلا منك ليه مين قالكم ان الشغل خلص 

عمر وهو بيجري: لا كده ربنا يديكم الصحه 

يوسف: اه ياخاين جري وسابني 

طارق: طب يلا اتفضل اقعد اشتغل 

يوسف وهو بيقوم يجري هو كمان: لا ياعم انا صحتي علي قدي مقدرش اقعد اشتغل ده كله اده ده شكل عمر بيناديني وجري 

طارق بضحك: يلا احسن ان هما خرجوا هو مفيش شغل ولا حاجه بس كنت عايز اخلص منهم ومن زنهم ولم حاجته وروح هو كمان 

(ملحوظه: عمر ده صاحب طارق اللي راحله المطعم ويوسف ده اخو ساره)  

بليل 

في بيت ساره 

ساره بتخبط علي باب اوضه يوسف 

يوسف: ادخل 

ساره: ممكن اتكلم معاك شويه 

يوسف: تمام 

ساره: انت كنت قايل لي اني لما هبقي في سنه رابعه هتخليني ادرب في شركتك 

يوسف: صح خلاص انتي ممكن تبداي من بكره لو عايزه 

ساره: تمام بس هو في اتنين صاحبي كمان كانوا بيدورا علي شركة يدربوا فيها 

يوسف: طب حلو اوي الكلام ده احنا كنا عايزيين تلاته متدربين كل واحد مني انا وعمر وطارق شركائي يدرب واحدة 

ساره بفرحه: تمام يعني نيجي بكره بعد الجامعه علي الشركه علشان ندرب 

يوسف: ااه

وخرجت من اوضة يوسف وهي فرحانه اوي وكلمت ريم وجميله وقالت لهم 

تاني يوم 

بعد انتهاء االمحاضره 

ريم: بجد انا متحمسه اوي لاول يوم تدريب 

ساره: وانا كمان 

جميله: واناوكمان 

في الشركه 

كان يوسف قال لعمر وطارق وقالولوا انهم هيعملوا اجتماع علشان نشوف انهي ينت تناسب كل واحد فينا ويوسف كلم ساره وقال لها انها تيجي علي غرفه الاجتماعات 

في غرفة الاجتماعات 

طارق بعصبيه: هما البنات دول اتخروا كده ل

ولسه مكملش وكان الباب بيخبط 

يوسف: اتفضل 

ودخلوا البنات 

ساره: اسفين علي التاخير 

جميله بعصبيه وهي بتبص علي يوسف: انت 

يوسف باستغراب من وجدها هنا وانها صحبه اخته: انتي 

ساره: هو انتوا تعرفوا بعض 


وبس كده نوقف الاسكريبت لحد هنا واتمني يكون عجبكم 


للكاتبه: إسراء إبرهيم 


وياتري يوسف وجميله يعرفوا بعضهم منين 

تكملة الروايه من هنااااااا 



 

تعليقات

التنقل السريع