القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

سكريبت عروس منبوذة البارت 4_5_6بقلم سولييه نصار في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه

الجزء الرابع♥️ شكرا علي تفاعلكم السكر♥️بقلم سولييه نصار ♥️

-ايه ؟!!

قولته وانا مصدومة ...طيب ليه هو عايز يتجوز ...الغريبة أن وقتها محستش بالحزن لاني اتعودت علي الخ*ذلان من اقرب ما ليا ...اللي حسيت بيه وقتها هو الدهشة ...هو ليه عايز يتجوز ليه ما دام هيكون صوري كنت مصدومة ومندهشة....دماغي وج*عتني من كتر التفكير لحد ما قرر يحكي ...

-اولا من حقك تعرفي اني ارمل ومعايا طفل ...

-عايزني كمربية لطفلك ..

قولتها وانا بحاول افهمه لكن هو رد وقال:

-لا طبعا ...

اتنهد وكمل :

-مراتي اتوفت من سنتين وهي بنت عمي  وحاليا اهلي بيضغطوا عليا عشان اتجوز اختها تربي الولد وانا رافض عشان كده قررت اتجوز واحدة تاني .

بصتله من غير اقتنتاع...كلامه مش منطقي تماما حتي مش مترتب ...بس فكرت للحظة ان الاتفاق ده مناسب ليا ... اقدر معاه اشتغل واعتمد علي نفسي لحد ما اقدر اسافر لخالي وابعد عن  اهلي  وظل*مهم ليا ...بصيت لمروان وقولت:

-بس أنا ليا طلبات ..

-اكيد اتفضلي اطلبي اللي انتي عايزاه ...

فركت ايدي بتوتر وقولت:

-انا هشتغل ...بما ان جوازنا مؤقت فأنا لازم أعتمد علي نفسي لحد ما اقدر اسافر وابعد عن هنا ...

هز راسه بموافقة فكملت:

-جوازنا صحيح هيكون صوري بس كمان هتحترم وجودي يعني متخ*ونيش ولا تعمل أي تصرف يقلل مني ...

كنت مصدومة من جرائتي أكيد بيفكر دلوقتي اني مفروض ابوس ايديه عشان هيخلصني من اهلي بس أنا قررت ان محدش يجي عليا تاني ...ما دام هيخلي جوازنا إتفاق يبقي خلاص أنا كمان لازم اضمن حقي...

ابتسم ليا وقال:

-متقلقيش انتي فوق راسي ...

قولت آخر طلب بصوت واطي ومكسوف؛

-انا عايزة فرح هنا ووسط اهلي ...

-موافق ...

اتنهدت براحة وابتسمت أخيرا ليه وانا بفكر ان يمكن ربنا اداني فرصة تانية ...عشان اقدر ابعد من اهلي...

طبعا جابوا المأذون ولما اهلي قالوا انهم زو*روا قال ان الجواز باطل ولازم عقد جديد ...اتنهدت براحة ان علي الأقل هبدأ حياتي صح ومروان هو اللي وقف وقرر يجبرهم يعملوا اللي انا عايزاه ...بصراحة مكنتش متطمنة هو ليه بيعمل معايا كده ليه ...بس فكرت هيحصلي ايه اكتر من اللي حصل ...قررت اكمل للاخر ..

كتبنا الكتاب وقررنا ان الفرح يكون بعد اسبوع ...أنا صممت اني اجهز كل حاجات فرحي بنفسي ...مرضتش اخلي لا امي ولا اخواتي يكونوا معايا ...وهما عشان امشي الدنيا كانوا بيسمعوا كلامي ولأول مرة ...

......

تم الفرح ...كان بسيط ووسط اهلي بس ...قالي لما نسافر هيعمل فرح أكبر وسط اهله وانا مرضتش اعلق ...قضينا ليلة الفرح في اوتيل والصبح جهزت نفسي عشان امشي واروح بلده ....

صممت اني اقابل اهلي قبل ما اسافر ...

.......

روحت البيت عشان اسلم عليهم ....روحت لامي وابويا أول حاجة عشان اسلم عليهم...مشوفتش في عينيهم أي تأثر اني همشي بالعكس كأنهم كانوا هيرتاحوا مني ... ابتسمت بألم وقولت:

-هت*ندموا ..

-بتقولي ايه يا بنت انتي

قالها ابويا بغضب فكملت ودموعي بتنزل:

-,هتندموا علي المعاملة اللي كنتوا بتعاملوهالي ...هتندموا انكم مش حبتوني زي اخواتي ...عشان واثقة في يوم ان اللي حبتوهم اكتر مني هيبعوكم بالرخ*يص وساعتها هتعرفوا قيمتي بس اقولك أنا مش مسامحة ولا هسامحكم  علي اللي عملتوه فيا ...

وسيبتهم مصدومين ومشيت ...

.........

سافرت أنا ومروان ...فضلنا ساعات في الطريق...لحد ما وصلنا خلاص ...

فتحت بوقي بصدمة وانا بشوف القصر بتاع عيلة مروان ...مسك مروان ايدي وقال:

-يالا ندخل...

......

دخلنا البيت ولقيت واحدة جميلة بتقرب منه وبتقول بصدمة:

-مين دي يا مروان ..

ابتسم مروان وقال:

-اعرفك يا رودينا دي سلمي مراتي ...

اتصدمت البنت فكمل :

-ودي رودي خطيبتي يا سلمي !!

يتبع

#عروس_منبوذة

#سولييه_نصار



الجزء الخامس♥️شكرا علي تفاعلكم السكر♥️بقلم سولييه نصار ♥️

-نععععم !

قالتها البنت وهي بتصرخ ابتسم مروان وقال؛

-انتي اللي قولتي هتتجوزيني مهما حصل ...حاولت افهمك اني مش عايزك بس لزقتي فيا ...

-فأنت جايبلي ضرة تربيني....

صرخت في وشه فقال بإستفزاز :

-للاسف هي مش ضرة ولا حاجة هي مراتي علي سنة الله ورسوله ...واحنا بينا قراية فاتحة بس وانا بفس*خها دلوقتي 

فضلت تصرخ رودينا وتعيط ...حسيت بالإرتباك ...كانت بتصرخ زي الاطفال وتعيط ...أنا ارتبكت من اللي بيحصل احد ما اتجمعوا العيلة كلها علينا ...كان مروان واقف ببرود..راحت رودينا لجدها وقالت:

-اتجوز عليا يا جدو..أنا يعمل معايا كده ..

بس مروان لجده وقال :

-دي مراتي يا جدي علي سنة الله ورسوله مراته اللي اخترتها عشان اكمل حياتي معاها وتبقي ام لابني بعد مي  الله يرحمها ...

-كان ممكن تقول أنك مش عايز رودينا وانا 

ضحك مروان وقال:

-انا  ميت مرة قولت مش عايزها ومش هي اللي هتكون ام لابني ومش هتهتم بيه ...كلكم وقفتوا ضدي وقا*طعتوني ...انتوا اللي عملتوا كده ودلوقتي  احب اقول سلمي مراتي ولو مكانش ليها أي احترام في البيت ده يبقي أنا وهي ورحيم  هنسيب البيت ونمشي تمام ؟!!

كلهم سكتوا ..جده كان بيبصلوا من غير رضي واتنين تانيين راجل وست كبار كانوا بيبصولوا بغضب لكن راجل وست برضه كبار في السن كانوا مبسوطين اووي من اللي بيحصل وقربوا مني وهما بيرحبوا بيا وعرفت انهم اهله....

فضلت قاعدة مع العيلة وانا ساكتة ومصدومة وبدعي ربنا ان تجهيزات الاوضة بتاعتي متأخدش وقت 

......

أخيرا بعد ساعة سمحولي اطلع أنا ومروان ...كنت بغ*لي منه. ...أول ما دخلنا وقفل الباب ...مسكت مزهرية ورمتها ناحية مروان ....قدر يتفاداها بسرعة وبصلي وقال:

-ايه يا مجن*ونة انتي ...

بس أنا مهتمتش وروحت ناحيته وصرخت؛

-بتست*غلني ...انت بتس*تغلني !!!

ولسه هضربه مسك ايدي وقال بلطف:

-اهدي طيب ممكن ...وبعدين ما انتي بتست*غليني عشان ابعدك عن اهلك...

بعدت عنه فقال بهدوء:

-انتي مبتحبنيش يعني عشان تنق*هري بالشكل ده ...

ربعت ايدي وقولت:

-كان من حقي اعرف مش تخبي عليا ...

هز كتفه وقال:

-طيب ما أنا فعلا قولت الحقيقة ومكد*بتش ...هما فعلا ضاغطين عليا لحد ما قريت فاتحة وانا مش عايزها حاولت افهمهم بس رفضوا نهائيا ....

-طيب ليه متجوزتهاش ...هي باين بتحبك وهتهتم بإبنك...

-مستحيل اتجوزها لو آخر واحدة علي الأرض ...

اتعصبت وزعقت:

-ممكن افهم ليه؟!؟ممكن  افهم اشمعنا انا...متتجوزها هي ..

صرخ في وشي كمان:

-لانها انسانة لا تؤتمن عايزة تمتلكني وبس ومش بتحب ابني ... رودينا كانت خطيبتي والبنت اللي بحبها  قبل ما اتجوز مي  ...كانت انسانة متم*ردة قبل فرحنا بيومين اختفت وسابت رسالة باردة انها هتسافر القاهرة عشان تبقي موديل...اهلها قلبوا عليها الدنيا بس مقدروش يلقوها عشان كده اتجوزت مي  ولقيت معاها الحب  والاحترام ...بعدها طبعا رودينا رجعت لما فش*لت كموديل ....والعيلة سامحتها بعد كام علقة محترمة ...

ابتسم بسخرية وكمل :

-طبعا انتي في غني تعرفي الحاجات اللي عملتها عشان تبو*ظ جوازي أنا ومي ...لحد ما مي خلفت رحيم وتو*فاها الله في المستشفي ومن وقتها بتخطط ازاي ترجعني ليها وقلبت العيلة كلها ضدي ...

اتنهدت وانا بسمع قصته وقولت:

-كنت تقول كده من الأول.... وتفتكر بعد ما نطلق مش هترجع تلاحقك ...

بصلي وقال:

-لا أنا هخليها تفقد الامل خالص ...

ارتاحي دلوقتي عشان شوية يكون رحيم صحي تشوفيه ...

.......

بعد ساعتين كنت ارتحت وغيرت هدومي ونزلت وانا بدور علي مروان  لسه هنزل السلم لما شوفت رودينا بتبصلي بح*قد وقالت:

-مفيش حد بياخد حاجة أنا عايزاها 

وقبل ما افهم كلامها زقتن*ي جامد علي السلم لحد ما وقعت!!!

يتبع

#عروس_منبوذة

#سولييه_نصار



الجزء السادس♥️شكرا علي تفاعلكم السكر♥️بقلم سولييه نصار♥️

لسه هقع علي وشي ...غمضت عيني وانا خايفة من اللي هيحصل لكن فجأة حسيت حد مسكني جامد ولقيت نفسي بحضن حد ...بعدت شوية ولقيته مروان ...بس مكانش باصص عليا ...كان باصص علي رودينا ...كان بيبصلها بحق*د وغ*ل...سابني وراح عندها ...وقف لثواني قدامها ...رفعت هي راسها وبصتله بإس*تفزاز راح  فجأة يضر*بها بقلم جامد علي وشها ...ومن قوة القلم أنا اتنفضت جامد ..

-بتضر*بني بالقلم عشان دي؟!

قالتها رودينا بحقد فقال مروان :

-والمرة الجاية لو فكرتي تلمسيها تاني هقط*ع ايديكي الاتنين. اعلقهم علي رقبتك ...ان كنتي فاكرة ان اهلك مش هيقدروا يلموكي فأنا قادر اكر*هك.في حياتك ...أنا عامل حساب القرابة...لكن لو جيتي جنب حد يخصني أنا هنسي القرابة دي واقت*لك !!!!

فاهمة ولا لا ...

وبعدين قرب مني ومسك ايدي ومشينا عشان نروح اوضة رحيم 

.........

قلبي كان بيذوب وانا بحضن رحيم الصغير ..كان عنده سنتين وكان جميل اووي ...أول ما شيلته ضحكلي ضحكة  خلت قلبي يطير ...حضنته وانا ببوسه ريحته كانت حلوة اووي وللمرة الاولي قلبي يدق بالشكل ده لحد ...فضلت حضناه وقت طويل ...كنت حاسة انه بيطبطب علي قلبي براحة ... حسيت وكأن الندو*ب اللي في روحي بدأت تخف وبدأت الاقي السلام ...قعدت مع رحيم في اوضته لمدة أربع ساعات ونسيت نفسي نهائيا ....اكلته وغيرتله هدومه وفضلت ألعب معاه ...

فجأة وقفت وانا بلاقي جد مروان في الاوضة ...بلعت ريقي بتوتر وقولت في نفسي أكيد دلوقتي هيهز*قني عشان هيفتكر اني س*رقت مروان ...بس اتصدمت لما لقيته ابتسم وقال:

-رحيم اتعود عليكي بسرعة ودي يعتبر معجزة ...رحيم ميبتقبلش الناس بسهولة ابدا فمستغرب ازاي قبلك بالسهولة دي...

طبطب عليا وقال:

-يظهر ان حكمي كان عليكي غلط ...

وبعدين مشي وسابني ...ابتسمت وانا بضم رحيم وبلعب معاه ...

....

مرت الايام مع العيلة وكانوا كلهم بيعاملوني كويس ..مروان كان بيحترمني ودايما بيتكلم معايا ...جده كان بيقدرني برضه وانا مروان مفيش الا رودينا واهلها كانوا بيكر*هوني ودايما يقل*لوا مني بس مروان كان بيدافع عني ...والاهم من ده كله رحيم اللي حبيته بشكل مش معقول ...ولا كأنه ابني ...كان رحيم نعمة بالنسبالي هو الوحيد اللي كنت بحس معاه بسعادة مش طبيعية ابدا ...أنا اللي توليت تربيته لحد ما نسيت انه مش ابني ... ونسيت اصلا ايه الهدف من الجواز ده مكنتش فاكرة حاجة الا رحيم والشعور الجميل اللي بيخليني احسه ...

.......

في بيت اهل سلمي .....

-خلاص البيت بقا بتاعي  لو عايزين تقعدوا ادفعوا ايجار او تمشوا خالص 

كان مؤمن اخو سلمي بيقول كده لاهله وبنتهم ملك ...بصتله امه واترجته :

-يا ابني اتقي الله هنروح.فين دلوقتي ده احنا اهلك يا مؤمن هتر*مينا في الشارع ...كل ده عشان وثقنا فيك وابوك مضالك علي تنازل للبيت ..

ضحك مؤمن بسخرية وقال:

-مش مشكلتي انكم اغب*ية ...قولت اللي عندي تقعدوا في البيت تدفعوا ايجاره غير كده لا 

-اه يا حيو*ان يا عا*ق 

صرخ ابوه وراح يضر*به ولكن مؤمن ز*قه جامد بره البيت لحد ما وقع علي الأرض ...

صرخت مراته وبنته وراحوا عنده  راح مؤمن ابتسم بسخرية وقفل الباب في وشهم ...

وبعدين اتصل بخطيبته مروة وقال:

-خلاص يا حبيبتي طر*دهم من البيت وبقا لينا خلاص وبكرة بس نتجوز هكتبه بإسمك!

يتبع

#عروس_منبوذة

#سولييه_نصار

تكملة الروايه من هنااااااا 



 

تعليقات

التنقل السريع