القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية منتقبه خطفت قلبي بعيونها البارت الخامس والسادس بقلم جاسمين محمد في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه


#البارت_الخامس 

في صباح يوم جديد 

ياسمين قامت صلت ولبست ابيض في ورد بنفسجي ونقاب وخمار بنفسجي وطلعت 

ياسمين: صباح الورد ياامولت حياتي 

امل: صباح الفل ياقلب امولتلك تعالي افطري 

ياسمين: لع مش ليه نفس اكل انا رايحه الشغل 

امل: كلي اي حاجه طيب قبل متطلعي 

ياسمين: مش ليه نفس بصي هشرب كبايه البن دي وهمشي 

امل: ماشي 

ياسمين: ايديني شربتها هتعوزي حاجه 

امل: عايزاكي سعيدها وفرحانه ياروحي خلي بالك من نفسك 

ياسمين: حاضر ياقلبي لا إله إلا الله 

امل: محمد رسول الله 


الفون بتاع عمر رن فقام يرد 

عمر: عايز اي يازفت علي الصبح 

مصطفي: اتلم طيب بقولك اي

عمر: احكي 

مصطفي: وحشتني 

عمر: وحيات امك 

مصطفي: 😂😂😂اهد بس مش احنا هنسافر النهارده ياستاذ والمفروض تقوم تجهز نفسك عشان تروح الجامعه وتيجي علي المطار 

عمر: اه افتكرت اشطااا يلا سلام 

مصطفي: سلام ياخوووي 

عمر قام اخد دش ولبس ونزل تحت 

عمر: صباح الخير 

الكل: صباح النور 

عمر قاعد بياكل وسمع صوت من ورها 

_هو المززه ده رايح فين كدا علي الصبح 

عمر: هي مين الموزه دي 

ملك: لا وحيات امك بوسي 😂😂😂

عمر: اي القمر ده يخربيتك مين اقنعك تلبسي الحجاب 

احمد: بتقول قابلت بنت منتقبه وقعدو اتكلمو وتعرفو علي بعض واقنعتها انها تلبسه 

عمر: يعني واحدها غريب تقنعك في ساعه وانا اللي زمان اقنعت فيكي كتير معرفتش 

ملك: دي قمر ياعمر بجد هي بنوته قمر ومحترمه عارف وهي بتتكلم معايه وبتنصحني كنت قاعدها بسمعها كاني اعرفها وكنت بتمنا يكون ليا اخت شبها بجد هي زي الملاك 

عمر: شوقتيني اشوف اللي قدرت بجد تغير دماغك ملك اختي ام دماغ ناشفه دي بس بجد الف مبروك علي الحجاب ياروحي ربنا يثبتك يارب 

بوسي: علي فكر الحجاب تقيد وانتي لسه صغير ياملك فكري في الموضوع تاني 

عمر: الحجاب مش تقيد الحجاب هو زينت البنت بس الحجاب الصح مش الحجاب بتاع نص راس ده اللي بيبقا شبها حسونه يلا اسيبكم انا عندي سفر يلا سلام 

ملك: سلام ياقلبي خلي بالك من نفسك 

عمر: حاضر وانتي كمان سلام 


ملك: سلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

ياسمين: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته 

ملك: عامله ايه 

ياسمين: الحمدلله بخير وانتي 

ملك: الحمدلله بخير  انتي فين كدا 

ياسمين: بوصي وراكي كدا 

ملك: اهو يعني انتي هنا وانا بكلمك فون 🙄😂

ياسمين: هههههه اه بس اي القمر ده ياروحي ربنا يثبتك يارب 

ملك: القمر ده بسببك انتي عارفه ياسمين بابا واخوي عمر فرحو اووووي بلبسي ده بس الست ماما اللي مش عاجبها 

ياسمين: حاولي تقعدي معاها وتفهميها براحه زي مفهمتك 

ملك: هههههه انا اقعد مع ماما ونتكلم في كدا انتي بتحلمي 

ياسمين: ولا حلم ولا حاجه لما الاقي نفسي فاضي ابقا اجي ونحكي المهم فين الورق هتاخر علي الشغل 

ملك: اهو ياروحي 

ياسمين: حبيبتي بجد تسلميلي يارب 

ملك: تسلميلي انتي ياروحي يلا علي الشغل وانا اروح محاضراتي 

ياسمين: اشطااا يلا سلام 

ملك: سلام 


عمر: هااا يامحمد عملت اي 

محمد: بص ياعمر اللي عرفت اوصلو لحد دلوقتي انها مش بتدرس هنا في الجامعه وكانت هنا مع اختها بس لسه هعرف اختها دي اسمها اي 

عمر: تمام بص اعرفلي كل حاجه خلال اسبوع انا هسافر اسبوع ولم اجي ان شاءلله تكون جمعت كل حاجه عنها 

محمد؛: ماشي ياصحبي خلي بالك من نفسك 

عمر: حاضر يلا سلام 

محمد: سلام 


عمر كان سايق العربيه وفرمل بالعربيه في اخر لحظه 

عمر: مش تفتحي ياعمي انتي وراح نازل من العربيه 

ياسمين: هو انت 

عمر: انتي وفضل باصص في عيونها وهي عماله تتكلم وهو مش هنا خالص 

ياسمين: وربي انت مجنون ياعم انت 

عمر: هااا 

ياسمين: انت مجنون والله وسابته ومشت 

عمر نفسي افهم ليه لم بشوفها بسرح في عينيها ومش بحس بي اي حاجه حولي البت دي عيونها اكيد في حاجه انا مش هبصلهم تاني لو شفتها وركب العربيه ومشت 


ياسمين: مصطفي انت بتهزر عايز تسافر وتسيب الشغل ده كله علي 

مصطفي: والنبي استحمليني والله السفريه فيها شغل وتصرمحه بصراحه 

ياسمين: وحيات طنط انت تتصرمح وانا اتنفخ هنا 

مصطفي: سمسم وحيات عيالك اغير جوه شوي انتي عارفه ان انا علطول في شغل وبتمثيل 

ياسمين: خلاص بطل تمثيل روح بس هتقعد كام يوم 

مصطفي: اسبوع 

ياسمين: انت بتهزر كدا اسبوع لا كتير 

مصطفي: زي بعضو ويلا سلام خلي بالك من نفسك وسابها وجري 

ياسمين: والله عيل بارد استغفر الله العظيم 


مصفطفي: معلش اتاخرت عليك بس كنت بستاذن من ياسمين ويدوبك وافقت 

عمر: والله نفسي اشوف ياسمين دي اللي مجنناك انت وبابا ومظبطاكم ولا تقول هي المدير بتاعتكم 

مصطفي: اسكت والله تظبطك انت انت عارف ابوك في مره كنا بنتكلم وقال محدش هيعرف يظبط عمر وولمه غيرها 

عمر: ههههههههه ولا تقدر تعمل حاجه 

مصطفي: بص هي بجد تقدر هي اه تبان طيبه وكيوت وعثل وحنينه جدا بس وقت الجد انسا انك تهزر وبصراحه هي بنت بميت راجل هي اللي بتصرف علي اخواته وبتعلمهم 

عمر: ليه امال فين مامتها وباباها 

مصطفي: باباها ميت وامامتها اكيد مش هتنزل تشتغل وهي تقعد 

عمر: طيب يلا ياحنين غير الموضوع ويلا 

مصطفي: يلا 


احمد: ياسمين خلصتي الملف 

ياسمين: اه خالصتو اهو 

احمد: تمام بقولك 

ياسمين: اتفضل اي ده استنا انت هتشرب سجاير تاني 🙄🙄🙄

احمد: اول واحدها علي فكر وفكك 

ياسمين: افكني كيف صحتك ياستاذ 🙄🙄🙄

احمد: يابنتي دانا عن نفسي والناس اللي عايش معاهم بشرب قدامهم عادي ولا بيتكامو 

ياسمين: وانا ماللي بيهم سيبها يلا 

احمد: استغفر الله اهي لم نشوف اخرتها 

ياسمين: شطور بص الجدول بتاع النهارده اي 

احمد: ايو قولي 

ياسمين: عندك اجتماع شوي كدا مع البشمهندش خالد وبعدو في شوي ورق اخلصهم واجي اخليك تمضي عليها واتناقش فيهم معاك وبس 

احمد: تمام يلا روحي علي مكتبك 

ياسمين: تمام سلام عليكم 

ياسمين جت طالعه لقت احمد بياخد سجاره رجعت تاني واحمد اول مشافها راح 

احمد: في اي تاني 

ياسمين: انت طبعا مش هتشرب سجاير فانا هاخدها معاي سلام 

احمد: حسبي الله سلام 🙄🙄🙄


ياسمين خالصت شغل وروحت البيت اكلت وتوضت وصلت وقعدت تخلص شوي ورق ونامت 


ام عمر فكان سهرانه مع البنات في البار هو ومصطفي 


#منتقبه_خطفت_قلبي_بعيونها 

#جاسمين_محمد


#البارت_السادس 

بعد اسبوع 

مصطفي: ياعم يلا بقا هتن"فخ لم اوصل 😂😂

عمر: هههههههه اموت والله واشوف اللي نف*خاك انت وابوي دي ومعلماكم الادب 😂😂

مصطفي: تعال وتعلمك الادب معانا وربنا هي دي اللي تنفع معاك فعلا 

عمر: هههههه مين دي اللي تعلم  عمر احمد المصري الادب دي محصلتش ولا هتحصل 🙄🙄🙄

مصطفي: ياسمين 😂😂😂

عمر: وربنا متحصل ده متخلش اللي يعمل كدا 

مصطفي: هههه هنشوف بس ييييلا 😂😂😂😂

عمر: هههههه يلا ياخواف 😂😂😂


ياسمين: يالهووووي ياماما انتي سبتيني نايمه ده كله ليه اخرت علي الشغل 

امل: صحيتك كذا مره وانتي مش راضي تقومي قولت اكيد معندهاش شغل النهارده بدري 

ياسمين: كيف ده بقا 🙄🙄🙄

امل: طيب قومي جهزي نفسك عقبال مجهزلك الفطار وكدا كدا المدير مش بيعملك حاجه دانتي اللي بتعملي 😂😂😂😂

ياسمين: وقت هزار ده علي الصبح وعارفه ياماما بجد استاذ احمد بحس ساعات انه فيه شبها من بابا وحنين زيو بالظبط وبيحبني وبيخاف علي جامد 

امل: هم الناس الطيبه والحلوه لازم تلاقي اللي يحبها في الدنيا وربنا يخلي لعيالو ويطول في عمرو ياروحي يلا بقا 

ياسمين: حاضر روحي جهزي الفطار عقبال مصلي ولبس لاني مصلتش الفجر النهارده 

امل: تمام ياروحي قومي 

ياسمين قامت اتوضت وصلت ولبست وطلعت 

ياسمين: اي النضافه دي ياحجه منه 

منه: ده اقل حاجه عندي يابنتي 

ياسمين: فعلا اقل حاجه مش محتشمه عندك 

منه: ياسمين قولتلك مالكيش دعوه ب لبسي قبل كدا صح 

ياسمين: صح بس المفروض اعرف اختي الصح من الغلط ولبسك ده غلط وحرام وكمان شعرك ده 

منه: يووووه بقا مش قولتلك مالكيش دعوه بي ولا بي اي حاجه تخصني انتي اي مش بتفهمي 

ياسمين: توطي صوتك وانتي بتكلميني انتي سامعه 

منه: مش هوطي صوتي وياريت بقا تتكلمي عادي انتي مش عشان بتصرفي علينا يبقا تتحكمي فينا وتعرفيني البس اي وملبسش اي انتي اصلا متعرفيش توصلي للكليه اللي انا فيه نفسي افهم هم شغلوكي معاهم في الشركه دي بمناسبه اي اصلا انتي واحدها مش مكمله تعليمك وفاشله 

ياسمين: انا فاشله الله يسامحك بس فتره وعرفك الفاشله دي عملت اي علي الاقل انا لحد النهارده الفاشله دي محرمتكيش من حاجه ولا انتي ولا اختك دايما بطلع القمه اللي في بوقها وتدهالكم واي حاجه بتطلبوها بتكون موجوده في ثانيه علي الاقل الفاشله دي طلعت من المدرسه ومكملتش عشان تقدر تعيشك وتلبسك البس اللي انتي لبسه ده وكل ده مش عاجبك وبقيتي تقولي علي اني انا اللي بضيع فلوس ابونا الله يرحمه واني مصرفه وفاشله قدام زمايلك وبقيتي تتريقي علي بس الزمن قريب هيثبتلك الفاشله دي هتكون اي وهتخليكي تحترميها ياختي وراحت باست علي راس امها ومشت 

امل: طيب افطري يابنتي قبل متنزلي بس ياسمين طالعت ومتكلمتش 

امل: ضربت منه بالكف علي وشها بقا كل اللي بتعملهولك ده وفاشله انتي اي قلبك ده ليه حجر علي اختك مع انها بتحبك وعمرها مرفضت ليكي طلب وبتعمل اي حاجه عشان تشوفك فرحانه وعوضتك عن ابوكي من ساعه مامت محسستكيش في يوم انك عايز حاجه وملقتهاش عشان بس ابوكي مات انتي عارفه اللي بتقولي عليها فاشله دي اتحملت مسواليتنا كلنا من وهي في سن اصغر منك اتحملت مسؤليه راجل بجد عارفه في حاجه انا وهي مخبينها عليكم احنا لينا اهل والفلوس اللي هي بتصرفها دي من تعبها هي مش من ورث ولا ابوكي سايبلنا حاجه جدك بعد مابوكي مات رماني انا وانتو في الشارع عشان مش جيبه ولد وكلكم بنات وهي اللي حاربت عشان توصلنا للعيشه اللي احنا فيها دي هي اه مش عيشت ملوك بس عمرنا معوزنا حاجه ملقنهاش ولا عمرنا جوعنا حبي اختك وخليكي جمبها مش تكسريها وتيجي عليها اكتر مل الدنيا جي عليها يابنتي وسابتها ودخلت الاوضه 


منه دخلت الاوضه وقعدت علي السرير وفضلت تعيط وتفتكر اوقاتها هي وياسمين وهم بيهزرو وكل اوقاتهم الحلوه وتعيط زياده 


مصطفي: انا هروح ارتاح شوي واخد دش وبعدين ابقا اروح الشركه يلا سلام 

عمر: لا انا اروح الجامعه الاول عندي محاضر اديها واجي ابقا ارتاح 

مصطفي: تمام ربنا معاك 

عمر: يارب ومعاك سلام ياصحبي 

مصطفي: سلام ياصحبي


عمر راح الجامعه وقابل محمد الاول قبل مايروح المحاضر 

محمد: عمر حمد علي السلامه 

عمر: الله يسلمك 

محمد: بقولك عرفت كل حاجه عن البنت اللي كنت قايل عليها 

عمر: تمام قول 

محمد: هي ليها اخت هنا زي مقولتلك واسمها البنت اللي اسمها منه اللي في سنه تانيه 

عمر: اه عرفتها تمام شكرا علي تعبك معايه 

محمد: عادي ولا يهمك يلا اسيبك وراي شغل 

عمر: تمام 

عمر: راح المحاضره وفضلت يدور علي منه ملقهاش بعد المحاضر 

عمر: ايه ممكن دقيقه 

ايه: اتفضل يادكتور 

عمر: منه فين النهارده 

ايه: هاا منه اه مجتش النهارده مش عارفه ليه 

عمر: تمام شكرا سلام 

ايه ويارا فضلو يبصو لبعض ومستغربين هو بيسال علي منه ليه 


ياسمين وصلت الشركه وكانت متنرفزه بسبب اللي حصل ووهي ماشي خبطت في ساره من غيره متاخد بالها 

ساره: مش تفتحي ياعميه انتي 

ياسمين: معلش مخدتش باللي 

ساره: اه مانتي هتاخدي بالك كيف وانتي لبسه الزفت ده وماشي زي البقره 

ياسمين: االزقت ده انضف منك وتتلمي ومحدش بقره غيرك انتي سامعه 

ساره: انتي كيف تتكلمي معايه كدا ولسه كانت هتضربها بالكف علي وشها بس ياسمين مسكت ايدها 

ياسمين: ايدك دي لو اترفعت تاني هقط*عهالك انا محدش رفع ايدو عليها قبل كدا انتي سامعه تتلمي نفسك بدل ما بجد اوريكي وش زباله انتي سامعه 

ساره: انتي كيف تكلميني كدا ياحيوانه انتي تعرفي ان انا ممكن اطردك من الشركه هنا 

ياسمين: مش هتعرفي ابدا احمد جه علي صوتهم عالي 

احمد: في اي

ساره: الاستاذ بتعلي وصرتها علي وبهدلتني وقال اقولها اطردها من هنا تقولي مش هتعرفي هتلي حقي بقا ياعمووو 

احمد: استني ياساره ياسمين عمرها متبهدل حد ولا تتكلم معا بطريقه وحشه غير لو عملو حاجه انتي عملتيلها اي 

ساره: اعملها اي ياعني انت مش هتتكلم معاها ولا هتجيب حق بنت اخوك 

احمد: استني الاول اسمع الموضوع كله 

ياسمين: انا مش هتكلم اللي موجودين هم اللي يحكو الموضوع حتي ميحكوش عندك الكاميرات هنا ممكن تشوف كل اللي حصل ياستاذ احمد 

احمد: تمام ساره علي البيت وانتي ياسمين علي مكتبك

ياسمين: حاضر 


ياسمين خلصت شغل وروحت البيت وقاعدها في الاوضه ومامتها دخلت عليها 

امل: عامله اي ياروحي 

ياسمين: الحمدلله ياماما 

امل: مالك لسه زعلانه من كلام اختك 

ياسمين: لا عادي كدا كدا انا عارفه انها طايشه ومش باخدلها علي كلام بس حصل معايه فيها الشركه.......... 

امل: يالهوووي هي ليه تعمل كدا معاكي 

ياسمين: معرفش والله بس استاذ احمد ربنا يحفظو وقف جمبي 

امل: بجد استاذ احمد ده الف شكر ليه علي وقفته معانا معاكيش صوره ليه اشوفه 

ياسمين: استني اهي 

امل: شافت الصوره وسكتتتتت.... 

ياسمين: ماما مالك مصدومه ليه كدا 

امل: هاااا لع مافيش حاجه انا اروح ارتاح شوي في الاوضه 


#منتقبه_خطفت_قلبي_بعيونها 

#جاسمين_محمد

تكملة الروايه من هنااااااا 


 

تعليقات

التنقل السريع