القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية أسير براءتها البارت الاول والثاني والثالث بقلم ندا الشرقاوى في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه


انت عاوزاااااااني اتجوززززز واحد مخلف واكبر من عمري بمراحل

حرااااام عليكواااااا بقا انااااا تعبت حد يبيع بنتوا انتوا اي حرام عليكوا حسبي الله ونعم الوكيل

قاطعها الالم علي وجهها من ابيها

اي يابت حد يقول للعز لا وبعد معتز بيه راجل ليه اسم برده ميعبش الراجل غير جيبه ياعين امك مش سنه

نظرت اليه قائله بخوف والدموع في عيناها بس انا قاصر هتجوزوني غصب

لا ياعين امك انتي فاضل  شهرين واتمي السن القانوني ولحد ما يحصل مفيش خروج من هنا غوري من وشي

ياماما والنبي قوليله بلاش وانا هنزل اشتغل والله واجيب فلوس

نظرت اليها الام بحزن......ياريته بايدي يابنتي بس متخافيش معتز بيه بيقولوا راجل كويس هو اه صعيدي بس متخافيش

راجل كويس وهياخد باله منك متزعليش محدش عارف الخير فين تهو تخلصي من ظلم ابوكي 

حرام عليكوا بجد انتوا اي بتخلفوا  ليه بدل ما انتوا مش قد التربيه 

الاب.... يابنت ***حد يقول للعز لا دا البيه هيعيشك عيشه ملوكي 

البنت.... وانا مش عاوزه انا عاوزه اعيش براحتي مش تحت حريه حد حرام عليكوا بقا 

في مكان تاني في الصعيد 

اخيرا هتكوني معايا يانواره قلبي عارف انك اتعذبتي كتير يس معلش 

انت متوكد من الخبر دي ياولدي 

ايوه يابوي جيسيكا هترجع امريكا تاني احنا مش متفقين وانا هتجوز. 

الام بفرحه.... اخيرا اخيرا ياولدي وتتجوز بنت خالتك صوح. 

معتز.... لا يا امي انا عروستي موجوده وهتچوز الخميس الجاي ان شاء الله 

الاب..... علي خير ياولدي 

الام بصوت عالي..... هو اي اللي علي خير ولدك تاني مره بيخرج عن طوعنا وعاوز يتجوز وحده تانيه مالها بنت خالته 

اسكتها كف من زوجها...... وه هتعلي صوت عليا يامره ولا اي اتحشمي واطلعي علي اوضتك يالا 

طلعت الام 

معتز بحزن....... ليه اكده يابوي 

الاب... امك مينفعش معاها غير اكده غلطه وندمان عليها چولي العروسه حلوه 

معتز..... كيف لهطه الجشطه 

..... بابا... بابا    قاطعهم دخول توام (لينا وسليم عمرهم 4سنوات) 

معتز..... قلب بابا 

لينا..... هيا مامي راحه فين 

معتز..... هتسافر وهترجع بعد شويه 

سليم ببكاء..... يعني هتسبنا 

معتز......سليم انا قولت كلمه وبعدين في راجل بيعيط تعال نسلم علي مامي 

جيسيكا..... انا هسافر معتز 

معتز..... مع السلامه جيسيكا هنستناكي في اي وقت 

جيسيكا......شكرا معتز 

معتز بعدم فهم....علي اي 

جيسيكا...... علي كل حاجة علي لبس واسع علي ادب علي احترام خلي بالك من الاولاد 

معتز..... في قلبي 

جيسيكا للاولاد..... بحبكوا كتير خلوا بالكوا من نفسكوا اوعوا تزعلوا بابي ولا طنط الجديده 

لينا ببكاء...... مامي متمشيش 

جيسيكا....... هاجي كتير لينا حضن لمامي بقا 

حضنت الولاد وودعتهم وودعت معتز وسافرت امريكا 

بعد مرور شهرين كان يوم زفاف معتز علي نواره 

تجهز معتز وارتدي الجلباب الصعيدي لونه اسود والعمه ومسك العصا الخاصه به 

ونزل لكتب الكتاب 

شاهين والد العروسه.... المهر ياعريس 

معتز بقرف.... عاوز كام 

شاهين..... مليون جنيه تمنها دي لسه ورده مفتحه 

معتز اكتب الكتاب وهديك الفلوس 

شاهين..... ماشي 

وكتبوا الكتاب واخد الفلوس وطلع علي الجناح كانت جاله علي الفراش تفرك في يداها من كتر التوتر والقلق من المستقبل 

رفع الشال الاربيض من علي وجهها 

معتز..... سبحان الله بدر 

نواره بعدت عنه.... ابعد عني ياراجل انت 

معتز.... تعالي متخافيش 

نواره .... ابعد عني انت اي معندكش دم وبعدين انا بحب راجل تاني وكملت بتوتر وانا مش بنت 

معتز بصدمه...... 

التفاعل بقاااا واحد الصبح وواحد بليل 

 روايه اسير برائتها


اسير براءتها (2)

معتز...... بتقولي مش بنت 

نواره .... ايوه ابعد عني انت اي معندكش دم وبعدين انا بحب راجل تاني 

معتز بصدمه... انتي بتقولي اي انتي بتستهبلي يابتتت

نواره انفجرت في البكاء ووقعت في الارض

مسح علي وجهه بعصبيه لو ما قالت صحيح ليدفنها حيه نزل لمستواها.... طب ليه العياط يابنت الناس الكلام  اللي بتچوليه صوح لو صوح يطير في رچاب انطقي

نوراه ببكاء...... انا خايفه

معتز ماسك نفسه عنها..... الكلام صوح ولا اي

نواره هزت راسها تنفي كلامها

ابتسم براحه..... طب ليه تچولي علي نفسك اكده

نواره ببكاء..... علشان مش تقرب مني

معتز ..... صوح مكنتش هچرب لكن كنت هچتلك عارفه يعني اي راچل ليله دخلته يكتشف ان مرته بتحب حد غيره ولا المصيبه انها لامؤخده

نواره احمرت خدودها واتكسفت من نفسها..... قومي يانواره اغسلي وشت وتعالي نتكلم كلمتين الله يرضي عند وغيري خلجاتك 

دخلت نواره  المرحاض غسلت وشها وطلعت وقفت امام خزانه الملابس لا تعلم ماذا تلبس فكل الملابس فاضحه كما اطلقت عليها فارتدت شورت لونه pinkوكنزه بحمالات عريضه لونها ابيض وبعض الخطوط بالون الpink

واجمعت خصلات شعرها بتوكه

نواره بخجل..... ملحقتش حاجه محترمه عن كده

معتز بانبهار من جمالها بلع ريقه بصعوبه خوفا من ان يتسرع ويندم في النهايه..... تعالي اقعدي

جلست نواره علي حافه الفراش اقترب معتز منها وامسك يداها.... اي دا ايدك متلجه كده ليه هو انا هموتك ولا هعمل حاجه عفشه لسمح الله متخافيش مني يانواره

انا عمري مهاذيكي ليه قولتيلي كده اي اللي حصل في دماغك انك تفكري بالعقلنيه دي

نواره..... انا شوفتها كتير في الروايات وكان العريس بيسيب العروسه

قهقه معتز بصوت عالي.... طب ما تعيشي علي ارض الواقع ياست نواره

نواره بطفوليه.... اله انت هتضحك عليا

معتز.... لع ياست البنات اضحك عليكي كيف يعني دا انتي ست البنات كلهم

سمع دقات الباب اتنفضت نواره

معتز...... هوس مش عاوز صوت اطلعي علي السرير بسرعه واتغطي

سمعت الكلام  بالحرف دخل غير ملابسه في لمح البصر وارتدي شورت وتيشرت يبرز عضلاته السداسيه الممشوقه

وطلع

كانت امه ومعاها اتنين ستات

معتز..... خير ياما

امه بسخريه .... المنديل ياعريس

معتز.... اتفضلي

امه بخبث.... اچلع التيشرت دا

معتز بصدمه..... وه بتكذبيني ياما

امه..... اقلع

شلح معتز التيشيرت وبدات تتفحصه خالي من اي جروح

معتز..... عن اذنك وقفل الباب واتنهد براحه 

معتز...... ياااه هم وانزاح الفروجه جابت نتيجه 

نواره من تحت الغطا..... اطلع يابو عضلات 

معتز بضحك.... اطلعي يالميضه 

طلعت وشها ونزلت تاني.... قليل الادب البس حاجة مش مراعي ان في بنوته معاك 

معتز..... البنوته دي مراتي علي فكره 

نواره.... ولو 

معتز.... خلاص لبست اطلعي

نواره..... حاضر

معتز بجديه..... نواره انا هنتكلم بجد شويه انا اسمي معتز 28سنه قبل اي كلام عارف اني كبير عليكي بس انا هعوضك عن كل حاجه انا كنت متجوز واختلفت مع مراتي وانفصلنا بهدوء ومتخافيش هيا مش هتعملك حاجه لانها سافرت بره مصر ومعايا تؤام لينا وسليم عارف ان الحمل هيكون كبير عليكي بس معلش استحملي  وانا معاكي خطوه خطوه متقلقيش

نواره.... هو انا مش عارفه اقول لحضرتك اي بس انت عارف ظروفي وان انا اتجوزتك غصب متنكرش بس اللي اقدر اقوله اني هصونك واصون اسمك وشرفك

ابتسم معتز علي كلامها وانها متفهمه...... شكرا يانواره الصعيد

نواره ابتسمت علي لقبها..... الله حلو نواره الصعيد دي

معتز باستغراب..... نواره انتي ليه لبسه روب فوق البجامه

نواره بحرج.... هو عادي يعني

معتز مسك زراعها لكن صرخت بعلو صوتها..... اااه

معتز بقلق.... في اي

نواره...... دراعي

معتز نزل كم الروب وانصدم من الكدامات الزرق والبنفسيجيه رفع الكنزه من علي ظهرها وكان يوجد بعض العلامات

معتز بغضب.... مين اللي عمل كده

نواره بتبكي

معتز بغضب اكبر...... انطقي ميييين اللي استجرا وعمل كده


التفاعل وحش  ياريت تفاعل


اسير براءتها (3)


معتز بغضب.... مين اللي عمل كده

نواره بتبكي

معتز بغضب اكبر...... انطقي ميييين اللي استجرا وعمل كده

نواره..... محدش

معتز مسك معصمها بقوه..... انطقي

نواره بوجع ...... انت كده بتوجعني

(حسيت ان البطل سنه كبير فا معتز 28 سنه مش 31)

معتز..... مين اللي عمل فيكي كده انطقي بدل ما اعمل حاجه تندمي 

نواره ببكاء.... انت زيه بالظبط ايدك سابقه لسانك 

معتز بعصبيه..... مين اتجرا وضربك علي جسمك بالطريقه المقرفه دي دا لو حيوان مش هينضرب كده انطقي 

نواره.... انا حره مش قايله 

معتز..... انتي هتستهبلي يابت ولا هتسوقي فيها ان شاء الله 

نواره ببرود..... هيا جت عليك اعمل ما بدالك 

معتز.....  طب ماشي انا غيرهم قوليلي مين عمل كده وانا هاخد حقك

نواره..... مش عاوزه حقي

معتز بعصبيه..... طب قوميييب غوووري من هنا اتخمدي علي الارض

نواره ببرود..... هيا اول مره يعني ودخلت المرحاض لبست بجامه وطلعت فكت التوكه ونامت علي الارض قام معتز بعصبيه من معاملتها الجافه اخد علبه اللفائف (السجاير) ولبس بنطلون قطني رمادي وعاري الصدر وطلع البلكونه

معتز بتفكير..... اي يامعتز هتقسي عليها انت كمان بدل ما تكون الملجئ ليها والحنيه ليها مش دا وعدك بينك وبين نفسك ولا اي

دخل بعد عشر دقايق كانت نواره غارقه في نومها من كثره التعب

نزل لمستواها وازال خصلات شعرها من علي خديها.... طب اعمل فيكي اي انا اسف ياعيون معتز واتشالها وسطحها علي الفراش بجانبه واحكم عليها غطاء الفراش

وتسطح بجانها وعانقها بشده تاوت نواره من حضنه

معتز.... اسف ياعمري

وعدا اليوم بسلام

في صباح يوم جديد استيقظت نواره وكان معتز لم يستيقظ

بدلت ملابسها لبنطلون جينز وكنزه بيضاء باكمام ورفعت شعرها لاعلي  

نواره..... صباح الخير ياعمو

والد معتز (كارم)... صباح الخير يابتي اي اللي نزلك من جنب جوزك 

نواره ببراءه.... عادي ياعمو هو نايم قولت انزل شويه 

كارم...... ربنا يستر  اني رايح اشوف شغل الارض 

والدته (شهيره)..... انتي يابت 

نواره.... نعم 

شهيره.... قدامي علي المطبخ 

نواره..... نعم 

شهيره..... اي ياختي مبتفهميش عربي انتي جايه هنا خدامه لابني وعياله  يالا واسمعي الكلام بدل ما تمشي من هنا وانا عارفه ان ابني شاريكي بالفلوس 

نواره بعصبيه..... انتي بتقولي اي 

شهيره بحده..... دا اللي عندي ياعين امك يالا علي المطبخ يابت علشان منه هانم مرات ابني هتصحي تعوز تفطر 

دخلت نواره المطبخ وهيا مش عارفه اي اللي بيحصل 

شهيره...... يالا ياختي هاتي البيض والجبنه واوعي تحرقي العيش واعملي البتاع دي للعيال معرفش اسمه اي 

نواره.... مش عاوزه اعملك رجلك بالمره 

شهيره رفعت اديها وضربتها بالالم..... انتي ناقصك ربايه 

نواره بالم..... اااه 

شهيره..... اتعدلي ياخاي ولا هتعملي عليا هانم 

نواره بالم.... سيبي شعري حرام عليكي 

شهيره..... سبته غوري 

بدات نواره تحضر الفطار والدموع تسيل من عيونها وان الهم والذل وراها وراها وان دي هتكون نهايتها 

لينا..... طنط انتي بتعيطي ليه 

نواره مسحت دموعها..... مفيش حاجه دخلت في عيني انتي مين 

لينا.... انا لينا معتز الالفي 

نواره.... انتي بنت معتز 

لينا..... اه يالا عن اذنك بقا هروح اصحي بابي 

وطلعت تجري كملت نواره عمل الفطار 

احد الخادمات.... عنك ياهانم انا هكمل 

نواره.... لا عادي انا هعمل 

في جناح معتز صحي علي خبط الباب  اتفزع ان يكون حلم ونواره مش معاه قام فتح الباب 

لينا..... الله الله ياسي بابي علشان اتجوثت هتثبني ولا اي  

معتز بضحك.... لا والله مش ناسي حبيبه قلبي بس قوليلي مشوفتيش العروسه 

لينا بتفكير.... العروثه العروثه اه شوفتها في المطبخ بس كانت بتعيط كتير يابابي بس ثكلها جميل اوي 

معتز بحده.... بتقولي اي في المطبخ وكمان بتعيط 

لينا ببراءه.... اه 

معتز... اخد التيشرت بتاعه ولبسه علي الدرج 

ونزل معتز بعصبيه.... ياما ياما ياما 

شهيره بخوف وارتباك..... نعم يابني مبروك ياعريس 

معتز..... فين نواره 

شهيره..... في المطبخ 

معتز بعصبيه...... كيف يعنيييي  في عروسه ليله الصبخيه تنزل للمطبخ 

شهيره..... قعدت اتحايل عليها چولتلها بلاش بلاش لكن هيا اللي حكمت بقا وبعدين شكلها واخده علي أكده 

معتز بحده..... ماشي يا 

لم يمكل كلام وقاطعه صراخ نواره 

معتز...... نوااااره 


خودي هنا  فين لايك وكومنت

تكملة الروايه من هنااااااا 


 

تعليقات

التنقل السريع