القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية أحببني دكتور الكليه البارت الخامس بقلم مني الشعراوي في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه


الدكتور وائل أنا وصلت رنا عشان مش حلو أنها تمشي لوحدها 

ام رنا : متشكرين يا دكتور اتفضل جوه 

الدكتور وائل لا الوقت مش مناسب

ام رنا : أنا مرضتش أسبب ليكي احراج قدام صحبتك رحمه دي انتي اتغيرتي ودي مش شخصيتك ومتكلميش رحمه دي تاني والناس تقول علينا اي لما حد يوصلك في الليل يقولو عشان ابوها ميت اب البنت تعمل إلي هيا عيزان 

رنا اتجرحت من كلام امها 

رنا بحزن وعينيها مليانه دموع : أنا اسفه يا ماما هدخل أنام 

تاني يوم في الكليه الدكتور وائل كان بيتجاهلها ولكن لما شافها حزينه عينيها لامعين من الدموع فبقولها انتي كويسه امك قالت ليكي حاجه طيب 

رنا : بسبب انك وصلتني ماما فضلت تزعقلي  

الدكتور وائل: مش قصدي حاجه والله 

رنا : أنا عارفه والله بس الناس تتكلم وخصوصاً أن بابا متوفي ق الكل مستني اني اسالك وشكراً ليك يا دكتور علي مساعدتك ليه وتعبك معايا 

الدكتور وائل بغضب : بتقولي كدا ليه انتي عارفه اي جوايا ولا اقولك مش لازم اشرح ومفيش داعي للشكر

رنا اتفاجأت من طريقة كلامو وقالت في عقلها يا نهار اسود اكيد مش معجب بيا 

عدي ايام ورنا بتحضر المحاضرة الدكتور وائل مش مديها اي اهتمام وهي مجروحه منو بس رنا اخدت القرار وقررت تسألو 

رنا : دكتور وائل كنت عايزة اتكلم معاك وأسألك عن حاجه 

الدكتور وائل: مش خايفه من الناس تتكلم 

رنا دا مش وقتو لازم اتكلم معاك 

الدكتور وائل اخدتو الجرائه ومسكها من أيدها وخرجوا بري الكليه وركبها في العربيه ومشي 

كل الطلبه كانت مندهشه وفضلوا يتكلموا 

رنا : ممكن اعرف ريحين فين                                      دكتور وائل اقعدي ساكته بس 

أخدها علي النيل وجبلها درة وفضل يحكي لها علي طفولتوا وعن المعاناه إلي شافها وإلي وصلوا انو يكون قاسي الشخصيه لكن هو من جوي شخص طيب وجميل وانو لو حب شخص هيعمل اي حاجه عشانوا رنا اعجبت بيه وسرحت وهو كان بيتكلم 

الدكتور وائل خبطها علي رأسها براحه وقالها شرحتي في أي يلا نمشي 

رنا بخجل : شكراً ليك وعلي اليوم الجميل كنت عايزه اسألك انت معجب بيه 

الدكتور وائل: انتي غبيه اوي أنا جايبك هنا اديكي محاضرة مثلاً

رنا بخجل وابتسامه : بتأكد بس 

رنا ممكن توقف هنا دقيقه  رنا نزلت وهي مبتسمه عشان شافت طفل بيبيع غزل بنات ف اشترت ليها 

الدكتور وائل: انتي طفله اوي 

رنا : تدوق وقربتها من بقو 

الدكتور وائل: ابعدي عني ب الغزل الملزق دا 

رنا فضلت تضحك والدكتور وائل ابتسم 

رنا اوقف علي الشارع دا لاني مش هروح الكليه ف اوقف هنا 

الدكتور وائل اهتمي ب دراستك كويس الامتحانات قربت وانا هجبلك ملازم وملاحظات مهمه تزاكريها ولو في حاجه مش فهماها أنا موجود في أي وقت 

رنا في عقلها أنا كنت غبيه اوي 

الدكتور وائل: انتي مركزه معايا 

رنا : ايوا تمام متشكره ليك يا دكتر 

الدكتور وائل وهو مدايق : مفيش شكر يختي يلا روحي امشي . 

رنا انت مش هتمشي

الدكتور وائل: لا واقف هنا هعمل مكالمه امشي انتي وهو كان واقف عشان يطمن عليها لما توصل 

رنا : بتمشي وهيه مبسوطه وقالت لنفسها هو كان بيعمل كدا عشان بيحبني أنا غبيه اوي رنا وصلت البيت وهي بتغني

ام رنا وهي مستغربه: ربنا يشفي يارب 

الامتحانات قربت ورنا بدأت تزاكر 

الباب خبط رنا مين 

الدكتور وائل كان جايبلها ملازم وملاحظات 

رنا : متشكره طب اتفضل الدكتور وائل لا شكراً مشغول 

ام رنا : دا كان مين    رنا : دا الدكتور وائل كان جايب ليه ملاحظات وملازم 

ام رنا : وعلا كدا بيعامل كل الطلبه كدا زيك ولا ليكي انتي بس . رنا : في أي يا ماما دا جزاتو فيه الخير برضو 

ام رنا : أنا عارفه إلي فيها بس مش هتكلم 

اول امتحان ل رنا امتحنت وخلصت ولما طلعت بره الكليه الدكتور وائل كان مستنيها نادا عليها 

رنا : عامل اي يا دكتور 

الدكتور وائل: دكتر دي تقوليها جوي الكليه ليا اسم والله المهم شكلك مش فطره؛؛؛ رنا :  لا فطرت 

الدكتور وائل: ب العافيه أما شكلك مستعجله أنا هعزمك يلا بس تأكلي بيتزي ولا تأكلي اي 

رنا : لا لا أنا مليش في الحاجات دي أنا هعزمك عند عمي انور بيبيع الفول والطعميه حاجه جامده ولو بقي جنبهم شويه سلطه 

الدكتور وائل: الله علي الاتيكيت بتاعك افرض حد شافني انتي حره ;;;;رنا لا متقلقش 

رنا : ازيك يا عمي انو 

انور : عامله اي يا بنتي دا خطيبك إلي معاكي 

الدكتور وائل: ايوا خطيبتي 

رنا انت بهزر ؛؛؛ وائل لا بس كلي بس 

كان مبسوط انو بياكل معاها ومعزمها علي عصير قصب 

رنا : يا لهوي الوقت اتاخر عايزة أزاكر  .. الدكتور وائل: انتي من اول السنه بتعملي اي هوصلك دلوقتي 

رنا : ساعه اي بس الوقت عدي بسرعه محستش بيه 

وصلت البيت وخلصت امتحانات وقت النتيجه الباب خبط جريت تفتح الباب 

رنا : لما فتحت الباب اتفاجئت.( يا تري مين إلي كان علي الباب ) نكمل في البارت السادس ) الروايه حلوه اكمل

تكملة الروايه من هنااااااا 
 

تعليقات

التنقل السريع