القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية عروسة بالإجبار البارت الثالث بقلم مني سراج في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه


البارت الثالث 

مش عمار الخولي اللي خطيبته واللي هتشيل اسمه  وهتبقى مراته  يقولها  كلمه وتكسرها... انتي بتكسري كلامي يا فله  و بتنزلي بالمنظر  ده ومشي تفرجي الرجاله عليكي انتي يومك اسواد

 اهدا ياعمار  في ايه  الناس هتتفرج علينا انا عملت ايه لكل ده

اسمعيني  يا بنت مرزوق لو لسانك ده متعدلش و لميتي روحك  يا بنت الناس.. 

اولا حاجة  لسانك ده يتعدل مع ورد دي بنت خالتك وتعتبر  بالنسبه ليا  حد مهمه اقوي في حياتي فانتي من هنا ورايح تعمليها بكل احترام وذوق


وثانيا البس ده  لو شفتك لابسه مرة  تاني   وحياه امي وديني وماعبد وشك الا انت فرحانه بيه ده وجمالك  وجسمك


 اللي ب تعرضيه على اللي يسوى واللى ميسواش هخليكي تقعدي في بيتكم محبوس  متكسرة هخليك تقعدي  في بيتكم مشوهه بحق و بحقيقي


 و ورد اللي انت كل شويه فاكره انك بتعيريها  وقرفان من شكلها وأثار الحرق  وشايفه نفسك عليها


وبتلقحي  بكلامك  عليها ف الراح  و الجايه اودم الناس  هتبقى احسن منك سمعاني وبعدين ورد عن عندي انسانه غاليه على قلبي يعني 


وهو يتوجه نحوها  يرفع يده محذرا و مهدد يحاصرها  بين كلتا يديه وتتراجع بخوف من نظرات عينه


 وهو يحتحزها  ويستندا بيده على الحائط  لمحاصرتها و يقترب اكثر


وبعيون تمتلي  شر  وبصوت يمتلئ غضب 


 و ضيق ارتسم على ملامح وجهها وغضب وغيرة من كلمات عمار وهي تلومه 


انت بتحبها ولا ايه يا عمار ايه كلامك ده


 وبصوت ممتعض يخرج عن شعوره واحمر وجهه وهو يتطلع اليها


 اخرسي  واسكتي وحطي لسانك ده جوه بقك  يا فله انتي اتجننتي بجدا  ورده دي تستاهل واحد احسن مني مليون مره


 انا وانتي  شبه بعض وانا هربيك من اول وجديد في بيتي لسانك ده هقصه ان شاء الله


وهو ينزل يده وتحاول فل الابتعاد وهي تتراجع واحمر وجهها 


 انت بتهددني عمار عايز تشوهني


 اوما براسه بثقه وهو يقترب منها وتراجعت ويتقدم نحوها وبكل اصرار وغضب 


 ايو يا هانم انتي بتصرفاتك دي بتسخدمي جسمك وجمالك وبتغضبي ربنا وانا هكسر عضمك  عشان تحافظ على جسمك مش مراته  عمار الخولي اللي


 هتبقى رخيصه لاي راجل يبص على لحمها واقف اتفرج وارقب  العيون تنعش في لحمك  والأشكال الزباله  تيجي عليكي


  و يلا انجزي على بيتكم تشيلي القرف اللي حطاها على وشك ده  وتغيري هدومك عشان هفوت عليك نروح لامي وعايزه تشوفك النهارده


 وبصوت يمتلئ توتر وهي تريد الافلات منه


 طيب يالله  خلاص ماشيه  يا اهو مش، لازم يعني تخوفني كدا مانا عارفه انا مين وتقدر تعمل ايه.. بس مكنتش اتوقع ان الكلام ده  يطلع ليا


وتهددني كدا.. عشان الست ورد بتاعتك لولا اني عارفه  ومتاكد انك في حياتك ماهتبصلها كنت غيرت منها 


وبنفاذ صبر وهو يتطلع اليها بغضب اكثر 


فله اخفي من وشي وبطلي كلام عن ورد اتحركي


 لتركض من امام  وهي  تتحرك م بسرعه وهي حانقه تمتلئ قلبها بالغيره والغضب من ورد


 تحدق  لعمار الذي تعشقه يهتم بورد ويدفع عنها بكل قوة  وتره  دائما بجوارها  وهي  تشعر بالغيره الشديده لتزفر  بانفعال وغير حارقه


طيب  طيب اصبري عليا  يا ستي ورد  والله لنا مفركش  جوزتك دي ومخليكي  تبقى بيره زي البيت الوقفه كده


 قال عريس غني دي شكل واحدة حد  يبص في و شها  وحياه امي هتشوفي هاعمل ايه فيك


 وهي تسرع تغادر  ولكنها تقف فجاء وهي تلاحظ وقوف تلك السياره الفارهه امام منزل ورد وتنزل منها تلك السيده الراقيه  ذات البشره الخمريه


والعيون الخضراء والجسد الممشوق  ترتدي حذاء رياضي و سوت رياضى كما انها كانت على عجله من أمرها وتسرع  بعد مكالمتها مع نرجس


 وكأنما  هناك ما يقلقها  ويجعلها تشعر بالفزع حتى تاتي بسرعه  لمنزل ورد بهذا  السرعه دون ان تغير ملابسها


 ويقف السائق وهو  يمسك باب السياره ويحدق  لهذا المكان الذي و لاول مره تاتي اليه غاليه  هي سيده راقيه جدا


 ومن اين لها ان تعلم او تعرف وجود هذا الحي الشعبي والذي لا يليق بها وتنازلت  رغم تعجرفها وتكبرها الشديد واتاتي


 لكي تقابل نرجس وبصوت يتطلع اليها بسخريه متسائل


 ممكن سؤال يا ست هانم


 وبصوت يمتلئ يمتلئ ضيق وهي تشعر ببعض القلق والانفعال تخرج غضبها عليه 


عايز ايه يا زفت اخلص وقت اسئله ده مش، شايفني شكلي عامل ازي وجايه فين 


وبتلك النظرة الساخرة


ماهو ده  السؤال يا ست هانم  هو حضرتك عرفت منين المكان ده يعني وجايه لمين هنا


 وهي تتطلع الى ولا تريد الاجابه وتتحرك من امام  وتلتفت بسرعه  اليه حانقه ملكش دعوة  وإياك


انت عارف لو حد  عرف اني جيت المكان ده او اني اعرف حد  هنا وجيت اشوف لو نطقت بكلمه 


 اياك و بحذرك  سامعني انت عارف انا ممكن اعمل  فيك ايه  وبعدين تشوف شغلك وبس من غير اسئله


 واياك تتكلم تاني في حاجه متخصكش فاهم كلامي كويس


امتعاض وجهه  السائق وهزا  راسه وهو يتمتم في سره 


 وليه  حربايه صحيح ربنا اداك نعم كثير وانت مش مقدرها روحي ربنا يهدك وشوف فيك يوم عقربه وحربايه في بعض ايه ده


لتستمع غاليه  الي صوته  وهو يتمتم وتتراجع اليه حانقه


 بتقول حاجه يا زفت


تغيرت ملامح وجهه بسرعه وبعيون باسمه


 ولا حرف يا ست هانم بدعيلك  وربنا يا عمر بيتك ويخليك لينا  يا رب


وهي تلتفت تترك


 اه بحسب بتقول حاجة


وهي تترك  وتدخل الى  المنزل


ويتمتم مره اخرى


 روح الهي يخرب بيتك وتنشكي يا بعيده انتي وشرك  والله انت ست نكديه الحاجه الوحيده اللي في عايلتك مخليني مستحملك


 لحد دلوقتي ابن اخوك بحر بيه  الله يكرم يا رب مختلفه عنكم خالص. ربنا يشفي ابنه يا رب ويرجعوا لحضنه تاني..


 معا ان مراته حربايه زيك بس هو يتسهل كل  خير رغم غضبه وأعصاب الا ان هو احسن واحد فيكم


اقتربت فله وهي تريد معرفه من تلك المراه التي نزلت من سيارتها وكانت تبدو عليها الغني والثراه الشديد وتلك السياره الفخمه التي وقفت


 وبكل مكر  تقترب من السائق ومعه تلك الابتسامه على وجهها


صباح الخير ازيك


 التفت اليها وهو يتطلع اليها


صباح الخير  مين


رفعت حاجبها وهي تتطلع اليه بفاخر


 انا فله


وبساخريه منها


فله مين وعايزه ايه يا فله 


اقتربت منه وهي تقف امام بمكر وهي عينها ترمقه السيارة بغيرة وحيرة


 باقولك لك يا انت  هو مين الست دي وايه اللي مطلعها البيت ده


وبغضب يرتسم  على وجهه وهو يقف يتمتم يالهوي كنت ناقصه حربوه صغيرة  تاني


 وبصوت ممتعض


وانتي مالك انت بتسالي لي ايه يخصك  بتسالي وجايه تتزاقي لي 


 وبانفعال  تغيرت ملامح وجهها وهي تغنج حانقه


 طيب طيب ما تزقش كده في ايه انا بسالك سؤال عادي وبعدين ده بيتنا واللي ساكنه فيه خالتي يعني لازم اطمن عرفت بقى


 يا حلو يا اللي داخل بتزق انا مين  عن اذنك  راجل رخم بصحيح ما عندكش ذوق وسع وسع كده لما اطلع اطمن على خالتي


 وكان يدور في عقل فله الكثير في هذه اللحظه من تلك المراه ولماذا توقفت وما الذي تريده تتطلع اليها السائق وهو يزفر متتعض


 يا ربي مين البنت الملزقه دي هنشوف الست غاليه  هتودينا لحد فين معها


صعدة  غاليه علي الدرج حتى وصلت الى الشقه وكانت تشعر بالاشمئزاز و تعب من وجودها في هذا المكان الذي لا تريد التواجد فيه


 و تقوم برن الجرس وتفتح لها بسرعه نرجس التي ابتسمت وبصوت يمتلئ لهفه


 اهلا اهلا يا ست غاليه اتفضلي نورت الدنيا نورت البيت بخطوة عزيزة


 لتدخل وهي تشعر بالاشمئزاز وتتطلع للمنزل من حولها


 ايه ده يا نرجس مانا قولتلك كنا اتقابلنا بره لازم اجي البيت ده  وانتي عارفه عندي حساسيه من الترب


رمقتها نرجس  بعينها حانقه وهي وجهها ساخره منها وهي تقترب منها تمسك ذراعها 


 اهدي  يا ستي غاليه كدا وفوقي لازم تيجى وتطلبي ورد من هنا و امال هي هتتجوز ازاي


 هاروح اجوزهلك في كافيه ولا نادي ادخلي ادخلي يا ست غاليه خليني نخالص 


 وهي تنظر اليها بضيق نفاذ صبر تبتلع ريقها تنظر اليها حانقه 


 طيب طيب خلاص المهم دلوقت انت اقنعت ورد


 ابتسمت وهي تطلع عليها والي جسدها المرتجف


طب تفضل الاول اقعدي


 اقتربت منه الصالون وهي تنظر اليه باشمئزاز اكثر


 ماتخلينا نتكلم على الواقف احسن


 وبصوت ممتعض


باقوللك ايه يا ست غاليه خلينا نقعد نتكلم كلمتين لانهم في مصلحته و مصلحتك و خلينا نخلص يعني الصالون مش هيلزق  فيك


 اومات  براسها وهي تقترب تجلس و تشعر بالضيق ولكنها تحاول التنفس  وبصوت يمتلئ ثقه


قوليلي  نرجس اقنعتي  ورد ولا لسه


ابتلعت ريقها وهي تعلم رفض ورد الزواج


 ما تقلقيش يا ست غاليه اعتبري ورد معكم


  وبصوت يمتلئ حيره


 بس قوليلي دلوقت ضروري  مين هيجي يتقدم لورده من ولاد الزناتي


 لتصمت غاليه بتوتر هي  الاخرى وتفكر وبصوت مهزوز


 احنا لسه هنشوف مين اللي هيتجوز ورد لان كل شباب العيله يعتبروه  متجوزين و مرتبطين


 ف احنا هنشوف واحد يتجوزها ونخلص وبكده نكون نفذنا الشرط المطلوب مننا


 استمعت فله التي وقفت على باب الشقه ولم تكن غاليه قامت باغلاق الباب خلفها عند الدخول


 لتقف و تستمع وبصوت يمتلئ  وحيره وهي تقف تستندا على باب الشقه تصتنت  لهما


ايه الكلام ده اتفقاء ايه وشرط ايه ده اللي بتتكلموا عليه وايه الجوازه اللي فيها عزومه على ورد  مين هيتجوزها


 وهما بيختاروا ولا ايه  وايه سر الشرط ده انا لازم اعرف السر الشرط  ده  خالتي وراها حاجة مخفيه 

عروسة_بالاجبار

#البارت_الثالث

يتابع...


 

تعليقات

تعليقان (2)
إرسال تعليق

إرسال تعليق

التنقل السريع