القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية صغيرة درغام البارت الحادي عشر 11بقلم سندريلا انوش في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه

الفصل الحادي عشر:

من رواية صغيرة درغام بقلمي سندريلا انوش 💋💋❤..


لم يعيطها فرصه للحديث بدل مزق ثيابها وبدء في تقبيل عنقها حتي طبع علامات واضحة الاثر بينما هي تصرخ وتضربه بكل ما اوتيت من قوه..


ظلت تدفعه بعيداً عنها وتصرخ حتي دلف عمها فتحي وجميع المنزل الي غرفتها..

صدموا من هول الموقف..

تدخل فتحي ودفع عبدو بعيداً عنها..فانكمشت وسحب الشرشف تغطئ جسدها..وهي تنتحب.. 


بينما صفع فتحي ابنه بقوه حتي خرجت الدماء من فمه..

فتحي بصرامه:اطلع برا..وحسابك معايا بعدين. 

نظر عبدو الي فجر بشرار وقال:كلها بكرا يا فچر.


نظر فتحي الي فجر وقال بغضب:بتغوي ولدي ولله عال يا بت اخوي.

صرخت فجر به قائله بتشنج:انتم شوية حيوانات..اغوي مين يا...اااااه...جذبها فتحي من خصلاتها وقال:اختشي يا فاچره..انا الكبير اهنه واحترامي واچب.


تدخل جبر وابعد فتحي عن فجر بصعوبه واخرجه ثم نظر الي فجر وقال بهمس سمعته فجر:اسف يا بت اخوي..اسف.


ثم اغلق الباب مجدداً واوصده جيدا..

ركضت فجر لكي تفتحه ولكنه كان مغلق بالمفتاح..

اسندت ظهرها علي الباب ونزلت ببطء حتي جلست وهي تحتضن جسدها المرتجف..

فجر بهمس منكسر:انت فين يا درغام! 


ثم تذكرت هاتفها الموضوع في جيبها واخرجته..

حاولت الاتصال بدرغام..ولكن تلك المره اتاها رد! 

انور:فجرر!

فجر بهمس يعتليه رعشه قويه:انور..انور ساعدني ارجوك متخلهمش يجوزوني لعبدو ثم تابعت ببكاء:ودرغام..درغام فين! 


انور:اهدي..درغام نايم من الصبح.

تنهدت فجر براحه وقالت:ط..طب انااا..قاطعها انور قائلاً:متخافيش..انا هبعت ناس تهربك من عندك ساعة الفرح.


شهقت فجر قائله:اييي ساعة ايي.

انور ببرود:متنسيش اني بعمل كدا رأفتا بيكي لكن لو عليا ماكنتش رديت عليكي اساسا بعد اللي حصل لدرغام بسببك! 


اغلقت الخط في وجهه وانفجرت في البكاء فهو علي حق فكل ما به درغام الان من تحت رأسها..

وضعت الهاتف في جيبها ثم نظرت امامها حتي غفت مكانها لتأتيها ذكرى كانت هاربه بين ذكرياتها السيئه..


**فلاش بااك**

كان درغام يجلس علي طاوله وهي قدميه وحوله اصدقائه..

امجد بصرامه:فرانك سلڤاتور عرفني ان لويس بيخطط انه ياخد لقب زعيم مافيا العالم من ايدي! 


مراد بلا مبلاه:واي الجديد! ماهو بقاله سنتين بيحاول..ومع ذلك بيفشل.


درغام بهدوء:هو ميعرفش اننا  الهرم الرابع ولا اي؟!


اجابه عدي قائلاً:لا عارف وعشان كدا بيحاول يكسر ضلوع الهرم دا.


يوسف بتوتر:يكسر اي؟!


هيثم:اي يا يوسف انطرشت! 


مهند:انا قولت بلاش الواد الخرع دا.


امجد بجديه:اخرصوا.

تمسكت فجر في قميص درغام بذعر لان صوت امجد ارعبها..

مسد درغام علي رأسها وقال لامجد:والمفروض نعمل اي؟!


عدي بجديه:في اي لحظه ممكن يشن هجوم علينا.

يوسف:يا فرحة خالتي فيا.

نظر امجد آلى فجر وقال:مين دي! 

درغام:بنت عم ابراهيم قاعده معايا لحد ما ابوها يرجع من الصعيد.


امجد بسخريه:عال والله.

كادت فجر ان تتحدث فوضع درغام كفه علي فمه ونزل الي أذنها قائلا بهمس:دا ممعهوش هزار ممكن في ثانيه ياكلك.


نظرت فجر برعب الي امجد الذي ابتسم بطريقه ارعبتها اكثر..

قاطعه حديثهم دخول انور قائلاً:جماعه معلش هو في حد يعرف واحد اسمه ميشيل برايد! 


هيثم:ميشيل مين! 

تقدم انور واعطي ورقه الي امجد قائلا:اداني الورقه دي حاولت أقراها بس دا اسباني مفهمتش! 


اخد امجد الورقه..وقرائها ولكن نهض منتفضا قائلاً بصراخ:اجرووووووووووا.

هبط عليهم مطر من الرصاصات التي اقتحمت الفيلا..

فركضوا جميعهم ولكن درغام سقط علي الارض محضتنا فجر.. 


بينما دلف العديد من الرجال الملثمين..وهاجموا درغام الذي بدوره هاجمه وهنا الأول مره تري فجر درغام وهو يق$& احدهم امامها..

بينما تجمع امجد ومراد وهيثم ومن معاهم بجانب درغام يشاركونه العراك..


بينما اتجه احد الملثمين الي فجر وحملها..فسمع درغام صوت صراخها فاتجه اليها وجد ذلك الملثم يحملها ويوجه سلاحه الي رأسها..


وضع درغام كفيه الي الامام واخذ يدور حول ذلك الملثم..

درغام محاولا تهدئت فجر:شششش اهدي.

عندما وجد الملثم جميع اصدقائه ماتوا نظر الي درغام ثم القى فجر بعيداً بقوه حتي تصتدم رأسها في احدي السلالم الرخاميه فانفجرت نافوره من الد$&#.


كل هذا امام اعين درغام الذي انخلع قلبه لما رأه بينما اطلق مراد اخر رصاصته لستقر في رأس ذلك الملثم..


ركض درغام الي فجر وجثي امامها قائلاً بتوسل:فجر..متغمضيش عينك يا فجر! 

كانت اخر شيء راته عيناها هو خوف درغام عليها ثم استسلمت لتلك الدوامه السوداء التي تسحبها وبقوه لتغيب عن العالم..


**من خلف الكواليس وذلك الشيء لن تتذكره فجر لانها كان فاقده للوعي**

حملها درغام بسرعه وذهب بها الي المشفي وخلفه الجميع..


دلف يركض في ممرات المشفي وهو يحملها فاستقبله الاطباء وحملوا فجر من يده ودلفوا بها الي غرفة الطوارئ..


جلس درغام امامها وهو ينظر بضياع..هل ستموت! 

وبسببه!! لالا لن تتركني فجر..اخذ يواسي حاله حتي وصل اصدقائه..

ولكن انور اهتم بامر الجثث لذلك بقي في الفيلا..


اخرج هاتفه بايدي مرتعشه واتصل ابراهيم ليأتي..

بعد ساعه..

خرج الطبيب من الغرفه فنهض درغام بصعوبه وقال:بقيت كويسه! 

الطبيب باسف وحزن:للاسف حصلها حالة فقدان ذاكره بسبب الخبطه القويه دي ووقفنا النزيف..وحصل شرخ في الجمجمه.


ترنح درغام مكانه فقال الطبيب:هي حاليا في العناية المركزه..اوضه 34 تقدر تشوفها بس من برا ورا الازاز.

ثم غادر وترك خلفه ذلك البركان ينفجر..وضع درغام يده علي قلبه واليد الاخر يسند بها حاله علي الحائط..


كاد عدي ان يذهب اليه ولكن امجد منعه بيده قائلاً:سيبه..هو مش في وعيه أساسا.

نظر عدي الي امجد ثم الي درغام نظرات شفقه..


تحرك درغام بخطى بطيئه الي غرفة فجر ووقف خلف الزجاج..

لا يصدق انها عندما تفيق لن تتذكره! 

ستنسااه..لن ينكر انه تعلق بها زيادة عن الازم..ولكن برائتها اثرته من اول لقاء..


مر ذلك اليوم بصعوبه بينما في المساء دلف ابراهيم مهرولا الي غرفتها وهو يرتجف..هل سافقد ابنتي الوحيده!!


وجد درغام يقبل رأسها فقال ابراهيم:اي اللي حصل لبنتي يا درغام! 

درغام بهدوء:وقعت من السلم عندي! 

نظر ابراهيم بشك ثم مسد علي رأسها فقال درغام:هيكون عندها فقدان ذاكره..بس سألت الدكتور تاني قالي لازم تتعرض لصدمه او خوف قوى عشان تفتكر من تاني.


ابراهيم:يعني اي..مش هتعرفني! 

هز رأسه بيأس..فنظر ابراهيم الي ابنته..

درغام بهدوء مخيف:متجبهاش الشركه تاني.

نظر ابراهيم اليه بعد فهم فتنهد درغام وقال:حصل هجوم عندي علي الفيلا.


قال ابراهيم بغضب:يعني اللي حصل في البنت دا بسببك! 

درغام:مش بسببي..حصل هجوم غير متوقعع.

ثم أكمل موضحاً:متجبهاش الشركه نهائي..عشان متتأذيش..انا متراقب جامد..وخايف عليها.


ابراهيم:تمام.

درغام:ومتفكرهاش بيا اكني ماكنتش موجود اساسا لحد ما اظهرلها انا بنفسي بعدين.

ابراهيم بضيق:حاجه تانيه.

نظر درغام الي فجر وقال:لا.


ثم اتجه اليها وقبل جبينها قبله طويله فقال ابراهيم:تعرف انا مش خايف من الموت لاني واثق انها ليها اخ هيحميها.


نظر درغام اليه بشرار وقال بصوت عالى نسبيا:فجر مش أختي ياعم إبراهيم..فجر هتكون مراتي.


رمقه ابراهيم بصدمه فقال درغام:هتكمل ال18 انهاردا تاني يوم هتكون مراتي وفي بيتي.

إبراهيم:انت عارف بتقول اي..ولا عاارف الفرق مابينك وبينها كام.


درغام بقوه:لو خمسين سنه فرق..ولا يهمني.

ابراهيم:شكلك اتجننت رسمي! 

نظر اليه درغام بضيق ثم قال:انا هختفي من حياتها لاني قربي منها في فتره زي دي خطر عليها..بس اقسملك اني في يوم من الايام هكون جزء من حياتها..ان لم اكن حياتها كلها أساسا.


ثم خرج من الغرفه وهنا كانت المره الاخيره لدرغام..الذي رأى فيها فجر..

بينما تبسم ابراهيم وقال:ودا اللي انا عاوزه يا درغام..ثم قال بحزن:انا حاسس ان عمري هيكون قصير اوي..ومش هشوفها وهي عروسه اتمني تكون انت لاحقتها يا درغام..اتمني.


**فلاش بااك**


في صباح يوم الزفاف..دلف العديد من النساء الي غرفة فجر وبدءوا في تجهيزها..

بينما كان هناك من ينظر اليها بحقد حتي فرغت الغرفه لتستحم العروس..


نظرت فجر الي تلك الفتاه التي لما تغادر..فقالت الفتاه بحقد:ياخدك انت لي هاه يابنت البندر..وانا الي عشجته من صغري سابني وراحلك انت.


نظرت فجر اليها بتشوش فقالت الفتاه باستنكار:عامله نفسك مش فاهمه صوح! 

فأجابتها فجر:عبدو! قصدك عبدو..بتحبيه! 

صرخت الفتاه بقوه:ااااه بحبه..ومن زمان قوي..جلبي بيتحرق من چواته.


نظرت فجر اليها بحزن وقالت:بس انا مش عاوزاه..ثم انفجرت في البكاء مما ادهش الفتاه..

فاكملت فجر:والله ما عاوزاه..انا بحب واحد تاني.

اقتربت الفتاه منها ببطء وقالت بصوت يغمره السعاده:يعني انت مش بحبيه! 


هزت فجر رأسها ببكاء وقالت:والله ابدا انا بحب درغام..بحبه اووي كمان.

اشفقت الفتاه عليها فربتت علي كتفيها وقالت:انا بثينه.

مسحت فجر دموعها وقالت بترجي:بثينه هربيني من هنا ارجوكي.

هنا سمعت صوته يقول بقوه:عاوزه تهربي من جوزك! يا فچورك يا بت عمي..فعلا العرق يمد لسابع چد.


فجر بخوف:ق..قصدك اي؟!

عبدو بقوه:يعني ابوكي عملاها من قبلك..هرب وساب امي يوم فرحها وراح اتجوز القاهراويه امك..راح ابوي متجوزها بداله عشان الفضايح..فضلت تحب ابوكي لحد ما ماتت..وابوي هو اللي اتظلم.


صرخت فجره وقالت:عشان حرمتوه من اللي بيحبها..بابا عمل الصح..وانتم بتكراروا نفس الغلطه..بس هتندموا كلكم..درغام هايجي وياخدني من هناا فااااهممم.


حاول عبدو الهجوم عليها ولكن بثينه منعته قائله بتوسل:سيبها يا عبدو سيبها حرام عليك.

نفض عبدو يد بثينه وقال:كلها ساعات وهتنكتبي علي اسمي ووريني هتعملي اي ساعتها.


خرج من الغرفه غاضباً بينما بكت فجر بقوه وجلست بثينه تواسيها وهي تحاول اخفاء ذلك الشرخ القابع داخل قلبها..


عند درغام...

بدء درغام في التململ في فراشه بألم..وحرك جفونه بعشوائيه..

ولكن سرعان ما تذكر ما خدث فنهض منتفضا فشعر بدوار داهم رأسه..

ولكنه تحمل ازال الغطاء عنه فوجد انور يدلف اليه بسرعه..


انور براحه:حمدالله عل..قاطعه درغام بقوه:فجر! فجر فين يا أنور اخدهاااا.

انور:اهدي يا درغام اعصابك..متخافش فراحها انهاردا وو...قاطعه درغام بصراخ:فرااحهااااااا..وسايبني نااااامييييي.


نهض درغام وترنح ولكنه تحمل بقوه ومزق ثياب المشفي وبحث عن ثيابه..


فوجدها علي الاريكه فانور احضرها اليه احتياطيا في حالة استفاقته..فاتجه اليها ولكنه تضايق من تلك الربطه الغبيه المتواجده علي راسه فنزعها بقوه..


بينما حاول انور تهدائته فقال درغام بصراخ:فجر ليااا انا...انا وبسس يا انور..انا اللي هكون جوزها.

صدم انور ولكنه قال بقوه:هتروح تعمل اي وسط اهلها هاه رد عليا هتاخدها ازاي من وسطهممم.


بحث درغام عنه هاتفه فاعطه انور اليه..

اخذ يبحث عن اسم احدهم ثم ابتسم بنصر واتصل به..

درغام:محتاج دعم.

الجهه الاخرى:..

درغام:ابدا رايح الصعيد اخطف عروسه من وسط الكوشه وسط اهلها.

صدا صوت الجهه الاخري وهي تتحدث بصراخ..فقال درغام:لا مش مجنون يا ديب انا مراتي هتتجوز غصبن عنها.


الجهه الاخري:...

درغام ببسمه شيطانيه:احبك لما تفهمني..و اه يعني مثلا حوالي 100شخص كدا حبه يلفتوا انتباه وحبه يكونوا معايا غير اللي هجبهم طبعا.


الجهه الاخري:..

درغام:سلام يا ديب.

ثم اغلق الخط وشرع في ارتداء ملابسه والالم يداهم راسه بقوه ولكن لا يقارن بألم قلبه اذا تزوجت غيره..


في المساء..

في صعيد مصر..

تجلس تلك الباكيه في ماكنها المخصص للزفاف وهي ترتدي فستانها الابيض وبجانبها ذلك المعتوه عبدو وهو يرتدي جلبابه الجديد العمامه ويحي المعازيم..


اقترب عبدو من اذنها قائلاً ك:دجايج وهيوصل المؤذون..وافردي وشك.

نظرت فجر اليه بقزز ثم الي تلك الكؤوس الموضوعه امامه..


وهنا سمع الجميع صوت اطلاق ناري قوي فركض بعض المسلحين في اتجاه الصوت..بينما دلف درغام ومن معه وسط ذلك الشادر الكبير.. 

عندما رأته فجر شعرت وكأن استرجعت روحها  من جديد..


رفع رأسه الي تلك الجالسه بفستانها الأبيض وتنظر اليه بأمل..

ثم اخرج سلاحه وبدء في اطلاق النار بينما..نهضت فجر ولكن عبدو مسك يدها بقوه..


فقالت بمكر:شكلك الكوبايه وحشتك..ثم مسكت احدي الكؤوس وضربته بها في واسه حتي تحطمت علي رأسه وبدء ينزف..


رفعت فجر فستانها وركضت باتجاه درغام..الذي استقبالها في احضانه..

ضمها اليه بقوه وهو يعتصر جسدها بكل ما اوتيى من قوه..

همست فجر في اذنه بصوت اذاب قلبه:اتاخرت أوى.


درغام بصوت عاشق متيم:اس..كاد ان يتحدث ولكنه شعر بسائل دافئ يسير علي يده..

وصوت تأوها المكتوم..

فابعد يده وجدها ملطخه بدم$#.

يتبععععع...تكملة الروايه من هنااااااا 

1783كلمه...

#صغيرة_درغام

#درغام_فجر

#سندريلا_انوش



 

تعليقات

التنقل السريع