القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية صغيرة درغام البارت الثاني عشر 12بقلم سندريلا انوش في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه

الفصل الثاني عشر

استمتعواااا


من رواية صغيرة درغام بقلمي سندريلا انوش 💋💋❤..


درغام بصوت عاشق متيم:اس..كاد ان يتحدث ولكنه شعر بسائل دافئ يسير علي يده..

وصوت تأوها المكتوم..

فابعد يده وجدها ملطخه بالدم،،،،،،اء


حاول استيعاب من اين تاتي تلك الدم،،،،،،،،اء ولكن ظهور عبدو خلف فجر وهو يحمل ما يسمي *مطوه* ومطلخه أيضا بالدم،،،،،،،اء..سهلت ادراك درغام للموقف..


عبدو بغل وهو يلهث والدم،،،،اء تدفق من راسه:لو مش هتكون ليا..يبقي مش هتكون لغيري.


اتى فتحي وجبر وبثينه والجميع تجمع حول درغام وهو يحضتن فجر بقوه..

والدم،،،،،،،اء تيسل بخط طويل تشق طريقها علي فستانها الابيض.. 


لم يعد يسمع احد حوله وكأنه انعزل عن العالم اجمع..

يشدد من قوه يده التي تحيطها بتملك..

بدءت الاصوات ترتفع تدريجيا واتاه صوت انور وهو يصرخ به..


انور بصراخ:درغاااام البنت هتموووت..فوووق. 

فتح عيناه وادرك خطورة الوضع فحملها علي ذراعيه بينما هي لم تبتعد عن رقبته..


ركض بها بعيداً حتي وصل الي سيارته وامر السائق بالانطلاق علي الفور..

بمجرد دخوله للسياره ووضعه اياه علي قدميه انطلق السائق..علي أقرب مشفي سيحددها نظام تحديد المواقع..


فالسياره..

ابعدها درغام عن عنقه..ونظر الي وجهها الذي شحب قليلا..

درغام بتوسل:فجر استحملي بس دقايق وهنوصل.


ابتسمت بوهن ولكنه لاحظ خيط من الدم،،،،،اء يتسرب بجانب شفتيها..

اخرج منديلاً من جيبه ومسحه ثم وضع كفه علي جرح ظهرها..


فتألمت بقوه ونزلت دموعها فقال بخزي:سامحيني يا فجر..انا فعلا اتاخرت.

وصلوا الي المشفي فنزل مهرولا بها حتي اخذها الاطباء منه ولكنه صرخ قائلاً:ستتتت انا عاوز دكتوره ستت حالا.


نظر الاطباء اليه باستنكار..هل انت مخبول يا هذا الفتاه ستموت وانت كل تفكيرك الآن هو إيجاد طبيبه بدلاً من طبيب.. 


في نهاية الامر دلفت طبييه شابه مازالت امتياز الي غرفة الطوارئ مع فجر..


لم يطول الانتظار بل خرجت الطبيبه بوجه بشوش قائله:ايوا الجرح كان عميق بس مأذهاش في اي عضو من اعضاءها فعلا ضربت معلم.


كان انور قد لحق بدرغام بعد دخول فجر الي الطوارئ فقال بهدوء:هي في اوضه كام.

الطبيبه:حضرتك انت مش في مستشفى خاص دي حكومي..يعني عنابر..بس ممكن تدفع مبلغ كبير شويه مقابل اوضه خا..قاطعها درغام بقوه:موافق اهم حاجه تكون مرتاحه.


تنحنحت الطبيبه وقالت:احم خلاص هنوديها اوضه 4 الدور الخامس.

بعد دقائق..

كان درغام يدلف غرفتها بشموخ يعتليه قلق علي صغيرته..

ثم جلس امامها..

كانت ترتدي ملابس المشفي اللعينه الذي يبغضها درغام كثيرا..


فكانت ثيابها عباره عن قطعه من القماش..تتصل ببعضها من الخلف عن طريق اربطه خفيفه لتكشف عن ظهرها..


ضحكت فجر فتعجب درغام قائلاً:بتضحكي علي اي انت كنتي هتموتي! 


فجر وهي تتمالك ضحكاتها:لا بس عبدو اخد كوبايه في راسه جابتله ارتجاج.

ابتسم درغام فقالت هي بعبوث:انا مش عارفه انام علي ضهري بيوجعني اووي.


نهض درغام وساعدها علي النوم علي احد جانبيها..

ثم وضعت يدها اسفل رأسه وظلت تنظر اليه..

درغام بغرور:عارف اني حلو بس مش للدرجك دي.


صدمه ردها عندما قالت:ياعم اقعد دانت في صرصار علي شعرك مستنيه اعرف هيروح فين! 

وضع يده علي رأسه فشعر به فنهض منتفضا واخذ يمسد علي شعره بسرعه وقوه حتي سقط ذلك الصرصور علي الارض ودهسه بقدميه..


ظلت فجر تضحك بقوه عليه قائله:انت بتخاف منهم.

جلس مجددا بوقار وقال:لا بس بقرف منهم..في فرق بين الخوف والقرف.


انتبهت فجر قائله:يعني انت عمرك ما خوفت! 

تنهد درغام قائلاً:من بعد اهلي مابقتش لا بخاف ولا بعيط ولا بهتم لحد.

نظرت اليه بذبذب ولكن لفت انتباهه تلك العلامات الظاهره علي عنقها..


نهض وجلس علي حافه الفراش واخذ يتحسس تلك العلامات حتي احتقن وجهها بالحمره خجلا من جرائته..


درغام بشك:اي دا؟!

تعلثمت فجر في الحديث فماذا ستخبره..عن محاولة اغتصاب عبدو لها..ام ضربه المبرح الذي افقدها وعيها؟!


افاقت علي صوته الغاضب الذي جعل قلبها يهوي في قدميها..

درغام بغضب:ردي عليا قوليلي ايييي دااا.

فجر بتوتر:دااا...اااا.

قاطعها درغام:ب،،،،وس! علامات ب،،،،،وس! مش كدا.


ابعدت عيناها عن عيناه فعلم انه محق..فقال بهدوء ما يسبق العاصفه:عمل اي تاني.

لم تجيبه فجن جنونه مسكها من ذراعيها قائلا بصراخ:عمل اي تاني يا فجر..اوعي يكون اللي في بالي.


اجبته بصوت متحشرج من كتم بكائها:ل..لا معملش حح...جاه تا..نيه..عمي..لاحقني..ف..ي.. اخر ثانيه.


تحولت اطرافها الي قطعه من الثلج واخذت اسنانها تصك وترتجف بقوه..

لاحظها درغام فترك ذراعيها..نظر اليها بخزي..ولكنه يريد ان يشعر بها بين يديه فجذبها اليه واحضتنها بقوه..


لم يبالي لتأوها البسيط بسبب جرحها وعنفه في جذبها..

اما هي فكانت علي حافة البكاء..كانت تنتظره ان يضيف كلمة اخرى لتنفجر..ولكن بفعلته تلك..فجرت آبار من الدموع..


اخذ يمسد علي ظهرها بحنو..ولكنه لمح العديد من العلامات ولكنها زرقاء..

فتحسسها بروي وشعر بارتجاف جسدها لتلك اللمسات الصغيره..فابعدها عنه واحضتن وجهها الصغير بين راحة يده..


درغام بحنان:فجر..انت في حد ض،،،ربك! 

نظرت اليه وهزت رأسها بنعم قائله:اا..ااه عبدو ض،،،،،ربني لما ركبنا العربيه..عشان كنت قاعده بصوت..ع..عشانك.


تقسم انها رأت بركان يثور في عيناه ليدل علي غضبه الجام من عبدو..

لقد تجرءت يداه علي صغيرته..لن يرحمه حتي يجعل تلك اليد ت،،،،نزف ألما..


لثم ارنبة انفها بحنان وعدل الوساده خلفها..ثم ارجعها ببطء حتي لا تتألم..وحاصر كفيها بين كفوفه..


وقال بهدوء تام:انا مش هخلي في حته سليمه..بس الصبر.

نظرت اليه بعد فهم..ولكنهم انتفضوا علي تلك الاصوات الخارجيه..ودلفوا عبدو بطريقه همجيه..


عبدو باسف وهو يركض باتجاهها:فجر..سامح..قاطعه درغام ب،،لكمه قويه استقطته أرضا ثم جثي فوقه يسدد العديد من الل،،كمات التي تترك آثار واضحه..


دلف جبر وفتحي وهما يصرخنا ويحاولون ابعاد درغام بشتى الطرق عن ذلك المي،،ت..

ولكن هيهات فهو يرغب في اقت،،،،لاع رأسه من اعلي كتفيه علي ما فعله بصغيرته! 


ولكنه ابتعد فور سماعه صوتها وهي تقول برعشه:درغام.

نهض مسرعا باتجاهها فاحتضنت خصره وكأنها تتخذه حصناً منيعاً ليها..

اخذ يمسد علي خصلاتها المبعثره خلف ظهرها..

وهي تنظر الي ذلك الواقع علي الارض ين،،،زف من وجهه..


نظر فتحي اليها بشراز واتجه ليعنفها...ولكن درغام صده..قائلاً بفحيح الأفاعي السامه:فكر بس انك تلمسها هتكون مرمي جنب ابنك.


نظر إليه فتحي بقلق ولكنه تصنع الجديه وقال بانفعال:بنتنا وبنربيها انت متدخلش وااايد.

درغام وهو يحكم قبضته علي فجر:انا ليا فيها اكتر منكم كلكم.


نظر جبر بتشفي الي درغام..وتذكر حديث ابراهيم عنه قبل شهر من الان..

**فلاش باك**

جبر:اي اللي بتجوله دا ياخوي.

ابراهيم:جبر اسمعني انا لو جرالي حاجه ودي فجر لدرغام..مهما كلف الامر..لازم تكون معاه..هو هيحمها من فتحي وابنه..انا مش عاوز فجر تتجوز عبدو.


نظر جبر بتوجس وقال:ويطلع مين درغام دا.

ابراهيم:اللي بشتغل عنده..بيحب فجر من زمان ومستعد يعمل اي حاجه لمجرد بس يشوف ابتسامتها.

جبر بتعنيف:طب ما الواد عبدو اكده.

ابراهيم بتاكيد:عبدو ما بيحبش فجر..عبدو عاوز حاجه معينه منها وبعد كدا هيرميها..زي ما بتقول لهفة البدايات.


ارجع جبر ظهره للخلف..وهو يفكر..ثم قال بتنهيده حاره:خلاص ياخوي اللي انت عاوزه هيتم.


ابراهيم:بس عاوز حاجه كمان منك فالموضوع دا.

جبر:اي ياخوي.

ابراهيم:عاوزك....


**بااك**

ابتسم جبر قائلاً لفتحي بعد ان أخفي تلك الابتسامه الماكره:خلاص يا فتحي..فجر متلزمناش من هنا ورايح..تخص الجدع دا زي ما ابوها بعنا زمان لاجل القاهراويه امها..بنته باعتنا لاجل القاهراوي دا. 


فجر بانفعال:مش قاهراوي دا تركاوي. 

انفخض درغام اليه قائلاً بصدمه:ترك اي؟!

فجر:ششش اسكت انت دلوقت.

نهض عبدو قائلا بغضب:بس انا بحبها.


كاد درغام ان يترك فجر ولكنها امسكته بقوه وقالت هي:انا مش بحبككك..ثم قالت بتفهم:عبدو في واحده بتحبك..بتحبك وبتتمني منك كلمه حلوه..افتح قلبك لغيري..وانت عمرك ما حبيتني..هما اللي حاطوا الفكره دي في دماغك من صغرك..لكن لو بصيت لنفسك قصاد المرايا هتلاقي العكس.


نظر عبدو اليها بغل ثم هدءت نظراته لتتحول الي أسى وحزن..وخرج مهرولا..

قال فتحي بصرامه:من هنا ورايح مالكيش اهل.


فجر:احسن انتم نسب يعر اصلا..ثم نظرت لعمها جبر قائله:الا انت يا جبوره يا عسل.

ضحك جبر بخفوت..فغادر فتحي خلف ابنه..


وقال جبر:لينا جاعده يا درغام باشا.

هز درغام رأسه بتفهم..ثن خرج خلف اخيه..فصرخ درغام في الحرس الواقفين علي باب الغرفه:كلكم مطرودين.


نظر الحرس الي بعضهم بخوف فقالت فجر:لي كدا. 

درغام وهو جلس علي حافة فراشها:لاني قولت ميدخلوش حد نهائي..ومع ذلك دخلوا بردو! 


ثم عبث في شعرها قائلاً:انا ملاحظ انك بقيت كويسه! 

فجر:اه الحمدالله ساعات بحس بنغزه في ضهري بس اتعودت.

ثم قالت بشك:ادير كدا.

نظر درغام اليها بعدم فهم فقالت:ايديني ضهرك بس.


استدار درغام..فتحسست جرح رأسه الخلف ولكنه كان صغير فقالت بعتاب:دا متخيطش! 

درغام:انا منبه قبل كدا محدش يخيط جرح في راسي.


ثم استدار مجدداً قائلا ببسمه مشرقه:نخرج بقي من المكان المقرف دا لاني مبحبش جو المستشفيات دا..وبصراحه عاوز ارجع القاهره وانام علي سريري مرتااااااح.


ضحكت فجر وقالت:خلاص ماشي يلا. 

ولكنها تذكرت هاتفها وقالت بفزع:تلفوني..تلفوني كنت..صمت عندما وجدته في كف درغام..الذي قال مشاكسا:في عروسه تحط تلفونها في البنطلون اللي تحت فستانها!! 


فجر:مش انا عملت! يبقي فيه..ثم جذبته من يده..فقال بخبث:امممم طب وهتخرجي ازاي كدا.

نظرت فجر لملابسها فوجدتها تكاد تصل ااي ما بعد فخذيها..

فتنحنحت بحرج قائله:هات الجاكيت بتاع البدله وخلاص.


ابتسم بمكر وقال:هديكي حاجه احسن من الجاكيت..ثم بحركه سريعه كانت في احضانه تشعر بقدميها في الهواء..فبحرك غير ارازيه لفت يدها حول عنقه وقالت بحنق:شكلك اخدت عليها بقي.


ضحك درغام قائلا:لا اتعودي لاني من هنا ورايح مفيش غير الشيل دا.


مر شهر ونص..

ومر عيد ميلادها بهدوء..بينما اعطاها بدرغام سلسله مرصعه بالالماس الخالص..

لم تخلوا فجر من مضايقات ديلان بعد معرفتها بما حدث لدرغام من تحت رأس تلك الصغيره..


في احدى الايام..

كانوا يجلسون امام المسبح..بينما درغام في غرفته..

كانت فجر تلهو علي حافة المسبح بقدميها بينما تعمدت ديلان التعثر..واسقاط فجر بداخل المياه..


فشهقت فجر وهي تغوص وتطفو بحركات عشوائيه حتي تمسكت في الحافه باعجوبه..


خرجت من المياه تسب وتلعنها.. 

وقالت بصراخ:جرا اي يا بنت كوم شكاير البطاطس الحامضه..حاطاني في دماغك يا بتاعه انت.


ديلان ببرود متعمد:هو حد لمسك..ولا هو شغل سهوكه.

فجر بغيظ:لي هو انا اسمي ديدان..ثم سارت للداخل وهي تقول بصوت منخفض:والله لاشتكي لدرغام من الحربايه ام شعر احمر زي توته القرد.


صعدت اليه والمياه تتساقط من ملابسها وشعرها معاً..

دلف غرفته دون استئذانه..ثم اغلقت الباب خلفها بقوه وهي تقول مصتنعه البكاء:اععععع درغاااااام.


خرج مهرولا من المرحاض وهو يلف منشفه حول خصره والمياء تسير علي عضلات بطنه وخصلاته مبتله..

درغام بقلق:فييي اييي.


تسمرت مكانها قائله بلا وعي:يخربيت جمال اهلك! 

نظر درغام اليها بعد فهم..ولكنه لاحظ ابتلال ملابسها أيضاً..


فقال بمكر:امممم واي كمان.

فجر:العضلات دي فيك ولا حقيقيه.

اقترب درغام حتي وقف امامها مسك كفها واخذ يسير به علي عضلاته قائلاً:شوفي بنفسك! 


احمر وجهها تقسم انها ستموت خجلاً..ثم ابتعد قائلاً:هاا. 

فجر بخجل:لا حقيقيه.

جلس درغام علي الاريكه امامها قائلاً:خير يا بالوه..عملتي اي فيها.

فجر بعتاب:انااا..دانا بلسم.

درغام:عارف عارف بيتحط علي الجرح يورم.


فجر بغضب:لا والله! طب علي فكره بقي ست موتانا هي اللي زقتني فالماايه.

لم يجيبها بل ظل ينظر الي ملابسها فلاحظت فجر ذلك..


فنظرت الي ثيابها وجدتها تلتصق بها..فخجلت من هيئتها..

وقالت بتوتر:طب بص انا..لازم اروح بقي وكدا.

اعتدل درغام في جلسته..

وقال:روح.


خرجت مسرعه خارج غرفته وهي تلعن نفسها ألف مره علي دخولها المفاجئ..

اما في المساء..

ديلان بقلق:انت بتهزر..جايين مصر لي دول.

درغام:شغل.


نظرت ديلان اليه بشك..فقالت فجر:درغام هما مين دول.

درغام:ناس هقابلهم بكرا بليل في مطعم هنا تيجي معايا؟!

فجر:امممم خلاص ماشي هخلص مذاكرتي انهاردا كلها.


ابتسم درغام فقالت ديلان بحقد:انت واخدها معاك في كل مكان لي.

فجر:وانت مالك يا راس البطيخه انت.

درغام:بااااااااس.


ديلان بمكر:اي ريحة الحريقه دي؟!

فجر:دي ريحة دمك المحروق!

هز درغام رأسه بيأس..فنظرت فجر علي الطاوله فلم تجد هاتفها..


بحثت عنه حول الطاوله لم تجزه فقال درغام:في اي؟!

فجر بتوتر:التلفون اختفى بسم الله.

اخرج درغام هاتفه واتصل علي هاتفها ليصدر صوت اهتزازه بجانب ساق درغام..


فحمله ليقرأ اسم المتصل ليصعق..

يتبععععع...تكملة الروايه من هنااااااا 

1850كلمةةةة...

#صغيرة_درغام

#درغام_فجر

#سندريلا_انوش



 

تعليقات

التنقل السريع