القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية عريس مكتمل الانوثه البارت 11بقلم حنان حسن في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه


الجزء الحادي عشر


من رواية /

عريس مكتمل الانوثة


للكاتبة..حنان حسن


بعدما مرت الايام ثقيلة


اخيرا....

 ظهرت نتيجة التحليل


 الي انا عملتها لعمر ابني


 عشان....

 اتاكد... ان كان مصاب ب الايدز... ولا لا؟


واخيرا ...

جه اليوم الي ظهرت فيه النتيجة


واول ما وقفت ادام دكتور التحاليل


سالتة بلهفة


وقلت..


اية نتيجة التحليل يا دكتور؟


ابني مريض بالايدز؟


 ولا مش مريض؟


فا بصلي الدكتور 


وقالي..

اطمني يا مدام


النتيجة سلبية


 يعني ابنك دمة زي الفل


 ومفيهوش ايدز

 الحمد لله


في اللخظة دي


حسيت اني عايزة اسمع الاجابة تاني 

عشان اقدر اصدق

 الي سمعتة


فا سالت الدكتور


وقلتلة


لا..قول الي انت قولتة

تاني..والنبي


 قولة تاني يا دكتور

 وحياة ابوك


فا كرر عليا الدكتور نفس الي قالة من دقيقة


وقالي..

بقولك اطمني ابنك معندوش ايدز


فا اللحظة دي


شعرت  اني انا ...وابني

 اتولدنا من جديد


ولقيتني بسجد لربنا 

سجدة شكر


وبعد ما روحت علي البيت


 اتوضيت... وصليت 

وفضلت احمد ربنا 

وانا بعيط 


وبعدها...


قعدت مع نفسي


واسترجعت كل الذكريات السودة


 الي مرت عليا


وافتكرت كل الي حصل

 ليا انا ...وابني


وحسيت اني عاملة بالظبط


 زي الي اتعرض لانفجار قنبلة

 هو... وابنة


 و ربنا انقذهم منها 

علي اخر لحظة


فا رجعت اشكر ربنا تاني


انه انعم علي ابني


 وانقذة من المرض المميت

 الي اسمة الايدز


وبمجرد ما جه في بالي المرض ده

افتكرت بسرعة

كريم...


ومعرفش ليه كريم ساعتها

صعب عليا


يمكن عشان 

انا في اللخظة دي 

كنت اتاكدت من صدق كلامه


لما قالي انه ملمسش ابني؟


ولا يمكن 


عشان شعرت ناحيتة بالامتنان

لانة ملمسنيش 

عشان ميعرضنيش للعدوي


او يمكن..

عشان حسيت

 اني هفقدة قريب لما يموت

 ويسيبني؟


مش عارفة


بس كل الي كنت عارفاه


ان كريم كان انسان غبي 


عشان اختار اسلوب حياة غلط

عجل بنهايتة


ولقيتني بقول...

مسكين يا كريم


اكيد محدش علمك ..


ان الانسان باختيار اسلوب حياتة 

ممكن يبقي سعيد طول العمر


 وممكن  يشقي طول  العمر


 وبدات افكر ازاي اخفف عن كريم

 في الايام القليلة

 الي فاضله له


والاهم من ده كلة


كنت بفكر ازاي

 اقنع كريم بانة  يتوب لربنا...


علي الفاحشة الي كان بيرتكبها 


قبل ما يموت ويتحاسب 

ويدخل

 جهنم والعياذ بالله


وفي اللحظة دي


لقيتني انتفضت من مكاني


وقلت..


لا....عذاب الاخرة عظيم


وكريم لازم يتوب قبل فوات الاوان


ايوه...

 انا لازم اقنعة بالتوبة

وفورا


وبسرعة روحت علي اوضة كريم


عشان اتكلم معاه 


لكن..

.ملقتوش في الاوضة بتاعتة


فا قلت يبقي اكيد في المطبخ


وفعلا..

لما روحت المطبخ لقيتة هناك


 وكان بيبدء في عمل المشروب بتاعة


واول ما كريم شافني

سالني


وقالي...اعملك معايا نسكافية؟


فا اخدت من ايدة الكاتيل 

(البراد الكهربائي)


وقلت..لا...

سيبلي انا المهمة دي

واستريح انت


فا مدلي كريم ايدة بالبراد 

وهو مستغرب

من معاملتي الرقيقة معاه


وقالي ..


ربنا يكملك بعقلك


اتفضلي البراد اهوه


وفعلا ..

وقفت معاه في المطبخ 

وانا  بعملة النسكافية


وكان كل هدفي


اني انتهز الفرصة ...

واتكلم معاه..


وافهمة حجم العقوبة  والعذاب الي منتظرة بعد الموت...


وانصحة بالتوبة


لكن..قبل ما اتكلم


ولا افتح  معاه اي موضوع


لقيتة بيبصلي


وبيسالني


وقالي..


مش هتعرفي تعملي نسكافية زي الي انا بعملة


فا قلتلة..


بيتهيالك...

دنا هبهرك


فا رد وهو بيضحك


وقالي..

يا بنتي متحاوليش دنا مسميني كريم نسكافية


فا بصتلة وابتسمت


وقلتلة..


بصراحة بقي انت عندك حق


انت فعلا بتعملة حلو اوي


فا رد بسعادة


وقالي..


اخجلتم تواضعنا


وسالني

 وهو بيمزاحني


وقالي..


امال هتقولي ايه


  لما تدوقي الاكل الي بعملة كمان؟


فا جاريتة في المزاح

وقلتلة..


صادق طبعا..

بس الكلام ده تقولة لحد غريب


لان ذكري الرز المعجن الي عملتة اول ما اتجوزنا


مش عايزة تروح من دماغي


فا ضحك كريم 


وضحكت انا كمان 


وانتهزت لحظة الصفا الي كنا فيها


وقلتلة...اسفة


فا سالني


وقالي..بتقولي ايه؟


قلت..اسفة اني اتهمتك باغتصاب ابني


ارجوك سامحني


فا بصلي كريم بتعجب


وقالي..انتي النهاردة تتحسدي


و لازم تتبخري 


فا رجعت ضحكت تاني

وبعدها

سالتة سؤال مفاجئي


 وقلتلة..


انت لية سيبت مراتك الاولنية ؟


فا وقف كريم عن الضحك


وبعدها..بصلي 


وقالي..

طيب ليه السيرة الهباب دي دلوقتي؟


ما كنا كويسين؟


فا قلتلة..

خلاص انسي السؤال


فا سكت كريم ...ومردش


وكانة مصدق 


فا بصيتلة 

وقلتلة..


علي فكرة انت انسان كويس

وفيك حتة طيبة


وممكن ربنا يغفرلك ذنوبك كلها


 لو توبت توبة نصوحة


وعاهدت ربنا

 انك مش هترجع للذنب تاني مهما حصل


فا بصلي كريم


وقالي.

.بس انا مش هقدر اتوب عن ذنبي


اصلة بيبقي غصب عني 

و مش بقدر  اقاوم


بعدما سمعت جهرة بالمعصية...


 والاصرلر عليها


اتغظت من رده


وقلتلة..

خلاص انت حر


وسيبتة ومشيت من ادامة


وانا بتعجب من جبروتة


وقلت ..انا  كده خلاص

 عملت الي عليا


وطالما هو مش عايز يتوب


الحق  انفد بجلدي

 انا ...وابني


 من القرف ده


قبل فوات الاوان


وصممت بيني وبين نفسي


اني اخد ابني واهرب


 من كل حاجة هنا


واروح لخالتي في الصعيد 


وكنت متاكدة 


ان محدش من اخواتي هيجي في باله

 اني هروح عندها


المهم..

بعد مرور يومين


كنت خلاص جهزت شنطتي...


وجهزت كمان فلوس التعويض


 الي اخدتة بعد وفاة والد عمر


وانتظرت للفجر


و اول لما كريم جوزي نام


اخدت عمر ابني ..


وخرجت في هدوء


وكنت ملاحظة 

ان عمر ابني متوتر


لكن...

قلت لنفسي


معلش 

..بمجرد ما هنركب القطر هيهدي


وبسرعة شديت شنطتي انا وعمر


واخدتة في ايدي


وخرجت من الاوضة


واتوجهت لباب الشقة


وفي اللحظة دي


سمعت صوت عمر ابني

وهو  بيقولي...


بلاش نخرج يا ماما


لانه هيوصلنا 


وفي اللخظة دي


بصت لعمر وانا فرحانة


وسالتة


وقلت...عمر؟

انت رجعت تتكلم تاني يا قلبي؟

 الحمد لله


فا شدني عمر من ايدي


وقالي...

انا خايف...

 وعايز ارجع لاوضتي تاني


قلت...متخافش يا حبيبي


انا هاخدك ونهرب ...


ومحدش هيعرف طريقنا تاني


وقبل ما عمر يرد عليا


سمعت صوت كريم جوزي

بيسالني؟..

وبيقولي...

هتمشي قبل ما تعرفي اجابة سؤالك


فا اتفزعت من المفاجئة


وخصوصا اني لقيت كريم كان خلاص شاف عمر


فا رجعت لورا


 وانا واخده ابني في حضني


وقلت لكريم


سيبني امشي انا وابني يا كريم


وانا بوعدك..

.اني مش هعمل اي حاجة تاذيك


فا رد كريم


وقالي..

مش هتمشي قبل ما اجاوبك علي سؤالك


واقولك ...انا سيبت مراتي الاولنية ليه


وشاورلي كريم علي الكنبة


وقالي..

اقعدي عشان اجاوبك

فا قلتلة..

ولزمتة اية 

لما تجاوبني وانا عارفة انك

 هتكدب كا العادة


انا خلاص مش عايزة اعرف حاجة


فا رد كريم


وقالي...

وحياتك عندي

 لا هقولك الحقيقة كاملة


 بدون ما اكدب في كلمة


قلت...وهتسيبني امشي بعد ما اسمعك


قال...ايوه


فا اخدت عمر بحذر


وقعدته جنبي


وانتظرت اسمع الي هيقولة كريم


وقلت..


طيب اتفضل...

قول وخلصني 


وبدء كريم فعلا..


 في التصريح  بحقيقة طلاقة


وقالي..انا سيبت مراتي


عشان..اتسببت في اني اخسر اعز انسان عندي


قلت...اه تقصد الحمل الي كان في بطنها


فا رد كريم

وقال..لا


الشخص الي خسرتة ...


هو...( اخويا )

الي مكنش ليا غيره في الدنيا


قلت..هو انت ليك اخ؟


 


فا استرسل كريم في الكلام

وقالي..

ايوه... كان ليااخ صغير

اسمه سامح

قلت..

وهو فين

قال..منا هحكيلك حكايتة


وفعلا بدء في سرد حكايتة

وقال...


انا كنت عايش مع ابويا... واخويا الصغير 


وكنا سعداء وحياتنا هادية


لغاية ما اتجوزت سمية


وسمية كانت 

كويسة في الاول 

لكن...

كان ليها صاحبة بتدخل نفسها في حياتنا باستمرار


وكان بيحصل بينا مشاكل بسببها ديما


وكتير كنت بطلب من سمية انها تبعد عنها


لكن..سمية ساعتها

 قالتلي

انا اقدر استغني عنك انت

 لكن... مقدرش ابعد عن صحبتي 

المهم..

اتاكدت يومها..

ان صديقتها ماثرة عليها تاثير غريب


وياريتها كانت ماثرة علي سمية  لوحدها


دي كمان كانت ماثرة علي 

سامح اخويا 


اصل سمية عرفتها علي اخويا


وسامح كان بيروح مع سمية 


 لبيت صاحبتها 

 بحجة انه بيزور اخوها


ولاحظت انه مهتم بيها هو كمان


بصراحة...

ساعتها انا افتكرت ان سامح معجب بصديقة سمية


وبيتحجج بمراتي عشان يروح عندها

فا  اتجننت


لان اخويا كان ايامها  عندة ١٧ سنة 

وصديقة سمية كانت في بداية الثلاثينات


م الاخر 


مكنش ينفع يرتبط بيها اطلاقا


ولما قولت الكلام ده لسمية


دافعت عن صحبتها باستماتة...


وشدت معايا بسببها


لدرجة اني شكيت في سمية


وقلت احتمال

 يكون ارتباطها بصحبتها ده... وراه حاجة


وممكن جدا...

 تكون سمية

بتخوني مع شقيق صاحبتها


فا حاولت اعمل اي حاجة 


عشان اتاكد الاول


 ان كان فعلا

 في شيئ بشع من الي في دماغي 

  ولا انا بيتهيالي؟


واهتديت اخيرا 

اني اشتري كاميرة صغيرة...


 واحطها في الجاكيت بتاع سامح اخويا 


 عشان اشوف... 

واسمع

 الكلام الي بيدور بينهم ...

وهما مع بعض


وفعلا


دخلت اوضة سامح و ثبت الكاميرة الصغيرة 


الي كانت متوصلة بالموبيل 

الي معايا


في الجاكيت بتاع سامح


 وبعد ما

خرجت سمية واخدت معاها سامح


وراحوا لصديقتها 


بدات اتابعهم 

وهما دخلين  لشقة صديقتها


وبعد ما انفرد اخويا بشقيقها

 في غرفتة


شوفت بعيني اخويا

 ومعاه 

 شقيق صديقتها 


وهما بيمارسوا الرزيلة


في اللخظة دي


 اتجننت ....

وكنت عايز اولع فيهم كلهم


فا اتصلت بسامح اخويا

وانا في قمة جناني


وقلتلة..


 اني شوفتة في الكاميرا 


وعرفت هو بيعمل ايه بالظبط


وبمجرد ما ما هوصلة هقتلة بايدي

وقلتلة كمان

اني هفضخة عند ابوه


فا خرج اخويا اشرف


من  بيت صديقة سمية 


بدون ما يقولها حاجة عن الي حصل بيني وبينة


وساق العربية وهو في قمة التوتر ...


ولما طلع باقصي سرعة  بالعربية

عمل حادثة علي الطريق


ونقلوه للمستشفي


وعلي ما وصل للمستشفي كان مات


ومن وقتها وانا بقيت اكره اليوم الي اتجوزت فيه سمية


وكنت هطلقها

لكن...ابويا منعني وقالي حرام متطلقهاش


وطبعا مقدرتش اقول لابويا انها السبب في موت سامح


لان ابويا ميعرفش سبب موت سامح  اصلا


المهم. سيبتها  علي زمتي عشان ابويا ميغضبش عليا


وهربت من كل حاجة بتفكرني بالذكري الاليمة دي

وبعد ما كريم خلص كلامة

لقيتة بيبصلي

وبيقولي...

ودي حكايتي مع سمية وده كان سبب انفصالنا

بعدما سمعت حكاية كريم


اتلخبطت زيادة وتوهت اكتر


فسالتة..

وقلتلة..هو انت مش قولتلي انك

ش..ا...ذ 

ومصاب بالايدز؟


فا رد كريم مؤكدا علي المعلومة


وقالي..

 ايوه حصل

 فعلا 


قلت..حصل ازاي؟

ازا كان..

الكلام الي انت حكيتة دلوقتي

مبيقولش انك كده اصلا


وفي اللحظة دي


جاوبني كريم 


وفجرت في وشي مفاجئة

استحالة حد يتوقعها


عارفين كريم  اتصاب بالايدز ازاي........؟


لو عايز الجزء الاخير..


 من احداث الرواية


صلي علي رسول الله


وطبعا مش هننسي نضع عشر ملصقات 

مع متابعه 


تكملة الروايه من هنااااااا 

 

تعليقات

تعليق واحد
إرسال تعليق

إرسال تعليق

التنقل السريع