القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية حب حد التملك البارت الاول والثاني 1_2بقلم دينا عبد الحميد في موسوعة القصص والروايات

تفتكرى ابوكي وجوزك لو عرفوا پالي حصل هيعملوا ايه؟ فكري معايا كده يا حلوه لو جوزك دخل وشافك ف حضني هيقول ايه؟ 

بصتله برعب وانا بفرك ايدي والدموع مغرقه وشي وبشد الملايه اخبي بيها جسـ*مي وبقول انت....انت عملت فيا ايه؟ نطق بابتسامه مستفزه  تخيلي كده ايه الي حصل النهارده كان كتب كتابك صح؟  

برقت من الصدمه ده بجد انا ازاى كنت  ناسيه اكيد قالبين الدنيا عليا بس هرجعلهم ازاى بحالتي دي  واقولهم ايه؟ 

فضل يبصلي باستفزاز وهو بيلبس قميصه وقتها انا نطقت بغضب بابا زمانه قالب الدنيا عليا واكيد هيقتـ*لك لما يلاقيني... 

راهب بضحك ايه ده هو انا مقولتلكيش؟  معلش حقك عليا ده انا كنت ناسي.....  اصل ابوكي مش محتاج يدور انا اتصلت عليه هو والمحروص ابن عمك وادتهم العنوان وكلها دقايق وهيجو كان لسه مخلصش الكلمه ولقيت باب الاوضه بيتفتح وابن عمو الي كان كلها شويه ويبقي جوزي وابويا وعمى واقفين بعيون مصدومه  دموعي نزلت اكتر وانا بقول والله انتوا فاهمين غلط ان... انا 

فجاه لقيت كف من جبر عريسي نزل علي وشي  وهو بيقول اخرصي بقا ليكي عين تنطقي وتبرري  كنت فاكر اني هتجوز واحده محترمه وسبت كل الي اعرفهم علي اساس انك غيرهم بس انتي طلعتي او*سخ منهم  

مسكني من شعر*ي وجـ*رني ف الارض وهو بيقول تعالي بقا اما اوريكي  فجاه لقيت راهب شد ايده من عليا بغضب وهو بينطق من بين سنانه انا الي يدخل بيتي يبقي ف حميتي ومقبلش حد يأذيه ايا كان هو مين وقيمته ايه  والي قدامه اذاه ف ايه 

نطق جبر بغضب انت متدخلش بيني وبين بنت عمى 

اتصدمت لحظه ورجعت  لوعي انا ازاى نسيت مهو بنت  الصعيد لازم تكون بمليون راجل لو ضعفت متبقاش بنتهم 

راهب قطع دهشتي وذهولى ونطق انت تتفضل برا وابقي خدها لما اخلص كلامي معاها 

جبر هجـ*ـم عليه بغضب وبابا وعمي بيزعقوا وفجاه لقيت ضر*ب نا*ر وفي ناس كتير واقفه وحطين سلاح علي دماغي عمي وبابا وراهب حاطط السلاح علي دماغ جبر  

راهب ببرود اتفضلوا بره ولما هي تخرج ابقوا اتصرفوا معاها بس ف بيتي الي يلمسها اخلص عليه 

خرج عمي وهو بيقنع بابا وجبر يروحوا معاه وفعلا خرجوا واستنوني بره وفجاه لقيت راهب بيرمي عليا فستان وبيقول البسي ده بدل متخرجي بالشكل ده 

بصتله بغضب فزعق فيا اسمعي كلام يا رنا عشان متندميش انا لو سبتك هنا هيدفنو*كي عايشه 

بلعة ريقي بخوف لان كلامه صح وبعدين اتنفست بهدوء ولبست الفستان كنت هخرج لبابا وعمي بس وقفني صوت راهب بيقول رايحه فين 

دموعي نزلت وانا عارفه اني رايحه ل نهايتي  

نطق راهب ببرود تحبي اوصلك فين؟ 

رديت بهدوء شكرا وسبته وخرجت شدني من ايدي بغضب قبل مافتح باب الشقه الي معرفش  مكنها اصلا ولا جيت فيها ازاى  ونطق راهب بحده انتي عايزه تمو*تي؟ 

قولتله وده يهمك ف ايه؟  سبني امشي 

راهب بغضب انا خايف عليكي  هيقتلوكي

دموعي نزلت وقولت الحدايه مبتحدفش كتاكيت عموما لو زي مبتقول هتقـ*تل  فهو اكرملي من اني افضل مع واحد رخيـ*ص استباح حر*مت جسـ*مي   بصلي بقرف وشد ايدي وخدني من باب خلفي ونزلني كنت بقاوم كتير بس مفيش فايده فجاه لقيته رش حاجه ف وشي وفقدت الوعي  فقت علي صوته هو جدي محمد 

وجدي بيقوله بغضب هتتجوز رنا 

راهب بانفعال مستحيل انا مسافر كمان ساعه 

محمد بغضب ابوها هيقـ*تلها  بعد عملتك 

بصله راهب  بغضب ونطق انا مبخدش بوا*قي حد  وسابه وخرج تحت نظرات جدي الغاضبه وراغب اخوه الترام الي كان مصدوم 

محمد يرضيك الي عمله اخوك ف بنت خالك؟ 

راغب مش مصدق الي بيحصل خالص 

الجد سمع صوت خبط فتح لقي ولاده الاتنين وجبر 

يسري ابو رنا رنا فين يا ابوي؟  

محمد بهدوء موجوده 

فضل عم رنا عايزنها 

قام جبر فتح عليا الباب وانا عامله نايمه علي حالتي  كان لسه هيضربني بس راغب وقفه بغضب وقال ابعد ايدك عن مراتي 

جبر غضب نعم مراتك؟  

راغب ايوه المأذون ف الطريق وابوها واصي وانت وخالي شهود 

جبر بغضب لايمكن لازم اقتـ*لها 

يسري بانفعال لازم اغسل عا*ري بيدي 

محمد بغضب انت عايز تقت*ـلها جوزها راغب واعتبرها ماتت 

يسري بغضب بس مش راغب الي كام معاها 

راغب بصله برفعت حاجب ونطق انت عرفت منين يا خالي واحنا تؤام  ثم يخصك ف ايه مين فينا الي كان معاها؟ 

يسري بغضب ها*نتقم منك ومنه 

راغب نطق الماذون جه وبلاش فضايح 

الماذون ما اسم العروس؟  

يسري بغضب رنا يسري محمد الحفناوي 

المأذون وماذا عن العريس 

راغب كان بينطق راغـ........ بس قاطعه صوت من بعيد بيقول راهب ياسر الجيار 

الكل بصدمه راهب انت مسفرتش؟ 

#حب_حد_التملك

#دينا_عبد_الحميد


#حب_حد_التملك

المأذون وماذا عن العريس 

راغب كان بينطق راغـ........ بس قاطعه صوت من بعيد بيقول راهب ياسر الجيار 

الكل بصدمه راهب انت مسفرتش؟ 

راغب ببرود انا جاي اتجوز رنا 

الجد انا موافق.... 

رنا بغضب بس انا مش موافقه  

بص المأذون وقال اهم شي موفقة العروس 

بصله راهب بغضب ونطق اكتب يا مولنا عشان مترجع تلومني 

المأذون لا يحق لك الزواح بغير الموافقه فهذا زواج باطل 

راهب رفع مسد*سه علي دماغ المأذون  ونطق انت هتكتب ولا نقرا علي روحك الفاتحه ونشوغ مأذون تاني؟  

المأذون نفذ بخوف وجه وقت توقيع وبصمة العروسه 

راهب بغضب امضي... 

رنا بأصرار مش همضي ياراهب... 

راهب بانفعال مسك ايديها وحطها ف البصامه وبصمها علي ورقة الجوزا وحك القلم ف اديها وقال امضي 

رنا مش هيحصل ده ف احلامك 

راهب بصلها بغضب وقال  اخر فرصه عشان تتلاشي غضبي... 

رنا تؤتؤ لايمكن امضي 

راهب نطق  خلاص يا مولانا هي الي اختارت اعتبرها مبتعرفش تقرا وتكتب وبالنسبه ليكي ف حسابك معايا تقيل قوي 

بصتله بتحدي ونطقت ولا تعرف تعمل حاجه 

راغب بسرعه بلاش غباء يا رنا انتي عارفه راهب وعصبيته 

بصت رنا ل راغب ونطقت طول عمرى بخاف من شره بس استفدت ايه غير ان واحد و*سخ زيه شوه سمعتي واتجوزني غصب 

راهب بص ل رنا بعيون بطلع شرار ونطق رنااااا 

رنا برعب وثبات ظاهرى افندم 

راهب بصلها بغضب وقال انا و*سخ 

ضحكت باستفزاز وقالت اه 

راهب قرب منها بعنف حاول راغب يوقف لكن جده منعه وابتسم ببرود 

راهب شال رنا بعنف علي كتفه زي شوال البطاطس ومشي  من قدامهم 

راغب كان هيخرج وراه بقلق بس جده مسكه ونطق سيبه بكره يقع ف شر اعماله هو ميعرفش رنا لما تحب تعاقب حد علي غلطه بتعمل ايه  وبعدين بص لولاده الاتنين و جبر ونطق اتفضلوا بره انتوا مش كنتوا جاين تقـ*تلوا رنا وخلاص اعتبروها ما*تت ومتورونيش وشكم تاني 

فضل مش ناوي تحن علينا يا ابوي 

محمد ببرود بره الي عملتوه زمان مستحيل اسمحكم فيه ولو كان ف امل اسامح لما جتوا النهارده  جددتوا الجراح وانتوا فاكرين اني ممكن اسلمكم رنا تعملوا فيه زي بنتي زمان تبقوا غلطانين الي هيقرب من راهب او رنا او يفكر يظهر في طريقهم انا عارف ان راهب هيعاقبه بس صدقوني انا لو لقيت لسه فيه الروح بعد عقاب راهب انا الي هخلص عليه برررره 

خرجوا الاتنين ومعاهم جبر بحزن 

اما راغب فبص ل جده الي كان حزين ونطق جدي انت مصدق ان رنا عملت كده هي وراغب 

ابتسم الجد وقال  راهب يعملها مع اي حد الا رنا اما رنا فمستحيل تعمل كده 

اتنفس راغب ونطق طب ايه الي حصل 

نطق الجد بحزن وقال شكل الانتقام عمي اخوك زي معمي اخوالك زمان بس الظاهر ان راغب شاف صورت بنتي قدام عينه ومحبش يكررها 

راغب اخد جده لاوضته عشان يرتاح 

اما راهب ف وصل فيلا وفتح العربيه 

راهب ببرود انزلى  

رنا بصتله بقرف وضمت اديها  ل صدرها زي الاطفال 

راهب كرر كلامه بس رنا فضلت علي حالها وهي بتهز دماغها بالنفي وبتضم شفايفها باعتراض 

راهب ابتسم بخبث وقرب منه وقال عارفه انا اتعود محدش يعصالي امر وبعشق جد النوع المتمرد ده عشان اجبره يبقي مطيع وكل نوع بعاقبه بطريقه تناسبه

بصتله رنا ببرود وسكتت قرب منها بهدوء واتنفس في وشها ونطق انا عارف انك بتكر*هي قربي ولمستني بس انا بقي لو عقبتك هتكون بكده قرب من شفا*يفها بهمس وقال بو*سه كان ليه هينفذ بس باب  العربيه اتفتح ورنا رجعت ورا وقع علي ضهرها وقامت قف 

نكق راهب بهدوء بحب الطاعه نزل وقفل العربيه ودخل بيها وهو ماسك ايدها بغضب  واول مدخل رماها علي اقرب كرسي واتكلم بهمس انا بقا و*سخ 

بصتله برعب وهي بتنكمش في نفسها صرخ بصوت عالي اما اكلمك تردي 

بصتله بدموع فاخد نفسه بصعوبه ونطق بصوت حنون بلاش يا رنا تخليني اتحول عليكي  الا انتي عندي 

رنا دموعها نزلت من كلامه ونطقت بصوت باكي بين شهقتها وقالت ليه... ده انا كنت بحبك 

قرب منها راهب بصدمه وهو مستوعب وقال بحنان عيدي كلامك  غمضت عنيها بدموع وهي بتستوعب الي قلته وبعد ايه مكنش لازم تقول فضلت دموعها تنزل بس اتصدمت بيه بيبو*سها بشغف كانت بتحاول تبعده عنها بس لحظات وهديت واقل من ثانيه زقته بغضب ونطقت اوعي تلمسني انا بقر*ف منك  ابتسم راهب بسخريه ونطق عشان كده هديتي من لمستي ليكي  

قالت بقرف كنت مصدومه بس 

ضحك ونطق بس اي الجمال ده هو الي بيعيط بيحلو؟  بقول ايه مش النهارده المفروض دخلتنا يبقي......  

قاطعته بقرف ده ف احلامك انا بقر*ف منك وبكر*هك وبستحـ*قرك   

قرب منها بغضب وهو بيقول قولتلك قبل كده بحب النوع المتمرد واني اجبره يسمعني بس شكلك مفهمتيش  ده لكن ولا يهمك افهمك 

شلها بغضب ودخل الاوضه وهو بيقفل الباب ونزلها علي السرير وهمس مالك؟ 

كنت بترجع ورا وهي بتقول انت بتعمل ايه؟  

راهب باخد حقي... 

رانا بدموع بلاش يا ابيه عشان خاطري 

#دينا_عبد_الحميد

تكملة الروايه من هنااااااا 

 

تعليقات

تعليق واحد
إرسال تعليق

إرسال تعليق

التنقل السريع