القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية حب حد التملك البارت الثالث والرابع بقلم دينا عبد الحميد في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه


#حب_حد_التملك 


#الثالث والرابع 


#موسوعة_القصص_والروايات 


كانت بترجع ورا وهي بتقول انت بتعمل ايه؟  

راهب باخد حقي الشرعي...... قرب منها وهو بيتنفس بهدوء وقرب منها بشغف ووو...... 

رانا بدموع بلاش يا ابيه عشان خاطري... 

راهب بصلها بغضب وهو بيفتكر الفديو الي شافه وخلاه يعمل كل الي حصل  اتعصب ورجع وره  ونطق بعنف يعني جوزك لاء يا ابيه متلمسنيش لكن الشقه الي كنتي فيها مع الشباب عادي صح؟ 

بصتله رنا بلعة ريقها بذهول وعدم فهم  وقالت شقه.... وشباب؟  انت بتقول ايه يا ابيه مش فاهمه 

راهب بانفعال ايه ابيه دي   متقوليش يا زفت

رنا ضحكت باستفزاز وقالت ليه يا ابيه مش عايزني اقولك ابيه ده انا من زمان وانا بقولك يا ابيه اصل..... 

قاطعها راهب بانفعال ونطق  متنطيقش بحرف  مش عايز اسمع صوتك فاهمه قال اخر كلمه وصوته ملا الفيلا لدرجة بدأ يتردد حوليها  بشكل مرعب 

بلعت ريقها بدموع وقالت  من وسط دموعها بصوت ضعيف يكاد يكون مسموع را.... هـ..... ب  راهب انا خايفه..... 

يا الله لماذ الان لماذا عادت لذاك البوكاء اللعين الذي يسرق قلبه لماذا قالت تلك الكلمه الان اليست هذه الفتاة ذاتها التي اقسم ان يعاقبها علي ان خالفت كلمتها؟  اليست هي من حطمت قلبه تحت مسمي ابي اهم ما في حياتي اهم من حبي لك لماذا عليه ان يضعف؟ 

بلع راهب ريقه بصعوبه وهوبيحاول يخرج من الاوضه بيشجع نفسه انه لازم يتجاهل دموعها بس صوت عياطها طلع بشكل عالي يقطع القلب لف ليها بالم علي حالها وقرب منها بحنان وقال رنا اهدي انا معاكي  

كان لسه هيلمسها بس رجعت ورا بخوف وصوت عيطاها زاد 

راهب بحنان رنا انتي خايفه مني! 

رنا عيطاها علي بشكل مبالغ فيه  اتعصب راهب وصرخ بصوت خرصها رنااااا

رنا سكتت وهي بتبصله برعشه ورعب بصلها راهب بجفاء وخرج من الباب ورزعه وراه قامت  رنا قفلت الباب ومسكت موبيلها فتحت  صورتها مع باباها واخوتها وانهارت من العياط  

رنا بوجع ليه انت سبتني يا بابا انت ديما كنت توعدني تفضل جنبي كنت بتقول اني مبفرقش عن اخواتي عندك لاني بنتك ولو كل الناس قالوا اني بنت الخواجيه وتربية الاجانب متنفعش  كنت بتقول انك واثق فيا ديما وسبتني؟  سبتني ل راهب الي هو اكتر حد عايز ينتـ*قم مني ومنك....  كنت فكره انك هتفضل سند سبت مامي وجيت معاك سبت كل حياتي وصحابي ودراستني نقلت ثقافتي من بنت الاغنياء الابن مايندد ل بنت الريف والصعيد اخترت رضاك بس انت صدقت ده؟  كنت فكراك هتجبلي حقي بس سبته يتجوزني وياخدني منغير متدافع عني....... نامت رنا بدموه وهي ماسكه الموبايل وفاعده في الارض وسانده علي السرير بدمغها 

حس راهب بقلق عليها طفي السيجاره الي كان بيشربها وطلع فوق حاول يفتح الباب ونده عليها مردتش  ابتسم دخل الاوضه الي جنبه وفتح باب الحمام بتاعها ودخل منه علي اوضة رنا  شالها حطها علي السرير ومسد علي شعرها بحنان وفضل جنبها وهي نايمه  كان هيقوم بس مسكت رنا ايده منغير متحس  ابتسم وقعد جنبها بحنان وهو بيفتكر طفولتها قبل متسافر بره وقتها كانت لسه مامته عايشه 

اتنفس بصعوبه وهو بيفتكر منظرها والفديو الي جابه الشقه ونظرتها برجاء ل ابوها وقت مشفها كانت مستنيه دعمه بس محصلش شدها لحضنه وهو بيبتسم وبيوعدها ويوعد نفسه قبلها انو كل حد هياخد جزاءه  نام وهو حضنها وصحي عليها بتصوت

 نط وقف وقال بفزع ايه مالك في ايه..؟ 

رنا بغضب انت بتعمل ايه ف اوضتهي يا سا*فل؟ 

بصلها برفعة حاجب ونطق نعم؟  انا سا*فل؟ 

قربت منه وضيقة عنيها وحطت ايديها في جنبها وهزت رجلها وقالت بتحدي وقليل الادب ومش متربي كمان 

قرب منها بسرعه وشدها لحضنه وهمس صح كده انا فعلا كل ده بس انتي عرفني منين وانتي مجربتيش؟  

بصتله بسذاجه ونطقة مجربتش ايه؟ 

قرب منها وبسـ*ها بشغف وبعد لحظات بعد وهمس كنتي قمر وانتي نايمه وقمري وانتي صحيه وتلاته وانتي متعصبه.... 

زقته بغضب وقالت انت واحد حيو*ان 

اتحول ف لحظه وكانه شخص تاني وصرخ بعلو صوته رناااااا 

مكنتش بترد لانها اختفت من قدامه ونزلت من الدور كله نزلت جرى ل تحت واستخبت منه ضخك بسخريه ونطق بقي دي حد يصدق انها كانت عايشه ف اوربا...  قال ايه بنت الخواجيه..... 

كان بياخد شور وبيغير وسرح شعره ونازل لقي الموبيل بيرن 

راهب ببرود نعم 

راغب بغضب مبتردش ليه ياض ياابن ***** انت هتعمل فيها عريس جديد 

راهب اتلم مش عشان مش قدامك هتغلط  انا ممكن اجيبك بلبس البيت متكتف هنا 

ضحك راغب وقال طب ماجيلك انك بدل متتعب نفسك 

راهب باستفزاز سلام يا ابني عشان مراتي وحشتني 

راغب بغضب هو انت عشان اتجوزت طيب يا جدي جوزني انا مليش دعوه عايز حد يقولي يا بيبي 

الجد بضحك هاتولي حفدتي اشوفها وبعدين نتناقش تعال يا راهب انت ورنا النهارده 

راهب حاضر هنيجي علي الغدا 

الجد تعال دلوقتي 

راهب لاء انا عريس جديد 

الجد بغضب احنا قربنا علي اذان الظهر 

راهب ضحك وقال  حاضر.

قفل راهب مع جده ونزل ل رنا الي كانت بتجهز اكل 

راهب بضحك ايه ده هما الاجانب بيعرفوا يطبخوا 

بصتله رنا بعيونها الزرقاء والنمش الاحمر وشعرها النارى المميز  ونطقت  ايوه طبعا  امال عايشين منغير اكل؟ 

بصلها  بانبهار واتنفس وقرب منها وقال بلاش لبسك ده باضعف 

رنا ببرود مهو انا عايزه كده 

راهب لو ضعفت هعمل كتير... 

رنا بثقه انا هعرف اعمل اكتر قرب منها بتوهان ولسه هيحط ايده علي وسطها ابتسمت بسماذجه واداه بالرجل تحت الحزام ونطقت ببرود الي معرفتش اعمله عشان احمي نفسي وانا متخدره اعرف اعمله دلوقت 

بصلها بوجع ونطق لا جده بس هتعمي ايه لو حضنتك كده حضنها من ظهرها واتصدم انه لقي نفسه ايده ورا ظهره وهو علي ركبته قدمها ضحك وسيب ايده منها وسقف بثقه لا شاطره تنفعي مراتي  

بصتله بتحدي وهي بتغرف الاكل ل فرد واحد ورايحه تقعد علي السفره فنطق ببرود ايه ده انتيومش ناويه تاكلي.؟ 

قالت بلامباله لا انا مجهزه اكلى 

ضحك هو وشد الطبق وبدا ياكل وقال جهزى لنفسك فضلت تشد فيه وهو بيزق ويبعد لحد م الاكل وقع رنا بقرف عجبك كده 

ضحك وقال احسن عشان الاكل اصلا ميتكلش طعمه يااااااع اوي 

بصتله باشميزاز وقالت نضف بقا وغضبت منه ضحك من غضبها ونطق وهي طالعه السلم ايه رايك ناكل من اكل داد حليمه  

وقفت مكنها بهدوء رغم السعاده بس قالت مش عايزه حاجه 

قال بثقه جدك عزمنا غلي الغدا ولازم نروح اجهزي 

طلعت خدت شور وغيرت وجهزت 

اما راهب فكان بيلم الاكل الي وقع والنضيف منه بيبتسم بكل حب وياكله وهو بيقول شاطره ف كل حاجه  

جاله اتصال فنطق بتوتر خلاص خلاص انا هتصرف بس اوعي الخبر يوصل ل حد من عند جدي 

نزلت رنا وكانت سايبه شعرها  وحطا فوقه طرحه سايبه ولابسه فستان  واسع طويل وعليه شال من كتف من الاكتاف مثبتاه ب الحزام 

بصلها ببررود رغم جملها ونطق يلا  

ركبوا ورواحوا قال الجد بهدوء اطلعي ارتاحي ف اوضتك علي منحط الاكل واتكلم مع جوزك واخوه 

طلعت رنا بعد مسلمت علي الداده وكل ال شغلين ف القصر لانها من سنين مشفتهمش بسبب امر ابوها وخلافه مع جدها  وبعدين طلعت 

كان راهب خلص كلام مع جده وطالع يشوف رنا لقاها بتصرخ وكل حاجه حوليها متكسره 

راهب بصدمه مالك يا رنا 

رنا بدموع بص الفديو ده 

راهب بدهشه ايه هو اتجننن...... 

#دينا_عبد_الحميد



#حب_حد_التملك

ابويا عملى عزا....قالتها بضحكت هستريا فبصلها بزهول 

اه والله زي مبقولك كده  تخيل الي سبت امي عشانه اعتبرني ميته ومحاولش ينقذني من الي اغتصـ*بني لا وكمان بيقول بنتي ما*تت  قالتها رنا بانهيار وكملت وسط دموعها والله انا مش وحشه والله معملت حاجه هو ليه بيعمل كده..... ليه مش بيدور عليا ويحاول يقف  جنبي... ده باعني ليه..... انا والله معملتش حاجه ولا حد لمسني انا عمرى ماسمح لحد يلمسني يا راهب صرخت بصوت عالي فزع كل ال  ف البيت 

فطلع الجد وراغب لقوا راهب حضنها وهي منهاره 

سال الجد بهدوء في ايه؟ 

راهب رفع ليه الفون وهو عيونا حمرا زي الد*م  بص راغب فيه لقي انه فديو لصوان بيجهز لعزا وقلب لقي ان الكل بيتكلم عن عزا رنا 

الجد بغضب بص ل راهب وراغب وقال سبوني معاها لوحدنا.....  

راهب مسك ايدها بجمود ونطق لايمكن دي حب عمرى   الجد اتعصب وزعق فيه بس هو فضل ماسك اديها  فقرب راغب منها وبدا يقنعه يقوم معاه  

خرجوا الاتنين والجد سند رنا وقعدها علي السرير فضل بطبط عليها زي مكان بيعمل مع  بنته ويملس علي شعرها لحد منامت  الجد نطق بهدوء حسابهم تقل معايا   قام الجد وطلب من الداده تطلع تقعد جنبها وقال للسواق يجهز العربيه 

بصلوا راهب وراغب فقال ولادي محتاجين يتربوا من جديد ومش هسمح بالي حصل زمان يتكرر تاني 

خرج الجد  من البيت ومعاه راغب بس في الطريق وقفت العربيه واخدوا وقت علي ماتصلحت ولما وصلوا البيت لقوا رنا واقفه ولابسه فستان اسود وحجاب مدارى نص شعرها الاحمر النار كان جنبها راهب بعيون زي الد*م من كتر الغضب رنا كانت ماسكه ايده بس سمعت صوت روان اختها من الاب وهي من ذوي الاحتياجات الخاصه  بتعيط لابوها انها عايزه تشوف رنا زقها الاب بكل قسوه لكن اتصدم انها وقعت ف حضن رنا الي اختل توازنها وكانت هتقع فسندها راهب بصتله بتوتر فابتسم  حضنت رنا اختها ودخلت بكل شموخ ونطقت بقوه مزيفه وهي بتمد اديها ل مرات ابوها ومرات عمها البقاء لله  .....  مرات ابوها اول مشفتها تنحت من الصدمه لانها كانت فاكره انها ما*تت فعلا وقتها وقفت عياط وقامت ل رنا بس قبل متقرب منها بصلها الاب بصه خلتها تتسمر مكنها بصت رنا لمرات عمها ونطقت البقاء لله يا ام جبر  زقتها مرات عمها وقالت مبقاش الا الفجر*ه الذا*نيه وتتكلم 

بصتلها رنا بقرف وقربت منها بهمس وهي بتفتكر كلام راهب ليها بالدليل ونطقت الي فيه صفه يا مرات عمي بيفكر الناس كلها زيه زمان عملتيها مع عمتي ومكنش ليها ضهر بس انا غير بصت رنا ل راهب بثقه  ورجعت بصتلها ونطقت علفكره لو فكرتي تتحركي من مكانك هخلي فضحتك بجلاجل اهو علي الاقل انا ليا الي حماني لكن انتي كلوا هيشرب من د*مك 

بصتلها برغب ورجعت ورا كانت هتقع فسندتها راويه مرات ابو رنا  دخل جبر في اللحظه دي بغضب ولسه  هيضرب رنا لقي راهب ماسكه بصتله رنا بهدوء ودخلت ضربته بالقلم وقالت ده عشان سمحت لنفسك تتهمني ف شرفي وضربته واحد تاني ونطقت ده عشان انت اتجرءت وضربتني  كانت بترفه ايدها وتضرب التالت وهي بتقول ده بقا عشان كنت عايز تتجوزني وانت مغهمني انك شيخ جامع وانت واحد حقيـ*ر اعتبره حق كل بنت بس وقفها كف سبقها من مرات عمها فوقفت رنا متسمره مكمها وفجها مسكها جبر من شعرها تحت نظرات ابوها القاسيه فمسك راهب فيه واتلم الكل وفضلوا يتخانقوا فوقفت رنا برعب وهي حاضنه روان لانها مش هتعرف تعمل حاجه بين الرجاله  وخصوصا لو رجالة عيلتها  وقتها سمعوا صوت رصاص انضرب ف الهوا تلات مرات وصوت الجد بيزعق فاتنفض الكل  بص الجد ل راهب الي وشه في دم نازل من بوقه ول جبر ال وشه كله بايظ من ضرب راهب ونطق بغضب صوان مين ده 

بصتله مرات العم ببرود وقالت صوان الفا*جره كف نزل علي وشها من ايد جوزها وهو بينطق متعبيش في شرف بنت اخويا حتي لو فيها عشان لو انتي قولتي كده كلاب الشارع يعملوا ايه؟  

نطق الجد ببرود مانت لما اخترتها اخترتها من كلاب الشارع جاي تلوم ايه دلوقت 

بصتله مراته بوجع وقالت كده يا ابو جبر، ودخلت جوه نطق الجد الصوان ده يتشال ويتحول ل فرح كبير البلد كلها تحكي عنه فرح رنا بنتي وراهب 

بصله فضل بغضب انا اتبريت منها وانت..... 

نطق محمد بثقه كلامي يتنفذ ومعاكم تلات شهور وتخلوا البيوت دي انت واخوك عشان البيت ده انا بعته 

جبر بذهول ايه الي بتقوله يا جدى 

الجد بغضب بيتي وانا اعمل الي يعجبني بصت رنا ل روان الي حضناها برعب وخدتها وراحت ل جدها وادتها ليها يحضنها وبعدين  نطقت بحزن عشان خاطر روان يا جدي 

نطق الجد بالم وليه مش عشان خاطرك انتي يا رنا سنين بتشفعيلهم عندي بخاطرك ودلوقت مش عايزه 

بكت رنا بدموع ونطقت انا بالنسبه ليهم مت ورفعت رسها ومسحت دموعها بقوه وهي بتبص لابوها وقالت انا بالنسبه ليا ما*توا ف لحظت ماتخلوا عني وخصوصا ابويا 

من هنا ورايح ميخصنيش حد فيهم لو شفتهم بيتقتـ*لو قدام عيني واحد واحد مش هتحرك 

شدها راهب لحضنه فتبتت فيه بخوف خافت تضعف  بس قبل متلف وتمشي لقت روان بتعيط خديني معاكي مش عايزاهم  بصتلها رنا بدموع ورجعت حضنتها وقالت مينفعش لازم تفضلي مع ماما وبابا وتشربي لبن عشان تكبري بسرعه ماشي  

روان عيطت وقالت انتي كنتي تعملى لبن زي مبحبه وكنتي تلعبي معايا وتاكليني انا غيرك امو*ت 

حضنتها رنا بوجع وسبتها وخرجت ركبت العربيه بانهيار لقت راهب جنبها 

راهب بحزن كنتي خديها 

رنا بوجع تعيش مع الفا*جره زي مبيقولوا 

شدها راهب لحضنه بحب ونطق هردلك اعتبارك النهارده فرحنا 

زقتها ࢪنا بقوه ونطقت ابعد عني انتي اغتـ*صبتني لايمكن ارضي بيك ف حياتي 

#دينا_عبد_الحميد

تكملة الروايه من هنااااااا 


 

تعليقات

التنقل السريع