القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية مكتوب بدمي البارت 15_16بقلم مني سليم جميع الفصول كامله وحصريه في موسوعة القصص والروايات


روايه.     (مكتوب بدمي )


بقلم.        (مني سليم )


الفصل.      الخامس  عشر 


حاتم: مرااااتك


جاسم بنرفزه:  فين الدكتور يا بهايم ياللي هنا 


عواطف:  أسمع انت اكيد غلطان دي بت ابني


جاسم : ومراتي انا وهنا متجوزين مع


مصطفى: ده اللي كنت عامل حسابه قلتلكوا من الأول ومحدش سمع  مني اها حطت راسنا ف الطين 


جاسم: كلمه زيادة وانيمك جنب المحروس 


شريف: اسمعني انت معروف مجرم وقتال قتله  وبنت اخويا مستحيل تكون معاك  حتى لو غلطت ووافقت تجوزك انت اكيد استغليت ظروفها احسنلك بعد عنها احسن ابلغ عنك 


جاسم: والنبي انا خفت اسمع مافيش حاجه هتبعدني عن مراتي 


عواطف: برضو هيقولي مراتي اسمع ياجدع انت غور من وشي احسن مااقتلك 


وفاء: استهدي بالله يا مرت عمي لم تفوق هنا هنعرف فيه ايه واحنا كلنا متأكدين من ربايتها وانها مستحيل تعمل كده ابدا 


ناديه : ايوا ياما ده اكيد بيرمي بلاه عليها 


حاتم واقف كالصنم لا يستوعب ما سمعه 

افتكر لم اديته شبكته وكيف اهانت كرامته 

وايضا في بيته وانها كانت السبب فى اللي حصل لعبدلله والبرود إللي كانت فيه لو وجهها فقال


لا هو بيتكلم جد مش بيرمي بلاه للاسف هي قدرت تخدع الكل ببرأتها بس هي شيطانه كل همها مصلحتها والفلوس 


عواطف: بس مش عشان سابتك تفتري عليها 

انا واثقه فيها حتى لو هي اللي قالت الكلام ده مش هصدق عارف ليه عشان دي ربايتي 

وانا حفظاها


خرج الدكتور من الاوضة وقالهم اظن كلامي كان واضح انكوا تاكلوها وتشربوها عصاير 


جاسم بحده:يعني هي دلوقت اخبارها ايه 


الدكتور : مين دكتور جاسم 

جاسم: انت مين 

انا ماجد صحبك ياراجل دااحنا سبع سنين مع بعض 


جاسم: ماجد ابراهيم صح 

ماجد : ايوا يا عم انت كنت مختفي فين من وقت متخرجنا 


جاسم: اقلك بعدين المهم هنا كويسه 


ماجد: ايوا كان عندها هبوط وعلقنا ليها محاليل 

جاسم: اقدر اشوفها 


ماجد: ايوا بس متتاخرش عندها عشان لازم ترتاح 


عواطف: هو مين ده إللي يدخل 

شريف : انا هبلغ الحكومه انت شكلك مش هتيجي بالذوق 


جاسم: اسمع انا محترم انك عم هنا لولا كده  كنت حاسبتك 


ماجد : حضرتك تبلغ عن مين ده الدكتور جاسم الاول على ضفعته 


شريف بغضب: ده مجرم ده دكتور ايه 


تركهم جاسم ودخل عند هنا اطمن عليها وروى لها ما حدث 


هنا : يخربيت سنينك ع اليوم إللي شوفتك فيه ايه إللي هببته ده 


جاسم: لو كان حد تاني مكانك كنت دبحته اهدي  احنا كده كده هنجوز ولا غيرتي رايك 


هنا: غيرت إيه انت كان ممكن تموت ستي بكلامك ده هي فين دلوقت 


جاسم: شاورت للحرس ما يدخلوش حد


هنا: يانهار اسود عليا اكيد شريف هيبلغ البوليس.....اروح فين منكو يا بعدا 


جاسم: هههههههه ......بتوالولي ليه زي إللي جوزها طلقها ومش راضي يديها النفقه 


هنا: امشي...امشي لم  شوف حل للمصيبه دي


جاسم: لا الواد الملزق بره ومستحيل اسيبك معاه 


هنا: مين الملزق ده


جاسم: الظابط حاتم 


هنا بارتباك: ينهار ابوك اسود انت قولت الكلام ده قدامه احيييه


جاسم: ايه الالفاظ البيئه دي نقي كلامك يا هنون 


هنا: انا سامعه ستي بتصرخ امشي خليها تدخل عشان خاطر ربنا 


جاسم: مااااشي طب مافيش تصبيره


هنا : انت ياض فكك مني دلوقت 


جاسم خرج من الاوضه وهو بيضحك رجالته استغربوا لإن اول مره يشوفوه بيضحك اما الجه الثانيه كانت بين نارين ،دخلت عواطف بسرعه لهنا 


عواطف: عمل فيكي ايه ابن الرفدي 


هنا : اهدي ما عملش حاجه 


شريف: اومال ايه الكلام اللي بيقوله ده 


هنا : كلام إيه 


مصطفى: انك حطيتي راسنا ف الطين واتجوزتيه 


هنا : انت بتقول إيه 


وفاء : مايقصدش يا بتي بس احنا اتخضينا من كلامه  بس احنا عارفينك 


هنا : اسمعوا كلكم عشان انا مش هعيد كلامي انا وجاسم متفقين عالجواز بس طبعا 

هنجوز بحضوركم ...ااااأه


صفعه قويه لهنا من جدتها 


عواطف: وقتها هنسى انك بت الغالي واقتلك 

انتي فاكرة انك ملكيش كبير اصحي دانا ام محمد سليم ومش عيله زيك إللي هتوسخ إسمه 


ناديه: خلاااص ياما هي ماتقصدش 


مصطفى: صح واللهي وإيه اللي تقصده ياست ناديه 


ناديه: يا خوي البت تعبانه وامك كمان مش كده اومال 


شريف بحده : هنا لو سمعت اسم المجرم ده على لسانك هقطعه 


ليقاطع كلامهم الممرضة لو سمحت اطلعوا بره عشان المريضه تاخد العلاج وترتاح 


خرج الكل بره وهم على اعصابهم إلا مصطفى وجدها الفرصه الوحيده من ابعاد ابنه عن المصنع والارض 


الممرضه: جاسم بيه بيقولك اي خدمه وعلى. عينه القلم إللي خدتيه 


هنا : هو اللي بعتك ايوا 


رن تلفون هنا


الووووو نفذ

سلام 


. للاسف هضيع الفرصه إللي معاك ياعمي وريني هتعمل ايه 


🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂

هنا  ناويه على خراب  بيت  مصطفى  وحسمت نهايته ياتراااا ازي 


معلش  اتاخرت  عليكواااا


شجعوني بالتفااعل ياقمرات 😎


والتعليقات  طبعا رايكوا يهمني 😗😗


دمتم ف رعايه الله 😍😍😍😍


مكتوب بدمي 💣💣💣💣💣


مني سليم ✍✍✍✍✍



روايه.      (مكتوب بدمي )


بقلم.         (مني سليم )


الفصل.       السادس عشر 


للأسف  هضيع الفرصه إللي معاك ياعمي وريني هتعمل ايه  قالتها بابتسامة 


خارج العنايه المركزة يقف حاتم لمعرفه اخر التطورات لعبد الله سال الدكتور المشرف 

على حالته 


الدكتور:  الحمد لله هو احسن بكتير دلوقتي. 

بس فيه مشكله 


حاتم:  خير مشكله ايه 


الدكتور : عنده تمزق ف الاربطه برجله الشمال لان  اللي ضربه محترف وعارف بيعمل ايه 


حاتم : قصدك انه قاصد يشله 


الدكتور: ايوا هو كمان عارف انه علاجه هياخد وقت وقاصد يشل حركته لوقت 

محدد


حاتم:  يبقي اكيد عاوز يبعده عن طريقه 


الدكتور: ممكن 


حاتم: شكرا يا دكتور بس ممكن اطلب منك طلب 


الدكتور: اتفضل 


حاتم:  ممكن محدش يعرف الكلام ده دلوقتي لان إللي عمل كده اكيد هيظهر 

لو عرف ان خطته فشلت وان عبدالله حالته 

سليمه ممكن يغلط ووقتها نعرف نوصله 


الدكتور: قصدك نخبي حقيقه حالته واللي عمل كده هيظهر عشان يوصل لغرضه 


حاتم: ايوا يا دكتور  اتمنى انك تساعدني 


الدكتور: تمام انا معاك 


حاتم : متشكر جدا دا جميل عمري ماهنساه


الدكتور: ولا يهمك ربنا معاك 


حاتم ف نفسه لاز م اوصل للسر اللي مخبياه يا هنا مهما كان  التمن لازم  

🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂


ف مكان آخر 


مصطفى: عايز كل حاجه عن جاسم ابو طالب  و هنا وصلت لجاسم ابو طالب كيف وإيه اللي بينهم بالظبط


مجهول : اللعب مع جاسم بيه معناه موت وانا مش مستغني عن روحي 


مصطفى: انت خلفتك جاموسه وايه إللي هيعرفه انك بتراقبه 


المجهول: دا مش بعيد بكون عارف من دلوقت لاع يا عم انا ماليش دعوه


مصطفى: حتى لو قولتلك هديك فدانين 


المجهول: فدانين  طب بص هقلبها ف دماغي وارد عليك


مصطفى: هستنى ردك ف الليل .......سلام 


المجهول:  سلام...............  والله مانا عارف ان كنت سبب هنايا ولا مماتي يا بن الرفدي


🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂

عند هنا 


سعيد : ايه اللي بتقوليه ده والحاجة عملت ايه 


هنا  : خربت الدنيا انا خايفه انها تعرف الحقيقة 


سعيد : خليها تعرف وخلينا نبلغ الحكومه وهما يتصرفوا معاه 


هنا : بتقول ايه دا مستحيل ستي ممكن تموت فيها وكمان وصيه ابويا انت ناسيها 


سعيد : انتي كده ف نص الدوامه

وبتغرقي انا خايف عليكي منهم اكيد 

مش يسكتوا والتاني إللى قال وانكوا متجوزين مش هيسيبك غير لم ياخد 

اللى عايزه ....تعالي نبعد عنهم دول ميعرفوش ربنا


هنا : اهدا الحكاية باقيلها يومين ونخلص منهم 


سعيد: طب وجاسم 


هنا : هو نفذ وعده وانا كمان هنفذ وعدي 


سعيد بغضب شديد : دا على جثتي اني اسيبك تدمري نفسك فاهمه


هنا : واطي صوتك انت .....


سعيد : انا ماشي بس خليكي عارفه اني مش موافق ع إللي بتعمليه


واتجه ناحيه الباب وفتحه وجد حاتم امامه 


حاتم  : امي باعته الأكل ده 


سعيد : ا تفضل عن اذنك 


دخل حاتم وحاسس ان الدنيا بتلف بيه نعم لقد سمع كل كلمه دارت بينهما ولكنه مازل لا يفهم 


حاتم: اتفضلي  كلي 


هنا : شكرا 


حاتم: متشكرنيش انا اشكري أمي لو عليا مش عايز اشوف وشك بعد إذنك 


خرج من الاوضه ، وهنا عينها تدمع بغزاره شديده وبتهمس سامحني ع الجرح إللي جرحتهولك بس لازم تبعد عشان مستقبلك 

حتى لو الثمن عذابي ووجعي 


 اما حاتم اتصل بنيفين عشان تكون معاها لانها لوحدها من وقت اللي حصل فهو مازل 

يخاف عليها بشده نعم فهي محبوبته التي لم 

يعشق سواها 


🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂


سعيد : انت إيه اللي جابك هنا 


حاتم: عايز اعرف الحقيقة ايه إللي مخبينه 


سعيد ف نفسه ده بيحبها واكيد هيقف معاها 

ما هو مش هستنا لم تضيع زي صاحب عمري 


حاضر بس الاول تعال معايا


حاتم: على فين 


سعيد : لو عايز تعرف كل حاجه متسالش قبل ما نوصل انت هناك هتعرف كل حاجه لوحدك


🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂


جاسم ان بيفكر في هنا وشكل حياتهم مع بعض لكن تذكر ماطلبته منه فقال 


مستحيل اخليكي تعملي كده مهما كلفني الامر 


🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂

نرجع  لهنا بعد ما وصلت نيفين 


نيفين:  تصدقي انك واطية يا زميلتي


هنا: ليه بس كده


نيفين: كل ده يجرالك وانا معرفش إلا ف الآخر ده كلام 


هنا : معلش يا ابو الصحاب خليها عليك.........بس انتي عرفتي إزاي اني

ف المستشفى 


نيفين بهروب: عرفت انتي ناسيه عصافيري ولا إيه 


هنا : لا مش ناسيه اهربي....اهربي 


نيفين:  ههههه ......برضو مش هتقولي في ايه 


هنا بحزن : هتعرفي قريب بس انا عايزه منك طلب 


نيفين: اؤمر ياصحبي 


 هنا : عايزاكي تبعدي عني الفترة دي ومتقربيش مني وهديكي امانه تخليها 

معاكي  ومحدش يعرف عنها حاجه ابدا


نيفين: انتي سامعه نفسك بتقولي ايه انا لازم 

اعرف فيه ايه دلوقت حالا ومش همشي غير لم اعرف انتي مخبيه إيه عليا 


هنا تعلم ان صديقتها لن تغير كلامها مهما حصل  إلا إذا وصلت لغايتها تنهدت وقالت 


هنا : حاضر انا عارفه مش هترتاحي غير لم تعرفي ...دماغك جزمه قديمه وحفظاها 


روت هنا كل شيء بالتفصيل لنيفين من لحظه مقابلتها لوالدها المستشفى لاخر 

حاجة 


نيفين: ياااانهار أبيض كل ده شايله لوحدك ومفكرتيش تقوليلي.....وبعدين انتي ازاي تفكري تاخدي حقك بايدك اهاا اومال لازمه 

ام الحكومة ف البلد ايه 


هنا : هاخد لم يعدموه اهه ولا يتحبس 

هو عمل كدة عشان الفلوس وانا هخليه 

ع الحديده ده احسن عقاب ليه والعقربه 

اللي معاه .......انا حكيتلك كل حاجه 

وانتي لازم تعملي زي ما قولتلك


نيفين: مقدرش اسيبك لوحدك ف الظروف دي 


هنا : انا بحلفك بكل حاجة بينا انك توافقي وبعدين انا مش وحدي معايا ربنا وبعده عمي 

سعيد وجاسم كمان مش هيخلي حاجه تاذيني 


نيفين: انتي متاكده ان مافيش حاجه مخبياها عليا تاني 


هنا بتوتر: هخبي إيه اكتر من كده .....يالا عشان خاطري وافقي وان حد سالك قولي انك قطعتي علاقتك بيا لم عرفتي جوازي 

من جاسم 


نيفين: طب لم تخرجي من المستشفى


هنا : متقلقيش هاخرج اخر النهار يالا خدي الحاجه دي وامشي واوعي حد يعرف عنها 

حاجة اتفقنا


نيفين: اتفقنا ......عايزه مني حاجه تاني 


هنا : اااااه عايزه 


نفين: إيه 


هنا : حضن كبير لمامي يا نيفوو


نيفين حضنتها وكانت لا تريد ان تتركها 

لولا اصرار هنا عليها وذهبت نيفين من المستشفى 


🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂


وصل حاتم مع سعيد للمقابر وبالتحديد

امام قبر ولاء روي له كل شيء حدث 

من الألف للياء ومدى الخطوره التي تريد ان تعرض نفسها ليها واللي تنوي عليه


حاتم : بقى كل ده يحصل وانا زي الاطرش ف الزفه بس مستحيل اخليكي تعملي إللي 

ناويه عليه لو هدفع عمري التمن  

ولسه هيمشي ولكنه رأى شيء عجيب 


رأى ع الحجر وعد هنا إللي كتبته بدمها 


(لازم اخد حقك انتي وابويا  ده وعد  و

          " مكتوب بدمي "  )


قلق حاتم كثير لم رأى تلك الكلمات 

فهو يعلم انها تنفذ ما تقوله شعر بخوف 

كبير عليها وطلب من سعيد انها لا يخبرها 

بإنه عرف أي شي 


🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂

وصل شخص ملثم عند هنا واعطاها شيء  

ما وطلبت منه ان ينفذ ما طلبته منه


ف بيت العيلة 


الكل قاعد لان الزيارة ممنوعة عن عبدالله 

وقطع هدوءهم دق الباب ليفتح شريف


شريف : اي خدمه 


خدمه انا عايزه اشوف اخوك مصطفى 


شريف : حضرتك تعرفي اخويا منين


لتصرخ انت فين سبع وتقتحم المنزل 


وقف الكل مستغرب هي مين دي الا مصطفى 

 كان مصدوم 


عواطف: إنتي مين وكيف تدخلي بيوت الناس كده 


انا زينات وبيقولولي زيزي حضرتك الحجة عواطف  صح  


عواطف : انتي هتصاحبي ما تخلصي 

عايزه ايه 


زيزي:  عايزه جوووزي  !


.......................

👋👋👋👋👋👋👋


مصيبه وحلت على دماغك يا مصطفى 

ياترا هيطلع منها ازاي ......؟


هستنى تفاعلكم وتعليقاتكم ع الفكرة 

باقي فصلين فقط  اعملوو معايا الواجب بقى❤❤😗😗😍😍


مكتوب بدمي 💣💣💣💣💣


منى سليم  ✍✍✍✍✍✍

تكملة الروايه من هنااااااا 


 

تعليقات

التنقل السريع