القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية مكتوب بدمي البارت 17_18الاخير بقلم مني سليم جميع الفصول كامله وحصريه في موسوعة القصص والروايات



بقلم.          (مني سليم )


الفصل.       السابع عشر


انا زينات وبيقولولي زيزي حضرتك الحجة 


 عواطف  صح  


عواطف : انتي هتصاحبي ما تخلصي 

عايزه ايه 


زيزي:  عايزه جوووزي  !


شريف: افندم؟!


زيزي: والنبي انت عسل .....يخربيت حلاوتك 

لو مكنتش متجوزه....كنت خطفتك والباقي انت عارفه  هعهههههه


عواطف: اطلعي براااااا يا غازيه


زيزي: بسم الله مشاء الله ....عرفتي ازاي اني غازيه بس نسيتي تقولي حيه واللي يقرب بلدعه ومش بياخد غلوه ......اممممم فين اوضتي 


وفاء : انا لحد دلوقتي ساكته بس لو ما مشيتي من هنا  ورب الكعبة هدفنك تحت 

رجلي فاهمه


زيزي: تصدقي ركبي بتخبط ف بعض.......وانت متنح ليه يا تيفاااا

عاجبك كده 

اقتربت من مصطفى بطريقه استفزت الجميع 

وقالتله 

يلا عشان نطلع اوضتنا يا حبي اصلك واحشني......موت والله ههههههههه


وفاء : ساكت ليه اديها قلمين وجرجرها من شعرها غورها من هنا 


مصطفى: هي هتمشي بس اهدوا انا هتفاهم معاها 


زيزي: وقت اتفاهم خلص ياعينيا....هتقولهم إني مراتك ولا انت عارف 


وفاء:  ههههههههه طب مانا عارفه .....تحبي اقولك امتا 


زيزي : طب دي بتفهم  .....  مش عيب تقولي متجوز جاموسه 


وفاء : خد ربايه الشوارع دي براااا


دخلت هنا على الصوت العالي 


هنا : خير صوتكوو جايب آخر الشارع ليه 


شريف: انتي جيتي لوحدك ليه 

هنا : انا استنيتك وانت اتاخرت 

شريف : معلش حقك عليا بس البلاوي كل شويه بتتحدف علينا 


زيزي وهي تمسك ايد مصطفى: ينفع يقول علي زيزي حبيبتك كده 


هنا : مين الست دي

وفاء: باركي لعمك اصله اتجوز 

عواطف : انتي ازاي بالبرود ده انا متعودتش عليكي كده

وفاء : يا مرت عمي انا راميه طوبته من زمان اهم حاجه عندي عيالي 


عواطف: خلاص يبقى انا إللي لازم أتصرف 


وشدت زيزي من شعرها وهتتحرك بيها 

زقتها زيزي وكانت لسه هتقع ان لم تسندها 

هنا ، هنا ضربت زيزي بالقلم وقالتلها


اسمعي ياروح امك تاخدي بعضك وتمشي 

حالا وان كنتي فعلا مرات عمي فاحنا منعرفش عنك حاجه يعني مالناش دعوة

ف ظرف خمس دقايق تكوني بره البيت والا 

هخلي الغفر يرموكي زي الكلبه 


مصطفى: خلاص يا هنا خلصنا انا هخدها بعيد 


هنا : يعني هي مراتك فعلا 

مصطفى: ايوااا مرتي في حاجه 

هنا بمكر : انت عارف انك حطيت رأسنا ف الطين لم اتجوزت واحده زي دي 


اخد مصطفى زيزي ومشي 


هنا مسكت تيلفونها وارسلت رساله لشخص ما 


ناديه: دا اكيد حد عامل عمل بالنكد للبيت 

ايه إللي بيحصلنا ده 


وفاء : ده فعلا عمل لس اخوكي إللي عمله 


عقدت هنا حاجبيها: قصدك ايه 


عواطف: انتي إللي خايبه اهو جت واحده زي دي وقدرت تاخد منك جوزك


وفاء: دا انتقام ربنا ....ابني دفع تمن غلطه 

والدور على ابوه


شريف: مالك بتكلمي بالالغاز فيه ايه 


وفاء : مصطفى و عبدالله هما السبب ف مو.....


هنا بصراخ : اسكتي متكلميش 


وفاء : لحد ماتا هفضل ساكته 


هنا بتحذير: انت عارفه 


شريف: في إيه مخبين علينا ايه 


هنا : ولا حاجة مش كده يا مرت عمي 


وفاء : أوعي تكوني زيهم خليكي زي مانتي 

قلبك ابيض بلاش تعكريه 


شريف بنرفزه  : ما تنطقوا فيه ايه 


هنا : مافيش بس شكل صدمه جواز عمي اثرت عليها 


عواطف: مش مرتاحه لكلامكوا ......فيه ايه 


وصلت رساله لهنا قرأتها وابتسمت 


دلوقتي تقدري تقولي إللي عايزاه 

انا ماشيه سلام 


عواطف : رايحه فين 


هنا : هتعرفي بعد شويه سلام 


🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂

ف المخزن 


سعيد : شرفتنا يامصطفي 


مصطفى : كنت عارف انكوا اللي وارى كل ده بس عرفت متاخر .....بس ملحوقه 


سعيد : هتعمل إيه يا سبع البرمبه 


مصطفى: هقتلك انت وهي 


دا  لو شوفت الشمس تاني ياعمي 


مصطفى: اوبا  الكبيره وصلت 


هنا : تسلم يا مصطفى ولا اقولك يا واطي 


مصطفى: تؤتؤتؤ ....عيب حد يقول كده لعمو


هنا بإستهزاء: عمو طب مستعجل على ايه دانت لسه عريس 


مصطفى: تسلمي بس انتي اتعرفتي ع العروسه ازاي 


هنا بسخريه: ف الجامعة اصلها استاذة ورئيسه قسم ، طب ياراجل ناسب بعيد 

عن الكباريهات ......فضحتنا 


مصطفى: ههههههه إللي لقيته.......بس انتي شاطره 


هنا : استنى شويه وهتشوف الشطاره على حق 


 زيزي : انا عملت إللي إنتي عايزاه فين الواد 

كان يوم أسود يوم ماشوفتك يابعيد


هنا : الرجاله هيجيبوه وبعدها ما شوفش وشك تاني 


زيزي:  ولا عايزه انزل المنيا تاني ابدا كفايه لحد كده 


مصطفى: يا بت ال" ك" ل"ب  يا واطيه واللهي مانا سايبك لازم اقتلك بإيدي


هنا : صح والنبي يبقى هي واطيه اومال  انت ايه ... انت ازاي بالبرود دا 


مصطفى: بتكلمي جد والله  .....شكرا 


هنا : قتلت اختي. وابويا مات بحسرته دا  انت شيطان 


مصطفى: ولو رجع بيا الزمن هعمل إللي عملته مع تعديل بسيط إنتي إللي تكوني 

مكان ولاء 


هنا : في دي معاك حق عشان إللي هعمله فيك ابليس نفسه هتصعب عليه 


مصطفى: اممممممم بس في مشكله 


هنا : مش هتفرق 


مصطفى: حتى لو قولتلك اخوكي معايا وبإشاره مني طااااااااخ طخ 


هنا : قصدك ايه 


احكيلك لم عرفت الحقيقه اللي بينك وبين جاسم ابو طالب سبقتك بخطوة وسافرت 

مصر عند خالك بحجه اني هاخد اخوكي 

يزور معايا اولياء الله الصالحين  وفعلا 

زار بس مكان تاني شاطر انا صح ههههههه


هنا : ليييييه عملت كده انا متاكدة انك لو طلبت من ابويا فلوس مكنش استخسر فيك 


مصطفى: واه وانتي فاكره عشان الفلوس بس دي حاجات كتير اولهم امك المفرود 

تكون مرتي انا هما كانوا هيخطبوها ليا 

بس جدك جوزها لابوكي وهو كان عارف 

اني عايزها ومش كده بس دا كتبله البيت 

الكبير ونص الارض والمعامله إللي كان بيفضله علينا بيها انتي عارفه مازن ابني 

عرف إللي انا عملته وكان هيبلغ عني 

بس لحقته ف اخر لحظه وخطفته وخليته 

يكلم امه ويقولها انه سافر ابوكي خد مني 

كل حاجه الاحترام والحب والتقدير 


هنا : يااااا ع السواد إللي جواااك 


مصطفى: اسمعي لو مطلعتش من هنا ف نص ساعه قولي على اخوكي يا رحمان يا رحيم 


ليأتي صوت قوي غاضب 

غلطااااااان أحمد ف امان لانه ف بيت العيله 

دلوقتي 


مصطفى: مش معقول انت اللي عملت كده


.


مفاجأة مين ياترااا ده ؟!


اتفاعلوا وقولو رايكم خاصه باقي فصل واحد بس ف رعايه الله ❤❤❤😍

 مني سليم ✍✍✍✍


مكتوب بدمي 💣💣💣💣



الفصل الثامن عشر  والاخير

تذكييير:👇👇👇

ساعه قولي على اخوكي يا رحمان يا رحيم 


ليأتي صوت قوي غاضب 

غلطااااااان أحمد ف امان لانه ف بيت العيله 

دلوقتي 


مصطفى: مش معقول انت اللي عملت كده


عبدالله ويسنده حاتم: ايوا يا ابويا انا إللي ضحكت عليا وشركتني معاك في شرك 


هنا : لا برافو دي خطه جديدة ولا ايه


عبدالله : لا مافيش خطط انا هعرفك كل حاجه انا فعلا اتفقت مع الدكتور بس 

اتفقت انه ياخر حاله اختك عشان الخطوبه 

تتأجل واعرفى افركش خطوبتك إنتي وحاتم

هددتت الدكتور بالفيديوهات إللي معايا 

ف نفس الوقت ابويا بعت رساله قاله انه 

لازم يخلص من ولاء وإلا هيفضحه  والكلب 

عمل زي ما قاله وبعدها بكام يوم عرفت 

وواجهت ابويا وقولتله ان احنا متفقناش ع 

الدم و وقتها مازن سمعنا وابويا خطفه 

والباقي انتي عارفه 


هنا : وانت كنت عايز تفركش خطوبتي لييييه اها صعب عليك انت وامك تشوفنا انا واخواتي فرحنين اتكلم 


عبد الله : دا اللي قاهرني انك شوفتي الحقد

ف عين امي بس مشوفتيش الحب إللي ف عيوني ايوا يا هنا انا عملت كل ده عشان 

بحبك وكنت مستعد اعمل قده عشر مرات 

بس ولا مره فكرت ف الدم 


حاتم : اسمعي يا هنا حقك وحق عمي وولاء 

محفوظ بس بالقانون عبدالله غلط واعترف


هنا : انت مش عارف حاجه 

حاتم: قصدك عشان الوصيه 


هنا نظرت لسعيد نظره غضب


سعيد : كان لازم اتصرف مقدرش اشوفك 

بتضيعي مني واسكت 


حاتم: اسمعيني كويس انتي لازم تاخدي حقك بالقانون فكري ف أخواتك وامك 

واانا 


مصطفى استغل الهائهم عنه ف الكلام وحرر

نفسه من التقيد ووقف فاجاه ومسك هنا 

كان ف ايده مسدس ووجهه ع رأس هنا 


هنا : هههههه ايه رايك ف القانون ياحاتم بيه

القانون ده تبله وتشرب ميته احنا صعايده 

وتاري انا عارفه اجيبه ازاي 


لتقوم بحركه سريعه كالفهد وتبدل 

الأدوار ، وجهت هنا السلاح بوجه 

عمها وتقول 


هنا : ايه رايك شاطره مش كده


مصطفى : مش عمك مصطفى


عبدالله: ما توديش نفسك في 

داهيه سيبيه عشان اخواتك


حاتم : لو عملتي اللي ف دماغك 

هتندمي 


سعيد : لو ابوكي كان عايش

كان منعك متضيعيش مستقبلك

عشان كلب زي ده 


ليدخل جاسم مسرعا هنا هنا ده

مش اتفاقنا يابشمهندسه سيبي 

السلاح 


مصطفى: سيبك منهم اضربي يالا 

هههههعه انا عارف ربايه اخويا 


هنا : المرادي غلطان يا مصطفى


لتدخل عواطف وشريف وناديه ووفاء


عواطف : مستنيه ايه موتيه 


شريف : ايه الكلام ده ياما 

متسمعيش كلامها هو هيتحاسب

على كل حاجه عملها متوديش 

نفسك ف داهيه


عواطف: هين عليا اجيب سكينه 

و اقطع بطني إللي شالتك ياوسخ


مصطفى: انتي السبب لو مفرقتيش 

بيني وبيني ماكناش واقفين الوقفه 

دي 


ناديه : واه هتعلق واسختك عليها 


وفاء: بتقولي لمين الكلام ده 

دا شيطان 


مصطفى: مين بتتكلم مش ده اللي 

كنتي عايزاه ، مش غيرتك من زينب 

وحقدك عليها كنتي بتتمني ليهم الخراب


وفاء : انا لم كنت بغير بغير من معامله 

جوزها معاها من عيالها بالرغم كانوا 

بنات بس دايما فالحين عن عيالي 

صح كنت متمنيه ليهم الفشل بس مش

القتل


حاتم يقترب من هنا بدون ان تعي له 

ليضرب يداها ويقع السلاح ارضا 


ليركض جاسم مسرعا اليها 

انتي مجنونه مش قولتلك 

انتي صفحة بيضه متلونيش نفسك بالدم 


اسرعت عواطف وحضنتها لتبكي هنا 

ياستي ماينفعش نسيبه 


وهنا تدخل الحكومه لكن قبل يلقون 

القبض على مصطفى كان ماسك 

المسدس 


مصطفى: انتي فاكره ان الحكايه كده 

خلصت بس انا مش هموتك انا هقهرك

على حبيب القلب ليطلق النار باتجاه 

حاتم ولكن صدر هنا استقبلها دافاعا 

عن حبيببها 


جاسم ضرب مصطفى والحكومه القت 

القبض عليه وعلى عبدالله والدكتور

عماد 


حاتم بصراااخ الاسعااااف 

هنا بتضحك وبتقوله لسه زي ما انتا 

صوتك عالي تصدق انا انا طلبت من 

ربنا لما اموت اموت ف حضنك 

والحمد لله استجاب لدعيا 

وهنا تفقد هنا الوعي 


لم ينتظر حاتم وصول الاسعاف فحملها 

وركض نحو السياره وكان يلحقه جاسم 


جاسم انا هسوق وانت اركب معاها 


ليقود السياره باقصى بسرعه ممكنه

واخيرا وصلو للمستشفى وحملها 

حاتم ودخل مسرعا 


 حاتم :دكتووور بسرعه انتوا ياللي هنا 

جاسم: قسما بالله لو حصلها هدمر المخروبه

على دماغكو ا


ليسرعوا الممرضين لهم وينقلوها ع النقاله

وادخلوها العمليات اسرعت الدكاتره اليها 

ليقوموا بواجبهم 


بعد قليل وصلوا عائله هنا وسعيد 

ليقفوا امام العمليات حاتم كان مغيب 

عن وعيه ولا يرى امامه سوى معشوقته

جاسم كان  احر من الجمر عواطف فقدت

وعيها ونقلوها لغرفه بعد ما اعطوها مهدئ

شريف كان حاضن اخته ومش قادر يتمالك

نفسه 


بعد مرور ثلاث ساعات وصلت زينب والادها

 واخوها المستشفى وكانت منهاره بمعنى 

الكلمه بعد ما كلمها سعيد هاتفيا وروى لها 

كا ما حدث 


ظلت هنا اكثر من ست ساعات داخل 

العمليات لنرى ما يحدث عندها


هنا : بابا انا عايزه أجي معاك 

محمد : طب واخواتك وامك 

هنا : انا مش قادره اتحمل اكتر 

من كده انا عايزه اكون معاك انت 

وولاء 

ولاء: طب وحاتم 

هنا : هيبقى معاهم يلا 


ااالحق يا دكتور المريضه نبضها

بيضعف بشكل سريع 

هاتوا صدمات الكهربابسرعة


محمد: انتي لازم ترجعي روحي 

لامك مستنياك 

ولاء: انتي لازم تحققي حلمنا 

يالا اااا انتي قويه وقدها قومي


لينتفض جسدها ويعود نبضها 

طبيعي 


ليخرج الطبيب من العمليا ت اخير 


ليسرع الكل إليه 

حاتم بلهفه : ه هنا كويسه صح 

الدكتور : الحمد لله هي تمام 

عمليتها كانت صعبه الرصاصه

كانت قريبه من القلب جدا

على بعد اثنين ملى فقط وتدخل 

القلب 

جاسم بحده: هي فين دلوقت 


الدكتور : نقلنها العنايه وبعد ما 

نطمن عليها هننقلها اوضه عاديه

بعد اذنكوا


زينب حضنت اولادها وحمدت ربها فهي 

لم تسطيع خساره احد ابناها مرة ثانيه 


عدى يومين وهنا فاقت ودخلوا يطمنوا عليها

ولكن لم تجد حاتم موجود معهم فغضبت 

كثير اطمنو ا عليها وجلسوا معاها 


جاسم خد باله ان هنا تفكيرها مشرد وكان يعلم لماذا


جاسم بخبث : مالك ياهنا مش فرحانه انك 

معانا ولا مستنيه حد تاني 


هنا : حد .....حد مين 


حاتم : حد زيي انا ولا ايه ياعروسه

هنا بغيظ : مابدري كنت فين ياكابتن 


الكل ضحك على اسلوب هنا الطفولي 


حاتم: كنت بجيب الشبكه فاكراها 


بصت هنا لجاسم 


جاسم : بتبصيلي كده ليه انا معايا خطيبتي الحمد لله


هنا : خطيبتك !


جاسم : ايوا يا ستي انا كنت بحبها من ايام الكليه وبعدها انفصلنا بسبب ابويا وكنت 

فاكر انها اتجوزت بس لا طلعت اصيله 

وقابلتها صدقه  وحكتلي انها مستنياني لحد 

دلوقتي وطبعا الحب الاول اقوى من المخدرات هههههههههه 


لبس حاتم هنا الدبله إللي احتفظت بها مع 

نيفين 

كامل : الفرح ان شاء الله بعد ماتخرج من المستشفى ، اها هتلحق تجهز نفسك يحظابظ

حاتم : انا جاهز من عشيه لو تحب يابوي 


هههههههه علي صوت الضحك والزغريط

( وعبقالي ولا انا كيس جوافه يعني 😂)


بعد مرور شهر كان فرح هنا وحاتم و جاسم وشهد 


المحكمه حكمت على مصطفي بمؤبد هو الدكتور عماد اما عبدالله اتسجن ثلاث سنين 


مازن رجع لعيلته ودايما بيزور ولاء وعايش 

على الذكريات إللي كانت بينهم واشتغل  ف مصنع عمه


ظهرت نتيجه الامتحانات لهنا ونيفين وحصلوا على تقدير امتياز واصبحوا مهندسين راسميا 


بعد سنه هنا وحاتم  وإبنتهم ولاء وجميع 

العيله  امام قبر محمد و ولاء قروأ لهم 

الفاتحه 


نظرت هنا للحجر اللي مكتوب عليه وعدها 

ومر امامها شريط الاحداث وتهمس وتقول


اتمنى تكون مسامحني انا مقدرتش اكمل 

وصيتك التار نار مالهاش اخر  بتحرق 

كل قريب وحبيب وعلى فكره انا عندي 

بنوته اسمها ولاء شبها بالظبط ياريت 

لوكنتوا معانا الله يرحمكم 


حاتم همس لهنا وان شاء الله السنه الجايه 

معانا محمد 


نظرت لحاتم بخجل : اسكت بقا 


حاتم : هي الفروله طلعت ولا ايه


تركها حاتم وذهب ناحيه الحجر وسكب 

عليه الماء وقالها اي ذكرى حزينه هنبدلها 

بالفرح 


هنا : دا كان وعد. ومكتوب بدمي  وانا وفيت 

بيه 


ف البيت 


احمد ايه جو الكآبه دا ما تيجوا ناخد صوره 

طالما كلنا متجمعين 


شريف : والله فكره يالا


التفو ا جميعهم حول جدتهم 


وفاء استنوا انا جايه


ليقف الجميع لتنظر هنا امامها لترى ابيها وولاء مبتسمين لتبتسم لهم 


احمد يالا كلو يبص ...............📷


🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂

الحمد لله خلصت اتمنى ان تكون نالت إعجابكم وبجد عايزه رايكم فيها 🤔🤔


ف رعايه الرحمن ❤❤❤❤❤


مكتوب بدمي 💣💣💣💣


مني سليم ✍✍✍✍✍



 

تعليقات

التنقل السريع