القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية الوسيم وعشقاته و الخجوله البارت 16_17_18بقلم اياد حلمي في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه



#الوسيم_والخجوله


# البارت 16_17_18


#موسوعة_القصص_والروايات 


عاصي بنرفزه:بقي كده يا عنبر طيب نهارك اسود واسرع في الخروج من غرفته ونزل علي السلالم وهو يتمتم بغض"ب ناري

عاصي:ماشي يا عنبر بقي هي دي الحر"ب الا قصدك عليها ماشي ام امسكك بس... يره ماجد وهو مشتع'ل وبيكلم نفسه ..

يضحك ماجد...ساخرا:ما انا حذرتك يا عاصي وانت مصدقتش ام اروح اتفرج علي عاصي....

يخرج عاصي لي الحديقه وهو يزفر بنرفزه مثل الثور...يطيح بكل احد يعترض طريقه فكل ما يقابل احد يلك"مه بقوه او ير"كله بعزم من فيه...

 يصرخ عاصي علي عنبر التي تقف ولا يهتز لها جفن بل تبتسم بتشفي..... يقترب منها عاصي ويقف امامها وعيونه محتضنه جحن*م.....ويجذبها من معصمها

عاصي:بقي كده يا عنبر بتكس"ري كلامي  وتعملي الا في دماغك وتوافقي تمثلي اعلان عن ملابس الحمل لا وكمان بكل جبروت وافتره جيبهم هنا في القصر لا يا هانم فوقي. ...... وكله كوم وانك تسمحي لي الزفت الا سمه نجم الدين ده انه يقرب منك وتخليه يحط ايده علي وسطتك والله لولا انك حامل كنت كس''رت دماغك

تتاوه عنبر من اثر ضغط عاصي علي معصمها بقوه.....

عنبر:اي يا عاصي انت بتوجعني....

لكن عاصي يتعصب من تجاهلها اليه.....ويقربها منه ..... ويهمس لها

بصوت مخيف جعلها ترتجف خوفا

عاصي:مش عاصي اكمل الا يبقي قورطاس علي اخر الزمن.....

وانا هوريكي ردي عليكي بس اخلص من الزبال"ه دي.....وافاضلك


يصرخ عاصي علي الحراس بغض"ب فيأتي اليه مهرولين

رئيس الحرس بخوف:تحت امرك يا عاصي باشا.....

يجذبه عاصي من الكرافته بعصبيه

انت يازفت شيل الزبا"له دي بره ونمله مش عوزها تخرج وتدخل من غيري اذني انت سامع والا هعلقك علي باب القصر....غور نفذ

ينفذ رئيس الحرس اوامر عاصي وفي خلال دقايق القصر كان خالي....

ينظر لها عاصي ببرود وتحدي ويتركها يذهب وهو يغني...بسعاده

تتعصب عنبر:بقي كده يا عاصي طيب صبرك اتحمل الا جاي بقي.....انا لازم اكس"ر غرورك ده...


عند وسيم...

يجلس وسيم في الشرفه مهموم شارد الذهن .....ويتنهد بضيق....

ويهمس بحزن

وسيم:وايه اخر الا بيحصل معاي ده انا تعبت من كده اه يا قلبي واخرتها معاك ايه لازم تنسها دي مش من حقك....وحاول تعيش من غيرها انا لازم ارجع لندن تاني.....

ونهض لي غرفته وبدأ يجهز حقائبه لكن فجأه يرن جرس الباب فيذهب لي فتحه.... ويصعق حين يري عنبر هي الطارق....

عنبر:ازيك يا وسيم انا محتاجك اوي.....

صوتها رقتها نظراتها التي طالمه اشيتاق اليهم وجودها اربكه وهز كيانه....وظل متجمد علي الباب يتأمل عنبر بحب.. وهيام

عنبر:ايه يا وسيم مش هتقولي ادخلي......

تفر دمعه من عيون وسيم ولا يدرك نفسه الا وهو يضمها بقوه ويدفن وجه في شعرها يتنشق عبيره ويغمض عينها .... تتفاجئ عنبر من هذا الموقف وفكرها يتوقف .... وتظل مزهوله ...ومبرقه عينها.... في تعجب.... في نفس الوقت جاءت ياسمين حتي تزور وسيم فقد اشتاقت اليه لكنها تصدم حين تره بين احضان عنبر فتصرخ لاااا ولا تتحمل هذا الموقف وتفقد وعيها وتسقط عن الدرجه فاصطد"م .... جبهتها في السور ويسيل دم"ها ... يجري وسيم وعنبر عليها فتصرخ عنبر... ياسميين

يتبع

#اياد_حلمي



#الوسيم_وعشقاته_والخجوله

الفصل ال١٧ اياد حلمي

الوضع اصبح كارثي بل فوضوي بعد سقوط ياسمين من علي الدرج والاصطدا"م في السور سبب لها نز"يف فحملها وسيم لي شقته وخلفه عنبر التي تصرخ وتبكي وتضع يدها بمنديل تحاول ان تكتم النز"يف وهي تنظر لي وسيم بلوم وعتان وتقول

عنبر:لو ياسمين حصل لها حاجه هدفعك التمن غالي اوي...

وسيم بقلق:مش وقته الكلام ده يا عنبر المهوم نطمن عليها الاول.. فدخل بيها الشقه واتجه لي غرفه النوم ووضعها علي السرير وهو قلق ومتوتر تبعده عنبر وتجلس بجانبها معها حقيبه الاسعافات الاوليه... وشرعت في اسعفها وهي تلوي ظهرها لي وسيم وتهمس بضيق روح اطلب الدكتور بسرعه

يتنهد وسيم بحزن ويذهب لي فعل ما قالت وبعد دقائق بسيطه يأتي الدكتور ويدخل عند ياسمين ومعه الممرضه ويطلب منهم مغادر الغرفه.....فيخرجوا والقلوب في انتظار قا"تل

 يقف وسيم لا يعرف ماذا يفعل لي مده ثواني وعنبر في حاله من البكاء فهي لا تعرف ماذا حدث وما يفقهم من هذا الصمت الا خروج الطبيب من الغرفه وعلي وجه معالم الحزن... يفزع وسيم وعنبر من ملامحه ويجروا عليه بلهفه ويقولوا ..... ايه الاخبار يا دكتور.... 

الدكتور:انت جوزها.....

وسيم بتوتر:ايوه خير حصل حاجه.....

الدكتور:للاسف الوقعه  دي سببت لها فقدان الذكره وفقدان بصرها....

يصدم وسيم وعنبر ...فتصرخ عنبر بحزن

عنبر:لا مستحيل لا....

وتقف امام وسيم وتنظر اليه بعتاب ولوم وتأنبه

عنبر:انت سبب كل حزنها من ساعه ما دخلت حياتها وهي اتغيرت معاملتها معاي وكل شويه بتبعد وانا كنت بسأل نفسي ليه وكل ما ابص في عيونها المح الحزن والوجع واللوم فيهم دلوقتي فهمت ليه ابعد عن ياسمين وكفايه الا عملته فيها لحد دلوقتي... اخرج من حياتينا....

تدموع عيون وسيم من لهجه الجفاء والقسوه في حديث عنبر لكنها محقه في كل حرف....

وسيم بحزن:حاضر هبعد عنها... بس ام ترجع لي صحتها وقتها هخرج من حياتكم ومتخفيش مش هتشوفي وشي بعد كده.... وتركها ودخل لي ياسمين وجلس بجانبها  يتأملها وملس علي شعرها وانحني لي نحوها وقبل جبهتا ونام بجانبها وضمها اليه وبكي بحزن وضمها اليه بقوه ودفن وجه بين ضلوعها....وهمس بوجع

وسيم:انا اسف يا ياسمين كان نفسي تكوني حبيبتي انتي بس محدش بيده يختار الا بيحبه انتي حبك ليه وجعك وسبب لكي الحزن والوجع وانا حبي لي عنبر سبب ليه الضياع والدم"ار....سمحيني يا مراتي سمحيني يا شريكتي بس وعد مني هحاول انسي حبها واعيش في حبك انتي..... تفيق ياسمين علي صوت  وسيم الدافي....

وتتاوه فينتبه لها وسيم ويرفع وجه لها ويقترب منها لي درجه ان انفاسهم صارت واحده....يضع جبهته علي جبهتها.... وتسيل دموعه تتحسس وجه ياسمين 

ياسمين:هو انت مين وانا مش شايفه ليه وانت قريب مني كده ليه.....وبكت... وتوترت وابعدته عنها..... وظلت تصرخ انا فين وانت مين..... حد يلحقني..... وفجأه نهضت من السرير وهي تصرخ ووسيم يحاول ان يهدئها لكن ياسمين تبعده عنها... ومن كثرت التوتر تتعثر ياسمين لكن وسيم يلحقها...... تدخل عنبر ومعها الدكتور الذي يصرخ بسرعه اطلعوا بره وانتي يا كريمه الممرضه هاتي حقنه المهدئ بسرعه.....

تجري كريمه وتعطي الدكتور بسام الحقنه فيحقنها بيها وتنام.... ياسمين......

يخرج بسام:من الاخر كده لازم الكل يقف بجانبها عشان هي عندها انهيار عصبي حاد بس الاول لازم الكل يسبها كم يوم لحد ما تهدي...

وانا هسيب كريمه معها وهبقي اعدي عليها بليل 

يذهب الطبيب بعد ما اعطي التعلميات لي كريمه ولي وسيم وعنبر.....

عنبر بلوم:انت سبب كل احزانها انا ماشيه هروح اجيب هدومي عشان هقعد معها هنا عن اذنك.....


وسيم:اه لو تعرفي انا بحبك اوي


اثناء خروج عنبر من العماره تفاجئ باحد يجذبها من الخلف ويحملها لي سيارته وو يتبع

في فصل بليل شيق



#الوسيم_وعشقاته_والخجوله

الفصل ١٨ اياد حلمي...

بعد عنبر ما تم خط"فها ووضعها في السياره تغض"ب عنبر وتنظر لي عاصي لانه هو الشخص الذي خط'فها.....

يبتسم عاصي وهو جالس امام كرسي القائد... ومستدير لي عنبر الجالسه في الخلف تشت"عل غض'با ... وخدها محمر من العصبيه وتضيق عينها بضيق....من تصرف عاصي.....

عاصي ببرود:هو الجميل ماله....

تنظر اليه عنبر بقله اهتمام وعدم مبالاه عكس ما يدور في بالها....

عنبر:وانت مالك يلا نزلني احسن هصوت والم عليك الدنيا واقول خطفني واخليك تأكل ض''ربه ...وحاوله تفتح باب السياره لكنه مقفل باحكام... فتلتفت عنبر يمينها لي تشهق بفزع عندما تجد عاصي بجانبها....

عنبر:يا نهارد ابيض ده انت بارد ....

ده انت..... لم تكمل لي ينقض عليها عاصي ويقبلها بشغف جعلها تصمت تماما.... وتغمض عينها وتلف يدها حول عنقه تجذبه اليها اكثر..... وبعد ثواني يبتعد عنها عاصي....ويبتسم بمك''ر

عاصي:الواضح انك بتك"رهيني اوي... عشان كده تجاوبتي معي ...

تخجل عنبر وتدير وجهها وتهمس الله يخربيتك يا عاصي....

عاصي:علي فكره سمعتك والله يسمحك لو سمعت حسك تاني هكمل الا بدأته هنا في العربيه....

فتصمت عنبر خوفا من تنفيذ تهديده....قبل ان ينطلقوا وضع عاصي رباط علي عينها فتافأفت عنبر لكن عاصي اسكتها بقبله اخري فصمت عنبر رغم عنها.....ويقود السياره وبعد فتره يصلوا لي الشاطئ فيحملها عاصي وهي تصرخ بقوه وعصبيه

#الوسيم_والخجوله

اياد حلمي

تصرخ عنبر بغيظ:نزلني يا عاصي وشيل الرباط ده من علي عيني احسن.....

يضحك عاصي طيب اهدي شويه .. وانا هنزلك...  ينزلها عاصي وينزع عن عينها الرابط او ما تفتح عنبر عينها وتري نفسها علي الشاطئ وهنا جوا رومانسي ورود وشموع وطعام الذي تحبه عنبر وموسيقي رومانسيه اجواء سحرت قلب عنبر فجرت علي عاصي وارتمت في حضنه.....

عاصي بمرح:طيب حسبي علي الا في بطنك انا بحبك ومستعد اعمل اي حاجه عشان اشوف بسمتك...

تخرج عنبر من حضنه وتدمع عينها

وت'قبل عاصي برقه .... فيضمها عاصي من خصرها ويقربها اليه.....وبعد دقايق يبتعد عنها وهو يصارع حتي يلتقت انفاسه وهي ايضا.....

عاصي بم"كر:ده انتي مش خجوله ده انتي جريئه انا ادمنتك....

تقترب منه عنبر وتلف يدها حول عنقه وهي تنظر في عينها بحب... وتقول بشقاوه

عنبر:انا بس بكون شقيه معك انت يا قلبي..وتقبله مجددا ويقطع تلك الحظه وجع في بطن عنبر...فتضع عنبر يدها اسفل بطنها

عنبر:اي .... يفزع عاصي 

عاصي:مالك يا قلبي فيكي حاجه

تبتسم عنبر وتسحب يده وتضعها موضع الالم فيخفق قلب عاصي وتدمع عينها حين يشعر بحركه الجنين..... وقشهريره تسير في جسده من روعه الاحساس

ويجثو علي ركبته ويقترب منها ويضع اذنه علي بطنها ويسمع نبض الجنين....فتبتسم بسعاده ليس لها وصف عنبر حين تري عائلتها الصغيره سعيده... يقبل عاصي بطنها ويرفع نظره اليها والدموع تسيل منها.....

عاصي:انا مش لقي وصفي لي مشاعري انا بحبهم اوي يا تري هم حسين بيه..... تبتسم عنبر برقه

وتمد يدها وتمسح دموعه 

عنبر:اكيد يا قلبي.....يجذب يدها ويقبلها......بحب وينهض....

ويضع جبهته علي جبهتها فتخجل عنبر ويلفت نظرها صوت فرق"عه في السماء فتنظر اليها وتجد قلب مرسوم مشتع"ل في السماء مكتوب فيه بحبك يا ام بناتي.... 

تضم عاصي بقوه...

عاصي:انا بحبك وبحب عيلتنا الصغيره.... متخليش حاجه تسرق عمرنا وفرحتنا..... ويرقصوا علي انغام الموسيقي عنبر سعيده وفي نهايه الرقصه يحملها عاصي لي داخل الخيمه الصغيره وويجدوو حبهم.....

عند وسيم.....

يقف وسيم في الشرفه في انتظار عنبر والقلق عنوانه

وسيم:يا تري هي غيبت ليه انا قلبي مش مطمن....ربنا يستر....

ويقطع شروده صوت اصطدا"م ياسمين اثناء خروجها من الغرفه... فيجري عليها وسيم بقلق.... ويمسك يدها.....ترتجف ياسمين بين يدها....

وسيم:انتي كويسه يا حبيبتي قالها دون وعي....  تلك الكلمه اسرت ياسمين وجعلتها تبكي دون سبب تعرفه....فسمح وسيم دموعها دون بحب ويقرب منها حتي صارت انفاسهم تلمس الوجه.. ف""يقبلها وسيم ويجذبها من خصرها فتذوب ياسمين بين احضانه.... لا يتحمل وسيم تلك القبله ويفقد السيطره علي نفسه تماما ويتجرأ عليها اكثر ويتخطي حدوده ويحملها ويضعها علي الاريكه  متخطي كل الخيال وفجأه....

يتبع

البارت الأخير من هنااااااا 





 

تعليقات

التنقل السريع