القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية هل من امل البارت 18_19_20بقلم رندا على في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه




هل من امل 


البارت 18_19_20




وقفت فريده ف الوش

اسد بغضب جامد وتحذير/ابعدي عنه

حسام /اوعي ي فريده ابعدي

فريده/لا مش هبعد عاوز تض*رب اضر*ب يلا

اسد بغضب جامد وزعيق/ابعدي قولتلك

وسمعو مره وحده ضر*ب نا*ر بره والحرس ماتو

اسد بزعيق /اوعي حد منكم يطلع برا وطلع برا هو وحسام

وكان في حرس كتير اوي تابع سلوي وحرس بتوع القصر ماتو اسد وحسام نازلين ضر*ب فيهم وبيمو**توهم

جوه القصر مني بعياط جامد وخوف سعاد حضنتها وحبيبه ف حضنه امها وفريده ف حضن رانيا

فريده بدموع وخوف/ماما خليكي جنبي

رانيا بتحضنها جامد / عمري مهسيبك

كلهم واقعين علي الارض اسد واقف بياخد نفسه جه حسام ووقف جنبه/ تابع مين يتري

حسام/مش عارف

اسد بصله وحضنه جامد/شكرا علي موقفك االي عملته وأنك قولت أن الطفل ابنك ونا عارف أنه زميلها ف الكليه بس عملت كدا عشان عمتي وحبيبه 

حسام/مفيش لا شكر ولا حاجه بينا أنا بحب مني وهتجوزها

اسد ابتسم وحضنه جامد ودخلوا

سعاد/مين دول ياسد وعاوزين اي

اسد/مش عارف انا طلبت البوليس اصلا 

رانيا /الحمد لله محدش حصله حاجه

سلوي من وراهم/ ومين قال كدا نهايتك علي ايدي ومره وحده ضرب*تها طل*قه جنب قلبها رانيا وقعت علي الأرض

فريده بصراخ جامد وجريت عليها /ماماااااااا

اسد ضر*بها طل*قه ف كتفها والبوليس كان جه واخدها

فريده بانيهار وصراخ وبتحضنها / مامااااااا لااااااا متسبنيش ماليش غيرك انتي كل حاحه عندي اوعي تسبيني انا من غيرك ولا حاجه 

اسد طلب بسرعه الإسعاف

وكلهم واقفين ف صمت من الصدمه وفريده بتصوت وانهيار وحالتها صعبه 

الاسعاف جت اخدتها وهي ف اوضة العمليات 

فريده واقفه بعياط جامد 

اسد راح حضنها جامد وفضل يهديها 

بعد ساعات

الدكتور طلع 

كلهم واقفين اسد/طمنا ي دكتور

الدكتور بتعب/الحمد الله قدرنا ننقذها هتفضل 24 ساعه تحت الملاحظه

اسد حضن فريده جامد/الحمد الله متخفيش تكون كويسه

فريده نسيت أنها ف حضنه /الحمد الله

حمزه/في اي ي اسد اتخضيت عليك جامد لما عرفت ب لللي حصل

اسد/حمزه عرفت امته

حمزه/كان عندي شغل وكنت ف القسم ولما سالت مجتش لي عرفت ب اللي حصل

اسد /ايوا اانا معرفتش اروح كل حاجه وراه بعض

حمزه بص علي فريده/اسد هي دي مين

اسد بغضب / مراتي ولم عينك احسنلك

حمزه بخوف / اهدي مقصدش حاجه ثانيا كدا تجوز من غير متقولي

اسد / جت بسرعه

حمزه ف نفسه ماشاء الله دي كأنها القمر بنفسه بعدها قال/ربنا يسعدك ي اخويا

اسد ابتسم

بعدها حمزه بعد عيونه عن فريده لان هي مرات صاحبه ومش اي صاحب دا اكتر من اخو وبيبص بصدفه عيونه وقعت علي حبيبه بصوت مهزوز من اسد قال/هي دي اختك

اسد بغيظ/بنت عمتي في اي ي حمزه لم عيونك انت جاي تعاكس عيلتي لم عيونك احسن م توحشك ويلا علي القسم عشان شغل

حمزه بخوف من اسد/والله مقصدش حاجه 

مني راحت ل حسام/هتفضل كدا مش بتكلمني

حسام....

مني/حسام رد قولي اي حاجه

حسام......

مني بصتله بحزن

سعاد /ظلمنا رانيا وفريده جامد ي زينب

زينب/الله يرحم بابا هو خلاني افكرها كدا

رانيا اتنقلت اوضه عاديه كلهم دخلو فريده جريت عليها

فريده بعياط وبتحضنها/اخص عليكي ي ماما كنتي عاوزه تسبيني

رانيا بدموع/انا كويسه ي روح قلب ماما متخفيش

فريده بتحضنها جامد/متعيطيش تعرفي مكنتش اعرف اني بحبك اوي كدا اوعي تسبيني ابدا


(مفيش بعد الام طبعا محدش هيكون بيحبك ولا يخاف عليكي ويبقي عاوز مصلحتك زي الام)


تسريع الأحداث خرجت من المستشفي وصلوا القصر وفات شهر وفريده بتبعد عن اسد ودايما هو بيحاول يقرب

كلهم قاعدين

رانيا/ انا بقيت كويسه اقدر اخرج دلوقت وارجع بيتي

سعاد/لا انتي خلاص هتبقي هنا معانا

زينب/ايوا هتكوني هنا كفايه تحرمنا من بعض كل المده دي

اسد/ خلاص هتكوني هنا معانا

فريده بصوت عالي/ دا مش بيتنا ولازم نرجع بيتنا

سعاد/ لسه زعلانه مننا

زينب/خلي قلبك ابيض

اسد/ انتي مش هتمشي من هنا ي فريده لان دا بيت جوزك

فريده بجمود/ احنا هنتطلق

___________________________

#يتبع

صلوا على الحبيب المصطفى 💙

رواية هل من امل 

بقلمي Randa Ali 

البارت الثامن عشر



فريده بجمود/احنا هنطلق

اسد /ونا مش هطلق ي فريده ووريني هتخرجي من هنا ازاي

فريده بعصبيه/ وانا هطلق ي اسد لو هم*وت مش هعيش مع واحد زيك 

اسد بغضب شدها عليه جامد وطلع فوق محدش قدر منهم يدخل

فريده بعصبيه وزعيق /سبني ي اسد لو مفكر اني فريده الجبانه الطفله اللي هتخاف وتسيبك تتهمها ف شر*فها وتشك فيها وتعذ*بها وتحبسها ف انسي مش طفله دي 

مره وحده اسد با*سها  ومسكها  من خصرها 

فريده بعدت عنه اخدت نفسها وبصتله 

اسد بصلها/انا مستحيل اسيبك

فريده /هسيبك

اسد با*سها ف عيونها /واي تاني

فريده وشها احمر جامد/وهنبعد

اسد با*سها تاني ف جبينها../ واي تاني

فريده بتكلم بخجل جامد / ..ومش هتشوف وشي تاني

اسد قعد علي السرير و با*س ايدها/واي تاني

فريده بتكلم بصعوبه/وهنطلق

اسد با*سها وشدها .... و........

عند حسام

كان ف اوضه وبيلم لبسه

مني خبطت

حسام هو بيحضر شنطته/ادخل

مني دخلت / انت هتسافر خلاص

حسام هو مش بيبصلها/اه مسافر واسبوع وهبعتلك ورقة طلاقك وكدا مفيش اي حد يقدر يكلمك

مني وهي بحبس دموع/ممكن سالك سؤال

حسام هو متجاهل نظراتها مش بيبصلها/اتفضلي

مني وهي ماسكه دموعها بلعافيه/لي عملت كل دا لي مسبتنيش ومتجوزتنيش لي ظلمت نفسك وقولت انك عملت كدا

حسام من غير م يبصلها ومش عارفه يرد/اي حد مكاني كان هيعمل كدا

مني بعياط محبوس/لا مش كل ناس كدا مفيش حد بيظلم نفسه

صلوا على الحبيب المصطفى


حسام بتغير موضوع/ازاي قدرتي تظلمي فريده..!؟ ازاي كنتي بتشوفيها بتتعذ*ب وكل مبهدلها وساكته عن الحق

مني مقدرتش تمسك دموعها وعياطها/عشان كنت خايفه مكنتش حاسه بلامان كنت حاسه بخوف من كل حاجه حواليا كنت بتوجع وبتعذ*ب وحاسه بذنب كبير ومش عارفه انطق وف اخر ملقتش حل غير انت*حر

حسام بصلها وبعصبيه/تمو*تي كا*فره صح... هو دا الحل محدش ضر*بك علي ايدك وقالك تعملي كدا تجيبي لأهلك العا*ر

مني انهارت ف اللحظه دي/انا غلط غلطه كبيره واستاهل ومعترفه بس والله ضحك عليا ولو علي المو*ت ف انا كنت عايشه بذنب اني خونت ثقت اهلي وعملت كدا عايشه بذنب وندم فريده غير اني....اني...اني حبيتك جامد

حسام قلبه وجعه جامد وكان عاوز يحضنها بس قال مش هضعف وتكلم بجمود/احنا مش نصيب بعض ربنا يسعدك مع غيري..... واحد غيري


صلوا على الحبيب المصطفى


مني بعياط جامد/انت اكيد تستاهل حد احسن

حسام بصلها واخد الشنطه وخرج 

مني وقعت علي الارض وانهارت من العياط

جرس الباب رن

راحت حبيبه تفتح

(العقربه تفتح) 

ذياد بإعجاب شديد /مساء الجمال

حبيبه عاوزه تضحك وماسكه نفسها/مساء النور

ذياد/حضرتك مرتبطه

حبيبه بخجل/نعم حضرتك

ذياد/حضرتي اي بس جاوبي

حبيبه بتوتر /ل.لا

ذياد/بركة دعاكي ي امي وشدها من أيدها ودخل

(خساره فيكي)

حبيبه/انت ي اسم اي سيبني ازاي تمسكني كدا

سعاد وذينب ورانيا قاعدين/اي دا في اي

ذياد /انا عاوز اتجوز البت دي 😂😂😂

_____________________________________

#يتبع

رواية هل من امل 🕊️

صلوا على الحبيب المصطفى 💙

البارت التاسع عشر 


ذيااد/انا عاوز اتجوز البت دي 

حبيبه وشها حمر اوي. 

زينب بفرحه /ونا هلاقي احسن منك فين 

رانيا وسعاد فرحو

زينب زغرطت 

ذياد بفرحه /يبقي خلاص نكتب الكتاب بقي

زينب /بسرعه كدا

ذياد/ ايوا اي رايك ي حبيبه 

حبيبه تكسفت/اللي ماما تشوفه عن اذنكم وطلعت

فريده وشها كله احمر 

عند اسد وفريده

اسد هو بيحوش خصلات شعرها عن وشها

فريده بغضب /انت ازاي تعمل فيا كدا

اسد هو بيضحك ويحضنها/مراتي اي غلط ف كدا

فريده /هنطلق ي اسد 

اسد قام هو رايح ياخد شاور قالها/انسي تكوني لغيري ودخل

فريده /لازم اربي علي كل دا مش بساهل ي اسد

مني نزلت علي صوت الزغاريط

سعاد بصتلها بطريقه وحش*ه

مني الدموع اتجمعت ف عيونها وطلعت

رانيا  بزعل /لي عملتي كدا ي سعاد

سعاد بحزن /مني غلطت جامد ي رانيا

حبيبه ف اوضه فرحانه اوي وبتفكر ف ذياد

فريده قامت 

طلع اسد دخلت علي طول تاخد شاور وطلعت بالبور*نس قرب اسد منها وبا*سها ف خدها فريده/انت عارف لو قربت تاني

اسد هو بيقرب اكتر /هتعملي اي.....!؟

فريده بخوف بترجع لوراه الباب خبط

اسد بغضب/شكله بيعرفو اني بقربلك ف بيخبطو

فريده ضحكت غصب عنها 

اسد بابتسامه جذابه وقرب منها /معقول ف ضحكه بجمال دا

الباب خبط اكتر طلع اسد/ذياد......! في حاجه..؟

ذياد /ايوا تعال مسك ايدو ونزل

فريده استغربت ولبست دريس بلون الابيض رقيق وسابت شعرها ونزلت 

اسد /سيب ايدي.... في اي...؟

ذياد /هتجوز حبيبه 

اسد /قول كدا 

ذياد /طلبت ايدها وهي موافقه

اسد قرب منه ومسكه من قميصه/ازاي تدخل هنا من غير استاذان وتكلم معاهم....؟

ذياد بخوف/هو انا جاي كلم انا جاي تقدم

اسد قرب منه وحضنه/بهزر معاك اكيد مش هلاقي احسن منك

ذياد /لي حركاتك دي يعني

سعاد وزينب ورانيا زغرطو

ذياد /يبقي نكتب الكتاب بقي هجيب بابا وجي نتفق وطلع يجري

اسد ضحك عليه

تسريع الأحداث راح اسد الشغل 

وفريده راحت تقعد ف الجنينه جت مني

مني بدموع/....فريده....

فريده لسه هتقوم راحت مني وبدموع واخدت نفس عميق وبصتلها وقالت /فريده....حقك عليا انا غلطت فيكي سامحيني والله كنت خايفه


فريده عنها دمعت وبصتلها وتعصبت../ اسامحك......!؟ا انتوا مستوعبين....مستوعبين بجد ....!!!!؟ عملتوا فيا اي.........؟ انتي كنتي شيفاني بتعذ..ب ومهنش عليكي تقولي اني مظلومه

مني عيونها دمعت وطلعت


فريده قلبها وجعها وقالت ف نفسها..مكنش قصدي بس هي سكتت عن الحقيقه وهما جرحوني اوي وشكو فيا وف شر*في انا جر..حتها اكتر مهي مجر..وحه...!!!


حبيبه جت من وراها وقاطعت تفكيرها وقالت/لسه زعلانه مني......  فريده....فريده .. انا كنت عيله..... والله مش عارفه انا بعمل اي

فريده تعدلت وبعصبيه تكلمت/ لا انتي خطك احمر معايا خالص عمري مهنسالك كلامك ليا انتي مش بنت عمتي انتي عد.وتي..... كنتي بتستغلي طيبتي  وهبلي تتفقي انتي وعمتو عليا وتشتمو عليا وتشككو ف شر*في اللي بينا انتهي.....انتهي..... عمرنا مهنكون ولاد عمه .....


حبيبه بصتلها واخدت نفسها وقالت../عد..وتك....!!!؟ لدرجه ي فريده ....ضحكت وقولت ....فعلا اتغيرتي مش فريده دخلتي هنا 


فريده ضحكت جامد وقولت/اااااه والبركه بجد فيكم انتوا اللي غيرتوني من كتر وجع والعذا.ب شوفته منكم خلاني مش بطيق ابص ف وشكم ضر.ب...وذ.له ...وشك وشر..ف


زينب بصتلها بحزن وقالت/مش بطقينا لدرجه دي بجد كر..هتينا


سعاد بصتلها بوجع وقالت / لي كدا ي فريده دا احنا بنحبك


رانيا بعصبيه / فريده احترمي نفسك


فريده بزعيق ودموع متجمده ف عيونها/ ااااااه انا دلوقت اللي ظالم.ه وبجر.ح وبو..جع... تمام... معلش ي جماعه انا واحده قاسيه ....!!! قاسيه عشان ردت عليكم بعد ضر.ب وكان صوتي بيجيب اخر القصر محدش فيكم كان بيجي يفكر يحوش...

قاسيه عشان انتي ي طنط فرحتي بجواز اسد لما كان يتجوز وبصتيلي بنظره مليانه الف معني وحش مليانه معاني اني وحده قذره هنتي وباركتي لي كمان قولتيلوا اخيرا هفرح بيك كأني ولا حاجه واحده بدون مشاعر واحده يداس عليها عادي خالص طظ فيها تتشتم تسمع شتميتها تتجرح وتتوجع وف اخر عادي متزعلش ولا انتي ي عمتو ....


زينب بصتلها بحزن وسكتت


فريده بصتلها بدموع وابتسامه مكسوره وقالت/عملتيني باحقر المعامله انتي وبنتك ولا كأني بنت اخوكي سيرة امي كنتو بتجبوها باوحش كلام حتي انا كنتي بتفكري طول وقت ازاي تجرحيني انتي وحبيبه بتفكري ازاي أطلق بتفكري ازاي تعذب بتفكري ازاي اتكسر بتفكري ازاي اسد يضربني كنتي طول وقت انتي وبنتك يتفكرو ف كدا لما كنت ضرب فرحه كانت بتبقي ف عيونكم وقالت بزعيق ودموع... ولا كأني  بني آدم كأني حيوا..ن من شارع أو امكن حيوا..ن لو عند ناس مش يعملوا بطريقه دي انتو وجعتوني وقهرتوني وعملتوني با..حقر المعامله ولا كأني ليا مشاعر وإحساس كأني بلا مشاعر بلا شعور بلا احساس .........واخدت نفس عميق ومسحت دموعها وقالت .../ كل دا وانا وحشه ...وضحكت ...كل دا ونا بوجعكم وانتو بتحبني معلش ي جماعه انا مفتريه 


رانيا راحت اخدتها ف حضنه جامد اوي ودموعها كانت نازله أن بنتها اتوجعت كدا


زينب دموعها نزلت جامد وحست أنها كانت فعلا قاسيه هي وبنتها علي بنت اخوها ....بنت اخوها اللي هي تعتبر بنتها ....بنت اخوها المتوفي كانت طول وقت بتفكر في نفسها وف بنتها وبس انانيه


سعاد مسحت دموعها ودخلت قعدت علي كنبه وعيطت جامد ظلمتها.....ظلمتها جامد وف اخر ...واخدت نفسها بدموع وف اخر طلعت بتي...(بنتي) ف اخر طلعت بتي...اااااه ي جلبي(قلبي) ااااه كنت طول وقت بقولها كلام وحش وكسرها وف اخر بتي انا طلعت حامل وجبتلي العار ااااااااه وعيطت جامد 


جت زينب تجري عليها وتحضنها جامد وبدموع جامده قالت/اهدي...وبقيت تطبطب عليها وتقول بدموع/اهدي ي اختي اهدي حاسه بوجعك اهدي تحصلك حاجه كان غصب عننا بابا الله يرحمه هو اللي خلاني نفتكر رانيا كدا دا خلانا نوجع فريده وعيطت جامد كنت انانيه انا وحبيبه وعمالين نكسىرها الله يرحم بابا.....ويسامحه


سعاد بقيت تعيط جامد..../ طلعت بتي مني طلعت فريده شريفه ومظلومه ااااه ي قلبي وفضلت تعيط جامد 


مني نزلت علي الصوت وبعياط جامد وهي بتبوس ايد سعاد/سامحيني ي ماما .....وبدموع انهيار.....انا اسفه والله انا تعبانه .....انا كره*ت حياتي من غيركم


سعاد حودت وشها مني قربت منها وحضننها جامد /حقك عليا ي ماما سامحيني


سعاد ضرب*تها بلقلم جامد وحضنتها جامد بعد كدا وفضلوا يعيطو سوا

مني بعياط جامد /سامحيني ي ماما 

سعاد بعياط/مسمحاكي

زينب بابتسامه وبدموع جامد بتبصله


حبيبه بدموع نازله منها واقفه ساكته عند الحيطه كانت دائما 

كنت دايما يشجع ماما...تجرح فريده كنت بسمع صوتها وعياطها .....كنت بفرح جامد اوي كنت بدعي امته اسد يطلقها كنت انانيه جامد اوي ويفرح بحزنها وجعها يارب سامحني انا غلطت جامد


عند رانيا وفريده كانو ف اوضه سوا


رانيا حسيت بوجع ف قلب حطيت ايدي علي قلبي وروحي قعدت علي سرير


فريده جريت عليها ماما مالك

 

رانيا بعياط جامد/ اتعذبتي جامد.....مكنتش اعرف بكل اللي حصلك الله يرحم جدك ..... الله يرحمه مستناش يعرف الحقيقه وظلمني


فريده بعياط جامد وحضنت ماما / خلاص ي ماما....خلاص كلهم طلعوا من حياتي واولهم اسد ....ابتسم جامد خلاص اسد طلع من حياتي يلا ي ماما وقومت بسرعه مسكت ايد ماما يلا نلم هدومنا قبل ميرجع ونمشي وهعرف هناك اكسره هدفعه ثمن كل دمعه مني


رانيا....بصيت ل بنتي فريده بحزن من كتر الاقسيه بقيت كدا ايوا دي مكنتش فريده بنتي كانت عبيطه ايوا عبيطه من كتر الطيبه كانت عيله ١٨ سنه وهما بهدلوها من كتر الاقسيه بقيت كدا


فريده قربت منها / ماما سرحانه ف اي....!!؟


رانيا بتغير كلام/ لا ي قلب ماما مش سرحانه يلا نلم لبسنا


فريده ابتسمت جامد اوي كأني عيله ورائحه ملاهي ....ايوا مالكم مستغربين ليه ....!!!؟ البيت ورجوعي القاهره كأنه ملاهي ل طفله محرومه من اللعب والفرحه ....اللي انا شوفته هنا جحيم .....جحيم خلاني اشوف بيتي نعمه وبعدي عن اسد وعيلته ....وابتسمت جامد ....هندمه...وروحت لميت هدومي انا وماما


خلصت ونزلت انا وماما


زينب / تمشي فين انتي بردو لسه زعلانه انا عارفه...وعارفه دا حقك بس ادينا فرصه


سعاد /حقك علينا ي فريده والله كنا غلطانين ف حقك


حبيبه /فريده متمشيش 


فريده بجمود /انا مليش مكان هنا...


سعاد/ازاي ودا بيت جوزك احنا قاعدين عندك


فريده /احنا هنطلق اصلا


سعاد /انا معاكي اسد غلط لاكن والله بيحبك اوي واحنا غلطنا جامد


فريده /انا مش هكمل دا اخر كلام عندي 


وروحت جريت شنطتي انا وماما  والكل حاول أننا نقعد لاكن

 رفضت  ومشيت ابتسمت جااامد مشيت ي جماعه من الجحيم 


رجع اسد من شغل كان شكلهم غريب


اسد/في اي مالكم...!!!!؟


سعاد بتوتر /م.مفيش


اسد استغرب /امال فين فريده ومرات عمي


سعاد بتوتر/م.هو فريده سابت البيت وحاولنا تقعد لاكن رفضت وقالت مش هكمل


اسد بغضب /يعني اي مشيت


زينب /رجعت القاهره


اسد ماشي ي فريده


واخيراااا وصلنا القاهره 

دخلت اجري ف شقه بفرحه /تعرفي... وحشتني جامد اوي شقه

رانيا وهي بتحضن فريده/وانا اكتر فريده اسد بقي كويس كنتي ادتيهم فرصه

فريده بجمود  /ماما اسد غلط جامد اوي هو عيلته موضوع خلص بنسبالي

__________________________________

#يتبع

هل من امل 🕊️

صلوا على الحبيب 💙

البارت العشرون

حقيقي بعتذر علي تاخير كان غصب عني ادعولي فضلا نتيجتي قربت

بقلمي /Randa Ali 


تكملة الروايه من هنااااااا 




 

تعليقات

التنقل السريع