هل من امل
البارت 21_22
رجع اسد من شغل كان شكلهم غريب
اسد باستغراب.../ في اي مالكم ...!!؟
سعاد بتوتر../ه.ها لا ي حبيبي مفيش حاجه
اسد استغرب وقال وعيونه بدور ف القصر/ امال فين فريده... مش شايفها يعني ومرات عمي
سعاد بتوتر/م.مهو فريده سابت البيت وحاولنا تقعد لاكن رفضت جامد وقالت .....وقالت مش هتكمل
اسد بغضب جامد وشه تغير../ يعني اي مشيت
زينب/رجعت القاهرة ي اسد
اسد طلع وقال بغضب / ماشي ي فريده...
عند فريده ورانيا
واخيراااا وصلنا القاهرة
دخلت اجري ف الشقه بفرحه جامده../ تعرفي .... وحشتني جامد اوووووووووي الشقه
رانيا بابتسامه وراحت تحضن فريده /ونا اكتر ي فريده...اسد بقي كويس كنتي ادتيهم فرصه
اتكلمت بجمود معرفش جبت الجمود دا منين بس اللي اعرفه انه قسوته وخذلانه ليا هو اللي خلاني ابقي كدا خلاني اعرف اتحكم ف قلبي ومضعفش تاني مهما كان اي ...واخدت نفس عميق واكلمت وقولت........./ماما...اسد غلط جامد هو وعيلته.. والموضوع..خلص بنسبالي
رانيا بحزن .../... عارفه...انك تظلمتي جامد وكل دا كان من سببي انا...وكملت بدموع ...بس والله كنت مظلومه
فريده وهي بتحضنها جامد وبتبوس أيدها / لا ي ماما انتي ملكيش ذنب ...هما...هما اللي ظلموكي انتي احسن ام ف دنيا كلها
رانيا ابتسمت جامد وحضنتها../..ربنا يخليكي ليا متحرمش منك ابدا ياروح قلب ماما...بكرا هننزل نقدملك ف الجامعه طفلتي كبرت وهتكون وهتكون طالبه جامعيه
فريده ضحكت/شوفتي بقي ي ماما ازاي كبرت
رانيا بابتسامة حب / كبرتي بسرعه ي ديدا...يلا بقي ننضف الشقه لحسن مليانه تراب جامد اوي...
فريده بنفس الابتسامه/ يلا
تسريع الاحداث عدي تاني يوم وراحت رانيا وفريده وقدمت ف كلية طب الأسنان
(عقبالي يارب 😍 )
مني كانت قاعده وبتفكر ف حسام ومسكن فون ورنت عليه
حسام كان لسه طالع من عمليه واخد نفس عميق وراح يغسل ايدو وغير لبسه وراح قعد علي المكتب ورجع رأسه لوراه علي ساندة الكورسي وغمض عيونه وهو بيفكر ف مني وان فرحهم كان خلاص وفرحان ومره وحده كل حاجه اختفت قاطع تفكيره رنت الفون مسك فون شاف رقم مني راح قفل تلفونه
مني لقيت رنه قفلته مره وحده راحت رنت تاني أداها مغلق دموعها نزلت جامد وقلبها وجعها كان نفسي اوي اسمع صوته وحشني اوي ....جامد اوي نفسي يرد عليا ....تاني حب ليا واتكسر بس هو عندو حق ميبصليش كفايه أنه وقف جنبي وعمل كل دا عشاني اي حد مكانه مكنش يعمل كدا بس موقفه معايا خلاني احبه اكتر مش عارفه ازاي ونا عارفه أن جوازنا مؤقت وهنطلق بس كبر اوي ف نظري حسبي الله ونعم الوكيل فيك ي اياد انا بكرهككك بكرهكككك يارتني مشوفتك....
عند حبيبه كانت قاعده ف اوضه وبتعيط وبتفكر كلام فريده وان هي فعلا انانيه ومش كويسه وكانت بتحاول ازاي تاذيها وتخرب بينها وبين اسد سمعت صوت فون مسحت دموعها ومسكن فون كان رقم غريب ردت ...الو
ذياد بحب / الو
حبيبه بدموع / مين...؟
ذياد لاحظ صوتها/ حبيبه انا ذياد مالك...مال صوتك كدا لي؟
فريده يتمسح دموعها/لا مفيش اي دا .....صح انت جبت رقمي ازاي
ذياد ضحك جامد/ هو دا اللي مسكتي فيه مال صوتك كدا لي وبعدين انا هكون جوزك
حبيبه بخجل جامد من كلمة جوزك وقالت/ كنت مدايقه شويه
ذياد بحب/ مين اللي دايق حبيبتي
فريده فرحت جامد اوي وقال/ حبيبتك..!؟
ذياد بحب / اه حبيبتي وهتكوني مراتي انا اصلا جاي بكرا انا واهلي عشان هنحدد كتب الكتاب والفرح
حبيبه بدهشه/ اي دا...بسرعه كدا هنتجوز
ذياد /, ايوا عاوز اكون معاكي مش عاوز اكون بعيد عنك تاني
حبيبه فرحت اوي بس سكتت
ذياد قال / قوليلي بقي مالك
حبيبه عنها دمعت وقالت بصوت مخنوق / لان انا انانيه حاسه اني وحشه اوي وعيطت
ذياد بخوف عليها وقلق/حبيبه انتي بتعيط لي ثانياً لي بتقولي علي نفسك كدا
حبيبه بعياط/ فريده بنت خالو زعلانه مني اوي انا جرحتها اوي كنت انانيه معاها
ذياد باستغراب/فريده دي بنت خالك اللي هي مرات اسد صح؟
حبيبه بصوت مخنوق/ ايوا هي
ذياد سكت...بعدها قال/ طيب لي عملتي كدا...ولي محاولتيش تصالحيها
حبيبه بتغير موضوع/ حاولت اصالحها لاكن هي زعلانه هو انت صح عندك اخوات
ذياد/ ايوا عندي مريم اصغر مني
وسهر ذياد يكلمها
عند اسد عمال يرن عليها وفريده مش بترد ومره وحده قام ووقع كل حاجه علي المكتب ماشي ي فريده انا جايلك ومشي من القسم
عند فريده
هي ومامتها بعد م قدموا ف الكليه وراحو اتغدو برا لان تعبانين من سفر وتنضيف الشقه وبعدها راحو الماركت وجابو حاجات كتير وبعدها رجعو الشقه رانيا دخلت تاخد شاور وتغير وتنام
فريده دخلت اخدت شاور ولبست بجامه شورت وتيشرت حماله لونهم بينك ورقيقه اوي وفردت شعري لورا وحطيت برفن ومرطب ولونه حسيت بفرحه مش مصدقه اني ف كل حريتي خلاص ومع ماما كمان خرجت من جحيم وضحكت بخفه واخدت نفس عميق مبقاش انا لو مدفعتكش ثمن غالي روحت التلاج طلعت شوكولاتات وثناكس ودخلت اوضتي وجبت لاب توب وشغلت فيلم كرتون وقعدت علي سريري وفتحت فون لقيت فوق ٣٠٠ رنه ضحكت جامد وفتحت فون وصورت منظر الاثناكس والبيبسي وشمع ولاب هو شغال علي فيلمي الكرتون ونزلته علي وتس وكتبت مش عارفه اوصف احساسي كل حاجه كانت وحشاني حاسه بفرحه غريبه اخيرا اخيراااا رجعت اوضتي ول حياتي الأساسيه كنت مفتقده قعدتي مفضله وفيلمي المفضل 💗
وابتسمت ونزلتها وقفلت واخدت نفس عميق بفرحه ورجعت اسمع
اسد شاف راحت باعتلها فيوس بصوته وهو متعصب جامد اوي وبفضل جامد وقال..
انتي اهو بتنزلي وفرحانه وقاعده وناااا اي حيوان بيرن عليكي مش بتردي ونا اللي قلقان علي حضرتك وماشاء الله عليكي ولا كانك متجوز وتسافري من غير اذني كمان ومترديش ولا في ايييي احترام ولا كأني راجل ف نظرك
فريده مسكت فون وشافت الفيوس كانت خايفه تسمعه بس شغلته خوفت جامد علي قد الجمود وقوه اللي انا عملاها لاكن بصراحه صوته كان وحشني اوي بس لاااا لا ي فريده فوقي ل نفسك اوعي تضعفي واتصنعت القوه وكتبت ونا بصراحه ي جماعه جوايا مرعوبه من العصبيه اللي هو فيها بس هو لسه مشافش حاجه انا هطلع عيونه وكتبت
والله انا حره ارد علي اللي عوزاه ومردش علي اللي مش عوزاه واحترم كلامك معايا ...متكلمنيش بأسلوب دا ثانيا انا مش مرااااتك ي اسد فاهم كويس وهنطلق وقفلت وتس بسرعه قبل ميرد ورجعت ل مودي بسرعه
اسد بغضب جامد وركب عربية علي القاهرة وقال
ماشي ي فريده انا هوريكي
_________________________________
#يتبع...
صلوا على الحبيب المصطفى 💙
بعتذر جامد بجد علي كل التأخير دا كان غصب عني بجد كنت تعبانه ومش قادره اكتب وشكرا بجد علي البنوتات القمر اللي كانت بتسال ومحدش يزعل مني اني تاخرت كدا وان شاء الله دي اخر مره اتاخر فيها كدا وهنزل كل يوم البارت
اشوفكم ف بارت جديد ي قمرات 😍
رواية هل من امل
بقلمي/Randa Ali
البارت الواحد وعشرون
والله انا حره ارد علي اللي عوزاه ومردش علي اللي مش عوزاه واحترم كلامك معايا ...متكلمنيش بأسلوب دا ثانيا انا مش مرااااتك ي اسد فاهم كويس وهنطلق وقفلت وتس بسرعه قبل ميرد ورجعت ل مودي بسرعه
اسد بغضب جامد وركب عربية علي القاهرة وقال
ماشي ي فريده انا هوريكي
فريده:اخدت نفس عميق بعدت م خربتها بس لا ي جماعه انا مش غلطانه بجد هو اللي غلطانه.. لاااا وكمان لي عين البجح يكلمني كدا ويزعقلي ويقولي هوريكي وضحكت جامد...عبيط ي اسد والله ل اطلع عليك القديم والجديد وخلصت فيلمي الكرتون وخلصت كذا وحده شوكولاته وثناكس وشربت عصير ...محدش يستغرب انا مش هزعل تاني ولا دمعه وحده تنزل مني كفايه اللي حصلي هناك وظلم اللي اخدته ولعت المكيف وطفيت اللاب ونمت روحت ف نوم عميق اوي كأني اديلي سنين منمتش رغم تفكيري ف اسد بعد ساعات فوقت علي صوت العصافير قومت بكل تفائل مش عارفه لي ولا كأني وحده خلاص هتطلق وتسيب اللي بتحبه ...بس امكن عشان خرجت من الجحيم روحت وقفت فتحت الشباك بعد مطفيت المكيف وبصيت للسماء وقولت هل من امل...وابتسمت اكيد في امل طول م ربنا معايا كفايه ربنا ظهر الحق وعرفهم انا اي....الحمد الله وروحت اخدت شاور كانت مامي نايمه وعملت ساندويتش وشربت النسكافيه بتاعي وروحت طلعت لبسي يااااااه اول خطوه ليا اول يوم ليا ف الكليه وواثقه اني هتفوق فيها وهكون اشطر دكتوره
(عقبالي ياااااارب)
لبست بنطلون جينز علي تيشرت رقيق خالص وفردت شعري وحطيت برفن وميكب خفيف اوي انا بحب البساطه ف كل حاجه حتي ف لبسي ومكياجي وليست كوتشي اسود وشنطه كورس وروحت بوست خد مامي وهي نايمه ونزلت
اسد وصل بعد نزول فريده بنص ساعه وصل القاهرة وقف العربيه واخد نفس عميق من السواقه طول المده دي سفر ونزل هو مولع من فريده
(الحمد الله انها نزلت)
طلع وخبط علي باب الشقه
رانيا فتحت عيونها وراحت غسلت وشها وراحت تفتح خير يارب مين هيكون جاي صبح كدا ...وفتحت الباب
اسد ابتسم ..انا اسف لو قلقت نومك
رانيا بدهشه ونفس وقت فرحه/ اي دا اسد اهلا اهلا ي حبيبي ادخل
اسد ابتسم وباس راسها ودخل : فين فريده
رانيا / نايمه جوه هدخل صحهالك
ودخلت حطت أيدها علي راسها لما ملقتهاش قالت اكيد الجامعه وطلعت
اسد بصلها
رانيا / معلش ي اسد انا نسيت هي مش موجوده
اسد بصلها/مش موجوده؟...
رانيا/ اه ي حبيبي النهارده اول يوم جامعه ليها ....م احنا قدمنا ليها ف طب اسنان حسب الموجوع اللي جابته
اسد بغيره أنها م قالتلهوش ولا عبرته وكمان في اولاد معاها طبعا ف الكليه حس بغيره جامده وقال/ ماشي ولسه ينزل
رانيا شدته / اسد خليك ي حبيبي استناها
اسد ابتسم وجواه بيحاول يتماسك/ لا ي مرات عمي هروح مشوار ف شغلي هنا وجاي ونزل
نزل وركب وخبط ف عربيه بتاعته جامد بعصبيه ماااااااشي ي فريده مبقاش انا اسد لو مورتكيش وربنا لاوريكي ماااااااشي عشااان انا تعامليني كدا وساق
عند مني كانت فاتح الفون علي صور حسام وبتعيط جامد مني بعياط : وحشتني اوي ي حسام يارتني كنت اموت قبل ميجي الوقت دا عليا حاسه بوجع اول مره احس بيه حاسه بموت ببطئ من غيرك حسبي الله ونعم الوكيل فيك ي اياد دمرتني
الباب خبط مني مسحت دموعها بسرعه وقامت تفتح
حبيبه بصتلها باستغراب مالك ي مني..!؟
مني بتغير موضوع م.مفيش كنتي عاوزه حاجه...؟
حبيبه شدتها وحضنتها
مني اول م حضنتها فضلت تعيط جامد اوي
حبيبه فضلت تهديها وطبطب عليها : هششش اهدي
مني بعدت ومسحت دموعها : ا .ا انا كويسه
حبيبه لمست خدها: كل حاجه هتعدي والله وهتشوفي
مني بأمل : يااااارب
حبيبه حضنتها
مني بصتلها باستغراب / انتي لابسه ورايحه فين علي الصبح كدا..!؟
حبيبه ضحكت: صحي النوم ي حلوه النهارده اول يوم ف الجامعه وجيت عشان السواق تحت مستني ننزل عشان يوصلنا
مني بنسيان/انا نسيت بجد...مش عاوزه... روحي انتي
حبيبه شدتها ل جوه وفتحت الدولاب وقالت هتنزلي يعني هتنزلي الكليه
مني: لا ي حبيبه .... ثانيا اسد مش هيوافق
حبيبه ضحكت... اسد مش هنا ثالثا ي استاذه مني مامتك عارفه يلا بقي
وبداءت مني تلبس وراحوا الكليه
حبيبه دخلت المحاضره بتاعتها
ومني راحت الكليه بتاعتها
عند حسام راح عند فريده اللي كانت واقفه ف نص الجامعه ومش عارفه حاجه
حسام ب ابتسامه من وراها : معرفتنيش لي
مني كانت لسه المحاضره فاضل عليها ربع ساعه جت ف بالها فريده ....ممكن تكون هنا صح..؟ هي مفروض تكون ف أولي وسمعت من جدو أنها جايبه مجموع حلو اوي بس هشوفها فين زي عالم هتوافق تكلمني ولا لا.. خلاص انا هرن علي طنط رانيا لان لو رنيت علي فريده مش هترد لان اكيد زعلانه هي مامتها واسالها هي اكيد ف الجامعه فريده بس ف اي مش عارفه وطلعت الفون ورنت
رانيا كانت بتحضر ف الاكل سمعت الفون راحت ترد.. الو
مني بخجل / الو...ازيك ي طنط انا مني
رانيا بحب/ اهلا ي حبيبتي عامله اي
مني/ الحمد الله وحضرتك عامله اي
رانيا بحب : كويسه ي حبيبتي
مني / معلش ي طنط هتعبك وازعجك بس كنت حابه اعرف فريده ف جامعه اكيد صح
رانيا/ ايوا
مني/ طيب كلية اي لان انا ف الجامعه وحابه اشوفها
رانيا / طب اسنان
مني بفرحه ل فريده/ بجد الف مبروك فرحتيني معلش ازعجتك ي طنط
رانيا بحب/ الله يبارك فيكي ي حبيبتي ولا تعب ولا حاجه متقوليش كدا
وقفلو بعد م ودعو بعض
مني ابتسمت حلو اوي اروح دور عليها واشوفها انا هحاول علي قد ماقدر صالحها وراحت مني
عند فريده
فريده اتخضت وتعدلت واخدت نفسها جامد: حسام خضتني
حسام حضنها جامد : مش تحضنيني ي ديدا
فريده بزعل: لا انا مش بكلمك
حسام بصلها: لي دا..؟
فريده : عشان اتعصبت عليا ساعة م كنت رايح تكتب مع مني
حسام وشه تغير بعدها قال: كنت مخنوق ي فريده مش عارف اكلم مع حد ......وانتي اختي صغيره وصحبتي قبل اختي كمان المفروض تكوني حفظاني
فريده حضنته جامد اوي: انا اسفه بس انا ساعتها مكنتش طايقه حد منهم من سبب اللي حصل
حسام ابتسم جامد وحضنها اوي: انا عمري مزعل منك ي هبله انتي بنتي قبل م تكوني اختي أو بنت عمتي أو صحبتي
فريده ضحكت وابتسمت جامد/وبعدين قولي جيت هنا ازاي
حسام هو حضنها / اولا ي ستي انا دكتور وغير دكتور انا دكتور ف كلية طب زي مانتي عارفه ف اقدر ادخل ف اي كليه وبعدين عرفت من ماما رانيا لما اتصلت اطمن عليكم ف قولت لازم اجيلك لان اول يوم وهتكوني مش عارفه حاجه
فريده فرحت وضحكت ضربته علي كتفه/ اصيل ي بابا
حسام ضحك ضربها
مني كانت واقفه من بعيد ودموع مغرقه وشها ومسحت وشها وراحت
مني بصوت ضعيف تحاول تخفي حزنها ونظراتها ل حسام/ فريده ازيك
حسام بصدمه وبيبص ل اتجاه صوت ايوا الصوت دا محفوظ ف قلبه بص ل مصدر الصوت تصدم
فريده بصدمه وقالت: اي دا مني..!؟
عند اسد
نزل من العربيه قدام الجامعه وداخل ل فريده
ومره وحده أتصدم ووو..
___________________
#يتبع....
صلوا على الحبيب المصطفى
رواية هل من امل
بقلمي / Randa Ali
البارت الإثنين وعشرون
تكملة الروايه بعد قليل
تعليقات
إرسال تعليق