القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية كبرياء آسيا وغرور أسر البارت33بقلم بسمله صالح جميع الفصول كامله وحصريه في موسوعة القصص والروايات


#روايه_كبرياء_اسيا_وغرور_اسر

#بقلم_بسمله_صالح_البارت_33

#لا_اله_الا_الله

اسيا : الو يا ماما.

الام بدموع وانهيار: اا اسيا احمد مات تعالي بسرعه.


وقف من اسيا الفون وقعدت على الكرسي و نزلت الدموع من عيناها  واقترب منها مصطفى بخوف وقال لها اسيا مالك بس اسيا مش بترد فهزها بيديه وقال لها قاسيه رد علي مالك اسيب دموع وصدمه بابا بابا مات وعيطت بشده مصطفى وقال لها بحزن البقاء لله تعالى يلا عشان اروحك البيت ونعمل له مراسم الدفن.


وركبه قاسيه مع مصطفى السياره ورجعوا البلد بعد مقسي وصفات للطريق ودخلت اسيا بيتها وهي سامعه صوت بكاء اهلها وكل الجيران في شقتهم والكل بيعيط دخلت وهي بتحاول تتماسك ودموعها على خدها ومصطفى داخل وراها.


قربت اسيا من والدها وحضنته وبكت في حضنه وودعته، وساعدتهم مصطفى في مراسم الدفن،وعزاهم.


وبعد مرور ثلاث ايام.


كان مصطفى رايح يطمن عليهم دخل وقعد وقال.


مصطفى: مدام اسماء اي سبب موته هو كان مريض ولا حاجه؟


اسماء ووشها احمر من كثر الحزن وعينيها حمراء من كثر  البكاء.


قالت بحزن :هو ما كانش مريض بس كان مدمن المخدرات مات بسبب انه اخذ جرعه كبيره جدا من المخدرات ربنا يرحمه.


مصطفى: الله يرحمه.


اسيا حاكتلي كل حاجه، وانا مستعد اني تساعدكم في اي حاجه تحتاجوها اي مصاريفها او اي تكلفه انا هاتكلم بها.


 اسماء بنفي: لا لا ما فيش داعي وشكرا لحضرتك.


 مصطفى: لا انا كده هازعل انا اعتبرتكم من النهارده عيلتي وارجوكي ما تكسفنيش وخلي اسيا توصل لحلمها.


اتضطرت اسماء انها توافق لانها فعلا مهما اشتغلت هي واسيا ومعتز مش هتقدر تغطي مصاريف ولادها

لانهم كبروا ومحتاجين مصاريف كتير وغير كدا انها تعبت جدا ونظرنا ضعف من الخياطه.


 مصطفى: انتوا هتنقلوا في شقه ثانيه في عماره بعيد عن الحاره دي  هشتري شقه لكم وعيشوا فيها.


 مصطفى سافر فرنسا وكان بينزل كل شهر اجازه يطمئن عليهم،ويدي اسيا الفلوس واسيا  كانت بتشتغل برده وسددت اسيا 50,000  جنيه من اللي مصطفى اديها لها على اللوحه.


 الفلوس  دي اللي ستدتها كان والدها ما استلفها من الناس علشان كان بيستلف من سنين كتير لغيت ما اتراكم عليه المبلغ الكبير دا.


وملك جاءت عاشت معهم لان والدها وعائلتها كلها توفت في حادثه والسبب هنعرفهم في الاحداث الجايه،وبقيت اسيا بتصرف على البيت ومصطفى بيبعث لهم فلوس وكانت اسيا بترفض كثير الفلوس ،لانك كان بيصر عليها مصطفى وبيزعل لما بتاخذش الفلوس واصبحت اسيا بتعتبره والدها ورقيه ومعتز.


وبعد مرور سنه من الوضع ده كان النهاره نتيجه  اسيا ببتبان وحصلت على مجموع 98.8% في ثالثه ثانوي ودخلت كليه الطب وبقيت دكتوره اطفال.


 وبارك لها الجميع وعمل لها مصطفى حفله من غير ما هي تعرف وهنئها وبارك لها على مجهودها وان هي دخلت الكليه اللي كان نفسها فيها وحققت حلمها.


 وفي اليوم ده طلب مصطفى من اسماء وعرض عليها الجواز لكن اسماء رفضت.


ساعتها مصطفى حزن وسافر فرنسا وما رجعش من اليوم ده وكان بيبعث الفلوس بس اسيا رفضت ان هي تاخذ الفلوس.


وقالت له :خلاص يا بابا انا هاشتغل واعتمد على نفسي وسيبني اعتمد على نفسي ساعتها هو قدر كده هو ما بقاش يبعت لها فلوس بس كان بيطمن عليهم على طول ورجع يوم زفاف اسيا، وحصل الي شوفناه.


باك.


فاقت اسيا من ذكريات الماضي التي كانت تتذكرها دائما على كلمه مصطفى.


 هو يقول لها :اسيا احنا وصلنا.


ابتسمت اسيا ومسكت يده.


وقالت: شكرا يا بابا 

شكرا على كل حاجه عملتها معايا شكرا على وجودك في حياتي.


ضمها مصطفى لحضنه.


 وقال لها : ما فيش شكر بين الاب وبنته وادام بتشكرني يبقى انتي مش بتعتبريني ان انا ابوكي.


 اسيا بنفي: لا لا والله يا بابا.


ابتسم مصطفى.


وقال: طب يلا يا اسيا عشان هننزل من الطياره ونروح الفيلا.


نزلت اسيا من الطياره وجميع الحرس بتوع مصطفى شالوا الشنط واتجهوا اسيا ومصطفى للفيلا وبداوا الخدم ان هم يحطوا لاسيا الشنط بتاعتها في الفيلا ودخلت اسيا الغرفه، اللي دلها عليها مصطفى وقعدت على السرير وبعد كده اتصلت على والدتها وكلمتهم فيديو كول سلمت عليهم وكلمت ملك.


عند اسر.


 كان اسر مدمر كان بيكسر كل حاجه في غرفته ومسك كوبايه وضغط عليها بايديه لغايه ما انكسرت في يديه ويده بقت تنزل دم وقافل على نفسي بالمفتاح عشان ما حدش يخش وبقى يصرخ باعلى صوت.


 ويقول: اسيا ليه سبتيني يا اسيا وجلس على ركبته ونزلت دموعه  بشده ليه مدنيش فرصه انا غبي اني ضيعتك من ايدي غبي غبي انا اللي شكيت فيكي وما وثقتش فيكي ،بس انا ندمان ارجعي لي.


 ونزلت الدموع بغزاره وفضل اليوم كله كدا بالحاله دي ولا كان بياكل  ولا بيشرب ووالده ووالدته واخته بيخبطوا عليه ولكنه ما بيردش على احد لغايه ما مر يوم وهم مش سامعين صوت اي تكسير ولا صوته.


 فتحوا الباب عليه بعد ما كسروا الباب ولاقوه مغمي عليه والدم حواليه وبقيت ريناد ومنى بيصرخوا وبيعيطوا على حال اسر.


 وجت الاسعاف واخذته واتنقل بسرعه من المستشفى كان نائم وبيخطرف.


وبيقول اسيا سامحيني يا اسيا انا اسف  انا ندمان ما تسبنيش.


والدته جنبه بتبكي على حاله، وعلقوا له محاليل.


لغايه ما افتح عينه وبص حواليه.


 وقال :اسيا.


بس ما لهاش جنبه في الوقت ده جاء مراد وزارو وكانت ملك مع مراد لانهم كان في قسم الشرطه وبيخططوا للقبض على جاك.


 مراد وقال: الف سلامه عليك يا صاحبي.


 رنا كانت في المستشفى  وعرفت ان اسر في المستشفى قلقت جدا عليه ودخلت الاوضه وهي خايفه عليه.


 واول لما شافها اسر.


 قال لها: اخرجي بره مش عايزه اشوف وشك يا ذباله.


قربت رنا وحطت ايديها على وشه.


 قالت له: اسر حبيبي انت كويس ساعتها اسر مسك ايديها ولفها وقعده على السرير.


 ورنا بقيت تصرخ، ساعتها ده مراد وسلكهم.


اسر :لو انتي عندك دم مش عايزه اشوف وشك ثاني انا باكرهك انت ايه يا شيخه حرام عليك تعملي كده احنا اذناكي في ايه علشان تعملي خطه زباله زي دي وتفرقي اثنين بيحبوا بعض ،فهميني.


 رنا: عشان بحبك يا اسر.


 اسر بصراخ: ملعون ابو الحب يا شيخه اللي يخليكي تعملي كده انا لو باحبك كنت هاقول لك انا بحبك انا بكرهك بكرهك فاهمه، وانت مطروده من المستشفى ومش هتشتغلي فيها هنا ومش عايزه اشوف وشك لاني مش عارف لو شفتك هاعمل ايه فيكي لو بس عندك ذره دم امشي من هنا خالص انتي السبب ان اسيا تسافر وتبعد عني.


نزلت رنا راسها لتحت وحست بكلام اسر لها وخرجت بره المستشفى ،وقدمت استقالتها.


 وبقيت ماشيه في الشارع وقررت ان هي هتسافر اسكندريه وهتسيب القاهره خالص وتبعد عن حياه اسيا واسر بس لازم تعمل حاجه قبل ما تسيب المدينه.


وفي المستشفى كانت ملك واقفه وبتراقب كل شيء وما بتتكلمش.


 وقالت : اسر عارفه انا هاقوله لك حاجه  بس لازم تعرفها، اسيا عيطت كثير وحزنت كثير وعايزه اقول لك حاجه اخيرا قبل ما امشي، احذر اسيا بعد البكاء لانها بتكون اقوى من الاول وانت ظلمتها وهي مش هتسامحك بسهوله يا اسر.


وخرجت وتركته.


اتصلت رنا باسيا من رقم غريب علشان اسيا ترد عليها.


 وقالت اسيا : الو مين معايا.


 رنا بدموع: الوا يا اسيا كانت اسيا هتقفل التليفون في وشها لكن رنا قالت لها: استني عايزه اقول لك حاجه اخيره.


اسيا :قولي.


رنا : اسر ما خانكيش يا اسيا هو قال لك كده علشان كان عايز يحسسك زي ما انت خنتيني وهو كمان خانك وعايز يحسسك بالشعور اللي هو حاسه.


 لكن والله العظيم ما خانك وانا اللي عملت الخطه دي كلها وانا اللي اتصلت بك من رقم مجهول وقلت لك تعالي اسر بيخونك في شقه صاحبتك رنا ،سامحيني يا اسيا.


 وقالت بدموع: عارفه ان غلطت واستحاله تسامحيني بس لازم اعتذر لك انا اسفه وندمان على اللي عملته فيكي بس مش هتشوفوا وشي من النهارده اسفه اني فرقتكم انتم الاثنين بسبب غلي وحقدي.


واكتشفت اني مش بحب اسر انا حبيت الشخصيه الغنيه التقيله المغروره وكنت وواهمه نفسي بحبه،عارفه انك مش هتقدري تسامحيني بس حاولي تسامحيني انتي عملتي معايا حاجات كثير قوي حلوه وانا ما قدرتش كل اللي انت عملتيه معايا ونسيت جمايلك.


وافتكرت بس حاجه واحده انك اخذتي الشخص اللي حبيته  وخنت اقرب صديقه ليا،  اللي كانت بتحللي مشاكلي كانت بتساعدني في كل حاجه ومقدرتش كل دا نسيت صداقتنا.


انت تستحققي اي حد يحبك تستحقي كل حاجه حلوه انا لو لفيت العالم كله مش هالاقي زيك الحاجه اللي كسبتها من الدنيا بعد وفاه اهلي،  وما قدرتش انك جوهره نادره وصعب نلاقي زيها وخسرتك بسبب غبائي.

 

 اسفه يا اسيا.


ثم دمعت عيناها ونزلت الدموع منها وقالت : سامحيني.


اسيا: صعب اسامحك الي عملتيه فيا مش شويه بس هحاول وتأكدي اني حتي لو سامحتك عمرك ما هترجعي زي الاول عمرك ما هترجعي رنا القديمه رنا كانت مجرده زكرى وانتهت.


 وقفلت اسيا الخط في وشها.


راحت ملك قسم الشرطه واجتمعت قصي وسيلين وامجد واياد ومراد وكانوا بيخططوا لخطه عشان يقدروا يمسكوا جاك وبالفعل نفذوا الخطه لكن جاءت كان زمي جدا.


وصعب جدا انهم يقدروا يوصلوا لزعيم المافيا،وبدأوا يخططوا ويرسموا خطط كثير علشان ينفذوها وكانت ملك على طول بتزور اركون وتعرف منه بعض المعلومات عن جاك وكانت علاقتها هي ومراد سطحيه؛ جدا لان ملك زعلانه منه من اخر مره زعق لها ومراد كان بيحاول يعتذر لها.


 بس هي قالت له ورانا شغل كتير يا حضره الرائد.


وفي فرنسا.


صحيت اسيا من النوم الساعه 6:00 الصبح ونزلت لقيت مصطفى قاعد على السفره مستنيها وفطرت اسيا مع مصطفى.


وقالت له :بابا قبل ما تروح الشركه عايزاك تعرفني اهم المستشفيات اللي موجوده في فرنسا هنا عشان هاقدم واشتغل فيها.


مصطفى: خدي معاكي السائق وهو هيوريكي كل حاجه واي حاجه هتحتاجيها هو معك وانا هاروح الشركه تمام يا حبيبي.


اسيا: تمام.


 و بالفعل طلعت اسيا غرفتها ولبست بنطلون اسود وجاكيت اسود وفردت شعرها ولبست نظاره سوداء وحذاء اسود.


(الاسود اناقه يا جماعه الاسود ملك الالوان).


ونزلت اسيت على السلم وبصلها مصطفى.


وقال لها :حلو التغيير برافو عليك انك بتتخطي كل الماضي وبترميه ورا ضهرك وبتفتحي صفحه جديده وبتكوني اقوى من الاول.


ابتسمت اسيا.


وقالت: انا حياتي ما بتقفش على حد،لان بيهم او من غيرهم هعيش انا عمري ما هاندم على معرفه الاشخاص الي دخلوا حياتي لان الجيدون ادوني السعاده والسيئون ادوني التجربه أما الأسوأ فهم ادوني درس عمري ما هنساه.


وهيجي يوم ويبحثوا عني وعن كلامي وعن مرحي  وضحكتي و مش هيلاقي مني غير الذكريات.


الناس نوعين نوع بيشوفك طيب فيحبك ونوع بيشوفك طيب فبيأكلك.


عشان كده ما فيش اي احد يستحق ان احنا نرهق نفسنا علشانه فليبقى من يبقى ويرحل من يرحل.


وقف مصطفى وسقف لاسيا.


وقال :برافو عليكي يا اسيا هو ده اللي كنت متوقعه منك وانك تعملي كده.


 لازم تبقي اقوى من الاول ولازم تكوني صعبه الكسر وتعلميهم درس عمرهم ما ينسوه زي ما هم ادوكي درس انت كمان تديهم درس.


 ابتسمت اسيا.


 وقالت: بعد اذنك يا بابا انا هاروح ابحث عن شغل في مستشفى واقدم ورقي.


 ابتسم مصطفى وقال: ربنا يوفقك يا بنتي ركبت اسيا السياره وبعد كده نزلت من السياره وكان شعرها بيطير مع الهواء وهي ماشيه بكل كبرياء وثقه وفي يديها مشروب و تليفونها وبتقلع النظاره وهي داخله المستشفى وكأن ما حصلتش حاجه.


و عند اسر كان اسر بيشرب على طول ويسكر علشان يقدر انه ينسى اسيا ولو لحظه واحده وينسى كل اللي عمله فيها لكن ما كانش بيقدر وكان مدمر نفسيا ومش مهتم بصحته خالص وما بقاش بياكل كثير واهله حزينين جدا عليه.


اما عند هلا فكان لها اخر جلسه عند سليم.


 وقال لها سليم: انت تعافيتي يا هلا وتغيرتي وبقيتي احسن من الاول وتغيرتي 180 درجه وبقيتي انسانه طيبه وبتحبي الخير وبتتمنى للكل اللي بتتمنيه لنفسك، وبرافو عليكس جدا انك قدرتي تغيري من نفسك.


 وتثبيتي لنفسك ان انت تقدري تتغيري.


 ابتسمت هلا وبصت لسليم بكل حب.


 نفسها تقول له ان هيا بتحبه ونفسها تسمع منه الكلمه دي لكن ما قدرتش ان هي تقول له ان هي بتحبه.


زيما هي اعترفت لي اسر في الاول فهي عمرها ما تقرر غلطتها مرتين ،وانتظرت ان هو يقول لها بس هي ما تعرفش ايه مشاعره تجهها وكانت حزينه جدا دي اخر جلسه لهم ومش هتقدر تشوفه ثاني.


 وبصت له بنظرات حزينه.


 وقالت له: مع السلامه.


 وخرجت هلا ودمعتها على خدها.


استوب ولحد هنا خلص البارت دا يا ترى ايه مصير اسيا واسر وهلا وسليم وملك ومراد وجاك وسيف ورنا وهل اسيا ممكن تسامح اسر ورنا؟؟


كل دا واكتر هنعرفه في الحلقات القادمه اي رأيكم في شخصيه اسيا وايه الي اتعلمتوه منها✌️🖤


الروايه قربت تخلص يا احلى عيله.


وما تنسوش تقولوا لي رايكم ايه هو توقعاتكم وما تنسوش تفعلوا معي بعمل استمر وانزل لكم اسرع وقت البارت متبخلوش عليا بالايك جميل زيكم ♥️ يا احلى عيله في قلبي بحبكم جدا🤗 


انتقم بنجاحك واقتل  بصمتك عاقب بغيابك وانتصرت بي ابتسامتك🙃.


لا تحاول أن تثبت لي احد انك شخص جيد اتركه يعاشر أشخاص آخرين سيعرف بعدها انك كنت الافضل.


تعلم/ اكمل طريقك ولا تلتفت ابدا فمن تركك بمنتصف الطريق  اكمله انت وإياك والانكسار  والاستسلام ولا تظهر ضعفك لغير الله.


كن وحيدا بالوحده جميله لا الم ولا اشتياق لا فراق وربما لا مشاعر.✌️

الصداقه شيء جميل فقط تحتاج إلي اصدقاء يعرفون معنى الوفاء وليس المصلحه.


بقلم/ بسمله صالح

يتبع....

تكملة الروايه من هنااااااا 

 

تعليقات

التنقل السريع