القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية كبرياء آسيا وغرور أسر البارت34بقلم بسمله صالح جميع الفصول كامله وحصريه في موسوعة القصص والروايات


#روايه_كبرياء_اسيا_وغرور_اسر
#بقلم_بسمله_صالح
#_البارت_34
سليم في نفسه" انا حبيت هلا ومش عارف حبيتها ازاي وامتى بس حاسس باحساس حلو تجاها مش عارف لما مشيت واديتني ظهرها اتصلت لها بس حسيت بنغزه في قلبي لمجرد اني مش هشوفها تاني  هلا مكنتش وحشه بس أهلها دلوعها كتير ومكنوش بيحرومها من حاجه لذلك باقت مغروره وبقا عندها حب بامتلاك بس اتغيرت وباقت افضل بكتير من الاول".

شوفت في عينيها نظره حزن معقول تكون بتحبني او بتبادلني نفس الاحساس اللي انا حاسه بس لازم اتاكد من تغييرها ولو فعلا شفتها اتغيرت مش هتردد انه اعترف لها بحبي واتقدم لها انا عارف انها تغيرت بس عايزه اتاكد واتاكد كمان من مشاعري تجاها.

( يبدأ الحب الحقيقي عندما لا نتوقع شئ في المقابل).

خرجت هلا وركبت عربيتها وساعتها ودموعها على خدها وكانت منهاره من العياط لغايه ما وصلت قدام حديقه نزلت ودخلت فيها وشافت  الاطفال وهما بيلعبوا مع بعضهم وأهلهم بيلعبوا معاهم في جو ملى من الحب والسعاده بصت لهم وابتسمت بوجع ، وافتكرت وهي صغيره
فلاش باك.

كانت هلا عمرها ٦ سنوات كانت مع اهلها رايحين الحديقه وكانت تلعب مع الاطفال الي في الحديقه لكن مسكها باباها من أيدها.

وقالها بحده : هلا انتي بتلعبي مع العيال دول ليه؟

شايفه لبسهم شايفاه الشوذ بتاعهم مقرف اوي ومقطوع متخطلطيش بطبقه الفقيره دي اختلطي بس بالناس الي من مستواكي، الطبقه العاليه الراقيه شوفي لبسك من لبسهم شايفه فستانك غالي جدا شوفي شكلك من شكلهم هما فستانها وحش جدا ورخيص لذلك ابعدي عنهم وملكيش دعوه بيهم لان بابي هيزعل من هلا لو شافها بتلعب معاهم.

بصت هلا للاطفال لي لبسهم وشكلهم وقارنت نفسها بيهم وبصت لهم بقرف.

هلا بطفوله: صح يا بابي دول شكلهم وحش خالص انا احلى منهم ولبسي احلى منهم.

حضنها باباها واداها فلوس وقالها شطوره حبيبت بابي خدوي هاتيلك ايس كريم.

باك.

دمعت عين هلا وبصت للاطفال هلا عمرها ما عاشت طفولتها صح بسبب باباها وباري كانوا دايما عاملين فرق بينهم وبين الطبقه المتوسطه وخلو هلا تبقى نسخه منهم بس هلا اتغيرت.

ابتسمت هلا وقربت من الأطفال وبدأت تلعب معاهم وتضحك وتجري والأطفال يجروا وراهم وبعد كدا قعدت وهي بضحك جامد قعدوا جمبها الاطفال.

وقالوا:طنط انتي قعدتي ليه انتي زعلتي مننا.

هلا وهي بتاخد نفسها وبتحضنهم: لا يا قلوبي بس باخد نفسي تعبت خالص اي رأيكم اشتري لكم ايس كريم.

الاطفال بفرحه: ماشي احنا بنحبه. وباسوها كلهم.

فرحت هلا جدا.
وقالت: اد ايه حياتهم بسيطه جدا اد ايه في فحياتهم دفئ ومحبه وحنان وبريئن جدا، الاطفال دول ميعرفوش حاجه عن الكره والحقد الي ملى قلوب الناس لسه اطفال بريئه اتمنى يفضلوا كدا قلبهم نقي.

وقالت هلا من شرودها على يد ماسكه هدومها

وبنوته صغيره بتقول: لها يلا يا طنط علشان تجيبي لنا ايس كريم.

شالتها هلا وبستها من خدها.

وقالت لها :حاضر يا روحي.

وقالت للاطفال الثانيين :يلا يا حبايبي عشان اجيب لكم ايس كريم واجيب لكم كمان غزل البنات مين اللي بيحبه!

رفعوا كل الاطفال ايديهم وبقوا ينطوا.

ويقولوا :احنا بنحبه قوي.

هلا :طب يلا نجيبه وبالفعل راحت هلا واشتريت لهم ايس كريم وغزل البنات وقعدت تاكل معاهم وعاشت معاهم لحظات طفولتهم إلى معشتهاش صح.

و عند اسيا دخلت اسيا المستشفى بكل ثقه وقابلت ومديره المستشفى وقدمت ورقها ووافقت المديره عليها وبدات اسيا شغلها من اليوم ده وبدات تكشف على الاطفال وتهزر معهم علشان تنسيهم الآمهم ومرضهم والاطفال حبوها جدا كانت بتتعامل في شغلها بمرح وجديه.

اما بقى عند اسر كان متدمر بمعنى الكلمه دخل عليه والده.

وقال له: يا اسر يا ابني مش كده ما فيش شك انك انت اللي غلطان وانك ما وثقتش فيها، وانك ندمان ورحت اعتذرت وهي ما قبلتش اعتذارك انك انت توقف حياتك انا مش مصدق ان ده اسر ابني.

اللي في يوم من الايام كنت بكلمه عن الجواز والحب، وقالي السنجله جنتله ،قوم صلي وادعي ربك في صلاتك انها تسامحك وارجع شغلك ثاني واشتغل في المستشفى وسيبها فتره مع نفسها تهدى.

وروح لها واطمئن عليها على طول كلمها في التليفون حتى لو مش هترد عليك بس حاول متيأسش بس صعب انها تسامحك بسهوله لان اللي عملته مش مجرد غلطه انت قبل كده ما وثقتش فيها وسبتها تروح السجن ووعدتها انك هتوثق فيها وعمرك ما هتكرر غلطك.

لكن ما كنتش قد وعدك بس المره دي يوم ما تسامحك وترجع لك لازم تكون قد وعدك وما تخليش اي احد يقدر يدمر علاقتكم هي دلوقتي مراتك.

وحط يده على كتف  اسر.

وقال له :قوم يا ابني ربنا يهديك وربنا يرجعكم لبعض قوم صلي وقرب من ربك.

اسر بدموع وضعف: مش قادر يا بابا على فراقها بعدها عني بيوجعني انا اللي عملت في نفسي كده انا اللي ما وثقتش فيها وخليت علاقتنا الكل يتكلم فيها انا ندمان!

مسح اسر دموعه اللي كانت على خده وقام وهو بيسند على باباه كان هزيل جدا وضعيف وكان رافض ان هو ياكل ودخل التواليت ،واتوضا وصلى وكان بيدعي في صلاته ان اسيا ترجع له وان هي تسامحه وكان بيعيط في صلاته وحاسس بندم كبير وجع في قلبه.

وبعد كده قام ولبس تيشيرت ابيض وبنطلون اسود والشوز بتاعه وساعته نزل وبدا ياكل معاهم استغربوا لكنهم فرحوا لما لقوه انه خرج من حاله الاكتئاب اللي كان فيه وبعد كده راح المستشفى وبدا يشتغل، ويفتكر اسيا وعينه تدمع.

وفي المديريه كانت ملك قاعده جنب سيلين وكان الضباط قصي وامجد واياد ومراد واللواء فؤاد قاعدين وبيتفقوا على الخطه اللي هينفذوها للقضاء على جاك.

اللواء فؤاد: بما انكم كلكم متعاونين وقدرتوا انكم توصلوا لي اركون وقضيتم على زعماء كثير اللي كانوا تحت ايد جاك ومش باقي لنا بس غير جاك .

ولو مسكناه بكده هنكون قدرنا ان احنا نخلص من اكبر مشكله بتواجهنا ونكون قدرنا نتخلص من الناس اللي بيخطفوا البنات ومن تجاره الاعضاء اللي بتحصل ومن القتل اللي بنشوفه كل يوم في غيرهم بس سهل نمسكهم لكن ده من اكبر زعماء المافيا ولو مسكناه هنقدر نمسك كل اللي شغالين تحت ايديه.

 لان جاءك لو مسكناه كل اللي بيشتغلوا تحت ايده هيضعفوا ويخافوا وساعتها هنقدر نمسكهم لان جاك هو اللي بيحركهم ولما نقضي على قوتهم هيضعفوا وبكده هنكون فعلا قدرنا ان احنا نخلص عليهم انا فرحان جدا بتعاونكم مع بعض وان كلكم بتجروا انكم تجمعوا اكبر معلومات وتخططوا وما بتيأسوش.

 وعندكم امل ولو قدرنا ان احنا نمسكهم هيكون لكم مكافاه كبيره جدا وربنا يوفقكم وتقدروا تمسكوه والتنفيذ النهارده هيكون الساعه 3:30 الفجر على حسب المعلومات اللي انتم جمعتوها وان النهارده هيكون استلام الشحنه الكبيره لان سيف اعترف بكده هو واركون وكل الزعماء الموجودين في الحبس بس اللي مستغربه في الموضوع هو اني اركون بيعترف بسهوله مع ملك لكن معانا ما بيعترفش بسهوله الباقي بينضربوا علشان يعترفوا ويقولوا كل حاجه.

بص مراد لملك وغار لما سمع اسم اركون وانه ما بيعترفش الا لما ملك بتكون معه وبتحقق معه بخصوص استلام الشحنه الجديده.

اللواء فؤاد :الاجتماع انتهى و بالتوفيق.

وفي الجامعه كانت ريناد قاعده جنب معتز وشايفه نظره الحزن في عين معتز قربت منه وحطت يديها على كتفه.

 وقالت له: معتز عارفه انك زعلان ان اسيا سافرت بس هي كان لازم تسافر علشان تقدر تنسى كل اللي حصل لها عارفه اسر الغلط وغلط غلط كبير كمان لانه شك فمراته، بس انت علاقتك ليه باقت جافه معايا كدا يا معتز انا مليش ذنب انك تعاقبني كدا.

بص لها معتز بحزن وقال لها :انتي فعلا ما لكيش ذنب بس انا مش باعاملك بجفاء والله انتي عارفه انا قد ايه بحبك وما اقدرش اعاملك وحش او اني اشوفك زعلانه مني بس انا اللي مزعلني هو بعد اختي عني صح ان اسيا اكبر مني بثلاث سنين بس هي اللي دائما كانت بتشلني وانا صغير وبتهتم بيا وربتني هي وماما وعلمتني حاجات كثير لذلك بعدها عني مش سهل.

ابتسمت ريناد بحزن.
 وقالت: ان شاء الله ترجع.

وعند رقيه كانت قاعده وانتهت المحاضره وخرجت تدور على جاسر لقيته واقف بيتكلم مع شذى حطت ايديها في وسطها وبصت بشر وشكلها ناويه على نيه  مش كويسه وقربت منها هو دخلت في نصهم.

قالت: خير يا شذى عايزه جاسر خطيبي ليه.

ضحكت شذى بمياعه.

ووجهت كلامها لجاسر وقالت: الله دى شكلها بتغير عليك يا دكتور على العموم يا رقيه ما تقلقيش انا ما فهمتش حاجه من المحاضره اللي فاتت وبما ان النهارده في امتحان فكنت لازم افهمها علشان لو جاءت اقدر احلها صح يا دكتور.

 ابتسم جاسر وما ردش بصيت له رقيه بغيظ وغضب شديد وبصت لشذى.

 وقالت لها: طب مش فهمتها يا شذى يلا يا حبيبتي اتفضلي شوفي انت رايحه فين!

مشيت شذى وبصت رقيه لجاسر وحطت ايديها في وسطها.

وقالت: بقا كدا اهون عليك يا سونه يا خاين تخوني ومع مين المسلوعه دي.

جاسر بضحك : هههههه لا بجد انتي اوفر اوي خاين
مره واحده.

رقيه بغيظ وغيره: اه خاين وغشاش كمان.

جاسر: طب خاين وعرفني غشاش ازاي بقى.

رقيه: يا اخي يخربيت برودك اللي هتجلطني بيه ده،اه غشاش ما لقتنيش موجوده في الحديقه مش تدور علي لا ازاي شفت شذى وقفت تتكلم معها وخنتني وغشتني فهمت بقى.

جاسر بمكر وخبث: طب ما انت ماهملاني وما بقتيش تتصلي بي ولا تكلميني وبقيت معاملتك معي بارده خالص وانا اما الاقي حد اهتمامه قل هشوف حد غيره يهتم بيا.

قال جاسر كده علشان يشوف علامات الغيره على وشها ويقدر يستفزها.

رقيه بغيره :نعم يا عسل انا بمتحن وانت قلت لي مش هاكلمك كثير الفتره الجايه علشان تقدري تذاكري،انت نسيت ولا ايه وعلى العموم انتم وشذى مش  لايقين على بعض خالص،مع السلامه ما اعطلكش انا بقى وباتكلم مع احد ثاني وخلي احد ثاني يهتم بك.

وفعلا قدر جاسر ان هو يستفز رقيه.

ونفخت رقيه بكل غيظ واديته ظهرها ومشيت لكن مسكها بسرعه  من ايديها.

وقال لها: اموت انا فيكي وانت غضبانه كده وشك الاحمر ده،يا هبله ده انا ادور على احد يهتم بي وانا معي القمر ده بس انت شكلك بتموتي في بتغيري علي يا كتكوته وامسكها من خدودها وقال لها خلبوسه انتي.

رقيه بغضب طفولي وهي بتضم شفايفها وبتربع ايديها: ابعد كده علشان انت رخم يعني انا اللي كنت باعمل مقالب بقى دلوقت يتعمل في مقالب تعمل في مقلب يا جاسر طب ابعد بقا مخمصاك.

جاسر:.......
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم .
في تكمله كمان ٣ ساعات


تفاعلكم ورأيكم🤍🙏


روايه كبرياء آسيا وغرور اسر
تكمله34 بقلم بسمله صالح.

جاسر بضحك :مخمصاك دا انتي بوظتي الكلمه خالص، وانا مقدرش على خصامك.

جاسر:خلاص ايه رايك اصالحك وتغيري جو شويه واعزمك على الغداء النهارده.

وبسرعه تبدل وجهه هلا من الغضب للفرحه.

وقالت: بجد موافقه بعد ما اخلص المحاضره الجايه هتاخذني على طول.

خلصت رقيه المحاضرات وخرجت مع جاسر وتغدوا مع بعض وريناد ومعتز معهم ويتغدوا كلهم سوا في جو مرح.

اما عند اسيا خرجت من المستشفى بعد ما خلصت شغلها وركبت في العربيه وقالت للسائق وديني النهر.

وبالفعل ودها السائق عند النهر ونزلت اسيا وقفت قدام النهر وبدات تفتكر ذكرياتها الحلوه هي واسر افتكرت يوم ما هي عالجته لما الاسد كان مسبب له جروح في جسمه ،ويوم لما جاء انقذها وهي مخطوفه وهي اخذت الطلقه بداله،ويوم لما هي رفضت ان هو يبوس"ها وزعل منها وهي صالحته وافتكرت ذكريات كثير حلوه جماعتهم.

وفجاه خطر على بالها اسوء ذكره وهي لما اسر عرض صورها المفبركه على الشاشه هيا وسيف واتهامها ابشع اتهام وانه ما وثقش فيه وهربت دمعه من عينها.

وقالت قدام النهر: مش قادره انساه رغم اللي عمله فيا  مش قادره انساه حب لسه في قلبي عمري ما هاقدر اكرهه الفراق صعب بس هو بيعلمنا ازاي نكون اقوياء.

وفي الليل وتحديدا في الساعه الثالثه والنصف فجرا كان جاك يقف مع زعيم مافيا كبير مثل جاك اسمه روبرت.

وكان حرس روبرت وحرس جاك مليين مكان استلام الشحنه ومراقبين كل حاجه ووقف صف حرس جنب جاك وصف حرس ثاني جنب روبرت.

وقال روبرت وهو لابس نظارته ومعه في ايده شنطه الفلوس متحدثا باللغه الانجليزيه: 
If you think you betray us, you receive the money, and you don't deliver the shipment, I'll blast that bomb right where you're standing, and I'll make you a cinder.

الترجمه:هذه هي الحقيبه وبها المال الذي اتفقنا عليه اذا فكرت وغدرت بنا واستلمت المال ولم تسلم لنا الشحنه سافجر هذه القنبله في المكان الذي تقف فيه وساجعلك عباره عن رماد فلا تفكر ان تستخف بالزعيم روبرت.

ابتسم جاك وقال:
Don't worry, chief, I'm not betraying, and we agreed, and you will receive the shipment when I get the money, and don't worry, I am a man of the road and no one is watching.

الترجمه: لاتقلق ايها الزعيم فانا لا اغدر ونحن على اتفاقنا وستستلم الشحنه عندما استلم منك المال ولا تقلق فانا مؤمن الطريق ولا يوجد احد يراقبنا والان اعطيني المال واستلم الشحنه يا صديقي.

و بالفعل خاد جاك الفلوس من روبرت وجاي سلم روبرت الشحنه فبيفتح شنطه الفلوس وتفاجئ لما لقى ان الشنطه فيها الدولارات مزوره كانت تسليم في مكان عباره عن مخزن ساعتها جاك 

قال بغضب شديد:
You thought, you tricked me and you sent me the counterfeit money, so I'm gonna kill you now.
الترجمه: لقد فكرت وخدعتني وارسلت لي المال المزور لذلك سأقتلك الان

ورفع جاك السلاح على روبرت وفالوقت ده ايه تدخلت الشرطه وانصدموا لما شافه الشرطه قدامهم.

ورفعت ملك السلاح على روبرت ورفع مراد السلاح على جان وتدخلوا الحرس وكانت معركه طحنا بين الشرطه والحرس ومات الكثير منها من الشرطه والحرس وتبقى عدد قليل من الشرطه 

مراد لي جاك: نزل السلاح وسلم نفسك المكان كله محاصر بالشرطه.

جاك: حسنا حسنا ولكن لا تقتلني.

ورمى جاك السلاح وبص لمراد بخبث وساعتها طلع من جيبه ماده ورماها بسرعه على الارض وبقت الدنيا مغيمه خالص وبقى في دخان كثير وبقيت الشرطه كلها بتكح على اخرها.

وهرب جاك هو وروبرت بس ملك كانت حطت ايديها على بوقها وانفها علشان ما تتاثرش بالدخان اللي خرج .

وخرج بسرعه وراها مراد ولقو ان جاك بيركب عربيه وبيهرب هو وروبرت وبسرعه ضربوا مراد وملك على كوتش العربيه بالنار.

فتعطلت العربيه ووقفت، وجريت ملك و مراد تجاههم وخرج روبرت سلاحه وجاك معهوش سلاح وبقى خايف جدا ساعتها كسر رقبه روبرت ومات روبرت.

واخذ جاك السلاح منه علشان يقدر ينقذ نفسه وصوب السلاح تجاه ملك ومراد. 

وقال: اذا احد فكر واقترب مني ساقتله ولم اتردد لحظه.

اقترب مراد وتظاهر جاك بانه خايف ومراد بص له بقوه وثقه وما اخذش مراد باله ان في طلقه خرجت من المسدس والمسدس كاتم للصوت، لكن ملك اخذت بالها وقربت من مراد.

وقالت بصوت عالى: مرااااد حاسب!

بيبص مراد على ملك لقى نفسه واقع على الارض بسبب أن ملك وقعته.

وملك خذت الطلقه في ظهرها، ونزلت على ركبتها بضعف.

مراد بصراخ: ملكككككككك.

استوب و لحد هنا استنوني في البارتي القادم.

اكثر ما يوجع في الفراق انه لا يختار من الاحبه الا الاجمل في العين والأعلى في القلب.

سيأتي على قلبك فتره اثقل من الجبال ليست لتكتئب بل لتسجد وتقترب!

تعلم/ لا تجعل احد يعرف سر دمعتك لانه سيعرف كيف يبكيك.

الابتعاد لا يعني باننا كرهناهم قد نبتعد لأننا احبناهم كثيرا لدرجه اننا اصبحنا نتألم من أبسط الأمور فرأينا أن الابتعاد يناسبنا أكثر ،لا احد يكره شخص كان يحبه.

عارفه اني انا اتاخرت عليكم بس بصراحه التفاعل قل جدا وما بقاش زي الاول انا نزلت كل يوم بناء على طلباتكم وبقي التفاعل بيقل لو لقيت تفاعل على البارت ده هانزل بارت بكره عايزه اقول لكم حاجه يا قمراتي روايه كبرياء اسيا وغرور اسر نزلت على قناه روايات توتا كرتون بس بعنوان عشقت كبريائها غيرت اسمها،وبجد الحلقه جامده جدا نزل منها حلقتين يلا اللي ما شافهاش يشوفها وما تنسوش لايك للفيديو لو عجبكم واشتراك في القناه هناك وكومنت جميل زيكم يا اجمل متابعين بحبكم جدا.

يتبع......
بقلم / بسمله صالح♥️🙏
تكملة الروايه من هنااااااا 

تعليقات

التنقل السريع