#روايه_كبرياء_اسيا_وغرور_اسر
#بقلم_بسمله_صالح_البارت_36
#لا_حول_ولا_قوه_الا_بالله
اسيا بصدمه قالت بهدوء: دكتور رحيم انا مش بعتبرك اكتر من زميل ليا في المستشفى لاني عمر ما هعتبرتك اكتر من زميل وثم ان حضرتك ما حبتنيش حضرتك حبيت الصفات اللي موجوده فيه لقيت الكل بيحبني فحبتني وبعدين اللي بيحب حد مش بيحبه خلال اسبوع انت ما حبتنيش انما لما لقيت الجميع بيمدح فيا والكل بيشكر فيا وفي اخلاقي وعجبت بس صفاتي، واسفه جدا لحضرتك بس انا عمري ما هاقدر اعتبرك اكثر من صديق.
رحيم بحزن: ممكن تديني فرصه اثبتلك حوبي ليكي لاني فعلا بحبك وعايز اتجوزك، و انتي الوحيده الي قلب دق ليها انا بقالي ٣ سنين في فرنسا شغال بعد ما سبت مصر لان جالي فرصه عمل هنا افضل وطول السنين دي وانا محبتش بس لما شفتك حسيت بشعور حلو تجاهك بقيت كل ما اشوفك بفرح، ليه مش عايزه تديني فرصه تانيه؟!
اسيا بأسف: انا واثقه انك مش بتحبيني ومتربطش نفسك بيا ،شف حد غيري حد انت تحبه وهيا تحبك لكن انا صدقيني عمري ما هاقدر احب لو فكرت في الموضوع هتلاقي انك بس منجذب ليا بسبب صفاتي مش اكثر لكن مش معجب بيا انا شخصيا ،واتمنى تكون فهمتني في بنات كثير بتتمناك انت شخص محترم وكويس بس صدقني انا ما انفعكش.
نزل رحيم رأسه بأسف وخرج وهو حزين، بس قرر انه هيبسها براحتها وهيتعامل معها كازميل ويمكن تحبه.
اتفاجئ مراد لما لقى ملك بتحرك صوابعها.
وقال بصوت عالي :دكتور يا اسر اسر.
ودخل اسر ووراه الممرضات بسرعه.
وقال اسر: في ايه.
ومراد بلفه وهو بيمسك ايد اسر: ملك ي اسر حركت صوابعها.
وقرب اسر من ملك وبدا ان هو يكشف عليها ويقيس نبضها وابتسم.
وقال :الحمد لله ملك صحتها بدات تتحسن وبدات تتخطى مرحله الخطر ومنتظرين اما يعدوا ال 48 ساعه وهاقدر احدد حالتها بالضبط.
رفع مراد ايده ودمعت عينيه وقال :الحمد لله يا رب.
ومر اليوم واتصلت والده اسيا بملك.
فرد مراد وقال : الو يا طنط.
اسماء: الو ملك موجوده انت مراد صح.
مراد: اه بس ملك في المستشفى.
اسماء بشهقه: يا نهار ابيض خير يا ابني في ايه ومستشفي ايه طب ملك عامله ايه؟!!!!!
مراد :مستشفى السيوفي.
سمعت اسيا اسم المستشفى لكنها قررت ان هي تروح لانها بتعتبر ملك زي بنتها واخذت معها رقيه ومعتز وراحوا المستشفى وشافوا في وشهم اسر لكنهم كلهم بصوا له بقرف وضيروا وشهم !
وقبل ما يدخلوا
قال اسر :مش هينفع تدخلوا غير بعد ما يعدي ال 48 ساعه لانها في العنايه المركزه.
قاعدوا على الكراسي وما ردوش عليه ولا ادوا له اي اهتمام ،بس اسر حزن ودخل مكتبه.
وبعد مرور 48 ساعه جاءت والده اسيا واخواتها علشان ينزلوا ملك اللي اتنقلت لغرفه عاديه وكان مراد جنبها لحظه بلحظه وما بيسيبهاش ومامت اسيا كانت بتطمئن عليها على طول ودخلوا زاروها وملك كانت لسه نائمه قاعده جنبها وبدات ملك ان هي تفتح عينيها وابتسم مراد وطلع بسرعه جاب اسر وبدا اسر اللي يكشف عليها.
وقال: الحمد لله ملك بقت احسن من الاول وعدت مرحله الخطر لكن هتفضل الاسبوع هنا في المستشفى.
الكل بصوت واحد حمد لله على السلامه يا ملك.
ملك: الله يسلمكم.
وقاطعهم صوت رنه التليفون وكانت اسيا.
كان معتز هيرد لكن ملك قالت بتعب: لا يا معتز متردش هات اما اكلمها علشان ما تشكش في حاجه او تعرف اني اخذت رصاصه وانا مش هاعرفها بحاجه لاني مش عايزاها تقلق عليا لانها لو عرفت هترجع من السفر وانا عايزاها تغير جو تتحسن وتنسى اللي حصل لها.
وردت ملك وحاولت ان هي تبين في صوتها ان هي مش تعبانه.
وقالت: الوا ازيك يا اسيا عامله ايه يا روحي.
اسيا: الحمد لله يا ملك انتي عامله ايه قلت أسأل عليكي ما انت ما بتسأليش بقى.
ملك :معلش يا روحي اصل خلاص خلصنا المهمه وقبضنا خلاص بقى على المجرمين ونهينا المهمه على خير.
اسيا بفرح: الحمد لله الف مبروك يا قلبي.
ملك: الله يبارك فيكي.
لحظت اسيا صوت ملك أنه متغير.
قالت باستغراب: ملك انتي تعبانه ولا حاجه حاسه كده ان صوتك مش تمام وانه متغير شويه!
اتغيرت ملامح ملاك لانها عرفت ان اسيا كشفتها وتوترت وبسرعه سيطرت على توترها.
وقالت لها :لا خالص ده حبه برد بس ما تقلقيش يعني.
اسيا :خلي بالك من نفسك واشربي حاجه دافيه وخذي علاج عشان تخفي ما تهمليش نفسك يعني مش معنى ان انا سافرت انك تهملي نفسك!
ملك: لا يا ستي ما تقلقيشههتم بنفسي.
اسيا: ماشي يا حبيبي عايزه حاجه.
ملك: عايزه سلامتك خذي بالك من نفسك.
اسيا :الله يسلمك مع السلامه.
وبعد مده قليله دخل اللواء فؤاد سيلين وقصي وامجد واياد علشان يطمنوا على ملك.
وقال اللواء فؤاد: حمدلله على سلامتك يا حضره الظابط.
اهنيكي على شجاعتك يا ملك واهنيكم على شجاعتكم وجدارتكم واتقانكم في عمالكم وانكم قدرتوا انكم تقبضوا على اكبر زعيم خطير زي جاك، اللي بقى لنا سنين بندور عليه وكل ما نقدر نمسكه يموتوا الضباط اللي في المهمه وطبعا وزاره الداخليه هتكافئكم كلكم وهتترقوا وكمان شهر بالضبط هيتحاكم سيف واركون و الزعماء اللي انتم قبضتم عليهم ايلين ومصطفى.
ملك كانت بتحاول تقوم لكن اللواء فؤاد
قال: لا ارتاحي انتي تعبانه ومحتاجه ترتاحي.
قالت ملك بتعب: الله يسلمك يا حضره اللواء.
سيلين: حمد لله على السلامه يا ملك انت عامله ايه دلوقتي.
ملك: الله يسلمك انا الحمد لله بخير وكل الضباط بيسلموا عليها وبعد مده خرج الجميع وتبقى مراد ووالده اسيا ه واصرت ان مراد يمشي وهي هتبات النهارده مع ملك وبعد اصرار كبير وملك كمان قالت لمراد ان هو يمشي واهتمت اسماء بملك.
وكان اسر في مكتبه بيفكر في اسيا ومش قادر يباشر شغله زي الاول بسبب تفكيره فيها وان هي هتسامحه ولا لا.
وبعد مرور شهر.
كانت خرجت ملك من المستشفى وصحتها بدات تتعافى واصرت والده اسيا ان هي تعيش معاهم في الشقه وكانوا بيهتموا بها وكان مراد بيزورها على طول ،وكانت اسيا بتطمن دايما على اهلها.
ومصطفى كان معها خطوه بخطوه وواقف جنبها وبدات اسيا تنسى تدريجيا الماضي اللي حصل لها واحيانا كانت بتفتكروا، وتزعل جدا لكن كانت كل ما بتفتكروا كان بيديها امل ان هي تدوس عليه برجليها وتتعلم منه، وتنجح في شغلها و وتترقى وتثبت للكل ان ما فيش حاجه تقدر تكسرها وان كرامتها وكبريائها فوق كل شيء.
وكان اسر كل يوم بيتذكرها ويأنب نفسه وقرب جدا من ربنا وبقى بيدعي ان هي تسامحه وترجع له وكان ما بييأس وكل يوم يتصل بيها من رقم غريب وهي اما تفتح تسمع صوته وهو بيعيط وبينادي عليها ويترجها تسامحه.
كانت تقفل الخط في وشه وتعمل له بلوك وتعيط على فراقهم لانها ما زالت بتحبه، واشتري اسر خطوط كثير،وما كانش اسر بييأس وكان عنده ولو امل بسيط انها تسامحه وترجع له في يوم من الايام وهيتني عايش على الامل انها ترجع له لان هو اللي غلط في الاول ولازم يستحمل نتيجه اغلاطه ويدفع الثمن لان كسر القلب مش بالساهل علاجه.
في الحجز دخلت ملك السجن الخاص بأركون وزارته.
وقعدت على الكرسى الي قدام اركون.
وقالت بهدوء: اركون متقلقش انا هخلى المحامي يدافع عنك وانا عندى امل ان القاضي هيخفف الحكم شويه!
مسك اركون ايديها وقال: ملك لقد سمعت انا جاك قد أطلق عليكي النار وكنتي بين الحياه والموت كان قلبي سيخرج من بين ضلوعي من شده خوفي عليكي والان ارتحت عندما رأيتك امامي انا احبك جدا، ولا يهمني بهذا القاضي سيحكم عليا ولكن اريد منك طلب إذا حكم عليا القاضي أن أموت فقبل أن تموت اريد رؤيتك،يا حبيبتي.
دمعت عين ملك وقالت بدموع: متخافش يا اركون مش هتموت لانك مش وحش بس الظروف إلى خاتم كدا وعايزاك تحكي كل حاجه للقاضي ودافع عن نفسك متستلمش وخلى عندك امل ان القاضي هيحكم بعدل.
ابتسم اركون وقال اريد انا أسألك سؤال دائما افكر بيه!
ملك: اتفضل.
اركون بستغراب: كيف استطعطي ان تدخلي بيننا وبين زعماء المافيا وتنكرتي انكي من العاهرات واتقنتي دورك وكشفتي مخططتنا واستطعتي ان تقبضي علينا كيف ؟!
ملك:كان بيقولوا انك لو عايز توصل لحد، لازم تفكر زيه بالظبط علشان تخمن خطواته الجايه قبل ما يخطيها وانا القدر قدملي فرصه من دهب اني ادخل العالم الي كان صعب حد يدخله وطبعا هتكرمت من الوزاره بعد ما قبضت انا والضباط علي اكبر تاجر وزعيم سلاح واعضاء كان صعب ان حد يقبض عليه.
فلو عايز تصطاد ديب اياك تخليه يلمحك.
و لو مت يكفي اني نولت الشهاده.
ابتسم اركون وسقف لها وقال برافو تحياتي ليكي وقدم لها التحيه.
وبعد يوم كان النهارده المحاكمه ودخل كل إلى هينحكم عليهم من المافيا.
ودخل القاضي وكان اسر ومراد وملك وسيلين وقصي وامجد واللواء فؤاد والصحافه موجوده وبتصور ووقف المحامي يدافع عن اركون.
ويقول: إن اركون اعترف على والده جاك وأنه ساعد الشرطه كتير وان اركون مكنش وحش إنما اصبح مجرم بسبب أن والده أجبره على كدا وكان بيعذبه، وان اركون كان عارف ان هينقبض عليه وسلم نفسه واعترف بكل حاجه وان اركون كان مجرد ضحيه لوالده وان اتحول لمجرم بسبب انه شاف جاك بيقتل أمه بسبب انها منفذتش أوامره فضطر أنه ينفذ الاوامر ويتاجر في الاعضاء والسلاح وسمع القاضي من المحامي.
وبدا اركون أنه يعترف ويحكي ماضيه وهو بيعيط ويحكي عن الجرائم إلى ارتكبها ، وان هو كان بيعذب نفسه ومش حابب الطريق الي ماشي فيه وأنه لو كان أتراجع أو اعترف على والده كان زمانه ميت ابشع موته!
وعيط الجميع على حاله لانه كان ضحيه لوالده واتوفدت في عالم المافيا وكان كل إلى حواليه مجرمين ومفيش حد بيساعده.
وخلص كلامه وبدأ المحامي أنه يقول إن سيف استغل مهنته وكان بيعمل عمليات مشبوهه وبيسلم الاعضاء لجاك ، وبدا كل مجرم يعترف بجريمته.
وجا وقت المحكمه.
بعد استراحه دامت ثلاثين دقيقه.
ودخلوا المحكمه.
وقال القاضي :حكمت المحكمة حضوريا على المتهم اركون جاك بيتشر بالسجن عشر سنوات!
وعلي المتهمه ايلين بالسجن 15 سنه.
والمتهم مصطفى وباقي الزعماء15 سنه.
حكمت المحكمة حضوريا على المتهم سيف الشاذلي بناء على الماده 17 بأن يعاقب.........
كانت اسيا بتتفرج هيا ومصطفى ورنا وكتير من الناس على الحكم علي الشاشه ، بعد ما حكم القاضي على سيف انصدم الجميع!!!!!
استوب ياتري القاضي حكم بأيه على سيف وايه مصيره وهل اسيا هترجع لي اسر؟!!
اوعا يكون طريق الشر اختيارك لانه مهما يكون سهل ف البدايه اخرته معصيه وغضب من ربنا واعرف ان ربنا مبينساش عبده !
قاسيه هيا الحياه عندما تصدمك بواقع مؤلم بسن مبكر😞
خليكم دايما مع ربنا لانه احن وارحم بكتير وارضوا بنصيبكم والي ربنا قاسمهلكم هو افضل شئ ولو رضيتم صدقوني هتعيشوا سعداء!!.
رايكم وتفاعلكم وتوقعاتكم تهمني جدا بحبكم يا احلى عيله في قلبي🤗❤️
من فضلكم يا حبايبي ممكن تدعوا لي تيتا ربنا يشفيها لانها تعبانه جدا 😢😔.
يتبع.....تكملة الروايه من هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق