القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية رب صدفه خيرا من ألف ميعاد البارت 4_5_6بقلم ضحى ربيع جميع الفصول كامله وحصريه في موسوعة القصص والروايات


Part:4

انا رجلي مقدرتش تتحرك مكنتش مستوعبة هو اتكلم فعلا لفيت عشان اتأكد من الي سمعته لقيته مشي

ومشيت انا كمان

^ممكن افهم بقي ياست نور في اي ولي تأخيرك ده كله وماله سي ادم ده


*اي يافطمة بلعتي قطة والدة اصبري ياستي وهحكيل


فاطمة نامت وانا النوم فارق عيني معرفتش اغمضها حتي 

انا لأول مرة في حياتي اتعرض لموقف زي ده لولا ستر ربنا وكرمه كان زماني يا اما ميتة يا اما مشوهة والله اعلم كان ممكن يعملوا فيا اي 

انا من وقت ما جيت هنا وانا بتحصلي حاجات كتير غريبة ودايما ربنا بينجدني وبيبعتلي استغاثة في صورة ادم

منكرش اني خوفت منه بعد كل الكلم الي سمعته عنه بس لما جمعت كل مواقفه معايا لقيت اني بخاف مو غيره او في غيابه ده انا لمحرد اني ساكنة جنبه حاسة اني في امان بفضل الله

قطع تفكيري صوت اذان الفجر قومت اتوضيت

ولما خرجت سمعت صوت بكي برضه بس كان المرة دي مختلف المرة دي كان حد بيبكي وبيتكلم في نفس الوقت بس الكلام مش واضح خالص بس الغريب اني النهاردة مخوفتش بلعكس تجاهلت الصوت وروحت صليت الفجر ونمت


^ست نور يانور هانم يادكتورة قومي المحاضرة الاولي فاتتنا

*يوه بقي خلاص قايمه اهو 


قومت ولبست وروحنا الجامعة كان يوم ممل او يمكن عشان مكنتش مركزة في حاجة اصلا


*فاطمة انا رايحة الشغل عشان ارجع بدري بأذن الله ماشي

^ماشي يانور حاولي متتأخريش في حفظ الرحمن


مشيت علي الدار وكان كل تفكيري فيه هو بيتكلم ولا لا طب هو انسان كويس ولا وحش

لغاية ما وصلت الدار بس الي شوفته شل كل خلايا عقلي من التكفير 

ادم كان واقف وسط الاطفال وكان معاه اللعاب كتير بيوزعها عليهم وكانوا مبسوطين بيه اوي

انا مكنتش مصدقة عنيا لدرجة اني كنت فاكرة اي بتخيل

-انسة نور اتفضلي معايا اوريكي الفصل الي هتدي الاولاد فيه

*هااا اه طب حاضر هو ممكن اسألك سؤال

-اه طبعا اتفضلي

*هو مين الي واقف مع الاولاد ده

-ده ادم بيه هو الي متكفل بالدار بقاله ٤سنين ودايما بيجي للولاد هنا كان الاول بيجي بزوجته الله يرحمها بس بعد وفاتها بقي يجي لوحده

*زوجته!!!هو هو متجوز .......


#رب_صدفة_خير_من_الف_معاد💙💙🥀



Part:5

-ايوة كان متجوز بس مراته عملة حادثة وماتت من٣سنين وياعيني حالته اتدهورت من بعدها اصله كان بيحبها اوي بيقولوا انه استقر في مصر عشانها


كلامها كان غريب بالنسبة ليا صعب انك تغير اول فكرة اخدتها عن شخص وكانت فكرتي عنه انه مجرد لاجئ لا حولة لي ولا قوه او انه انسان مريض زي ما الناس كانت بتقول لكن متخيلتش انه ممكن يكون او كان متجوز طب مش يمكن وفاة مراته هو الي خلاه كده فعلا


-انسة نور انتِ فين

*هاا لا انا معاكي اهو تمم تسلمي يامس سلمي انتِ اتفضلي وانا هبدأ مع الولاد


كان يوم في منتهي اللطف يمكن عشان شوفت فرحة الاطفال ومعاهم الالعاب او عشان فهموا مني وكانوا متحمسين اوي 

او يمكن......يمكن عشان شوفته..


خلصت بدري الحمد لله ورجعت ع السكن وصلت بس لقيت اوضته مفتوحة علي غير العادة فضولي قتلني اني ادخل

وبصراحة دخلت اول مرة اشوفها بتفحص كده لان المرة الي عدت كان كل همي اطهر الجرح عشان ميلتهبش

فضلت اتفرج علي الاوضة كانت غامضة زيه بص كأنها حزينه زيه برضه ولقيت صورة جنب السرير وبصراحة نفس الفضول الي دخلني الاوضة خلاني اقرب عشان اشوف الصورة بس دي......

دي شبهي اوي مش معقول دي دي نسخة مني 

"مين سمحلك تدخلي اوضتي


صوته رعبني اتخضيت ووقعت الصورة اتفتفتت

*اااا انا انا اس اسفة وال والله مك مكنش ققصدي  انا ه هصلحها والله

"مفيش داعي بس ياريت تتفضلي عشان عايز انام


خرجت وانا في منتهي الاحراج من نفسي ومن الي عملته وبرضه مصدومة ان في حد شبهي كده


برضه معرفتش انام وفضلت اليل كله افكر هي ازاي شبهي كده طب وسبب انه ينقذني في المرتين معقول لاني شبه مراته يارب انت الي عالم بحالي وغني عن سؤالي اهدي لي قلبي وابعده عن الضلال يارحمن


الفجر اذن وذي ما كنت متوقعة سمعت نفس صوت البكي بس المرة دي صممت اني اعرف مصدر الصوت وفتحت باب الاوضة براحة خالص واتسحبت لبرا الاوضة وفضلت ماشية ورا مصدر الصوت لغاية ما وصلت عند اوضة ادم المنظر ازهلني

كان شباك اوضته مفتوح وكان ساجد وبيبكي ياربي بكاء طفل انا جسمي كان مقشعر من الموقف 

مش قادرة اوصف اد اي كنت مزهولة 

اولا لاني مكنتش اعرف انه مسلم

ثانيا قلبي انفطر علي بكاه كان عامل زي الطفل وهو بيناجي ربه بس اللهم بارك كان في منتهي الجمال محبيتش اقف اسمع هو بيقول اي محبيتش اتدخل في خصوصيته مع ربه

واكتفيت اني ابدأ يومي بحاجة عظمة زي كده

رجعت اوضتي تاني وصليت وبكيت ونجيت ربي انا كمان ناجيته انه يبرد  قلبه ويريح باله وانه يزيح همه

مكنتش مستغربة نفسي لان ظي عادتي من زمان وقت مابلاقي حد في ضيقة بدعيله كأنها ضيقتي


^انتِ يا جاموسة حرام عليكي مش كل محاضرة كده هتفوتنا بسببك قومي بقي

*يووووه طيب طيب ياشيخة منك لله يكرمك بقرة عين كده تطلع عينك بأذن الله

^ياختي ياريت هو فين ده وانا الي هديلو عيني من غير ما يطلب

*هيجي ازاي يا بومة لما اخر عريس طلعتي تقابليه بس عشان تاخدي علبة الجاتوه تطفحي وبعدين ترفضيه

^وانا اعمل اي بس كا كل الي جاي عايز يتجوز بوتجاز وغسالة لا واي بدون كهربة عشان اوفر لهم في الفاتورة

*😂😂😂😂😂الله يهديكي روحي ياختي البسي ومتنسييش الشندوتشااات هااا


احنا وخارجين من الاوضة كان هو كمان طالع لقيته بيبتسم لينا وبيقول صباح الخير

*اححم صباح النور انا كنت حابة اعتذروالله مكنتش....

"خلاص الحمد لله ولعله خير في كسرها وانا والله مش زعلان

وسابنا ونزل


#رب_صدفة_خير_من_الف_معاد💙💙



Part:6

اجواء رمضان غي اسكندرية حاجة غير والله يجماعة تحس ان الجو ليه ريحة مختلفة كده والفوانيس الي مالية الشارع ياربي مش قادرة اوصف

^الو يانور متنسيش تجبيلنا صحور معاكي

*ماشي ياست فاطمة اديني هشتري


*عم محمد اخبارك اي ياعمو اي الغيبة الكبيرة دي

-في نعمة يابنتي اللهم لك الحمد انتِ عاملة اي مرتاحة في الاوضة

*الحمد لله والله ياعمو ماشي الحال


-شكلك لسه راجعة من الشغل 

*اه والله ياعمو ورايحة اشتري سحور ليا انا وفاطمة


-لا بقي سحور اي انتوا معزومين علي السحور والفطار كمان عند الحج عادل

*حج عادل مين

-الحاج عادل صاحب العمارة

هو من عادته كده كل سنة يعزم العمارة اول يوم فطار وسحور 

واهي فرصة تتعرفوا علي مراتي


*اكيد ست طيبة وجميلة زيك الطيبون للطيبات ياعم محمد


-الله يحفظك يابنتي يلابقي اطلعي ريحيلك شوية قبل السحور 


طلعت فعلا ونمت من كتر التعب

^نور ياااانور اصحي

*اي في اي الاكل اتحرق

^حتي احلامك اكل قومي ياستي الناس مستنينا علي السحور

*اه صح ده بكرة صيام طب يلا نلبس وننزل


لبسنا الاسدالات واحنا خارجين من الاوضة لقيت ادم قاعد قدام اوضته


*احم هو انت مش هتنزل تتسحر معانا"وكنت خايفة يحرجني كالعادة"


 "لا لا شكرا اتفصلي انتِ

*تعالي اتسحر معانا واهي تبقي ذكري حلوة تجمعنا احم يعني اقصد تجمعنا كلنا


اتنهد بحزن ورد

"انا مكتفي بالقديم ومش محتاج اعمل جديد

*علي فكرة حياتنا مش بتوقف عند القديم والقديم عمره ما بيكون قديم غير لما نجرب الجديد انت محتاج تعيش محتاج تعمل ذكريات تاني حلوة تنسيك الالم والوحدة

-شكرا جدا بس انا مش محتاج نصايح

*طبعا كنت متوقعة عمتا بعتذر منك

وسيبته ونزلت

اللهم بارك مائدة ممدودة في الشارع وعليها كل ماتشتهي من انواع جبن وبطاطس محمرة وبيض وحاجة كده فخامة 

مفيش دقيقتن ولقيته نزل ورايا وبصلي وابتسم براحة

لقيت كل الناس تنحت ومحدش مصدق انه هيتسحر معانا وبيبصوله

وعشان اشيل الحرج اتكلمت

*احم مش هنتسحر ولا اي يا جماعة


وبدأنا كلنا اكل رغم حالة الاستغراب والخوف برضه الي كانت مسيطرة عليهم بسبب وجود ادم الا ان كان في حب وسعادة وشوية شوية بدأنا نهزر ونضحك كلنا الا هو

هو كان باصصلي بس 

كانت بصته مختلفة عن كل مرة حسيت انه مرتاح اكتر

خلصنا صحور والناس بدأت تتكلم وبدأوا السهرة

-نور يابنتي سلمي علي الحجة سعاد مراتي دي نور ياسعاد الي بكلمك عنها


=اهلا يابنتي محمد مش مبطل كلام عنك ولا عن اخلاقك لدرجة اني حبيتك من غير ما اشوفك

*ياربي ربنا يخليكي ليا ياخالة سعاد ويفرح قلبك يارب

=يارب يابنتي بس هفرح فعلا لو قولتيلي ماما سعاد 

*ياخبر ده انا هصدعك ياماما سعاد

=الله حلو اوي منك يابنتي ربنا يبعد عنك القلوب القاسية


استغربت الدعوة بس تجاهلت الحوار

-طب عن اذنكوا انا هقعد مع الرجالة وانتِ خليكي اتعرفي علي نور ياسعاد

=ماشي يامحمد

نور يابنتي يعلم ربنا انا حبيتك من قبل حتى ما اشوفك

*والله وانا مبسوطة اوي 

=كان واضح عليه انه حبك 


انا اتحرجت جدا من صراحتها

*احم تقصدي مين مش فاهمة


مسكت ايدي واتكلمت

=بصي يابنتي الحب بيلين الحجر وبيغير الزمن

بس السؤال هل عندك الطاقة والصبر هتقدري تستحملي


-ياسعاااد يلا بينا الوقت اتأخر

=اناماشية يابنتي وربنا يبعد عنك حيرة القلب


كلامها كان متوهني معقول تقصد ادم طب قصدها اي وعرفت منين اصلا اني اني بحبه 


لقيته طالع وساب الناس

طلعت وراه

*لي مقعدتش مع الناس وسهرت معاهم

"لان مش مكان بخس نفسي غريب وسطهم

*طب مش يمكن انت بس الي حاسس كده جرب تقرب

بصلي بغموض

"المرة الي قربت فيها اتحرمت من روحي ومش ناوي اكررها تاني


كنت فاهمة هو يقصد اي سيبته وقومت عشان امشي

"مش حابة تعرفي طلعتك من الميا لي.......

#رب_صدفة_خير_من_الف_معاد💙💙🥀


تكملة الروايه من هنااااااا 



 

تعليقات

التنقل السريع