القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية رب صدفه خيرا من ألف ميعاد البارت الاول والثاني والثالث بقلم ضحى ربيع جميع الفصول كامله وحصريه في موسوعة القصص والروايات

part:1

*واخيرا حققت امنية حياتي وجينا اسكندريا ياااه

^نور اعقلي يماما وخلينا ندور علي سكن قبل ما الليل يليل

*عارفة يافاطمة انا مستعدة اعيش عمري كله ع البحر كده 

بحبه عارفة لو هشحت كده بحبه برضه

^ياه علي خف الدم بس والله انا مستفرية ان اهلينا وافقوا بالتنسيق انه حدفنا هنا

*احلي حدفة والله

(انا نور ودي الهبلة فاطمة صحبة قلبي وطفولتي وكل حاجة حلوة المهم خلصنا ثانوي ونسقنا والتنسيق جابنا زراعة اسكندرية والنهاردة جينا نقدم ونختار سكن)

^ضحي تالي كده متمشيش علي الحرف لحسن تق......ضحاااااا

الحقوني ياناااس صحبتي بتغرق ياالناس حد يلحقنا


فجأة لقيت نفسي في الميا وانا مش بعرف اعوم كنت حاسة ان كل محاولتي بتفشل في النجاة حاولت كتير ارفع نفسي لفوق بس مكنتش بقدر لغاية ما فقدت كل قدرتي ونفسي اتكتم خالص وحسيت روحي بتطلع مني

مش عارفة عدي وقت اد اي بس لقيت ايد بتشدني مكنتش الملامح واضحة بس لقيتني بين ادين حد وسابني علي الشط

فضلت اكح جامد ولقيت فاطمة حضنتني وبعيط اوي

*كحكح خلاص ياعم مش هموت دلوقتي صلي ع النبي كده

^انا كنت هموت عليكي يانور حرام عليكي قلتلك امشي كويس


*يلا الحمد لله لسه في العمر بقية😂😂

بس هو مين الي طلعني

^فضلت اصرخ بس محدش كان قريب يسمعني وفجأة لقيت الراجل ده نط وجابك


شاورتلي علي واحد كان ماسك حجات الصيد تقريبا صياد 

دقنه كان كبير وشعره كمان ملامحه شبه مش باينة تحس مغطيها الحزن اوي رغم ملامحه الهادية بس تحسه مليان غضب

^هاي انتِ فين يماما 

*هااا اديني اهو

لقينا راجل كبير في السن شوية جايبلي حاجة سخنة


-خودي يابنتي اشربي اليانسون ده عشان يدفيكي

*شكرا ياعمو تسلم ايدك

^معلش ياعمو متعرفش مكان لسكن طلبة

-والله يابنتي انتوا جايين في وقت الدراسة ولاسف صعب تلاقوا مكان فاضي

*حتي اي سكن مؤقت لفاية بس الترم ده

-والله يابنتي معارف اقولك اي بس هو مفيش غير......

*غير اي ياعمو قول

-مفيش غير اوضة في العمارة الي قصادك دي بس ساكن ف الاوضة الي جنبها ادم

*ادم مين لا لو عشان شباب وكده يعني متقلقش ياحج احنا عارفين حدود ربنا كويس وطالعين من بيوتنا متربين

-يابنتي والله مش القصد بس الاوضة دي محدش بيرضي يسكنها الكل بيخاف يسكن فيها بسببه

*،طب هو مين ده يعني الي ناس بتهاف منه اوي كده

-الراجل الي طلعك من الميا......


#رب_صدفة_خير_من_الف_معاد🖤🥀

يارب تعجبكم



Part:2

بس بس يابنتي مفيش غير اوضة واحدة بس هي الي فاضية فوق السطوح وساكن قصادها ااا ادم

عشان كده مفيش حد راضي يسكن الاوضة حتي الشباب العمارة كلها سكنت الا الاوضة دي

*هو ادم ده قتال قتلي ياحج ولا اي

-لا يابنتي ادم ده الي طلعك من الميا


انا استغربت اوي لي شخص كويس رمي نفسه في الميا عشان ينقذ روح الناس بتخاف منه كده


*طب يعني ياحج هي لي الناس بتخاف منه كده

-والله يابنتي محدش يعرف عنه حاجة كل الي نعرفه عنه انه خواجة واسمه ادم لقيناه من ٦شهور مرمي هنا علي الشط وكان متبهدل وهدومه مقطعة وكان الباسبور بتاعه جنبه مكتوب جنيسته"امريكي" واسمه ادم ومن وقو ما لقيناه متكلمش ولا كلمة بس صعب عليا وقتها وشغلته معايا بقي يصحي من الفجر ينزل زي ما انتِ شيفاه كده يجهز عدة الصيد ويطلع يصطاد


انا كنت بسمع كلام الراجل وانا حزينة اوي عليه وفي نفس الوقت عني فضول اعرف ماله

*طب يعني الناس بتخاف منه لي او لي مش راضين يسكنوا قصاده

-والله يابنتي الكلام كتير ناس تقولك بنسمع صوت حد بيبكي في اوضته بليل وناس تقولك بنسمعه بيتكلم مع حد وهو اصلا مش بيتكلم واهو الحال علي كده ومحدش راضي يسكن الي يقولك مجنون والي يقولك عامل مصيبة وهربان هنا ومحدش يعرف اي الصح من الغلط


*تمم يا حج توكلنا علي الله انا هأجر الاوضة

^نور انتِ في وعيك لا طبعاً يا حج مش هنأجرها

*لا يا فاطمة مقدمناش حل غير كده وبصراحة مش قادرة الف تاني واديكي سمعتي الراجل اننا مش هنلاقي مكان فاضي

^نور بس...

*مبسش خلاص ياعمو احنا هناخدها

-متأكدين يابنتي

*اه ياعمو متأكدين

-هه امري لله هروح اكلم صاحب العمارة


مشي صاحب العمارة وفضلنا قاعدين احنا الاتنين علي الشاط وغصب عني عيوني كانوا متابعينه كان شكله هالكه الحزن مش عارفة لي قلبي وعقلي كانوا رافضين كل الكلام الي سمعته عنه عندي فضول اعرف حكايته 

بصلي فجأة قلبي اتنفض خوفت اوي 

وكأن بصته كانت تحزير او تهديد بصيت قدامي بسرعة تاني


-خلاص يابناتي انا اتكلمت مع الراجل صاحب العمارة والراجل الشهادة لله محترم وبتاع ربنا ووافق علي طول وكمان بأجار كويس جدا ٤٠٠ جنيه انتوا الاتنين

*ربنا يجزيك خير ياعم....

-عمك محمد يابنتي

*ربنا يجازيك كل خير ياعمو محمد والله شكرا جدا ليك

-متقوليش كده يابنتي ده انتوا بقيتوا زي بناتي الي ربنا مرزقنيش

 بيهم

*ياربي ربنا يعوض عليك بالخير يارب وانا بقي بقيت بنتك هااا اي حاجة تحتاجها قول يانور بس ماشي

-ربنا يبارك فيكي يابنتي ويحفظك


طلعنا العمارة وفتحنا الاوضة

*الله يافاطمة مشاء الله الاوضة واسعة ومترتبة وحتي العفش الي فيها جديد

^نور انا مش مستريحة للقعاد هنا الله يخليكي خلينا نمشي نشوف مكان تاني

*مكان تاني فين يافطمة هااا ما احنا من صباح ربنا بنلف ومفيش مكان فاضي وربنا بعتلنا مكان حلو وسعره كويس نتبتر 

وياستي عارفة انتِ خايفة لي بس حابة اطمنك واقولك ان الي يعمل الخير يستحيل يكون في قلبه شر وهو اكيد في قلبه خير والا مكانش طلعني وانقذني من الغرق


خلصنا ترتيب وتنظيف ورتبنا حاجتنا 

وجي الليل

*فاطمة انا جعانة اوي هنزل اجيب حاجة ناكلها 

^ماشي بس متتأخريش 


نزلت روحت مطعم وطلبتلنا اكل احنا الاتنين وقلبي المتخلف طلب اكل ذيادة المطعم كان قريب جدا من السكن

وسمعت صوت الناس الي جنبي بيتكلموا علينا

♧هي دي الي سكنت جديد

♤اه ياختي هي والنبي معارفة اي البنات دي طب مش خايفين مش هقولك علي سمعتها مش خايفين ليعمل فيهم حاجة

♧ده انا سمعت انه ملبوس

♤الشر برا وبعيد ربنا يبعده عننا


=اتفضلي يا انسة 

اخدت الاكل ومشيت جري مش خوف من كلامهم بس كنت متصايقة انهم بيقولوا كده عليه

وصلت بس وقفت مترددة قدام باب اوضته مش عارفة اخبط ولا لا

وفجأة لقيته هو فتح الباب اتخضيت

*،ااا احم انا انا كنت جيبالك اكل معانا يعني كشكر انك لحقتني الصبح 


كنت بتكلم وهو باصص علي عيني وبس وكأنه بيقول كلام بعنيه حسيته وقتها عايز يعيط توهت في بير عنيه الغويط لغاية ما فجأة صدمني بردة قعله.....


#رب_صدفة_خير_من_الف_معاد 💙💙🥀



Part:3

*امم اتفضل الاكل انا عملت حسابك معانا


كنت بحاول ابعد عيني عن عينه وقدمت ايدي عشان ياخد الاكل

لقيته فجأة قفل الباب في وشي

فضلت مكاني متنحة

هو بجد.عمل كده هو قفل في وشي الباب

دخلت الاوضة وانا متنرفزة وعلي اخري

*انسان همجي متخلف قليل الذوق والادب هو فاكر نفسه اي


^نور في اي وهو مين ده الي بتشتميه كده حد ضايقك


*الزفت الي اسمه ادم جبتله اكل معانا قفل الباب في وشي


^ميييين؟نور انتِ بتستهبلي بتجبيله اكل لي انتِ مالك انتِ مسمعتيش الراجل قال عليه اي انتِ بتستعبطي


^في اي يا فطمة الموضوع مش مستاهل وبعدين انا كنت بشكره علي انه ساعدني


^ولا تشكريه ولا يشكرك تمام ملكيش علاقة بيه تاني ماشي


*خلاص بقي يلا ناكل


عدي اليوم ونمنا من كتر التعب والاجهاد

صحيت علي اذان الفجرة ودخلت اتوضيت وانا خارجة من الحمام سمعت صوت حد بيعيط اتسمرت في مكاني افتكرت كلام عم محمد لما قال ان الي كانوا بيسكنوا كانوا بيسمعوا اصوات حد بيبكي

البكي قلب لنحيب وذاد اوي لدرجة اني جريت اتغطيت ونمت من غير صلي من كتر خوفي

عدي اللليل وجي الصبح صحينا روحنا الجامعة ورغم ان اليوم كان متعب بس كان ممتع اوي انك تسافر البلد الي بتحبها ده من امتع ما يكون


* فاطمة انا هدور علي اي شغل نمشي بيه حالنا لاني مش حابة اتقل علي بابا تاني

^ومين سمعك يانور والله وانا زيك


*طب يلا ندور ويارب نلاقي حاجة قريبة من السكن 


بدأنا ندور تقريبا  اليوم كله واحنا بنلف هي في مكان وانا في مكان تاني 

لقيت اخيرا شغل كمدرسة في دار ايتام بس كان بعيد جدا عن البيت بس وافقت لان مكنش في حل تاني ولأني بحب الاطفال اوي ويااه علي الاجر الي هتاخده لما تطبطب علي يتيم مابالك بقي انك هتعلمه يارب قدرني وجعلني اد المسؤلية


اما فاطمة فلقيت شغل في صيدلية قريبة من السكن بنت المحظوظة


يانهار اسوح الساعة١٢ يااالهوي

طلعت اجري في الشارع الوقت ده ممكن ميكونش متأخر في اسكندرية بس انا متعودتش علي كده وبعدين انا في بلد غريبة

كنت ماشية سريع وبمد ودخلت من شارع جانبي عشان اوصل بسرعة الدنيا بدأت تمطر والشارع كان ضلمة اوي وكنت بحاول اسرع مشيتي


_السنيورة رايحة فين

*عديني بعد اذنك

_استني بس نتفاهم ونتكلم ون...


وبدأ يحط ايده علي جسمي محسيتش بنفسي غير وانا بلفخه قلم علي خلقته لقيت فجأة كام واحد تبعه طلعوا معرفش منين 


_يابنت الكلب يازباله بتضربيني انا طب وديني مهخلي كلب يبصلك بعد النهاردة


ولقيته هو وصحابه بيقربوا مني وكان واحد فيهم تقريبا ماسك جزازة مية نار لانه كان بيقول هشوهها

لزقت في الحيط الي ورايا كنت بستنجد بربنا كل ما كانوا بيقربوا كنت بحس ان اني بحفر في الحيط وكأني هستخبي جواه


وفجأة لقيت الإنسان لقذر ده بقي اخر الدنيا واذ بشخص نازل ضرب فيهم مش عارفة ظهر منين 

كسرهم تقريبا كان بيضربهم طرب هستيري مش مجرد واحد بيدافع عن بنت 

خلاهم مش قادرين يتحركوا بس في واحد فيهم قام وضربه بالمطوة بتاعته انا لقيت نفسي بصرخ 

ضربه صربة تاني خلاه فقد وعيه 

ولقيته ساحبني من ايدي لغاية ما خرج لشارع عمومي منور

اي ده مش ده ادم....

لقيته بيبصلي بصة غصب وكان متعصب اوي ولقيت كتفه بينزف

*اي ده دد دم انت لازم تروح مستشفي 

مردش

*طب مش هينفع تمشي كده ممكن يكون خطير


لقيته سابني ومشي قدامي للعمارة طلع وانا وراه

دخل اوضته خبطت علي الباب ودخلت وراه 

*لازم ننضف الجرح ثانية بس انا معايا شنطة إسعافات هجبها واجيلك


طلعت بسرعة ودخلت اوضتنا

^نور نور انتِ فين من الصبح انا كنت مرعوبة عليكي وفونك مغلق

*مش وقته يا فاطمة هشرحلك بعدين بس ساعديني الاقي شنطة الاسعافات مش لاقياها


^الشنطة اهي بس لمين

*هبقي اشرح لك بس مش وقته


اخدت الشنطة وجريت علي اوضته لقيته قاعد ومخبي وشه بأيده  هاولت اعمل صوت بحيث احسسه اني هنا 

لقيته بصلي ومسح عينه بسرعة

عملت نفسي مشفتوش وقعدت قدامه

وبدأت اشوف الجرح وانضفه (والله فلوس كورس الاسعافات مراحتش هضر😂😂😂💔)

كنت بتحاشة ابصله وكنت مركزة اوي في الي بعمله خلصت وربطله شاش وقومت

*اسفة علي الي حصلك بسببي الجرح الحمد لله سطحي وانا طهرتوا


وطبعا مكنتش مستنية منه رد ولفيت عشان امشي 

بس اتصدمت لما لقيته اتكلم

"شكرا يانور.....

#رب_صدفة_خير_من_الف_معاد🤎🤎


تكملة الروايه من هنااااااا 



 

تعليقات

التنقل السريع