القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية متمرده على عجزي البارت 9_10_11بقلم دعاء ناصر في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه


#متمرده_علي_عجزي

#بقلم_دعاء_ناصر_ابو_العنين

#الجزء_التاسع 


__________________

في المستشفى 

توصل مكه 

مكه. بلهفه خير يا دكتور طمني علي طنط 

الدكتور هي فاقت الحمد لله و طلبت تشوفك 

مكه. حاضر 

دخلت مكه لفاطمه 

مكه. حمدالله على سلامتك يا طنط 

فاطمه. الله يسلمك 

طمني قلبي يا بنتي ايه اللي قولتي ده كنتي مخطوفه ازاي و مين اللي عمل كده 

مكه. اطمني يا طنط 

هو مش خطف بمعني خطف هو انا تعبت برا و اغمي عليا و فوقت لقيت نفسي قاعده في بيت ناس طيبين وانا كنت مفكره نفسي مخطوفه لحد ما فهمت و فوقت و قدرت ارجع 

فاطمه. بعدم فهم 

طيب انتي كويسه حصلك حاجه 

مكه. ابدا يا طنط انا الحمد لله 

فاطمه. طيب يا بنتي الحمد لله ممكن تروحي تجيبلي تلفوني من البيت انا محتاجه اطمن ع عمر 

مكه. حاضر 


__________________

في فيلا فيفي 


فيفي جالها تلفون من مكه

فيفي. مكه و بتتصل بيا مش معقول 

مكه. اذيك يا فتحيه 

فيفي. فتحيه اممم انتي شكلك لسه ما اتقرصتيش 

مكه. بقولك ايه انا عايزه اخلص قولي لمحمد و كاظم يبقي موجودين انهارده عشان اجبلهم الفلوس و اخلص من الموضوع ده 

فيفي. هي بساهل كده 

مكه. انا قولت اللي عندي انهارده الساعه 9 هكون عندك سلام و قفلت 

فيفي. اه يا بنت ...... 

و تطلع رقم من ع التلفون 

فيفي. اجهز انهارده الساعه 9 

__________________

في لندن 

عمر قاعد سرحان 

مازن. مالك يا صاحبي فيك ايه من ساعه ما جيت لندن وانت ع طول سرحان 

عمر. قلقان يا مازن برن ع ماما بقالي كام يوم و مش بترد ولا مكه 

و مش عارف اعمل ايه 

مازن. اطمن أن شاء الله خير و قبل ما يخلص الكلمه تلفون عمر بيرن 

و بطلع فاطمه 

مازن. اهو ياعم مفيش حاجه 

رد عمر. ماما كنتي فين بكلمك بقالي كام يوم 

فاطمه. متقلقيش يا حبيبي انا كويسه كنت تعبت شويه و مكه لحقتني و بقيت كويسه اهو 

عمر. باستغراب مكه اللي لحقتك ؟! 

طيب طمنيني هي عامله ايه وانتي يا امي عامله ايه دلوقت 

فاطمه. بضحك كويسين يا اخويا مش ناقصنا غيرك 

عمر. طيب هي فين انا عايز اكلمها 

فاطمه. هي روحت البيت و هترجع بكرا 

عمر. بخيبت امل طيب ابقي طمنيني عليكي 

مازن. ما اديك اطمأنت اهو مالك بقا 

عمر. انا قلقان ع مكه حاسس ان فيها حاجه 

حاسس ان في حاجه غلط 

_________________

في فيلا فيفي 

بيرن الجرس و تدخل 

مكه

فيفي. أهلا اهلا شرفت اهي 

مكه. اول ما بتدخل جوا بتتصدم  من وجود ...........


__________________


#متمرده_علي_عجزي

#بقلم_دعاء_ناصر_ابو_العنين

#الجزء_العاشر 


بتوصل مكه الفيلا عند فيفي 

اول ما بتوصل بتتصدم من وجود 

رجال حراسه حوالين الفيلا 

مكة. بتسال نفسها ليه رجال الحراسه ديه كلها 

بترن ع منه 

مكه. الو يا منه انا وصلت عند الفيلا و في رجال حراسه كتير انا قلقانه 

منه. استني اقول ل اونكل  سامي 

منه. اونكل سامي بيقولك لفي و ارجعي يا مكه هو مكنش عامل حسابه أنهم معاهم ناس كتير كده و كده هيبقي خطر عليكي  

مكه. حاضر و جت تلف بالعربيه 

لقت اللي ضرب عليها نار مكه اهااا

منه. برعب  مكه يا مكه 

سامي. في ايه يا منه 

منه. سمعت صوت ضرب نار و صريخ و مكه و مش بترد عليا 

سامي. بقلق ضرب نار 

لا كده في حاجه غلط 

منه. يلا نروح لها يا اونكل بسرعه 

سامي. مينفعش يا بنتي 

متنسيش احنا بنعمل كل ده من غير إذن نيابه ولا اي حاجه قانوني 

منه. طيب هنعمل ايه انا خايفه ع مكه يكون حصلها حاجه 

سامي. كده لازم حد من أهلها يقدم بلاغ عشان نقدر نتصرف 

منه. يالهوي مينفعش يعرفوا حاجه 

سامي. ده الحل الوحيد

منه. طيب هنعرف مين ده ابوها ممكن يروح فيها 

سامي. يا بنتي لازم نلاقيها قبل ما يحصلها حاجه 

منه. انا هروح لابوها مفيش غير كده 


_________________


في لندن مازن 

ها يا دكتوره عمر عامل ايه 

روزت. عمر بيتحسن بسرعه 

مازن. شكرا يا دكتوره 

و دخل لعمر. 

مازن. صباح الخير يا صحبي 

عامل ايه انهارده 

عمر. بتنهيده. تعبان 

مازن. مالك يا عمر في ايه 

عمر. انا قلقان حاسس ان في حاجه و امي مش عايزه تقولي 

اختفائها يومين و ترجع تقول كانت تعبانه 

و اختفاء مكه تعرف انا من ساعت مجيت هنا معرفش حاجه عن مكه و من قبل ما اجي هنا كمان 

مازن. معقول محاولتش تطمن عليك 

عمر. بخيبة أمل مكه محاولش تطمن عليا وانا معاها في الشقه

مازن. ازاي يعني ده انتو لسه عرسان 

عمر. هحكيلك يا مازن هحكيلك عشان انا الحمل تقل عليا 

و بدأ عمر يحكي لمازن عن حبه لمكه و هي مش حاسه بيه و معايرتها ليه ع عجزه 

مازن. بعد ما سمع مش عارف اقولك ايه يا صحبي بس كل اللي اعرفه انك ما تستاهلش كل اللي حصلك 

و إن ربنا هيعوضك خير عن كل اللي شوفته في حياتك من اول العمليه ديه و انك ترجع تقف ع رجلك تاني 

عمر. شكرا انك سمعتي 

مازن. انت اخويا يا عمر

________________

عند فاطمه 

مكه كل ده لسه مرجعتش 

هتكون فين كل ده 

رنة ع مكه تلفونها مقفول 

فاطمه لنفسها انا مش مطمنه ع البت ديه 

انا هروح لحسين 

بتروح فاطمه فيلا حسين 

و بتدخل بتلاقي ..........



بما أن في اجماع أننا ننزل بارت دلوقتى 

و الكل زعلان انا ما بهونش عليا زعلكم و الجزء الجديده اهو 

و بارت طويل اهو 

#متمرده_علي_عجزي

#بقلم_دعاء_ابو_العينين

#الجزء_الحادي_عشر 


بتدخل فاطمه الفيلا عند حسين

بتلاقي منه موجود عند حسين و باين ع وشه الصدمه 

فاطمه. خير يا حسين مالك 

منه. بتبص علي فاطمه و بتبقي متردد تكمل ولا لا خصوصا انها متعرفش مين ديه 

حسين. بعصبيه كملي 

منه. بخضه و بتكمل اللي حصل لمكه. من يوم جوازها لحد اختفائها 

حسين. بيحس بداور بس بيحاول يتمالك بيقعد ع كرسي و بيقول انا بنتي حصلها كل ده 

فاطمه. بصراخ ازاي كل ده حصلها 

ازاي و ابني هيعمل ايه 

طيب هي كده ظالمه ولا مظلومه و بتنهار من البكاء 

منه. يا اونكل احنا لازم نتصرف بسرعه 

انا قولت لاونكل سامي و هو هيتابع الموضوع بس لازم حضرتك تقدم بلاغ 

حسين. حاضر حاضر 

و بيحاول يقف و يروح علي عربيته و منه و فاطمه وراء 

منه. تعالي يا اونكل معايا في العربيه حضرتك مش هقدر تسوق بيهز راسه بالموافقه 

و كلهم بيركبه العربيه في صمت تام 

مش بيقطعه غير شقات فاطمه المتوصله 

بيوصله المديريه و بيكون سامي مستيهم بيقدم حسين البلاغ 

سامي. خلاص احنا هنتحرك علي الفيلا دلوقتي 

حسين. انا هاجي معاكم 

سامي. يا استاذ حسين مينفعش حالتك كده مينفعش ابدا 

حسين. إصرار قولت هاجي معاكم 

سامي. لما بيشوف حالته المزريه بيوافق 

حسين. لمنه خدي فاطمه يا بنتي روحيها 

منه. حاضر يا اونكل و بعد اذن حضرتك هفضل معاها لحد ما اطمن ع مكه

حسين. طبعا يا بنتي ده بيتك 

و بيتحركه  ع فيلا فيفي 


__________________


في لندن


مازن. جاهز يا عمر 

عمر. و هو بيرفع الشنطه ايوه جاهز يلا بينا 

بيركبه العربيه و يوصله المطار 

عمر. تفتكر لما اشوفها هضعف تاني يا مازن 

مازن. اديها فرصه يا عمر 

هي بتعمل كده عشان اتجبرت عليك

عمر. انت اللي بتقول كده 

مازن. يا عمر لما تروح شوف رد فعلها شوف هتبقي ملهوف عليك ولا لا شوف هتفرح لما تلاقيك واقف ع رجلك ولا لا 

عمر. بتفكير هحاول يا مازن لو قلبي حن هشوف رد فعلها و اديها فرصه أو لا 

مازن. يلا عشان الطياره

بيركبه الطيار 

__________________

 

في مصر 


وصلت عربيات الشرطه قدام فيلا فيفي 


بينزل العساكر حوالين الفيلا 

و سامي بيخبط ع الباب بتفتح الخدامه 

الخدامه. خير 

سامي بيدي اشاره للعساكر يهجومه ع الفيلا بتنزل فيفي من فوق 

فيفي.في ايه 

سامي. انتي متهمه بخطف مكه حسين مهداوي 

فيفي. بصدمه اخطف مين مكه ديه صحبتي و عشري عمري 

ديه اختي 

حسين. من وراها احنا عرفنا كل حاجه يا واطيه يالمطمرش فيكي اللي عملتوا معاكي تعملي كده في بنتي 

فيفي.بملامح حزينه حرام عليك اللي بتقوله ده يا اونكل ده انت اكتر واحد عارف مكه بنسبالي ايه 

حسين. طول عمرك غلاويه و بتغيري منها وانا عشان طيب كنت بعاملك زيك زيها ده حتي دخلتك جامعه خاصها معاها عشان احسسك انك مننا 

ليه تعملي في بنتي كل ده ليه ليه انطقي

فيفي. بدموع تماسيح

😅 حرام عليك كفايه انا مرعوبه ع مكه و حضرتك بتقولي فلوس و جامعه 

حسين. انا بنتي لو حصلها حاجه هقتلك سامعه هقتلك 

فيفي.لسامي شايف حضرتك بيقول ايه بس انا مسامحه ده زي بابا الله يرحمه برده 

بيجي العسكرية بيقول لسامي 

دورنا في الفيلا كلها ملقناش حاجه يا فندم 


سامي.بعصبيه ازاي هي اخر مره كانت هنا و اضرب عليها نار و اختفت 

حسين. بصدمه بنتي اضرب عليها نار مش مجرد اختفاء بس 

سامي. اهدي يا حسين انا هجيبها من تحت الارض متقلقش 

سامي بص لفيفي  والله هجيبها و هدفع اللي كان سبب اختفائها التمن 

يلا 

و اتحرك ع برا و العساكر وراه 

ركب العربيه 

حسين. انا قلقان ع بنتي البت ديه السبب 

سامي. اهدي لازم تكون هادي عشان نعرف نفكر 

حسين. هنعمل ايه دلوقتي 

_________________


عند فيفي اول ما خرج العساكر من عندها جريت ع الفون 

و رنة ع محمد 

و حكتله كل حاجه 

محمد. ازاي عرفه كده بقت خطر علينا 

فيفي. انا نايمتهم و عملت اني خايفه عليها عشان ما يشكوش فيا 

محمد. كده لازم نخلص عليها لأن الاول لو كنا سابنها مكنتش هتكلم عشان روحها في أيدينا 

انما دلوقتي مش هتخاف ع حاجه ابوها عرف 

فيفي. خلاص نستني الدنيا تهدي و نخلص عليها 

اهم حاجه قول لكاظم و ما حدش فيكم يجي عندي دلوقتي خالص 

لان اكيد في مراقبه علينا كلنا 

محمد. اوك باي يا فوفا 


فيفي. لنفسها  بضحكه خبيثه جيتي تحت ايدي و محدش سمه عليكي 

و بتروح ع المطبخ بتفتح درفه من درف المطبخ و تزق الخشبه بيفتح زي مغاره لتحت الارض تدخل فيفي 

عند مكه.

مربوطه و وشها كله دم من كتر الضرب 

تدخل فيفي 

هاي كوكي 

مكه. ترفع راسها بالعافيه و تبص ع فيفي 

فيفي. عارف مين كان عندي فوق دلوقتي 

عمو حسين ابوكي 

مكه. باللهفه تحاول تكلم بس الزق اللي ع بوقها مناعها 

فيفي. مالك يا كوكو مش بتتكلمي ليه اه نسيت الزقه خليها شكلها حلو عليكي و كمان عشان ماصوتيش بعد اللي هعمله فيكي دلوقتي 

و تقرب ع مكه و تحط وشها في وش مكه و تتكلم بهمس زي التعابين 

هقتلك بايدي بس مش دلوقتي لما اطلع عليكي كل القديم 


__________________


في بيت حسين مهداوي 


بيدخل حسين البيت 

بتقوم فاطمه و منه يجرو عليه خير طمنا 

حسين. بخيبة أمل 

بيحكي ليهم اللي حصل 

و هو بيحكي 

فاجاء.......

تكملة الروايه من هنااااااا 

الي إلقاء في الجزء القادم

التفاعل بقا

 

تعليقات

تعليق واحد
إرسال تعليق

إرسال تعليق

التنقل السريع