القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية العنيد و المجنونه البارت 7_8_9بقلم مارينا عبود في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه


تاليا رجعت من الجامعة ودخلت اوضتها واتصدمت لما شافت زين قاعد على السرير وبيبصلها بغضب 

_ أنتَ ايه جابكَ هنااا 

زين قام وفضل يلف حوليها " جدى جايبلكِ عريس وقلى اخد رأيكِ فى الموضوع

تاليا بمرح" الله هو جدى ماشى يجوز فينا وخلاص 

زين بضيق" بت انا مش بهزر عموما انا هقوله انك رافضه 

تاليا باستفزاز " ليه 
قوله انى موافقه وممكن اقابله 

زين بغضب" نعممممم ياختى 

تاليا بسخرية" وحضرتك مضايق ليه 

زين بغضب" وحياة امكِ يا تاليا لو فكرتى مجرد تفكير بس انك توافقى على العريس ده لتشوفى منى وش مش هيعجبك 

تاليا بخبث" وحضرتك مضايق ليه 

زين بغيظ " انا قولت إللى عندى وكمان جهزى نفسك علشان انا بعد جواز مراد وريتاا انا هطلب ايدكِ من جدى 
قال كده وسابها فى صدمتها 
_______________ 

كنت قاعده بجهز نفسى لحد ما دخلت تاليا وهى بتكلم نفسها 

ضحكت ووقفت قدامها " تاليا أنتِ بتكلمى نفسكِ ؟ 

بصتلى وهى على نفس الحاله وكأنها فى عالم تانى " زين 

ضحكت " ماله 

= قرر يطلب ايدى من جدى 

بصتلها لثوانى وانا بحاول استوعب " أنتِ بتتكلمى بجد 

= صدقينى هو لسه قايلى الكلام ده من شويه 

ضحكت وانا بتنتنط من الفرحة" عاااا أخير الجبل نطق 

بصتلى بغيظ وضربتنى على كتفى " أنتِ مجنونه بقولك هيطلب ايدى من جدى 

_ طيب ما دي حاجه تفرح 

= لا ياختى ديه حاجه تقلق 

ضحكت " بت انا مش ناقصه خلينا فى الورطه بتعتى وبعدين نشوف مشكلتكِ 

تاليا بضحك" طيب يا قمر أنتِ يلاه علشان الميكب أرتست وصلت 

_ فضلنا نضحك ونهزر والميكب أرتست جت وبدأت تجهزنا لكن انا كان كل تفكيرى فى إللى جاى وازاى هتكون حياتى مع مراد 
_______________ 

ايه ياعم الجمدان ده 

مراد ضحك وبصله" حبيبى عقبالك وتعقل 

زين بضحك" لا منا خلاص ناوى أكمل نص دينى وإتجوز

مراد بابتسامه" وياتره مين سعيدة الحظ 

زين بغرور " بنت عمكَ تاليا 

مراد بضحك " كنت حاسس بس أنتَ كلمت جدك فى الموضوع

زين بهدوء" لا لسه نخلص من موضوع جوازك وهكلمه 

مراد بغرور " طيب اخلص وهات جاكيت البدله لبسهولى 

زين بضحك" ايه يا صحبى أنتَ صدقت انك عريس ولا ايه دنتَ من يومين مكنتش طايق نفسك علشان هتتجوزها 

مراد بخبث" لا منا ناوى أعلمها الادب 

زين لنفسه " وربنا خايف هى إللى تعلمكَ الادب 

مراد بغيظ" زين أنتَ بتبرطم بتقول ايه 

زين ضحك ومسك الجاكيت ولبسهوله" ولا أى حاجه مبروك يا حبيبى 

مراد بصله وحضنه
مراد وزين مش بس ولاد عم هما صحاب وأقرب اتنين لبعض

زين بابتسامه " يلاه علشان تاخد عروستك لانه جدك والعيله كلها منتظراكم فى القاعه 

مراد  طلع وخبط على اوضة البنات وزين نزل ينتظرهم تحت 

تاليا فتحت وهى لابسه فستان سواريه جميل اووى وحاطه ميكب خفيف يبين ملامحها 

مراد " احم انتوا خلصتوا 

تاليا بابتسامه " اه

مراد بخبث " طيب زين كان بيسأل عليكِ تقدرى تنزلى وتشوفيه وانا هجيب ريتاا واجى وراكم 

تاليا ابتسمت وهزت رأسها بالموافقة 

تاليا نزلت وزين كان واقف قدام العربيه اول ما شافها فضل متنح وبيبصلها بحب 

تاليا بخجل من نظراته " احم مراد قلى انكَ بتسأل عليا 

زين بدون وعى" هو أنتى قمر كده ازاى 

تاليا وشها آحمر وحاولت تغير الموضوع " انا بقول يلاه بينا علشان منتاخرش 

زين ضحك وفتحلها باب العربيه وهى ركبت وهو طلع جنبها وبدأ يسوق وكل شويه يبص عليها وده خلاها تتوتر 
_________________ 

كنت واقفه قدام المرايه بعد ما الكل طلع وفجاة لقيته ورايا 

التفت وبصتله كان بيبصلى بنظرات كلها حب زى زمان، عيونه كانت بتلمع بشكل غريب 
يعنى معقوله يكون مراد بيحبنى 
بس لو هو بيحبنى ليه متغير معايا؟ ليه بيعمل كل ده 
اسئله كتيره كانت بتدور فى عقلى مش لاقيه ليها أجابه بس قاطع تفكيرى صوته وهو بيمدلى ايده 

ابتسمت وحطيت ايدى فى ايده 

= لازم اعترف انك طالعه قمر اوووى النهاردة 

ابتسمت بخجل وحسيت وشى قلب طماطم فا ضحك وقرب منى وهو بيهمس فى اذنى " انا بقول يلاه بينا بدل متحمرى اكتر من كده وانا مش مسئول عن إللى هيحصل 

بصتله بصدمه وانا بحاول استوعب كلامه

اخدنى وروحنا على القاعه وما مرش وقت طويل وتم جوازى انا ومراد

كنت واقفه مبسوطه وانا شايفه العيله كلها بترقص مع بعض والفرحة فى عيون الكل وخصوصا جدى إللى كان بيرقص بكل حماس وكأنه رجع ل أيام شبابه ومراد إللى كان بيضحكَ مع زين وباقى صحابه وكل شويه يبصلى وانا تلقائى ابتسم 

خلصنا ورجعنا البيت وسط فرحه الكل لكن الصدمه الكبيره لما لقيت بنت لابسه لبس ضيق ومفتوح وشكلها غريب  وماسكه شنطه واول ما شافت مراد جريت عليه وحضنته وو......

_ دنتِ نهار ابوكِ اسووود 

يتبع


اتعصبت ومحستش بنفسى غير وانا بشدها من شعرها 

دنتِ نهار ابوكِ اسود 
أنتِ مين يابت 

_ عاا مراد الحقنى من المجنونة ديه 

الكل كان واقف بيضحك وانا التفت وبصيت لِمراد اللى كان بيحاول يكتم ضحكتة 

بصتله بتهديد " مين السلوعة ديه وازاى تحضنك كده 

مراد ضحك وقرب شال ايدى اللى ماسكه شعرها " ممكن بس تهدى علشان افهمك

جدى وقف قدامى وبصله بحده " متقول مين ديه يا ولد وازاى تحضنك قدامنا كده 

مراد بصله باحترام " احم ديه شاهى يا جدى بنت عمى عاصم مش فاكرها 

_ كملت هى حصلت تيجى هناا برجليها دنا هطلع عين اهلها السلعوة ديه 

كنت بقول كده فى نفسى وانا ببصلها بوعيد وهى بتبصلى بخوف ومتخبيه وراء مراد 

جدى ابتسم واعتذرلها على اللى عملتُه " معلش يا بنتى انا بعتذرلك عن تصرف ريتاا هى مكنشى قصدها 

شاهى بابتسامة " عادى يا جدى محصلش حاجه

الجد بهدوء"طيب يا مراد يلاه خد عروستك واطلع على اوضتك 

مراد بصلى وابتسم بخبث " عيونى يا جدى 

بصتله بغيظ ولفيت وشى الناحية التانيه وثوانى ولقيته بيشلنى 

_ عاااا يا حيو*ان نزلنى 

الكل ضحك ومراد اخدنى وطلعنى اوضته واول ما وصلنا رَمانى على السرير

مراد بغيظ" يخرب بيتك دنتِ تقيله اووى 

 هو قال عنى تقيله عاااا مسكت المخدات وفضلت اضر*ب فيه 

_ بقااا انا تقيله يا قليل الذوق هو فى حد عاقل يرمى عروسته بالشكل ده بس هقول ايه اتدبست فى واحد حما*ر مبيفهمش 

ربع ايده ووقف قدامى " أنتِ قد كلامك ده 

بصتله بغرور " ايوه طبعنا اومال خايفه منك 

_ ايه ده أنتَ بتقرب كده ليه ايأك تفكر تقرب منى انا بحذرك اهو 

فضلت ارجع لورا لحد ما لصقت فى الحيطة وهو وقف قدامى حاولت اتحرك بس كان بيمنعنى 

=بقااا انا قليل ذوق وحما*ر 

بصتله بقوة عكس خاالص الخوف اللى جوايا " اكدب يعنى 

_يعنى مش بس مجنونة لا ولسانك طويل 

=اذا كان عاجبك مش عاجبك طلقنى 

ضحك بسخرية" لا اطلقك ايه بس دنا هطلع عين اهلك

قال اخر كلامه بز*عيق فا اتنفضت هو انا اه ابأن قوية لكن فى الحقيقة انا كتكوت ضعيف الجناح يا جماعة

_ ايه ده أنتَ بتز*عق كده ليه 

=لا ولله مش عارفة ليه ممكن تفهمينى ايه إللى عملتيه تحت ده وازاى تعملى كده فى شاهى 

_ اممم قول كده أنتَ متعصب علشان السِلعوة بتعتكَ 

= وأنتِ زعلانه ليه 
قولىِ الحقيقة أنتِ لسه بتغيرى منها 

اتوترت " وانا اغير منها ليه 

بصلى بخبث " أممم يمكن علشان  الفكرة إللى أنتِ واخدها عنها من واحنا صغيرين لسة موجوده فى دماغك ولسه لحد دلوقتى فاكرة انها ممكن تاخدنى مِنك 

اخدت نفس وبصتله بغضب انا عارفه هو عاوز يوصل ل أى " ده كان زمان يا بشمهندش لكن دلوقتى لا أنتَ ولا هى تفرقوا معايا 

قرب منى اكتر وفضل مثبت عنيه فى عنيا وبيبصلى بتركيز وده خلانى اتوتر 

= أنتِ بتكدبى يا ريتاال أنتِ لحد دلوقتى بتحبينى 

_ ريتال محدش بيقولى اسمى غيره كلهم بيقولولى يا ريتااا لكن منكرش انه اسمى بيبقه حلو اووى يا جماعه لما هو بيقوله انا ايه إللى بهببه ده 

_ ابتسمت بسخريه ومدتلوش اهتمام وروحت وقفت قدام الدولاب وطلعت بيجامة جميله من بتوعى وقبل ما ادخل الحمام علشان اغير الِتفت وبصِتلهُ بحزن وخذلان" أنتَ انانى يا مراد ومبتحبش غير نفسك ومتتوقعش فى يوم انى احبكَ او علاقتنا ترجع زى زمان أنتَ إللى اخترت تسافر وتسبنى علشان تكمل دراستكَ ورغم كده انا معترضتش او حاولت اقف فى وش مستقبلكَ وحتى لما رجعت أنتَ كنت مراد تانى غير إللى اعرفه شخص قا*سى، عنيد، مغرور مش شايف غير نفسه وبس معاملتكَ اتغيرت من اول يوم رجعت فيه مصر وُأنتَ اخترت تتجاهلنى وأنتَ عارف انى اكتر حاجه بكر*ها فى حياتى التجاهل لدرجة كنت بسأل نفسى الف مره انا عملت ايه علشان هو يعاملنى كده بس ملقتش اجابة  وعلشان كده قررت انساكَ واطلعك من حياتى ولازم تعرف يا بشمهندش مراد مهران انكَ صفحة واتقفلت من زمان وجوازنا ده غصب علشان جدى 

لفيت وشى الناحيه التانية ومسحت دموعى وقبل مفتح باب الحمام كان مسك ايدى وشدنى لحضنه 

زقيته وانا ببصله بغضب " انا حذرتكَ وقولتلك متقربش منى 

= كل كلامك صح بس إللى متعرفهوش انى كنت مستنى بفارغ الصبر الدراسه تخلص علشان ارجع وأطُلب ايدكِ من جدى ويومها كنت مبسوط وقررت اكلمكِ واقولك انى راجع مصر بس قبلها جدى رن عليا وبلغنى بخطوبتكِ وانكِ موافقة وطلب منى انزل علشان احضر الخطوبة تقدرى تقوليلى كان هيبقه موقفك ايه لو حد كلمك وقلك انى هخطب غيرك وقتها مصدقتش وكلمت زين بس هو كمان اكِدلي انكِ هتتخطبى يومها قررت انى مرجعش واكُمل هناك وقطعت كل حاجه كانت تربطنى بيك حتى انى مكنتش طايق اسمع اسمكِ 
 أنتِ مستنيه ايه مِنى لما اشوفكِ اخترتى غيرى ردى عليا 

كان بيتكلم بز*عيق وغضب باين على ملامحه ز*قيته بقوة وانا بضر*به على صدره وبطلع كل غضبى فيه "أنتَ واحد غبى، غبى يا مراد ومش بتفهم أنت ازاى فكرت ولو مجرد تفكير انى ممكن اكُون لحد غيرك ازاى فكرت فى كده 

قاطعنى وهو بيهزنى بع*نف ودموع مكتومه فى عنيه رافضة تنزل " اومال تسمى خطوبتك ايه هاا أنتِ ازاى قادرة تكونى كده انا مبقتش فاهمكِ

ضحكت بسخريه ودموعى غرقت وشى " أنتَ عمرك ما هتقدر تفهمنى يا مراد عمرك 

سبته ودخلت بس قبل ما ادخل بصتله بعتاب وحزن " و اه خطوبتى ديه كانت لعبة منى علشان اخليكَ تنزل مصر كنت فاكره انى لما اطلب من جدى وزين يقولولكَ كده هتنزل بسرعة علشان توقف الخطوبة وتوقف فى وشهم بس مكنتش اعرف انك واحد جبان وهتفكر كده وعلى فكرة انا حاولت اتواصل معاكَ اكتر من مره بس كان فونك مقفول ديما  

دخلت الحمام ونزلت تحت الدوش وانا بعيط مش قادرة اصدق انه بسبب كدبة مِنى احنا وصلنا لهنا كنت فاكره انى بالطريقة ديه هخليه ينزل مصر ويسيب كل حاجه علشان بس يوقف خطوبتى بس مكنتش اعرف انه ثقته فيا قليلة اووى كده 

_______________

مراد كان واقف مصدوم وبيحاول يستوعب كلامها 
لعبة! يعنى كل ده لعبه 

مراد بغضب " مستحيل اكيد بِتكدِب
 
مراد طلع وطلب من زين ينزل يقابله فى الجنينه 

زين بحيرة" فى ايه؟ أنتَ ازاى تسيب عروستكَ وتنزل كده 

مراد بحده " انا عاوز اعرف حاجه وحده ريتال اتخطبت لما كنت مسافر ولا لا 
وخبر الخطوبه إللى أنتَ قولتلى عليه كان صح ولا كان كدبه منكم انطق يا زين 

زين بتوتر " ..... 
مراد بصدمه" 

#نهاية البارت الثامن 

زين بحيرة" فى ايه؟ أنتَ ازاى تسيب عروستكَ وتنزل كده 

مراد بحده " انا عاوز اعرف حاجه وحده ريتال اتخطبت لما كنت مسافر ولا لا 
وخبر الخطوبه إللى أنتَ قولتلى عليه كان صح ولا كان كدبه منكم انطق يا زين 

زين بتوتر  وخوف ظاهر " احم بصراحه موضوع الخطوبه كان خطة بين ريتال وجدى

مراد بصدمه" خطة؟ 

زين بسرعة" ولله انا كُنت هقولك بس ... 

وقبل ما يكمل مراد ضر*بة بالبو*كس وقعه فى الارض 

مراد بغضب" انتوا دمرتونى وتقولى خطه وكُنت هقولك 
مراد سابه وطلع  اوضته 

زين بوجع وهو واقع على  الارض " اااه وانا مالى بس، مِنكِ لله يا ريتال أنتِ وجنانكِ

تاليا شافته وجريت عليه " زين مالك ايه عمل فيك كده 

زين بوجع" اخوكِ ايده تقيلة اووى

تاليا بضحك "  أنتَ عملتِله ايه وبعدين ازاى يسيب عروسته وينزل يقابلكَ

زين بغيظ" يخرب بيته هو وعروسته انا مال اهلى بجنانهم

تاليا بضحك" طب تعال معايا ندخل دلوقتى وبعدين قولى ايه إللى حصل علشان عندى فضول اووى اعرف 

زين بغيظ" ياعم اوعى بقااا انتوا عيله كلها مجانين

تاليا فضلت تضحك عليه 

زين بغيظ" أنتِ بتضحكِ على ايه يابت
 
تاليا وهى تحاول كتم ضحكتها ولكنها لم تستطيع" شكلكَ يضحكَ اووى وفضلت تِضحك لكن وقفت ضحك لما لقت شاهى جريت على زين وهى بتبصله بقلق
 
شاهى بخوف" ايه ده زين ايه حصلك
 
زين كان هيتكلم بس تاليا سبقته" لا مفيش ياختى خليكِ بس فى حالكِ 

زين بصلها بضحكه مكتومة 

شاهى بغيظ" انا بكلم زين ياريت أنتِ متدخليش
  
تاليا بغضب وغيرة " لا دنتِ شكلك مش ناويه على خير وعاوزه تربية من جديد 

وثوانى وكانت تاليا بتشدها من شعرها وتضر*ب فيها وزين قاعد على الارض و واقع على نفسه من الضحك 
_______________ 
ريتال طلعت من الحمام لقت مراد نايم على السرير وعارى الصدر 

ريتال بغضب " أنتَ يا بنادم 

مراد ببرود " يا نعم 

ريتال بغيظ من بروده"  قوم الِبس حاجه
 
مراد باستفزاز" لا انا بحب انام كده 

ريتال بغضب " ده لما كنت متنيل قاعد فى  الاوضة لوحدك لكن دلوقتى فى ز*فته عايشة معاك فى نفس الاوضة ولازم تحترم ده 

مراد ببرود اكبر" لا مهو الز*فتة ديه بقت مراتى ولازم تتعود على كده 

ريتال بغيظ " متقولش عليا ز*فته 

مراد بحيرة" الاه أنتِ إللى قولتى على نفسكِ كده انا جبت حاجه من عندى 

ريتال بغضب" أنتَ واحد مستفز وقوم من على السرير عاوزه انام 

مراد بضحكة سخرية" لا حضرتكِ ده سريرى عاوزه تنامى جنبى اتفضلى مش عاوزه نامى على الاريكة إللى قدامكِ ديه 

ريتال بغضب" لا هتقوم يا مراد وأنتَ إللى هتنام على الاريكة انا مبعرفش انام عليها 

مراد بعند" ميخصنيش أنتِ حابه تنامى جنبى تعالى مش عاوزه نامى على الاريكة من غير شوشرة علشان عاوز انام

ريتال بهمس" عنيد ومغرور وقليل ذوق 

مراد باستفزاز " بطلى برطمة واقفلى النور 

ريتال بصتله بغيظ واخدت فرشة وقفلت النور ونامت على الاريكة

مراد لنفسه " بقااا انا مجنونة زيكِ تعمل فيا خطة زى ديه، طيب مبقاش مراد مهران لو معلمتكيش الادب يا ريتال بس الصبر 

________________

زين وقف ضحك وقام شال تاليا من فوق شاهى إللى كانت هتمو*ت فى ايدها 

زين بغضب متصنع" تاليا كفايه بقااا 

تاليا بغضب " سبنى عليها يا زين انا هربيها من اول وجديد 

زين بصلها بصة ارعبتها وخلتها تُسكت والتفت لقه شاهى وشها مجروح وشعرها منكوش حاول يكتم ضحكته ومدله ايده 

شاهى بغضب " زين هو كل بنات عيلتكم مجا*نين ؟

تاليا بغضب " انا هوريكِ مين المجانين يا بنت **
 
زين بضحكه مكتومة" تاليا قولتلك بس 

زين بأسف" انا اسف يا شاهى على إللى حصل 

شاهى بوجع " لا محصلش حاجه بعد اذنكم وسأبتهم ودخلت 

زين بضحك" أنتِ اتجننتى يا تاليا ديه ضيفة تقول علينا ايه 

تاليا بغيرة" أنتَ مش شايف كانت بتبصلك ازاى

زين بخبث" اممم والجميل غيران 

تاليا بتوتر " لا طبعنا انا اغير من السلعوة ديه اكيد لا وسأبته ودخلت وهو فضل يضحك عليها 
 
زين بضحك " شاهى مغلطتش بنات العيله كلهم مجانين 

زين افتكر كلام جده عن عريس تاليا ودخل بسرعه يلحق جده قبل ما ينام

دخل اوضة المكتب لقه جده قاعد وبيقراء 

زين لنفسه " بالله ما حد عاقل فى العيله ديه غير جدى 

جده شافه وابتسم " تعال يا زين 

زين ضحك ودخل قعد قصاده " احم كنت جاى وعاوز اتكلم مع حضرتك فى موضوع 

منصور بخبث" تاليا مش كده 

زين بهدوء " صح 

منصور " قولى وافقة على العريس 

زين بغضب مكتوم " لا يا جدى ت أنا جاى وطالب ايد تاليا مِنك 

منصور بابتسامه " أممم وهى موافقه 

زين بابتسامه " هى تطول تتجوزنى اكيد موافقة

منصور بحب" خلاص الصبح هعلن  عن  خُطوبتك أنتَ وتأليا 

زين ابتسم وقام حضنه " والعريس؟ 

منصور بضحك " عريس! انا جبت سيرة عريس 

زين ضحك وعرف انه ديه خطة من جده علشان يطلب ايد تاليا 

زين بضحك " ماشى يا جدى طلعت مش ساهل برضوا 

الجد ضحك وضر*به بخفة على كتفه" طيب يلاه على أوضتك 
زين ضحك وطلع على اوضته 
______________ 

بعد وقت مراد اِتأكد انه ريتال نامت قام وحطها على السرير واخدها فى حضنه ورجع نااام  

وفى صباااح يوم جديد 

مراد قام على صوت صراخ ريتال 

_ عاااااااااااااااا يا متمحر*ش 

نهاية البارت التاسع ❤

#روايه 
#العنيد_والمجنونه 
#بقلمى 
#مارينا_عبود 


تعليقات

التنقل السريع