القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية فيروزتي البارت السادس والسابع بقلم ايمان محمد في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه


البارت السادس و السابع 

فيروزتي

فيروز و هي تمسك بيد أسر؛ أسر انا عايزه اقولك حاجة مهمه

أسر؛ قولي يا حبيبتي مالك

فيروز بتوتر؛ انا

أسر بقلق؛ مالك ياحبيبتي

فيروز ببكاء انا مش هقدر اجيب بيبي يا أسر

أسر بصدمه مع حزن؛ ازاي يعني مش فاهم و ازاي مقولتليش قبل الجواز

فيروز؛ انا اسفه بس لسه عارفه امبارح و مكنتش عارفه اقولك ازاي

أسر؛ و ايه السبب اللي يخليكي متحمليش

فيروز؛ عشان انا مريضه قلب و ده كان السبب ان اغمى عليا

أسر؛ تب هنعمل ايه ماما هقولها

فيروز بصدمه وسط بكأها؛ قصدك ايه مش فاهمه

انتا كل همك امك تب و انا مش همك اني ممكن اموت و لا حاجه

أسر؛ طبعآ هماني بس ماما نفسها اجبلها عيل

فيروز؛ تب هتعمل ايه هتقولها انا مش معرفه حد من اهلي

أسر؛ انا مطر اعرفها 

فيروز بفقدان الأمل؛ ماشي يا اسر

ذهب الجميع للنوم 

في الصباح استيقظ الجميع كالعاده و من لم ينم الليل من التفكير فيروز طبعاً 

الكل تجمع لتناول الفطور و بعد ذالك بقى أسر ليخبر والدته بالطبع 

أسر؛ امي عايزه اقولك حاجة مهمه 

الام؛ في ايه يا بني 

أسرو قد قص عليها ما حدث 

الام؛ و هتعمل ايه يابني 

أسر؛ مش عارف 

الام؛ بص يبني انتا لازم تتجوز 

نزلت الجمله كالصاعقه على أسر و فيروز التي تستمع الي كلامهم من خلف الباب 

أسر؛ ازاي يا أمي الناس. هتقول عليها ايه ده احنا لسه متجوزين بقالنا شهرين 

الام؛ خلاص تفضل على زمتك كمان اربع شهور و هتطلق عشان مبتخلفش 

أسر؛ ده الي انتي شيفاه يا أمي 

الام؛ ايوه يا بني

صعدت فيروز ببكاء الي غرفتها و ذهب أسر لعمله

في مكان آخر يجلس الدكتور رحيم و صديقه المقرب حمزه يجلس كل منهم على الطاوله

حمزه؛ رحيم غلط الي انتا عملته ده البنت لو عرفت انتا هتندم

رحيم؛ متقلقش مش هتعرف

حمزه؛ بس انتا كده هدمر مستقبلها

رحيم؛ سيبها لله

حمزه؛ و نعمه بالله

نرجع لفيروز اخذت هاتفها لتتحدث الي اختها و قصت لها ما حدث

نور؛ اهدي تب انتي كويسه

فيروز؛ انا كويسه 

نور؛ تمام متزعليش نفسك خلاص اعملي الي هو عوزه بس بطريقتك 

فيروز؛ ازاي 

نور؛........ 


في المساء بعد تناول العشاء صعد الجميع الي 

شققهم

اخذت فيروز دوش لستريح من عناء النهار و خرجت

ذهبت لأسر و قالت؛ أسر انا سمعت اللي مامتك قالتو

و انا موافقه هفضل معاك اربع شهور و هطلق

أسر؛ متزعليش مني بس انا عايز أطفال

فيروز؛ مش هزعل؟ ازاي ده انا انصدمت فيك انا كنت مفكرك هتخاف عليا

أسر؛ اهدي يا حبيبتي

فيروز؛ متقولش حبيبتي دي تاني على لسانك

أسر كاد يمسك يدها الي ان زرفتها بعيداََ عنها و قالت من انهارده ملكش دعوه بيا ابداََ و أسرعت الي غرفه نوم أخرى و اغلقت الباب عليها و خذت تبكي

مر الوضع هكذا حتى قرر أسر السفر إلى عمله الأساسي

و بدأ العام الدراسي و قررت فيروز الاهتمام بدراستها تحت حقد من ناديه و تشجيع من إسراء و من اختها هي تتمنى دخول كليه طب

أسر؛ فيروز مش هتسلمي عليا يمكن دي تكون اخر مره نشوف بعض َ فيها

فيروز خرجت من غرفتها حاضر

اخذ أسر يحتضنها بعنف كأنها يتهرب منه و قال بصوت هامس و كله رغبه

وحشتيني

فيروز و ابعدته عنها و قالت بعكس ما في داخلها و انتا موحشتنيش

أسر؛ على العموم انا مسافر و بعد شهرين هبعتلك ورقه طلاقه

فيروز و هي تتمثل القوه؛ و انا هكون اسعد وحده في الدنيا

ذهب أسر وسط حزن من اهله

َو مرت الايام و فيروز تهتم بمذاكرتها و تذهب مع خالتها مروه للاطمئنان على حالتها و هلي يوجد تقدم 

و ام أسر تبحث عن عروس لابنها

والطبيب رحيم يحس بتأنيب الضمير

و مضت الاشهر المتبقيه من الاتفاق حان الاون ان يكشف السر

في الصباح نزل الجميع كالعاده و بعد آن تناولو الفطور ذهب الجميع الشغاله و تبقى والده أسر و فيروز

والده أسر؛ الاتفاق مده انتهت يا بنتي تحبي تفضلي و يتجوز عليكي احنا موافقين تحبي تطلقي بردو موافقين

فيروز لا انا هطلق لا مش اعيش كده انا اصلا غيرت أهدافي و بقيت ببص لقدام انا هكلم بابا و هعرفو و هو هيجي و تتكلمو معاه

و في المساء تجمع رجال العلتين و تم الطلاق بالمعروف

ذهبت فيروز الي بيت ابيها و علامات الحزن واضحه عليها و خسره الكثير من الوزن في الاونه الاخيره بسبب حزنها و مذاكرتها فهي تريد أن تكون دكتوره

ذهبا الي غرفتها لتفرغ اشيائها و جاءوقت الامتحانات

كانت تأخذ علاجها بانتظام و لكن الحزن يؤثر على القلب كثيراََ كما نعلم و هي تفرع الملابس في الخزانه وقعت مخشي عليها


البارت السابع

عند عياده الدكتور رحيم

ايه دكتور مالها قالها والدها

رحيم؛ بس اتعرضت لحزن شديد انا اديتها حقنه شويه و هتفوق

الام؛ يحبيبتي يا بنتي طبعا اتطلقت لازم تزعل

اول ما سمع الدكتور الخبر ارتسمت ابتسامه على محياه و قال عن اذنكو يا جماعه

في عرفه الكشف

رحيم اخرج هاتفه ليتحدث الي صديقه حمزه

حمزه؛ الو

رحيم؛ الو أذيك يا حمزه  يقولها بفرح شديد

حمزه؛ ايه الفرحه دي ايه الي حصل

رحيم؛ اتطلقت يعني ليا فرصه تانيه

حمزه؛ و فرحان ان انتا اسببت في طلاق بنت ملهاش زنب

رحيم و قد شعر بالحزن؛ حمزه انتا عارف انا بحبها اد ايه انتا عارف انا كنت بشوفها و هي جايه مع خالتها ببقى هتهبل عليها انا مكدبتش هي فعلا عندها ثقب في القلب 

حمزه؛ بس بتخلف يا رحيم حرام عليك

رحيم؛ بس انا بحبها

حمزه؛ برحتك يا رحيم سلام

رحيم؛ سلام

جلس رحيم بحزن وقال لممرضه دخلي الكشف

بعدما فاقت فيروز عادو للمنزل و مرت الايام خسرت وزنها حتى ٦٠ كيلو أصبح جسدها متناسق و حالتها النفسيه في تحسن و بدأت امتحانتها كانت لا تأكل و لا تشرب من توترها و جاء اليوم الوعود يوم ظهور نتيجه تعبها طوال هذه الشهور

فيروز؛ ماما عايزه اجيب النتيجه

والدتها؛ استنى اخوكي هيجي معاكي

فيروز؛ انا خايفه  و متوتره عايزه اروح دلوقتى

دخل اخاها زين و قال يلا يا فيروز عشان نمشي

فيروز؛ انتا اتأخرت كده ليه

زين؛ معلش حق عليا يلا

و اسرعو لاستلام النتيجه أسرعت فيروز الي الأوراق

و قد أخذت الدرجه التي توصلها الي هدفها ٪99

حضنت فيروز أخيه

فيروز؛ الحمدلله نجحت انا كنت خايفه

زين؛ متخفيش ربنا عوض تعبك

فيروز؛ الحمدلله

عادو للمنزل وسط افرح من أهلها طبعآ مش كلهم يوجد منهم الحاقدين هنحكي عليهم لسه

في اليوم التالي جائت إليهم بنت خالتها مروه تسمى مريم؛ أذيك يا فيروز عامله ايه

فيروز؛ الحمد لله تمام النونه عامله ايه

مريم بمكر؛ الحمدلله والله سجده تعباني احسن حاجه انك مش بتخلفي ريحتي نفسك

فيروز بحزن؛ ربنا يخليهالك و جاء الجيران للتهنئه هذا المعروف هناك في. القريه لما حد بينجح الكل بيبارك و كذلك الأحزان

مريم بخبث؛ فيروز

فيروز؛ نعم

مريم؛ هو انتي متعرفيش اللي حصل

فيروز؛ ايه اللي حصل

مريم؛ مش أسر خطب بنت عمه

فيروز بحزن؛ الف مبروك عقبال الليه الكبيره

مريم؛ والله زعلت علشانك لوكده بقى اجبلك انتي كمان عريس مهي عدتك قربت تخلص

فيروز؛ لا شكراََ انا بقيت دكتوره و مش هتجوز تاني

مريم بغيظ؛ برحتك انا قولت افيدك بدل مبقيتي مطلقه كده

فيروز؛ ملكيش دعوه انا عرفت امك مش بتاخدك معاها عند الدكتور

 مريم :ليه

فيروز؛ مفيش اصلك جوهره بتخاف عليكي

مريم بغرور؛ طبعاََ انا ماشيه زمان جوزي قلق

فيروز؛ تب يلا سلام

مريم؛ سلام

لم تكترث للخبر لأنها لاتريد أحزان نفسها و كان اليوم يوم زيارتها لطبيب

ذهبت مع والدتها في غرفه الكشف دخلت هي و امها

رحيم بفرحه؛ اهلا يا فيروز عامله إيه ازيك يا أمي

فيروز؛ الحمد لله بخير

الام؛ أذيك يا بني

رحيم؛ الحمد لله

رحيم؛ اطلعي يا فيروز على السرير الطبي و اخذ يتفحصها بسعاده هفو لا يراها كل زياره فقد و قال النبض تمام اهم حاجه الحاله النفسيه هنعمل اشاعه نشوف الثقب بيزيدو لا لا

الام؛ تمام هنعملها و نيجي بكره ان شاء الله 

عادو للمنزل مع العلم عياده الدكتور رحيم في بلد جمب القريه  

تاني يوم في الصباح استيقظت فيروز بنشاط ذهبت لتأخد شاور و تعد الفطار عالعاده و اخذت تيقظ أخواتها 

فيروز؛ زين أصحي 

فيروز؛ زيييييييييييييين بصوت مرتفع افزع زين 

زين؛ في ايه من اللي مات 

فيروز بضحك؛ أصحي يبني هتتأخر على شغلك 

زين؛ انا عارف بتعملي كده عشان بقالك كام يوم متضربيش على قفاكي و اخذ يضحك 

فيروز؛ ده انتا بارد  قوم صحي اخوك يلا 

زين؛ ٢١ سنه بشره بيضاء الشعر اشقر الطور ١٧٥ الجسد متناسق 

على؛ الأخ الأصغر في العيله العمر ١٣ سنه البشره الحنطيه الشعر بني يشبه شعر فيروز 

ذهبت فيروز لتيقظ والديها 

خبطت فيروز على الباب يلا يا بابا يلا ياماما الفطار جاهز 

انتهو من الفطور و ذهب زين الي عمله 

فيروز؛ بابا حضر العربيه عشان نروح نعمل الاشاعه والدها؛ حاضر يا بنتي

ماما هتيجي؛ اه هاجي يلا 

ذهبوا جميعا ََالي معمل الاشعات  

بعدما انتهت فيروز من الاشعه 

فيروز؛ يا دكتوره بو في حاجه عرفيني متقوليش لأهلي 

الدكتوره؛ متقلقيش يا فيروز النتيجه كويسه الثقب موسعش ملي حتى 

فيروز؛ الحمدلله طمنتيني

و خرجت الي والديها 

والدتها؛ عملتي ايه 

فيروز؛ الحمدلله مفيش حاجه 

الدها؛ فين الاشعه 

فيروز؛ الدكتوره بتخلصها اهو و هنمشي 

بعد وقت قليل جاءت الطبيبه و اعطتهم الاشعه و عادو للبيت 

في المنزل و فيروز تجهز الغداء 

الدتها؛ ايه يا فيروز هنروح للدكتور انهارده بليل 

فيروز؛ والله يا ماما كفايه كده طالما انا كويسه خلاص 

الدتها؛ لا يبنتي عشان. ميحصلش مضاعفات 

فيروز؛ خلاص انا هروح لوحدي متتعبيش نفسك 

والدتها؛ ماشي يا بنتي ابقى خلي بالك من نفسك 

حل المساء و اخدت فيروز تجهز نفسها ارتدت جوب بلاسيه اسمر و هاي كول بنفسجي و جاكت اسمر و طرحه بنفسجي و حذاء مريح ابيض ملون بالبنفسجي 

و ذهبت إلى العياده 

في العياده 

فيروز تقول لممرضه؛ انا عندي حجز هنا انهارده 

الممرضه؛ اوبس 

فيروز؛ ايه 

الممرضه؛ ده انا نسيت 

فيروز؛ ازاي يعني انا لازم اكشف انهارده 

الممرضه؛ تب دقيقه هقول للدكتور 

فيروز؛ تمام 

فيروز في سرها هي كانت نقصاكي انتي كمان امال شغاله هنا ليه طالما بتنسي 

قاطع شرودها صوت الممرضه؛ اتفضلي ادخلي 

فيروز :تمام شكراََ 

رحيم؛ اهلا يا فيروز عامله ايه 

فيروز؛ الحمد لله و أعطته الاشعه 

اخذ رحيم الاشعه و هو ينظر في عينها و سألها 

رحيم؛ ماما مجتش معاكي لسه 

فيروز؛ محبتش اتعبها 

رحيم؛ تب تمام الاشعه كويسه و انتي كويسه بس هديكي دوه هتخديها علطول عشان الخنقه الي بتجيلك 

فيروز؛ تمام شكراََ 

كتب رحيم اسم الدواء تمد فيروز الورقه لتأخذها فأمسك رحيم بيدها فأسرعت بسحب يدها 

فيروز؛ في ايه يا دكتور 

رحيم؛ فيروز انا عايزه اقولك حاجه 

َتفتكرو هيقولها ايه التفاعل بقى وحش و بشكر الناس اللي بدعمني لو عايزينو يقولها اكتبو في الكومنتات 


بقلم Eman Mohamed

تكملة الروايه من هنااااااا 


 

تعليقات

التنقل السريع