القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية فيروزتي البارت 4_5_6بقلم ايمان محمد في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه



فيروزتي البارت الرابع

اسرع أسر بلهفه يوقظها

أسر : فيروز فوقي يا حبيبتي مالك

شالها و دخلها على السرير بعد مده فاقت كانت تشعر بألم في قلبها التفتت الجانب وجدت أسر نائم على الكرسي و ماسك ايدها قامت من غلي السرير غطته

و دخلت خدت شاور و خرجت لقيت أسر صحي

أسر بلهفه مالك يل حبيبتي

فيروز بتعب، انا تمام الحمد لله

أسر، تب اقعدي نتكلم

فيروز، لا انا عايزه ارتاح شويه انا هنام

ذهبت للنوم و أخذها أسر في حضنه و نامو

في اليوم التاني

ناديه و هي بتخبط

ناديه، فيروز أصحي عشان نروق

خرج أسر و قال

هي مش هتنزل انهارده يا ناديه

ماشي يا أسر قالتها ناديه 

ناديه في سرها دي حكتله الي حصل و ان انا بهدلتها في الشغل و بعدين الي بتدلع يلا انزل اشوف اسراء

اسراء: زوجه الأخ الكبير و الأخ الكبير يسمى زياد 

ناديه : إسراء بت يا إسراء 

اسراء: في ايه على الصبح 

ناديه : يلا عشان نروق ياختي 

إسراء : هو انتي معرفتيش تتشطري على فيروز تتشطري عليا 

ناديه : بصي انا ذهقت منكو يلا

إسراء :يلا ياختي

في شقه أسر في غرفه النوم بالتحديد

فيروز و هي تتثآب و تدتي بيجامه خفيفه

اسر:صباح النور يا روحي

فيروز : صباح الخير يا حبيبي

أسر : عامله إيه دلوقتي

فيروز : الحمد لله تمام

أسر : انا جهزتلك الفطار عشان ترتاحي

فيروز قبلته من خده تسلم يا حبيبي

أسر : لا كده مش بقى متيجي

قهقهت فيروز

أخذها  أسر في عالم العاشقين

في الطابق الأول خصوصا في المطبخ

ناديه : و بعدين بقى

إسراء :و بعدين ايه

ناديه : هي البت الي فوق دي مش هتنزل

إسراء : حرام عليكي يا ناديه سبيها في حالها دي باين عليها غلبانه و لا عشان هي احلا منك

ناديه ٢٣ سنه الجسد فلات جدا البشره الحنطيه ملامح رقيقه الشعر الاسود


اسراء: البشره البيضاء الجسد المتوسط ملامح عاديه شعر اشقر

ناديه : احلا مني في ايه دنا عودي ارفع منها

إسراء بصوت منخفض : مهي دي المشكله

ناديه:بتقولي حاجه يا إسراء

اسراء: ابداََ

ناديه: تب اعملي السلطه و انتي ساكته يختي

شقه أسر

بعد ما خرجت فيروز من المرحاض ترتدي البرنس الوردي و تتساقط من خصلاتها قطرات المياه

فيروز:  أسر يلا عشان ننزل

أسر : سيبيني شويه

فيروز و تشد يده و هو ممد على التخت

بحركه سريعه من أسر ليسحبها الي اسفله

أسر : هاتي بوسه و انا هنزل

فيروز: بس بقي يا سر يلا عشان ننزل

أسر: بصي انا مش بشبع منك تيجي تخلينا شويه

فيروز بسرعه لم يتوقعها أسر جريت منه و خلت غرفه البس و قالت خلاص هنزل انا لوحي و خرجت لسانها بحركه طفوليه

أسر و هو يضحك على طفولتها و قال ماشي هسيبك براحتي انا

في الطابق الأول في غرفه الجلوس يجلس كل من الاب و الام و كريم و زياد اخوات أسر

زياد : بابا انا كنت في المحلات انهارده و كلو تمام فاضل بس كريم يروح كمان ساعتين

الاب: الله يرضى عنك يا بني

كريم تمام بعدي الغدي همشي 

الام : ربنا يخليكو لبعض 

الجميع في صوت واحد يارب 

هبطت فيروز قالت السلام عليكم 

الكل رد و عليكم السلام 

الاب :عامله يا فيروز 

فيروز : الحمد لله يا بابا ربنا يخليك لينا 

ذهبت فيروز الي المطبخ لتساعد إسراء و ناديه و في طريقها احست بدقات قلبها تذداد وقفت تستند على الحائط و رأتها إسراء 

اسراء: مالك يا فيروز 

فيروز بعدم اهتمام لما يحدث لها : مفيش حاجه 

هنطبخ ايه انهارده 

إسراء : ارتاحي انتي احنا خلصنا 

فيروز : يعني مش عايزه نساعده 

قبل ما إسراء ترد كانت ناديه سابقه : والله الي بيساعد مبيشورش 

فيروز لم تعيرعها اي اهتمام 

بعد مرور شهر على هذا الحال الحقد من ناديه و إسراء تلطف الجو و حب أسر لفيروز في تزايد و العكس طلبت فيروز ان تدهب لزياره  أهلها و أخبرته انها ستذهب مع خالتها لطبيب 

وافق أسر بشرط أن يكون زوج خالتها معهم 

ذهبت فيروز الي أهلها و مازال قلبها يؤلمها و بعد مده من قضاء الوقت مع أهلها ذهبت مع خالتها مروه للطبيب مع العلم انا خالتها لديها عيب وراثي في القلب و هو يسمى ثقب  و انه لن يؤثر عليها مدام الثقب لا يذيذ حجمه 

فيروز : متقلقيش يا خالتو كل حاجه هتبقى تمام 

مروه : ان شاء اللة يا حبيبت خالتك 

عند الطبيب 

الطبيب و يسمى رحيم 

رحيم : كده تمام يا مدام مروه الثقب مزادش و لا حاجه و بما انك خلفتي و محصلش حاجه فده وراثي زي ما قولتلك 

مروه : الحمد الله يا بني طمنتني 

فيروز : الحمد لله و لم تكمل جملتها و احست بألم شديد في قلبها لاحظه الطبيب 

رحيم : مالك 

فيروز : مفيش بس قلبي بيوجعني شويه 

رحيم و لأول مره ينظر بعينها و احس بتوهان 

فيروز : دكتور روحت فين 

رحيم : هو احنا كنا بنقول ايه 

فيروز كنت بقول ان انا بحس، بكده من فتره قريبه 

رحيم : تب تعالي اكشف عليكي

جلست فيروز امامه و هو يتفحص قلبها بالسماعه الطبيه و ينظر إلى عيونها احس بشئ غريب في دقات قلبها 

تفتكرو هيكون عندها ايه ده اللي هنعرفو الحلقه الجايه ادعموني خشو على صفحتي هتلاقو القصه كامله و ادعموني في الجروب الجديد  

بقلم Eman Mohamed



فيروزتي البارت الخامس

بعدما وضع الطبيب السماعه الطبيه على قلبها احس بشعور غريب في دقات قلبها و طلب منها تحليل طبيه ضروريه

ذهت فيروز مع خالتها مزكز تحاليل للفحص

فيروز : خالتو تفتكري في ايه

مروه؛ متقلقيش

فيروز؛ مش قلقانه اللي عايزه ربنا هيكون

مروه؛ و نعمه بالله

فيروز؛ خالتو متقوليش لحد ان فيه حاجه

مروه؛ ليه يابنتي

فيروز؛ انا عايزه كده مش عايزه حد يقلق و خلاص

مروه؛ ماشي يا بنتي

ذهبا معمل التحاليل و اقمت الفحوصات اللازمه

انتظرت ساعه او اكتر كان الوقت يمضي ببطء

خرجت الطبيبه و قالت

فيروز؛ فيه ايه يا دكتوره

الدكتوره؛ متقلقيش روحي للدكتور و هو هيكلمك

عادو اللي عياده الدكتور

رحيم و هو يتفحص التحليل للأسف انا

فيروز بخوف؛ في ايه يا دكتور

رحيم بحزن؛ للأسف عندك ثقب في القلب

فيروز بصدمه؛ ازاي يعني مع العلم فيروز مدخلتش مروه معاها عشان هي مريضت قلب و طبيعي لو عرفت هتزعل و ده هيأثر عليها

رحيم؛ مش دي المشكله

فيروز؛ اومال ايه

رحيم؛ الثقب ده وراثي واضح انك خدتيه من خالتك بس المشكله ان الثقب عندك ممكن يوسع في حالت انك خلفتي يعني مش هتقدرى تخلفي لان لو عملتي كده هتموتي و انتي بتولدي انا اسف ليكي

فيروز و قد سقطت الدموع من عينها بحزن شديد يعني مفيش امل يا دكتور

رحيم؛ للأسف لان لو حملتي هتعرضي حياتك للخطر

فيروز شكرآ يا دكتور

خرجت فيروز و هي تمسح دموعها

مروه؛ في ايه يا بنتي

فيروز و هي تتمثل القوه مفيش يا خالتو كان شاكك في حاجه و قالي انتي تمام

مروه؛ الحمدلله يا بنتي يلا نروح

ذهب كل منهم الي منزله و ظلت فيروز تفكر في الطريق هل ستخبر أسر ام لا

أسر؛ حمدلله على السلامه يا حبيبتي خالتك عامله ايه

فيروز وهي تتمثل السعاده الله يسلمك يا حبيبي خالتي كويسه الحمد لله

أسر يلا نطلع شقتنا انتي وحشتيني اوي

فيروز بابتسامه يلا ياحبيبي

في الشقه

فيروز؛ دقيقه يا حبيبي هاخد شور

أسر؛ تمام يا حبيبتي

في الحمام

فيروز و هي تفتح حقيبتها لتخرج منها شريط دواء مانع للحمل و علبه أخرى دواء للقلب تتناول الدواء و هي متردده في عقلها

فيروز هتعملي ايه تب مهو كده هتتطلقي يعني هتعملي منتي بتحبيه و يعني احمل و اسبله البيبي بتاعي اعمل ايه انا مش هقول دلوقتى لو ملقتش علاج للموضوع هبقي اقوله.

أسر؛ يلا يا حبيبتي حضرت عشا لينا

فاقت من شرودها على صوته؛ حاضر يا حبيبي

خرجت فيروز وجدته أعد مأده الطعام اجلسها و جلس بجانبها واخذا يتناولا العشاء

في الطابق الثاني الأخ الأكبر

إسراء؛ زياد ناديه مش هتسيب مرات أسر في حالها

دي بتبهدلها و البنت طيبه و مبتردش عليها

زياد؛ منتي عارفه ان ناديه وحشه و البيت كله عارف

إسراء؛ ماشي خلاص عملت ايه في الشغل

زياد؛ الحمدلله جبنا البضاعه و اتباعت كلها

إسراء؛ ربنا يذيدك يا حبيبي

في بيت والد فيروز تجلس كل مت والديها و خالتها مروه

مروه؛ لما كنا عند الدكتور شاف فيروز تعبانه شكلها حامل ربنا يكرمها

والد فيروز؛ تعبانه ازاي

مروه؛ وشها مصفر شويه كده و ديخه

والده فيروز؛ ربنا يكرمها و يعوض عليها

الجميع؛ يارب

في شقه فيروز

فيروز و هي ممده على السرير بجانب أسر و هو نائم

فيروز في عقلها هتعملي ايه ده هو فاضل على اجزته شهرين اكيد مامته مش هتسكت و بالذات ناديه دي هتقلبها عليا بكره نشوف بقى انا هنام

في صباح اليوم التالي أتت كالعاده ناديه توتر كل من في البيت كل صباح

ناديه و لسه هتخبط على الباب لقت الباب بيتفتح

فيروز؛ متتعبيش نفسك انا صحيت

ناديه بقرف؛ تب يلا يختي

فيروز؛ استغفر الله العظيم و نزلت كالعاده احضرو الفطار و قامو بالروتين اليومي كالنظافه و من ذهب لعمله و هكذا كالعاده

في المطبخ

ناديه؛ ايه يا فيروز مش هتجيبي نونه ده جوزك هيمشي اهو

فيروز و هي تتمثل القوه بإذا الله

ناديه امتى يعني و لا انتي مبتخلفيش

إسراء؛ انتي مالك يا ناديه هي حره و بعدين هي لسه صغيره و العمر قدامها

فيروز تركتهم و خرجت تشاهد التلفاز

في المطبخ

ناديه؛ شوفتي بتدلع ازاي سابتنا و خرجت

إسراء؛ ارحمينا با ناديه

خرجت إسراء بجانب فيروز

إسراء؛ حقك عليا يا فيروز ناديه علطول دبش

فيروز؛ هو انتي ليكي ذنب ع العموم انا اتعودت على كده منها خلاص

شردت فيروز في كلام ناديه و ان هي لازم تقول لأسر على مرضها و تذكره معاد الدواء ثم قالت بصوت مرتفع اه نسيت

إسراء؛ نسيتي ايه

فيروز؛ لا مفيش كنت هعمل حاجة لأسر و نسيت انا طالعه

إسراء؛ ماشي

صعدت فيروز للأعلى لتأخذ دوئها و مددت جسدها فوق السرير لتنعم بقسط من الراحه

في الطابق الأول

ناديه؛ بصي ياماما مش بتعمل معانا و سيبانا

الام دي لسه عروسه و بتدلع

ناديه؛ عروسه ايه بقالها شهرين متجوزه و كمان لسه محملتش ده انا حملت من اول شهر

الام بتفكير؛ قومي يا ناديه شوفي الي وراكي

في المساء نجمع الكل على العشاء بعدما اكلو و الكل  صعد الي شقته تبقى أسر حيث امرته امه

الام؛ أسر

أسر؛ نعم يا أمي

الام؛ ايه يا بني انتا هتسافر اهو مش هتجيب حتت هيل نفرح بيه

أسر؛ ان شاء الله يا أمي بس احنا لسه صغيرين

الام؛ تب اطلع لمراتك لو كده نكشف عليها

أسر؛ حاضر يا أمي

صعد أسر في شقته

فيروز نادها اسر

فيروز؛ نعم ياحبيبي

أسر تعالي عايز نتكلم شويه

فيروز؛ حاضر

أسر و هو يمسك يدها؛ بصي يا حبيبتي انتي عايزه تجيبي نونه دلوقتى و لا قدام شويه

فيروز؛ بس لسه في تالته ثانوي

أسر؛ يعني اسافر ارجع و بعدين نجيب النونه

فيروز بدموع أسر انا عايزه اقولك حاجة

نهايه البارت التفاعل قل ادعموني

تكملة الروايه من هنااااااا 

 

 

تعليقات

التنقل السريع