القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية فيروزتي البارت الاول والثاني والثالث بقلم ايمان محمد في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه


بسم الله الرحمن الرحيم

اول قصه ليا اتمنى تحبوها

بتبدأ القصه ببنت جميله اسمها فيروز عندها ١٦ سنه عايشه في قريه جميله و يلقبونها بقريه الاغنيه لسبب ما

السبب ان معظم القريه اغنيه.

لديها اخان و اخت ووالديها كانت قريبه جداََ من اختها و أهل القريه لديهم فكر قديم و هو زواج البنات في وقت مبكر عن السن القانوني المهم.

هذه البنت كانت تحب شخص و هو لا نعلم ان كان يحبها ام لا. 

عاشت حب من طرف واحد لفتره كبيره و جاء احد أقاربها لخطبتها هي لم تكن قريبه من احد  لأنها ليست اجتماعيه ليس لديها كثير من الأصدقاء غالباََ مثل الكثير من فتيات القريه

وافقت على الخطبه من أجل ابيها و لأنها فقدت الأمل في حبيبها.

هذه المقدمه ادعموني انزل البارت الأول




فيروزتي

بعدما وافقت على الخطوبه لم تكن سعيده و بعد مده و هي ٤شهور قامت بفسخ هذه الخطوبه لأنها لم تحتمل اكثر

و قامت بأخبار حبيبها بذلك و قال لها انه سيتقدم و هكذا اكملت دراستها حتى وصلت من العمر ١٧ سنه فارقها حبيبها بعدما علمت بخيانته لها.

و بعد مده جاء رجل يقربها في العمر جلست تفكر في الامر

( فيروز فتاه لديها الجسد الكرفي الشعر البني الملامح الرقيقه و البشره الخمريه الطول ١٦٠سم )

كان هاذا الشاب يسمى أسر

(أسر العمر ٢٣ الجسد طويل و لديه عضلات البشره الحنطيه الطول ١٨٠ سم)

وافقت عليه و أحببته من اول نظره اقامو احتفالا صغير لان هذا الشاب لم يكن في القريه كان يعمل في الخارج. 

كان هذا الشاب غيور جداََ و هي كذلك😂 كان الفتره الأولى رائعه لا مشاجرات حتى مر عام على خطبتهم 

لم يرو بعض نهائيا يعني حب عبر مواقع التواصل الاجتماعي و هنا بدأت المشاجرات بسبب المسافه التي بينهم من كثره المشاجرات بدأت فيروز بالتراجع ببطء نحو الخلف لم يعد الحب كما كان كانت ترى صديقاتها بجانب احبائهم و هي لا فأخبرته ان هذه المسافات ستفرق بينهم

و بعد مده لا تزيد عن ٧ شهور جاء الي القريه لم يخبرها كان يريد أن يفاجئها.

ذهب إلى بيتها

بعدما انتهت فيروز من تنظيف البيت جلست بتعب لا بنات اختها لم يتركو شئ نظيف.

(اختها تسمى نور ٢٣ سنه تقربها في الجسد و التفاصيل الأخرى متزوجه لديها طفلاتان تؤام مليكه و ملك)

 تسنيم :اوف انا زهقت بقى ايه ده

امها :معلش يا فيروز استحملي دي اختك بردو و عيالها بيجو كل فين و فين

فيروز :حاضر يا ماما

رن جرز المنزل

الام :قومي افتحي يا فيروز

فيروز : حاضر

كانت ترتدي عباءه تظهر ملامح جسدها و هناك خصلات متمرده ذات اللون البني تخرج من أسفل الحجاب الملفوف بأهمال

ذهبت فيروز لتفتح باب المنزل وقفت مصدومه.

تخيلو هتعمل في ايه😂

اعموني بليك و تعليقات كتير لو عايزين الجزء التاني

بقلم Eman Mohamed



فيروزتي التاني

وقفت فيروز من الصدمه

فيروز : أسر

أسر :ايوه انا وحشتيني قولت اعملك مفجأه

فيروز :ضربته على صدره بخفه و حضنته و انتا كمان

مامت فيروز :مين يا فيروز

فيروز : ده أسر يا ماما

دخل أسر و سلم علي امها و ابوها و اخوتها و جلس يتحاكا مع بعضهما

في الغرفه كان يجلسا كل من أسر و فيروز بمفردهما

فيروز : انتا ازاي متقوليش انك جاي؟

أسر : مسك ايدها و قال كنت حابب افجائك

فيروز احست بكهرباء تلامست جسدها بالكامل من ملامسه يديه بيدها و قالت له

خلاص بعد كده تقولي لما تيجي ثم سحبت يدها من الخجل.

أسر : حاضر يا روحي

و في اليوم التالي جاء اهل أسر و اجتمعو و اتفقو على موعد الزفاف  و كان الجميع سعداء بهذا الخبر تم تحديد الموعد.

يوم الزفاف كانت سعيده و ترتدي ثوب الزفاف الذي اختاره أسر لها و الميكب ارتيست تعد لها الميكب بعد انتهائها.

البنت :الف مبروك يا عروسه زي القمر

فيروز :الله يبارك فيكي انا فعلا بقى قمر

البنت :تب يلا عشان العريس مستني

فيروز : حاضر

فيروز و هي موليه ظهرها ل أسر و هو خلفها الأمور المعتاده في اي زفاف

بعدما التفت كل منهما الاخر

أسر : تبارك الله قمر يا روحي ثم احتضنها

فيروز بكسوف : تسلم يا حبيبي

ذهبا للسيشن و بعدها لقاعت الأفراح المزينه بالانوار

في رقصه الاسلو الشهيره

اسر: صدقني هيعشك ايام احلى من اللي كنت عايشاها و هو يضع يده على خصرها

فيروز و هي تضع يدها على كتفه :و انا وثقه فيا يا حبيبي


بعد انتهاء الزفاف ذهبا الزوجان الي بيتهم ليعيشا معاََ ايام لم يعيشاها من قبل  

و احنا عارفين بقى 😉😂

ادعموني انا بنزل بارت خفيف عشان متزهقوش لو عايزين أطول عرفوني♥️♥️♥️♥️♥️

و دي لسه البدايه بقلم Eman Mohamed



فيروزتي التالت

تاني يوم جاء اهل فيروز الي بيتها الجديد حيث كان منزل زوجها مكون من أربع طوابق الطابق الأول لوالد و والده زوجها و الطابق الثاني ل اخو زوجها الأكبر و زوجته و لديهم ثلاثه أطفال ذكور

الطابق الثالث ل اخو زوجها المتوسط في العمر و زوجته و لديهم اريعه أطفال ثلاثه ذكور و بنت

و الطابق الاخير لفيروز و زوجها.

في شقه فيروز

مامت فيروز : الف مبروك يا حبيبتي الف مبروك يا عريس

أسر : الله يبارك فيكي يا طنط و يخليكي لينا

فيروز : الله يبارك فيكي يا ماما

و بعد مباركت الاب و الاهالي و حل الليل على فيروز

و هي ممدده على السرير بجانب زوجها و تضع رأسها على صدره

فيروز : اسروتي

أسر : انا اسورتي

فيروز : اه هو في حد تاني معانا

أسر :لا بس مستغرب

فيروز :من ايه

أسر : اول مره تقولي كده

فيروز: تقهقه بصوتها الرقيق لينهال عليها مقبلاََ وجنتيها

أسر :لا انا مش هقدر على قولي عايزه ايه بسرعه

فيروز :كنت عايزه اقولك ان عايزه اجيب نونه ولد و نونه بنت

أسر :و دي ازاي دي الي ربنا عايزه هيكون

فيروز : انا عارفه بس انا نفسي في تؤام و لد و بنت

أسر و هو يغمز لها متيجي نجيبهم دلوقتى

فيروز ابتسمت من خجلها و خلاص نسبهم

في الطابق الثالت حيث يسكن الأخ الأوسط يدعي كريم و زوجته نديه

نديه : كريم

كريم :نعم

هي البت فيروز منزلتش معانا انهارده ليه هو احنا هنخدمها

كريم :حرام عليكي ده انهارده صبحيتها يا شيخه.

نديه : و ايه يعنى

كريم : روحي نامي يا نديه ربنا يهديكي

نديه في سرها دي هتنطط علينا من دلوقتى أيامنا هتبقى فل

و في صباح اليوم التالي في غرفه فيروز

فيروز : أصحي يا حبيبي حضرت الفطار

أسر : ممممم

فيروز :اسروتي أصحي

أسر و هو ينظر إلى فيروز حيث شعرنا الذي يشبه لون القهوه المنسدل على كتفيها و ترتدي بيبي دول بالون الأسود مع القليل من الحمره على شفتيها و جنتيها

أسر و هو مذهول من ذلك الجمال

صباح الورد والياسمين على عيونك يا روحي ♥️

فيروز :صباح النور يا حبيبي الفطار جاهز

دق جرز الباب

ليذهب أسر لفتح الباب لتدخل نديه

اسر' في حاجه يا نديه

ناديه، جايه أصحي فيروز هي فين

نديه و هي تدخل غرفه النوم لتري فيروز بحالتها كما تركها أسر ليتحول لو ن عينها من الأبيض الي الأحمر غيظا ثم قالت و هي تخفي ما بداخلها

فيروز حبيبتي صباح النور

فيروز و هي تنظر إلى أسر، صباح الخير

ناديه، يلي نروق تحت عشان لو ناس جت

أسر، انزلي و احنا هنيجي

نزلت نديه

فيروز يلا ننزل عشان محدش، يتكلم

أسر، نفطر و ننزل

فيروز، اوكي يا حبيبي

بعد مرور بعض الوقت ليس بكثير هبطو الي للأسفل قالت نديه لفيروز على الأعمال اليوميه و بالطبع زاتها على فيروز

و ذهب كل من أخوته الي عملهم

في المساء

صعدت فيروز شقتها و هي منهكه و ضربات قلبها غير منتظمه كما شعرت نفس الاحساس في الأيام الماضيه

عندما دخلت الي شقتها ذهب إليها أسر و جد ملامحها باهته

أسر، فيرو    

لم يكمل وجدها َمغشي عليها

تفتكروا ايه الي حصل و يتري نديه عملت فيها حاجه تش

نشوف البارت الجاي

بقلم eman mohamed

تكملة الروايه من هنااااااا 



 

تعليقات

التنقل السريع