القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

اسكريبت إنارت حياتي البارت الرابع والخامس بقلم سولييه نصار في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه


الجزء الرابع✨شكرا علي تفاعلكم السكر✨بقلم سولييه نصار ✨

-عز ...عز والله ما كان قصدي اوق*عها ...

قالتها منال والضابط بيز*قها لبرا ...كانت مصدومة ...مش قادرة تصدق انها ودت نفسها في داه*ية ...عز حتي مفكرش يدافع عنها ...هو بس باصص للأرض وهو بيعيط ومصدوم ....

..........

بعد اسبوع 

-مدام أمنية المريض في اوضة 203 عامل مش*كلة ...

قالتها الممرضة الصغيرة ليا وهي متوترة وبما اني ممرضة ليا خبرة كبيرة طلبت مساعدتي ...قبل ما اتجوز عز كنت ممرضة ليا وضعي في المستشفي دي كنت شاطرة جدا ...أي دكتور كان بيطلب مني ادخل معاه العملية وعشان كده لما طلبت ارجع رجعوني فورا ...

روحت للمريض اللي عامل مشاكل كالعادة وابتسمت وانا بشوفه بيز*عق زي كل يوم وبيه*دد الممرضين ...لما اللي جوه شافوني عرفوا اني اقدر احل الموضوع ...طلعوا بهدوء وسابوه ...

فقولت بهدوء:

-مش هتبطل مشا*كل يا استاذ رامي ...

ابتسم لما سمع صوتي وقال:

-لو معملتش مشا*كل مش هسمع صوتك ...

حاولت مضحكش وقولت بصرامة :

-انت بتعاكسني بقا ...ايه رايك ابلغ مدير المستشفي ان ابنه بيعاكسني ...هو أكيد هيط*ردك علطول ...دكتور عماد مبيحبش الحال المايل حتي لو كان من ابنه ...

مد رامي شفايفه كأنه زعلان وقال :

-انا بعاكس ...حرام عليكي يا أمنية ...أنا راجل كفيف مسكين محروم من نعمة البصر.. يعني معرفش شكلك اصلا ...بس سمعتك ...ووداني وقعت في حب صوتك ...

ابتسمت ..مقدرتش امنع نفسي ...من أول ما جيت هنا المستشفي وهو هنا من أول ما سمع صوتي بكلمه وهو بيتلكك عشان اجيله  

مسحت ابتسامتي بسرعة وانا بدعي الصرامة وقولت:

-يا استاذ رامي انت فاضل اسبوع علي عمليتك ..فقضي ايامك بخير وبلاش شغ*ب....

وبعدين كنت همشي وقفت وهو بيقول:

-للاسف.يا أمنية هفضل دايما أعمل مشا*كل عشان اسمع صوتك...

ضحكت وانا بطلع بسرعة وبفكر قد ايه هو مجن*ون ...افتكرت عيونه السودا.وملامحه الوسيمة وقولت:

-مج*نون وحلو في نفس الوقت ...

..........

-يعني مش هتتنازل عن المح*ضر يا عز...فكر كويس دي ام ابنك ...

قالها عمه بتوتر وكمل :

-يا ابني ...ابنك مينفعش يطلع ويلاقي امه رد سجو*ن وامك الحمدلله عايشة ...

دموع عز نزلت وقال بقهر:

-امي عايشة صحيح لكن زي الم*يتة...امي بقت قعيدة يا عمي ...ازاي اسامح اللي عملت فيها كده !!!وبعدين دي طلعت خاي*نة ...لا مستحيل اسامحها ولا اتنازل ...خليها تتع*فن في السجن ...قول لاهلها كده اني مش هتنازل ولو عملوا دوشة كتير هطلع الاسكرينات بتاعة راسايلها الرخ*صية مع عش*يقها وافض*حها اما ابني ...

سكت هو شوية وقال وهو بيفكر في أمنية :

-بعد ما اصفي حسابي مع منال ...هجيبله ام تليق بيه !

.....

بعد اسبوع كمان ...

-ادخلي معايا اوضة العمليات ...ده رجاء مني يا أمنية هكون مطمن وانتي معايا ...

قالها رامي بخوف فقولت:

-خايف من ايه بس بإذن الله عمليتك هتنجح وهتشوف احسن من الأول كمان ...

-عشان خاطري ادخلي معايا ...

قالها بخو*ف ووافقت فورا ...أنا بحاول ابعد عن رامي بقدر الامكان ...بحاول كتير لدرجة ان الدكتور صبري اشطر  دكتور عيون في المستشفي طلب مني ادخل معاه اتحججت ...عشان قربي منه غل*ط ...وكلامه معايا بالشكل ده غل*ط ...لكن الر*عب اللي علي وش رامي خلاني ارضخ ليه....

.......

 دخلت معاه اوضه العمليات وقالي قبل ما دكتور الأخير يبدأ في تخديره ...

-لو نجحت العملية هتكون لقصتنا مسار تاني 

...

بفضل الله وبعدها مجهودنا كدكاترة وممرضين نجحت العملية ...

بعد اسبوع كان معاد فك الغطا عن عين رامي ..كنت واقفة وانا متوترة ...ومتضايقة اني متوترة عشانه ...بدأ الدكتور يفك الغطا وبعدين بدأ رامي يفتح عيونه ببطء ...قلبي كان بيدق جامد وهو مركز نظره عليا وبعدها ابتسم وقال:

-اكيد انتي أمنية ...الست اللي نورت حياتي !

يتبع

#أنارت_حياتي

#سولييه_نصار


الجزء الخامس✨شكرا علي تفاعلكم السكر✨بقلم سولييه نصار✨

وشي احمر من كلامه وفجأة طلعت من غير ما أرد عليه وقلبي بيدق جامد ...ابتسامته خط*فت قلبي بس كنت عارفة ان مستحيل يحصل بيننا حاجة ...مستحيل قصتنا تتطور ..أنا مش انا*نية عشان اخلي واحد ملوش ذنب يلبس فيا...عشان كده  قررت اني ابعد نهائيا عنه ...إن شالله حتي اسيب المستشفي وده اللي حصل ...

بعدت عن رامي بشكل كبير وبشكل واضح ...كنت ناوية فعلا اني متكلمش معاه اصلا ...حتي في الفترة اللي كان بيزور فيها المستشفي وبيتحجج عشان يشوفني ...كنت بهر*ب منه لاني عمري ما حاولت اهر*ب من حقيقتي...حقيقتي واللي هي اني مطلقة ...اني مبقدرش اخلف ...وهو شاب زي الورد هيعمل بيا ايه ...حرام اني اظل*مه معايا ...فضل التجاهل ده مستمر رغم  انه حاول كتير يتقرب مني ...حاول يفهم انا ليه بعامله كده لكن مريحتهوش ...فضلت ابعد عنه لحد ما تقريبا فاض بيه وقرر يتكلم معايا مباشرة ...

....

في اليوم ده كنت في طالعة من المستشفي بعد إنهاء الدوام ..وشوفته واقف مستنيني...قلبي دق بقوة بس حاولت اتجاهله وامشي بس هو وقف في طريقي وقال:

-انا عملتلك ايه عشان تعا*قبيني بالطريقة دي ؟!

بصتله ببرود وقولت:

-استاذ رامي لو ...

قاطعتني بتريقة وقال:

-استاذ رامي كمان ...

رفعت راسي وقولت:

-ايوة استاذ رامي أنا دايما بناديك كده ...دايما بكلمك برسمية ...

هو راسه وقال:

-عارف بس ...

-بس ايه ؟!!فاكر اني لما دخلت معاك العمليات وقولتلي كلمتين حلوين ان هرضخ ليك واسمح أنك تتجاوز معايا ...

هو راسه وهو بينكر وبيبرأ نفسه وقال :

-لا يا أمنية أنا مش كده والله أنا قصدي شريف ...أنا عمري ما فكرت اتجاوز حدودي معاكي ولا مع أي بنت ...أنا غرضي شريف وطالب الجواز منك ...

الجواز ...فكرت بر*عب ...هو ده اللي كنت خايفة منه ...انه يكون عايز يتجوزني ويد*مر حياته ...حاولت اتماسك واقول:

-بس أنا مش موافقة عليك ...ايه هو عافية ...

بصلي وقال؛

-انا مش مصدق انتي ليه بتحاولي تبعديني عنك؟!أنا عارف تجربتك الاولي وصدقيني مش هكون زيه ...

بهت فقال بكسوف:

-انا آسف فعلا ...بس أنا سألت عنك و ..

مخلتهوش يكمل كلامه ومشيت...

.....

بعد يومين اتفاجأت بيه في بيتنا جاي يتقدم واهلي اقنعوني اقعد معاه ...

-انت عنيد اووي 

قولتها وانا قاعدة معاه في صالون بيتنا وانا ببصله بعتاب ...ابتسم وقال:

-لو ده هيخليني اتجوزك يبقي العناد صفة حلوة ..

هزيت راسي وقولت:

-رامي ده مجرد اعجاب بشخصيتي وهيروح مع أول سنة ...مع أول رغبة ليك تكون اب ...ازاي هتربط نفسك بواحدة مبتخلفش ..لنفترض أنك هتنسي اني مطلقة ...طيب لو عايز تجيب طفل هتعمل ايه ...هتطلب تتجوز تاني ...صدقني جوزي عملها ومقدرش يعدل ما بيننا واهتم بأم طفله ورما*ني كاني مسواش حاجة ...ومش ناوية اعيد التجربة دي ...انت ربنا يكرمك مع بنت تانية لكن أنا خلاص دلوقتي مكتفية باللي عندي ..

ابتسم وقال بحزن:

-وانا مش هكتفي الا بيكي  ♡

وبعدين قام وقال؛

-عرضي لسه قائم فكري براحتك ...أنا متقبلك زي ما انتي ...لو مستعدة تتقبليني زي ما أنا قوليلي وانا هكون اسعد انسان في العالم كله ....،

ومشي ...مشي وخد جزء مني. ...

يومين بس ...يومين وكنت بكلمه واقول موافقة ...معرفش ليه بس خوفت ارفض واخس*ر سعادة كبيرة ممكن تكون من نصيبي ...توكلت علي الله وصليت استخارة وفعلا وافقت وصممت علي خطوبة صغيرة ....

....

كنت في المستشفي ..ببص لدبلتي بحب لما طلبوني في الطوارئ عشان حالة طفل ...

جريت بسرعة لما سمعت أن الطفل ده صغير ووقع علي وشه وراسه اتفت*حت ...دخلت اوضة الطوارئ واتجمدت وانا بلاقي قدامي عز وابنه!!!

يتبع الجزء الأخير

#انارت_حياتي 

#سولييه_نصار

تكملة الروايه من هنااااااا 


 

تعليقات

التنقل السريع