القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية حنين الليل الجزء الثاني البارت12_13بقلم أميرة رمضان في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه

رواية حنين الليل الجزء الثاني البارت12_13بقلم أميرة رمضان في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 


#البارت12❤

 (اي الحلاوه دي التفاعل قمرر اوووي شكرااا❤وان شاء الله لو زاد اكتر هنزل حلقتين بكرا )


لو سمحتي حضرتك زهره اللي جايه في حا*دثه عربيه 

زهره باستغراب : اه انا انتو مين 

ريما : طب انا كده وصلتكم ليها سلام انا بقا و قبل ماتمشو كلموني

حنين : ماشي 

زهره : في حاجه

ماريا : لاء احنا بس جاين نطمن عليكي 

هدي : طب اتفضلو اقعدو هنزل اجبلكم حاجه تشربوها 

ماريا : لاء ي طنط تسلم ايدك احنا صايمين

هدي : صوما مقبولا ي حبيبتي طب اقعدو براحتكم وانا هخرج برا شويه 


حنين قعد بتوتر وقالت : انا بشبه عليكي 

زهره : متزعليش مني انتي جايه تزوريني وتقوليلي بشبه عليكي معلش انا مش فاهمه 

حنين بتلقائيه : انا حنين ليل الحديدي معاكي في الكليه بس انتي اكبر مني تقريبا في سنه رابعه

ماريا بصوت واطي لحنين : الله يخربيتك احنا مش قولنا مش هنعرفها احنا مين

#بقلمي_اميره_رمضان

زهره بابتسامه : ايوا انا برضو بقول حاسه اني شوفتك انتي في صيدله

حنين بتوتر وخوف انها عكت الدنيا : اه

ماريا قالت بسرعه: احنا كنا هنا مع صحبتنا وشافتك وقالت لازم نزورك لانها تعرفك يعني وكده

زهره : نورتو بس انتو كنتو بتسالو عن اسمي واني جايه في حادثه

ماريا : م ما ماهو سالنا ريما الممرضه دي وهي اللي عرفتنا 

زهره : اهلا وسهلا هو انتي قولتي حنين ليل الحديدي هو انتي اخوكي 

ماريا بخوف وبتقول جواها : يالهووووي اوعي تكون عرفت عز

زهره: هو انتي اخوكي ايان 

ماريا باطمانان : ايوووووا اخوها الكبير ويبقا ابن عمي 

حنين بخوف : هو انتي هتقوليلو اني جيت زورتك

زهره : انتي خوفتي كده ليه 

ماريا : اصل صحبتي كانت تعبانه وانا ختها معايا نزورها من غير ماتقول لايان وهو لو عرف هيتعصب عليها انها خرجت من غير متقوله

زهره : خلاص ي حبيبتي مش هقوله وعلعموم انا فرحانه بزيارتك ليا

 #بقلمي_اميره_رمضان

_________

كارما نايمه والباب خبط قامت ملقتش عمر وعرفت انه نزل الشغل فتحت الباب 

دنيا : عامله اي ي قلبي وحشتيني (وحضنتها)

كارما : وانتي والله

دنيا : منا لو كنت وحشاكي مكنتيش قعدتي الفتره دي كلها من غير متتصلي تطمني علي سلفتك

كارما : طب وانتي مكلمتنيش ليه 

دنيا : دانا مش مبطله رن بس تلفونك مقفول هوصلك ازاي يعني

كارما بضحك : تصدقي صح

دنيا : والله كنت هجيلك بس انتي عارفه انا في حصن هنا مش بعرف اخرج

كارما : عارفه ي حبيبتي  بس مش عارفه هما عرفو اني جيت ولا لسه

دنيا بضحك : لاء عرفو يا اختي منا عرفت منهم

كارما : بس انا زهقت منهم وهمشي تاني مش هقدر استحملهم

دنيا :نعااااام تمشي تروحي فين 

كارما : هرجع بيت اهلي وانا وعمر كل واحد يروح لحالو 

دنيا: تبقي عبيطه وهبله هتخليهم يفوزو عليكي هتخلي ميس الحربايه وسعديه وبنتها يخسروك حياتك وجوزك 

كارما : وضيفي عليهم ابنك

دنيا بفرحه صادقه : حاااامل لولولولولوووووووووووووووي 

كارما بضحك : بس بس فضحتينا 

دنيا : فضيحه اي بس ده فرح وهيصه لولولولوووووووووووووووووي

 #بقلمي_اميره_رمضان

سعديه وهي داخله: اااااي في اي عاملين دوشه كده ليه اي الصوت ده

كارما ببرود : سلامه السمع ي حماتي دي زغاريط 

ميس بكره : ومالكم فرحانين كده ليه

دنيا : اكيد هتفرحي كمان لما تعرفي السبب

ميس : اي هتطلقي انتي وهي 

كارما بضحكه مستفزه : لاء ده العيله هتزيد واحد 

ميس بغيظ : يعني اي 

كارما قعدت وريحت ضهرها وحطت ايدها علي بطنها وقالت : يعني في بيبي جاي في الطريق

سعديه بفرحه : بجد هتجيبي ابن لابني 

كارما : ممكن بنت لسه مش عارفين

سعديه : لاء هيبقا ولد ان شاء الله اخيرا هشيل ولادك ي عمر قبل ماموت 

كارما بصوت واطي : موتي انتي بس ومتشغليش بالك 

دنيا بضحك : اسكتي يخرب عقلك

ميس : لسه جايه امبارح وانهارده تقولي حامل ده اي ده 

كارما بصتلها بغضب وقالت ببرود: حامل في شهرين ي روحي مش هتقولي مبروك بقا

ميس سابتها ونزلت بغيظ 

سعديه: مبروك بس خلي بالك علي الواد بلاش جنانك خلي الواد ياجي بسلامه

كارما : هو انتي هتعرفيني احافظ علي ابني ازاي 

سعديه بغضب : انا نازله ولما ابني ياجي ليا كلام معاه

كارما باستفزاز :طب اقعدي اشربي حاجه

#بقلمي_اميره_رمضان

بعد مانزلت 

كارما : شوفتي الشر كان في عين ميس ازاي 

دنيا : قولتلك حرصي منها وحافظي علي جوزك وابنك وبيتك بلاش تخسري اي حد فيهم وانا معاكي متقلقيش

كارما : والله انتي اللي مصبراني علي البيت الهم ده 

دنيا : انا برضو ولا عوووومري 

كارما : بس ي بت ده عمري انا

دنيا : طب ردي علي مامتك ي اختي بترن من بدري 

كارما : الو 

خديجه : كوكي عامله اي ي حبيبتي  


__________

ماريا وحنين بعد مطلعو من المستشفي

حنين : انتي ليه مكلمتهاش في موضوع عز 

ماريا : مش دلوقتي البت طلعت تعرف ايان ولو قولنا حاجه ممكن تقول لايان يبقا احنا كده خربنا الدنيا لازم نتصاحب عليها الاول وبعدين يبقا نكلمها

حنين : واحنا لسه هنستني انتي متعرفيش ان صحاب عز بيهددو مش معانا وقت 

ماريا : عارفه وعارفه هتصرف معاهم ازاي متقلقيش

حنين : بتفكري في اي 

ماريا بضحكه خبث : هقولك

_________

وجدان : كل ده عشان ترد عليا 

حيدر : بترني علي امي يعني عشان تحطيني قدام الامر الواقع واكلمك

وجدان : يعني انت مش عايز تكلمني 

حيدر : لاء مش حابب اتكلم مع حد مش بيقدر وجودي في حياته

وجدان بحزن: والله مكنتش اقصد 

حيدر : والمطلوب

وجدان : ي حيدر خلاص بقا انا اسفه ومكنتش اقصد اقول كده انا بس كنت عايزه اخرج وانت بترفض 

(وبعد كلام كتير اقنعت حيدر انه يسامحها)

حيدر : انا عارف ان دماغك ضاربه بس خلاص سماح المرادي بس الكلام الاهبل ده لو اتقرر تاني 

وجدان بتسرع : خلااااص والله ما هيتقرر

#بقلمي_اميره_رمضان

حيدر : وعشان متقوليش كاتم علي نفسك ومابتخرجيش ان شاء الله اليومين اللي بعد العيد مش هتكوني فاضيه اصلا

وجدان : ليه

حيدر : لانك هتبقي مشغوله في تحضيرات الفرح 

وجدان بفرحه وجنان : انت بتتكلم بجد لولولولوووووووووووي 

حيدر بضحك: بس ي بنت الهب*له

_________


نيفين : اخلص انا دماغي هتنفجر 

سراج : ده نوع بقا اجمد من اي حاجه انتي جربتيها 

نيفين : اي ده حقن لاء ياعم البر*شام احسن 

سراج : انتي خايفه من الحقن ولا اي هههههههه

مصطفي : هات انا بحبها (ومسك الحقنه ملاها ماده مخد*ره وحطها في دراعه)

سراج : خدي انتي خليكي في البرشا*م

(وفجاء الباب خبط جامد )

نيفين : يالهوووووي مين اللي جاي 

سراج : انتي مستنيه حد 

نيفين لسه هتتكلم كانت الشرطه كسرت الباب ودخلو قبضو عليهم متلبسين

_________

جنه قاعده تزاكر علي السفره 

ميرا : بت ي بتاع ثانويه عامه هتقضي معانا العيد ولا يعيني هتقضيه مع الفيزياء 

جنه وهي بتمثل البكاء : انا نفسي مره تدعموني اني في ثانوي مش تزلوني 

يوسف : اي ده انتو لسه بتمتحنو ده احنا زهقنا من الاجازه 

ميرا : هو انت بتروح اصلا في الدراسه عشان تزهق من الاجازه


جنه : ده فاشل وخساره فيه اي كليه بيدخلها 

يوسف : يابنتي دي كاريزما اسكتو انتو متعرفوش حاجه 

جنه : طب يلا امشو من هنا عايزه ازاااااكر 

يوسف : منتي عماله تدحي من اول السنه اي مزهقتيش 

جنه : وانت ماااااالك انت مفكرني فاشله زيك 

يوسف : قومي ي بت من هنا السفره للاكل مش للمزاكره 

جنه : هو انا بزاكر علي دماغك 

يوسف : ايوا رجل السفره عايزه تتصلح وانا هصالحها دلوقتي 

جنه : يعني هو لازم تصلحها دلوقتي

يوسف : لا تؤجل عمل اليوم إلى غدا

ميرا : ي سلاااام علي الحكم

يوسف : طبعا يلاااااا ي بت قوووووومي خليييييينا نشووووووف شغلنا 

جنه : ي مامااااااااا تعالي شوفي الزفت ده مش عارفه ازاااااااااااكر منه

يوسف : مامتك مش هنا ولو مقومتيش هخبط دماغك بالشاكوش ده  


ميرا : ههههههههه طب يارب انكل نوح ولا ايان ولا رعد يسمعوك وهما هيعملوك انت شخصيا شاكوش بس للاسف كلهم خرجو 

يوسف : انا مابخفش من حد 

عز : جو بتقول حاجه 

يوسف : زيزو الكبير بتاعنا 

ميرا : يخربيتك نفسي مره تكون اد كلامك 

جنه : الحقني ي عز مصدعني ومش عارفه ازاكر منه وبيقولي هيصلح رجل السفره دلوقتي 

عز : مين ده اللي هيصلحها 

جنه : هو 

عز : يوسف ده مره مات من العطش بسبب انه كسل يقوم يشرب تقوليلي هيصلح السفره 

ميرا : هههههههههه بيقولها لا تؤجل عمل اليوم إلى غدا 

عز : هههههههههه سبحان الله زاكري ي بنتي محدش هياجي جنبك وانت غور خليها تزاكر  (وضربو بالقفا)

يوسف : لااااا بقولكم اي انا عندي شغل في مكان تاني اوعي ي حجه خليني اخلص شغلي وامشي مش عايز لوكلوك 

عز : لوكلوك ، تعالي جاي اقولك حاجه (وهجم عليه بالضرب)

ماريا وحنين وصلو 

ماريا بضحك : الله يرحمك ي جووووو

يوسف : اااااه حد يبعد الواد ده عني اه رجلي 

تليفون عز رن وساب يوسف ورد عليه 

حنين : ربنا يستر ويكون البلاغ جه في وقته 

ماريا : هو بنسبه كبيره اوي جه في وقته بس انتي قولي يارب

حنين : يارب 

يوسف : ربنا ياخدك انتي واخوكي اااااه جسمي اتكسر 

جنه : احسن عشان تبطل رخامه 

يوسف : والله لما يمشي لانفخكم بس استنو 

ميرا : جوووو اسكت ي قلبي انت مفيش حته في جسمك سليمه 

يوسف : يعني اخوكي يتضرب وانتي واقفه ساكته ومدفعتيش عني 

ميرا : طب والله كنت فرحانه انك بتضرب قلبي من الفرحه بيرفرف 

يوسف مسك كتاب من جنبيه وحدفه علي دماغها 

جنه بصراخ : كتاااابي

ميرا : ياعزززززز تعالي اقت*ل الواد ددددددده

حنين وماريا قربو من عز وسمعوه بيقول : اتقبض عليهم ايمتي 

حنين : هيهيهييييي اتقبض عليهم دانتي دماغك جاااااااامده

ماريا : بس ي بت لحد يعرف ان احنا اللي بلغنا عليهم 

عز من وراها : انتي اللي عملتي كده

حنين وماريا 😳

#يتبع_البارت 13❤

#بقلمي_اميره_رمضان 

#حنين_الليل #الجزء_الثاني




#البارت13❤

حنين وماريا قربو من عز وسمعوه بيقول : اتقبض عليهم ايمتي 

حنين : هيهيهييييي اتقبض عليهم دانتي دماغك جاااااااامده

ماريا : بس ي بت لحد يعرف ان احنا اللي بلغنا عليهم 

عز من وراها : انتي اللي عملتي كده

حنين وماريا 😳

عز بعصبيه: مين اللي عمل كده فيكم

ماريا ببعض الشجاعه: انا 

عز مسك دراعها وطلع برا في الجنينه وحنين كانت طالعه وراهم 

عز : حنيييييييين متتحركيش من مكانك

في الجنينه

ماريا ؛ انت مالك متعصب كده ليه اوعي تكون زعلان علي ست نيفين بتاعتك 

عز اتنهد بغضب : انتي عب*يطه مش بتفكري ولا عندك اي فكره عن المصيبه اللي عملتيها

ماريا بحزن : عشان بنقذك ابقي عب*يطه ومش بفكر

عز بيحاول يهدي : انتي دلوقتي حطيتي نفسك في ورطه عشان تنقذيني مكنش ينفع تعملي كده لانهم اكيد هيعروفو انك انتي اللي بلغتي عنهم وهيحاولو ياذوكي 

#بقلمي_اميره_رمضان

ماريا بتوهان : خايف عليا 

عز : طبعا خايف عليكي وبخاف عليكم كلكم

ماريا : اه طبعا عشان بتعتبرنا اخواتك مش كده 

عز : بظبط كده يبقا كان لازم تفكري قبل متتصرفي كده 

ماريا بضيق : اهو اللي حصل وعلفكر انا مش غلطانه هما ناس مد*منين وكان لازم يروحو في المكان المناسب وانا عملت كده لكن زعلك وعصبيتك دي كلها ملهاش اي لازمه وكان المفروض انك تعمل كده انت 

عز : انتي عايزاني اغدر بصحابي 

ماريا بعصبيه: ده برضو هيقولي اصحابي انت هتشلني اصحاب اي دول اللي يغدرو بيك ولما تقع يوقعوك اكتر ويهد*دوك لو مخدوش الفلوس اللي عايزينها هيسجنو*ك انت اللي غلط مش انا عن اذنك

سابته ومشت 

عز : غب*يه مش فاهمه اني خايف عليها لحد ياذيها وكل اللي شيفاه اني زعلان علي نيفين 

#بقلمي_اميره_رمضان

_____________

في المستشفي

الباب خبط 

زهره : اتفضل 

دخل ايان : صباح الفل 

زهره بابتسامه : صباح الخير 

ايان : يلا بقا شدي حيلك كده عشان هتقضي العيد في البيت ولا انتي حابه تقضيه هنا 

زهره : اه بالله رجعني البيت عايزه اعيش اجواء العيد في بيتي والمنطقه هنا مش شامه غير البينج

ايان بضحك : عايزه تعيشي الاجواء ولا عايزه تاكلي لحمه 

زهره بضحك: والله كلك نظر ي ابو الشوق

ايان : علفكره انا قربت اوصل للي عمل فيكي كده

زهره : انت لسه بتدور انا قولتلك مش هتلاقيه ولو لقيته يعني هيعملي اي ولا حاجه 

ايان : كفايه انك تاخدي حقك منه

زهره : دي حا*دثه قضاء وقدر محدش كان مخطط لحاجه وهو اكيد مكنش يقصد

ايان : كان علي الاقل ميمشيش كان يقف ياخدك يوديكي المستشفي 

زهره : يمكن خاف لاكون مو*ت عشان كده هرب 


ايان : عشان كده هياخد جزاءه بس الصبر

زهره ؛ المهم الشخص اللي انت اخدت ليه العلاج والشاش والقطن عامل اي دلوقتي 

ايان : دانتي ذاكرتك قويه 

زهره : خمسه في عينك هفقد الذاكره 

ايان : لاء انتي مش بياثر فيكي حاجه

زهره : كل دددده ومش بياثر منك لله دانا مفيش حته في جسمي سليمه

#بقلمي_اميره_رمضان

ايان : برضو مش التاثير الجامد 

زهره : مش هتكلم عشان الضغط المهم قولي كان لمين 

ايان : كان ليوسف ابن عمي ده بني ادم عاق علي المجتمع

زهره : متتكلمش عليه كده في غيابه بلاش غيبه

ايان : هو انا قولت حاجه مش حلوه هو كده فعلا بصي هو مصيبه مبيقعدش في مكان الا لما يعمل مليون مصيبه ماشي يخا*نق في خلق الله

زهره : تلاقيه دمه خفيف الناس دي بتبقا السكر بتاع المجتمع اصلا

ايان بسخريه : السكر بتاع المجتمع طب تمام اوي كده خلي بقا السكر ينفعك ومسك الشنط وماشي 

زهره بضحك: استني انا شامه ريحه كده مش ولا بد 

ايان : خساره الاكل ده يترمي 

زهره : ويترمي ليييييه 

ايان : اصلو سبايسي وانتي بتحبي سكر المجتمع

زهره : ههههههههه انت مسكت في الكلمه هات دانا هموت واكل اكل المستشفي وحش 

ايان : انتي هتقوليلي امال مين اللي بينسف الاكل 

زهره : والله باكل بالعافيه عشان اعيش 

ايان : انتي هتشحتي خدي كلي 

زهره خدت الشنطه بشراهه : وووواو عرفت منين اني بحب الاكل الحار 

ايان : مصادري الخاصه 

زهره : مش مهم المهم ان الاكل طعمو حلو اوووي طب مجبتش بيبسي بالمره 

ايان : خدي هتشربي بيبسي وانتي بتاكلي 

زهره : ده احلي ميكس 

ايان بضحك: ده قر*ف الله يقر*فك

زهره : افتحلي الكنزايه هفتحها ازاي بايد وحده 

ايان : هاتي 


زهره  بدءت تشرب منها: الله ساقعه اوووووي حاجه جامده مع الاكل 

ايان : متراعي اني صايم وقاعد جنبيكي وانتي ااااي مفيش اي احساس خالص

زهره : يالهوووي نسيت انك صايم والله (وقالت بضحك)بس انا مريضه وليس علي المريض حرج فهاكل واشرب عادي ولا كأن في حاجه حصلت 

ايان : ابو شكلك دانتي بااااااارده

#بقلمي_اميره_رمضان

________

عدت الايام وجاء يوم وقفه عرفات الصبح

رعد طالع من الاوضه واتفاجاء بالمنظر

اي ده انتو هتعزلو ولا اي فين فرش البيت 

ميرا : سلامه الشوف ي اخويا بنضف كل سنه وانت طيب مش سامع صوت الحجاج

رعد : ايوا اي علاقه الحجاج بالانتو بتعملو ده 

ماريا : انهارده الوقفه وبنضف للعيد ااااي لسه كل ده وموصلتش 

رعد : بتنضفو البيت ولا بتقلبو البيت وبعدين يعني لو منضفتوش اي اللي هيحصل

ميرا : قولهم انا كمان عايزه اعرف ليه التنضيف ده كلو لو منضفناش يعني العيد هيقول انتو معفنين ومش هياجي مثلااا

خديجه : انتو واقفين بتعملو ااااي

ماريا : رعد معطلناااا بدل ميساعدنا كده ويقول اشيل عنكم شويه 

رعد : لاااااا انا برا الحوار ده سلام عليكم

نزل تحت 

يوسف واقف يعلق الستاير 

يوسف : ياااابت نوليني الستاره 

حنين : اهو انزل شويه من علي السلم مش طايلاااااك

يوسف : جيبلي وحده اوزعه تساعدني ولا تمرمطني 

حنين : مالها الاوزعه ي ابو طويله انت طب والله لامشي وشوف مين هيساعدك

يوسف : خدي ي بت انتي صدقتي ي بااااااااااااااات

رعد بضحك: احسن خليك متعلق كده عشان تبقا تقولها كده تاني

يوسف : منا اعمل اي ماهي فعلا قصيره وطبعا مين اللي هيساعدني غير اخويا حبيب قلبي

رعد : بتحلم سلام

#بقلمي_اميره_رمضان

يوسف : رعد خد رايح فين يااااااض ي ولاااااااا (وهو نازل رجليه اتزحلقت وقع)

اااااااااااه ضهري 

ميرا : ههههههههههههه تعالو بسرعه شوفو يوسف وقع

يوسف:بتضحكي عليا وبتلميهم عشان يتفرجو بت انتي مستحيل تكوني اختي 

ميرا : ايوا احنا لقناك علي باب المعبد اليهودي 

جنه بضحك: قوم ي بطللللل

يوسف : خلو انسه امتحانات دي تغور من وشي اشمعني جايه دلوقتي ي بت ولما حد يقولك حاجه تقولي بذاااااكر

جنه: هو انا اقدر افوت العرض ده 

حنين بضحك: هههههههههه شكلك مسخره وانت واخد الصاله كلها مسح بهدومك كده

ماريا : وفر علينا الحته دي كنت لسه همسحها 

يوسف : مين المهز*قه اللي كبت مايه هنااااااا

سندس : انا

يوسف : اااي والله مقصد ي باشا انا قولت وحده من العصابه دي انما انتي باشا فدااكي 

ميرا  : متسمحهوش ي مامي ده لازم يتربي وانا هقول لبابا انه قالك كده وهو هينفخو ي بابااااااااع 

يوسف : بس ي بوتوجااااااااز انتي 

فارس : في ااااي مالكم 


ميرا بضحك: جيت في وقتك

يوسف :يختاااي   انا خلاااص انتهيت

________

مليكه واقفه في البلكونه بتنفض السجاد 

سليم من تحت : بتعملي اي ي بت ادخلي جوا

مليكه : هو انا بلعب انا بنفض السجاد مش هدخل 

سليم : مااااشي انا طالعلك 

بعد دقيقتين 

: انتي ي زفته انا لما اقول كلمه تتسمع

#بقلمي_اميره_رمضان

ندي : في اي ي سولي

مليكه : البيه بيقولي ادخل جوا وانا بنفض السجاد 

سليم : في شباب واقفه تحت والهانم واقفه في البلكونه

ندي : ابن خالك عندو حق ي بت لما هو في شباب واقفين مدخلتيش ليه وتبقي تنفضيهم وقت تاني

مليكه : حلو مش هو عامل فيها جنتل مان بقا وكده يدخل هو بقا ينفضهم يلا ي بااااشاااااا

سليم : تنفيض اي دانا هربان من امي وتالين 

مليكه : خلاص تبقا تسكت وتسيبني اكمل اللي بعملو 

سليم : انتي راااااايحه فييييييييين انا مش قولت مفيش طلوع البكونه

مليكه : وانا قولت يا تعملهم انت ي اعملهم انا خلينا نخلص 

سليم بصوت عالي : انا مش بحب الكلااااااام الكتير هاااتي المنفضه

مليكه بضحك : احلي منفضه لاحلي سولي 

سليم : فرحااانه عشان دبستيني هاتي منك لله

مليكه : ههههههه كل سنه وانت طيب عيش بقا مع السجاد 


سليم بغمزه قال بصوت واطي : عقبال السنه الجايه اما انفض سجادنا 

مليكه بصدمه ممزوجه بفرحه : ب ب بتقول ااااي😳

#يتبع_البارت14❤

#روايه_حنين_الليل 2

#بقلمي_اميره_رمضان


 

تعليقات

التنقل السريع