القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية كبرياء آسيا وغرور أسر البارت التاسع والثلاثين 39بقلم بسمله صالح جميع الفصول كامله وحصريه في موسوعة القصص والروايات


#روايه_كبرياء_اسيا_وغرور_اسر

#بقلم_بسمله_صالح_البارت_39

#لا_حول_ولا_قوه_الا_بالله.


ملك بد"موع : مسام"حاك يا مراد لاني باحبك وما اقدرش اعي"ش من غيرك سنه ونصف اللي كنا بعاد فيهم عن بعض كنت حاسه ان روحي بتنسحب وكنت حاسه ان في حاجه جبراك انك تخطب سيلين لان لما كنت باشوفك معها كنت باشوفك حزين وهي حزينه لكن ما كنتش اعرف ايه هو السبب ،انا مسامحاك لاني عارفه ان ده كان خارج ارادتك وعارفه قد ايه انت بتعز اللواء فؤاد وعارفه قد ايه هو بيعنيلك.


( الشخص الذي تسامحه بلا مقاومه هو الشخص الذي تعشقه بلا مبرر).


مسك مراد ايديها وباسها ودم*وعه نزلت على ايديها.


وقال: انا اسف اللي جر'حتك وكس"رت قلبك ،بحبك انا باعشقك تتجوزيني ياملك، بلاش فراق وبعد اكتر من كدا انا كنت بتع'ذب كل اما اشوف دموعك وكنت بعا"قب نفسي لاني السبب في أن دموعك تنزل.


ملك بد"موع وفرحه :موافقه اتجوزك يا مراد.


حضنها مراد بقوه وهي حضن"ته وعيط"وا في حضن بعض.


وبعد مرور يوم صحيت اسيا بنشاط وكانت سعيده جدا وراحت المطار وركبت الطياره وبعد ساعات وصلت الطياره مصر.


نزلت اسيا وركبت تاكسي وراحت الشقه بتاعتهم وكانت مشتاقه جدا لاهلها وبعد مده وصلت لاهلها ورنت الجرس وفتح لها معتز واول لما شافها عينه دمعت وحضنها وهي عينيها دمعت وحضنته اشتياق ولهفه.


اسماء : مين يا معتز الي على الباب؟


وطلعت اسماء وشافت معتز حاضن اسيا،جريت اسماء بسرعه على اسيا وحضنتها وعيطت في حضنتها.


وقالت بشوق ولهفه: اسيا يا حبيبتي وحشتيني يا روح ماما كل ده غياب ما تعرفيش انا كنت باشتاق لك قد ايه انت كويسه دلوقتي يا حبيبتي وبدات والدتها تحط ايديها على خدها وتبوسها من كل حته في وشها وتحضنها واسيا بتحضنها والاثنين نزلت دموعهم وجاءت رقيه بعد ما طلعت من غرفتها ونطت عليهم وحضنتهم.


 وحضنتها اسيا وكانوا الاربعه حاضنين بعض ودموع الفرح ملت وشهم.


ودخلت اسيا وبداوا يتغدوا، واسيه بدات تكلمهم وتحكي لهم كل اللي حصل في السنه ونصف فحكيت لهم عن رحيم،وعرفتهم ان هي هتروح استوديو القاهره لتصوير البرنامج معاها لانها هتكون ضيفه الحلقه بكره،وفرحوا كثير وباركوا لها وهنئوها.


عند سيلين خرجت من المستشفى،وروحت الفيلا وكان قصي معاهم وطلب قصي من اللواء فؤاد انو يتجوزها فوافق اللواء فؤاد والفرح هيبقى بعد اسبوع،وكان موجود معهم مراد وملك اللي كانوا بيطمنوا على صحه سيلين واتفقوا هما كمان ان فرحهم هيبقى بعد اسبوع مع سيلين وقصي واهو الفرحه هتبقى فرحتين.


( حبيت افرحكم شويه🙃).


واتصلت ملك بإسيا وعرفتها ان فرحها يبقى بعد اسبوع وانها لازم تنزل مصر .


واسيا قالت لها :انا اساسا في مصر يا بنتي لسه راجعه النهارده من اربع ساعات.


ملك بفرحه: وما عرفتنيش انا جايه حالا!!


وبسرعه راحت ملك على بيت اسيا وحضنتها واسيا حضنتها وقعدت معهم وعزمتهم على فرحها من مراد اللي هيبقى بعد اسبوع وبارك لها كلهم وحضنوها.


واتصل مراد على اسر وعزموا على فرحه بعد اسبوع واتصل بجاسر وعزم ناس كثير.


في صباح يوم جديد صحيت اسيا بكل نشاط وعلى وشها ابتسامه واتوضت وصلت،وقعدت مع عائلتها شويه ودقت الساعه 4:30 وكانت اسيا جاهزه تماما لابسه فستان ازرق شيك جدا وانيق وحاطه ميك اب سيمبل وعملت شعرها فورمه، وكانت جذابه وفاتنه للغايه.


وساقت عربيتها ووصلت للاستديو وطلعت والكل بدا يصورها ويتصور معها وكانت سعيده جدا واستقبلها مسؤول البرنامج والمذيعه اللي هتعمل معه حوار و دقات الساعه 5:00م وكانت اسيا قاعده على الكرسي وقدامها المذيعه.


وقالت المذيعه: اهلا بيكم انهارده ضيفه حلقتنا هي دكتوره اسيا الدمنهوري الي من حوالي سنه ونصف السوشال ميديا كان مقلوب عليها وحاليا اسمها بقا مسمع في فرنسا وباقت من اكبر دكاتره الاطفال اهلا بحضرتك يا دكتوره اسيا.


اسيا ببتسامه هادئه وثقه: اهلا بيكي.


المذيعه: احنا سمعنا ان حياتك كانت صعبه في الماضي وانك كافحيتي كتير علشان توصلي لمكانتك دلوقتي عايزين نعرف ازاي قدرتي توصلي لكدا وتتخطي كل الصعاب والمحن وتبقى اقوى من الاول؟


اسيا ببتسامه:كلنا بنضطر المحاربه علشان نبقى صامدين بالطريقه دي،لازم نكافح علشان نفضل واقفين على رجلينا مفيش معانا حد زي معلمينا،واحيانا مبيكنش معانا والداينا دايما لما نسقط.


 انا إلى بقوله ممكن يكون قاسي لحد ما ،بس مفيش للضعفاء مكان في العالم دا، مفيش لهم فلوس ولا حب ،للسبب دا لما يقع أشخاص على الارض مثلنا مفيش حد هيجي ويرفعه ، لذلك هننهض بأنفسنا ،هنكمل طريقنا.


هنقع كتير هنتعب كتير هنضعف لكن ادام الواحد حط في باله أنه يوصل لهدفه وفضل موصر مفيش حد هيقدر يقف في طريقه ايوا هيتعب كتير لكن هيوصل لهدفه فيوم من الايام لو كافح وتعب، انا تعبت كتير وواجهت صعوبات كتير علشان اقدر اوصل لكدا مفيش حاجه بتيجي بالسهل يبدو الامر في البدايه صعب ولكنه ليس مستحيل.


وبالنسبه للقوه: القوة مبتجيش من الفوز، لكن نتيجه خوض التجارب والمرور بالمصاعب وعدم الاستسلام.


والقوه هي اني ادوس على وجعي تحت رجلي وامشي مبتسمه ادام كل من ينتظر سقوطي!


المذيعه: ايه هي اكبر غلطه عملتيها في حياتك وومكن تعتبرها انها غلطه عمرك.


وفي الوقت دا ريناد كانت فاتحه التي ڤى وبتلقب فيه وفجأه شافت اسيا طالعه في برنامج وكان اسر

داخل الفيلا وفرح لما شافها وسمع اسيا وهي بتقول:


اسيا بقوه: اني وثقت بالشخص الغلط انا انجرحت وانطعنت كتير بسكينه غدر من اقرب الناس الي كنت معتبراهم اصدقائي واخواتي وحبايبي ، الغدر قاسي وصعب وان حد يخزلك وميثقش فيك احساس صعب بس الحمدلله  انا اكتسبت خبره ولسه موجوده وعندي ناس كتير بيحبوني وانا بحبهم.


اسر كان سامع الكلام دا والدموع نزلا من عيونه، وندمان جدا.


المذيعه: دكتوره انتي غيبتي عن مصر سنه ونصف ورجعتي قويه جدا بعد اصعب حاجه حصلت لك فيوم فرحك وعرفنا انك متزوجه لغيت دلوقتي من دكتور اسر هل ممكن ترجعيله وتسامحيه؟؟


 وعرفنا كمان ان كانت بتجمعكم قصه حب كبيره وقابلتي مشاكل كتير واتغلبتوا عليها وانك لما دكتور اسر اتهمك بالخيانه اثبتي براءتك ومستسلمتيش ورفضتي انك تكملي معاه وتسم

وتسمحيه ، وأنه اعتذارك وطلب منك ترجعيله وانو دخل في حاله اكتئاب ،وافترقتوا سنه ونصف هل السنه والنصف قدرت تنساكي الي حصل ؟


اسيا بكبرياء: احساس صعب ان يخذلك شخص بتحبيه كونتي بتعبيريه أبا واخ وحبيب وسند، الخذلان اني استثنيك بين الجميع ،واحارب الجميع علشانك ،فتيجي انت والدنيا وتحاربوني مع بعض!


مفيش حد خذلني بس انا خذلت نفسي لما راهنت أن كلهم اوفياء!


اسر موثقش فيا ابدا انا كنت حاسه اني في كابوس هو اتخلى عني واتهمني بالخيانه، بس اثبت براءتي وبقيت اقوي بكتير واني اسامحه صعب جدا هو غلط غلط كبير ،كل حاجه ممكن تكون لها فرصه تانيه الي عدم الثقه لان الحب والعلاقه الزوجيه أساسها الثقه مفيش ثقه يبقي كل شىء هينهار .


المذيعه: احنا عرفنا ان اللي عمل كده اقرب الناس لكم صديق اسر سيف واللي هو دلوقت في الحبس وصديقه عمرك رنا وهي مظهرتش من سنه ونصف هل هتقدري تسامحيهم هم كمان؟


اسيا: صح انا زعلت وانجحرت ولكن امنت بمقوله أن قد يبتليك الله ليفضح لك قلوبا ادعت محبتك ولاتحزن واني احزر صديقي الف مره وعدوي مره ،


بالنسبه اني اسامح هسبها للظروف لانهم دمروا حياتي  وربنا يسامحهم ،بس انا بقول لكل الى آذاني ان ربنا مبينساش!


عمري ما هثق في حد فقدان الثقه زي تقطيع الورق لو لزقتيه عمره ما هيرجع زي الاول، البعض غلطه والبعض درس والبعض ذكرى جميله وانتهت.


وانا بوجه الكلمه دي لي كل الي بيشوفني ان مفيش حد بيحبك بالمجاني كل شخص قريب منك مستفيد منك بطريقه ما !


في الوقت دا سمعت اسيا صوت بيقول: سامحيني يا اسيا بصت لمصدر الصوت لاقيت اسر واقف قدامها وباين على ملامح وشه الندم والحزن وملامحه معبره عن الحزن الي فيه.


وبصت اسيا له بقوه واشتياق بس حاولت تداري اشتياقه وهو بصلها بندم وحزن ولهفه واشتياق وحب ورجاء انها تسامحه وقرب منها.


وقال : انا اسف سامحيني عارف اني غلط غلط كبير ميتغفرش بس انا ندمان مش قادر على فراقك يا اسيا انا قلبي معاكي انتي حبيبتي ومراتي واغلى حاجه عندي وروحي السنه الي بعدتي فيهم مكنتش سعيد كنت بعد الايام الي هشوفيك فيها.


وكنت كل اما اتصل بيكي ماتسمعنيش وتقفلي الخط في وشي لما شوفتك روحي اتردتلي مش قادر اعيش من غيرك انا بحبك انا غلطان اني موثقتش فيكي اديني فرصه اخيره اثبتلك حوبي انا بعتذر لك ادام الجميع وبقولك انا اسف انا ندمان سامحيني.


ونزل على ركبته والدموع نزلت من عينه،وكان كل الموجودين متأثرين جدا وفيه منهم الي دموعه نزلت وكان كتير بيشوفوا الحلقه عيله اسيا ومصطفى وعيله اسر ومراد وملك، وهلا عيلتها. 


ساعتها اسيا وقفت بقوه وكبرياء ومسكته من دراعه ووقفته وبصت في عينه بقوه.


وقالت: مش هقدر اسامحك انت هينت كبريائي وخليت سيرتي على كل لسان انت الي وصلتنا لكدا واستحمل نتيجه أفعالك يا اسر،  لو كنت بتحبني كنت وثقت فيا ما كنتش عملت اللي عملته كنت جئت وعرفتني مش تعرض كل اللي شفته قدام الناس كلها وتهني بالطريقه دي.


الحب اساسه الثقه ما فيش ثقه ما فيش حب كانت اول مشكله تقابلنا  في يوم فرحنا والمشكله دي بينت عدم ثقتك فيا.


رحت لك بيتك عشان اعرفك اللي حصل وافهمك لكن انت ديرت وشك عني وقلت لي سيبيني واطلعي من حياتي وانا دلوقت اللي باقول لك سيبني واطلع من حياتي انت اللي اخترت طريقنا من الاول.


اسر بدموع: انا ندمان وضميري بيأنبني والله بحبك عارف اني غلطان لكن كلنا بنغلط انا اسف اديني فرصه اخيره بالله عليكي يا اسيا. 


اسيا: صعب يا اسر انت كسر'ت قلبي لو ازاز انك"سر عمرك ما هتعرف ترجعه زي الاول  هو ك"سر لا بيجبر، اهو دا كس"ر القلب مش بيطلع صوت لكن موجود في حزن والآ"لام كتير.


كل حاجه بتنك"سر ممكن ترجع زي الاول الي كسر القلب مش بتداويه الايام ك"سر القلب غير اي كس"ر عمره ما هيرجع زي الاول لو قدمت له الف اعتذار كل كس"ر بيهون الا كس"ر الق'لب!


شعور يح"رق القلب انك تعتقد انك شئ كبير في قلب الشخص، ويجى موقف ويخليك تضحك على سخافه ظنك.


بص اسر لي اسيا بوجع ودموع وحزن وندم وخرج من الاستديو وركب عربيته وساقها بسرعه جنونيه وفجأه.


قعدت اسيا على الكرسي وبصت للمكان الي خرج من اسر بحزن كان نفسها تقوله أنها بتحبه ومشتقاله بس كبريئها منعها.


وجاء فاصل البرنامج وارتاحت اسيا شويه.


وفجاه جالها مكالمه من شخص غريب.


بيقول فيها : دكتوره اسيا تعالي بسرعه على مستشفى الحياه دكتور اسر عمل حاد'ثه وللاسف م"ات فيها لان عربيته انقل"بت وقبل ما يم"وت كان اسمك بيقوله.


وقع من اسيا التلفون ووقفت بصدمه ونزلت الدموع من عنيها وفجأه.......... 


استوب ولحد هنا انتظروني في البارت القادم بعتذر عن التاخير لكنه خارج إرادتي الفيس حظرني واتضطريت اعمل اكونت جديد وكل ما انشر البارت يحذفوه وحاليا الروايه كلها اتمسحت لكن موجوده جوجل وواتباد ياريت تدعموني بالايك وكومنت جميل زيكم يا احلى عيله لاني حزينه جدا لاني تعبت جدا في كتابه ٣٨ بارت وفي الاخر يتحذفوا بسهوله دي 💔😢


تفاعلتكم وتوقعاتكم ورأيكم يهمني جدا؟؟؟


يتبع..........

بقلم /بسمله صالح.

تكملة الروايه من هنااااااا 
 

تعليقات

3 تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

التنقل السريع