رواية كبرياء آسيا وغرور أسر البارت الوحد والأربعين 41بقلم بسمله صالح جميع الفصول كامله وحصريه في موسوعة القصص والروايات
#روايه_كبرياء_اسيا_وغرور_اسر
#بقلم_بسمله_صالح_البارت_41
#لا_لاحول_ولاقوه_الا_بالله.
وفجأه سمعوا ض'رب ن'ار وخبطت اسيا في اسر من الخضه وبصوا لبعض بصدمه وساعتها اسر خ'اف على اسيا وشدها ورا ظهره لانه شاف أشخاص ملث'مين حاوطوا البنك وفي أيديهم اسل'حه وشكلهم مخي'ف وكانوا موجهين السل'اح ناحيه موظفين البنك والعملاء.
وكانوا الملثم بيقول بصوت حاد وغليظ : لو سمعنا اي صوت المس'دس دا هيت'فجر في دماغكم احنا هدفنا مش أننا نأذ'يكم احنا عايزين نس"رق البنك، ونمشي ، ومش عايزين نسمع صوت علشان منأذ'يش حد، ودلوقتي هنجمع منكم التليفونات بهدوء ولو احد بس فكر انه ما يطلعش تليفونه او يشغل دماغه ساعتها هيقول على نفسه يا رحمان يا رحيم وهيقابل وجه كريم فبذوق كده والاحترام طلعوا كل التليفونات.
وكانوا العملاء والموظفين بيصر"خوا، رفع واحد من الملثم'ين السل'اح ووجه ناحيه واحده بتصر"خ وضرب الط"لقه في قلب"ها وق'عت الست م"يته والكل خاف وسكتوا وجسمهم بيرت"عش واسر استغل الوضع وأنهم بيدورا على حاجه وبيلموا التليفونات وأن الكل خايفين.
فحط ايده على فم اسيا ، وبصلها بصه بمعني اطمني، ونزلوا بجسمهم لتحت علشان يستخ"بوا واسيا كانت بتبصله باهتمام شديد، واسر كان بيبص حواليه في كل اتجاه علشان ما حدش يقدر يشوفهم لغايه ما دخلوا مكتب المدير واسر قفل الباب براحه وأخذوا نفسهم.
وبص اسر في عيون اسيا وهي كانت بتبص له وكانت لغه عينيهم هي اللي بتتكلم،وفاقت اسيا من شرودها، وكانوا قريبن من بعض فبعدت عنه.
وقالت: احمم معاك تلفون.
اسر حط ايده في جيبه وطلعه وبيحاول يفتحه.
وقال بغضب : اووف هو دا وقتكم تفصل وتخلص شحن.
اسيا: طب والعمل؟
اسر :هو انت مش معك تليفون ولا ايه؟
اسيا بسخريه: هو انا لو كان معي التليفون كنت قلت لك معك التليفون وانا ماشيه معاك ومنزله جسمي وقع من جيبي الفون وما عرفتش اوطي اجيبه علشان ما حدش يلمحني واضطريت امشي واهو دلوقت زمانه في الممر وهنعمل ايه دلوقت وازاي هنكلم البوليس يجي ينقذنا المل'ثمين اللي تحت دول مجر'مين دول قت'لوا الست بالد"م بارد.
اسر بحزن واسف: للاسف دول عندهم الق"تل حاجه سهله جدا ومتعودين عليه، وعمره ما بيندموا ان هم قت'لوا احد لانهم متعودين على كده احنا لازم نلاقي حل علشان ما حدش يم'وت ثاني منهم تحت او يضطروا ان هم يقت'لوا ،حد وقبل ما يسر'قوا البنك لازم يكون البوليس وصل فكري معي.
وبداوا يفكروا وكانت اسيا بطرقع صوابعها ومتوتره واسر قرب منها ومسك ايديها.
وقال لها :اهدي انا معك انا افديكي بروحي ما تقلقيش طول ما انا جنبك اهدي بصيت له اسيا كثير نظرات غير مفهومه ،واسر كان بيبص لها بيحاول يفهم نظراتها ليه لكنه ماعرفش.
وسحبت اسيا ايدها من ايده وقعدت على الكرسي تفكر، وهو تناه رايح جاي في المكتب بيفكر يعمل ايه؟!
وفجاه قالت اسيا بلهفه: انا لقيت حل بس هيبقى في مخاطره شويه اسر بستغراب مخاطره والحل ايه؟
اسيا: بص يا ياسر انا عارفه تليفوني وقع فين وعشان نقدر نتواصل للشرطه لازم يكون في تليفون وهم قبل ما يخشوا قطعوا السلوك اللي كنا هنقدر من خلالها نتصل من التليفون الارضي اللي موجود هنا وما بقاش موجود حراره، وهم عاملين احتياطاتهم في الحاجات دي فانت هتأمنلي الطريق بس هتشوف في احد في الممر وتراقب كويس وانا هاخرج قدامك ،وهاجيب التليفون بسرعه وهاجيء الموضوع في مخا'طره بس معلش لازم نن'قذ الناس وننق'ذ حياتنا لانه طول ما هم موجودين طول ما فيه ناس هتن'قتل لان دول مجر"مين محترفين وزي ما انت قلت الق"تل بالنسبه لهم شيء عادي جدا.
اسر بغضب: انا يستحيل اسيبك تخرجي بره ايه يا اسيا انت عايزه تخاطري بحياتك وتخرجي بره وهم كلهم محاصرين البنك وتقولي لي هاجيب التليفون انا ما اقدرش اخاطر بك انتي لو حصلك حاجه انا مش هاقدر اعيش من غيرك خلاص انا هاخرج وخليكي انتي هنا وما تفتحيش الباب.
اسيا :بعد اذنك ما تقلقش انا لازم اخرج وسيبها لله انت ما انتاش عارف تليفون وقع فين بالضبط لو سمحت ما تصعبش الامور علي وخليني اخرج قبل ما يجوا اللي هنا وقبل ما يقدر يوصلوا لازم نكون مكلمين البوليس.
اسر بغضب: انا يستحيل اسيبك تخرجي من هنا.
وقرب منها وحط يده على كتفها.
وقال بحزن: انا مش ضامن لما تخرجي ايه اللي هيحصل ،وحتى لو انا امنت الطريق حياتك هتبقى معر'ضه للخ"طر انا قلت لك انا افديكي بروحي انا هاخرج بس انت تفضلي هنا في امان وما تفتحيش الباب لاحد ارجوك اسمعي الكلام دلوقت وانت ما تفتحيش لاي احد.
وقبل ما يسمع رد اسيا كان بص لها وخرج وقفل الباب براحه، وهو بيدوس على طراطيف صوابعه علشان ما يسمعوش اي صوت وبدا يمشي في الممر واسيا كانت قلقانه جدا عليه وبقت رايحه جايه في المكتب ومتوتره جدا.
وقالت: انا قلقانه عليه قوي.
وبدا اسر يمشي ناحيه الممر ويبص في كل اتجاه وسمع صوت خطوات رجل فاستخبى بسرعه في وراء جدار.
كان الم'لثم ماشي ومعه مس'دس وبيبص في كل اتجاه بيدور على احد وكان هيلمح اسر بس اسر في ثواني كان خلص الممر بس الملث'م شك وبدا يتحرك في الممر واسر اخيرا لقى التليفون تحت رجله ومسكه وبسرعه بعث مسدچ لي مراد بيعرفوا فيه ان البنك في قلبه ملثمين وانهم لازم يجوا في اسرع وقت ،وما لحقش يخلص المسدج بس ضغط بسرعه على ارسال لما سمع حد.
بيقول: ارمي التليفون ده من ايدك والا هاف'جر السلا'ح في دما'غك وكان السل'اح محطوط على دماغ اسر.
ساعتها اسر اتوتر ورمى تليفون من يده وبص للمل'ثم اللي كان بيبص له بغضب شديد، وكسر الم'لثم التليفون برجله.
وقال الملثم بغضب :امشي قدامي.
ومش اسر قدام المل'ثم والسل'اح محطوط على دماغه وطلع به الملثم للمكان اللي محجوز فيه كل العملاء والموظفين.
وقال الملثم بخوف للزعيم الي كان لابس قناع :يا زعيم الشخص ده وانا بمر في الممر لقيته ماسك تليفون وكان بيكتب حاجه،بس انا اخذت منه التليفون وكسرته.
ساعتها الزعيم قرب من الم'لثم وكان ملامحه بارده وهادئه جدا.
وقال له: برافو عليك وحضنه والم'لثم كان مطمئن وفجأه صر'خ الم'لثم لما الزعيم ض'رب الس'كينه في ظهره وخر'جت من بطنه ووقع
الملثم على الارض غر'قان في دم'ه مي'ت،اسر انصدم لان الزعيم غدر بالملثم.
وساعتها قرب الزعيم من اسر وكان في قمه غضبه.
وقال لاسر :انت بعت ايه؟!
بس اسر ما ردش عليه وكان بيبص له بجمود.
الزعيم بغضب: انت ما بتسمعش قول انت بعت ايه واسر ما زال ساكت وده اغضب جدا الزعيم ومسك مسد'سه وعمروه وحطه على دم'اغ اسر.
وقال : قول على نفسك يا رحمان يا رحيم ايه امنيتك قبل ما تموت.
اسر ما ردش عليه وفضل ساكت و الزعيم ضحك وقهقه وضر'ب الط'لقه بس قبل ما الط'لقه تخترق دما'غ اسر كان اسر ما'سك ايده ورفع المس'دس لفوق.
وبحركه سريعه منه كان لف ذراع الزعيم وراء ظهره ومسك المس'دس وحطه على دما'غ الزعيم.
وقال بغضب وحده: اي احد هيقرب ساعتها الزعيم بتاعكم ده هيكون مي'ت ودلوقتي طلعوا، كل اللي انتم حاجزينهم دول، ونزلوا الاس'لحه بتاعتكم انا باقول الكلمه مره ولو ما تنفذتش ساعتها انا هانفذ وهاق'تل الزعيم.
بص الملث'مين له بداوا يقربوا من اسر وفي ايديهم الاسل'حه.
اسر: اي احد هيقرب ساعتها مش هتلموا غير نفسكم لان الزعيم هيكون روحوا وطلعت عند اللي خلقه.
الزعيم خاف وقال بتوتر : نزلوا السل'اح يا بها"يم وطلعوا المحت'جزين.
وبالفعل رموا الملث'مين الاسلحه وبداوا يخرجوا المحتجزين وخرج اربعه وكان لسه الباقي هيخرجوا لكن كانت المفاجاه لما قرباحد من اسر براحه من وراه وضربه بعصا'يه كبيره على دما'غه ووقع اسر على الارض فاقد وعيه وضحك الزعيم بشر.
وقال بصوت عالي : اطلعوا هاتوا المحت'جزين بسرعه قبل ما يبلغوا البوليس وقدروا الملثمين يمسكوا ثلاثه وواحد هرب.
دخل واحد من الملثم'ي.
وقال بخوف وهو بياخد نفسه: للاسف يا زعيم احنا ما قدرناش نمسك غير ثلاثه وواحد هرب.
الزعيم ضغط على الز'نات ،وضرب طل'قه في ق'لب الم'لثم.
وقال وهو بيقرب منه :ده علشان انت غلط وانا ما تعودتش ان لما احد يغلط معقبهوش، يلا ربنا يرحمك و وقع الشخص م'يت.
وقال الزعيم بكل غضب: دلوقت انتشروا في البنك كله وتدوروا على الخزنه اللي موجود فيها الفلوس واي احد مستخبي في البنك تقت'لوه انتم فاهمين انا عايز خلال 20 دقيقه نك"ون سا'رقين البنك وخارجين يلا انتوا واقفين مسنين ايه!
وفعلا انتشر المل'ثمين في البنك وبداوا يدوروا على الخزنه وفي يديهم الاس'لحه وبص الزعيم للعملاء والموظفين.
وقال بعصبيه هو بيقرب من موظف فيهم: فين الخزنه؟
الموظف بتوتر :انا م ما اعرفش المدير هو اللي عارف.
الزعيم: وفين المدير؟
سكت الموظف وما تكلمش ، فحط الزعيم السل'اح على دماغه.
الزعيم بغضب شديد: لو ما قلتش فين المدير هتحصل كل اللي مات'وا انطق فيين؟
خاف الموظف وقال بخوف: خ خلاص ه هقول المدير مستخبي تحت مكتب اللي في اخر الطرقه !
وبدا الزعيم يقرب لغايه ما وصل لاخر الطرقه وطلع المدير اللي كان مستخبي تحت المكتب وكان بيرتعش جدا ومسكه من لياقه قميصه.
وقال بغضب: فين الخزنه اللي في قلبها الفلوس وايه هو رقم الباسورد؟!
سكت المدير وما رضاش يتكلم.
الزعيم بغضب: رد عليا.
المدير بيخوف: م م ما اقدرش.
حط الزعيم الس'لاح على را'س المدير.
وقال: يبقى هتموت انا بقدم لك عرض حلو تقول فين في مقابل انك مش هت'موت، يا اما لو ما قلتش هتموت وكده كده هنعرف مكان الخزنه فاحسن لك قل بالذوق علشان ما اضطرش استعمل معك الاساليب الثانيه اللي مش هتعجبك.
عند اسيا قالت بخوف وقلق: فات 20 دقيقه واسر لسه ما جاش يا ترى ايه اللي حصل له ،انا مش هاقدر اقعد في المكتب اكثر من كده انا لازم اخرج اطمن عليه انا قلبي مش مطمن حاسه اني حصل له حاجه،وخرجت من المكتب وهي بتمشي بخطوات بطيئه وبتبص حواليها.
صحي مراد من النوم وفتح الفون ولقى ان في مسدچ واصل من اسيا ومكتوب فيه مراد تعال بسرعه على البنك وهات معك قوى من الشرطه لان في ملثمين.
مراد قام بسرعه من على السرير، ولبس جدا واتصل بقوه من الشرطه وطلب أنهم يرحوا على البنك لان في ملثمين وخرج بسرعه!
بدا اسر ان هو يفتح عينيه وحط يده على دماغه وتألم وبس ولقى الناس اللي قاعده جنبه خايفه والزعيم واقف جنب المدير وبيهددوا وواقف بسرعه ولقى مسد'س جنبه فمسكه،ولسه هيقف علشان يضرب به الزعيم لكن الزعيم خذ باله وطلع مسد'سه ووجهه ناحيه اسر.
وقال بحده: انت غلطت كثير اول حاجه لما كان معاك التليفون ورفضت تسلمه وثاني حاجه لما وجهت السل'اح عليا واما هربت الناس وكنت عايز تقت"لني وانا ما باسامحش اللي بيغلط ودلوقتي انت هت'موت وضغط على الز'نات وضر'ب طل'قه جات في ......
يا تري الطلقه جات في مين؟
رايكم وتوقعاتكم وتفاعلتكم تهمني جدا ، طبعا أنا بخاطر وبنشر علشان خاطركم وممكن البارت ينحذف وانا اتحظر انا كنت بتأخر لاني اتحظرت ١٠ ايام ياريت تقدروا تعبي وتتفاعلوا داعما لي استمر.
ومتنسونيش من صالح دعائكم🤍
بقلم / بسمله صالح.
يتبع.....
تكملة الروايه من هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق