القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية أحببت منتقمة البارت الرابع والخامس والسادس بقلم اسماء صالح جميع الفصول كامله وحصريه في موسوعة القصص والروايات


رواية أحببت منتقمة البارت الرابع والخامس والسادس بقلم اسماء صالح جميع الفصول كامله وحصريه في موسوعة القصص والروايات 

#البارت الرابع

قرب سليم من نادين وقام بضر*بها ع وجهها وأخد ليلي ودخل بها بأوضة المكتب واغلق عليها

 الباب من بره**

ليلي بصوت عالي: استني طلعني من هنا ايه اللي بتعمله ده انا مش موافقة عليك.انت واحد مجن"ون.

تجاهلها سليم ووقف قدامهم بكل جبروته اللي بيظهروه لأول مرة 

عزت بعصبية : انت بتضر*ب بنتي يا سليم .

مش كفايه جايب واحد*ة من الشا*رع وعايز تتجوزها.


ثريا بعصبية: انت بتعمل إييه ؟! انت شكلك اتج*ننت ولا فقدة وعيك. مين دي عشان تتجوزها.


سليم بحدة: بعد اذنك يا ماما دي حياتي وانا حر فيها 

كمل كلامه بصوت جمهوري وهو بيق*لع جاكتته.

 وقعد ع الكرسي ببرود: دي حياتي انا وانا اللي هعيشها مش انتوا..

واي حد فيكم ميدخلش في حياتي والبنت دي هتجوزها غصباً* عنكم.

واطال بجس*ده لعمه ونادين واقفين من الغيظ:

وخصوصا بنت عمي يعني هتعيشوا هنا تحت امري أنا 

واي حاجه هتحصل لازم ترجعلي هنا .


تمام خلصت كلامي كل واحد يروح يشوف بيعمل ايه؟!.

قام ببروده وخرج بره امام الفيلا واتصل بالسواق: 

أيه  يا اسماعيل وصلت.

كان اسماعيل واقف أمام عمارة وبينظر لها


 وهو قدام سيارة سليم : أيوة يا سليم بيه وصلت قدام بيت اهلها هطلعلوهم وهتصل بحضرتك.

سليم: تمام 


عند ليلي كانت بغرفة المكتب قاعدة ع الكرسي بغيظ: 

أنا السبب اجي هنا ومع واحد مغرور ومتخ*لف.. اااه اعمل ايه دلوقتي اطلع ازاي.؟


بيت ليلي.

وصل إسماعيل أمام شقة ليلي.

سلمي: الجرس بيرن.

فاطمة : روحي افتحي بسرعة تكون ليلي يا بنتي.

همت مسرعة وفتحت الباب: مين حضرتك؟!

اسماعيل: ده بيت الآنسة ليلي.


شريف من الخلف: أيوة مين حضرتك.؟

اسماعيل: ممكن تتفضلوا معايا وهوصلكم لمكان

 الآنسة ليلي فيه؟

فاطمة بقلق: ليلي...؟ مكان ايه وليلي فين يعني هي فين موجودة فين.

شريف : استني بس يا فاطمة نفهم.

مكان ايه يا حضرت وانت تعرف ليلي من فين؟


اسماعيل: حضراتكم أنا معرفش حاجه كل شغلي أن تنزلوا معايا علشان تشوفوا بنتكم.

فاطمة : يابني يعني هي كويسة دلوقتي .

اسماعيل: والله يا مدام أنا عبد المؤمور .


شريف: طيب. إحنا نازلين وراك ع طول.

روحوا اجهزوا وتعالوا نشوف اي اللي بيحصل.


بعد خمس دقائق..نزلوا وركبوا السيارة مع إسماعيل واوصلهم بفيلا سليم.


عند سليم.

دخل لي ليلي بالمكتب وقفل الباب خلفه لتقوم هابة واقفة كاتمة غضبها: انا عايزة امشي من هناوحالاً  

ولو مطلعتنيش انا ممكن اقت"لك .


تجاهل كلامها وجلس على الكرسي أمامها ولع سيجا*رته ببرود تام: خلصتي كلام اقعدي

بصتله بغضب صامت... ليعلوا صوته: بقولك اقعدييييييييى 

انتفض جسد*ها بخوف وجلست بالكرسي أمامه ووجهت نظرها للجهة الأخرى.


سليم : بصي بقي هيكون ما بينا اتفاق.

بصتله باستغراب: اتفااق ؟؟

سليم : أنا عايز منك خدمة والخدمة دي مقابل اي حاجه انتي عايزاها.

ليلي: خدمة ايه دي؟....


بغرفة عزت.

جالس بكرُه ونادين  واقفة في البلكونة وبيدها كا*س تشرب بغيظ وغضب : أنا يفضل عليا بتاعت الشوارع دي.


بدأت تأخذ نفسها سريعا بعصبية ورمت الكا*س من يدها للأرض بعصبية وخرجت من البلكونة

 متجهة لأبيها بالغرفة يفكرر: بابا انت هتقعد ساكت كده هتسيبه يتجوزها.. يسيبني أنا ويتجوز السنكوحة دي 


عزت : اقعدي ووطي صوتك.

نادين بجنون : اوطي صوتي ؟ بقولك هيتجوزها وانت بتقلي ااقعدي 

تقدر تقولي انت بتفكر فيه ايييه؟..


عزت بخبث: سليم سمعنا وأحنا بنتكلم في المكتب علشان كده قال يتجوز البنت دي.

قربت نادين من الكرسي وجلست عليه بصدمة:  سمعناا ؟!

أكملت بشرر:

  إحنا لازم نلغي الجوازة دي يبابا انت عارف بحب سليم وفلوسه كلها ملكي مش ملك البنت دي .


عزت : متخافيش يا حبيبتي كل حاجه هتبقي ملكنا وبأسمنا كمان.

وكله هنا في دماغي هنعرف نمشي سليم تحت رجلينا .

ابتسمت نادين بخبث وهي تنظر لوالدها.


عند سليم..

ليلي : ده مش اتفاق وعمره ما يكون اتفاق وانا مش عايزة اتجوزك.

قامت من مكانها وقربت من الباب.

لحقها سليم ومسك الباب: بلاش اظهرلك الوش تاني مني 

هتسمعي الكلام للآخر.

ليلي بعند: لأ مش هسمع اوعي ايدك دي..


قرب سليم منها بسرعةة وقربها لحضنه وقرب من وجهها 

واخد قبلة يلته*مها بعجرفة غضب.


وتركها سريعاً وحاوطها  من خصرها: هاا هتسمعي.


بصتله بوجهها الاحمر والد*م ع فمها وتحدثت بغضب: انت ايه اللي عملته ده انت واحد سا*فل وقليل الاد*ب.

لا عيب قلةة اد*ب مش عايز انتي بتكلمي سليم هاشم الهلالي.

ليلي بصدمة: اييه؟؟ هاشم الهلالي..؟ 

#يتبع .

#احببت_منتقمة


#البارت الخامس

قرب سليم منها بسرعةة وقربها لحضنه وقرب من وجهها

واخد قبلة يلته*مها بعجرفة غضب.

وتركها سريعاً وحاوطها  من خصرها: هاا هتسمعي.


بصتله بوجهها الاحمر والد*م ع فمها وتحدثت بغضب: انت ايه اللي عملته ده انت واحد سا*فل وقليل الاد*ب.

سليم : لا عيب قلةة اد*ب مش عايز انتي بتكلمي سليم هاشم الهلالي.

ليلي بصدمة: اييه؟؟ هاشم الهلالي..؟ 


سليم مستغرب: ااه سليم هاشم الهلالي.. مصدومة ليه.

 وقفت ليلي مصدومة من الإسم تحدث نفسها: معقولةة 

عيلة هاشم الهلالي هما السبب في مو*ت بابا.


سليم بغموض: ايييه انتي بتفكري بأيه .

افتكرت كل حاجه بغضب وزاحت سليم بعيد عنها: 

ابعد عنييي انتوا مش بنأدمين..


سليم باستغراب: فيه ايه مالك..

ليلي بغضب: اوعي وبعد عني انت وعمك في السبب بمووو..

خبط ع الباب.هناء(خدا*مة): سليم بيه في ناس منتظرة حضرتك بره في اوضة الضيوف.


سليم بقوة من الداخل: تمام يا هناء شوفي الضيوف يشربوا ايه واحنا جاين.

بيبص لي ليلي اللي عنيها كلها غضب: تعالي علشان تشوفي اهلك.

ليلي بصدمة: اهلي .. الضيوف اللي بره أهلي انت دماغك دي ايه جايب اهلي لي هنا..

تجاهل كلامها وأمسك بيدها وسحبها خلفه وهو متشبس بيدها وهي تزعق وتصرخ خلفه ودخلها أمام اهلهاا.


قامت سلمي بلهفة: ليلييييي...انتي كنتي فين؟

ليلي بتوتر: اا انا كويسة انتوا كويسين.. ماما 

فاطمة بدموع: بنتيي انتي كويسة ..بتعملي ايه هنا؟...


ليلي وهي بتحضنها بدموع : أنا بخير يا ماما هحكيلك كل حاجه بس نطلع من هنا.

سليم من خلفها بصوت عالي: مش لما اوافق اطلعك من هنا.

سلمي بتزعق: انت مين ومالك بأختي.

اهدي ع نفسك يا سنيورة.

شريف بصدمة: سليم بيه ..؟


سليم: شريف بتعمل ايه هنا يا شريف.

شريف بخوف: ليلي بنت اختي 

سليم : اااه يعني مكنتش صدفة في المطعم .كنت فكرها شغالة عندك .

المهم اقعدوا علشان اقول الكلام.

ليلي بتزعق: كلام ايه اللي يتقال أنا ماشية من هنا وكل اللي في دماغك مش هيتنفذ.

فاطمة بقلق: إننت عايز ايه من بنتي.


سليم يجلس ببرود : أنا عايز اتجوزها ولو هي مش راضية يكون جواز ع الورق لمدة معينة.

سلمي : وأحنا مش موافقين.. انت بتهزر يا جدع انت.


بره كانت نادين بتحاول تسمع هما بيقولوا ايه وواقفة من الغيظ.

وكان عندها امل برفض ليلي بالجواز وابتسمت بخبث.

وكادت أن تغادر لاكن وقفت فجأة لما سعت كلام ليلي.


قامت ليلي بكل قوة: أنا موافقة بس بشرط.

ابتسم سليم : وهو اي الشرط.

ليلي : الجواز يكون فترة معينة مش اكتر ..

سليم ببرود: تمام موافق.

فاطمة:  اي الي موافقة انتي اتجن*نتي أنتي عارفة مين هو تتجوزي وخلاص.


ليلي بانتقام: أيوة عارفة....وبصت لسليم : جيب المأذون..

فرح سليم وقام نهض من مكانه وتركهم.

فاطمةوهي خارجة : انتي بنتي ولا اعرفك شكلك فعلا اتجن*نتي.

ليلي بدموع: ماما يماما استني 

شريف خلفها: استني يا فاطمة..ايه اللي بتعمليه ده يا ليلي 

ليلي : خالوا أنا عارفة بعمل ايه كويس ومع الايام هتعرفوا أنا عملت ليه كده.

تركوها وغادروا ليعم الليل..


غرفةة عزت.

عزت بشرر: إزاي ازاي ده يحصل البنت كانت رافضة اي اللي يخليها توافق.ق

نادين بزعيق: اكيد اخدت فلوس..واحدة جايبها من الشارع وفي يوم وليلة هيتجوزها.


بعد ساعات..

سليم بتريقة: ادخلي يا عروسة ةة..

 دخلت بحزن وبتبص للغرفة بضيق..

سليم بصوت عالي: ادخلي غيري هدومك 

ليلي بخوف: ااه لأ وابعد كده..

قرب منها وحاولت تفلت منه لاكن حاوطها من خصرها ونظر لها بنظرة مختلفة: ليلي انتي غير اي حد.

ليلي بصدمة رعشة: هااا.

افتكر كلامه وزاحها ع الأرض واتكلم بعصبية: غيري هدومك أنا خارج بره.ومش عايز اشوف خلقتك دي صاحية فاهمةةةة.

طلع من الغرفة وغلق الباب خلفه بعصبية.

وهي ظلت جالسة ع الأرض لم تفهم اي تصرف هو فعله.

لاكن كل ما يدور في خاطرها انتقامها من سليم و عمه.


غرفة ثريا..

ثريا بزعيق:  اتجوزها خلاص واحدة محدش يعرفها اتجوزها ماشي يا سليم.

يوسف: خلاص يماما اللي حصل حصل والبنت اتجوزها .

نامي دلوقتي..

رزان بهدوء: معلش بقي يا طنط متزعليش نفسك

ثريا : طيب روحوا ع اوضكم.م

يوسف : تصبحي على خير يماما

رزان : تصبحي على خير يا طنط.


خرج يوسف ورزان من الغرفة ووقفوا عند السلم.

يوسف بمغازلة : الجميل رايح فين.

رزان بكسوف: هنام..وروح ع اوضتك علشان متسهرش.

ابتسم يوسف وشدها لحضنه وحاوطها بلهفة: 

خايفة عليا لأسهر.

رزان بكسوف ووشها احمر بخوف: يوسف حد يشوفنا 

ابعد كده .عيييب

زاحته وجريت ع اوضتهاا بخجل وهو بيضحك ع منظرها.


نادين واقفة في التراس شافت سليم وهو خارج من غرفته.

ضحكت بخبث ودخلت غرفة ليلي بشررر

نادين بغل: نورتي يا عروسة..

قربت من ليلي وايدها بها سكين*ة وو..

#يتبع .


#البارت السادس

نادين واقفة في التراس شافت سليم وهو خارج من غرفته.

ضحكت بخبث ودخلت غرفة ليلي بشررر*

نادين بغ*ل: نورتي يا عروسة..

قربت من ليلي وايدها بها سكين*ة.بعدت ليلي عنها بصر*اخ:

انتي بتعملي اييه؟؟ انتي مجنو*نة ...

حد يلحقنيييي..

نادين بتقرب من ليلي: ما خلاص حبيب القلب خرج.

فجأة كان سليم وراها اخد منها السك*ين وضر*بها بالقلم وقعت ع الأرض: انتي بتعملي اييه؟


وقرب من ليلي يقومها من ع الأرض: انتي كويسة اتأذيتي.

ليلي بخوف دموع: لا لا أنا كويسة مفيش حاجه.

قعد ليلي ع الكرسي وبيبص لنادين بغضب يعم*يه.


ومس*كها من شعرها بعصبية وبيجر"ها بأيديه وهي ظلت تصر*خ.: ااااه سيب شعري بتو*جعني ابعد عنييي.


دخلها سليم لغرفتها وغلق الباب وير*ميها ع السرير بعصبية.

بدأت تأخذ نفسها بصعوبة وجلس سليم قدامها 

ع الكرسي بنظرة شرر* وطلع سي*جار يشر"بها بعيون حمراء مما فعلته.

سليم ببرود : اقل*عيييييي.

نادين بصدمة: ايييه؟؟!

سليم وهو ينفخ سيجا*رته: بقولك اقل*عييييي.

نادين وهي بتزيح شعرها للخف بدلع: اييه هتحن عليا 

ولا هتخ*ون مراتك السنيورة .

رمي سليم سيج"ارته ع الأرض واطفاها برجله وقرب منها : 

لأ اتأكدت انك زبا*لة وواحدة و*خة هي برقبتك..

 وخليكي حافظة الكلام ده كويس لو قربتي منها هفع"صك بأيدي.


خافت نادين من قربه وكلامه وبلعت ريقها بخوف مرعب وظلت صامتة .وقف سليم بج"سده الضخم وبعد عنها 

وتركها وخرج .

نادين بعصبية قعدت تضر*ب رجلها بالأرض بغضب شديد.


عند ليلي ..

دخل سليم غرفته وجد ليلي بالحمام..

قرب من الدولاب وق"لع هدومه وظل بالبنطلون فقط

كانت ليلي تخرج من الحمام مرتدية بيجامة مريحة

 وجدت سليم عا*ري قدامها صرخت بخضة وأعطته ظهرها : اعاااا انت بتعمل اييه في حمام الناس بتغير فيه.


وقف سليم ورفع حاجبه وبص لجس"ده العا*ري وفي أيده التيشريت: اغير؟! دي اوضتي وانا اعمل اللي عايزه 

وظل يقرب منها بهدوء الي أن وصلت للحاائط وخبطت ضهرها 

وارتبكت من قربه: اييه انت بتقرب كده ليه؟....انت عايز تغير 

غير براحتك دي اوضتك برضو..

وو..وقفت كلام لما قرب سليم بوجهها وهو متجاهل كلامها

سليم بتوهان بهمس: ما هو براحتي وانا عارف..


توترت ليلي اكتر وبيدها المنشفة غطت بها وشها بكسوف.

سليم بكتم ضحكته من شكلها

 قرب اكتر وهو يستمتع بخجلها وغمض عيونه

 وبدأ يش"م برائحة شعرها الملتفت جوالين جس*مها وهو مبلول.

وبعد عنها لما افتكر شرطهما للزواج ببرود: أنا داخل الحمام اوعي من وشييي .

اتخضت ليلي وبعدت عنه ودخل الحمام: ماله ده..مش هو اللي مقرب واحد مغرورر.؟


عند عزت..

عزت بزعيق: انتي دماغك دي ايه مش عارفه تفكري هتودينا في داهية .

نادين بعصبية:  يعني عايزني اعمل ايه.؟ اشوفه معاها 

واقعد اتفرج.

عزت : لأ ابدا تروحي وتقت*ليها شافك سليم احمدي ربنا أنه مقت*لكيش هي بقت مراته خلاص.


سكتت ووقفت نادين من مكانها وقربت من المرأة هي وتجز بأسنانها ومسكت الكوب وضر"بته بالجز"از بصر"اخ:

 اااااااااه أنا دمي محروق يبابا لازم امو*تهاااااا لااااازم.


بدأت تزعق بالمكان وتصر"خ بجن"ون وقرب منها والدها بخوف: اهدي يا نادين يا بنتي متعمليش كده.هنلاقي حل متقلقيش.

نظرت له وهي تهز برأسها بشرر"* .


ليلي كانت بالغرفة تمسك بطنها من الجوع وسليم كان يأخذ حمامه.

وقفت بهدوء وخرجت من الغرفة ونزلت بالاسفل ودخلت المطبخ.وجدت فتاة تأكل بشر"اهة: احم مساء الخير.


رزان بخضة: اييه ده انتي مين ..ااه انتي ليلي صح.

ليلي بابتسامة: أيوة أنا انتي بنت عم سليم؟

رزان بهدوء: أيوة أنا اسمي رزان اخت نادين.

ليلي : اااه واكملت تحدث نفسها: سبحان الله دي اخت العقر*بة اللي فوق.

هو انتي اتخضيتي ليه لما شوفتيني.. ايه ده بتاكلي شوكولاتة.

قربت منها وضعت يدها ع بوقها: هششش محدش يعرف بأكلها.. وقالت بحزن: أبيه يوسف لو عرف هيزعل مني.


ليلي باستغراب: أبيه يوسف بس.. اشمعنا هو وبابا وسليم لأ.

رزان بحزن: اصلي أنا عندي مر*ض سكري مينفعش اكل حلويات.. نفسي فيها واكلتها .هو بيزعقلي لما أاكلها .اوعي تقوليلوا.

ليلي بزعل عليها فحبت براءتها: لأ متخافيش. بس انتي متكتريش فيها. بقولك أنا جعانة 

رزان ببراءة:  تعالي كلي معايا..

قعدت ليلي مع رزان واكتشفت شخصية رزان العفوية غير شخصية اختها وأبوها.

قامت من أماكنهم وذهبوا لغرفتهم.


كانت ليلي تقترب من مكتب عزت وفجأة وجدت عزت بيتكلم في التلفون مع مجهول. وقفت تسمعه.

عزت بز*عيق : بقولك لازم تجيب الفلوس منه ده واخد بضاعة تمنها نص مليون يا بجم .

مجهول: ...؟

عزت بانفعالية: انت اتجن*نت مفيش عندي أعض*اء وز*فت يجيب الفلوس كاملة.

مجهول: ...؟


عزت بخبث: هيبقي ليه عندي بضاعة من مشر*حة طازة.

مجهول:....… 

عزت بضحك شر*: هههه متقلقش انت عارف ان محدش يعرف بسر"قة الاعض*اء دي من المستشفي.ولا مش فاكر لما مو*تنا الدكتور اللي رفض يتعاون معانا.


ليلي بدموع: ياولاد الك***ب..انتوا السبب في مو*ت بابا وحياتوا عندي للأنت"قم منكم واحد ورا واحد.

سليم من الخلف: ليلي انتي بتعملي ايه هنا؟!!

ليلي بصدمة: انااا وووو..

#يتبع..تكملة الروايه من هنااااااا 

#احببت_منتقمة

Asmaa Salih  ✍️✍️







 

تعليقات

التنقل السريع