القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية أحببت منتقمة البارت السابع والثامن والتاسع بقلم اسماء صالح جميع الفصول كامله وحصريه في موسوعة القصص والروايات

رواية أحببت منتقمة البارت السابع والثامن والتاسع بقلم اسماء صالح جميع الفصول كامله وحصريه في موسوعة القصص والروايات 



#البارت السابع

سليم من الخلف: ليلي انتي بتعملي ايه هنا؟!!

ليلي بصدمة توتر : اناا ؟ مفيش كنت عايزة اشرب وبدور ع المطبخ.

سليم بش"ك: المطبخ هناك مش هنا؟..

ليلي بارتباك: احم طيب ..ذهبت بعيد عنه وهي بتبصله بطرفة عين بخوف.

سليم واقف مكانه بينظر لأثرها بش"ك من تصرفها!

وسمع صوت عزت في المكتب بيتكلم في الفون لاكن صوته كان منخفض لم يسمعه.

سليم بنفسه: اي اخرتك يا ليلي ايه اللي بينك وبين قربك من عمي؟!

.....


رزان بتسحب تدخل غرفتها ع طرف اصابعها بدون أحد يشعر بها .بتفتح الباب براحة.

يوسف من الخلف حاطط أيده بجيبه وهو ساند ظهره ع جدران السلم: كنت فين آخر الليل تحت؟.

رزان تلفت له بخوف:  ك..ككنت تحت في المطبخ.

يوسف ببرود:  ليه؟!

رزان بكدب: عطشت شربت ؟!


يوسف بخبث: بس... مأكلتيش حاجه.

رزان بلهفة : لأ هاكل اييه؟! أنا حتي مش جعانة في الوقت ده.

قرب منها يوسف بهدوء وحا*سرها بالحائط وهي تقف برعشة: في حاجه يا يوسف.

وضع يده ع شفتا*ها بها اثار شيكولاتة مس*حها برقة: امال ده اييه. واكمل بسخرية: كنت بتشربي هاا..

بلعت ريقها بخوف وظلت تنظر بعينيها بالأرض بخوف منه.

يوسف بحدة: أنا مش قلت مناكلش اي حاجه حلوة تاني علشان بنتعب منها.

رزان بحزن: كان نفسي فيها وأكلتها.


يوسف ؛ مش هناكلها تاني وهنسمع الكلام..إلا والله ما هخرجك من اوضتك فاهمة يا رزان.فاااهمةةة

 رزان بخوف وطاعة: فاهمةة.حاضر.

يوسف : يلا ادخلي معاكي مدرسة بكرة.تصبحي ع خير.

رزان بهدوء : وانت من أهله.


دخلت بزعل لاكن يوسف رجعها للخارج تاني وقربها لحض"نه

وبا*سها بخدها .لتفزع رزان بخجل وتدخل أوضتها وتغلق الباب خلفها سريعاً.

ضحك عليها يوسف وذهب لغرفته وهو يصفر بفرحة ليقابله سليم وهو طالع ع السلم .

....


يوسف بمرح: اخويااا حبيبي.

سليم بضيق: غو"ر ياض من وشي ..وسابه واقف مكانه وهو فاتح به ذراعيه وذهب خلفه ليوقفه.

يوسف: في ايه يا برنس ده انت حتي وحشني 

ولا هو خلاص اتجوزت ونسيتني بعد العمر ده كله.

بص ليه سليم كان واقف بيبكي بتمثيل:  انت صاحي ليه.؟

ولا تأكدت أن السنيورة نامت.


وضع أيده فوق رأسه بإحراج: احم.. ما انت عارف اني بحبها. اعمل إيييه.

سليم ببرود : تكمل تعليمها وبعدين اتجوزها.

يوسف بتوهان: مش قادر يا بروو كل ما اشوفها قدامي بتلغبط ومش ع بعضي.

 سليم بتريقة: اللاه  ده الحلو واقع.. روح نام يا يوسف.

تركه وذهب .يوسف بمشاكسة صوت عالي: مسيرك تقع زي يا باشاااا.

.......


دخل سليم غرفته كانت ليلي تنام ع السرير .

ابدل ملابسه وهو ينظر لها وبحركة جسد*ها التي تتحرك ع الفراش. ويعرف أنها مستيقظة.

ليحاول أن يفزعها: اعااااااااااااااااا

ليلي بخضة: ايه في ايه.

سليم بتمثيل: في فار جنبك ع السرير.

هبت ليلي واقفة من ع السرير بخوف : فار فار فينه ده فاااار اعااااااا انا بخاف منه.


كانت ليلي بحضن سليم وماسكة بيه بخوف وتبكي.

انفجرر  سليم بالضحك ع شكلها .هههههه

ليلي بصدمة: انت بتضحك يعني مفيش فاار .انت واحد رخم وبااارد.

سليم : احم. كنت بهزر عادي.

ليلي تقف بخوف: بتهزر في حد يهزر كده.رخم.

قرب منها وهمس: أنا رخم .؟

ليلي بسرحان بعيونه : هااا لأ.


قرب منها سليم وأخذها بنفسه وقب*لها بهدوء لتبا*دله ليلي 

وافتكرت ما تفعله وزا"حته بعيد عنها: اوعي انت مجن"ون متقربش مني تاني.

تعصب سليم وضر*بها بالقلم وزا"حها ع الأرض وخرج واغلق الباب بعن*ف. وذهب إلى الاوضة الأخري.

ليلي بخنقة : ايه اللي عملته ده مينفعش كنت ازعق كده.


تاني يوم.

ثريا بالجنينة ومعها نادين.

نادين بخبث: الصراحة مش هينفع كده يا طنط لازم البنت دي تبعد عن هنا

ثريا : نبعدها ازاي أما مش عارفه يتجوز واحدة من الشارع وخلاص.

نادين بغ_ل: يا طنط دي دي ممكن تأذينا إحنا نعرفها من فين 

ثريا بتفكير: ااه فعلاً. طب قوليلي نعمل فيها إيه

نادين بشر** : أنا هقولك.....


بيت شريف.

شريف: مش هينفع تسيبي بنتك يا فاطمة دي في الاخر بنتك.

فاطمة بزعيق: وانا استحالة اسمع الكلام اللي بتقوله ده.

أنا لو رحت هناك هجيبها غص"با عنها. انت متعرفش هي عند مين؟؟!

سلمي: يعني مين ياماما هنسيب ليلي لوحدها هناك أنا لازم اكون معاها.

شريف : خلاص يا فاطمة أنا هبعت سلمي هناك وانتي هتفضلي معايا في البيت.

فاطمة بنفاذ صبر ها: اللي تشوفوا يا اخويا.


في الليل..

سليم نزل وخرج بره الفيلا وهو لم يكلم ليلي طول اليوم .

فجأة كان خلفه نازل عزت وشافته ليلي

 وخرجت سريعا خلفه لملمت شعرها وراتدت كاب فوق راسها كما اعتادت ع ملابسها.

ونزلت خلف عزت وراته وهو يتحدث بالهاتف خارج الفيلا.

عزت : تمام أنا جايلكم في الطريق مش عايز اي حد يحس بحاجة.

 مجهول : تمام يا باشا.وكله تحت السيطرة هوخلاص تحت رجلينا.

عزت : تمام اناجاي وخلي بالك ليهر*ب.


ليلي باستغراب: يهر*ب هو قصده ع مين. 

فضلت ليلي تبص ع كل مكان لحد يشوفها وتفكر كيف تذهب مع عزت بدأت تمشي خلفه بتسحب وركبت السيارة من الخلف.وخرج بسيارته بره الفيلاا.


من الناحية الأخري .

كان سليم بمكان يشبه الكبا*ريه ويشر"ب بسُ"كر وحوليه فتاتين يضحكون وصوت موسيقي ودجة بالمكان.

وكل شر*با يفكر بي ليلي واقتر"ابه بها ويغمض عيونه بغضب.


بالقرب من بيت كبير مظلم ..

هبط عزت من سيارته ومعه سلا**ح يضعه في جيبه.

نزلت خلفه ليلي وبدأت تتسحب بهدوء 

ووقفت أمام الباب: ايه المكان المقر*ف ده. ويا تري خا"طف مين.

دخل عزت البيت ودخل بأوضة كبيرة وشخص متر"بط ع الكرسي ورأسه ع صد"ره وينذ*ف من وجهه.


وقربت ليلي منه ووقفت عند الباب تسمع من بالداخل.

عزت بشرر*: اخبارك ايه يا حضرت الدكتور تصدق وحشتني بقالي كتير مشفتكش معلش هما تلات سنين 

أحد رجالته بستهز*اء: ههه معلش يا باشا اصل تلات سنين محبوس فيهم هنا مش بيتكلم. يعيني.


عزت بضحك: هههه احسن اصل مليش نفس للنقاش.

ها مش هتقلي بقي باقي الورق فين.


من بعيد رفع رأسه رجل كبير سناً وبصله بقر*ف وهز رأسه بالرفض.

عزت بعصبية: طيب خليك بقي هنا تعيش زي الكلا***ب.


ليلي بره مش قادرة تشوف وجه الشخص الذي يجلس ع الكرسي.

لتتحدث بضيق: دكتور مين وورق ايه مين ده الي حبسه .

ولسه هتتحرك علشان تنظر للشخص ده فجأة خبطت يدها بفازة أعلي التربيزة وقعت بصوت عالي.

ليلي بخضة: نهار أسود هيشوفوني.

عزت باستغراب : ايه اللي بره ده. روح شوف مين؟

وقفت ليلي بخوف ونظرت للباب يطل ع الجنينة

خرجت منه وووو...

#يتبع..

#احببت_منتقمة.



#البارت الثامن

لتتحدث بضيق: دكتور مين وورق ايه مين ده الي حب"سه .

ولسه هتتحرك علشان تنظر للشخص ده فجأة خب*طت يدها بفازة أعلي الطربيزة وقعت بصوت عالي.

ليلي بخ*ضة: نهار أسود هيشوفوني.

عزت باستغراب : ايه اللي بره ده. روح شوف مين؟

شخص بقوة: حاضر يا باشا.

وقفت ليلي بخوف ونظرت للباب يطل ع الجنينة

خرجت منه و ذهب وراءها هذا الشاب وهو يبحث بعينه في كل مكان وخرج من الباب يتف"قده.


ليلي كانت بالجنينة ظلت تتسحب ببطئ وهذا الشاب كان أمامها يبحث وهو يدور بجس*ده ركضت ليلي وراءه..

الشاب بجن*ون: مين ده يابن ال***.

ذهب جري سريعاً خلف ليلي وهي تجري بدموع خوف.


بعد دقائق..وقفت ليلي بنصف الغابة كلها أشجار ميلت بجسد*ها ووضعت يدها ع رجلها بتنهيد وهي تاخذ نفسها بصعو"بة: اااه ياربي هو راح فين يارب يكون مشي.

فجأة سمعت صوت دوشة بالمكان وبعدت عن مكان الصوت منه واستخ"بت تحت شجرة وهي في الظلام.


سليم..كان بسيارته وهو يضع يده ع وجهه بضيق وافتكر بيته القديم الذي كان فيه مع والده.

وقرر يذهب له بعد سنين.

وصل للفيلا ودخل الي الجنينة التي تبعد عن الفيلا بكثير..

وظل يمشي بها..


ليلي كانت مستخبية فجأة الصوت اختفي وقفت بتنهيدة راحة: اوووف اله الحمدلله شكله مشي.وقامت من مكانها فجأة خبطت بج*سد ضخم أمامها لتصر*خ بخضة.


فجأة سليم سمع صوت شخص يصر*خ متجه من ناحيةة الز"رع وقف باستغراب: اييه الصوت ده؟..

وبدأ يقرب من الصوت ويدخل بالغابة أكثر وأكثر..


ليلي كانت واقفةة وتب"لع ريقها بخوف.

الشاب بيتج"سس بجسد*ها بعينيه: اممم طلعتي بنت بقي كنت بتعملي ايه في البيت القديم.انطقيييييييي!؟

ليلي بصر*اخ وجع: ااااااه سيب ايدي اوعي.


شاب بنظرة مقر*فة: تعالي هنا هو دخول الحمام زي خروجه تعالي معايا انتي هتمو"تي النهاردة.

ليلي بخوف: لااااا اوعي بقي ابعد عنيييي .

أخرج سك*ين من جيبه واقتربت يده ببط"نها وهو ممسك بها.

وجد يد تبعده عنها وكان سليم لتشهق ليلي بصدمة خوف: سليييييم....

سليم بغضب: ابعد عنها.

شاب : انت مين انت كمان اوعي ايدك دي .

سليم بعصبية: أنا هعرفك أنا مين..قرب من رأسه وخبط"" برأسه بقوة وقع بالارض وضر*به بر"جليه وليلي واقفة من الخوف ع سليم.

ليلي بخوف: حاسب يا سليييم.


انه"كه التعب أوقفه بصعو"بة وقربه من مكان بها ماء

 واوقعه فيه. وأخذ ليلي من يدها وجر*ها خلفه بعصبية 

وخرجوا بره المكان وزا"حها ع الأرض أمامه: 

تقدري تقولي بتعملي اييه هنا وفي المكان ده وبالوقت ده.


سكتت ليلي من رعبه بخوف.

سليم بعصبية اكتر: انطقيييييييي ي.

ليلي بخوف : ک ک کنت اا اا.ه

سليم بزعيق : ايييه القطة كل"ت لسانك ايه اللي يخليكي تنزليييي؟

ليلي بهدوء: كنت براقب شخص.

سليم بسخرية : هه بتراقبي عاملة نفسك ظا"بطة.تراقبي مين واحد كان عايز يقت*لك .تفهميني اي اللي يحصلك لو مكنتش موجود هاا.


ليلي ببكاء: أنا كنت عايزة اعرف الحقيقة وبس .

تنهد سليم بهدوء وغمض عيونه لثواني وافتحها وأخذها من يدها ع الأرض واوصلها الي سيارته.


وغادروا للبيت...

سليم : انزلي دلوقتي تطلعي اوضتك ومسمعش صوتك

 لوقت ما اجيلك.

سبها بنصف الفيلا وخرج الجنينة يجلس ع كرسيه بالخارج.

وهي وقفت بزعل ع نفسها وحزن ع سليم .

واكملت بهمس وهي ترى اثاره للخارج: كنت عايزة انت"قم بس يا سليم... وشكلنا هنفترق لأن السبب عمك...

اااه انا حبيتك اوي بس انت مش حاسس بيا  .؟!

وأخذت نفسها بقلق وذهبت لغرفتها.


وصلت للغرفة وتبدلت ملابسها وتركت شعرها منسدل ع ظهرها المبلل..ووقفت بالبلكونة رأت سليم يجلس

 على الكرسي بحزن شديد الملامح.

وقررت أن تذهب له بالخارج .


عند يوسف بالغرفة..

كانت معه رزان شبه عا*رية  بالغرفة منكمشة ببكاء وتشهق بصوت مهزوز.

قرب منها يوسف بهدوء: خلاص بقي يا رزان.

رزان بعياط بخوف: ا..أن..انت ضحكت عليا ومكنتش عايزة حاجة تحصل وخوفت منك.

يوسف بندم ع ما فعله : حبيبتي مش انتي بتحبيني علشان كده بحس* معاكي براحة. يعني ماتخافيش مني .

رزان بدموع: بس انت هتسيبني وبابا هيزعقلي.

يوسف هو يزيح خصلت شعرها للخلف بحب: لأ مش هسيبك أنا بحبك ومش هبعد عنك اما بابا أنا هتقدملك ونجهز الفرح قريب خلاص.

بدأت تشهق وتنظر له بعينيها المنفوخة من العياط .

باس يدها بحزن عليها: حبيبتي رزان انتي بتحبيني ولا لا.

هزت راسها بكسوف وهي تبكي وأخذها بحض"نه وندم ع ما فعله معها لاكن حبهم استسلم لهم.

...


عن سليم...

نزلت ليلي من غرفتها وذهبت لسليم وجلست بجانبه: سليم.

سليم بضيق: ايه اللي نزلك دلوقتي انا مش قلت متنزليش.

ليلي قلبها بيدق بكسوف: سليم أنا بحبك 

برق سليم لها بصدمة: اييه بتقولي ايه ..؟


ليلي وهي ترجع خصلة من شعرها خلف أذنها بخجل وتنظر للأرض: زي ما سمعت وانا بقول الحقيقة وو دي مشاعري.

ولم تكمل حديثها قالتها بلهفة ..

قامت بإحراج لاكن امسكها سليم يدها وقر*بها منه : انتي قلتي إيه بجد يعني ولااا..

بمقاطعة ليلي بكسوف : احم...بجد ياسليم.

سليم بفرحة: ليلي وانا كمان ب...

بمقاطعة بصت ليلي لصوت عمه عزت مع شخص متبهدل غير منظم لشكله من أمام الڤيلااا .

ليلي بصدمة : اي ده ده مش اللي ضربته بالغابة.

بص ليها بشك*** وو...

#يتبع.

#احببت_منتقمة


Asmaa Salih  ⁦✍️✍️⁩


#البارت التاسع

لاكن امسكها سليم يدها وقر*بها منه : انتي قلتي إيه بجد يعني ولااا..

بمقاطعة ليلي بكسوف : احم...بجد ياسليم.

سليم بفرحة: ليلي وانا كمان ب...

بمقاطعة بصت ليلي لصوت عمه عزت مع شخص متب*هدل غير منظم لشكله من أمام الڤيلااا .

ليلي بصدمة : اي ده ده مش اللي ضر"بته بالغا"بة.


بص ليها بشك***: ليلي أنا عايز اعرف انتي كنتي بتعملي ايه هناك وعايزة تنت"قمي من مين؟

نظرت ليه بتوتر: سليم انابابا تو"في من تلات سنين بابا كان دكتور جر"احةة شاطر وتو"في في حا"دث وخبر وفا"ته كانت صدمة بالنسبالي. وعرفت بالصدفة وفا"ته كان مدبر..

سليم باستغراب: مدبر؟ واي دخل عمي فيه؟

بعدت ليلي عنه بغضب : دخل عمك اللي اكتشفته أن عمك هو السبب في مو*ت بابا كنت بدور عليه من زمان وهو كان مسافر بره . وانت لما قلتيلي اسم عيلتك استغربت أن القدر يقربني من عمك؟


سليم بزعيق *: ازاي ازاي عزت السبب في مو*ته .أنا مش فاهم م...

ليلي بكره* : عمك بيتا*جر في الاع*ضاء وبيسر"قها من المست"شفيات..امال انت فاكر العز والثروة اللي هو فيه ده من فيييين؟!


سليم بصدمة: تا"جر أع*ضاء.؟

ليلي بدموع: بابا كان دكتور محترم يا سليم رفض عرض عمك أن يسر"ق أعض*اء ويتشارك معاه.

ولما بابا قرر يرفض العرض ده ويب"لغ ع عمك ..فقرر عمك أن يق*تل بابا.

تنهد سليم بتعب من التفكير وجلس على الكرسي: أنا معرفش الشغل اللي بيتم بيه واول مرة اعرف ده منك.

ليلي : سليم .؟ أنا كنت في فيلا قديمة وشوفت عمك كان حا*بس حد هناك بس انا مشفتهوش.

بس كان بيقوله يا دكتور.؟!


سليم بشك*: دكتور؟! تعالي معايا...

ليلي : ع فين.!؟

سليم : هنروح الڤيلاا وراهم..

ليلي بقلق: حد هيشوفنا..     سليم : لا يلااا لازم اعرف الحقيقة منه.؟

أخدها بالسيارة وخرج من الڤيلا ومعه ليلي وكان متجه للفيلا القديمة خلف عزت.

نادين كانت بالجنينة تتابع ليلي وسليم وذهبت خلفهم بسيارتها: رايحين فين في الوقت ده؟


وصل سليم وليلي ودخلوا خلف عزت بتسحب للڤيلا

سليم بهمس: خليكي هنا اوعي تتحركي يا ليلي 

فاهمةةة.!

ليلي بعناد: لأ أنا هروح معاک أنا لازم اعرف؟!.

سليم بضيق : ليلي اسمعي الكلام وخليكي هناا

وقفت صامتة بغضب وقرب سليم من الغرفة التي بها عمه ورجالته.. خلع* سليم جاكت بدلته وقرب من الباب وجد رجلاً كبير يجلس بتعب ووجه كله د*م .

ليلي كانت مش قادرة تقف من بعيد قربت من سليم.

سلييم...

سليم بعصبية : ليلييييي .؟ انا قلتلك اييه

ليلي برجاء: عشان خاطري يا سليم.؟

تنهد بخوف عليها واستسلم برضاها. فجأة دخل سليم لهم: اييه اللي بيحصل هنا.؟

عزت بخضة: سلييم؟ انت بتعمل ايه هنا اطلع بره....

ليلي من الخلف: انت اللي بتعمل اي..

قاطعة كلامها الرجل الذي يجلس ع الكرسي متك*تف.

سليم : ليلي.. ليلييي!!!!!!!

ليلي بدموع صدمة: بابااااااااا


لم يستوعب كل من في المكان من كلمتها ؟!

نادين من الخلف بعد ما دخلت الفيلا خلفهم : بابا ؟ أنا مش فاهمة ة حاجه.

سليم بصدمة: بابا ازاي يعني؟ ابوكي يا ليلي.

ارتمت ليلي بحضن ابوها بعياط من شوقها ليه برؤيته ع قيد الحياة.: بابا حبيبي. بابا انت شايفني ا.. ان.. انت عايش؟

قالها بهمس متعب: ليلي؟

ليلي بعياط : أيوة يبابا أنا بنتك ليلي انت عايش يبابا .


عزت بزعيق: ابوكي إزاااي ..أنا كنت بعذ"به ابوكي كان عايز يود"يني في دا"هية.

انت راجل عديم الاحس"اس حرااا"م عليك حرمت"ني منه سنين.

سليم واقف مش مستوعب: انت عمرك ما كنت عمي انت مجر* م. ولازم تتحاسب...

عزت بجنو"ن : قبل ما تحاسبني هتمو"ت معاهم.

وأخرج من جيبه مسد*س متوجه به لسليم لاكن جاءت نادين مسرعة وأفدته أمام سليم وضر"ب بها رصا*ص بصد*رها وقعت على الأرض بدما**هااا.؟

عزت بصدمة وخوف عليها:  نادين..؟؟؟؟؟؟؟


نادين بوجع : اااه لي يبابا لي كده؟

عزت ببكاء: أنا مش قصدي انتي يابنتي. سامحيني؟

وصل البوليس للفيلا  وقبض ع عزت 

وصل سليم ليلي ووالدها للفيلا.. تحت انظار اسماعيل صديق وسواق سليم الذي اوصلهم للفيلا.

وقربت والدة سليم ويوسف ورزان وسلمي ووالدتها وشريف.

قربت رزان من سليم الذي يسند بيده والد ليلي  

وتحدثت ببراءة: هو بابا فين؟ ونادين مجتش معاكم ليه.!

ليلي بدموع وسليم بقلق: نادين ما*تت..؟

رزان بصدمة: ايييه..

#يتبع..تكملة الروايه من هنااااااا 

#احببت_منتقمة


Asmaa Salih   ⁦✍️⁩⁦✍️⁩






 

تعليقات

التنقل السريع