القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية الصقر الجريح البارت10_11_12بقلم نوره عبد الرحمن في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه


رواية الصقر الجريح البارت10_11_12بقلم نوره عبد الرحمن في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 


رواية الصقر الجريح البارت10_11_12بقلم نوره عبد الرحمن في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 


رواية الصقر الجريح البارت10_11_12بقلم نوره عبد الرحمن في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 


الصقر الجريح 💔10


صقر احتضن كفها بيده..وقال..انا عارف ان كل حاجه جت بسرعه وانتي لسة مش قادرة تستوعبي اللي حصل..وانا مقدر كل ده ...بس انتي كمان لازم تحاولي .. حاولي تتأقلمي مع الوضع ده..


فتون بحرج وهي تنظر الى الارض بس..بس.. ياسي صقر انا لسه مصدومه زي مقولت وكل حاجه جت بسرعه ..اديني وقت عبال متعود..


صقر بابتسامه ليكي كل الوقت اللي عايزاه بس مش برا الاوضه دي.


فتون بارتباك بس...بس..


صقر مبسش انتي مراتي ودي اوضتنا..فلازم نكون مع بعض..


فتون والنبي مش هقدر اقعد معاك بؤضه وحده ياسي صقر..مش هقدر افهمني..


صقر بنفاذ صبر .وانا قولت هتفضلي معايا هنا..ايه.رأيك..


فتون بس مينفعش ..ياخويا..


نهض من مكانه..ليهدر بتجاهل لكلامها..مشيرا الى غرفة الملابس دي اوضت الهدوم وحاجتك هتلاقيها هناك..


وده الحمام..


فتون بس ياسي صقر..


نظر اليها نظرة حاده لاول مره تشعر بالخوف منه..ليهدر على فكره يافتون انا مبحبش اكرركلامي..ولا اتناقش بقرراتي لازم تعرفي ده عني وتفهميه..ودخل الحمام وتركها بصدمتها..


فتون تقلد كلامه..لتخرج لسانه خلفه...يابابي على شوفة الحال...لتذهبب وتتفحص الغرفه


بعد فتره ..


صقر بتعملي ايه..


فتون بشهق اخص عليك ياسي صقر خضتني وااللهي.


صقر سلامتك ما الخضه ياجميل..بتعملي ايه..


فتون بتوتر مفيش بس بتفرج على اوضتك دي مش اوضه لتردف بانبهار عارف ياسي صقر ..دي قد بيتنا اللي كنا عايشين فيه…


صقر دي اوضتنا يافتون مش عايز اسمع اوضتك دي.تاني…


فتون …


صقر.مش هتنامي..


فتون هاا لا مجانيش نوم ..نام انتا..


صقر وهو يجذبها خلفه ..الوقت اتأخر خلينا ننام..


فتون ماشي ..خليني اطلعلي فرشه انام عليها..


صقر لا واللهي..تعالي يا فتون تعالي وخلي ليلتك تعدي..


فتون بتوتر بس .


صقر هتنامي جنبي.


فتون بس ..بس مينفعش كده ياخويا..


صقر جذبها الى السرير وهو يحتضنها ويستنشق عبيرها نامي يافتون نامي...بقيت بين احضانه حتى راحا بنوم عميق..


_______________


بهاء عاد الى شقته ...فهو وحيد منذ وفاة جدته التي ربته وبعد وفاة والده..ولم يستطع النوم ليغادر كعادته الى احد الملاهي الليليه ….


فور وصوله التقى بي روبي ..


روبي ..وحشني بوبي ..


بهاء بسخريه هو انا لحقت اوحشك مكنت عندك مبارح..


روبي بمياعه دنتا بتوحشني وانت جنبي ..


بهاء اممم والكلام ده قولتي لكم واحد النهارده.


روبي بضحك بطل هزارك ده وخلينا نتبسط ..


بهاء وهو يجذبها اليه على قولتك خلينا نتبسط..ووووووووو


________________


عمر بابا عليا خطيبتي ومكتوب كتابنا وانا وهيا مالناش دعوه بحد..


سليم والد عمر وانا قولتلك الجوازه دي مش هتتم انت فاهم..


عمر لا مش فاهم عليا بتاعتي يابابا ونحنا بنحب بعض ..


عامر اسمع كلام ابوك ياعمر..


عمر كلام ابوي على عيني وعلا راسي بس عليا ..خط احمر عندي انتو فاهمين..


سيلم .ده اخوها هو السبب بموت اختك فريده وابنها..


عمر بحده صقر مالوش دعوه بموت فريده كلنا عارفين انها اتخانقت معاك انت وابنك..وطلعت من عندنا مش شايفه قدامها..وعملت الحادثه والله اعلم انتو قولتولها ايه عشان تتعصب كده..


نهض سليم بغضب قصدك ايه ياولد ..


عمر زي مافهمت يابابا عليا مراتي ومش هتخلا عنها واسيبها بنص الطريق حتى لو اضطريت اختار مابينكم..


سليم انت بتقول ايه..


عامر اهدى يابابا اهدى عمر مايقصدش .


عمر بحده لا اقصد...


سليم غور من وشي ياعمر مش عايز اشوفك دلوقتي..


صعد عمر غرفته غاضب..مما حدث..


وحاول ان يهدأ..وقرر شيء..واتصل بعليا..


عمر ايوا ياحبيبتي..عامله ايه..


عليا الحمد لله كويسه..مال صوتك..


عمر تعبان ياعليا وانت مش جنبي..


عليا……


عمر عايزك جنبي دايما مش عايزك تفارقيني لحظه ..


عليا عمر انت كويس …


عمر لا مش كويس انا محتاجك ياعليا محتاجك قوي


عليا اهدى ياحبيبي قلقتني عليك مالك بس 


عمر عاوز نتجوز بسرعه ونكون مع بعض..


عليا بس ياعمر انا لسه مخلصتش كليتي..


عمر تقدري تكملي وانت مراتي..ياعليا انا محتاجك وخايف اخسرك ..


عليا بتوتر مش عارفه اقولك ايه..


عمر بكرى هجيلك اخدك الكليه ياعليا استنيني بالبيت لحد مااجي عايز اتفق معاكي ..ونتكلم مع صقر..


عليا ماشي ياحبيبي زي منتا حابب..


________________


في منتصف الليل استيقظت فتون وفتحت عينيها لتجده نائما بجانبها سرحت به واخذت تتأمله وهو نائم على ضوء الانارة الخافت ..شعره الاسود ورموشه الكثيفه..وملامحه التي بدت هادئه وهو نائم..


فتون ياخرابي عالجمال..هو ده ملاك والله راجل ياناس…لتردف مؤنبة لنفسها ايه يابت يافتون متتلمي من ايمته وانتي كده.وقليلة الربايه عماله تتغزلي بالراجل.وهو نايم ..ونهضت وذهبت للحمام..


فتح عينيه  ليبتسم وهو يدفن رأسه بالوساده..ليسمع صوت هاتفه..


صقر الو…


……….


صقر لا حول وباقوة الابالله ..وازاي حصل ده انت مش مراقبهم..


………..


صقر  خلاص خلاص انا جاي..واغلق هاتفه وهو يمسح وجهه بتعب


بعد فتره


فتون خرجت من الحمام ولم تجده..ليخرج من غرفة الملابس.وهو يرتدي معطفه..ظاهرا عليه الارتباك


فتون على فين ياسي صقر لابس. ومستعجل كده ..


صقر بارتباك اتصلوا بيا وعايزني ضروري بالشركه فيه مشكله هناك..


فتون بس الوقت متأخر قويي ..


صقر معلش يافتون انا لازم اروح دلوقتي خودي باالك من روحك ولو احتجتي حاجه عندك عليا…


فتون بقلق..هتروح لوحددك.


صقر ماتخفيش معايا الحراسه بتاعتي….


فتون ربنا معاك ياخويا..


______________


عامر ناوي على ايه يابابا..


سليم مش عارف ده زي القطط بسبع ترواح..


عامر يعني نسيبه كده ..ونخسر كل حاجه.


سليم مش هنسيبه وهندمه وهخليه يدفع تمن موت فريده ومحمد.


عامر..وابنك هتعمل معاه ايه..اللي مصر عالجوازه دي..


سليم انا بفكر اجوزهم ..وبعدين لو صقر جراله حاجه محدش هيورثه الا اخته افهم بقى احنا كنا حاسبينها غلط..


عامر و دي فاتتني ازاي..


سليم لازم تشغل ده يابني..مشيرا الى راسه ابنه..


يتبع…


الصقر الجريح 💔11


على الهاتف


بهاء  نهض من جانب روبي ليقول بغمزه زي منتي دقايق رجعلك يامزه ليقبله في الهواء ويغادر ..ليجيب على هاتفه بتأفف هو انا مش هخلص من زنك ياصقر.عايز ايه.


صقر انت فين..؟؟


بهاء بضحك منتا عارف بالوقت ده بكون فين..


صقر تنهد بضيق انت مش هتبطل العك بتاعك ..ايمتى تعقل يابهاء.


بهاء بضحك..سيبك من الكلام ده وقولي عايزني بأيه بالوقت ده.


صقر محمود وعيلته اتحرق بيتهم وهما بالمشفى وانا رايحلهم..


بهاء لاحول ولاقوة الا بالله .طب انت قولت لفتون .


صقر مقدرتش اقولها يابهاء مش هينفع تعرف دلوقتي..هروح اتطمن عليهم الاول.


بهاء بضيق .انا هجيلك هناك..


صقر.لا انا عايزك بحاجه تانيه خالص..


بهاء ايه قلقتني..


صقر عايزك تجبلي عنوان البنت اللي جابتلي الملفات فاكرها..


بهاء بتمثيل انه لا يتذكر لا انت بتتكلم عن اي بنت..


صقر يابني اللي جتلنا امبارح الشركه وادتني الملفات..وعملت حدثه


بهاء اهههه افتكرتها مالها..


صقر عايزك تجيبلي عنوانها وسجل كامل عنها..


بهاء.اممم ليه..


صقر من غير متسأل اعمل اللي بقول عليه واما اشوفك ابقى اقولك..


بهاء ماشي ..بكرى بالكتير هيكون ملفها عندك...سلام دلوقتي عشان ضربتلي مودي..


صقر  بسخريه ماشي ياخويا..سلام


_______________


في المشفى


صقر انا لله وانا اليه راجعون..يعني كلهم ماتوا..


الطبيب ايوا ياباشا.اتحرقوا وماتوا.


صقر طب ازاي حصل الحريق..


الطبيب الامن اكدوا انو بسبب ماس كهربائي..في المطبخ .واهل البيت كانوا نايمين ومش حاسين..لحد ماالحريق امتد وحصل اللي حصل ربنا يرحمهم ياباشا ويصبركم..


صقر اومأ صقر برأسه بضيق ليهدر انا هسيب احمد معاكم عشان يخلص اجرائات الدفن بعد اذنك..


ووصى احمد بانهاء اجرائات الدفن وهو غادر يريد احضار فتون وهو لا يعلم كيف يزف لها هذا الخبر..


ليحدث نفسه سبحان الله الصبح بيخطط لقتلها وبالليل بيموت..


__________


فتون بقيت طوال الليل لم تنم وهيا تشعر بان شيء سيئ سيحدث..قامت وصلت الفجر..ودعت قليلا..ثم ذهبت الى الشرفة تستنشق بعض الهواء…


سمعت صوت الباب لتسرع اليه ..انت جيت اتأخرت كده ليه..انت كويس..


صقر جلس على الاريكه بتعب وهو ينظر اليها بتوتر..فتون تعالي عاوز اقولك على حاجه..


فتون بقلق من مظهره حاجة ايه كفا الله الشر ..خضتني ياخويا قولي مالك ووشك قالب كده ليه..


صقر نهض من مكانه وامسك يديها محمود وعيلته اتوفوا بحريق النهارده..


وقفت مصدومه لاتعلم مالذي تقوله..ثم اطلقت ضحكة عاليه..متهزرش كده ياسي صقر ..محمود اخويا كويس هو واياد وعماد محصلهمش حاجه..لتردف وقد نزلت دموعها الساخنه ..واالله حصل ..لتمسك يده هادرة ابوس ايدك قولي انك بتكدب بتهزر اي حاجه بس متقولش ماتوا …


احتضنها صقر وقال ربنا يرحمهم يافتون ده يومهم..


دفعته بهستريه متقولش كده محمود مامتش محمود عايش وهيسامحني..ماماتش متفهم بقى..لتسرع الى الباب وصقر يوقفها بصعوبه لتهدر انا هروحله ..هروحله دلوقتي عشان يسامحني محمود قلبه طيب وهيسامحني..والنبي.خدني لاخويا وعياله واانبي ياسي صقر..محمود مش هيموت وهو زعلان مني ..لااا صدقني فيه غلط


صقر وهو يملس شعرها بحنان اهدي يافتون ..احنا هنروح البلد دلوقتي عشان تحضري الدفن..متعمليش كده ده يومهم ..بقيت ساكنة بين احضانه دموعها تحرق وجنتيها الورديتين..


وبعد فترة..


كانوا في طريقهم الى الريف...وهي غارقة بالصمت الكئيب والحزن ..


____________


امام منزل صقر الشرقاوي في سيارة عمر


عليا صباح الخير..


عمر صباح الفل والورد والياسمين عليكي يااحلى وارقى عليا بالدنيا كلها...


عليا بابتسامه لاا باينك النهارده اخر رواق..


عمر بغمزه عيزاني اشوفك ومروقش ده حتى يبقى حرام عليه..ازيك ياحبيبتي..


عليا كويسه..وانت عامل ايه قلقتني عليك امبارح..


عمر زي مقولتلك انا مش هتحمل بعدك بعد النهارده..ولازم نستعجل بفرحنا..


عليا بضيق  انت عارف من لما اتخطبنا كان اتفقنا اننا بعد ماخلص كليه هيكون الفرح..


عمر بضيق بس مش قادر استنى افهميني بقى ياروحي..والله انا محتاجلك ..بعدين عندي ليكي خبر بمليون جنيه..


عليا خبر ايه..؟؟؟


عمر…


____________


في الريف في منزل عم فتون..


صقر بصدمه انتي ايه اللي جابك هنا..وبتعملي ايه..


…….


يتبع



اللهم العفو والعافيه💚

الصقر الجريح 💔 12


عمر احنا بعد مانتجوز هنسافر اوربا ونستقر هناك..مش انتي عايزه تستقري ببلاد براا


عليا بحماس بجد ياعمر ربنا يخليك ليا انا حلمي استقر هناك ..بس تفتكر صقر هيوافق..


عمر ان شاء الله انا هتكلم معاه وانتي كمان حاولي معاه..


عليا بس ازاي وكليتي هعمل فيها ايه ..


عمر متخفيش انا هنقل اوراقك لكليه كويسه هناك..وانا كمان جالي عقد عمل كويس جدا هناك ومش عايز ابقى هناا..


عليا انت مش حاسس ان كل حاجه جت بسرعه ..


عمر ياحبيبتي انا عايزك تبقى مبسوطه مش حلمك تستقري بيلاد براا..وهتكملي تعليمك هناك..ايه هيا المشكله انا عايز ابقى معاكي باسرع وقت ..


عليا بس ياعمر مش عارفه ايه..


عمر متفكريش بحاجه ياحبيبتي ..وان شاء الله كل حاجه هتكون زي محنا عاوزين.


__________


فرح اهدي يافتون ربنا يرحمهم ويصبرك ياحبيبتي..


فتون ببكاء مشفتوش قبل مايموت يافرح ومات وهو زعلان مني ..مش هقدر اسامح روحي..مش هقدر..


فرح متقوليش كده..ياحبيبتي ده كله قدر..ومكتوب ادعيله بالرحمه وانتي من الحكايه اللي قولتهالي معملتيش حاجه غلط ..متزعليش روحك..


فتون زاد بكائها واحتضنت فرح..التي بقيت تهون عليها مصابها.


((فرح ابنة خالة فتون تعيش في المدينه..ولا تأتي الى الريف الا في المناسبات القليله..))


__________


صقر انت جيت ايمتا...


بهاء دلوقتي واصل ازيك ومراتك عامله ايه..


 صقر. حاسس اني مخنوق هنا ومش قادر اتحمل الجو ده..تصور حتى مراتي مش قادر اشوفها وعمها كل اما اساله عليها يقولي مع الحريم جوه ومينفعش تدخلها..


بهاء اصبر ياصقر انتا عارف العوايد هنا صعبه شويه..


صقر بقلق بس انا عاوز اطمن عليها..


بهاء هيا بين اهلها ..وانت زي مقولتلي بالتلفون عمها ميعرفش ظروف زواجكم..


صقر ايوا بس انت مشفتهاش ولما عرفت بموتهم ..كانت منهاره جدا وانا قلقان عليها قوي ..


يهاء متقلقش هتبقى كويسه..


صقر اه نسيت اقولك انت عارف ان فرح هنا..


بهاء بصدمه فرح مين... البنت اياها اللي جبتلك الملفات المشبوهه.


صقر ايواا.


بهاء ودي ايه اللي جابها هنا دي غيرهم مش باين انها من البلد..


صقر هي وفتون بنات الاخوات..يعني بنات خاله..


بهاء اممممممم.. ولنفسه الدنيا صغيره قويي.


صقر انت عرفت ايه عنها..


بهاء مفيش الا حاجه وحده مستغربها قويي..


صقر ايه هيا..


بهاء البنت مبتشتغلش بالروضه..بس هي وحده من طالبات مراتك بالكلية..


صقر منا عارف عشان كده قولتلك تسأل عليها انا لما جاتلنا اتصلت بالروضه منتا عارف انها ملكي ..بس مالقيتش موظفه باسمها…


بهاء يعني في حاجه مخبياها البنت دي..


صقر مش عارف بس مش وقت نتكلم بحاجه  دلوقتي منتا شايف احنا فين..


بهاء امممم ماشي ياصقر ..بس انتو لايمتا هتفضلو هنا.


صقر مش عارف ..بس انا عاوز اشوف فتون ..


بهاء اجمد ياصقر واتحمل اليومين دول..


بهاء بتردد انت قولتلها ان محمود اخوها كان بيخطط يبعت حد يقتلها..


صقر لا اوعى يابهاء تجيب سيره بالكلام ده قدامها او لحد ..مش هتتحمل الكلام ده ..فتون رقيقه حدا وحساسه.


بهاء متقلقش ياصقر السر ده اتدفن مع محمود خلاص ..


صقر على الله ترجع فتون زي الاول ..


_____________


بعد مرور عشرة ايام


صقر مش كفايه يافتون ونرجع بيتنا بقى..


فتون …..


صقر امسك.يدها بحنان ..فتون انا بكلمك..


فتون جذبت يدها بهدوء اللي تشوفه…


صقر بابتسامه طب اجهزي لحد مااقول للحراسه تجهز العربيات..


فتون حاضر..


_____________


فرح فتون جوزك ده يتقل بالدهب خودي بالك منه  وبلاش الحزن ده اللي بشوفه بعنيكي ياحبيبتي…


فتون مش قادره يافرح انا قلبي بيتقطع على اخويا وعياله..


فرح محمود وعياله ربنا يرحمهم ده يومهم وبلاش تنكدي على روحك وعلى جوزك هتخسريه كده..


فتون ربنا يسهل..مش هشفوك تاني..


فرح لا ازاي انت بقيتي قريبه عليا قوي يعني جارتنا احنا ساكنين بمدينه وحده..ايمتا مااحتجتيني كلميني هنا دي نمرتي..وانا هجيلك ..ولو حبيتي تزوريني ده عنوان بيتنا..


فتون احتضنتها ربنا ما يحرمنيش منك ياحبيبتي..


فرح متقوليش كده احنا اخوات


_____________


في منزل الشرقاوي..


عليا بحضن صقر وحشتني قوي ..


صقر وانتي كمان وحشاني والله..بس انتي عارفه الظروف بقى..


عليا وهي تحتضن فتون ربنا يرحمهم ويغفر لهم ويصبر قلبك ياحبيبتي..


فتون يارب ياعليا..


عليا اطلعوا انتو ريحوا شويه وانا هقول لوحده من الشغالات تطلعلكم الاكل على اوضتكم..


صقر ربنا ميحرمنيش منك..وصعد وهي يمسك يد فتون


ووووو


_____________


سليم انا بشوف النهارده انسب وقت..


عامر اللي تشوفه يابابا بس انت متاكد انو الرجاله دول ثقه..


سليم متخفش دول هيقتلوه. ومحدش هيحس بيهمم..ومتنساش انهم جايين من البلد وتعبانيني..


عامر ماشي يابابا ايمتى هينفذوا..


سليم النهارده بالليل..هيكون اخر يوم بحياة صقر الشرقاوي..


يتبع ...انضم لجروب التليجرام ( هينزل فيه الرواية كاملة )اضغط هنا 

مجمع الروايات الكامله والحصريه  اضغط هناااااااا 

تابعى صفحتنا على الفيسبوك عشان تبقى اول واحدة تقرأ البارت اول ما ينزل
صفحتنا على الفيسبوك اضغط هناااااااا 

تكملة الروايه من هنااااااا 
 

تعليقات

تعليق واحد
إرسال تعليق

إرسال تعليق

التنقل السريع