القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية المشرحة البارت 11_12_13_14_15الاخير في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه


رواية المشرحة البارت 11_12_13_14_15الاخير في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 


رواية المشرحة البارت 11_12_13_14_15الاخير في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 



#المشرحة

#الجزء_الحادي عشر


عصام:يعني ايه طيب وانا مالي بكل دا ذنبي ايه

الشيخ احمد:انا مش عارف ايه اللي حصلك يبني

عصام:اللي حصل كتير الملعونة دي قتلت بدل الواحد اتنين وانا اللي عليا الدور لو معرفتش هي عاوزه اي مني

الشيخ احمد:طيب قولي انا اقدار اساعدك ازاي

عصام:بيتها

الشيخ احمد:بيتها ماله عاوز اي منه

عصام:عاوز ادخله حاسس ان نجاتي جواه

الشيخ احمد:البيت دا كله شر بلاش يبني نصيحة مني

عصام:انا كدا كدا ميت مش خسران حاجة

الشيخ احمد:طيب قولي انت عاوز تعمل ايه بالظبط

عصام:مش عارف بس اكيد هعرف

الشيخ احمد:البيت موجود في اخر البلد قبل مدخل المقابر هتعرفه اول ما تشوفه دا كل اللي اقدار عليه

عصام:وانا مش عاوز اكتر من كدا شكراً يا شيخ و ياريت تدعي ليا اني اطلع من دا كله

الشيخ احمد:حاضر يبني ربنا معاك

مشيت من عند الشيخ احمد و انا متاكد اني ميت مفيش كلام بس علي الاقل افهم هي عاوزه مني ايه وعندي احساس جامد بيقول اني هلاقي حاجة جواه تفهمني فضلت ماشي لحد ما وصلت للبيت فعلا زي ما قال الشيخ احمد هتعرفه لوحدك عبارة عن كتلة من السواد تقريبآ من اثر الحريق اللي حصل مفيش اي بيوت جنبه اقرب بيت علي بعد كيلو تقريباً مفيش اي اثر للحياة حتي الزرع اللي منتشر في كل مكان في القرية ميت قدام البيت زي ما كل حاجة ميته قربت منه وكل خطورة كنت بقرب كنت بحس بروحي بتتسحب مني صوت دقات قلبي سامعه وصلت للبيت الباب كان مفتوح زي ما يكون كان عارف اني جاي دا الاحساس اللي حسيته علي الاقل وقتها دخلت البيت بيت عارفه شوفته قبل كدا اكتر من مرة في كوابيسي بدأت اتمشي في البيت أصوات همس في كل مكان حواليا ريحة لا تحتمل  اكتر من مرة أحس في حد واقف ورايا بس مش شايف حد لحد ما وصلت للاوضة اللي شوفتها في الحلم كانت الأوضة الوحيدة اللي بابها مقفول حاولت كذا مرة افتحه لحد ما فتحته الأوضة كانت عبارة عن ريحة بخور زي ما يكون لسه مولع و مرتبة مفيش اي اثر لحاجة فيها هي اصلا كانت فاضية ما عدا كام كرسي و****** وفي ركن من الاركان كان موجود زي ما شوفته في الحلم بالظبط الصندوق قربت منه كان حجمه متوسط فتحته و انا مش متواقع و مش عاوز اتوقع انه يكون فيه حاجة غير حياتي حل لكل دا حاجة تنهي اللعنة دي بس لمي فتحته مفهمتش وحسيت اني كنت غلط عشان اللي كان موجود كانت كتب و ورق قديم وجلود مكتوب عليها كلام مش مفهوم مسكت الكتب اللي كان اسمها

-الدر المنظوم



#المشرحة

#الجزء_الثاني عشر

-الدر المنظوم و خلاصة السر المكتوم

-اللؤلؤ والمرجان في تسخير ملوك الجان

-تسخير الشياطين في وصال العاشقين

-سحر الكهان في حضور الجان

وغيرهم تاني ومن دي وقعت ورقة شكلها قديم اوي ولونها اصفر من الزمن كان مرسوم شواية اشكال و كلام مش مفهوم كان كالاتي

(التعويذة اللي جاية منقولة من كتاب سحر حقيقي مع تغير بعض الكلمات)


( بطروش هارش قارس كارش نوه عجيما هال هوشك مهمطيلي شليخ هليخ اعزم عليك ايها السيد ميططرون بتسمجيك أن تزجر الينا كل من سمع قسمنا في تلك اللحظة بحق الملك الغالب عليك امره كسفيائيل وبحق ما خلق منها وبحق ما فيها أقسمت وعزمت عليكم بالقدوم طاعيين مسرعين العجل العجل الساعة الساعة )


دا اللي كان مكتوب واللي اخد وقت كبير عشان اقرأه بعد ما خلصت مفيش اي حاجة حصلت لسه هتحرك لقيته واقف في الاوضة عند الباب وقال جئت في الميعاد

دا اللي كان مكتوب واللي اخد وقت كبير عشان اقرأه بعد ما خلصت مفيش اي حاجة حصلت لسه هتحرك لقيته واقف في الاوضة عند الباب وقال جئت في الموعد

عبارة عن كتلة سودة عينه لونه احمر زي ما تكون بوابة للجحيم اطول مني ومن اي انسان بكتير كان واقف وللحظة حسيت انه بيبتسم مع انه مش ظاهر من ملامحه اي حاجة انا مكنتش عارف انا خايف ولا لا عندي حالة كدا من البرود غريب

وبصوت شبه صوت فحيح التعبان اتكلم و قال 

انتظارتك كنت اعلم انك سوف تاتي عجباً لكم يا ايها البشر تبحثون دائما عن الشئ الخطأ وها انت الان تقف أمامي

عصام:يعني انت معترف انك الشئ الخطأ

ضحك بصوت مرعب وقال

أنا قدرك انا ذلك الطريق الذي كتب عليك ان تسير به  لانه لا يوجد غيره ليس أمامك اي إختيار

عصام:عاوز ايه مني

هانم عقدت معنا عهد واجب النفاذ الي الأبد حتي بعد موتها نحن الآن أضعف من قوتنا الحقيقة بكثير بسبب ذلك العهد ما نريده هو إنهاء ذلك العهد نريد الحرية 

عصام:بس هي ماتت

هناك دائماً طريقة اخري وانت ذلك الطريق

عصام:انا

طقس سوف يحصل وينتهي كل شئ و تحصل انت علي ما تريد

عصام:طقس ايه 

طقس الخلاص 

عصام:ازاي

سوف تعرف كل شئ الامر ابسط مما تعتقد ولكن هل انت مستعد

عصام:زي ما انت قولت مفيش طريق تاني

الان انت جاهز للمعرفة ولك الاختيار في الامر...... 

بعدها رجعت البيت نمت وانا مش عارف ايه اللي ممكن يحصل بكرا اليوم المنشود زي ما بيقولوا صحيت تاني يوم هاله مش موجودة في البيت رنيت عليها قالت انها في المستشف



المشرحه #الجزء الثالث عشر #

قالت انها في المستشفي نزلت الشغل اتخانقت معاها ونزلت عشان اروح المستشفي كانت الساعة اربعة العصر تقريباً ، لمي وصلت المستشفي روحت المشرحة وقفت قدمها و انا بفتكر كل اللي حصل و اللي لسه هيحصل دخلت

عصام:مش قولتلك متنزليش الشغل خالص دلوقتي

هاله:دا قبل ما تختفي اليوم كله إمبارح وانا بصراحة زهقت من موضوع الجثة دي وكنت عاوزه نخلص منها

عصام:انتي عملتي ايه

هاله:ولا حاجة شغلي

عصام:انطقي عملتي ايه

هاله:قولتلك شغلي 

عصام:الجثة فين

هاله:خلاص مفيش جثة النهاردة تسريح الدفن طلع والجثة طلعت معاه و زمانها دلوقتي تحت التراب و معاها كل العفريت بتاعتها

عصام:غبية انتي مش عارفة انتي عملتي ايه

هاله:فوق شواية يا دكتور انت بدأت تمشي في طريق اللي بيمشي فيه مش بيرجع

عصام:انا همشي دلوقتي عشان اعرف الجثة راحت فين ونتكلم بعدين بعد ما كل حاجة تخلص 

بعد ساعة او أكتر كنت عرفت ان الجثة ادفنت في مقابر المستشفي و دي بتبقي ل الجثث اللي ملهاش اهل زي مقابر الصدقة كدا طلعت من المستشفي جري عشان اوصل المقابر فعلا وصلت بس فين اي قبر وقفت و انا مش عارف اعمل بدأت اجمع تركيز عشان اعرف افكر بس تقريبآ الوقت كان فات لاني اول حاجة لحظتها مكاني انا ازاي واقف في وسط المقابر بالليل كدا و ليه عشان جثة انا ازاي وصلت الي كدا قطع كل دا صوت 

انت بتعمل هنا ايه في الوقت دا يا باشا

عصام:انا الدكتور عصام دكتور المشرحة وانا هنا عشان الجثة اللي ادفنت النهاردة

اه الجثة بتاع الست الغريبة دي

عصام:ايوة الجثة دي هي فين بقي

ليه انت عاوزه ليه

عصام:مش مهم دي البطاقة بتاعتي لو مش مصدقني وانا عاوز الجثة دي ضروري و متقلقش انا هعملك كل اللي انت عاوزه وهديك مبلغ كوايس و بكرا الجثة هتكون عندك ادفنها زي ما انت عاوز اي بقي قولت ايه

قولت موافق تعال ورايا وصلنا للقبر خرج مفتاح فتحه ونزلت انا وهو وشلنا الجثة وخرجنا حطيتها في العربية ومشيت رجعت تاتي المشرحة عشان الطقس الاخير هيكون في المشرحة

وصلت المشرحة نزلت و اخد الجثة من غير ما حد ما يشوفني ودخلت المشرحة حطيت الجثة علي الترابيزة و خرجت سبع شمعات كنت جايبهم معايا وبدأت أولع الشمع علي شكل دايرة وجوا الدايرة ترابيزة بالجثة بعدها وقفت عشان ابدأ في الطقس

بدات اقول : 

(ما بين الباء والجيم رجيم وما بين السين والنون معوذ منه لا يمس ولا يؤذي باسمك طلبت الامان اخروج بأمأن واتركوا



المشرحه #الجزء الرابع عشر 

نور المكان بدأ يترعش وهزة بسيطة في المكان كدا أول خطوة نجحت صرف عمار المكان الخطوة تانية 

(كفص سيث الاول والاحق اقسمت بحق الاسماء المقدسة بحق العهد المأخوذ في عالمك الاول عالم الارواح المقدس اطلب منكم احضار تلك الروح الادني بحق الالف والاحمر بحق الباء اقسمت عليك بتنفيذ الطلب الاول )نار الشمعة طفيت وبعدها نور المكان لحظات في الضلمة عدت كالسنين بعدها الشمع ولع تاني لوحده و نارها زاد لحد ما وصل للسقف ومن وسط النار اللي بدأت تقل كانت واقفه الجثة وعينه كلها لونها ابيض مخيف شكلها مرعب فكرت اني انسحب بس خلاص بعد ايه و من الناحية التانية كان الكائن اللي ظهر في البيت موجود قربت ودخل الدايرة وبدأ يتكلم مع الجثة كلام بلغة غريبة بعدها الجثة بدأت تتحرك و تقرب مني في الوقت دا باب المشرحة اتفتح و دخلت هاله و كان معاها الشيخ شاكر اللي بدأ يقول 

بسم الله الرحمن الرحيم 

(اللهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلاَ يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَلاَ يَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ) 

(وَاتّبَعُواْ مَا تَتْلُواْ الشّيَاطِينُ عَلَىَ مُلْكِ سُلَيْمَانَ وَمَا كَفَرَ سُلَيْمَانُ وَلَكِنّ الشّيْاطِينَ كَفَرُواْ يُعَلّمُونَ النّاسَ السّحْرَ وَمَآ أُنْزِلَ عَلَى الْمَلَكَيْنِ بِبَابِلَ هَارُوتَ وَمَارُوتَ وَمَا يُعَلّمَانِ مِنْ أَحَدٍ حَتّىَ يَقُولاَ إِنّمَا نَحْنُ فِتْنَةٌ فَلاَ تَكْفُرْ فَيَتَعَلّمُونَ مِنْهُمَا مَا يُفَرّقُونَ بِهِ بَيْنَ الْمَرْءِ وَزَوْجِهِ وَمَا هُم بِضَآرّينَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلاّ بِإِذْنِ اللّهِ وَيَتَعَلّمُونَ مَا يَضُرّهُمْ وَلاَ يَنفَعُهُمْ وَلَقَدْ عَلِمُواْ لَمَنِ اشْتَرَاهُ مَا لَهُ فِي الاَخِرَةِ مِنْ خَلاَقٍ وَلَبِئْسَ مَا شَرَوْاْ بِهِ أَنْفُسَهُمْ لَوْ كَانُواْ يَعْلَمُونَ)

(مَا جِئْتُمْ بِهِ السّحْرُ إِنّ اللّهَ سَيُبْطِلُهُ إِنّ اللّهَ لاَ يُصْلِحُ عَمَلَ الْمُفْسِدِينَ )في الوقت دا اصوات صراخ بدأت تخرج من كل مكان




# المشرحه #

الجزء الخامس عشر الاخير 

في الوقت دا اصوات صراخ بدأت تخرج من كل مكان و ادراج التلاجات بدات تفتح والجثث تخرج منها زي ما يكونوا عايشين والملعونة قربت مني و قالت بصوت مكتوم الانتقام يجب ان يتم بعدها دخان اسود بدأ يخرج منها و يملئ الدنيا حواليا وفقدت الوعي مش فاكر حاجه بعدها غير اني صحيت في المستشفي وعرفت ان المشرحة ولعت و انا والدكتورة هاله خرجنا منها الحمد لله كوايسين 

خرجت من المستشفي بعد يومين وبدأت ارجع الحياة اللي ادمرت حرفياً اخرها هالة اللي طلبت الطلاق و فعلا اطلقنا

عدي شهرين علي كل حاجة حصلت لحد ما في يوم لقيت تلفوني بيرن 

عصام:الو

اذيك يبني انا الشيخ احمد بكلمك عشان اقولك ان عزيز رجع

قفلت الخط من غير ما ارد مفيش رد مناسب كنت عارف انه هيرجع وعارف انا هعمل ايه الحياة العادية ولا حياة الموت في حالتي مفيش اي اختيار

شكرا علي تفاعلكم مع منشوراتي ❤️🥰❤️

...انضم لجروب التليجرام ( هينزل فيه الرواية كاملة )اضغط هنا 

مجمع الروايات الكامله والحصريه  اضغط هناااااااا 

تابعى صفحتنا على الفيسبوك عشان تبقى اول واحدة تقرأ البارت اول ما ينزل
صفحتنا على الفيسبوك اضغط هناااااااا 




 

تعليقات

التنقل السريع