القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية زواج بالإكراه البارت 1_2_3_4_5بقلم الاء العطفي في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه


رواية زواج بالإكراه البارت 1_2_3_4_5بقلم الاء العطفي في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 


زواج بالاكراه 

البارت الاول


عمر: ايه مستحيل اتجوز ألَّبت دي اساسا دي مش من مستوانا

  


جاسم(بابا عمر): هتتجوزها ورجلك فوق رأسك انتا مش مكفيك انك كنت بتتنمر عليها هي الجامعه دا غير انها عهده في رقبتي لان باباها صاحبي مات الله يرحمه


عمر: بس انتا عارف اني بحب جنى ومش بحب ألبت دي 


جاسم:انا مليش دعوه هتتجوزها ومش هتتجوز غيرها ومليون مره قلتلك البت جنى دي شمال


عمر: انتا مالك ارتبط بمين واسيب مين ان حر


جاسم : اقسم بالله يا عمر لو ماتجوزت نور مانتا واخد ولا حاجه من الشركه ومكتبها باسم نور


عمر: خلاص هتتجوزها وأمري لله

 

(عند نور)


حبيبه: ايه هتتجوزي عمر المز بتاع الجامعه


نور: وحياتك انا مش عايزاه بس دي وصيه بابا قبل مايموت انا اساسا مَس بحب الواد ده ولا عايزه اتجوزه


حبيبه: يخربيتك دا كل بنات الجامعه كأنو بيموتو عليه


نور:بس يا معفنه دا إنتوا معفنين مش عارفه بتحبوه على ايه ماله باسم مهُوا مز وعسل


حبيبه: بس ياحجه يلا روحي جهذي شنطتك علشان تروحي عند جوزك المستقبلي


نور: رايحه اهو


بعد مده جهزت نور شنطتها وكانت بتحملهم في التاكسي


نور: لو سمحت فيله جاسم


بعد ما وصلت سلمت على جاسم وراحت معاه تشوف أوضتها مؤقتا لحد متتجوز


نور: شكرا يا عمو 


جاسم : العفو يا بنتي الفرح انشاء الله بعد بكرا 


نور: ايه ازاي بسرعه كدا 


جاسم : علشان كلام الناس يا بنتي 


بعد يومين :


عمر ونور اتجوزو والاتنين مكانوش طايقين بعض


في غرفه النوم:


عمر: انا هنام على الكنبه وانتي نامي على السرير انا بعمل كدا بس علشان بابا مش علشانك


نور:ماشي ياخويا


اليوم اللي بعده :


نور صحيت لاقت ميه ساقعه مكبوبه على وشها

يتبع:اكمل ولا لا

بخط القلم : الاء


زواج بالاكراه 

#البارت-التاني


نور: يح ايه دا


عمر: قومي يلا علشان نفطر


نور: وليه يعني الميه


عمر: انا حر اعمل اللي عاوز اعمله مش انتي مراتي


نور: لا والله مانتا اول واحد عارف ان احنا متجوزين بالاكراه


عمر: يلا يا بت قومي علشان هنتاخر ومش عايز بابا يعرف أبدا ان انا عملت حاجه علشان متموتيش على ايدي


نور: وانا لما أقله هستفاد ايه يعني ابعد كدا علشان البس


عمر: ربع ساعه والاقيقي تحت

على السفره


نور: ماشي


(بعد فتره مش كتيره)


نور: السلام عليكم ازيك يا عمو


جاسم: وعليكم السلام الحمد لله يا حببتي يلا اقعدي علشان تفطري


(جيت الخدامه وحطت الاكل على السفره ودخلت المطبخ)


نور: بسم الله ماشاء الله بس ليه كل دا احنا تلاته بس


جاسم: ما الاكل اللي بيفضل بنديه للخدم


نور: طيب ماشي


ملاحظه: قبل ما نور تتجوز مكانتش بترضى تاكل مع عمر بحجه انها مش مراته لسا


(بعد ماخلصوا فطار)


جاسم: على كدا هتروحو شهر العسل فين


عمر: مش هنروح 


جاسم: ليه يا ابني


جاسم: انا عندي محضرات في الجامعه ومش هسبها علشان سبب تافه زي دا


جاسم: بس دي مراتك وحقها انها تروح شهر عسل


عمر: هيا اساسا مش عايزه تروح شهر عسل


ولقيته برقلي وانا تلعثمت في الكلام وقلت : ااااهه مش عايزه اروح شهر عسل


عمر: شفت يا بابا هيا مش عايزه أهي


جاسم: خلاص براحتكو بس ليه انتو لابسين هدوم خروج


عمر: علشان رايحين الجامعه 


جاسم بزعييق : اييييه جامعه ايه اللي ترحوها دي انبارح كان فرحكو انتو هبل


عمر: بس انا دكتور ولو مرحتش ممكن اتجازا فيها


نور: اه يا عمي وانا عندي انهارده امتحان شهري ولو منجحتش فيه هيضيع جزء كبير من الدرجات


جاسم: خلاص براحتكو انتو احرار مع بعض


عمر: طيب انا ماشي سلام


جاسم: سلام ايه دا خد مراتك معاك


عمر: ايه لا مش هينفع


جاسم : براحتك بس أنسا ال..


عمر: خلاص هخدها  يلا يا نور


رحت وانا بموت من الخوف حاسه انه ممكن يضربني زي لما كان زميلي في الجامعه وكنت مش عايزه ابينله خوفي

ركبت عربيته وكنت سرحانه لحد ماقللي: نووور يا زفته مش بنادي عليكي


قلتله: اسفه مكنتش مركزه


قاللي: محدش يعرف ان احنا متجوزين فهمتى؟


نور: ححاضر


عمر: انزلي


نور: ايه لسا فاضل شويه على ما نوصل


عمر بعصبيه: مش قلت انزليي روحي شوفيلك اي تاكسي


نور: خلاص اسفه هنزل


ونزلت وطلبت أوبر 


بعد ربع ساعه وصلت الجامعه وكان فاضل عشر دقايق على اول محاضره دخلت وقعدت في المدرج والمفاجئه ان...


يتبع

بخط القلم:الاء



زواج بالاكراه

# البارت الثالث

عمر دخل المدرج وقال : انا الدكتور الجديد


بصيت بصدمه وصوت البنات اللي عماله تمدح في جماله وحلاوته وانا عماله أفكر ازاي هوا متخرج من سنتين وبقا دكتور على تالته جامعه


وبعدها بصيت على أيده لقيته مش لابس الدبله فقلت: مش هوا لوحده اللي هيخلعها انا كمان وقمت خالعت الدبله وحطتها في الشنطه 


ابتدت المحاضره وكنت عماله أفكر ازاي اقنع  باسم اني متجوزه اجبار


فجأة لقيت عمر بييقول نوووور مش بقلك جاوبي على السؤال


 نور:هه اسفه يا دكتور ممكن تعيده تاني


عمر: برا المحاضره معنديش ناس فاشله تحضرلي محاضرات


نور: اسفه


عمر: برااا


طلعت برا وكنت عماله اعيط عاده انا ببقى الاولى بس مش علشان سرحت يقوم طاردني برا المحاضره


بعدها قعدت في الحرم الجامعي وابتديت اني ازاكر علشان الامتحان


جت الساعه ٩ وكان عندي محاضره تانيه اللي همتحن فيها


(بعد الامتحان):


حبيبه: ايه دا يا نور هوا الدكتور عمر بيعاملك كدا في البيت


نور:اه يا بنتي هوا انا عملتله حاجه


حبيبه: انتي غبيه اوي انتي مش فاهمه هوا بيعمل كدا ليه؟


نور: ليه ان شاء الله


حبيبه: يا غبيه هو بينتقم منك علشان لما اعترفتك بحبه رفضتيه وقلتيله انا بحب باسم


نور: يعني أقله وانا كمان وأكون كدا بضحك عليه


حبيبه: لا بس مكانش لازم تقليله كدا قدام الناس في الكفيتريا وبعدين دا حضرلك حجات كتيره اوي وانتي معبرتهوش


نور: بس هوا اللي كان بيتنمر عليا في الاول فطبيعي اني اكرهه


حبيبه: بس حرام عليكي مش قدام الناس


نور: دا كان انتقام بسيط مني علي تنمره عليا


حبيبه : انتي حره بس على فكره عندنا امتحان في مادته بعد اسبوع ومحاضره النهرده كانت مهمه اوي


نور: ايييه لا دا زودها اوي وبعدين هوا عامل كدا قصد علشان يغظني 


حبيبه : الله اعلم


بعد كدا جيه باسم 


باسم: الف مبروك يا خاينه


نور: اسفه والله يا باسم انا مجبره علشان وصيه بابا


باسم: كذابه هتيجي معايا ليه ماهوا معاه فلوس وكل البنات عيزاه


نور: لا والله انا بحبك انتا


باسم: وانا بكرهك 


نور: انا اسفه يا باسم 


باسم: مش عايز اشوف وشك تاني

وقام مشي


حبيبه: معلش يا نور


قعدت اعيط وانا قلبي مكسور خالص


عمر كان بيسمع دا كله وراح لباسم وقاله....


يتبع

بخط القلم: الاء



زواج بالاكراه

#البارت الرابع


عمر:ممتاز هحولك الفلوس دلوقتي( وحوله مبلغ كبير اوي)


باسم: دا عادي انا اساسا مش بحبها


عمر: طيب امشي


باسم: حاضر


عمر في نفسه: احسن هردلها اللي عملته فيا


عمر بعت لنور رساله علشان يروحو


(عند نور)


نور: هوا انا نقصاك انتا كمان


حبيبه: في ايه يا بنتي


نور: عمر بيقلي اجي علشان نروح


حبيبه: طيب سلام


نور: سلام


نور راحت لعمر وركبت وكان واضح عليها انها معيطه 


عمر: مش كفايه انك فاشله وكمان غبيه


نور: دلوقتي انا عملتلك حاجه


عمر: على فكره انا اللي قلت لباسم يبعد عنك


نور:ايه ازاي


عمر(بيحكلها)

فلاش باك:


عمر: باسم تعالى على مكتبي بعد المحاضره


باسم: حاضر يا دكتور


(بعد المحاضره) 


باسم: نعم يا دكتور


عمر: تاخد كام


باسم: مش فاهم


عمر: انتا غبي يالا تاخد كام وتسيب نور


باسم : قصدك ايه انا بحب نور


عمر: بس يالا انا شفتك مع واحده من كام يوم


باسم: ايه دي اختي


عمر بعصبيه:بطل كذب يا حيوان 


باسم: خلاص يا دكتور هاخد ٥٠٠ الف جنيه 


عمر: ماشي بس لاذم تحرجها قدام الجامعه كلها


باسم: ماشي


(باك):


نور: حرام عليك ليه كدا(بعياط)


عمر: كما تدين تدان


نور: انا مش مصدقه ان باسم  ممكن يعمل كدا


عمر: اهو عمل كدا


نور: انا عايزه اروح بسرعه


عمر: قربنا نوصل

(بعدما وصلو)


عمر: خدي دي  مش عايز بابا يعرف عن الموضوع دا حاجه


نور: مش هاخد وخليه يعرف


لقيته مسكنى من شعري وشده جامد وقال : الكلمه اللي اقولها تتسمع فاهمه


نور: اااااهه شعري خلاص حاضر هات مسحت وشي بالمناديل


نزلت من العربيه ودخلت الفيله


جاسم: ازيك يا بنتي 


مقدرتش أمسك نفسي اكتر من كدا وطلعت الأوضه جري وقَعَدت اعيط


جاسم : عملت لنور ايه ياعمر


عمر: معملتلهاش حاجه يا بابا


جاسم: عملتها ايه يا عمر


عمر: والله معملتلها حاجه


جاسم: خلاص اطلع شوف فيها ايه


عمر: حاضر


عمر طلع الأوضه وقال لنور: مش قلتلك متتنيليش تحسسي بابا ان في حاجه


نور: ‏اعمل ايه يعني ما أنا مكنتش قادرة امسك نفسي وعيط فجأة ‏


عمر: ‏مليش دعوة أنا مش عايز بابا يعرف أي حاجة عن اللي حصل باي طريقة


نور: ‏خلاص ماشي لو سمحت ممكن تشرح لي محاضرة النهارده


عمر: ‏وأنا مالي أنا مش المدرس الخصوصي بتاعك


نور: ‏أنت اللي طردتني من المحاضرة بسبب تافه


عمر: ‏لا مش سبب تافه  كل حد هيسرح في المحاضرة بتاعتي ملهوش مكان فيها


نور: ‏خلاص ماشي مش عايز منك حاجة


عمر: ‏على فكرة في امتحان بعد أسبوع


نور: ‏ايوه ايوا حبيبه قالتلي


عمر: ‏على فكرة اللى هيجيب اقل من 90 في المية هيتعاقب


نور: ‏قصدك إنك عايزني اجيب اقل من 90 في المية علشان تعاقبني


عمر: ‏لا أنت اللي فهمتي غلط أنتي تقدرب تجيبي أكثر من 90 في المية بس لو ذاكرتي


نور: ‏طب لو جبت اكثر من 90 في المية


عمر: ‏هوديكي تتفسحي بس بشرط تجيبي  اكثر من 95 في المية


نور: ماشي


بصراحه ابتديت ازاكر لحد ما امتحنت وطلعت نتيجه الامتحان


في المحاضره:


عمر: نور مالك حسن


نور: نعم يا دكتور


عمر: الف مبروك جبتي ٩٩٪‏


نور: الله يبارك فيك


عمر: متوقعتش انك ممكن تجبي الدرجه دي


نور: انا زاكرت ودا جزائي


عمر: تمام


بعد المحاضره:


نور: يلا علشان نتفسح 


عمر: اوك


بعد كدا حد اتصل على عمر 

 يا ترا مين اتصل عليه وقاله ايه؟


شكرا بجد البارت الثالث جاب تفاعل كبير اوي يارب تتفاعلو مع البارت دا كمان زيو ولو لقيت التفاعل حلو هنزل بارت كمان


بخط القلم: الاء



زواج بالاكراه

#البارت الخامس


عمر: الو ازيك يا جوجو


جنى: ازيك يا قلبي


عمر: الحمد لله يا روحي


جني( بدلع ) : يعني ينفع انك تسيبني الكام يوم اللي فاتو من غير متكلمني كدا


عمر: والله يا قلبي انا كنت مشغول وكان عندي مشاكل


جنى: خلاص عوضني


عمر: ازاي؟


جنى: تعالى نروح نتمشي  ونعمل shopping


عمر: لا مش هينفع


جنى: ليه يا عموري


عمر: علشان مش فاضي 


جنى: لا والله يعني سايبني الكام يوم اللي فاتو ولما أقولك عالى نتمشي تقلى مش هينفع


عمر: أسف والله بس في حد وعدته بحاجة وانتي عارفه اني مش بخلف وعدي


جنى: طيب اجل الحاجه دي علشان خاطري


عمر: لا يا روحي مش هينفع


جنى: بليييز انا مش هكون فاضيه


عمر: خلاص يا جنى جاي


جني: ماشي قلبي


عمر: هنتقابل فين 


جنى: عند مول.... انتا عارف اني محتاجه حجات كتيره الفتره دي


عمر: ماشي

(خلّصو المكالمة)


نور: مين دي؟


عمر: وانتي مالك


نور: بسأل بس عادي


نور: يلا علشان نروح الدريم بارك


عمر: لا مش هينفع انهرده


نور: ليه ان شاء الله؟


عمر: علشان حببتي كلمتني وهنخرج نتمشى


نور: طب ووعدك ليا


عمر: مقلتلك مش انهرده


نور: لا كدا حرام دا وعد


(محستش بنفسي بعدها غير وانا على  الارض ووشي محمر عالمه ان في حد ضربني)


عمر: دا جزاء كل شخص يرد عليا


نور: ماشي يا عمر ان مورتكش


عمر: هتعملي ايه يعني


نور: روح عند حببتك


عمر: انا اساسا هروح من غير ما استنى امر منك


مسكت خدي مكان مضربني بالقلم وقَعَدت اعيط واستحلفتلو اني مش هسيبه غير لما اقول ل عمو جاسم لان دا الشخص الوحيد الي عمر بيعملو حساب


نور: ماشي يا عمر


طلبت اوبر وأول موصلت ودخلت لقيت عمو جاسم قاعد بيعمل حجات تبع الشركه بتاعتو


نور: السلام عليكم


جاسم: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته


بعدين بصلي(بصدمه): ايه اللي حصل لوشك يا نور


نور: دا عمر يا عمو

وبدات اعيط بصراحه صعبت عليا نفسي اوي


جاسم: لا دا الموضوع محتاجله قاعده بقى تعالي يا بنتي واحكي اللي حصل


قعدت جنبه وحكتها كل اللي حصل من اول ماجتله المكالمة لحد ما مشي


جاسم: وحيات امك لوريك يا عمر


نور: هتعمل ايه يا عمو


جاسم: هربيه من اول وجديد


نور: لا انا مش عايزه مشاكل ممكن بس تقله ميمدش أيده عليا


جاسم : ماشي يا نور


نور طلعت وغيرت هدومها وابتدت تذاكر


(بعد خمس سعات)


عمر: ازيك يا بابا


جاسم: تعالى يا حيوان ازاي تمد إيدك على مراتك


عمر: لا حلوه الحركه دي يا نور


جاسم: يعني اللي انا شفته على وشها دا منك( بيمثل ان نور مقالتلهوش حاجه وان هوا خمن)


عمر: ايه دا يعني نور مقالتش حاجه


جاسم: لا بس انا عارف كل حاجه لان انا كنت بشوف معاملتك ليها


فلاش باك:


في أوضه النوم:


عمر: اوعي تقولي لبابا حاجه من اللي بيحصل وإني بضربك وإلا هوريكي


نور: ح.ح. حاضر


جاسم كان واقف ورا الباب بيسمع كل حاجه


جاسم: ماشي يا عمر دا اخره تربيتي ليك


باك:


عمر: يعني انتا. عارف كل حاجه طب ليه مدافعتش عنها


جاسم: علشان اشوف آخرتها معاك ايه بس واضح انك مش راجل وقد المسؤوليه


 عمر: مين دا اللي مش راجل وقد المسؤوليه (بصوت عالي)


عمر لقى قلم جامد جاي على وشه من باباه


جاسم: مش عايز اشوف وشك غير لما تحترم نفسك مع مراتك


عمر: خلااااص انا ماشي


جاسم: روووح في ستين الف داهيه


(عمر مشي ) 


جاسم: واضح اني زودتها اوي


عمر قعد يشرب بلاوي من الخ*مر ورجع في نص الليل ودخل الاوضه و ....


#يتبع

#للكاتبه_الاء

تكملة الروايه من هنااااااا 







 

تعليقات

التنقل السريع